Paus betreurt haat jegens joden
aan tafel
£^idóc Soman
kerk
wereld
Kloof met Romeinse synagoge eeuwenlang onoverbrugbaar
IKV-secretaris laakt vredesbeleid kabinet
beroepingen
Gedoogsteun en duidelijkhe§
p!
lllllll
ACHTERGROND
EckUcSotvumt
MAANDAG 14 APRIL 1986PAG|»i
Studenten willen meer aandacht voor ethiek
Studenten aan de theologische faculteit van de Rijksuniversi
teit te Utrecht zijn een handtekeningenactie begonnen tegen
een koerswijziging van de Faculteitsraad. Die wil het vak 'toe
gepaste sociale ethiek' binnen de vakgroep sociale wetenschap-
K?n tot drie-tiende terugbrengen ten voordele van pedagogiek,
e maatschappelijke betrokkenheid bij studenten wordt daar
door te weinig gestimuleerd. Vragen rond de arbeid, de mede
zeggenschap, de economische ethiek en dergelijke, waar vol
gens hen juist zo'n behoefte aan is, kunnen daardoor minder
aan de orde komen. Prof. H. M. de Lange, hoogleraar 'toege
paste sociale ethiek', dreigde naar aanleiding van dit besluit
aanvankelijk zijn functie neer te leggen. Inmiddels heeft hij
daarvan afgezien omwille van de studenten.
Nicaragua sluit kantoor katholieke kerk
Het ministerie van justitie van Nicaragua heeft het afgelopen
weekeinde een publicatie-bureau van de katholieke kerk on
wettig verklaard. Het bureau is gesloten en de aanwezige goe
deren zijn in beslag genomen. Het bureau, de Aartsdiocesane
Commissie voor Sociale Vooruitgang, werd beheerd door dc
aartsbisschop van Managua, kardinaal Miguel Obando y Bravo.
Het bureau publiceerde religieuze berichten en commentaren.
De kardinaal heeft onmiddellijk een protestverklaring gepubli
ceerd, waarin tegen deze en andere maatregelen tegen de kerk
wordt geprotesteerd. Op 5 april werd een rondschrijven met
gebeden en preken in beslag genomen en op 7 maart werd de
publicatie van een pastorale brief van de bisschoppen in het
dagblad La Prensa verboden.
Wij leven onder
onvolmaakten en zijn
zelf onvolmaakt;
daarom moeten wij
vergevensgezind zijn
jegens elkander.
(Vervolg van de voorpagina)
Met grote spanning was uit
gekeken naar wat de paus bij
deze unieke gelegenheid aan
de joden van Rome zou zeg
gen. Of hij vergeving zou
vragen voor het aandeel van
De paus zei: „De kerk be
treurt de uitdrukkingen van
haat, de vervolgingen en alle
vormen van anti-semitisme
gericht tegen de joden wan
neer en door wie dan ook ge
pleegd, ik herhaal: door wie
dan ook gepleegd". Hierop
onderbraken de joden hem
voor een heftig applaus.
De paus sprak vervolgens
(eveneens onder applaus) zijn
afschuw uit over de „volks-
moord die tijdens de laatste
wereldoorlog tegen het joodse
volk is bevolen en die geleid
heeft tot de holokaust van
miljoenen onschuldige slacht
offers".
De paus vermeldde zijn be
zoek aan Auschwitz „Juist
dit volk dat van God het ge
bod 'Gij zult niet doden'
heeft ontvangen, heeft zelf in
buitengewone mate moeten
ondervinden wat 'doden' be
tekent". De paus sprak ook
over de slachtoffers die de
Duitse bezetting van Rome
onder de joden heeft ge
maakt. „Het is zeer zeker een
veelbetekenend gebaar ge
weest dat in die donkere tij
den van de vervolging de
deuren van kerken, kloos
ters, seminaries en gebouwen
van de Heilige Stoel voor de
joden wijd open zijn gezet om
hen een veilig toevluchtsoord
te bieden". Ook deze opmer
king begroetten de joden in
de synagoge met groot ap
plaus.
Concentratiekamp
De rede van de paus was
voorafgegaan door een toe
spraak van de opperrabijn
van de Romeinse joden, Elio
Toaff. die zijn gast een op
somming gaf van de treurige
lotgevallen van de joden ook
en vooral door toedoen van
de leiders van de katholieke
kerk. Voorzitter Giacomo Sa-
ban van de joodse gemeen
schap van Rome en opperra
bijn Elio Toaff maanden de
paus tot het laten varen van
zijn terughoudendheid ten
opzichte van Israël. Naar hun
mening kan het Vaticaan
niet langer weigeren de staat
Israël officieel te erkennen
door het aanknopen van di
plomatieke betrekkingen. Na
een stilte van een minuut om
de slachtoffers van de joden
vervolgingen in de geschie
denis te herdenken en na het
zingen van de 'ani maamim'
(dat de joden in de concen
tratiekampen zongen voordat
ze vermoord werden) onder
hield de paus zich privé met
rabbijn Toaff. Tegen zes uur
vertrok hij weer richting Va
ticaan.
Over de juiste betekenis van
het historische bezoek van
een paus aan de synagoge zal
nog lang worden nagekaart.
Vast staat dat het een van de
belangrijkste en tenminste
spectaculairste gebaren is die
deze paus in zijn nu acht jari
ge pontificaat heeft gemaakt.
De paus heeft in Afrika de
leiders van de animistische
godsdiensten ontmoet, in Ma
rokko de mohammedaanse
gemeenschap, in Bangkok de
boeddistische leiders, in India
de Hindoes enzovoort. In
commentaren wordt hier op
gemerkt dat de paus zich
kennelijk meer inspant voor
een toenadering tot de niet-
christelijke godsdiensten dan
voor de oecumene binnen het
christendom zelf.
De ambassadeurs van de
Arabische staten in Rome
hebben in een reactie op het
tempelbezoek van de paus
RABBIJN VOOLEN:
Vaticaan moet
Israël erkennen
In een reactie in KRO's
Brandpunt zei rabbijn E.
Voolen, vertegenwoordiger
van het Overlegorgaan van
joden en christenen, het be
zoek van de paus aan de sy
nagoge te beschouwen als
een historische stap, „Het
was tweeduizend jaar gele
den, dat de jood Simon Pe
trus de synagoge voor het
laatst bezocht. Nadien wer
den daar geen christenen
meer gezien.Voolen toonde
zich wel teleurgesteld dat de
paus niet als leider van de
rooms-katholieke kerk
schuld beleden had voor de
in het christendom gelegen
anti-semitische voedingsbo
dem, die mede ten grondslag
lag aan de holocaust. Ook
had hij graag vernomen, dat
Rome ernst maakt met de
joodse wens Israël als staat te
erkennen door diplomatieke
betrekkingen met Jerusalem
aan te knopen. Israël, zo zei
hij. is voor de joden meer dan
èen staat, het is de vestigings
plaats voor de messiaanse
verwachting, de essentie van
het joodse geloof in hun ei
gen staat. De katholieke
O J EC - vertegen woord iger,
drs. Marcel Poorthuis, be
aamde onder enig voorbe
houd diens stellingname.
hun waardering voor de
christelijk-joodse verzoening
uitgesproken. Maar aan de
andere kant waarschuwen zij
tegen een Vaticaanse erken
ning van Israel. De joodse
godsdienst mag volgens hen
niet vereenzelvigd worden
met de staat Israël, die ver
schillende resoluties van de
VN met betrekking tot de be
zette gebieden en de status
van Jeruzalem naast zich
neerlegt.
De belangstelling zondagmid
dag voor het allerwegen als
'historisch' omschreven syna
goge-bezoek was groot, uit
Italië maar vooral uit Ameri
ka en uit andere landen met
grote joodse gemeenschap
pen. Omdat Rome deze tijd
bovenaan de lijst staat van
anti-israelische (en anti-ame-
rikaanse) terreurgroepen had
de politie voor het bezoek
van de paus aan de joodse
tempel veiligheidsmaatrege
len genomen die zelfs voor
deze stad als uniek mogen
worden aangemerkt. Dagen
lang zijn alle gebouwen in de
omtrek van onder tot boven
onderzocht. Daarbij is zelfs
de riolering niet geschuwd.
Uit vrees voor 'Libanese' au
tobommen was de hele joodse
wijk ontdaan van geparkeer
de en rijdende auto's, en dat
is voor Rome iets heel bijzon
ders. 3000 politiemannen zijn
daarbij ingezet.
De eerste joodse synagoge
van Rome ligt op slechts an
derhalve kilometer van het
Vaticaan. Deze betrekkelijk
korte afstand heeft geen en
kele paus ooit kunnen of wil
len afleggen. Lange tijd heeft
de katholieke kerk de joden
verantwoordelijk gehouden
voor de dood van Jezus. Pas
een kwart eeuw geleden
kwam de toenmalige paus
Johannes XXIII daarop te
rug.
Johannes XXIII kuiste de
katholieke liturgie van anti-
joodse opmerkingen en 'zijn'
concilie 'sprak' vervolgens de
joden geheel 'vrij' van hun
schuld aan de dood van Je
zus. De katholieken mogen
(en moeten) de joden voort
aan als hun 'broeders' be
schouwen.
Het bezoek van paus Johann-
nes Paulus II is slechts het
sluitstuk en het spectaculaire
hoogtepunt van de ontwikke
ling die onder Johannes
XXIII was begonnen. Het
was overigens niet het eerste
bezoek van Johannes Paulus
aan een synagoge. Als kardi
naal van Krakau bracht hij
in 1969 een bezoek aan de sy
nagoge van Krakau.
De Romeinse synagoge is in
1904 verrezen aan de oever
van de Tiber in het voorma
lige getto, waar drie eeuwen
lang joden ook van pausen
vernederingen hebben moe
ten ondergaan. Van 1555 tot
1848 waren de Romeinse jo
den op last van paus Paulus
IV gedwongen zich bij nacht
achter een gesloten poort in
het getto op te houden, ter
wijl zij alleen maar in twee
dehands goederen mochten
handelen, geen onroerend
goed in eigendom mochten
hebben en als herkenningste
ken een geel kapje moesten
dragen. Tot 138 jaar geleden
moest de opperrabbijn van
Rome op de laatste zondag
vóór Pasen verschijnen voor
de hoogste stedelijke gezags
drager om een rituele schop
onder het achterwerk te ont
vangen als verwerper van
Christus.
Leider
Wereldraad
in
Vaticaan
Paus Johannes Paulus II
heeft vandaag voor het eerst
de secretaris-generaal van de
Wereldraad van Kerken, ds.
Emilio Castro, officieel ont
vangen voor het uitwisselen
van meningen over de huidi
ge stand van de oecumeni
sche betrekkingen tussen
Kerken in de wereld. In de
Wereldraad zijn 310 niet-ka-
tholieke christelijke Kerken
samengebundeld. Naar ds.
Castro verklaarde is de ge-
spreksagenda volledig open.
Er is ook gesproken over de
voorbereidingen voor het
Wereld vredesgebed van lei-
Dr. Emilio Castro
ders van wereldreligies in
Assisi op 27 oktober. Tenslot
te overleggen de gesprek
spartners over de conferentie
van de Wereldraad over vre
de, gerechtigheid en het be
waren van de schepping in
1990. De Wereldraad hecht er
sterk aan dat ook de Rooms-
Katholieke Kerk hieraan zal
meedoen.
Het kabinet-Lubbers slaagt
erin alles wat Nederland aan
progressief beleid op het ge
bied van wapenbeheersing
en ontwapening had, om zeep
te brengen. Deze conclusie
trok de secretaris van het In
terkerkelijk Vredesberaad
(IKV), M.J. Faber, afgelopen
weekeinde in Den Haag bij
de presentatie van een ver
kiezingsfolder van Pax
Christi Nederland en het
IKV.
In de folder worden tien
prioriteiten voor de komende
regeringsperiode aangegeven.
Verder werd de brochure
„Een stem voor de vrede" ge
presenteerd, waarin de perio
de van het kabinet-Lubbers
wordt beschreven als een
„nogal zwarte bladzijde" in
de politieke geschiedenis van
ons land. Minister Van den
Broek van Buitenlandse Za
ken heeft zich volgens deze
brochure „duidelijk als een
havik ontpopt". Minister De
Ruiter van Defensie wordt
het kwalijk genomen dat hij
geen matigende invloed heeft
uitgeoefend en tot pleitbezor
ger voor hogere defensieuit
gaven is geworden.
Pax-Christi-secretaris Jan ter
Laak deelde mee dat de ver
kiezingsfolder niet is bedoeld
als stemadvies. Pax Christi
en IKV willen ermee berei
ken dat het beleid op het ge
bied van vrede en veiligheid
tijdens verkiezingsbijeen
komsten aan de orde wordt
gesteld. Verder willen Pax
Christi en het IKV die men
sen „bijlichten die niet weten
hoe ze moeten stemmen".
Voorts wees hij erop dat het
vredesbeleid slechts één van
de redenen is waarom kie
zers hun stem op een bepaal
de politieke partij uitbren
gen. Tenslotte noemde Ter
Laak als reden dat de kerken
eraan hechten dat beide vre
desbewegingen een distantie
tegenover politieke partijen
in acht nemen. Voor het IKV
geldt bovendien dat de Cam-
pagneraad zich vorige maand
tegen het uitbrengen van een
stemadvies heeft verklaard.
Bij de vorige verkiezingen
voor de Tweede Kamer in
september 1982 veroorzaak
ten Pax Christi en het IKV
grote opschudding in de ker
ken nadat ze samen met an
dere vredesbewegingen de
kiezers hadden geadviseerd
alleen te stemmen op partijen
die zich tegen de plaatsing
van kruisraketten in Neder
land hadden verklaard.
Vrienden van Kohlbrugge schuwen de tijdgeest
Geen tweede hulpbisschop in Roermond
Bisschop J.M. Gijsen heeft
zijn aanvraag bij het Vati
caan voor een tweede hulp
bisschop ingetrokken. De va
cature ontstond door de be
noeming van mgr. J.G. ter
Schure tot bisschop van 's-
Hertogenbosch. Een her
schikking van taken tussen
mgr. Gijsen en hulpbisschop
A.M.H.A. Castermans maakte
vervulling van de vacature
minder noodzakelijk, zodat
bisschop Gijsen deze week de
nodige stappen heeft onder
nomen. zo heeft de persdienst
van het bisdom meegedeeld.
Een Kerk die de belijdenis
niet handhaaft en zich niet
ziet als dijk tegen de golven
van allerlei dweperijen gaat
onder. Dat zei dr. W. Aal-
ders, emeritus-hervormd pre
dikant en sedert 1967 lector
aan de Katholieke Universi
teit Nijmegen, zaterdag tij
dens de conferentie van de
„Vrienden van Kohlbrugge"
in Utrecht. Als voorbeeld
van stromingen die thans op
komen zag dr. Aalders de
IKON, het IKV en het do
perse radicalisme. Die kon
den binnenkomen omdat er
geen dijkbewaking was de
belijdenis van de Kerk is de
laatste dijk, aldus dr. Aalders.
Bij een overstroming van
utopisme gaan Kerk, land en
volk onder. Probeer het
maar eens te redden als Kerk
en polder onder water staan.
Dan moet je de IKON en het
IKV er wel uitpompen, aldus
dr. Aalders die opmerkte, dat
volksbewegingen altijd de
media mee hebben gehad
waar huwelijk, belasting en
bewapening discutabel wor
den gesteld zijn doperse gees
ten in de buurt.
Dr. Aalders is verder van
mening dat bij het proces van
„Samen op Weg" doperse in
vloeden uit de Gereformeer
de Kerken in de Verenigde
Kerk zullen binnenstromen.
Maar onze ellende, zei dr.
Aalders, kan weerklank vin
den in het hart van God.
Ds. A.J. Moggré, Nederlands
gereformeerd predikant te
Rijswijk en 's-Gravenhage-
Zuid, wees erop dat de predi
king van Kohlbrugge actue
ler is dan ooit. Kohlbrugge
was een figuur van meer dan
gewone betekenis in de ge
schiedenis van de Kerk. Hij
onttroonde en ontmaskerde
de godsdienstige liberaal en
de piëtist. Beiden dachten
immers zelf iets te zijn of te
hebben voor God. Maar
Kohlbrugge verbrijzelde dit
beeld van de eigenwaan. Als
een door God gedrevene
streed hij op zijn eigen plaats
aan het front van de geest
der eeuw.
Nederlands Hervormde Kerk
Aangenomen naar Oene, G. Was-
sinkmaat te Westbroek.
Bedankt voor Veenendaal (toezeg
ging). A.W. van der Plas te Bergam
bacht.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Hendrik-Ido-Ambacht,
C. van der Linden te Dieren.
Christelijk Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Doornspyk. J H.
van Dijk, kandidaat te Nunspeet die
bedankte voor Vlaardingen.
Tweetal te 's-Gravenzande. L.W Bil-
kes te Ermelo en C. Westerink te
Den Helder.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Middelharnis, J. Karens
te Opheusden.
Aangenomen naar Oudemirdum, A.
Snoep te Amsterdam-Noord
Bedankt voor Capelle-Biezelinge. A.
Bac te Bodegraven.
Bedankt voor Alblasserdam, M. Mon-
dria te Waardenburg.
Gebakken ham met spinazie a la crème en
aardappelen hopjesvla met gember
De benodigdheden voor twee zijn: 2 plakken schouder-
ham a 100 g, losgeklopt ei, paneermeel, 30 g margarine,
mespunt bloem, zout, aroma, worcestersaus, tomatenpu
ree;
750 g spinazie, 10 g margarine, 10 g bloem, 1 dl melk, 2
lepels room of koffiemelk, zout,-peper, nootmuskaat;
Vt tot 1 kg aardappelen;
75 g suiker. 1 lepel water, 0,5 liter melk, 25 g maïzena, 1
theelepel oploskoffie, paar bolletjes gember.
Haal de plakken ham door ei en paneermeel en bak ze in
warme margarine bruin. Houd de gebakken ham warm op
een bord. Bak al roerende de bloem lichtbruin in het overge
bleven vet, voeg vervolgens een weinig water toe en maak
de jus op smaak en maak het geheel af met zout, aroma, wor
cestersaus en tomatenpuree.
Haal onkruid en zaadjes uit de spinazie, zet de groente een
kwartier in ruim koud water en spoel haar vervolgens
schoon. Zet de spinazie op met aanhangend water, laat haar
op een groot vuur slinken en dan nog een paar minuten ko
ken. Smelt, als de spinazie net opstaat, de margarine, roer er
de bloem door en verdun de massa onder stevig roeren met
de melk. Laat de saus een paar minuten zacht koken. Zet de
spinazie op een vergiet om uit te lekken en snijd haar ver
volgens wat kleiner. Meng de groente door de saus en voeg
room of koffiemelk, zout, peper en nootmuskaat toe.
Smelt de suiker in een droge braadpan en laat hem licht
bruin worden. Wacht tot de helft van het suikeroppervlak
bruist, doe dan een lepel water in de pan en direct daarna de
melk. Wacht tot de karamel opgelost is. Bind de vla met de
met koud water aangemengde maizena en roer er van het
vuur oploskoffie en stukjes gember door. Laat de vla onder
af en toe roeren koud worden.
JEANNE
De officieuze opening van de verkiezingsstrijd hljF
trekkersdebat zaterdagavond in de Nieuwe Kerk te ATE
dam heeft tegen de verwachting in toch een venie
opgeleverd: als CDA en VVD op 21 mei geen meer<|n
behalen is het niet uitgesloten dat zij een minderheidsljui
zullen vormen met gedoogsteun van SGP, GPV en RP
Het niet op voorhand uitsluiten van de kleine orth,
christelijke partijen is echter slechts in zoverre verren
dat zowel CDA als VVD zich tot nu toe bepaald niet a
siast hebben getoond over een situatie, waarin beide jr!
van tijd tot tijd in de Kamer afhankelijk zijn van dt'J
van die kleine partijen. Van enthousiasme is natuurlL
nu geen sprake. Want regeren op de smallere basis v|
minderheidskabinet is uiteraard moeilijker, dan wann»
coalitie kan terugvallen op een achterban met een dujl
eigen meerderheid.
»i
De opmerking van lijsttrekker Lubbers vormt bovL
een consequent vasthouden aan het CDA-standpunt (e*
die zin dus niet opzienbarend) dat géén partij tevoren)
sloten dient te worden. Ook het vorige week door CD^
tieleider De Vries ingenomen standpunt, dat het bestai
kleine christelijke partijen rond het grote CDA afbretjf
aan de geloofwaardigheid van de christelijke politiek,|1£
tuatie die van SGP-zijde zelfs beschamend werd getw
pleit voor het eventueel benutten van de gedoogsteir€
SGP, GPV en RPF, indien de uitslag van de komen<Pr
kiezingen dat wenselijk maakt. |n
Ondertussen heeft PvdA-lijsttrekker Den Uyl g<^
zijn constatering, dat de uitspraken van CDA en VVL
een mogelijk minderheidskabinet een verduidelijkin_
men voor de kiezers. De (uiteenlopende) voorspelling^
de verkiezingsuitslag in de opiniepeilingen schomme^
laatste weken rond een krappe of net géén meerderhfljj
de beide regeringspartijen. Voor verscheidene kiezt
twijfelaars en hen die aarzelen tussen CDA en VVD,
belangrijk zijn te weten, dat het niet halen van een L
meerderheid van de huidige coalitie niet automatisch
mengaan van CDA met PvdA hoeft te betekenen.
ge
NAAST een coalitie van CDA, VVD en D66 vormt ee)5
derheidskabinet van CDA en VVD met gedoogsteun L
kleine christelijke partijen dan ook een mogelijkh%n
Lubbers zijn karwei te laten afmaken. fel
Hogere
temperatuur
DE BILT (KNMI) De ko-
mende dagen worden middag-
temperaturen verwacht die
niet veel meer verschillen met
wat normaal is voor deze tijd
van het jaar. Normaal is 13
graden, voor deze week wor
den waarden van zo'n 11 gra
den verwacht. De lucht met de
hogere temperaturen wordt
aangevoerd in een zuidoostelij
ke stroming. Deze wordt op
gang gebracht door een de
pressie boven de Britse eilan
den.
De nabijheid van dit lagedruk
gebied betekent wel dat het
weer een onbestendig karakter
krijgt. Morgen is het wisselend
bewolkt en er vallen énkele
buien. Ook de rest van de
week is het half tot zwaar be
wolkt en valt er af en toe re
gen. Doordat de depressie bo
ven Engeland nog in activiteit
toeneemt, is de zuidoosten
wind morgen aan de kust af
en toe krachtig, boven land is
hij matig.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en donderdag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: veranderlijke bewol
king en
van tijd tot tijd regen. Middag-
temperatuur tussen 4 en 12
graden.
Britse eilanden: veel bewol
king en perioden met regen.
Middagtemperatuur van 7 gra
den in het noorden tot 10 gra
den in het zuiden.
Benelux. Duitsland en Frank
rijk: half tot zwaar bewolkt en
plaatselijk een bui. Middag-
Spanje en Portugal, wi^j
bewolkt en plaatselijk ety
Middagtemperatuur ui;
pend van 13 graden t
noordwesten tot 20 (rad^
de zuidoostkust. 0£
Italië en Joegoslavië: p^r
met zon maar ook kans^
een bui. Middagtempq
van 12 graden in het nc,p
tot 20 in het zuiden. r
Alpengebied: wisselenr-
wolkt en af en toe regel
dagtemperatuur in de
omstreeks 12 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORG
Weer Mu Mb
Amsterdam regen 7 1
De Büt regen 7 3
Eelde iwbew. 7 tO
Eindhoven regen 7 3
Den Helder zw bew. 6
Rotterdam
regen
regen
Innsbruck i
Klagenfurt i
Kopenhagen i
Mallorca
Malta
Moskou
Munchen
XT
Steun kerkvoogden voor
theologen tegen kernwapf
Het college van kerkvoogden
van de Hervormde Gemeente
Amsterdam zal binnenkort op
voorzichtige wijze steun verle
nen aan predikanten of werk
nemers bij wie loonbeslag
plaats vindt als gevolg van de
weigering defensiebelasting te
.betalen. In eerste instantie zul
len de kerkvoogden de som
matie terugzenden aan de ont
vanger der belastingen met als
argument dat zij geen partij
willen zijn in een zaak tussen
de ontvanger en een individu.
In tweede instantie zullen de
kerkvoogden zich echter niet
tegen een loonbeslag verzet
ten. Dit is het resultaat van
een gesprek tussen twee leden
van de centrale kerkvoogdij
en de wijkkerkeraad van de
a'damse Parkkerkgemeente.
De predikante van deze ge
meente, mevrouw Coosje Ver
kerk, heeft driemaal 572 gul
den ingehouden uit protest te
gen het 1 novemberbdn
plaatsing van nieuwe >1'
pens in Nederland. Zijl"
dit afgelopen weekeiÊ*
kend op een bijeenkof1
theologen en pastoresdt
gen kernwapens zijfr
vrouw Verkerk noerfl
voornemen „het meest!1
re wat er te bereiken v^-
haar symbolische actije'
kernwapens. Aanvfo
hadden de Amsterdam^
voogden hoogst afwijzL.
reageerd toen dreigde c
actie gevolgen zou I
voor de centrale kerhg
die haar werkgever is
dat de openbare bo^"
koop bij Verkerk
maand op het laatste f
door de ontvanger wei
last, zal deze zich bint
via een loonbeslag bij d
voogden vervoegen.
dachte deed hen in ee
stantie bijna van woed
kaar barsten, aldus Vei