De IJsbreker bewijst achterstand
Den Haag op gebied moderne muziek
Pankras jubileert met Vadertje Langbeen
Residentie Orkest worstelt met akoustiek
Marleen van Leeuwen succesvol
met kindermusical in Voorhout
dagpuzzel
KUNST
CeidócSommit
MAANDAG 7 APRIL 1986 PAGINA 6
Pijngenezer bij
Tineke" róept
15.000 reacties op
HILVERSUM De uitzending van 22
maart jl. van het Veronica-programma „Ti
neke", waarin de Braziliaanse paranormale
genezer Roberto Lengruber optrad, heeft tot
nu toe meer dan 15.000 reactie opgeroepen.
Veronica is na de uitzending overspoeld
door brieven en telefoontjes van mensen die
zelf door de pijngenezer behandeld willen
worden. Zij zullen allen in de komende we
ken een uitgebreid schrijven van Veronica
ontvangen, waarbij een brochure wordt ge
voegd met een adressenlijst van 200 erkende
paranormale genezers in Nederland. Het
programma behaalde een kijkdichtheid van
drie miljoen. Normaal is dat twee miljoen.
De waardering bereikte 7.2.
Nieuwe film met
Rutger Hauer wint
prijzen in Cognac
COGNAC De film „De lifter"
(The hitcher) van de Amerikaan Ro
bert Harmon, met in de hoofdrol
Rutger Hauer, heeft drie prijzen ge
kregen op het Internationale festival
voor politiefilms in het Franse Cog
nac. De film gaat over een jonge au
tomobilist die een lifter meeneemt
die een duivels moordenaar blijkt.
De laatstgenoemde rol wordt ver
tolkt door Rutger Hauer. Het is de
eerste film van de 34-jarige Harmon.
De film kreeg de priis van de jury,
de prijs van de kritiek en de televi
sieprijs. De jury besloot een speciale
prijs toe te kennen aan „Jackhals"
van de Amerikaans Gary Grillo.
Na het zware en handhandige orkestgeluid in
de net afgelopen Skrjabin-cyclus was het een
verademing zaterdagavond in de volle PWA-
zaal te luisteren naar de heldere, doorzichtige
klank van dit zelfde Residentie Orkest, maar
nu onder leiding van de eigen dirigent Hans
Vonk. Niet dat het optimaal was wat men te
horen kreeg. Daarvoor is deze zaal te droog
en waar wij onze plaats hadden gekregen
klonk het door de sluiting van de persloge
nóg droger, viel de klank soms uiteen als dro
ge korrels zonder interne samenhang.
Hans Vonk, gewend en ingespeeld als hij is,
weet de ongemakken van de akoustiek mee-
tal te voorkomen, al bracht het koper de ba
lans van de klank soms ernstig in gevaar. En
Residentie orkest o.l.v. Hans Vonk. Solist: Jean-Yves
Thibaudet. Ned. Congresgebouw PWA-xaal, Den
Haag, zaterdag.
het fameuze slot van Beethoven's Coriolan-
Ouverture met de precies in elkaar passende
lijnen kwam er mooi uit. Maar de solist, Jean-
Yves Thibaudet raakte juist door deze akous-
tische omstandigheden in groot gevaar, met
name in het 1de deel. Adagio, van Beetho
ven's 2de Pianoconcert (in Bes, op. 19). Door
het langzame tempo verliep de natuurlijke,
zingende stroom van de muziek moeizaam,
stokte en viel soms uit elkaar.
Thibaudet, die in de beide hoekdelen aanste
kelijk fris en met élan speelde, zoals het bij
muziek van de jonge Beethoven past, kon
hieraan natuurlijk weinig doen, al had een
iets sneller tempo wellicht geholpen. Wat bij
zonder goed slaagde en veel plezier bij ieder
verschafte, was Vonk's aanpak van Tsjai-
kowski's Notenkrater-Suite, aangevuld met
drie delen uit het gelijknamige ballet. Dat
klonk speels, verfijnd en in de langzame dan
sen bijna teder van sfeer. Het gehele ballet zit
trouwens vol van prachtig geïnstrumenteerde
muziek: Tsjaikowski in een van zijn geluk
kigste stemmingen en Hans Vonk wist dit
precies te pakken.
NOES KOKEE
AMSTERDAM In de
Amsterdamse concertzaal
De IJsbreker werd het
afgelopen weekeinde een
internationale altviool-
week afgesloten onder de
suggestieve benaming
„The viola in my life".
Dit op zichzelf bijzondere
gebeuren met onder meer
een hele serie concerten
van bekende altisten,
lijkt een goede aanleiding
om eens aandacht te be
steden aan De IJsbreker
als instituut en aan de
daar nauw mee verbon
den Amsterdamse con
certzender.
De aan de Amstel gelegen
IJsbreker fungeerde al in de
17e eeuw als herberg met
daarvoor de aanlegplaats voor
trekschuiten die handelswaar
over de Amstel en de Vecht
vervoerden. Na door brand te
zijn verwoest werd door ar
chitect L. A. van Gendt,
bouwmeester van onder ande
re het Concertgebouw, een
nieuw café ontworpen dat er
na een restauratie in 1980 net
zo bij ligt als eertijds. Direct
daarachter bevindt zich het
moderne functionele concert
zaaltje dat met zijn witte mu
ren en blauwe ijzeren banken
voor 150 personen, behalve
door enige pilaren nauwelijks
meer aan de oude tijd doet
denken.
Per jaar worden hier onge
veer 250 concerten gegeven.
Van die concerten worden er
dertig door de concertzender
Amsterdam uitgezonden. Het
gaat daarbij om 25 klassieke
en 5 hedendaagse concerten
die geheel door het Amster
damse bedrijfsleven gefinan
cierd worden. De zendge
machtigden, met uitzondering
van de AVRO zenden 60 van
de andere concerten, zoals
b.v. het programma Musica
Nova van Ton Hartsuiker, di
rect of via een uitgesteld re
lais, over de radio uit.
Beziet men de programme
ring voor april dan volgen na
de eerste (altviool)week in de
3 volgende weken nog 3
lunchconcerten en 9 avond
concerten van verschillende
kamermuziekensembles. Bij
de concerten staat de heden
daagse muziek in de ruimste
zin des woords centraal, met
een speciaal accent op muziek
van de tweede helft van deze
eeuw, hetzij uit Nederland,
hetzij van elders, bekend of
ook onbekend. Met het zeer
gevarieerde aanbod, dat reikt
van geïmproviseerd of elec-
tronisch tot traditioneel, zoals
bijvoorbeeld recentelijk een
piano-optreden van Rian de
Waal, wordt een zaalbezetting
van 66 gehaald, wat voor
hedendaagse muziek hoog te
noemen valt
Den Haag
Vergelijkt men dit met de
Haagse situatie waar men
voor experimentele heden
daagse muziek een paar maal
per jaar in het Gemeentemu
seum terecht kan, terwijl de
overige concerten in de con
certzalen van het Koninklijk
Conservatorium plaatsvinden,
dan heeft de residentie een
duidelijke achterstand op dit
gebied door het ontbreken
van één centraal en tegelijk
informeel modern muziek
centrum. Alleen de informele
sfeer van het HOT liet, toen
dit nog functioneerde, zich
met de IJsbreker vergelijken,
ook al speelde hedendaagse
muziek daar nauwelijks een
rol.
klassieke muziekminnende
Hagenaar met een scheef oog
naar de hoofdstad doet kijken.
Het pand naast de concertzaal
wordt namelijk als kantoor
gebruikt van een reeks instel
lingen en organisaties op het
gebied van de muziek, waar
onder de studio's van de con
certzender Amsterdam. Deze
lokale zender zendt op vrij
dag, zaterdag, zondag en
maandag 's avonds van 19-24
uur over de Amsterdamse ka
bel klassieke muziek uit en
bereikt daarmee de inwoners
van Amsterdam en 17 randge
meentes. De concerten op de
zaterdagavond in de IJsbre
ker worden live uitgezonden,
terwijl daarnaast ook anderen
zoals Gaudeamus, het Holland
Festival en de meeste zendge
machtigden concerten vanuit
deze zaal uitzenden. Heel wat
Amsterdammers stemmen op
de avonden dat de concert
zender in de lucht is hun ra
dio op de concertzender af in
plaats van op het praatgrage
Hilversum 4. De stereo-ont
vangst is bijna overal geheel
storingsvrij.
Zou zoiets nu ook niet in Den
Haag kunnen? De IJsbreker
wordt structureel voor 40
door WVC gesubsidieerd en
voor 60% door de gemeente
Amsterdam, terwijl als ver
meld, ook het bedrijfsleven
zijn steentje indirect bijdraagt.
De motor achter de IJsbreker
en de concertzender. Jan
Wolff heeft reeds geruime tijd
informele contacten met Ge-
meentemuseumdirecteür Van
Velsen, die zeer veel interesse
zou hebben, zowel om ziin
nieuwe zaaltje een vergelijk
bare functie te geven als om
Den Haag van een eigen con
certzender te voorzien. Wie
weet waar dat nog eens toe
leidt.
BESIER
Haitink nog twee
jaar chef-dirigent
bij Concert
gebouworkest
AMSTERDAM Bernard
Haitink en het Concert
gebouworkest hebben over
eenstemming bereikt over een
verlenging van het contract
van Haitink als chef-dirigent
tot eind 1988. Haitink, die 25
jaar aan het orkest verbonden
is geweest, zou aanvankelijk al
dit jaar zijn functie neerleg
gen. Tussen Haitink en de di
rectie van het orkest was one
nigheid ontstaan over de vraag
of hij het chef-dirigentschap
zou kunnen combineren met
zijn verplichtingen als muzi
kaal directeur van het Royal
Opera House in Londen. Dat
leidde er toe dat Haitink aan
het eind van dit seizoen met
stille trom uit Amsterdam wil
de vertrekken. Druk vanuit
het publiek en vanuit de Vere
niging Vrienden van het Con
certgebouworkest resulteerde
afgelopen week in een bezoek
van orkest-directeur H. van
Royen aan Haitink in Londen,
waar werd afgesproken dat
Haitink alsnog twee jaar als
chef-dirigent in Amsterdam
werkzaam zal zijn. In de prak
tijk betekent dit dat hij maxi
maal zes weken per jaar in
Amsterdam zal dirigeren. Na
het seizoen 1987-'88 zal Riccar-
do Chailly Haitinks taak bij
het Concertgebouworkest
overnemen.
Imperium kan
„Woyzeck" niet
helemaal aan
Microtheater Imperium (Oude Vest
33e): „Woyzeck" van Georg Büch-
ner. Regie: Robin Ruizendaal. Ge
zien op zaterdag 5 april. Voorts elke
vrijdag en zaterdag t/m 26 april
(20.30)
Het tempo waarin amateur-
vereniging Imperium haar
produkties uitbrengt, dwingt
bewondering af. Op 1 februari
ging aan de Oude Vest de
voorlaatste voorstelling in pre
mière („Hedda Gabler van Ib
sen), afgelopen zaterdag werd
Georg Büchners „Woyzeck"
voor het eerst gespeeld.
Imperium geeft het publiek
hooit de kans om zich te excu
seren met „ik kon niet", maar
treedt eenvoudig elke vrijdag
en zaterdagavond op geduren
de een flinke periode.
In dat theater vliegen de klas
siekers je dus om de oren. Het
is interessant om te vergelij
ken hoe de verschillende re
gisseurs de wereldliteratuur te
lijf gaan. „Hedda Gabler" was
energiek bewerkt: de tekst
werd aangepast, het karakter
van veel personages veran
derd, en citaten uit ander
werk (met name dat van Sar
tre) werden toegevoegd. Regis
seur Robin Ruizendaal daaren
tegen koos in „Woyzeck" voor
een qua spel realistische versie
van het stuk, en greep inhou
delijk weinig in. Dekors ont
breken; met geluid en een en
kel rekwisiet wordt de lokatie
duidelijk aangegeven.
Büchner liet „Woyzeck" bij
zijn dood op 24-jarige leeftijd
in 1837 na in tamelijk ruwe
scènes. Hij stelt er sociale pro
blemen in aan de orde: de sol
daat Franz Woyzeck verdient
een paar centen voor zijn
vrouw en kind door als kapper
en als medisch proefkonijn
dienst te doen. Botte officieren
pesten hem, de dokter ziet
hem alleen als apparaat, en
vraagt zich af wat dat zal doen
als het alleen erwten toege
diend krijgt. Zowel lichamelijk
als geestelijk verkeert hij in
een niet al te beste conditie.
Als zijn lichtzinnige vrouw
Marie vreemd gaat met de im
posante tamboer-majoor, ge
hoorzaamt hij uiteindelijk de
stemmen die hij al een tijd
hoort, en hij vermoordt haar.
Daarna verdrinkt hij zich.
Woyzecks vertwijfelde waan
zin wordt door Jaap Slagman
al snel neergezet. Het publiek
wordt niet geleidelijk meege
nomen in zijn wereld, maar
abrupt geconfronteerd met zijn
ellende. Wat meer ingetogen
gekte en opbouw had de be
trokkenheid kunnen vergro
ten. Het spel is in de meer
'psychologische' rollen niet
sterk genoeg voor dit stuk, dat
veel vergt van een acteur. Al
leen typen als de dokter (Eric
Siebel) en de idioot (Geert-Jan
Gepke) blijven overeind. De
ruimte van het theater is goed
benut. De overgangen tussen
de scènes verliepen in het al
gemeen soepel, al blijven de
periodes van duisternis onge-
wenste onderbrekingen van
'het spel.
DICK VAN TEYLINGEN
Rijnlands Lyceum, Sassenheim.
„Vadertje Langbeen" door Toneel
vereniging Pankras. Regie: Joop van
der Zwet. Gezien op zaterdag 5
april.
Toneelvereniging Pankras
viert dit jaar het 60-jarig jubi
leum met het grootse stuk
„Vadertje Langbeen" van
Jean Webster. Deze voorstel
ling was speciaal belegd voor
oud- en familieleden, deputa
ties uit de hele omgeving, en
allen die bij Pankras betrok
ken zijn of waren. Wethouder
W. Maris vertegenwoordigde
het gemeentebestuur.
Hierna begon de opvoering
van het stuk, dat menselijke
waarden, gevoelens, verdriet
en vreugde tot uitdrukking
bracht. Deze werden door de
18 spelers, 5 heren en 13 da
mes magnifiek vertolkt, waar
bij een prima rolbeheersing
moet worden genoemd. Regis
seur Joop van der Zwet maak
te z'n ruim 45-jarige toeneeler-
varing volkomen waar. De
hoofdrolspelers, Annette van
Reisen als gestichtsmeisje en
Jack van der Mey als haar
weldoener, speelden hun rol
prima. Verder was er knap
spel van Miep Dofferhof als
directrice van het meisjesge
sticht, Tiny Hendriks als een
hoogmoedige dame; Ria van
der Land als boerin en Wim
van der Ploeg, Daaf en An
Hakkenberg als regenten van
het gesticht. Na afloop kreeg
„ome Arie" van Dijk, één der
oprichters, voor al zijn inzet
een grote foto piet alle leden,
plus een smakelijke attentie
cadeau.
Houston in de
schijnwerpers
Jean Michel Jarre
zette dit weekeinde
de Amerikaanse
stad Houston wel
op een zeer bijzon
dere wijze in de
schijnwerpers. Met
een gecombineerde
licht- en muziek-
show van anderhalf
uur, waarbij behalve
van traditioneel
vuurwerk ook ge
bruik werd gemaakt
van laserstralen en
diaprojectie, ge
bruikte synthesizer
specialist Jarre de
sky-line van de mil
joenenstad als na
tuurlijk decor voor
zijn concert. De
Fransman, die hier
mee zijn Ameri
kaanse debuut
maakte, deed dit op
uitnodiging van het
stadsbestuur van
Houston: de stad
vierde het afgelopen
weekeinde haar
150-jarig bestaan.
De kindermusical „Kom je
spelen?" was er een met aller
aardigste vondsten. Met een
minimum aan materiaal was
door mevrouw Marleen van
Leeuwen-van der Meer een
muzikaal spel gecreëerd waar
in zang en dans de hoofdmoot
vormden en waar door 27 kin
deren in de leeftijd van 5 tot
en met 8 jaar oud aan werd
deelgenomen.
De musical speelde zich af
rond de Poolse pop Iwona, een
bezienswaardigheid op de ker
mis, die op een gegeven mo
ment door een eenzaam klein
meisje (Rosa), wordt meegeno
men. Deze rol werd gespeeld
door Janneke Verheyen. Ook
Marion van der Geer, die de
rol vertolkte van Hanneke,
het meisje dat zich liep te ver
velen totdat Rosa in de straat
komt wonen en er bovendien
kermis komt in het dorp, ont
popte zich als een jong natuur
talent. Volkomen onbevangen
speelde de kleine 5-jarige haar
„moeilijke" rol.
Het muzikale gedeelte werd
verzorgd door een blokfluit-
Parochiehuis Voorhout. Kindermusi
cal „Kom je spelen". Regie: Marleen
van Leeuwen-van der Meer. Gezien
op zaterdag 5 april.
groep van ongeveer 30 kinde
ren in de leeftijd van 5 tot 14
jaar oud. Samen met de bege
leidende pianiste mevrouw
Bep van der Geest maakten zij
er een vrolijke boel van com
pleet met verklede bloemen,
kippen en kermisartiesten.
Kostelijk waren de kleurrijke
parasols die gewapend met
slingers crêpepapier waaraan
een tractor, een fietsje of een
zogenaamde „zweef" de draai
en zweefmolen vormden van
de kermis. Zachtrose en witte
bollen wol zagen er uit als
heuse suikerspinnen terwijl
een jongetje met hele grote
kartonnen oren eveneens een
bezienswaardigheid vormde.
De musical is geschreven, ge
componeerd en geregiseerd
door Marleen van Leeuwen
zelf, terwijl zij ook in een drie
vakantie is Marleen van Leeu
wen, zelf moeder van die jon
gens (en de vierde baby op
komst) begonnen met haar
muziek-zang-theatergroepje
om te oefenen voor de musi
cal, bij haar thuis in de grote
woonkamer aan de Boeken-
burglaan.
„Enorm wat de kinderen hier
een plezier aan beleven. Ik
ben indertijd met een paar
kinderen begonnen met dit
muziektheatergroepje. Nu zijn
er al over de 50. En ik heb nog
steeds aanvragen. Een moeder
bood al aan om volgend jaar
op te passen als mijn baby er
is, als ik er maat niet mee op
hield", vertelt Marleen en
thousiast. Duidelijk voldoet dit
kindertheater aan een behoef
te, want de zaal was tot de
laatste plaats uitverkocht.
T oonkunstenaars:
reisopera moet er
komen
AMSTERDAM Het plan dat
Jan van Vlijmen, intendant
van de Nederlandse Opera
Stichting, onlangs heeft gelan
ceerd om een reisoperagezel
schap op te richten, moet wor
den uitgevoerd. Dat schrijft de
Koninklijke Nederlandse
Toonkunstenaars Vereniging
in een brief aan minister
Brinkman van WVC. De be
speling van de Stopera zal een
groot deel van de tijd van de
Nederlandse Opera Stichting
(NOSt) opeisen, zodat er be
hoefte is aan uitbreiding van
de activiteiten. De intendant
van de NOSt, Jan van Vlij
men, wil daarom een reisge
zelschap vormen, dat kleinere
theaters in den lande kan be
dienen en jong Nederlands
zangtalent de gelegenheid kan
bieden in professionele pro
dukties ervaring op te doen.
Daartoe zouden de drie be
staande operaklassen van de
conservatoria in Amsterdam,
Den Haag en Maastricht moe
ten worden samengevoegd, en
een samenwerkingsverband
vormen met Opera Forum. De
commissie-Batenburg, en ook
de Raad voor de Kunst, vin
den het plan overbodig en te
duur.
Noteringen van maandag 7 april 1986 (tot 10:45 uur)
dividend over ho dd
aegon 84 2.90 125.50 6/1
ahoid 84 5.*USS 0.45 92.50 2/1
akzo 84 6.- 180.00 7/4
akzod86 - 173.504/4
abn 84 26.- 614.00 6/1
abn d86 -
alrenla 83/84 5% sl. 153.804/4
amevc 84 9.40 94.70 8/1
amro 84 3.70 119.00 6/1
amro d86 - 108.007/2
ass r'dam c 84 5.90 145.00 6/1
buhmletc 84 3.80 161.50 12/3
buhrm c d85 - 157.50 12/3
buhrm d86 c - 1565012/3
dordtse 85/11.32 185.30 3/4
ttiwee 84 3.- 198 50 2/1
lokker 84 2375 90.80 27/2
fghc 81 /3.50 54.20 10/1
gistbroc 84 5.— 309 00 6/1
gist-br d66 - 291.50 3/4
heineken 84 3.50 244.80 8/1
hein hold 84 3.50 226.50 8/1
hbg 84 7.40 163.00 12/3
hoogovens c 84 /1.60 103.90 4/4
kim 84/85 1.60 64.50 4/2
kon olie 84 /10.60 193.90 3/4
natnedc 84 92 30 2/1
nmb 84 8.- 267.50 6/1
nedloyd 84 14.- 221.506/1
oeé 84 9.- 459.0017/1
oced86 - 449.00 3/4
ommeren c 84 /1.75 38.50 6/1
pakhoede 84 3.60 93.50 6/1
philips 84 2.- 66.20 17/2
philips d86 - 64.50 17/2
robeco 85 2.92 93.40 3/4
rodamco 84 4.401 2st.a 142.103/4
rolinco 84/85 1.64 85.00 3/4
rorento 78 4.40+5% sta 51.103/4
unileverc 84 /14.11 429.90 7/4
vnu 84 7.80 337.00 6/1
volk sieve 79 6.- 41.50 17/1
wessanenc 84 /680 279006/1
wuhc 80/16.- 111.0013/1
la dd
97.3025/2
68.50 27/2
146.602/1
151.50 3/3
536.00 25/2
143.70 27/1
74.9027/2
97.003/3
95.1027/2
125.0027/2
134.00 7/1
130.0023/1
137.00 26/3
156.00 30/1
153.00 26/2
75.50 2/1
36.20 25/2
247.50 27/2
243.50 26/2
210.00 25/2
194.00 26/2
137.003/1
77.00 2/1
50.60 13/3
163.80 30/1
71.00 25/2
200.00 4/3
174.0027/2
400.502/1
403.00 26/2
30.10 26/3
62.0025/2
58.8013/1
57.1014/1
82.80 23/1
132.50 28/1
72.203/3
46.60 2/1
344.00 4/3
268.00 26/2
29.00 2/1
238.50 26/2
45.70 18/2
178.70
173.50
589.50
106.40
104.00
13120
155.70
151.70
15100
182.50
187.80
290.00
287 50
239.80
221.00
155.00
178.30
17350
587.50
106.20
103.90
13120
15600
151.70
151.00
182 20
187.00
290.00
287.00
239.50
220.50
180.00
173.50
587.00
106.40
103.90
131.50
156.00
151.70
151.00
182.80
187.00
286.50
240.00
220.50
192.30 192.00 192.80
206 50X
180.50
453.00
448.00
20500
179.00
452.00
64.90- 64.50
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
we
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelaer. rei
straal 6. tel. 01720-20800);
Mama Is boos (al); 18.30. 21.15.
EUROCINEMA II: Mama is
boos (al); tijden zie Eurocinema
EUROCINEMA III: Brew
ster's millions (al); 18.45. 21.15.
EUROCINEMA IV: Rocky IV
(12); 18.30, 21.00. wo. ook 14.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: De troetel
beertjes (al); wo. 14.30.
ROCINEMA III: Taran en de to-
verketel (al); wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Rocky IV
(12); 14.30. 19.00, 21.30. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Mama is boos (al), St.
Elmo's Fire (al), Spies likes us
(al). 14.30. 19.00, 21.15, Out ot
Africa (al); 14.15 en 20.00. Do
aanslag (al); 20.00. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Het genot van de on
schuld (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LUXOR: De troetelbeertjes
(al); wo. 12.30. LIDO Peter
Pan (al); 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Back to the futu
re (al); ma. 19.00. wo. 15.00. De
Aanslag (al); ma. 21.15. di.
20.15).
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Back to the future (al); 19.00,
21.15. wo. ook 14.45. CITY
THEATER II: Commando (16) tij
den zie City I. CITY THEATER
III: Military Academy (16); tijden
zie City I. CITY THEATER IV:
American Ninja (16); 19.00,
21.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Sophies choise
(16); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Thomas en Senior op het spoor
van Brute Berend; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,
tel. 463500): Mama is boosl (al);
14.CO, 18.45, 21,15. ASTA 2
(Spui 27. tel. 463500): Out of Af
rica (al)^14.00. 20.15. ASTA 3:
A chorus line (al); 14.00, 18.45,
21.15. BABYLON 1 (naast
Centraal Station, tel. 471656):
Out of Africa (al); 14.00. 20.15.
BABYLON 2 Agnes of god
(al); 19.00. 21.15. ma. di. 14.00.
BABYLON 3: White nights
(al); 14.00. 18.45. 21.30. CINE
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Rocky IV (12); 14.00. 18.45.
21.30. CINEAC 2: Peter Pan (al);
wo. 14.00. The protector (12);
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
CINEAC 3: Teenwolf; 14.00,
18.45. 21.30. EUROCINEMA
(Leyweg 910, tel. 667066): Mama
is boos (al); ma. di. 14.00. 19.00.
21.30. overige dagen 14.00,
16.00. 19.00, 21.30. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan. tel.
456756): Pyramid of fear (12H
14.00, 18.45. 21.30. METRO-
POLE 2: Abel (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 3: Peter
Pan (al); wo. 14.00. De aanslag
(al); 20.15. ma. dl. ook 14.00.
METROPOLE 4: Back to the
future (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: Motief voor
moord (12,; 14.00, 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel. 462400): Topgeheim (a)pio-
nen (al); 13.45. 18.45. 21.30.
ODEON 2: Gremlins (al);
13.45. 18.45, 21.30. ODEON 3:
Rockey IV; 13 45. 18.45. 21.30.
ODEON 4: Fright night (16);
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): Glit
ter fit (18); 12.00 tot 22.30. LE
PARIS 2: E.H.B.S. (18); 12.15 tot
22.45. LE PARIS 3: Perfect fit
(18); 12.30 tot 23.00. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
f459900): Zaal 1: Almacita di de
solate: 19.30. RAN 18.45, 21.45.
Zaal 2: Kiss of the spiderwo-
man; 19.30, 21.45. Zaal 3: Een
hommage aan film internatio
nal I: Die atlantik swimmet
14.00, 19.30. Die bittere tranen
der Petra von Kant: ma. 16.15,
21.45. Die patriotin; di. 14.00,
19.30. Die angst des Termanns
bein elfmeter; di. 16.15, 21.45.
Die alttraunfrau; wo. 14.00,
19.30. Deutschland privat; wo.
16.15. 21.45.
Horizontaal: 1. zijaanzicht v.h. me
selijke gelaat; 7. deel v.e. revolver;
hoefijzervormig staafje; 11. lengk
maat (alk.); 13. scheepsvloer; 15. p«
soonlijk vnw.; 16. dikhuidig dier; 1
toespraak van de vorst(in) bij de opt
ning van de Staten-Generaal; 21. di
regeluid; 22. geslacht van mensa
23. bijwoord; 26. flink; 29. har<
doorschijnende stof; 31. kittelori
persoon.
Verticaal: 1. rivier In Italië; 2. kledin
stuk; 3. voorzetsel; 4. persoonli
vnw.; 5. ernstig; 6. muzieknoot;
winstgevend; 9. opperste gebiedste
10. wijnsoort; 12. muzieknoot; 1
bloedgever; 14. belemmerend hulsi
(fig 15. op deze manier; 18. dwan
hout aan een mast; 19. hofpersooni
vroegere jaren; 20. lidwoord; 24. vial
temaat; 25. insekt; 27. voegwoort
28. vorm van mij; 29. Japans bor^
spel; 30. winters voertuig.
OPLOSSING
•je oe :oB QZ '93 'ua LZ :°|A i
:qjb pz :ep oz Ueu '61 -gi :oz.S
:sjne>i n ijouop ei :iuj ~zi :oes.(i
:seJ3)seeuj q ijegejoni i :ei g '61