e Toneelschrijver Jean Genet werd verguisd en bewonderd Duitsers moeten zich bondiger uitdrukken Kunstenaars willen bijstandsregeling OPEC-landen zullen de rijen sluiten „Vaders en zonen" landerige tragedie over ouder worden Uitstekend jubileumconcert De Lofstem dagpuzzel KUNST CeidoeSotnont WOENSDAG 16 APRIL 1986 PAGINA 12' DOOD SIMONE DE BEAUVOIR MAAKT DIEPE INDRUK PARIJS Vele vooraanstaande persoonlijkheden in Frank rijk en daarbuiten hebben gisteren bedroefd gereageerd op de dood maandag van de Franse schrijfster en filosofe Simone de Beauvoir. President Mitterand noemde Simone de Beauvoir „een van die buitengewone wezens die een teken achterlaten in hun tijdsgewricht. Haar leven, haar werk en haar strijd heb ben vandaag de dag in Frankrijk en in de hele wereld het zelf bewustzijn van vele mannen en vrouwen versterkt", aldus de Franse president. Premier Jacques Chirac noemde haar over lijden het „einde van een tijdperk". Minister van cultuur Fran cois Léotard noemde haar „de grande dame van de Franse let teren, wier dood een grote leegte achterlaat". De Griekse mi nister van cultuur Melina Mercouri loofde het feit dat De Beauvoir het Griekse verzet tegen het kolonelsbewind altijd van harte heeft gesteund. De voormalige Franse minister voor vrouwenaangelegenheden Yvonne Roudy zei in een reactie dat De Beauvoir met haar opvatting dat men „niet als vrouw wordt geboren, maar er een wordt" de kern van de vrouwen problemen raakte. AMSTERDAM De Federa tie van Kunstenaarsverenigin gen in Amsterdam wil dat er een sociale regeling komt voor beeldende kunstenaars, die hen in staat stelt zelfstandig te werken. De regeling is nodig omdat door de drastische be zuinigingen de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) zijn functie van aanvullende sociale regeling heeft verloren. De sociale regeling zal moeten bestaan uit een soort bijstand, toegesneden op kunstenaars - een Rijksregeling Zelfstandige Kunstenaars (RZK) - met als aanvulling een beroepskosten vergoeding. De federatie stelt dit in haar nota „Met Meer Beleid" die morgen wordt aangeboden aan de leden van de Tweede Ka mer. De voorgestelde regeling moet worden gezien als aan vulling op eventuele eigen in komsten uit de vrije markt en er dient in elk geval voor drie {aar gebruik van gemaakt te cunnen worden door kunste naars die kunnen aantonen als zodanig werkzaam te zijn en hun vak beheersen. Het is wel nodig dat deze tijdslimiet soe pel wordt gehanteerd, aldus de federatie. Mocht in Den Haag het plan ontstaan tot herziening van de BKR. dan mag dit alleen on der de voorwaarde dat de re geling wordt overgeheveld naar WVC. in plaats van socia le zaken. Ook de eis dat kuns tenaars zelf een eigen inko men verwerven uit beroepsar beid (in 1986: 8.000 gulden) moet vervallen. Tevens vindt de federatie dat de verscherpte kwaliteitsnorm die wordt ge hanteerd voor BKR-werk, moet komen te vervallen. De kunstenaarsfederatie wil verder dat de rente-aankoop subsidie, die inhoudt dat men sen bij WVC zonder rente geld kunnen lenen voor de aan koop van kunst met een mini mum-bedrag van 1200 gulden, wordt verlaagd tot 750 gulden. Daardoor kan ook de minder dure kunst van deze regeling profiteren. Op het punt van individuele subsidies stelt de kunstenaar sorganisatie voor een Fonds voor de Beeldende Kunst in het leven te roepen. Ervarin gen van bij voorbeeld Fondsen voor de Letteren en de Neder landse Film hebben volgens haar aangetoond dat de fonds- vorm bij uitstek beschikt over de soepelheid die nodig is om in te spelen op de diverse ont wikkelingen en behoeften. Ook zou de federatie graag zien dat er meerjarige werk beurzen, zoals bij het Fonds voor de Letteren, worden ge ïntroduceerd. LEVEN AAN ZELFKANT WAS BASIS VAN OMVANGRIJKE PRODUKTIE PARIJS De gisteren op 75-jarige leeftijd in een hotelkamer in Parijs overleden toneelschrijver Jean Genet is voor een groot deel van zijn leven uiterst omstreden ge weest. Genet, die een gro te reputatie genoot als schrijver van absurdisti sche toneelstukken, zorg de met zijn stukken en verhalen, zijn levenshou ding en zijn opstelling voor diverse schandalen in de Franse samenle ving. Genet vestigde zijn reputatie als groot toneelschrijver on der meer met de ook in Ne derland vaak opgevoerde to neelstukken „De meiden". „De Negers", „Het Balkon" en met het later door Rainer Werner Fassbinder verfilmde „Querelle de Brest". Stukken die elk voor nogal wat beroe ring zorgden, onder meer door de verbindingen die ze legden met Genets homosexu- aliteit of zijn bijna anarchisti sche stellingname ten aanzien van de wereld om hem heen. Het lijkt alsof Genet in zijn werken het wantrouwen dat men tegen hem koesterde in beeld wilde brengen. Vrijwel al zijn stukken handelen over de zelfkant van de maat schappij, een wereld die Ge net als geen ander kende en die voor hem de enige ware wereld leek te zijn. Zijn stuk ken leken een aanklacht te gen de wereld daaromheen, waarin hij geen enkel ver trouwen had en die hij niet zwart genoeg kon schilderen. Genet bracht dan ook van jongsaf aan een groot deel van zijn leven door in tuchthuizen en gevangenissen. Hij was te vondeling gelegd door zijn moeder, die voor de rest van zijn leven voor hem onbekend zou blijven, en werd opgevoed door een boerenechtpaar. Toen hij op 16-jarige leeftijd volgens zijn eigen zeggen op valse gronden wegens diefstal werd veroordeeld tot tucht huis, besloot hij te worden waarvan hij werd beschul digd: een dief. Genet werd de eerst volgende twintig jaar nog negen keer gevangen gezet wegens dief stal en mishandeling. In zijn Journal du Voleur (1949) schreef Genet: „Ik hield van stelen, maar prostitutie sprak mijn gemakszuchtige leven meer aan. In de steek gelaten door mijn familie vond ik het vanzelfsprekend om dat te be nadrukken door mannen te beminnen en die liefde te be nadrukken door te stelen. Waarmee ik dus resoluut de wereld afwees die mij had af gewezen". In 1947 ging hij bijna voor le venslang achter slot en gren del, maar een felle steuncam- pagne van onder meer Jean- Paul Sartre, André Gide en Jean Cocteau resulteerde in gratie voor de toen al gevier de en door velen verguisde schrijver. Genet was op der tigjarige leeftijd, in de beruch te gevangenis van Fresnes. begonnen met schrijven. Hij kwam per vergissing in een cel terecht waar terdoodver- oordeelden hun executie af wachtten. Een van hen schreef gedichten en Genet besloot dat hij zelf net zo goed kon schrijven. Het resultaat daarvan was „Le condamné a mort", „de ter dood veroor deelde", een lang gedicht ter herinnering aan een celgenoot die een medegevangene had vermoord. Aanstootgevend Tussen 1940 en 1948 schreef Genet vier werken. Behalve „Notre-Dame des Fleurs" en „Le Miracle de la Rose" wa ren dat „Pompes Funèbres" en „Querelle de Brest". Dat laatste werk diende als basis voor de laatste film van Rai ner Werner Fassbinder „Que relle" uit 1982. Zijn thema's, misdaad, (man nelijke) prostitutie, het leven in achterbuurten, gaven hem al gauw de reputatie als „de meest aanstootgevende schrij ver van zijn tijd". Jean-Paul Sartre beschreef hem ooit eens als „een leugenaar, dief, pervers individu, heilige en martelaar", maar ook als „een bezeten man die met ieder boek meer meester lijkt te worden over de demoon die bezit van hem heeft geno men". De stukken van Genet hiel den vaak heel Frankrijk be zig. Zijn vijfde toneelstuk, „Les Paravents", over de rol van het Franse leger tijdens de Algerijnse onafhankelijk heidsoorlog, had bijna tot ge volg dat het theater in brand werd gestoken. Bezoekers vonden zijn stuk een beledi ging voor het Franse leger en bekogelden de acteurs met flessen, stoelen en rotte eie ren. Twee mensen raakten gewond. De film „Mademoi selle", waarvoor hij de intrige had geschreven, werd uitge- De gisteren overleden schrijver Jean Genet. jouwd tijdens het festival van Cannes, omdat dieren er in mishandeld werden. Het oeuvre van Genet con centreert zich voornamelijk rond het thema van de bui tenstaander die hopeloos en alleen staat tegenover grotere machten dan hijzelf. Zijn stijl wordt omschreven als ver fijnd, een zonderlinge menge ling van lyriek en erotiek. Tot Genet's recentere stukken behoren onder anderen „Be grafenisriten" (1969) en „Twist" (1974). De karakters waren, zoals in bilha al zijn stukken, toegewijd aan een bestaan vol zonde en corrup- Eerste dichtbundel van gedetineerden voor Korte-van Hemel GRONINGEN Staatssecre taris Korte-Van Hemel van justitie heeft gisteren in de Martinikerk in Groningen het laatste „oude" exemplaar en de eerste „herdruk" in ont vangst genomen van „Op Vrije Voeten", een bundel gedichten van gedetineerden. De uitrei king tijdens de herdenkings dag „Honderd jaar vrijheids straf" ging gepaard met enige onderdrukte hilariteit onder de aanwezigen. Het gedicht dat enige weken geleden na melijk door een „deskundige" jury als het beste uit 225 bij dragen van gedetineerden werd gekozen, bleek achteraf van Toon Hermans te zijn. Het gevolg was dat de winnaar zijn geldprijs moest inleveren en dat gedetineerden in Alkmaar nu bezig zijn de dichtbundel van het winnende gedicht te ontdoen. Voor de staatssecreta ris was er gisteren al een „ge schoond" exemplaar. De uitga ve van deze bundel maakt on derdeel uit van de herdenking „Honderd jaar Wetboek van Strafrecht". In dat kader opende de staatssecretaris gis teren ook een tentoonstelling over het leven in de gevange nis. De tentoonstelling blijft tot 15 mei in Groningen en gaat daarna naar andere plaatsen. In Nederland laagste inflatie DEN HAAG Nederland heeft het laatste halfjaar de laagste inflatie gehad van alle 24 landen van de OESO. Het samenwerkingsverband van rijke landen heeft dit in Parijs bekend gemaakt. In ons land stegen de prijzen in de laatste zes maanden slechts 0,3 pro cent. In Duitsland, dat tot dus ver de laagste prijsstijging bin nen de OESO kende, was dat 0,5 procent. Of Nederland lang record-houder zal blijven is overigens te betwijfelen. In tal van OESO-landen is in febru ari een prijsdaling opgetreden die groter is dan in Nederland, waar de prijzen in die maand juist 0,2 procent stegen. Grenswisselkantoren ook 's nachts open AMSTERDAM De Grens- wisselkantoren (GWK) in de stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zullen vanaf 1 juni bij wijze van proef ook 's nachts open zijn, aldus een woordvoerder van de GWK. Op beide stations zal een beperkt pakket van dien sten worden aangeboden zoals het opnemen van geld via che ques en credit cards, het wisse len van vreemde valuta, het aanschaffen van reischeques en het afsluiten van reisverze keringen. DIRECTEUR CPB: DEN HAAG Directeur De Ridder van het Centraal Planbureau, acht de kans groot, dat de OPEC-landen de rijen weer zullen sluiten. Deze olieproducerende landen zullen zeker proberen tot stabilisatie van de oliemarkt te komen. De Ridder sprak deze verwach ting uit in de Tweede Kamer, waar hij gisteren deel nam aan een bijeenkomst van de vaste commissie voor economische zaken over de gevolgen van de olieprijs- daling voor onze economie. Vanuit de fracties van PvdA, VVD, PPR en PSP kreeg De Rid der de vraag voorgelegd waarop hij de in het Centraal Econo misch Plan (CEP) neergelegde veronderstelling baseert dat de olieprijzen tegen 1990 weer zullen oplopen tot ongeveer twintig dollar per vat. De Ridder antwoordde dat het CPB werkt met eigen bevindingen, maar ook met inlichtingen van externe des kundigen van oliemaatschappijen en van onderzoekinstituten. Hij stelde nadrukkelijk dat het CPB uitsluitend veronderstellin gen publiceert. Elke veronderstelling is weer voorafgegaan door een aantal veronderstellingen. Als het CPB ze publiceert gaan ze een eigen leven leiden. „U en de pers gaan er wat anders mee om," meende de CPB-directeur. De Fin Klaus Sahlgren, secretaris-generaal van de Europese Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties, heeft gisteren bij de opening van de jaarvergadering van de ECE in Genève gewaarschuwd tegen zelfgenoegzaamheid over de lage olieprijzen. Ingeborg Gampert mag „Va ders en zonen" dan hebben ge schreven naar de roman van Toergenjew, je zou wat er van gemaakt is ook een dramatur gische bewerking kunnen noe men. Een paar scènes door el kaar gooien en hier en daar wat weglaten maakt nog geen ander stuk. Het lijkt echter niet op een weemoedige kome die over generatiekonflikt, zo als Theaters ondertitel luidt, maar op een landerige trage die over het ouder worden. Als Bazarow en Arkadi zich als nihilisten opstellen tegen over Arkadi's vader en oom, brengt vooral de eerste leven op de boerderij van de Kirsa- nows. Anna, Jewdoxija en Fe- netsjka worden prompt ver liefd op de dokter-in-spé, die zichzelf die liefde niet gunt. Vijf jaar later is het te laat. Ba zarow komt afgestudeerd te rug, vindt Anna getrouwd met Arkadi en alles zo ingeslapen Toneelgroep Theater speelt „Vaders en zonen" van Ingeborg Gampert, naar de roman van Iwan Toergen jew. Vertaling: Theo Duquesnoy. Re gie: Christiaan Mortier. Toneelbeeld en kostuums: Frank Raven. Drama turgie: Gerard Pieterse. Koninklijke Schouwburg, dinsdag 15 april. als wat. Hijzelf is overigens ook geconformeerd, al tracht hij de schijn op te houden. Na dat hij vertrokken is, gaat Fe- netsjka trouwen met Arkadi's vader. En op de dag van de bruiloft, als iedereen eindelijk ontdekt dat Bazarows verzet node wordt gemist, komt het bericht van diens overlijden. Het toneelbeeld van Frank Raven volgt deze lijn perfect. Rijen dichtbegroeide heggen omgeven een prieel, dat na de pauze helemaal dichtgegroeid is. De spelregie van Nortier lijkt van meet af aan vooruit te lopen op het einde. Arkadi's vader en oom Pawel (Helmert Woudenberg) zijn suffe, inge dutte mannetjes en Pawels uit val tegen Bazarow is te heftig. Bazarow (Peter Bolhuis) is in het begin goed getroffen: grof, bot en een tikje bourgondisch, vol holle praat. Maar zo gauw als hij een beetje liefde begint te voelen, zakt hij af tot de zelfde grauwe middelmaat. Anna spelen lijkt voor Mar- greet Blanken weinig verhef fend. Haar personage verzuurt slechts een beetje en haar op bloei bij het herzien van Baza row leidt slechts tot verdere afbraak. Jewdoxija (Barbara Gozens) verdwijnt even plotse ling als zij is geïntroduceerd. Arkadi (Hein van der Heijden) verandert van volgeling in af- hankelijke volwassene. De eerst debiele dienaar Pjotr (Wik Jongsma) verwordt tot onbenullige kletskous. Als je het zo bekijkt, hadden de mensen die wegbleven nog gelijk ook, ware het niet dat Metta Gramberg als het onge lukkige dienstertje Fenetsjka (zeg maar Vensja) op de luttele momenten dat zij aan bod komt, er iets moois van maakt. Haar personage is vanwege haar positie al gedoemd, zij heeft een kind van Arkadi's vader. Maar toch zie je haar heel even hopen op iets beters als Bazarow bij zijn terug komst zijn verleid ingsspel op haar loslaat. Gramberg speelt Vensja met een onschuld en een temperament, die het stuk net iets meer waard maken dan de afgelasting van de tweede voorstelling vanwege te weinig publieke belangstel ling. PETER SNEL AMBASSADEUR VON DER GABLENTZ: DEN HAAG Van de grote vertaalwoordenboe ken die in de Van Dale reeks verschijnen, scoort Duits het slechtst. Dat vertelde gisteren uitgever Pieter Hagers van de Van Dale- reeks bij de aanbie ding van het eerste exem plaar van het Nederlands- Duitse woordenboek aan de Westduitse ambassa deur, de heer Otto von der Gablentz, in Den Haag. Drie jaar terug verscheen al het Duits-Nederlandse woor denboek. Hagers vond het niet verwonderlijk dat het Engels het best verkoopt, het Frans is, vooral door de goede verkoop in België een goede tweede, maar het Duits sukkelt daar ver achteraan. Een panel onder leiding van de adjunct-hoofdredacteur van NRC-Handelsblad, drs. B. Knapen, discussieerde vervol gens in het Nederlands in de residentie van de ambassadeur over de vraag hoe dat komt en welke problemen zich voor doen bij het vertalen van het Nederlands in het Duits. De hoofdredacteur van het woor denboek, prof. Heinz Cox van de universiteit van Bonn, om schreef het woordenboek van meer dan vijftienhonderd pa gina's bescheiden als een po ging een helpende hand te bie den bij het omzetten van het Nederlands in het Duits. Hij ging in op de vele valkuilen die het vertalen naar het Duits toe oplevert en waaraan, zo bleek, ook niet al zijn twee honderd medewerkers zijn ontsnapt. „Het idee dat Duits spreken en schrijven ons ge makkelijk afgaat en dat we het wel zonder woordenboek kunnen stellen zit er diep in", aldus Cox. Die nonchalance geldt echter niet alleen voor de Nederlanders, maar ook voor de Duitsers. Naarmate men dichter bij de taalgrens zit, neemt de achting voor el- kaars taal af en de misvattin gen toe, aldus Cox. Duitsers die zich door Nederlanders hadden horen aanduiden als hun oosterburen hadden ver ontwaardigd gezegd dat zij toch niet langer voor Die Bauern aus Osten konden doorgaan. Over de verschillen in taalcul tuur wist het panel ook de no dige dingen op te merken. Knapen vond dat door de Duitsers het jongere Hoogduits nog steeds als een streven wordt gezien, terwiil dat niet zou gelden voor het ABN, waarin elk woord dat in de media wordt gelanceerd zon der moeite doordringt. Cox vond dat het Nederlands bij het ontwerpen van nieuwe woorden vindingrijker en ver rassender is dan het Duits. Bij de Duitsers maakt het Neder lands dan van de weeromstuit weer vaak een simpele indruk. Het Duits is ambtelijker. Wat in het Nederlands drugslijn heet, wordt in het Duits om schreven als de Notruf der Drogenberatungsstelle en praatpaal heet daar ook al weer erg ambtelijk Notrufsaü- le. Ambassadeur Von der Ga blentz meende dat zijn taal echter lang niet meer zo goed wordt gehanteerd als de Ne derlanders denken dat de Duitsers doen. Hij vond dat niet zo'n zorgelijke ontwikke ling. Hij poneerde als stelling dat de Duitsers kortere woor den moeten gebruiken. Crite rium is volgens hem dat het woord vertaalbaar moet zijn. Politici zijn zich daar volgens hem al ter dege bewust van. Volgens Von der Gablentz vormt het ook een bijdrage tot helder denken. „Als uw advies navolging vindt, kunnen we dus verwachten dat het Duits in de toekomst korter en bon diger wordt", zo concludeerde Knapen. PAUL VAN VELTHOVEN WÊÊÊKBÊÊÊÊÊÊBBÊË CBS-rapport rentesteekproeven maand naar Kamer DEN HAAG Minister Ru- ding (financiën) zal een rap port van het'CBS over rentes teekproeven bij de banken eind april naar de Tweede Ka mer sturen. De minister zegde de Kamer gisteren op verzoek van de PvdA toe het rapport vrij te zullen geven zodra het kabinet er een standpunt over heeft ingenomen. Ruding ont zenuwde met zijn toezegging het verhaal dat het kabinet het rapport niet voor de ver kiezingen van 21 mei open baar wilde maken, omdat de uitkomsten van de steekproef niet zouden stroken met het huidige beleid ten opzichte van het verzwijgen van rente voor de fiscus. Westduitse economie in fase van heroriëntatie BONN De economie van West-Duitsland verkeert in een fase van heroriëntatie en aanpassing aan de sterk veran derde economische omstandig heden. De vooruitzichten voor. groei zijn onveranderd gunstig en de vertraging in de groei begin dit jaar was van tijdelij ke aard, zo schrijft het ver bond van Westduitse banken over de conjunctuur in de Bondsrepubliek. RIJNSBURG In de Imma- nuëlkerk had gisteravond het jubileumconcert plaats van het Chr. koor „De Lofstem". Het koor viert het 100-jarig be staan. Het met bloemen gesier de kerkgebouw was geheel ge vuld met publiek. Vooraf sprak feestvoorzitter Knip- scheer een welkomstwoord. Het koor opende onder geïn spireerde leiding van Peter Bontje in goed samenspel met een orkest (onder wie docen ten van de Muziekschool Kat wijk) en Hans v. Kruistum, or ganist, met „Die Deutsche OOK MILES DAVIS WEER OP NORTH SEA JAZZ-FESTIVAL DEN HAAG Het North Sea Jazz-festival heeft aan de toch al lange rij illustere namen voor het komende festival nog een aan tal jazz-groten toegevoegd. Zo zal voor de derde achtereenvol gende keer ook Miles Davis acte de présence geven, (13 juli), komt Al Jarreau (11 juli) en keert ook Ray Charles (12 juli) nog eens terug in het Congresgebouw. Verder staan optredens vast van George Shearing en „Mr. Sentimental" Billy Eckstine. An dere aanwinsten zijn de David Sanborn Band, de Stanley Clarke Band en een 16-mans formatie van Gil Evans. Het „Alto Saxop hone Choir" brengt negen altsaxofonisten uit uiteenlopende stij len bij elkaar: Richie Cole, Lee Konitz, Oliver Lake, Bob Wilber, Paquito d'Rivera, Julius Hemphill, Marshall Royal, Sonny For tune en Piet Noordijk. De symfonische jazz doet dit jaar zijn in trede met het 52-man sterke Metropole Orkest onder leiding van Rogier van Otterloo. Messe" van Schubert. Het be kende en graag gehoorde werk, dat naast diens 6 Latijn se missen wel het meest wordt gebracht, werd gevoelvol ver tolkt, waarbij het „Gloria" verheven en het bekende „Heilig, Heilig, Heilig", als het ware een visioen was van de hemelse liturgie. Na deze in drukwekkende uitvoering was er een glorieuze vertolking van „Psalm 150 van César Franck, zeer toepasselijk voor deze feestelijke avond. Dit werd gevolgd door een optre den van het Jongerenkoor „Young Voice", dat op ingeto gen wijze „Das Gebet des Herrn" vertolkte, ook van Schubert. Als laatste werd door beide koren het „Sanc- tus" uit de „Cecilia-messe" van Gounod gebracht. Burgemeester Jonkman felici teerde na afloop de eeuweling. Hij onderscheidde ere-voorzit- ter Knipscheer met de ere-me- daille van Oranje Nassau in zilver vanwege het 40-jarig lidmaatschap en de 28 jaar als voorzitter. Vervolgens werd nog het woord gevoerd door onder anderen voorzitter De Mooy en vice-voorzitter van de Kon. Chr. Zangersbond, mevr. De Wilde, die een leg penning met inscriptie aan- Voor een uitgebreid! agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplegel men „UIT", de gratis we' kelijkse bijlage van de krant. bioscopen in ALPHEN AAN DEN RIJN EU f ROCINEMA I (Van Boetzelaeria straal 6. tel. 01720-20800): Ou m ot Africa (al); 20.15. wo. ooü 13.30 EUROCINEMA 1 Mama ia booa (al); 18.30. 21.15 J wo. 13.30. 18.30. 21.15. EU tf ROCINEMA III Brewster's m# ie liona (al); 18 45. 21.15. beh. oup EUROCINEMA IV: Rocky A (12); 18.30, 21.00. 1 KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: De troetel beertjes (al); wo. 13.15, 15.00 EUROCINEMA III: Taran end toverketel (al); wo. 13.45. LEIDEN e LUXOR (Stationswei 19. tel. 071-121239); Rocky I (12): 19.00. 21.15. wo. 14.30-7 e LIDO en STUDIO (Steenstras 39. tel. 124130): Abel (al); 19.00 21.15. ma. di. 14.30. Iron Eagl (12); 14.30, 19.00, 21.15. Mam is boos (al); 14.30. 19.00, 21.15 Spies likes us (al); 14.30. 19.00 21.15. Out ot Africa (al); 14.15 20.00. TRIANON (Breestraa 31. tel. 123875): Hot Chili (16 14.30. 19.00. 21.15 RE (Haarlemmerstraat 52, tel. 071 125414); Sexcapades (16:' 14.30, 19.00. 21.15. 1 KINDERVOORSTELLINGEN LUXOR: De troetelbeertjs (al); wo 12.30. LIDO Petifv Pan (al); wo. 14.30. NOORDW1JK LIDO THEATEJ (Pr. Bernhardstraat 56, te 01719-12800): Invasion USl ma. 21 15. Porky's Revengi ma. 19.00. van Oz (al); wo. 15.00. KATWIJK e CITY THEATER (Badstraat 30. tel. 01718-74075 e Death Wish III (18); 19.00, 21.1? wo. ook 14.45. CITY THEATE II: American Ninja (16) tijden zl 1 City I. CITY THEATER III: Th Breakfast Club (al); tijden City I CITY THEATER IV; Korea met je waldhoorn tussen mij Alpenheuvels (16); 19.00. 21 15 KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER IV: Thomi en Senior op het spoor va c brute Berend (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 0 1 717-4354 La historia official (12); 20.1! Back to the future (al); 15.45. ^KINDERVOORSTELLINGEN Kuifje en het haaiemeer (Ne< gespr wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Mrs. Soffel (12 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN The bast of Tom and Jerry; w< r 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 21 tel. 463500): Mama ia boosl (al 14.00. 18.45, 21.15. ASTA 2: Ol ol Africa (al); 14.00. 20.15. ASTi 3: A chorus lino (al); 14.01 18.45. 21.15. BABYLON (naast Centraal Station, le 471656): Out ot Africa (al 14.00. 20.15. BA8YLON 2: Mannen in een wieg (al); 14.01 19.00. 21.15. BABYLON White nights (al); 18 45. 21.3 ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Bu tenhof 20. tel. 630637): Rocky (12); 14.00. 18.45, 21.30. CINB AC 2: Pyramid of fear (12 14.00. 18.45, 21.30. CINEA 3: Teenwolf (al); 18.45. 21.31 ma. di. ook 14.00. EUROCINE MA (Leyweg 910, tel. 667066 Mama is booa (al); wo. 19.01 21.30. overige dagen 14.01 19.00, 21.30. METROPOLE (Carnegielaan. tel. 456756): Iro eagle (al); 14.00. 18.45. 21.31 METROPOLE 2: Abel (al 18.45. 21.30. METROPOLE The light ship (16); 14.00, 18.41 21.30. METROPOLE 4: Bac to the future (al); 14.00, 18.4! 21.30. METROPOLE 5; aanslag (al); 14.00, 2i ODEON 1 (Herengracht tel. 462400): Topgeheim (s)pio nen (al); 13.45. 18.45, 21.rJ ODEON 2: Motief voor moor (12); 13.45. 18.45. 21.30. ON 3: Rockey IV (12); 13.4! 18.45. 21.30. ODEON 4: D aanslag (al); 20.15. 13.45. LE PARIS 1 (Kettini straat 12b. tel. 656402): Sei feestjes (18); 12.00 tot 22.3I LE PARIS 2: Jonge tongetje (18); 12.15 tot 22.45. LE PA RIS 3: Glitter (18); 12.30 23.00. HAAGS FILMHUI! (Denneweg 56. tel. 459900): Za 1: RAN; 18.45, 21.45. Zaal Kiss of the spiderwomar 19.30. 21.45. Zaal 3: Een hom mage aan film international II Mens uit marmer; ma. 14.0( 20.00. Amator; di. 14.00. 19.3( Aria voor een atleet; di. 16.1 21.45. Barriere; wo. 14.01 19.30. Het mes in 't water; 16.15. 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbee tjea; wo. 13.30. 15.30. CINI AC: PETER Pan, wo. 14.01 EURO CINEMA: Vol gas m Herbie; wo. 14.00. ODEON The journey ot Natty Gann; 13.45. PLUS 1-PUZZEL Door telkens één letter bij de voo gaande te voegen, kunnen woon van navolgende betekenis wor verkregen: 1. autokenteken Sps| 2. persoonlijk vnw.; 3. zelfkant linnen: 4. kabeljauw met kleine I 5. orgaan v.e. wesp; 6. talent; 7. tuigend van genie; 8. overeenkom

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 12