Ontevreden schouwburgen
nemen zelf heft in handen
Patrice van Opstal levert prima werk
Eeidae (Somani
Levenslang voor Griekse schrijver
VERNIEUWDE VORM VAN FINANCIERING PODIUMKUNSTEN
Openluchttheater
Valkenburg weer open
Nieuwe directeur Bonnefantenmuseum
Theatergroep „Twinset"
nog geen geheel
Mischa Maisky blijkt
meestercellist in Haydn
Voorschotens koor vol verrassingen
Vloer Stopera moet worden afgebroken
bioscopen
dagpuzzel
KUNST
WOENSDAG 23 APRIL 1986 PAGINA
ATHENE Eén van de be
kendste Griekse schrijvers,
Athanassios Nasioutzik, is
gisteren door een rechtbank
in Athene veroordeeld tot
levenslange gevangenisstraf.
Nasioutzik (64), voormalig
voorzitter van de Griekse
schrijversbond en adviseur
van minister van cultuur
Melina Mercouri, werd
schuldig bevonden aan de
moord op de 74-jarige Atha
nassios Diamantopoulos. ook
schrijver en de voormalige
penningmeester van dezelf
de organisatie. Nasioutzik.
die altijd heeft volgehouden
dat hij onschuldig is. is tegen
de uitspraak in hoger beroep
gegaan. Diamantopoulos
werd op 24 september 1984
dood aangetroffen in zijn
flat. De lijkschouwing wees
uit dat zijn schedel met 97
hamerslagen was verbrij
zeld. Een buurman ver
klaarde dat hij Daimanto-
poulos om genade had horen
schreeuwen, waarbij hij de
voornaam van Nasioutzik
had genoemd. Toen de laat
ste twee dagen na de moord
een zelfmoordpoging deed.
werd de verdenking tegen
hem nog sterker. Het proces
heeft acht dagen geduurd en
werd door de Griekse media
op de voet gevolgd. Het ver
oorzaakte grote onsteltenis
onder de Griekse intelli
gentsia. bij wie Nasioutzik in
hoog aanzien stond. Hij
heeft 13 boeken op zijn
naam staan over het huma
nisme en de wetenschapsfi
losofie. In afwachting van
zijn proces begon hij zijn au
tobiografie te schrijven.
Opvoering van „Ein Walxertraum"
van O «car Straus door do Hofstad
Oporotto m.m.v. koor. solisten, bal
lot on orkoat o.l.v. Patrtco van Op
atal. Circuathoator Schovoningon.
Herhaling vanavond.
Ere wie ere toekomst. Niet
Hans van de Hombergh leidde
gistermiddag voor een zeer tal
rijk publiek in het Circusthea
ter de uitvoering van „Ein
Walzertraum" door de Hofstad
Operette, maar de jeugdige Pa
trice van Opstal. Een jong ta
lent dat de kneepjes van het
operettevak leerde oij Van den
Hombergh tijdens de Kurt
Thomascursus en die met
zwier de voorstelling van het
werk van Oscar Straus (met
één s) overnam. Ook de offi
ciële presentatie morgenavond
staat onder zijn leiding en dat
behoorde in het programma
blad vermeld te zijn.
De Hofstad Operette leverde
een prestatie. Twee voorstel
lingen in één seizoen en dat
door amateurs. In oktober j.l.
ging „La Perichole" van Of
fenbach en nu al weer dit
meeslepende Straus-werk. Hu
morvolle Nederlandse dialo
gen die af en toe te lang uit
vielen. een koor dat met ple
zier en overtuiging zong. een
charmant ballet en solistische
prestaties die zonder uitzonde
ring open doekjes oogstten.
Joke Voerman als Helena
klonk zeer welluidend maar
wat klein van volume. Pieter
Fernandus zette Niki met de
nodige flair neer. Georgde Ou-
werling was een komische
Joachim, Aury Bodar vervul
de de immer dankbare rol van
Franzi en ook de kleinere par
tijen wisten hun keuze waar te
maken. De Hofstad Operette is
bezig aan het 46ste seizoen en
met het huidige peil kan het
Patrice van Opstal benaderde
het geheel nog wat voorzich
tig. Met wat meer vaart zou de
voorstelling aan overtuigings
kracht en alllure kunnen win
nen. Maar dat neemt niet weg,
dat hij zich met opvallende
kwaliteiten van zijn taak heeft
gekweten. Hij wist een goed
eenheid tussen orkestbak en
podium te bereiken en hij gaf
de solisten de ruimte om zicht
te ontplooien. Het succes zal
vanavond ongetwijfeld her
haald worden.
ADRIAAN HAGER
AMSTERDAM Er is
een te groot aanbod van
splintergroepjes binnen
een aantal Nederlandse
podiumkunsten, er is
daardoor teveel middel
matigheid, het toneel
heeft door te grote ver
nieuwingen het contact
met het publiek verloren
en de schouwburgen zit
ten met de gebakken pe-
Dat zijn enkele van de prik
kelende gedachten achter
„Raamwerk", een nieuw sa
menwerkingsverband tussen
het Nederlands Impresariaat
en meer dan vijftien schouw
burgen in ons land. „Raam
werk" wil voorstellingen in
een circuit in Nederland
brengen die zonder die sa
menwerking niet te realiseren
waren. Eerste manifestatie in
die rij is het optreden van zes
Amerikaanse ballet- en dans
groepen die onder de noemer
„Dancing America" tussen
half oktober a.s. en begin mei
volgend jaar. ieder een
maand, een toernee gaan ma
ken langs een groot aantal
Nederlandse schouwburgen.
Het gaat hier om een radicaal
en principieel afwijkende
vorm van ondersteuning aan
podiumkunst, stelt Raamwerk
zelf. en licht via voorzitter
Jan van Waveren toe: „Het is
in Nederland normaal dat
subsidie naar de produktie-
kant (de makers. BJ) van de
podiumkunst gaat. De selectie
daar komt van een klein aan
tal betrokkenen. De minister,
de Raad voor de Kunst, de ge
subsidieerde groepen of
groepjes zelf. Dat is de basis
van ons kunstleven en Raam
werk wil daar niet aan tor
nen. Maar er zijn controverses
ontstaan die niet positief wer
ken. Raamwerk wil ter com
plementering een stuk van de
keus van het aanbod weer in
handen leggen van die men
sen die gewend zijn om hun
publiek te werven en dat ken
nen: de schouwburgdirecteu
ren. Via het onderlinge sa
menspel van een collectief
van schouwburgdirecteuren
moet jaarlijks een aanbod tot
stand komen van manifesta
ties. zowel uit het buitenland
Het eerste project van de samenwerkende schouwburgen is de manifestatie „Dancing America"
waaraan onder meer het Pilobolus Dance Theatre uit Washington deelneemt.
geïmporteerd als uit eigen
land en te kiezen uit alle po
diumdisciplines, via een door-
braaksysteem van financie
ring: De helft van de kosten
worden gedekt door de
schouwburgen. 25 procent
komt uit subsidie van WVC
en de resterende 25 procent
uit sponsoring. Door de sa
menwerking kunnen de kos
ten in verhouding la^g blij
ven. de publiciteit wordt geza
menlijk verzorgd. De exploi
tatie wordt geëgaliseerd, zodat
de ongelijkheden tussen de di
verse podia in het achterland
worden weggenomen".
Middelmatig
Exact klinkt het niet zo door.
maar de ondertoon is duide
lijk: De schouwburgen maken
zich grote zorgen. Er zijn te
weinig grote gezelschappen
die voor spreiding zorgen, er
is een overvloed aan kleine
zaal-produkties voor een be
perkt publiek, er is nauwelijk
nog iets voor het bredere mid-
denpubliek en voor de grote
zalen. In de wandelgangen,
tijdens een persconferentie in
het Amsterdamse Carré, zegt
schouwburgdirecteur Theo
Kersten uit Maastricht: „In
Nederland is het zo dat wan
neer je nu een groepje van
drie man hebt. daar over een
jaar of wat vier verschillende
groepjes uit afgesplitst zijn. En
we zitten in een klein land.
met een kleine top en veel
middelmatigheid. Die middel
matigheid wordt zo alleen nog
groter". En over de discrepan
tie die er ontstaan is tussen
een aantal toneelgroepen en
hun publiek, zegt Reg ten Zij-
thoff. schouwburgdirecteur in
Breda. „Je moet soms grote
gezelschappen melden dat er
voor een grote zaal maar
tweehonderd plaatsen zijn
voorverkocht. En dan blijken
ze dolblij te zijn". Theo Kerst
en: ..Je gaat nu al uit van een
zaalbezetting van één derde"
Niet vervlakkend
De vraag ligt voor de hand of
dit heft-in-de-hand-nemen
van schouwburgen niet kan
leiden tot een risicoloos op ze
ker spelen. Raamwerks Jan
van Waveren: „Daar zijn een
aantal misverstanden over.
Schouwburgdirecteuren wer
ken vanuit hun verantwoor
delijkheid als publiekswer-
vers met kennis van en res
pect voor het Nederlands pu
bliek. Het is onzin dat hun
keus meteen vervlakkend of
vertrossend zou werken. Via
hun kennis van de markt
kunnen zij beter zien waar er
gaten in de programmering
zitten. Maar zelf kunnen ze
niet meer risicodragend pro
grammeren. De falikante ge
volgen ervan hebben we pas
in het Noorden gezien (be
doeld wordt „Ik Jan Cremer"
BJ). Dat is tegenwoordig uit
gesloten. Via „Raamwerk" is
het risico sterk verlaagd om
dat élle schouwburgen binnen
onze opzet meedoen. Boven
dien willen we door een kwa
litatief hoogstaand aanbod een
publiek terugwinnen en een
uitstraling naar het kunstle
ven hebben. Kritiek, als zou
den nu opeens dansgroepen
als die van Krisztina de Cha-
tel minder boekingen krijgen,
omdat het geld voor de dans
nu naar „Dancing America"
gaat, is onzin. Van de hier
aanwezige schouwburgdirec
teuren heeft niemand iets Ne
derlands afgezegd, of minder
geboekt. Wanneer er door ons
aanbod straks groepen of
groepjes uit de boot vallen
omdat ze teveel van dezelfde
soort of van minderwaardige
kwaliteit zijn. dan vraag ik
me nog af dat niet terecht is".
Niet alleen negatieve factoren
hebben meegewerkt tot de op
zet van „Raamwerk". De ka
mermuziek in Nederland
heeft zich de laatste tien jaar
op een „toverachtige" wijze
kunnen ontwikkelen omdat
subsidies de afnemers en hun
publiek in staat stelden datge
ne te kopen waar hun smaak,
maar ook hun culturele
nieuwsgierigheid. hen toe
dreef. De triomf daarvan is.
dat in dat specifieke circuit
méér vernieuwing naar een
graag publiek wordt gebracht
en wel voor een fractie van
de centen die gemoeid zijn
met de pogingen, loffelijke
pogingen, die geheel gericht
zijn op het ondersteunen van
de produktie-alleen. „We heb
ben voor dat systeem geko
zen" zegt Van Waveren. „Een
bijkomende zaak is dat ieder
een de laatste jaren wel over
kunstsponsoring praat, maar
vergeet dat je sponsors ook
iets moet kunnen bieden.
Door de spreiding van
„Raamwerk" heeft een spon
sor meteen een groot deel van
het land als klankbord. En
niet alleen Amsterdam".
Met „Dancing America" is in
het totaal een miljoen gulden
gemoeid. De begroting is ge
baseerd op een dollar van drie
gulden vijftig. De organisatie
noopt geld over te houden om
een fonds te vormen om het
verder gaan te vergemakkelij
ken. In Raamwerk participe
ren de schouwburgen van
Den Haag. Rotterdam. Am
sterdam (Carré). Nijmegen.
Utrecht. Breda. Apeldoorn.
Enschede. Den Bosch, Zwolle.
Drachten. Groningen. Til
burg. Eindhoven. Heerlen en
Emmen.
Aardigste slotopmerking van
„Raamwerk": „We willen ei
genlijk net zo functioneren als
het Holland Festival vroeger.
Maar dat deed hetzelfde over
een veel kortere periode en
voor heel wat meer geld".
BERT JANSMA
VALKENBURG Na een
sluiting van ruim 15 jaar gaat
het eertijds vermaarde openlu
chttheater Valkenburg deze
zomer weer een vol seizoen
draaien. Met steun van enkele
instellingen als de ANWB en
het Fonds voor Sociale Instel
lingen van DSM heeft de ge
meente het openluchttheater
grotendeels kunnen renove
ren. Van de 1.200 zitplaatsen
zijn er thans weer 750 beschik
baar. De herstelwerkzaamhe
den zijn uitgevoerd met in
schakeling van werklozen, die
als vrijwilliger het project heb
ben uitgevoerd.
Het programma voor het nieu
we seizoen start op zondag 4
mei en duurt tot en met 31 au
gustus. Er zullen meer dan 25
elk-wat-wils-voorstellingen
worden gegeven. Er is ge
streefd naar variatie in twee
ërlei opzicht. Naast beroepsar
tiesten ook amateurs en verder
verschillende soorten voorstel
lingen. Dans. muziek, operette,
toneel, musical en speciale uit
voeringen voor kinderen.
Tot de toppers behoren een
populair concert door het Lim
burgs Symfonie Orkest, optre
dens van artiesten als Lee To
wers, Ria Valk, Saskia en Ser
ge, alsmede opvoeringen van
het Russische toneelstuk „De
Toneeltolk" door een beroeps
groep. Een gala-avond is voor
zien op 1 juli. Dan treedt de uit
Valkenburg afkomstige zange
res Marjon Lambriks op, die
furore maakt in Wenen, sa
men met Marco Bakker.
Wanneer het eerste seizoen
een succes wordt, dan zal het
theater in zijn geheel worden
gerenoveerd en het aantal zit
plaatsen worden uitgebreid tot
1.200. Van succes is sprake, als
tijdens het komende zomersei
zoen rond 15.000 bezoekers ge
noteerd kunnen worden.
MAASTRICHT Het bestuur drs. A.M.U. van Grevenstein
van het provinciaal museum (38) benoemd tot nieuwe direc-
voor moderne kunst en oudhe- teur. Van Grevenstein begint
den in Limburg, het Bonne- op 1 augustus in zijn nieuwe
fantenmuseum, heeft gisteren functie, van 1960 tot 1975 was
Poppentheater in kelder van Koopmansbeurs
AMSTERDAM In de kelder
van de Amsterdamse Koop
mansbeurs is gistermiddag het
Poppentheater feestelijk geo
pend. Tegelijkertijd werd het
eerste nummer van Pekel, een
blad over volkspoppenspel ge
ïntroduceerd. Het Muziekpop-
pentheater Pantijn, dat altijd
speelde op de Dam. heeft met
medewerking van de gemeen
te de kelderruimte ter be
schikking gekregen voor zijn
voorstellingen, 's Zomers zal
Pantijn voorstellingen op de
Dam blijven geven maar de
rest van het jaar en bij slecht
weer wordt uitgeweken naar
de beurskelder. Met het blad
Pekel hoopt Pantijn de belang
stelling voor het volkspoppen-
spel te stimuleren.
werkzaam in Brussel, waar hij
aan de vrije universiteit kunst
geschiedenis studeerde. In
Maastricht is hij ook geen on
bekende. Van 1976 tot 1979
was hij namelijk conservator
moderne kunst van het Bon
nefantenmuseum. Daarna was
hij verbonden aan het Stede
lijk Museum in Amsterdam
waar hij onder meer als lid
van het organisatieteam de
tentoonstelling „Grande Para
de" mee inrichte. Drs. Van
Grevenstein volgt drs. I. Sze-
nassi op, die eerder dit jaar na
moeilijkheden met het bestuur
van het Maastrichtse Bonne
fantenmuseum directeur werd
van het Provinciaal Museum
in Middelburg.
'm
Twinset met „Technicolor". Lunch
concert Stichting Haags Lunchthea-
ter, Oiligentia, gistermiddag
Bij een „Twinset" denk je
ogenblikkelijk aan een op el
kaar afgestemd geheel. Dat zal
ook zeker de bedoeling zijn
van het gelijknamige vijftal
dat gistermiddag in Diligentia
een lunchconcert verzorgde.
„Twinset", bestaande uit:
Maaike van Diemen, Nanny
Rosens, Raoul Kurstjens, Ruud
Heere en Jan de Vries als toet
senman, is nog duidelijk in het
try-out stadium.
De bedoeling is dat zij een za-
ngtheaterspektakel brengen
met een komische ondertoon.
Twinset put daarbij uit talloze
bekende songs, die als een ket
ting aaneen geregen, een vlot
en vermakelijk programma
moeten verwezenlijken. De
opzet is best aardig en er zijn
leuke fragmenten in het pro
gramma verwerkt, zoals het
gebruik van een kamerscherm
waarachter de leden van
Twinset zich in een ijltempo
kunnen verkleden om met het
aanbrengen of weglaten van
gedeeltes van hun standaard-
costuums een totaal ander
beeld te scheppen.
In frisse kleuren uitgevoerd
en met veel fantasie bedacht
geven zij het theaterspektakel-
gedeelte goed weer maar de
kracht van het programma
dient toch vooral uit de zang
en muziekkwaliteiten te ko
men. Helaas gaan zij daar nu
nog de mist mee in. Het is nog
allemaal een beetje expressie
loos en te weinig gedurfd, zo
dat het programma niet wer
kelijk weet te boeien. Het ko
mische element dat zij in hun
liederen verwerkt hebben
komt te geforceerd over zodat
het beoogde resultaat uitblijft.
Misschien als zij daar nog hard
aan werken zal in oktober, als
de werkelijke voorstellingen
gaan beginnen, de groep
Twinset het beloofde program
ma waar kunnen maken.
ROB VAN DER MIJL
Nederland* Kamerorkest o.l.v. David
Zinman. Solist: Mischa Maisky, cel
lo. PWA-zaal Ned. Congresgebouw
in Den Haag.
Nu het Nederlands Kameror
kest deel is gaan uitmaken van
het Ned. Philharmonisch Or-
Concert door het Voorschoten Chr.
Vocaal Ensemble o.l.v. Michel Have-
nilh m.m.v. solisten en het Utrecht-
Het koorconcert dat gister
avond in de Voorschotense
Moeder Godskerk werd gege
ven zat vol verrassingen. In de
eerste plaats moet de groeien
de kwaliteit van het Voorscho
tense Chr Vocaal Ensemble
genoemd worden, een koor dat
onder leiding van Michel Ha-
venith duidelijk aan vocale
waarden gewonnen heeft. Ha-
venith heeft de koordirectie
goed in de vingers en weet bo
vendien het instrumentale
aandeel - in dit geval geleverd
door het Utrechts Begeleidings
Ensemble - op weloverwogen
wijze in dienst te stellen van
het koor.
Tweede verrassing was de pro
grammakeuze, zodanig uitge
kiend dat het koor een zinvol
le taak had zonder overvoerd
te raken. Handel's cantate
„Hercules' Choice" (uiteraard
niet in 1950 gecomponeerd zo
als het programmaboek wilde
doen geloven maar in 1650) en
de Missa Sancti Nicolai, twee
weinig uitgevoerde composi
ties die niettemin alleszins de
moeite waard zijn. Michel Ha-
venith bewees dat hij voor de
werken het juiste stijlgevoel
weet op te brengen en dat ge
voel ook in klanken weet om
te zetten. Knap door het koor
gerealiseerd.
Michel Havenith heeft kenne
lijk een fijne neus voor het uit
zoeken van solisten. Was dat
bij vorige concerten al zo. gis
teravond was het vocalisten-
kwartet één en al verrassing.
In de eerste plaats een mij on
bekende sopraan, Caroline de
Jongh, die in Handel de partij
van „Pleasure" zong en het
was inderdaad een genoegen
haar te beluisteren. Prachtig
materiaal, begrip voor tekst en
muziek, een verrassing én een
ontdekking. Dat geldt in niet
mindere mate voor de coun
tertenor Simon Schouten die
bepaald niet onder doet voor
tal van counters uit Engeland.
De alt Rita Dams en de tenor
Ad van Baasbank hebben
reeds de nodige ervaring en
wisten daarvan optimaal te
profiteren, de bas Peter Dijk
stra - de laatste weken in deze
kolommen meerdere malen
genoemd - zal zeker zijn weg
op het podium vinden. Jam
mer eigenlijk dat een dergelijk
programma met zoveel kwali
teiten maar eenmaal wordt
uitgevoerd.
ADRIAAN HAGER
AMSTERDAM De afdek-
laag van de vloer van het
Stadhuis/Muziektheater (Sto
pera) in aanbouw aan het Wa-
terlooplein in Amsterdam
moet voor een belangrijk deel
worden gesloopt omdat de af
werking daarvan ondeugdelijk
is gebleken. Het gaat om onge
veer 4000 vierkante meter in
het stadhuisgedeelte en enkele
honderden vierkante meteia
in een foyer van het Muziek
theater. De schade, die in de
tonnen loopt, komt voor reke
ning van de aannemer, die
met het werk is belast. De af-
deklaag van de betonnen
vloer, waaraan zelf niets man
keert, is vijf centimeter dik en
bestaat uit zand en cement
Vermoed wordt dat de aanne
mer te veel zand en te weinig
cement (wat duurder is) heeft
gebruikt. Daardoor zijn er
luchtbellen in de afdeklaag
ontstaan. Het euvel is ontdekt
omdat men hier en daar holle
geluiden hoorde als er over de
vloer werd gelopen. Volgens
een woordvoerder van Open
bare Werken zal de opening
van het Muziektheater op 23
september geen gevaar lopen.
kest moet het wel oppassen
voor kwaliteitsverlies. En ook
is de belangstelling vrij aan
merkelijk achteruitgegaan, zo
moest men gisteravond in de
PWA-zaal helaas constateren.
Want het is in wezen nog al
tijd een voortreffelijk ensem
ble met concertmeester Istvan
Parkanyi voorop, maar de
speltechniek begint wat te ra
felen en de samenklank met
de blazers is niet altijd even
homogeen.
Daar kon dirigent David Zin
man, die het „oude" NKO ja
renlang heeft geleid en nu
weer als gast optrad, niets aan
doen. Hij liet het orkest met
duidelijke, genuanceerde
klank spelen en zijn weergave
in haar geheel was mild en ly
risch, zoals men zich dit nog
kon herinneren. Bovendien
overschreed het programma
nergens de grenzen van het
kamerorkest. De balletsuite uit
Gluck's Orphée et Euridice
verraste door de elegante, rus
tige beweging, ook in de wat
snellere delen. En Hugo Wolfs
Italiaanse Serenade, die men
misschien beter in de zetting
voor strijkorkest kent, boeide
door de grillige, springerige
Eichendorff's novelle „Het le
ven van een deugniet".
De lyrische inslag van Zinman
kwam eigenlijk het beste uit in
Bartok's geniale Divertimento
voor strijkers, in 1939 geschre
ven op de valreep van zijn
vertrek naar Amerika en altijd
in de gedachten blijvend door
het fluisterende begin van het
tragische Adagio.
Solist was Mischa Maisky,
leerling van Rostropovitch, en
zijn faam als meestercellist
schitterende toonvorming,
technisch en expressie
maakte hij volledig waar in
het geestige en speelse C-dur
Celloconcert van Haydn, ver
rukkelijke, tintelende muziek,
die onwillekeurig een glimlach
oproept.
NOES KOKEE
Voor een uitgebreid?}]
agenda, ook voor de koT
mende dagen, raadplegfl
men „UIT", de gratis wew
kelijkse bijlage van dez^-
Woensdag 23 april d
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
124130): Abef (al);
21.15. ma. di 14.30 Iron Eagli
(12); 14.30. 19.00. 21.15. Mam )l
is boos (al); 14.30. 19.00. 21.15 ,j
Spie* likes us (al). 14.30. 19 0Q
21.15. Out of Africa (al); 14.15
20.00. TRIANON (Breestrai r
31, lel. 123875): Prizzl's honno e
(12). 14.30. 19.00. 21.15. RB u
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071 a
125414); Getting Lucky (16
14 30, 19.00. 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN c
e LUXOR: De troetelbeert)» l
(al); wo. 12.30. LIDO Pad i
Pan (al); wo. 14.30. a
ALPHEN AAN DEN RIJN e EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer
straat 6. tel. 01720-20800): Ou
of Africa (al); 20.15. wo ooig;
14.30. EUROCINEMA II n
Mama is boos (al); 18.30, 21.15 p.
wo. ook 13.30 e EUROCINEM)
III: Brewster's millions (al|
18 45, 21.15. beh di EUROCU
NEMA IV: Rocky IV (12); 18.30|ji
21.00. wo ook 13.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA III: Oe troetel
beertjes (al); wo. 15.00.
NOORDWUK LIDO THEATEI V
(Pr. Bernhardstraat 56. tel i
01719-12800): The Breekta»
Club (12). ma. di. 21.15 Com
mando (16); ma. di. 19.00. zo
20.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO: De wonderlijk# werek
van Oz (al); wo. 15.00.
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraal 30. tel. 01718-74075»
Death Wish III (16). 19 00. 21.15
wo ook 14 45 CITY THEATEI
II: Hol Chili (16): ti|den zie City l
CITY THEATER III: Sllversd
(al); tijden zie City I. e CIT
THEATER IV Aphrodile (16); tij
den zie I. beh. wo.middag
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER IV: Thoms
en Senior op hel spoor va
brute Berend (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel 01717-435*
Beck to the future (al);
15.45. Prizzy'a honnor (12); r
dl. wo. 20.15
KINDERVOORSTELLINGEN
Lucky Luke en de Dellone (N«
gesprwo. 14,00.
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): While night (12)1
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN j
Sjors en Sjimmy en het zwaard
van Krein; wo 14 00 h
DEN HAAG. ASTA 1 (Spui 211
tel. 463500): Mama is boos! (alk.
14.00. 18.45. 21.15. e ASTA
(Spui 27. tel. 463500): Ou» of ANC
riea (al); 14 00. 20.15. e ASTA 3i'
A chorus line (al); 14.00. 18 45f
21.15. e BABYLON 1 (naast,
Centraal Slation. tel. 471656)T
Out of Africa (al); 14.00, 20.15T
e BABYLON 2: 3 Mannen In eeé
wieg (al); 14.00. 19.00, 21.15
e BABYLON 3: While nighté
(al); 18.45, 21.30. ma. dl. 14.001
CINEAC 1 (Buitenhof 20. telt
630637): Rocky IV (12); 14.00f
18.45. 21.30. CINEAC 2; Pyral"
mid of fear (12); 14.00. 18.45
21.30. CINEAC 3: Teenwolk
(al); 18.45, 21.30. ma. di. ooè
14.00. EUROCINEMA (Leywel
910. tel. 667066): Mama is bool
(al); wo. 19.00, 21.30. overig!
dagen 14.00, 19 00. 21.30f
METROPOLE 1 (Carnegielaanf
tel 456756): Iron eagle (aljl
14.00. 18.45. 21.30. METRO*
POLE 2: Abel (al); 18.45. 21 30»
METROPOLE 3: The BerIM
affair (16); 14.00. 18.45. 21.30
METROPOLE 4: Back lo th#
future (al); 14.00. 18.45. 21.30)
e METROPOLE 5: De aanslaf
(al). 14.00. 20.15. e ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400)
Remo (12); 13.45. 18.45, 21.30)
e ODEON 2: Rocky IV (12);
13.45. 18.45. 21.30. e ODEON 3,
Topgeheim (e)pionnen (al)
13.45. 18.45. 21.30. e ODEON 4)
The light ehip (16). 18.45. 21.30
ma. di. ook 13.45. e LE PARIS
(Kettingslraat 12b. tel 656402M
Trashy lady (18); 12.00 tol
22.30. LE PARIS 2 JungmirW
chentraume (18); 12.15 tof
22.45 LE PARIS 3: Sei-feeet-
jes (18); 12.30 tot 23.00
HAAGS FILMHUIS (Dennewed
56. tel. 459900): Zaal 1: Klss ol
the spiderwomsn 19.30. Zaal 2
RAN. 14.00. 21.45. Zaal 3 Een
hommage een film internatio
nal IV: Elisso; ma. 14.00, 19.30
De vijf avonden; ma. 16.15.
21.45. De merkwaardige avon
turen ven mr. West in het land
van de Bolsjewieken; di. 14.00.
19.30. Boom der wensen; di
16.15. 21.45. Siberiade; wo.
14.00. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN:
e BABYLON 3: De troetelbeer-
ties; wo. 13.30. 15.30. e CINE
AC: PETER Pan; wo. 14.00
EURO CINEMA: Dik Trom
weel raad; wo. 14.00. ME
TROPOLE 2: Peter Pan; 14.00
ODEON 4: The journey ol
Natty Gann; wo. 13.45.
FIGUURPUZZcL
OMSCHRIJVINGEN
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te word
ingevuld, waardoor zowel horizont)
als verticaal woorden van navolgen
betekenis verkregen kunnen wordi
De tussen haakjes geplaatste getal
geven de plaats van verticale InvuW)
2. (6) deel v.e. wagen dat op het o
derstel rust; 4. (4) carbolzuur; 6. i
oude naam van zekere scherp sm
kende wortel v.e. bepaalde plant;
(1) eetbare paddestoel; 9. (3) van k
raai vervaardigd; 10. (5) plaats in
Gooi; 11. (7) onbepaald vnw.
OPLOSSING
ueui 'u 'v**
•01 :ueiojox 6 :(t«Jeinuex :jo) kw
-jubo *8 :ujBJ)jeq *g i|ou®| :xeq