MonCherie steelt de show in eerste ronde Cabaretfestival DE KEER JAMES CONLON GAAT TOT OP DE BODEM Abstracte kunst is meer dan een modieus verschijnsel Humoristische Flairck voor een kamer vol vrienden pjl V bioscopen KUNST £etdóc0otrumt VRIJDAG 18APRIL 1986PAGINA Pulitzer-prijs voor Marcos-artikelen NEW YORK Een journalist van het Californische dagblad Mercury News heeft gisteren een Pulitzer-prijs gekre gen voor een reeks artikelen over de manier waarop de Filipijnse ex-presi dent Ferdinand Marcos en zijn mede werkers hun fortuin in het buitenland hebben weten te plaatsen. De Publitzers worden gezien als de meest prestigieuze prijzen voor journalistiek, kunst en let teren in de Verenigde Staten. Volgens de jury „hebben de artikelen in de Mer cury Times een directe invloed gehad op de politieke ontwikkelingen in de Fi- lipijnen en de VS". De Pulitzer gaat ge paard met 1.000 dollar (2.600 gulden). De prijzen worden sinds 1917 jaarlijks uitgereikt. Omdat een componist ook een mens is, zijn zijn geesteskinderen dikwijls de afspiegeling van zijn gemoedsge steldheid. Een stelling die zeker niet in alle gevallen opgaat, maar bij de werken die gisteravond door James Conlon en het Rotterdams Philhar- monisch Orkest in een uitstekend bezette Doelenzaal werden uitge voerd „verraadt" de componist zijn diepste zielsroerselen. Mozart was in 1784 een vrij mens en het „vrijheid blijheid" viert hij in zijn pianoconcert in D, KV 451, op uitbundige wijze. Hij maakt een ron dedans van vreugde en daar had hij een orkestbezetting inclusief blazers voor nodig, een orkest dat met een Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon In werken van Mozarl (solis te de pianiste Hanna Jaszyk) en Mahler (solisten de alt Afreda Hodgson en de te nor Peter Lindroos). Herhaling hedena vond. De Doelen, Rotterdam. fanfare de toehoorders overrompelt. Het orkest maakt de weg vrij voor de solist en om de beurt, orkest en solist, „springen" zij rond, om elkaar te vinden in een feestelijk samen gaan. Even de rust van het Andante om daarna nog uitbundiger te eindi gen. Je zou zeggen: dat is Mozarts meest gespeelde pianoconcert, maar het tegendeel is waar. James Conlon en Hanna Jaszyk waren in de juiste feestelijke stemming het eeuwige zwart in de kleding van de pianiste leek daarmee in tegenspraak en het werd een boeiend geheel. Mahler was rond 1908 een ongeluk kig mens. Zijn dochtertje was overle den, na ruzie ging zijn functie aan de Hofopera in rook op, een hartkwaal kondigde zich aan. Dan komt de vraag naar voren: „Wenn nur ein Traum das Leben ist, warum denn Müh' und Plag?", dan is de tekst van „Der chinesische Flöte" een houvast en componeer je „Das Lied von der Erde", een cyclus van zes liederen. Wat een contrast met Mozarts le venslustige pianoconcert, Mahler spreekt van „Ein Abschied von Ju- gend, Schönheit und Freundschaft". Drie jaar later nam Mahler afscheid van het leven. Zijn dat gevoelens die je in noten kan vangen, zijn dat no ten die je als dirigent kan aanvoelen en overbrengen? James Conlon, doende met een meerjarig Mahler- project, heeft zich met intensiteit in die materie ingeleefd en met zijn or kest heeft hij alle tragiek en een zaamheid, dronkemanspraat en tede re lyriek tot op de bodem gepeild. Zelfs zonder het aandeel van de alt Alfreda Hodgson en de tenor Peter Lindroos zou het indringende karak ter van de teksten de toehoorder hebben gegrepen. ADRIAAN HAGER Galerie Van Kranendonk., West einde 29. „Jaap van den Ende, Jo- han de Haas, Aart Houtman, Guido Lippens, Jos van Merendonk". tot 2 mei, dinsdag t/m zaterdag 11-17 DEN HAAG In de 2'si jaar van haar bestaan tekent Ga lerie van Kranendonk steeds duidelijker een lijn in het be leid af. Vanaf het begin gaf Jurriaan van Kranendonk aan dat vooral abstracte kunst zijn voorkeur had en met een groepstentoonstel ling van een aantal jonge Rotterdamse kunstenaars werd duidelijk wat hij daar mee bedoelde. Jos van Merendonk, R. A. Verouden. Bob van Holten en Olphaert den Otter lieten met eigenzinnige schilderij en, tekeningen en beelden zien dat het belang van ab stracte kunst beslist niet af nam door sterk op de voor grond tredende stromingen als neo-expressionisme en post-modernisme. Terwijl het oog vooral gericht was op de bontgekleurde figuratieve doeken, werkten deze kuns tenaars in de luwte van de belangstelling rustig verder. Geabstraheerde vormen, in gehouden van kleur en pen seelstreek, bezitten zeker niet minder emotie dan doeken waarvan het gevoel bijna af spat. Integendeel. Uit het werk spreekt een zekere be zinning, en daardoor nodigt het misschien minder uit dan de vrolijk geschilderde doe ken van expressionistische schilders. Maar na verloop van tijd wordt voelbaar dat onder de laag van ingehou- denheid en distantie grote emotie schuilt. Dit betreft niet alleen het werk van de Rotterdammers, maar ook de vijf kunstenaars die momen teel bij Van Kranendonk ex poseren. Jaap van den Ende, Johan de Haas, Aart Houtman, Guido Lippens, en Jos van Meren donk vormen goed be schouwd drie verschillende generaties. Lange traditie Dit maakt tevens het belang van de tentoonstelling uit, want Jurriaan van Kranen donk wil ermee laten zien dat de abstracte kunst een lange traditie kent en meer is dan een modieus en vluchtig verschijnsel. Nu de aandacht steeds meer verschuift van de wilde figuratieve kunst naar abstracte kunst en kunstenaars als Peter Klas horst en Henk Visch zich plotseling tot de abstractie Johan de Haas, „Vloedlijn", olieverfdoek. hebben bekeerd, lijkt het zin vol om dat te benadrukken. De vijf kunstenaars zijn niet geïnteresseerd in het maken van interessante vormen met mooie kleuren, maar houden zich stuk voor stuk met een schilderkunstig onderzoek bezig dat vaak een bepaalde methodiek als vertrekpunt heeft. Vanuit die systematiek wordt er naar bepaalde vrij heden toegewerkt, zodat het voor de kijker nooit meer te reconstrueren valt wat die basis precies was, hoewel de restanten ervan zichtbaar en voelbaar zijn. Het werk van Jaap van den Ende is in de afgelopen jaren steeds vrijer en expressiever geworden. Hij streeft, vol gens zijn eigen zeggen, naar werken met een emotionele uitstraling en een rationele basis, met tegelijkertijd hel derheid en complexiteit. In de niet mis te verstane opga ve die Van den Ende zichzelf stelt volhardt hij wonderwel en de resultaten ervan zijn voor mij telkens hoogtepun ten op het gebied van de schilderkunst. Het ligt voor de hand dat hij als docent in Arnhem en Rotterdam de nodige invloed heeft gehad en twee van zijn jongere geestverwanten zijn in de tentoonstelling vertegen woordigd. Jos van Meren donk, die vorig iaar een een- manstentoonstelling in en ga lerie had, maakt schilderijen die ondanks de soberheid en overzichtelijkheid zeer com plex en expressief zijn. Alle mogelijkheden worden binnen het idioom onder zocht en dit keer wordt er aan zijn donkere kleurgam- ma een stralend paars toege voegd. Houtman Aart Houtman heeft slechts een paar maanden geleden een succesvolle tentoonstel ling bij Van Kranendonk ge had. Zowel het Haags Ge meentemuseum als de Rijks dienst Beeldende Kunst zijn nu in het bezit van zijn werk. Opnieuw hangt er een wit reliëf waarin een zekere or dening te vinden is en hij toont drie recente doeken. INGRID VAN SANTEN Briljant spel van ADO/DVS Toneelvereniging ADO/DVS met „Yvonne»^ prinses van Bourgondië. Regie: Mieke Lelieveld. Theater „De Poort", gisteravond. Herhalingen: vanavond, morgen en zondagmid dag Een prinses dient mooi en charmant te zijn. Als zij lelijk is en saai dan klopt het niet met het verwach tingspatroon. Prins Philip daagt de natuurwet uit en haalt toch de onaantrek kelijke prinses Yvonne naar het hof. Iedereen gaat zijn of haar te kortkomingen projecteren op het slachtoffer met als eindre sultaat dat Yvonne niet ge handhaafd kan blijven aan het hof en de dood vindt. ADO/ DVS is er in geslaagd een per- fekte toneelvoorstelling te ge ven van „Yvonne, prinses van Bourgondië". Marijke Julsing als prinses Yvonne beeldde consequent het verlegen, apa- tische meisje uit. Het is een prestatie om voortdurend het mikpunt te zijn van agressie en aversie en toch in je rol te blijven. Prins Philip (Piet v.d.Plas) speelde de hoofdrol en die droeg hij met gemak. Zijn gevoel voor de tekst en de te spelen rol straalden van zijn persoon af. Geen ogenblik ver slapte hij en was één brok dy namiek zodra hij op het toneel verscheen. Koning en konin gin waren duidelijk sterke persoonlijkheden, waarbij het komische van de koningin de boventoon voerde. De drie oude tantes die hun „Yvonne" aan de prins afstonden, ont roerden door als trio het to neel op te komen en gezamen lijk hun teksten opdreunden. Nico Seip als Valentijn wist heel wat lachspieren los te ma ken doordat hij steeds op een ongelegen moment het toneel opkwam. De costuums zagen er verzorgd uit. Het décor sim pel maar functioneel en goed in staat om de situatie weer te geven. Er werd vlot gespeeld en de toneelzetting was steeds goed in evenwicht met de be doelde scènes zodat ADO/DVS trots mag zijn op deze boeien de toneelvoorstelling. ROB VAN DER MIJL Concert van Flairck mei Sylvia Houtzager (viool). Peter Weekers (fluit), Erik Visser (gitaar), Stan Stolk (bas) en Robert Vink (drums en cymbaal). Diligentia, Den Haag, gisteravond. uitspelen. De wind der kritiek kan het luchtig opgebouwde kaartenhuis dan ook nauwe lijks doen instorten en ook een verdwijntruc is tot mislukken gedoemd. Flairck musiceert weer vol temperament en pas sie. Er is opzwepend fluitspel van Peter Weekers en de con stant over ziin gitaar gebogen Erik Visser beroert op fanta sievolle wijze de snaren van zijn instrument. Zijn spel is ve derlicht, maar tegelijkertijd ra zend knap. Sylvia Houtzager laat ondertussen haar viool op heel speelse wijze zingen. Het is maar goed dat dit zingen voornamelijk wordt overgela ten aan de instrumenten, want het tweetal nummers waarin Erik en Peter hun stem ver heffen, zou zelfs bij een optre den tussen de schuifdeuren met boe-geroep worden beant woord. Geholpen door de techniek zit het programma vol verrassin gen. Erik praat met zijn fluit om hem even later boven een zwarte doek te laten zweven en hoewel Peters gitaar even eerder volledig in stukken is gevallen, kan hij rustig verder spelen. Echt enthousiast kon het pu bliek tijdens het concert niet speelden ze ook wat ouder ma- worden. Het applaus klonkt teriaal. Leek Flairck een jaar dan ook heel afgemeten. Dat „Sleight Of Hand", de titel van de laatste Flairck-elpee lijkt heel bewust gekozen want be halve muziek maken, houdt het vijftal wel van een goede grap. En met de vingervlug heid die in de elpee-titel ligt ingesloten, kun je heel wat kanten op. Het meest voor de handliggend is natuurlijk om je in de goochelwereld te bege ven en dat hebben de musici dan ook gedaan. Zo omvatten de concerten van de uitgebrei de Nederlandse tournee, die momenteel op zijn laatste be nen loopt, niet alleen muzika le, maar ook visuele goochel trucs. Dat een combinatie van die twee een verrassend eind resultaat kan opleveren, bewe zen ze gisteren in een goed ge vulde zaal van het Haagse Di ligentia of, zoals een humoris tische Erik Visser opmerkte, in een huiskamer vol vrien den. „We kennen iedereen". Centraal tijdens het concert stonden de nummers van de al eerder genoemde of wat geleden te zijn uitge- goocheld met noten, met de komst van de voortreffelijk bassende Stan Stolk en de in drukwekkend musicerende, Haagse cymablist Robert Vink, hebben ze wat nieuwe troeven in huis, die ze heel vakkundig lag voor een groot deel aan de opbouw van het programma, dat nogal wisselvallig was. Kwalitatief was het allemaal dik in orde, alleen de volgorde van de nummers leek wat on gelukkig gekozen. Net als het publiek wat op temperatuur was gekomen door een uitbun dige of een vrolijke klanken reeks, werd er weer een wat melancholiekere compositie gespeeld. Het zorgde ervoor dat het programma geen vaart had en dat kwam het optreden niet ten goede. Het concert bestond uit twee delen, waarbij de muzikanten in het gedeelte na de pauze hun vakmanschap mochten to nen in een aantal solo-stuk- ken. Bassist Stan Stolk maakte daarbij de meeste indruk. Het was overigens grappig om te zien hoe zwaar de muzikanten op de techniek leunde. Een deel van de waardering moet dan ook uitgaan naar de tech nicus, die achter zijn mengpa neel gezeten, alle geluidseffec ten en andere grappen feilloos de zaal in stuurde en de stem van Sylvia Houtzager in de prachtige single „Trick Of The Night" moeiteloss liet over vloeien in die van Maggie Reilly. En toen iedereen dacht dat het was afgelopen en de zaallichten al waren aange- f;aan, had Flairck nog een aatste truc achter de hand. In de hal van Diligentia ging het vijftal rustig door met musice ren. Ze overdonderden daar mee niet alleen de vertrek kende concertbezoekers, maar introduceerde daarmee tegelij kertijd een nieuw fenomeen: het halconcert... Wie volgt? HANS PIËT Flairck, vol temperament en passie. Opmaat" wil talentvolle musici helpen BLOKZIJL In Blokzijl heeft zich' gisteren de „Stichting Opmaat" ge presenteerd, die jonge musici wil helpen die door de overheidsbezui nigingen worden beperkt in hun mogelijkheden voor verdere ont plooiing. De stichting denkt hierbij aan de financie ring van optredens of korte maar inten sieve stages, eventueel in het buitenland. De stichting richt zich voornamelijk op de studenten van het conservatorium in Zwolle. Alleen zeer talentvolle en ambi tieuze jongeren komen in aanmerking voor financiële hulp. Ze worden zorgvul dig geselecteerd door een groep deskundi gen, waarvan onder anderen de pianist Louis van Dijk deel uit maakt. De „Stich ting Opmaat' dankt haar financiële moge lijkheden aan sponsoring door het bedrijfsleven. „Deze particuliere hulp is dringend noodzakelijk, want de over heidssteun aan muziekgezelschappen loopt schrikbarend terug. Als daar geen initiatieven zoals die van Opmaat tegen over staan, verdwijnt de hele muziekcul tuur in Nederland," zo stelde Van Dijk gisteren bij de presentatie van de stich ting. Op 2 mei wordt tijdens eerTTnuziek- gala in Hattem een plaat -gepresenteerd, waaraan 16 Nederlandse jazzorkesten heb ben meegewerkt en waarvan de opbrengst bestemd is voor de Stichting Opmaat. Joop Alblas-prijs Onder grote belangstelling is gisteren in het Instituut voor de Tropen te Amsterdam de Joóp Alblas-prijs 1985 uitgereikt aan het fotografen-echtpaar Hans en Laura Samson. In het juryrap port wordt grote waardering uitgesproken voor de unieke vorm en hantering van het medium multi-projectie, de tak van fotogra fie waarin het echtpaar specifiek uitblinkt en samenwerkt. De prijs, ingesteld in 1980, is genoemd naar en opgedragen aan „de vader van de vakfotografie" Joop Alblas. Meer dan veertig jaar lang was hij in dienst van Capi-Lux een vraagbaak voor vele ge neraties fotografen. Eerder werd de prijs toegekend aan o.a. Aart Klein en Sem Presser. Op de foto het echtpaar Samson met de trofee, het uiterlijke kenteken van de bekroning waarbij ook een geldprijs van 7500 behoort. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Rocky IV (12): 1900. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Abel (al): 19.00. 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Iron Eagle (12); 14.30, 19.00, 21.15 Mama ia boos (al); 14.30, 19.00, 21.15. Spies likes us (al); 14.30, 19 00, 21.15. Out of Africa (al); 14.15, 20.00. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Prlz- zi's honnor (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Getting Luc ky (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LUXOR: De troetelbeertjes (al); za. zo. wo. 12.30. LIDO Peter Pan (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Lekkere spelletjes (16); vr. za. 23.30. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Out of Africa (al); 20.15. za. zo. wo. ook 14.30. EUROCINEMA II: Mama is boos (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Brew ster's millions (al); 18.45, 21.15. beh di. EUROCINEMA IV: Roc ky IV (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Sex spa USA (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Mama is boos (18); za 24.00. EUROCINEMA III: Jack 'n Jill (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Rocky IV (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA III: De troetel beertjes (al); za. zo. wo. 15.00. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): The Breakfast Club (12); za. ma. di. 21.15. Commando (16); za. ma. di. 19.00. zo. 20.15. KINDERVOORSTELLING LIDO: De wonderlijke wereld van Oz (al); za. wo. 15.00 KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. lel. 01718-74075): Death Wish III (16); 19.00, 21.15. do zo wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Hot Chili (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Silverado (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Aphrodite (16); tijden zle I. beh. za.- wo.mid- dag. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER IV: Thomas en Senior op het spoor van brute Berend (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Back to the future (al); za. zo. wo. 15.45. St. Elmo's fire (al): do. t/m zo. 19.00. vr. za. 21.15. Prizzy's honnor (12); ma. di. wo. 20.15. Het zevende zegel; do. 14.00, 21.15. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN Lucky Luke en de Daltona (Ned. gespr.). za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): White night (12); do. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Sjors en Sjimmy en het zwaa van Krein; za. zo wo. 14.00. DEN HAAG# ASTA 1 (Spui 27. t 463500): Mama is boost 14 00, 18.45, 21.15. zo. 13, 16.00, 18.45, 21.15. ASTA1 (Spui 27, tel. 463500): Out of All ca (al); 14.00, 20.15. ASTA 3:1 chorus line (at); 14.00, 18.J 21,15. zo. 13.15, 15.45, 21.15. BABYLON 1 (naast C traal Station, tel. 471656): Out! Africa (al); 14.00, 20.15. LON 2: 3 Mannen in een wieg (i 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.1 15 45, 19.00. 21.15. BABYLf 3: White nights (al); 18.45, 21.1 do. vr. ma. di. 14 00 CINEAC (Buitenhof 20. tel. 630637): Roc IV (12); 14 00, 18 45. 21 30. 13 15. 16.00. 18.45. 21.30. ClN S| AC 2. Pyramid of fear (12); 14 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.( 18 45. 21.30. CINEAC 3: Tee wolf (al); 18.45. 21.30. do. vr, n dl. ook 14.00. EUROCINElYfl (Leyweg 910, tel. 667066): is boos (al); za. wo. 19.00, zo. 16.00, 19.00, 21.30. overii dagen 14.00. 19.00, 21.30. I TROPOLE 1 (Carnegielaan, 456756): Iron eagle (al), 14.0 18.45. 21.30. zo. 13,15. 16(7-, 18.45. 21.30. METRODOLE Abel (al); 18.45, 21.30. METR( POLE 3: The Berlin affair (1( 14 00, 18.45. 21.30. zo. 13.1 T 16.00, 18.45. 21.30. METROPJ LE 4: Back to the future (a P 14.00, 18 45. 21.30. zo. 13.1 cl 16.00. 18.45. 21.30 METROPI :h LE 5: De aanslag (al); 14.0 jq 20.15. ODEON 1 (Herengrac 13. tel. 462400): Remo (12); 13.4 j 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.0 'e 18.45, 21.30 ODEON 2: Roclt IV (12); 13.45. 18.45, 21.30 13.15. 16.00. 18.45, 21.3T-- ODEON 3: Topgeheim (s)pior>. nen (al); 13,45, 18.45, 21.30. 13.15. 16.00, 18.45. 21.3 rs ODEON 4: The light ship (11 o- 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. oi (t 13.45, LE PARIS 1 (Kettin j. chentraume (18); 12.15 tot 22.* zo v.a. 13.45. LE PARIS 3: Se ,e feestjes (18); 12.30 tot 23.00. j v.a. 14.00. HAAGS FILMHUD1 (Denneweg 56. tel. 459900): Za^01 1: Kiss of the spiderwom|0l 19.30. Zaal 2: RAN; 14.00. 21.4 e Zaal3: Een hommage aan film i j: ternational IV: Liberté, la n** do. 14.00. 19.30. Themroc; 16.15, 21.45. Agatha ou les lestwO res illimitees; vr 1 19 30 Sauve qui peut la vii 16.15, 21 45. Une chambre en Ie; za. 14.00, 19.30. Loulou; af" 16.15. 21.45. L'Argent; zo. 14.0 19.30. Les nuits de la plelne lun zo. 16.15. 21.45. Elisso; 14.00, 19.30 De vijf avonden; nëjo, erkwaardij JJaat in h 16.15, 21.45. De avonturen van mr. West in hf' land van de Bolsjewieken; 14.00. 19,30. Boom der wenseflil di. 16.15, 21.45. Siberiade; 14.00. 20.00. i, .NACHTVOORSTELLINGEN: ASTA I: The jewel of the Nfla (16); za. 24.00. CINEAC 1: RojO ky IV (16); za. 00.15. CINEAC Wc Pyramid of fear (16); za. 00.1fcn CINEAC lil. Cheech ChoiL, als The Corsican brothers; (11 za. 00.15. EUROCINEMA: ZuF1 ters voor dag en nacht (18); jfei 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbet tjes; za. zo. wo. 13.30. CINEAC: PETER Pan; z 14.00. zo. 13.15. 16.00. EUFfoi CINEMA: Dik Trom weet raad; a zo. wo. 14.00. METROPOLE F Peter Pan; 14.00. zo. 14.00, 16.0( ODEON 4: The journey of h Gann; za. wo. 13.45. zo. 13.1J 16.00. Kamperen bij boer nog beperkt TIEL Kampeerders hoeven er deze zomer nog niet op te rekenen dat zij in groteren ge tale bij de boer kunnen kam peren. Hoewel in het nieuwe voorontwerp van Wet op de Openluchtrecreatie van minis- Van Abbemuseum jubileert EINDHOVEN Het Stedelijk van Abbemuseum in Eindho ven, dat deze week precies vijftig jaar bestaat, maakt zich op voor de grote jubileumten toonstelling, die in juni door minister Brinkman wordt geo pend. Voor het eerst in de ge schiedenis exposeert het mu seum gedurende twintig we ken de totale eigen collectie, bestaande uit ruim 1.500 wer ken. De tentoonstelling heeft als titel meegekregen „Oog hoogte" LEIDEN In de Leidse Waag is gisteren de eerste van de drie voorronden voor het Achtste Leidse Cabaretfestival gehouden. Negen groepen werden daarvoor geselecteerd uit totaal 43 kandidaten. Zo als uit de inleiding in het programmaboekje blijkt, gaat het festival met zijn tijd mee; in de voorgaande jaren bestond er nogal eens onzekerheid over hoe zwaar het criterium 'engagement en maat schappijkritiek' nu eigen lijk moest wegen. Dat pro bleem is nu opgelost door die termen nog wel te la ten vallen, maar dan meer in nostalgische zin. Gezien de moeilijkheden in het verleden is het wel zo vei lig de maatschappelijke relevantie ruim op te vat ten. De VARA werkt weer mee aan het op een na belangrijk ste cabaretfestival van Neder land en zal opnamen van zo wel de voorronden als de fina le uitzenden. Namens die om roep maakt Fred Florusse (o.a. ex-Don Quishocking) deel uit van de jury. De andere leden zijn Anita Löwenhardt, recen sente van Trouw, en Jan Gras, theaterdirecteur te Hoofddorp. Het programma gisteravond begon met 'Muzikater' uit 's- Gravenzande. Een belangrijke inspiratiebron voor de uit een vrouw en drie mannen be staande groep is de zachte sec tor, waarvan enkele uitwassen wel behandeld, maar niet echt gepersifleerd werden. Het lied 'Gooi het in de groep' bood een raamwerk voor een flink deel van hun optreden. Er viel ondanks aardige vondsten weinig te lachen en de visie op de werkelijkheid was ook niet zo nieuw dat hun voorstelling aanleiding was tot een herbe zinning. In hun (bijna) laatste en sterkste nummer, gesi tueerd in de hemel, was de hu mor weer wat prominenter aanwezig. Al iets relativerender was Ton Gloudemans uit Lelystad, „een stad als een ongelukkige jeugd. Leuk is het niet, maar je krijgt er een hoop inspiratie van". In zijn eerste conférence wacht hij als embryo in een super marktkarretje zijn geboorte af. Daarna werd zijn show wat melancholiek, en deed hij den ken aan Herman van Veen. Florusse prees achteraf de doordachte opbouw van zijn bijdrage, maar had graag wat meer verklaard gezien waar om de zoekende ziel, die het onderwerp vormde van zijn voorstelling, zich uiteindelijk ken' bestaat uit een dame, met het ontwapenende model en de uitstraling van de lange slungel en twee extreem glad de heren. Ze drijven mee met de close-harmonygolf en voe ren bekende melodieën, ge deeltelijk voorzien van eigen teksten, professioneel dries temmig uit. Gezien hun voor opleiding was de competitie ongelijk: ze hebben alledrie de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar met succes doorlopen. Het zou me zeer verbazen als ze de finale niet haalden. Daarna dus meer over hun optreden. De voorronden worden voort gezet vanavond en morgen avond om half negen in de Waag. Morgenavond wordt be kend gemaakt welke drie deelnemers doorgaan naar de finale op 3 mei in de Leidse Schouwburg. DICK VAN TEYLINGEN (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL LEIDEN LEIDERDORP OEGSTGEEST KATWIJK VOORSCHOTEN ter Braks van Landbouw Visserij het kamperen-bij^— boer wordt verruimd, blijf huidige regeling tot voorontwerp ook werkm Wet wordt van kracht, ou nister Braks heeft dit gist „met enige nadruk" gezeg< J? dens het ANWB-sympo: m 'Recreatie en Toerisme '•til Tiel. In de oude wet over|ve vrij kamperen wordt nog sproken van maximaal tenten of caravans, Het v ontwerp op de nieuwe verruimt dit aantal tot tieév GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BH UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIElfa' THEATER, RECREATIE,EXPOSITIE! EN EEN COMPLETE AGENDA Jev Horizontaal: 1 rekenkundig t grondsoort; 8 water doorlatend kneedbaar mengsel; 10 voltot preekstoel; 12 hoewel; 13 naaldbj 14 kruipend dier; 18 verbrant rest; 19 deel v.e. pantalon; 21 j zetsel; 23 roofdier; 25 plantaard# val; 27 rund; 28 klaar; 30 n 31 opsporingsapparatuur; 32 1 vlakte; 33 verfstof; 34 kleur. Verticaal: 1 boom; 2 moed, dreumes; 4 vaste bodem; 5 j Duitsland; 6 voedsel; 7 dwaas; adres (afk.); 11 overslaande s 12 ten bedrage van; 15 titel (afkl geschikt om geplukt te worder soort hond; 20 deel v.e, tafelj voorzetsel; 22 lijfwacht: 24 t het doel treffend; 26 stel; 28 v tijn); 29 paardeslee; 30 honingt 32 persoonlijk vnw. OPLOSSING ez 2Ej| oe 68 -OJd 88 ^eed 93 :xeej sf PZ :apje6 ZZ 'wo iz Uood 08 !|0 /i :df|j 91 :sa si :pe zi :-8 d 6 '|buj 1 :uaj3 9 :u3ss3 S f :>jn e :j0| g :ueeie|d 1 :|eeoï iee6 t>e :J3XO ee 8G Uepej ifc' OE :ieejed 88 ;so lz :dej sz :eiT E8 -'do iz :d[|d 61 'se 81 usppf 'uep BI !|B 81 !|asue>| u :je 01 -"L. 6 !>t0| 8 'we0| t> :sn|d 1 ijeejuor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 14