i Uw Toyota-dealer heeft wat extra ruimte voor ij in petto Messiaentwee weken centraal in Koninklijk Conservatorium „Iets van het kind in me zal altijd blijven" 23.595,- 26.545,- bioscopen Carina ii sedan gl Carina ii liftbackgu KUNST CcidóeSou/uwtDONDERDAG 10 APRIL 1986 PAGINA). Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RUN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. lel 01720-20800): Out of Africa (al); 20.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13,30. 16.30 e EUROCINEMA II: Mama la booe (al); 18.30. 21.15. za wo 13.30. 18.30. 21.15. zo. ook 16.00 uur. EUROCINEMA III: Brewater'a millions (al); 18.45, 21.15. beh dl. EUROCINEMA IV: Rocky IV (12); 18.30. 21.00. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I Hef vrolijk* aexpension (18); za. 24.00. EURO CINEMA II: Mama ia boos (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Jack 'n Jill (18); za. 24.00. EUROCI NEMA IV: Rocky IV (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: D* troefal- baartjaa (al); za. zo. wo. 13.15, 15.00. zo. ook 16.45 EUROCI NEMA III: Taran en da fovarkatal (al); za. zo. wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Rocky IV (12); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Abel (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. dl. 14.30. Iron Eagl* (12); 14.30, 19.00. 21.15. Mama ia boos (al); 14.30, 19.00, 21.15. Spiaa likea ua (al); 14.30. 19.00, 21.15. Out of Africa (al); 14.15, 20.00. TRIANON (Ereestraat 31. tel. 123875): Hof Chili (16); 14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Saicapadaa (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LUXOR: Da troetalbaartjas (al); za. zo wo. 12.30. LIDO Pater Pan (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Viva Vanessa (16); vr. za. 23.30. NOORDWtJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Invasion USA; vr. ma. 21.15. do. 20.15 Porky'a Raven- ga; vr. za. ma. 19.00. zo. 20.15. KINDERVOORSTELLING LIDO: Da wonderlijk* w*r*ld van Oz (al); za. wo. 15.00. KATWIJK a CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Death Wish III (16); 19 00. 21.15. do. t/m zo. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: American Ninja (16) zie City I. a CITY THEATER IV: Kom met j* waldhoorn tussen mijn Alpenheuvels (16); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. KINDERVOORSTELLINGEN a CITY THEATER IV: Thomas en Senior op het spoor van brute Berend (al); do. vr. za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN a GREENWAY (tel. 01717-4354): La historia official (12); do. 14.00.! ma. t/m wo. 20.15. L'lnnocentiu (12); do. zo. 21.15. Traffic schoolK (al); do. t/m zo. 19.00. Back to ths future (al); vr. 21.15. za. 15.45,^ 21.15. zo wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Kuifje en het haaiemeer (Nod.rv gespr za. ZO. wo. 14.00 T WASSENAAR a ASTRA (tel. j 01751-13269): St. Elmo's fire (al)#' do. t/m zo. 20.00. Mrs. Soffel (12);iy ma. t/m wo. 20.00. r :6 KINDERVOORSTELLINGEN ,n The best of Tom end Jerry; za zo. wo. 14.00. F OEN HAAG* ASIA 1 (Spul 27. tel. d 463500): Mama is boost (al);|sl 14.00. 18.45. 21.15. zo 13 30,jn 16.00, 18.45, 21.15. a ASTA 2'. (Spui 27. tel 463500): Out of Afri-f ca (al); 14.00. 20.15. a ASTA 3: A'e chorus tin* (al); 14.00. 18.45.|l| 21.15. zo. 13.15. 15.45. 18 45, 21.15. a BABYLON 1 (naast Cen-fo traal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00. 20.15. a BABY-L LON 2: 3 Mannen In een wieg (alW 14 00, 19.00. 21 15. zo 13.30p 15.45. 19.00. 21.15. a BABYLOtfj 3: White nights (al); 18.45. 21.3011 do. vr. ma. dl. 14.00. a CINEAC W (Buitenhof 20. tel. 630637): Rocky. IV (12); 14.00. 18.45. 21.30. ZOJ 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CINE-'.. AC 2: Pyramid of fear (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00L, 18.45. 21.30. a CINEAC 3: T**i% wolf (al); 18.45. 21.30. do. vr majj dl ook 14.00. a EUROCINEMAL (Leyweg 910. tel. 667066): Mam£, is boos (al); za. wo. 19.00, 21 30ja zo. 16.00, 19.00. 21.30. overigir dagen 14.00. 19.00. 21.30. a MEL, TROPOLE 1 (Carneglelaan, telb 456756): Iron eagle (al); 14.00|ai 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00^ 18.45, 21.30. a METROPOLE fy, Abel (al); 18.45, 21.30. a METROS POLE 3: The light ship (16Ï 14 00. 18.45, 21.30. ZO. 13.15 16.00. 18.45. 21.30. a METROPO^ LE 4: Back to the future (al) 14 00. 18.45. 21.30. zo. 13.1&| 16.00. 18.45. 21.30. a METROPC® LE 5: De aanslag (al); 14.0®; 20.15. a ODEON 1 (HerengracA 13. tel 462400): TopgeheiiT (a)pionen (al); 13.45, 18.45, 21.3®fl ZO. 13*15. 16.00. 18.45. 21.3B» a ODEON 2: Motief voor moorftc (12); 1345. 18.45. 21.30. zq 13.15, 16.00. 18.45. 21.30H; a ODEON 3: Rockey IV (12)Z- 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.1»n 16.00. 18.45, 21.30. a ODEON 4- D* aanslag (al); 20.15. do. vr mldi di. ook 13.45. a LE PARIS 1 (Kefid tingstraat 12b, tel. 656402): S*»r feestjes (18); 12.00 tot 22.30. z<r: v.a. 13.30 a LE PARIS 2: Jong J tongetjas (18); 12.15 tot 22.45. zi v.a. 13 45. a LE PARIS 3: Glilt«n (18); 12.30 tot 23.00. zo. vJK 14.00. a HAAGS FILMHUIS (De*et neweg 56. tel. 459900): Zaal RAN; 18 45, 21.45. Zaal 2 Kiss the epiderwoman; 19.30, 21.44 Zaal 3: Een hommage aan film H>c ternational III: Pastorale; <*>i 14.00, 19.30 Ugetsu monogataf do. 16.15, 21.45 Dagboek een shinjukudief; She wild chrysantheum; v 19.30. Drunken angel; 19.30 Rebellion; za. 16.15, 21.4 Narayama; zo. 14.00. 20.00. Met uit marmer; ma. 14.00. 20.(77 Amator. di. 14.00. 19.30 At voor een atleet; di. 16.15, 21.4 Barriere; wo. 14.00. 19.30. H mes in 't water; wo. 16.15, 21.4 ataff* DEN HAAG Olivier Messiaen, de éminence grise van de eigentijdse serieuze muziek, komt naar Nederland. Van 20 november tot en met 2 de cember - vlak voordat hij 78 wordt -zal deze Franse componist, organist en pe dagoog hier zijn medewer king geven aan een groot scheeps project over zijn door de rooms-katholieke religie geïnspireerde werk. Dit gebeurt op initi atief van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Klapstuk van het geheel moet de uitvoering van zijn Turan- galila Symphonie worden. Die wordt in Den Haag, Utrecht en Amsterdam ten gehore ge bracht door het voor de gele genheid versterkte sympho- nie-orkest van het conservato rium onder leiding van Rein- bert de Leeuw. De piano-solo zal worden gespeeld door Mes- siaen's echtgenote Yvonne Lo- riod. Het is lang stil geweest rond om Messiaen. Jaren lang heeft hij zich gewijd aan zijn meest recente werk, de opera Sint Franciscus van Assisie. Nadat dit enkele jaren geleden ge reed was gekomen, trok Mes siaen eindelijk weer de wereld in. Volgens de directeur van het conservatorium, Frans de Ruiter.' was het een hele klus om Messian naar Nederland te krijgen, omdat de oude mees ter zoveel uitnodigingen heeft opgespaard, dat hij nu als een wervelwind over de wereld gaat. Het idee voor het Messiaen- project ontstond nadat Rein sert de Leeuw voorstelde zijn gastdirigentschap bij het Ko ninklijk Conservatorium in te vullen met de uitvoering van de Turangalila Symphonie. Bij de voorbereidende gesprekken werd vastgesteld dat er meer Olivier Messiaen, die eind dit jaar twee weken centraal staat in een muziekproject van het Koninklijk Conserva torium. rondom Messiaen moest ge beuren: andere stukken, spe ciale cursussen, analyses, kort om een compleet project. De Ruiter: „En toen zeiden we: dan moet hij er eigenlijk zelf bij zijn. Ik had Messiaen ont moet in mijn hoedanigheid als directeur van het Holland Fes tival en kon hem daardoor wat gemakkelijker benaderen". De Ruiter zegt dat er in Ne derland nog veel belangstel ling is voor het niet zo toegan kelijke werk van Messiaen. Karakteristiek voor diens werk zijn de door hemzelf uit gedachte toonreeksen, de veel heid van ritmieken en het verrassende gebruik van het slagwerk. Verder is hoorbaar dat Messiaen studies maakte van Griekse en Indiase mu ziek, niet-Europese muziek-sy- stemen en de zang van de vo gels. In Parijs - waar hij 40 jaar lang de organist van de St. Trinité was - doceerde Mes siaen harmonieleer, analyse, muziekesthetiek, ritmiek, mu ziekfilosofie en compositie. Boulez, Stockhausen, Ton de Leeuw en Shinohara hebben zijn invloed ondergaan. Dit najaar dus kunnen de stu denten van het Haags Conser vatorium van de oude meester leren. Ook de aanpak van Reinbert de Leeuw zal leer zaam zijn. De Ruiter: „Ik hoop dat we dit soort dingen ook in de toekomst kunnen blijven doen, al staan we financieel onder druk. Het Messiaen-pro- ject is financieel ook nog ian& niet rond. Ik probeer extra fondsen te krijgen. Maar door projecten als dit, en bijvoor beeld als dat rondom Mahler tijdens het gastdirigentschap van Edo de Waart, schieten sommige studenten ineens een eind door. Dan zijn ze in een klap bijvoorbeeld een half jaar verder. We hebben vier gast- dirigentschappen per jaar. Het is een prima voorbereiding op de beroepspraktijk om onder verschillende dirigenten te moeten werken". Aan buitenstaanders hoeft het Messiaen-gebeuren niet voor bij te gaan. Niet alleen de con certen zijn voor iedereen toe gankelijk, ook bijvoorbeeld analyses zullen dat zijn. „Al moeten we nog een oplossing vinden voor het taalprobleem. Messiaen spreekt Frans en voor wat hij zegt kun pe niet zomaar een tolk nemen U wilt een zakelijke auto waar u ook privé prettig in rijdt. Ruimte voor uw familie, ruimte voor uw relaties. Legt u dan de meetstok eens langs de nieuwe Carina II. Eerst de buitenkant noteren. En dan vergelijken met de binnenkant. Dat is aanzienlijk ruimer dan u dacht. Voor de zekerheid gaat u onmiddellijk met uw Toyota-dealer praten. Die man weet werkelijk van de hoed en de rand. Onder het genot van een kopje koffie kan hij u glashelder vertellen waarom de Toyota-techniek zo betrouwbaar is, waar die extra ruimte vandaan komt (door de gunstige plaatsing van de motor en de uitge kiende indeling) en dat u natuurlijk ook na de aanschaf net zo hartelijk welkom bent. Gemeten naar uw eisen zijn prijs, onderhoudskosten en ver bruik ook keurig op maat. Het is dus meetbaar prettig zaken doen met uw Toyota-dealer. Toyota, sterk maar waar. PETER FABER MET „WILDE VAART" MORGEN IN DILIGENTIA AMSTERDAM Een beet je geamuseerd, afstandelijk en met lichte rancune be ziet Peter Faber zijn linker duim. „Kijk", zegt hij, „die kan ik niet meer zo goed buigen. Een beetje maar. Zie je wel9 Die andere gaat tot zó". Het is helemaal waar. De 42-jarige acteur licht die gekwetste duim toe: „Pees doorgesneden toen ik door dat glas ging. Bij de opnamen voor de film Mama is boos". Faber speelt daarin de rol van een militair vlieger die zijn vrouw bedriegt. Hij kwam er niet schadevrij van af, maar deze Amsterdamse zwerver is wel wat gewend, zeker wat betreft het incasse ren van pijn en andere licha melijke ongemakken. Iets daarvan licht op tijdens zijn voorstellingen van „Wilde vaart", met muzikant Rob Boonzajer morgenavond in Diligentia. De toelichting bij dit theater programma: „Op de wilde vaart is wel alles mogelijk, maar het een hangt van het ander af, het een is voedsel voor het ander, niets kan zonder het voorafgaande. Dat is de rode draad door het programma". Van dichtbij bezien heeft Pe ter Faber niets van een ac teur, van een toneelman, een showmaker of hoe zijn thea terwerk te benoemen valt. Acteur? „Dat staat anders wél in m'n paspoort" zegt Fa ber met de hardnekkigheid van een hond die een kluif te pakken heeft en daar voor geen prijs afstand van doet. Hij heeft daar een goede re den voor. Begeleiding „Veel begeleiding in m'n jeugd heb ik niet gehad", zegt hij sip. „Ik maakte steeds ge bruik van de tijd en ruimte waarin ik me bevond. De mulo heb ik wel afgemaakt, ik heb zelfs het midden standsdiploma. Maar wat ik worden moest; nee, dat was niet duidelijk. Ik zou hof meester worden, later bloe mist, loopjongen in een hotel. Ik heb patat verkocht en brood rondgebracht en ijs verkocht bij Kwekkeboom". Het is de vraag, of dit de ge paste opleiding is voor ie mand die aan het theater moet of bij de film; feit is wel dat Willeke van Ammelrooy Faber meer dan allerharte lijkst begroet en even mee doet in het ophalen van her inneringen: „Weet je nog dat we de Midzomernachtsdroom deden?" vraagt Faber. Wille ke weet het nog best: „Ik was eerst elf en later moest ik een hoofdrol overnemen". Dat van die hoofdrol zou de actri ce later in korte tijd nog twee keer herhalen, Peter Faber kan zich zijn rol van Oberon scherp voor de geest halen. „Ornaat ik zo'n harde stem heb", weet hij nog. Maar dat daar het begin lag van zijn theatervak, realiseert hij zich ook. Van de ene rol kwam de an dere; zo rolde Faber het vak in van acteur, in films, bij theatergroepen en als solo acteur. „Ik werd steeds ge vraagd. Zeven jaar pantomi me, zeven jaar Werktheater, zeven jaar solo-acteur, ik be-» gin in die cyclus van zeven te geloven". En dat steeds met volle inzet van lijf en geest en dat is Faber aan te zien. Straatvechter Zijn tamelijk scherpgesneden gezicht, diepliggende ogen, geven hem het aanzien van de straatvechter die je beter niet kunt tegenkomen. Daar staat tegenover een spontaan opklarende gezichtsuitdruk king met wat spot en ironie en welwillend medeleven. Die dubbelrol voorziet Faber van deze kanttekening; „Ik was eerst het sterkste jonge tje van de klas, later de sterkste jongen van de school. O ja, ik heb heel wat gevochten. Maar veel klap pen heb ik niet gehad, ik was dat vóór. Dat komt, omdat ik voor zo'n vechtpartij bang was. Gewoon heel erg bang. Maar als het zo ver was, was ik die angst kwijt en zette ik m'n hele lijf in, lette ik ner gens op. Dan was het zo afge lopen. Trouwens, die angst ken ik nog steeds kort voor een voorstelling, maar als de voorstelling eenmaal begon nen is, is die angst ook over". En wat is een solo-voorstel ling van Peter Faber anders dan een vechtpartij met zich zelf? Hij legt uit; „Ik denk, dat wat iemand vol overgave doet, voor anderen prettig is om naar te kijken. Nu, wat ik doe, daar sta ik ook volledig achter. Ik loop op straat, zie dingen, verbaas me en pro beer er achter te komen wat me verbaast en waarom. Daar ga ik mee aan het werk en als ik in het theater sta en iets uitbeeld, dan weet ik de afloop al, maar het publiek niet. Ik wil mensen boeien en op die manier lukt me dat ook wel". Boekjes „Ik ben iemand, die zich voor veel dingen interesseert, er boekjes over leest. Soms blader ik het alleen maar door. soms lees ik alleen het omslag en dan weet ik vol doende. Ik ben nu tweeën veertig en ik heb het gevoel dat ik nu wel ongeveer weet waarmee ik bezig ben, waar voor ik leef. Ik denk, dat ik volwassen aan het worden ben, in zekere zin ook wel volwassen ben; maar iets van het kind in me zal altijd blij ven, dat wat ik vroeger ook had. Het gebruik maken van het ogenblik, de tijd, de ruimte en wat zich daarin nü afspeelt. Een kind is daar sterk in, ik gebruik dat nu als acteur". Tot tien mei blijft Faber „Wilde vaart" spelen, op der tig april begint hij aan de filmopnamen voor Grijpstra en de Gier 2 waarin hij De Gier speelt, naast Rijk de Gooyer. Vervolgens gaat Fa ber zes weken met vakantie r\aar Griekse eilanden om daarna te beginnen aan de repetities voor het theater stuk met Olga Zuiderhoek „Danny en Roberta". Hij zit dan alweer in 1987, als zijn nieuwste soloprogramma „Cupido" rond moet zijn. „Dat gaat helemaal over de liefde, de liefde in de tijd". Zoals een kind huppelt en vreemde passen maakt als het zich ergens op verheugt, zo gebruikt Peter Faber zijn hele lijf, bewust levend en als het even kan zo beminnelijk als wat. „Soms trekt dat volle zalen, soms maar een paar honderd mensen, dat weet ik nooit van te voren. Cupido schrijf ik zelf, met Rob Chris- pijn; dat is zo iemand, bij wie ik me op m'n gemak voel, met wie ik lekker van ge dachten kan wisselen. Als ik me niet op m'n gemak voel, komt er niks van". Faber maakt voortdurend ge bruik van wat het dagelijks leven hem biedt, gevoelig naar alle richtingen. „Al had ik kinderarts willen worden. Toen ik dertig was, had ik het plan om medicijnen te studeren en eigenlijk wil ik het nóg. Maar het komt er steeds niet van, er zijn steeds andere dingen waar ik al te ver mee ben. Kinderen boei en me en ik denk dat ik een lichaam goed kan aanvoelen. Als ik ergens pijn heb, laat ik me niet afleiden door andere dingen, maar ga ik na waar die pijn precies zit en waar die vandaan komt; op die maniert kan ik pijn verdrin gen, soms helemaal wegkrij- gen". Door zijn manier van acteren heeft Peter Faber deze eigen schap harder nodig dan de meeste van zijn collega's; dat is dan het voordeel van zijn interesse in medicijnen. Maar het vak van kinderarts zit er vermoedelijk niet meer in. Faber, hardop peinzend: „Ik zou in de vijftig ziin, als ik als arts aan de slag kon. Nee, het zit er niet meer in. Maar ik zal er de rest van m'n le ven spijt van hebben. Nou ja, spijt is het goede woord niet. FRITS BROMBERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8