Louati maakt woorden waar g Rebelsheid bleef De Beauvoir tot het einde toe bij Vanderlijde win in heksenketel KUNST\ SPORT CcidócSotiiant DINSDAG IS APRIL 1986PAGIN, BARDOT EN DENEUVE EISEN SMARTEGELD VAN ROGER VADIM PARIS De Franse filmmaker Roger Vadim heeft het aan de stok met zijn ex-geliefdes Brigitte Bardot en Catherine Deneuve. De sterren zijn boos om een boek dat Vadim heeft geschreven met daarin onder meer een hoofdstuk over zijn (sex)leven met het tweetal. Hoewel de vrouwen het werk „D'une etoile 1'autre" (Onder een ander gesternte) omschrijven als ..lang, vervelend en van geringe waarde" hebben ze bij een Parijse rechtbank 200.000 Franse francs (bijna 70.000 gulden) smartegeld van Vadim geëist. Hij zou de bekendheid van het tweetal „als een onbeschaam de koopman" hebben gebruikt om zijn boek beter te kunnen verkopen. De advocaat van de filmsterren. Gilles Dreyfus, spreekt ook van een inbreuk op het prive-leven van het tweetal. Vadim was van 1952 tot 1957 getrouwd met Bardot en leefde tussen 1961 en 1964 samen met Deneuve, van wie hij twee kinderen heeft. Anne-Sophie Mutter lid Britse Muziekacademie LONDEN De Westduitse 22-jari- ge violiste Anne-Sophie Mutter is erelid geworden van de Britse Ko ninklijke Muziekacademie in Lon den, een eerbewijs dat zij deelt met ongeveer 200 musici van wereldfor maat. De onderscheiding is haar al op 20 maart toegekend. Anne-Sop- hie Mutter is door de Royal Acade my benoemd tot eerste voorzitter van de Internationale Afdeling voor Vioolstudie. Zij zal met ingang van september van dit jaar periodieke meesterklassen geven en zich vol gens haar zeggen „zo intensief mo gelijk" van haar taak kwijten. Wladimir Horowitz na 61 jaar terug naar Sovjet-Unie PARIJS De Amerikaanse pianist Wladi mir Horowitz is gisteren na 61 jaar vanuit Parijs teruggekeerd naar het land van zijn geboorte, Rusland. Hij zal er zondag 20 april in Moskou spelen en een week later in Le ningrad. Daarna volgen twee recitals in Hamburg en West-Berlijn. Toen de 81-jarige Horowitz in januari van dit iaar in zijn woonplaats New York bekendmaakte dat hij zou optreden in de Sovjetunie, had hij gezegd zijn geboorteland nog één keer te willen terugzien. Een jaar geleden had hij een terugkeer naar de Sovjetunie nog uitge sloten „omdat ik er slechte herinneringen aan heb". Horowitz, die wordt beschouwd als een van de beste, zo niet de beste, pianist ter wereld, treedt zelden in het openbaar op. Belgisch museum voor miljoen gulden beroofd BRUSSEL Uit het Museum voor Geschiedenis en Archeologie in het Belgische Doornik is bij een inbraak voor een waarde van ruim een mil joen gulden aan oude muntstukken, zilverwerk en tin geroofd. De politie heeft vastgesteld dat inbrekers aan de achterkant van het museum over een hoge muur zijn geklommen en vervolgens het museum zijn binnen gedrongen. In het museum bevindt zich ook een collectie waardevol por- celein, maar die is onaangeroerd ge bleven. Er zijn vooral tinnen en zil veren voorwerpen ontvreemd en munststukken die in de 17de eeuw in Doornik werden geslagen. Prijs van Prins Bernhard- fonds voor dr. Meerhoff DEN HAAG De Prins Bernhard Fonds Prijs van de Hollandsche Maatschappij der Weten schappen is dit jaar toegekend aan dr. C.G.M. Meerhoff (36) voor zijn dissertatie „Rhétorique et Poétique au XVIe siècle en France" aan de Vrije Universiteit. De prijs bestaat uit een ere penning en een bedrag van 15.000 gulden. De prijs wordt gegeven aan jongere onderzoekers die zich bijzonder hebben onderscheiden en van wie mag worden verwacht dat zij ook in de toe komst belangrijke wetenschappelijke prestaties zullen leveren. De studie van dr. Meerhoff gaat in op de vraag waarom juist in een tijd waarin de antieke Grieks-Romeinse cultuur herontdekt was en in hoog aanzien stond, men zich ging in zetten voor de eigen taal en literatuur. De prijs wordt op 20 juni 1986 namens het Prins Bern hard Fonds uitgereikt door professor dr. D.M. Schenkeveld. SCHRIJFSTER WILDE VOOR ALLES DE WAARHEID ZEGGEN PARIJS „De waarheid zeggen, misleidingen aan de kaak stellen. Dat is een van de doelein den die ik door mijn boeken heen het hardnekkigst heb nagejaagd". Dat schreef Simone de Beauvoir gisteren in Parijs op 78-jarige leeftijd overleden op het einde van haar autobiografie. Tout compte fait (Al les wel beschouwd), waarin zij de balans van haar leven op maakte. Wie dat leven overziet, kan het roerend met die conclu sie eens zijn. In die biogra fie vertelt De Beauvoir dochter uit een welgesteld, katholiek advocatengezin ook hoe zij tot die instel- De belangrijkste werken van Simone de Beauvoir Een kort overzicht van de belangrijkste werken van de gisteren op 78-jarige leeftijd overleden Franse schrijfster Simone de Beauvoir: L'invitée (1943) Le deuxième sexe (1949) Les mandarins (1954, prix Goncourt) Mémoires d'une jeune fille rangée (1958) La force des choses (1963) Les belles images (1966) Une mort trés douce (1964) La femme rompue (1967) La vieillesse (1970) Tout compte fait (1972) Primauté du spirituel (1979) La cérémonie des adieux (1981) ling zou komen. „Ik haatte wat mijn zuster en ik de domheid noemden: een ma nier om het leven en zijn vreugde te verstikken on der voordelen, routines, valse schijn en holle frases. Ik wilde ontkomen aan dat soort onderdrukking". Met Yourcenar was De Beau voir waarschijnlijk de be langrijkste schrijfster van het na-oorlogse Frankrijk. In te genstelling tot Yourcenar heeft zij welbewust afgezien van de status waarop zij op grond van haar werk aan spraak had kunnen maken. De gisteren in een ziekenhuis in Parijs overleden schrijfster Simone de Beauvoir. Zij had er geen behoefte aan toe te treden tot de Academie Fran<;aise. Haar leven lang zou zij rebels blijven. Sinds de dood van haar onaf scheidelijke levensgezel Jean-Paul Sartre die pre cies deze maand zes jaar gele den overleed was het dui delijk stiller om haar gewor den. De Beauvoirs bekendheid is niet alleen terug te voeren op haar faam als schrijfster. Door de voor die tijd hoogst opmerkelijke relatie met Sar tre, met wie zij vanaf haar studentenjaren aan de Parijse Sorbonne verkeerde, ver wierf zij pas goed bekend heid bij het grote publiek. Beiden traden met grote re gelmaat naar buiten en reis den veelvuldig naar commu nistische landen om aan hun strijd en idealen bekendheid te geven. De Beauvoir gaf een treffend beeld van dat intellectuelenwereldje van het Parijse Saint-Germain des Prés in Les Mandarins (De Mandarijnen). Mede daardoor kon het gebeuren dat Sartre en De Beauvoir uitgroeiden tot een toeristi sche bezienswaardigheid. Feminisme Anders dan het werk van Sartre omvat dat van De Beauvoir voornamelijk ro mans en biografisch werk met één belangrijke uitzon dering, het baanbrekende Le Deuxième Sexe (De tweede sexe) uit 1949, dat haar naam vestigde als feministe avant la lettre. De leidende idee er achter was dat de vrouw niet als vrouw wordt geboren. Dat is volgens De Beauvoir een hardnekkig misverstand. Men wordt het gemaakt door onze samenleving. Een inte ressante stellingname die zij fundeerde door een veelvul dig beroep te doen op psy chologische theorieën, niet in de laatste plaats op Freud. Vele jaren later toen het fe minisme een wereldwijde be weging werd, zou het boek omhelsd worden als een bij bel voor feministes. Met die beweging heeft De Beauvoir overigens altijd een wat moeizame relatie onder houden. Zij heeft zich daar nooit voor de volle honderd procent mee kunnen vereen zelvigen. De denkwereld van De Beauvoir is immers in de eerste plaats die van het exis tentialisme, dat een bij uit stek individualistische aange- Simone de Beauvoir met Jean-Paul Sartre, haar onafscheidelijke levensgezel. legenheid was en, hoe nega tief het daarover ook oor deelde, vooral toch sterk be paald was door het christen dom. „De mens is zelf ver antwoordelijk voor de inrich ting van zijn leven. Een god delijk wezen staat hem niet ter beschikking" aldus De Beauvoir, wiens afrekening met God haar biografie vanaf de eerste tot de laatste pagina beheerst. Het soort onspectaculaire wijsheid dat komt met de ja ren en voortkomt uit legitiem zelfbehoud was aan haar niet besteed. Toch zou zij haar ra dicale overtuigingen hier en daar wel bijstellen. In een van de laatste interviews die zij gaf aan de Franse televisie verkjaarde zij zich een aan hanger van de sociaal-demo cratie, kennelijk het minst slechte alternatief in een eeuw die zoveel totalitarisme heeft voortgebracht dat, als zo vaak, begon met naïef ide alisme. Literair superieur Toen Sartre nog leefde, stond het buiten kijf dat dezé" het belangrijkste literaire perso nage van het tweetal was. Ook De Beauvoir heeft van meet af in Sartre haar mees ter gezien. Sinds Sartres dood is dat beeld snel aan het ver anderen. De reputatie van Sartre is na zijn dood in ei gen land snel gekelderd, niet in de laatste plaats door het hartverscheurende en mee dogenloze verslag van De Beauvoir enige jaren geleden over zijn aftakeling in Le Ce remonie des Adieux ook hier liet haar onverzoenlijke waarheidsdrang zich blijk baar gelden. Het openhartige verslag van de laatste tien jaar in hun leven, gaf een pijnlijk beeld van de geeste lijke teloorgang van de grote filosoof en noemde details van hun leven die velen lie ver niet hadden geweten. Hoewel De Beauvoir alles vertelde over Sartre's proble men met incontinentie, seni liteit, blindheid en depressies, zijn avonturen met vrouwen en zijn politieke activisme, vertelde zij vrijwel niets over zichzelf. Met een bijna ambtelijke af standelijkheid beschreef zij Sartre's angsten, zijn behoef te aan troost en zijn toene mende walging van zijn steeds zwakker wordende li chaam. Het gevoelloze proza was tekenend voor de angst die die laatste jaren volgens De Beauvoir haar verhou ding met Sartre tekende. Zij beschreef hoe zij zichzelf geregeld in slaap huilde, niet alleen als Sartre weer eens een beroerte had gehad, maar ook als hij zich aan vrienden had voorgesteld als het levende lijk. Toch gaf het boek, juist door haar harde strijd tegen haar gevoelens, de lezers een ontroerend beeld van de afloop van De Beauvoirs ongebruikelijke verhouding met Sartre. De Fransen kwamen er bo vendien achter dat veel van het filosofische werk van Sartre niet te vertalen is. Een poging althans om het in het Engels te vertalen moest worden opgegeven, omdat geen sterveling meer begreep waar het over ging. Veel Fransen vielen toen de schel len van de ogen. Hoe veel leesbaarder zijn dan de ronduit schitterende vier delige autobiografie van De Beauvoir (waaronder Mémoi res d'une fille rangée (in het Nederlands: Herinneringen van een welopgevoed meisje) en haar romans die eveneens sterk autobiografisch zijn, (bijv. Une Mort trés douce, Een zachte Dood). De Beau voir was geen schrijfster bij wie de fantasie op hol sloeg. Zij was sterk egocentrisch, maar zonder de vermoeiende, eindeloze navelstaarderij, die zoveel moderne Franse lite ratuur kenmerkt. Haar ont boezemingen laten zich nog steeds ademloos lezen. Ze zijn intelligent en glashelder en rijk door ervaringen van al lerlei soort. PAUL VAN VELTHOVEN bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN i ROCINEMA I (Van BoetzelP1 slraat 6. tel. 01720-20800):|l of Africa (al): 20.15. wo. 13.30. EUROCINEMA A Mama ia booa (al); 18.30, 2\r wo. 13.30. 18.30, 21.15. «fc ROCINEMA III: Brewster's id lions (al); 18.45, 21.15. behl EUROCINEMA IV: Rockjf (12); 18.30, 21.00. f KINDERVOORSTELLINGEN k EUROCINEMA IV: De trotf beertjes (al); wo. 13.15, 15i EUROCINEMA III: Taranef toverketel (al); wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stations? 19. tel. 071-121239): Roelof (12); 19.00, 21.15. wo. 1<p LIDO en STUDIO (Steenstfr 39. tel. 124130): Abel (al); 1Sj 21.15. ma. dl. 14.30 Iron Er (12); 14.30, 19.00, 21.15. Mi is boos (al); 14.30. 19.00, 2| Spies likes us (al); 14.30, 1S| 21.15. Out of Africa (al); ifl 20.00. TRIANON (Breeslf 31. tel. 123875): Hot Chili 14.30, 19.00, 21.15. I (Haarlemmerstraat 52, tel. Q 125414); Sexcapados (i 14.30,19.00,21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LUXOR: De troetelbeeri (al); wo. 12.30. LIDO Pi Pan (al); wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEAf (Pr. Bernhardstraat 56, H 01719-12800): Invasion tt ma. 21.15. Porky's Re verf ma. 19.00. KINDERVOORSTELLING LIDO: De wonderlijke wtf van Oz (al); wo. 15.00. E KATWIJK CITY THEATI (Badstraat 30. tel. 01718-74?' Death Wish III (16); 19.00, 2fj wo. ook 14.45. CITY THEA II: American Ninja (16) tijdec City I. CITY THEATER lll:| Breakfast Club (al); tijdeiw City I. CITY THEATER IV: J met je waldhoorn tussen i Alpenheuvels (16); 19.00. 2j KINDERVOORSTELLINGEN* CITY THEATER IV: The| en Senior op het spoor i brute Berend (al); wo. 14.4? VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-43 La historia official (12); 2t Back to the future (al); 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Kuifje en het haaiemeer gespr.); wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Mrs. Soffel 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN The best ol Tom and Jerry 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spi tel. 463500): Mama is boot, 14.00. 18.45, 21.15. ASTA ol Africa (al); 14.00. 20.15. i 3: A chorus line (al); 11 18.45. 21.15. BABYLO (naast Centraal Station, 471656): Out of Africa 14.00. 20.15. BABYLON Mannen in een wieg (al); 1 19.00. 21.15. BABYLO White nights (al); 18.45, 2| ma. dl. 14.00. CINEAC 1 tenhof 20. tel. 630637): Roe (12); 14.00. 18.45. 21.30. 6 AC 2: Pyramid of fear 14.00. 18.45, 21.30. CIN 3: Teenwolf (al); 18.45, 2' ma. di. ook 14.00. EUROC MA (Leyweg 910, tel. 66/ Mama is boos (al); wo. j 21.30. overige dagen i 19.00. 21.30. METROPO (Carnegielaan, lel. 456756). eagle (al); 14.00. 18.45. 2 METROPOLE 2: Abel 18.45, 21.30. METROPOI The light ship (16); 14.00, i 21.30. METROPOLE 4: I to the future (al); 14.00, 1 21.30. METROPOLE 5] aanslag (al); 14.00, 2 ODEON 1 (Herengracht tel. 462400). Topgeheim (i nen (al); 13.45, 18.45, 2 ODEON 2: Motief voor rn (12); 13.45. 18.45, 21.30. I ON 3: Rockey IV (12); 1 18.45, 21.30. ODEON 4 aanslag (al); 20.15. ma. di 13.45. LE PARIS 1 (Ke straat 12b, tel. 656402): feestjes (18); 12.00 tot 2 LE PARIS 2: Jonge tons (18); 12.15 tol 22.45. LE RIS 3: Glitter (18); 12.31 23.00. HAAGS FILM (Denneweg 56. tel. 459900) 1: RAN; 18.45, 21.45. Zi Kiss of the spiderwc 19.30, 21.45. Zaal 3: Een mage aan film internation Mens uit marmer; ma. 1 20.00. Amator; di. 14.00, 1 Aria voor een atleet; di. t 21.45. Barriere; wo. I 19.30. Het mes in 't watei 16.15. 21.45. AMSTERDAM Toen het boksseizoen nog maar een paar weken oud was wist Mourad Louati het al zeker. De in Tunesië geboren, maar vervolgens in Den Haag getogen zwaarwelter zou in april in Carré als Ne derlands kampioen wor den gehuldigd. Met veel bravoure verkondigde Louati zijn mening en de sceptici - dat waren er heel veel - moesten er ei genlijk wel om lachen. En juist daarom was de pupil van Kristalijn gis teravond ape-trots met zijn rood-wit-blauwe gordel. Louati, die op ad- viés van zijn trainer het show-element uit zijn op treden heeft gehaald, had zich een overtuigend kampioen getoond in zijn partij tegen de Amster dammer Henk Kappel. Louati, door velen voor bluf fer versleten, maakte zijn woorden dus waar. En dat mocht hij - van een dolgeluk kige John Kristalijn - dan nog wel één keer van de da ken schreeuwen. „Laat de burgemeester nou maar ko men met de bloemen", riep de opgetogen vuistvechter na afloop in de kleedkamer toen hij zich realiseerde dat het al weer vier jaar was geleden dat halfzwaargewicht Ruben la Cruz als Hagenaar een na tionale titel had veroverd. En: „Heel Den Haag was vanavond in Carré. Ik ken ze natuurlijk niet allemaal, maar ik hoorde het. Het pu bliek stond achter me. Ge weldig". De kersverse kampioen heeft een regelmatig toernooi ge bokst. In de zwaarbezette ge wichtsklasse moest hij liefst vier overwinningen boeken om zich tot de kampioen te laten kronen. Louati groeide bovendien naarmate de Ne derlandse titelstrijd vorderde. Want had hij zaterdag in Rotterdam al zijn klasse ge toond, gisteren in de hoofd stad kwam hij wederom niet in gevaar. Vooral de linkse hoek van de 18-jarige scholier was een be slissend wapen in de partij tegen Kappel. „Ik heb de laatste dagen veel last gehad van mijn rechterpols", legde hij uit waarom hij de partij eigenlijk met één aanvallen de hand had gebokst. „Ik was ook enorm nerveus. Maar ik heb misschien wel honderd keer tegen mezelf gezegd dat ik geen pijn mocht voelen". Plannen Louati zou geen Louati heten als hij geen grote plannen zou hebben. De Haagse Tu nesiër wil volgend seizoen prof worden. „Daar ben ik beter voor geschikt. Dan kun je een partij opbouwen en hoef je niet alles in drie ron den eruit te gooien", beweert hij. Toch kleven er nog wat haken en ogen aan zijn over gang naar de betaalde rijen. Allereerst wacht trainer Kristalijn nog steeds op een licentie als promotor. Boven dien zal er voor Louati, die op 28 mei pas 19 jaar wordt, dispensatie moeten worden aangevraagd. Want de NBB kent de regel dat profs min stens 21 jaar moeten zijn. Daarnaast heeft Louati de laatste weken wat problemen gehad met zijn gewicht als zwaarwelter. Het is niet on denkbeeldig dat hij toch naar het middengewicht moet ver kassen en daarom zou nog een jaar ervaring opdoen bij de amateurs wellicht geen slechte zaak zijn. „Wie die jongen hier heeft zien bok sen, moet toch overtuigd zijn van zijn kwaliteiten", stelde de opgetogen Kristalijn, die voor het eerst in zijn loop baan als trainer een Neder lands kampioen aan zijn zijde wist. Louati heeft een rotvast ver trouwen in zijn begeleider. Mourad Louati (rechts op archieffoto) is de eerste Haagse bokskampioen in vier jaar. „Ik ben niet alleen kampioen geworden", stelde hij na af loop. „Dat zijn we samen. We hebben keihard getraind. Kristalijn is wel de man die mij om negen uur uit mijn bed sleept. Want het gaat niet altijd vanzelf bij mij". Als dank voor de bewezen dien sten bood Louati zijn trainer dan ook een gekruide maal tijd aan, die afgelopen nacht ergens in de Haagse binnen stad werd verorberd. DENNIS MULKENS AMSTERDAM Arnold Vanderlijde was blij dat het karwei erop zat. In de nok van het theater Carré - veranderd in een hek senketel - moest hij even flink uitblazen. Want de Limburger had van het Amsterdamse blok beton Ramon Voorn toch meer tegenstand ondervonden dan hij had verwacht. De Limburgse pugilist, die de Nederlandse amateurstrijd tevoren had beschouwd als een warming-upje voor het komende wereldtoer- nooi in het Amerikaanse Reno, moest toch veel van zijn krachten geven. Tot groot genoegen overigens van het uitzinninge Am sterdamse publiek, dat zwaar op de hand was van de Albert Cuyper en daar om alle objectiviteit uit het oog verloor. Want natuurlijk had Arnold Vanderlijde - sinds zijn bron zen plak in Los Angeles het paradepaardje van het ama- teurboksen - de overwinning verdiend. De jury-score van 3- 2 gaf weliswaar aan dat de meningen ook direct i ring waren verdeeld, m een zwak begin had Vai de met name in de ronde toch getoond de bokser te zijn. En daar was Ramon gesteund door het Amst se publiek - dat de uil van de jury met een hel concert begeleidde -, h mee eens. Vooral zijn Ruud van der Linde voor het eerst sinds vel met niet één kampioen de touwen kon pronker de zich furieus. „We zijr len. Akkoord, de tweedi was voor Vanderlijde. Ramon was de sterkstf andere twee ronden, ft weet wel hoe dat ga boksbond had bij voor besloten dat Vanderlijc drie weken naar Rei gaan en dus moest h avond ook winnen". Vanderlijde kon er - m woorden geconfronteeri koud of warm van wor< gebronsde zuiderling, c kennelijk opgehitst vla de laatste gongslag een cerende „shuffle" perr de: „Iedereen die een verstand heeft van bok toch hebben gezien da betere bokser was. Ik de twee juryleden, di Voorn stemden ook ni DENNIS MUI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 14