,R.-K. Kerk vermijdt gesprek met
geseculariseerde westerse cultuur
Diversiteit in meningen over
emancipatie joodse vrouwen
CeidóeSotiAO/n
z=^
Theoloog Van der Bruggen breekt
lans voor afschrikkingstheorie
aan tafel
ACHTERGROND
kerk
en
wereld
Hoe dichter bij zee,
hoe leuker het wordl
weer
DONDERDAG 17 APRIL 1986 PAGINA
it
EcidócSouocmt
„Confrontatie'" vraagt CDA euthanasiestandpunt
Het orthodoxe rooms-katholieke maandblad „Confrontatie"
heeft fractievoorzitter De Vries van het CDA gevraagd of zijn
fractie na de verkiezingen wetsvoorstellen inzake legalisering
van actieve euthanasie zal ondersteunen.
Het blad. dat ongeveer 1.800 abonnees heeft, hoopt hiermee te
voorkomen dat tegenstanders van actieve euthanasie hetzelfde
zal overkomen als destijds de tegenstanders van legalisatie van
abortus namelijk dat het CDA voor legalisatie zou stemmen
„Confrontatie" is voornemens het antwoord van de fractie
voorzitter of het uitblijven daarvan te zijner tijd te publiceren.
Evolutietheorie geen hinderpaal voor het geloof
De paus meent dat de evolutietheorie volgens welke de mens
zich uit het dier heeft ontwikkeld, aanvaardbaar is voor de
christelijke geloofsleer Het is immers de zièl van de mens die
volgens de leer van de Kerk door God is geschapen. Johannes
Paulus II zei dit op zijn algemene audiëntie van woensdag. De
ziel is van nature geest en ..kan daarom niet uit materie zijn
voortgekomen". De ziel is de door God ingeblazen levensadem
die de mens boven het dier uitheft en waarvan zijn mens-zijn
op beslissende wijze afhangt. Wat het menselijk lichaam betreft
kan men daarentegen de evolutieleer volgen dat de mens zich
met erkenning van de door God gegeven levenskrachten
uit vroegere levensvormen heeft ontwikkeld
Men krijgt spoedig
genoeg van het goede en
ook van het beste,
wanneer het alledaags
begint te worden.
Lessing
OPEN BRIEF AAN „PROGRESSIEVE KATHOLIEKEN'
Vanuit de bezorgdheid de
burgerlijke. westers-Ro-
meinse orthodoxie te be
waren mist de huidige
Rooms-Katholieke Kerk
het vermogen en de durf
het gesprek aan te gaan
met de geseculariseerde
westerse cultuur.
De leiding van de R.-K. Kerk
heeft een grote angst voor de
steeds verdergaande seculari
satie. De enige uitweg daaruit
lijkt voor de kerkleiding te
zijn dat zij zich terugtrekt in
een bolwerk van een funda
mentalistische wijze van gelo
ven en een rigide moraal, die
een seculiere en pluriforme
westerse maatschappijvorm
niet naast zich dulden.
Dit schrijven algemeen over
ste Florentina van Calsteren
van de Zusters van Liefde
van Schijndel en Nico Vert-
drik. priester vjn het bisdom
Utrecht en oud-directeur van
het Centraal adviesbureau
voor priesters en religieuzen
(CAPER) te Utrecht, in een
open brief, getiteld ..Blijmoe
digheid en hoop", die deze
week in het progressieve r.-k
weekblad „de Bazuin" is ver
schenen. De brief is gericht
aan de 8 mei-beweging, de
Open Kerk-beweging. de Ma-
riénburg-vereniging. de Vere
niging van Pastoraal Werken
den. de Basisbeweging, de Ba
zuin en „allen die zich door
het Tweede Vaticaanse Conci
lie hebben laten inspireren"
Volgens de briefschrijvers
kiezen de gezagsdragers in de
kerk steeds meer voor restau
ratie. Dat blijkt onder meer
uit het herhaald eigen initia
tief van de paus. die inbreng
van bisschoppen negeert en
het leer- en pastoraal gezag
steeds meer in eigen hand
centraliseert; bisschopsbenoe
mingen en bijzondere synodes
om lokale kerken tot de orde
te roepen; terugdraaien van
hervormingsvoorstellen voor
een nieuwe codex; inquisitie-
methoden ten aanzien van
theologen en theologieën; de
ambtstheologie die meer aan
dacht heeft voor machtscon
centratie dan voor het die
nend karakter van het ambt.
de blijvende ondergeschikte
rol van de vrouw in de R.-K.
Kerk
In de open brief wordt er
kend dat het als kerk moeilijk
is een cultuur te kerstenen en
er toch kritische afstand van
te bewaren; en verder dat
daardoor de kerk bijna altijd
wantrouwend heeft gestaan
tegenover nieuwe ontwikke
lingen in de (westerse) cul
tuur. Vanuit een bovenhisto
risch (Platonisch) ideaal blijft
de kerk ver van de dagelijkse
werkelijkheid.
Voor de kerk in Nederland
bepleiten de briefschrijvers
dat er geen strijd legen, maar
voor iets wordt gestreden;
niet elitair maar met mede
werking van gewone mensen
Verder is nodig dat er binnen
enkele jaren een opinie- en
informatieblad komt op het
niveau van het vroegere „Bis
domblad" van Den Bosch of
van „Hervormd Nederland".
De religieuzen en rooms-ka
tholieke wetenschapsmensen
moeten opnieuw een Pasto
raal Instituut Nederland in
het leven roepen.
Of wij trekken ons zoals de
bisschoppen Gijsen en Ter
Schure terug uit de wereld of
we helpen elkaar in het leer
proces: waarheen moeten die
ontwikkelingen ons in onze
wereld leiden. „Een uitdruk
kelijk nagestreefde lotsge-
meenschap van „mensen van
God" heeft een taak en een
toekomst, zolang vele gelovi
gen hun blijmoedigheid en
hoop samen delen en verder
dragen." aldus Van Calsteren
en Vendrik.
Bisschoppen
Z-Afrika eind op
weg met ANC
De blanke regering van Zuid-
Afrika is het voornaamste ob
stakel voor een werkelijke de
mocratie en zij kan verande
ring niet bewerkstelligen. Dit
hebben het Afrikaans Natio
naal Congres (ANC) en de ka
tholieke kerk in Zuid-Afrika
woensdagavond verklaard na
afloop van besprekingen in
Lusaka. Zambia. Beide partij
en waren het er over eens dat
apartheid niet hervormd kan
worden, maar moet worden
afgeschaft. Ook deelden zij
het standpunt dat de katholie
ke kerk een plicht heeft de
blanken te mobiliseren om
apartheid te verwerpen en om
er actie tegen te voeren. De
bisschoppen, weigerden ech
ter het gebruik van geweld
goed te keuren. De bisschop-
pendelegatie stond onder lei
ding van aartsbisschop Denis
Hurley. Pretoria is fel gekant
tegen contacten tussen Zuid
afrikanen en het ANC.
„Niet morrelen aan MAD
(de Engelse term in het
nucleair-strategische jar
gon voor wederzijds ver
zekerde vernietiging)
vanuit ethisch standpunt,
want dan dreig je te ko
men in de drup van de
nucleaire oorlog.". Een
opmerkelijke uitspraak
die komt uit de mond van
drs. J. van der Bruggen.
Morgen promoveert deze
theoloog/politicoloog aan
de Vrije Universiteit in
Amsterdam bij prof. dr.
H. Kuitert op een proef
schrift in de theologische
faculteit waarin hij een
lans breekt voor een the
orie van de gerechtvaar
digde afschrikking.
Van der Bruggen: „Mijn be
doeling is geweest een ge
sprek mogelijk te maken over
de ethische criteria rond het
kernwapenvraagstuk. Dat is
hard nodig want tussen voor-
en tegenstanders van de kern
bewapening is. ook wanneer
het gaat om de ethische aspec
ten daarvan, geen gesprek
meer mogelijk."
Van der Bruggen maakt deel
uit van het hoofdbestuur van
Pax Christi. Hij distantieert
zich van het pacifisme, waar
in goed en kwaad worden
verabsoluteerd. Dat is volgens
hem niet iets dat men van
daag de dag de vredesbewe
ging nog moet aanwrijven.
Het denken in deze kring is
aldus Van der Bruggen voor
vijfennegentig procent gelijk
aan wat in de kring van be-
leidsbeslissers over de veilig
heidspolitiek wordt gedacht.
Utopie afwijzen
Bij het uitwerken van zijn
theorie van de gerechtvaar
digde afschrikking gaat Van
der Bruggen niet uit van een
utopie, zoals de pacifisten
doen. maar vertrekt hij na
drukkelijk van de na-oorlogse
realiteit met zijn kernwapens
Van der Bruggen: „Niet alle
vormen van afschrikking
moet je bij voorbaat afwijzen."
Motieven daarvoor ontleent
hij aan het denken in het pre-
nucleaire tijdperk over het
voeren van een rechtvaardige
oorlog. Let wel: het laatste dat
van der Bruggen beoogt is
motieven aan te dragen voor
het voeren van een gerecht
vaardigde nucleaire oorlog.
De motieven hebben betrek
king op het rechtvaardigen
van een afschrikkingspoten-
tieel, waarmee juist zo'n oor
log voorkomen kan worden.
Hij is het niet eens met de
ethische stellingname van on
der meer de Nederlandse
Hervormde Kerk. van het
IKV en zijn eigen Pax Christi
die zeggen dat het bezit en ge
bruik van kernwapens ontoe
laatbaar geacht moet worden
en vervolgens vinden dat
kleine eenzijdige stappen no
dig zijn om het nucleaire arse
naal te verkleinen. Van der
Bruggen: „Als je de politiek
van kleine eenzijdige stappen
accepteert. en daar sta ik
van harte achter accepteer
je in feite het bezit van kern
wapens en dan moet je dat
ook in je eigen ethiek opne
men. Dat is niet meer dan
consequent."
De afschrikking moet wel aan
een aantal criteria voldoen,
wil zij ethisch toelaatbaar zijn.
Zo stelt Van der Bruggen on
der meer dat het recht van af
schrikking alleen voorbehou
den is aan staten Ten tweede
kan zo'n afschrikkingspoten-
tieel slechts de bedoeling heb
ben militaire aggressie te
voorkomen. Daar voegt Van
der Bruggen nog een aantal
criteria toe, die vooral betrek
king hebben op de praktijk
van de afschrikking. Strategie
en middelen van de afschrik
king moeten zodanig zijn dat
de effectiviteit van de af
schrikkingsdreiging maxi
maal is. Verder moet het ge
weldsniveau na een eventueel
falen van de afschrikking mi
nimaal zijn. Verder mogen
burgers niet het doelwit van
de dreiging zijn en tot slot
mag de dreiging met afschrik
king niet misleidend zijn.
Van der Bruggen geeft toe dat
er genoeg situaties denkbaar
zijn dat deze criteria onder
ling met elkaar strijdig raken
De belangrijkste criteria zijn
in feite het effectiviteitscrite
rium en het proportionali-
teitscriterium. Van der Brug
gen: „De militairen zijn te
snel heen gestapt over het
proportionaliteitscriterium
(met andere woorden: het
doel staat niet langer in ver
houding tot de middelen die
bij de afschrikking worden
aangewend) en hebben te veel
gelet op de veronderstelde ef
fectiviteit van de afschrik
king. Het effectiviteitscriteri
um weegt zwaar, maar mag
geen monopolie uitoefenen,
zoals nu in feite gebeurt."
Politiek
Van der Bruggen heeft niet
de illusie dat zijn criteria de
politiek kunnen veranderen,
maar hij hoopt wel dat zij van
invloed kunnen zijn bij het
formuleren van een nieuwe
politiek
De vraag blijft evenwel staan
of de betekenis van deze
ethiek in feite niet bepaald
wordt door het feit dat zij
achteraf sanctioneert wat in
de afgelopen veertig jaar aan
afschrikking tot stand is ge
bracht. Dit geldt te meer daar
Van der Bruggen niet uitsluit
dat zijn criteria van toepas
sing kunnen zijn op bepaalde
elementen van het Star-Wars-
programma van president
Reagan, namelijk daar waar
de programma's erop gericht
zijn in de zogenaamde point
defense bepaalde steden te
voorzien van een anti-raket
systeem Door de invoering
van zo'n systeem is het im
mers denkbaar dat de effecti
viteit van de afschrikking al
leen maar worden vergroot.
Kortom, waterdichte criteria
tegen verdere ongewenste
ontwikkelingen op nucleair
gebied biedt Van der Brug-
gens theorie niet. Deze pre
tentie heeft Van der Bruggen
Drs. J. van der Bruggen
dan ook niet met zijn proef
schrift. Hij wil, zoals gezegd,
een gesprek mogelijk maken
over de ethische grondslagen
voor het veiligheidsbeleid
In de praktijk wijst hij als me
debestuurslid van Pax Christi
de stationering van nieuwe
kruisraketten af evenals het
Amerikaanse SDI-program-
ma. Hij meent dat IKV en
Pax Christi een minder
zwart-witte voorstelling van
zaken geven van de interna
tionale verhoudingen dan bij
voorbeeld het ICTO. waarvan
men kan vermoeden dat deze
in Van der Bruggens stelling-
name maar al te graag het ei
gen gelijk bevestigt ziet.
Van der Bruggen ziet in de
lijn van het denken van IKV
en Pax Christi voor de toe
komst meer heil in de zoge
naamde non-provocatieve sy
stemen. zoals VU-hoogleraar
Egbert Boeker en voormalifg
SI PR I-directeur Frank Bar-
naby hebben ontwikkeld. Zelf
stelt hij dat hij op grond van
zijn onderzoek naar de ver
schillende afschrikkingstheo-
rieên minder negatief is gaan
denken over deze materie.
PAUL VAN VELTHOVEN
J. van der Bruggen: Verze
kerde vrede of verzekerde
vernietiging. Ontwikkeling
van een theorie van gerecht
vaardigde afschrikking. Uit
gave J. H. Kok. Kampen
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Putten toezeg
ging G.S.A. de Knegt te Huizen.
Stutvoet te Brouwershaven-Zonne-
maire: te Emmen H.J. Nolles te Ou-
a (SM).
Gereformeerde Kerken vrijge-
Beroepen: te Almelo Jt. Janssen te
Loppersum-Westerenden; te Ber-
gentheim en te Grijpskerk in com
binatie met Niezijl Jt. Janssen te
Loppersum-Westerenden Bedankt
voor Groningen-Noord H. Mostert
te Spakenburg-Noord.
Predikanten maken weinig
gebruik van VUT-regeling
Slechts een gering aantal
oudere predikanten is ge
neigd vervroegd uit het
ambt te treden. Daardoor
komen er te weinig plaat
sen vrij voor jongere col
lega's. Voor het komende
jaar hebben zich tien
drieënzestig-jarige predi
kanten gemeld voor de
VUT-regeling. Vorig jaar
meldde zich slechts een
derde deel van het aantal
predikanten wat recht
had op voortijdig emeri
taat.
Deze gegevens verschafte ds.
G. van Loenen (Leiderdorp),
voorzitter van het Landelijk
Beraad van Predikanten tij
dens een vergadering van ge
reformeerde predikanten in
Nijkerk. Het aantal vervroeg
de uittredingen moet omhoog.
aldus ds. Van Loenen, daarna
is het pas zinvol om tot een
verlaging van de VUT-leeftijd
over te gaan. Overwogen
wordt de mogelijkheid om
eenmalig de VUT-leeftijd te
verlagen naar ongeveer 60
jaar.
Misschien dat op die manier
een halt kan worden toege
roepen aan het dreigende
overschot aan kandidaten. Als
andere mogelijkheid om werk
te vinden, opperde ds. Van
Loenen de kortere werkweek.
Dit zal in een beperkt aantal
gemeenten mogelijk zijn. Al
zal dan de mentaliteit onder
metname grijzer wordende
voorgangers moeten verande
ren. aldus ds Van Loenen.
"Oudere predikanten vinden
het nog fijn te leven m het ge
voel van onmisbaarheid en in
het gevoel de Heer zeven da
gen per week te mogen die-
„Het morele peil van een
maatschappij kan men aflezen
aan het aanzien dat de huis
vrouw in die samenleving ge
niet". Deze uitspraak van de
negentiende eeuwse rabbijn
Hirsch staat in een interview
met Rivka Rosenzweig-Over-
ste. in het gisteren gepresen
teerde boek Die mij niet
gemaakt heeft tot man", een
bundel gesprekken en artike
len over de „joodse vrouwen
tussen traditie en emancipa
tie".
Rivka Rosenzweig-Overste.
getrouwd met een orthodoxe
rabbijn, geeft er blijk van
geen problemen te hebben
met de plaats voor de vrouw
in het orthodoxe jodendom:
„men moet zich niet afvragen
wat zijn de rechten, maar wat
zijn de plichten". Het is vol
gens naar terecht als „vrome
vrouwen" denken dat hun be
langrijkste taak is de verzor
ging van het huis en de fami
lie. „In een fabriek kan niet
iedereen dezelfde taak uitvoe
ren. anders „loopt" de fabriek
niet. Maar er moet waarde
ring zijn voor elke taak. Óm
dat het de laatste jaren „in"
was om op iemand neer te kij
ken die „geen beroep" had,
dachten vrouwen zelf dat de
uiterst belangrijke en moeilij
ke taak van moeder, iets min
derwaardigs was. Natuurlijk
kan een vrouw een beroep
uitoefenen, als het gezin maar
het centrale punt blijft'v.
Uit de interviews en bijdra
gen blijkt dit beeld van de
joodse vrouw een van de vele
te zijn. Er zijn vrouwen die
„geen boodschap" hebben aan
de traditionele plaats van de
vrouw in het jodendom; ande
ren gaan er op „eigentijdse"
wijze mee om.
Die diversiteit aan opvattin
gen en ervaringen is ook de
bedoeling van de publicatie
van de joodse vrouwengroep
„Deborah". Samenstelster Ra
chel van Emden zei tijdens de
presentatie dat het gangbare
beeld van de joodse moeder
wordt bepaald door overbe-
zorgdheid, neurotisch en bij
voorbaat in haar functioneren
teleurgesteld. De publicatie
wil laten zien hoe jooodse
vrouwen op volstrekt ver
schillende manieren omgaan
met hun jood-zijn en hun
ideeën over emancipatie.
De bundel gesprekken en ar
tikelen. ingeleid door een his
torische verhandeling over de
vrouw in het jodendom, werd
aangeboden aan staatssecreta
ris mr. A. Kappeyne van de
Copello. Deze wees er op hoe
belangrijk het is meningen en
ervaringen vast te leggen van
mensen die het anders doen
en deden dan nu gangbaar is.
„Want dan kun je het thans
geldende standpunt relative
ren. Omdat je dan kunt aanto
nen dat „het niet altijd zo is
geweest en dat er daarom best
iets kan veranderen".
Het boek laat elf vrouwen uit
drie generaties aan het woord
komen. Het is voor het eerst
dat in Nederland op deze wij
ze aandacht wordt gegeven
aan joodse vrouwen en eman
cipatie. „Die mij niet gemaakt
heeft tot man" is een uitgave
van Kok in Kampen.
Gestoofde vis met kerriezoetzure bietjes en
aardappelen griesmeelpudding met bessesap
Voor twee personen: 1 grote ui. 30 g margarine, kerrie.
300 g verse of diepvries filet van kabeljauw of schelvis,
zout. peterselie;
500 g bieten, zout. 2 lepels suiker. 3 lepels azijn, (aardap
pelmeel);
Vz tot 1 kg aardappelen;
4 dl melk, 35 g griesmeel, 32 g suiker, iets citroenessence;
1 dl water, pijpkaneel, 5 g aardappelmeel, 30 g suiker, 1
dl bessesap.
Fruit de kleingesneden ui met kerrie goudgeel in de marga
rine. Spoel verse filet af met koud water of gebruik diepvries
vis zo uit de vriezer. Leg de vis op de ui. strooi er zout over
en schep er twee lepels water naast. Sluit de pan en stoof de
vis op een matig vuur gaar. De stooftijd van verse filet is cir
ca tien minuten en van diepvries een kwartier. Gebruik het
stoofvocht als jus.
Schil de bietjes en rasp ze. Kook rauwe bieten in een half
uur gaar in weinig water. Warm voorgekookte bieten alleen
op in iets vocht. Breng de groente op smaak met zout, suiker
en azijn. Bind eventueel een teveel aan kooknat met een
beetje aardappelmeel.
Breng alle melk aan de kook. Meng griesmeel en suiker en
strooi het mengsel in de kokende melk. Laat de pudding vijf.
minuten zacht koken onder af en toe roeren. Voeg van het
vuur citroenessence toe en doe de hete massa in een natge
maakte vorm. Zet de pudding ten minste drie uren koel weg
om af te koelen en op te stijven.
Trek de pijpkaneel tien minuten in het water. Bind het ka
neelwater met aardappelmeel en roer er van het vuur de sui
ker en het bessesap door. Stort de pudding op een bord en
schenk er het sap om heen.
JEANNE
t is 1
ecl
Opmerkelijke meegaandhe
VERBAZINGWEKKEND snel heeft het kabinet alle w
gingen op het nieuwe stelsel van de sociale zekerheid o\ Jé
genomen, die door de fracties van CDA en VVD waren v<?
gesteld. Op zich is het uitstekend dat het kabinet zich pl
baar heeft opgesteld Daarmee zijn enkele scherpe kar V1
van die stelselherziening afgeslepen. Als eenmaal in br
kring duidelijk wordt wat precies het resultaat zal zijn
de wijziging, dan zal de maatschappelijke weerstand er te d
langzaamaan wel verminderen.
In de discussie rond die stelselherziening wordt nog al i
uit het oog verloren, dat de wijzigingen geen gevolgen zu t
hebben voor de mensen die nu een uitkering ontvangen,
geldt hoe zeer ook te betreuren uitsluitend voor watf
onder de 35 jaar, die zullen worden herkeurd. En dat
geen twee procent van het totaal aantal uitkeringsgerecl
den. Voor verreweg het merendeel verandert er niets,
herziening van het stelsel is alleen van toepassing op nii
gevallen, mensen die de na de invoeringsdatum (mogeli
oktober a.s. of anders 1 januari volgend jaar) in een situ
belanden, waardoor ze op een uitkering aangewezen zu
zijn. Er is dus geen sprake van dat uitkeringsgerechtig
gekort worden vergeleken met hun huidige situatie
HOEWEL het kabinet de wijzigingsvoorstellen van CD;
VVD terecht heeft overgenomen, roept de manier wa.
dat is gegaan toch vraagtekens op. Al in de eerste teri
van het kamerdebat, kort nadat de fracties hun stellin
nog maar net hadden betrokken, heeft het kabinet al v i
toegegeven aan de twee regeringsfracties. Dat wekt deg
druk, dat het kabinet het parlementair debat niet erg ser jj
neemt.
GEWOONLIJK neemt een kabinet wijzigingsvoorste
van de Kamer eventueel slechts over na een langdurige
cussie over en weer. Die discussie heeft gisteren in het
heel niet plaatsgevonden, althans niet in de Kamer. De
ontwaardiging van de oppositie is danook best begrijpe
De indruk is gewekt dat CDA en VVD achter de scheri
met het kabinet zaken doen. zonder dat de discussie in j
parlement echt serieus wordt genomen
De tactiek van CDA. VVD en het kabinet is overigens
verklaarbaar. De regeringsfracties hebben er kennelijk
enkele behoefte aan om vijf weken voor de verkiezi:
over een zo belangrijk onderwerp als de sociale zeker
nog eens ruziënd over straat te rollebollen. In het regeri1
kamp zal de inschatting zijn gemaakt, dat een hooglopt i
ruzie op dit moment tussen de regeringsfracties of tu
CDA'ers en VVD'ers onder elkaar bij de komende verkie
gen de coalitie stemmerf zou gaan kosten. De soepele
gaandheid van het kabinet ten opzichte van de regeri
fracties kan dan ook niet anders worden verklaard dai
louter electorale overwegingen.
(ADVERTENTIE)
De Scheveningse Strandpaviljoen
Buiïg
DE BILT (KNMI) Ook
morgen is het buiig weer. Hoe
wel het lagedrukgebied, dat de
laatste dagen het weer bij ons
bepaalde, in betekenis afneemt
en langzaam wegtrekt, blijft in
de bovenlucht nog kou aanwe
zig. Hierdoor is er morgen vrij
veel bewolking en ontstaan er
buien. Zaterdag is de invloed
van de kou in de bovenlucht
pas nagenoeg verdwenen en
kan er op zon worden gere
kend. Daarbij lopen de tempe
raturen verder op. Zondag
neemt in de loop van de dag
de bewolking weer toe. De
temperatuur in het weekeinde
ligt enkele graden boven nor
maal.
Vooruitzichten voor de Euro
pese landen, geldig voor zater
dag en zondag:
Zuid-Skandinavië, Denemar
kenveel bewolking en af en
toe regen. Zondag af en toe
zon en droog. Middagtempera-
tuur 6 tot 11 graden.
Noord- en Midden Frankrijk,
Benelux, Noord- en Midden-
Duitsland: wisselend bewolkt
en in het zuidelijke deel een
enkele bui. Zondag van het
westen uit regen. Middagtem
pera tuur rond 15 graden.
Zuid-Frankrijk, Zuid-Duits-
land: wisselend bewolkt en
droog. In Zuid-Duitsland za
terdag nog buien. Middagtem-
peratuur ongeveer 15 graden.
Britse Eilanden: veel bewol
king en af en toe regen. Mid-
dagteperatuur van 15 graden
in het zuiden tot 9 graden in
het noorden.
Spanje, Portugal: in het noor
den wisselend bewolkt en
enkele bui. Elders vrij zorl
Middagtemperatuur van
graden in het noorden to
graden in het zuiden.
Alpengebied: aan de noor
de eerst nog een enkele
aan de zuidzijde zonnig
droog. Nulgraden niveau i
1500 meter. Middagtemj
tuur in de dalen 10 tot 15
den.
Franse Middellandse-zee.
Italië, Joegoslavische
zonnig en droog en mid
temperatuur van 15 tot 20
den, in Zuid-Italië regen.
Amsterdam
De Bilt
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Luxemburg h.bew.
Madrid h bew.
Malaga zw.bet