1 „Dat had niet moeten gebeuren" Mgr. Bar beklemtoont eenheid tijdens Tridentijnse Mis Kritiek op „blinde hoe PvdA voor levensbeschouwelijke vragen aan tafel kerk wereld DEN UYL BETREURT UITSPRAAK: Karl Barth's Festival in Rijswijk beroepingen weer brieven ACHTERGROND SaidóaOowumt MAANDAG 7 APRIL 1986 PAGINA 2^ Valicaan ziet deelname Raad van Kerken als experiment Het Vaticaan acht het „als experiment een heel goede zaak", dat de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk lid is van de Raad van Kerken in Nederland. Maar het ziet ook moeilijkheden. Dat antwoordde kardinaal dr. A.J. Simonis, vrijdag in Huis ter Heide op een vraag van een lid van de Diocesane Pastorale Raad van het aartsbisdom Utrecht. Volgens mgr. Simonis vindt het Vaticaan het een probleem dat alle lidkerken van de Raad een even grote stem hebben. Dat betekent dat de stem van R - K. Kerk met ongeveer 5.5 miljoen leden even zwaar telt als die van bij voorbeeld de Evangelisch-Lutherse Kerk die ongeveer 30.000 leden heeft. Indonesische predikant komt wellicht in Nederland werken De Gereformeerde deputaten voor zending en werelddiakonaat hebben aan de particuliere (regionale) synode van Groningen de vraag voorgelegd of er voor een Indonesisch predikant een zinvolle plaats in deze provincie is. Gedacht wordt aan de mo gelijkheid deze predikant te laten werken in het team van evangelisatiëwerkers in Oost-Groningen. De achtergrond van dit verzoek, waar de particuliere synode volgende maand over beslist, is de groeiende wederkerigheid in de zending. In de betrekkingen met de Indonesische kerken is de gedachte naar boven gekomen om het omgekeerde proces van missionaire bijstand gestalte te geven. Nederland is even zeer zendingsgebied als Indonesië. Het geluk is geen gemakkelijke zaak; het is erg moeilijk te vinden in onszelf en onmogelijk te vinden op een andere plaats. PvdA-leider Den Uyl geeft toe, dat hij zich in het vraaggesprek met de IKON ..wat ongenuan ceerd" heeft uitgedrukt ten aanzien van christe nen. „Dat was een on achtzaamheid. Ik had nooit zo algemeen over christenen moeten spre ken. Dat had niet mogen gebeuren", aldus de PvdA-leider gisteren voor de KRO-tv. Den Uyl, die de afgelopen we ken forse kritiek oogstte voor zijn opmerking dat christenen de neiging hebben zich verhe ven te voelen boven niet-ge lovigen, hield evenwel staan de dat zijn criticasters (CDA- voorzitter Bukman, minister De Koning) zich door opper vlakkige berichten hebben la ten leiden. „De reacties klop ten helemaal niet met de in houd van het vraaggesprek. Het was een genuanceerd ver haal". Den Uyl hield overigens staande dat sommige groepen naar zijn mening bepaalde op vattingen en inzichten gebrui ken als een vorm van macht: „Dat geldt uitdrukkelijk ook voor het CDA". De PvdA-lei der liet voorts weten dat dit van invloed zal zijn bij even tuele besprekingen over sa menwerking met het CDA na de verkiezingen: „Wij zullen waakzaam zijn ten opzichte van een partij, die zoveel macht uitoefent". Mgr. Bar: deernis In de homilie tijdens een hoogmis in Rotterdam, zater dag. ging bisschop Bör van Rotterdam zijdelings in op de uitlatingen van PvdA-leider Den Uyl over christenen en christelijke organisaties. „Mag het toch zo zijn dat van chris tenen uitstraalt dat zij iets on vervangbaars hebben", aldus mgr. Bar. Desgevraagd ging hij nader in op het gewraakte interview met Den Uyl. „Zulke ontboe zemingen zeggen, denk ik, meer van degene die ze doet, dan van de zaak waarover hij spreekt", aldus de bisschop. „Het heeft me verbaasd dat iemand zo agressief reageert op wat eens zijn eigen wereld is geweest. Vooral als die ie mand zo'n positie heeft als Den Uyl. Ik denk dat je mag zeggen dat zijn uitspraken er van getuigen dat hij niet over z'n eigen verleden is heenge- groeid. Zulke uitspraken zijn sijgnalen van iets onharmo nisch in de persoonlijkheid. En in die zin heeft Den Uyl deernis bij mij opgeroepen". De bisschop zegt dat „uiter aard" de uitspraken van Den Uyl tot nadenken stemmen, „maar ik heb niet veel her kend van een echt gebrek aan de kant van gelovigen. Den Uyl is over iets gevallen wat hij niet heeft. Gelovigen zijn gelukkig met wat ze hebben en getuigen daar ook van. Als dat getuigenis zulke reacties oproept, moet je zeggen dat ook meespeelt de „ergernis van het Evangelie". Bisschop Bar betreurt het in hoge mate dat Den Uyl de ho locaust ter sprake heeft ge bracht. „De kwestie van de Theologie na Auschwitz ligt uitermate teer en gevoelig. Ik vind niet dat je daarover ooit zó kunt spreken als Den Uyl heeft gedaan. Uitspraken hierover kunnen mensen heel diep raken. En juist nu er tus sen joden en christenen een harmonieus klimaat ontstaat, komt Den Uyl die het tegeno vergestelde bewerkt. Hij drijft namelijk de zaken uit elkaar". Diepe gelatenheid in Oostduitse kerk De reisbeperkingen zijn mede schuldig aan een „die pe gelatenheid" in de Oost duitse kerk en samenleving. Deze opvatting verkondigde de Oostberlijnse evangelische bisschop Gottfried Forck in een toespraak tot de leden van de synode van de evan gelische kerk van Berlijn- Brandenburg. Weliswaar zijn de mogelijkheden om te rei zen sinds februari iets groter geworden, maar Forck wees erop dat jongeren het als pijnlijk ervaren dat zij daar van niet kunnen profiteren Forck verklaarde dat een student onder verwijzing naar de oprichting van de Berlijnse muur in 1961 hem kort geleden had gezegd dat de kerk zich omwille van de gerechtigheid niet tevreden rrfag stellen met de reisbeper kingen. „Het mag niet gebeu ren dat jongeren nog 25 jaar met zulke inbreuken op hun vrijheid moeten leven en er niet op kunnen hopen dat zij voor hun pensionering naar het westen kunnen reizen", zo had de student gezegd. Forck noemde nog andere oorzaken voor de gelatenheid in de DDR. Hij noemde de plaatsing van raketten voor de middellange afstand in Oost- en West. waardoor jon geren moeilijker voor het kerkelijk vredeswerk zijn te interesseren. Verder is de ge latenheid toegenomen door de onbevredigende situatie van jongeren die wegens ge wetensbezwaren de militaire dienst weigeren. Zij verzetten zich ertegen dat zij alleen maar een ongewapende dienst kunnen vervullen bij de bouweenheden van het le ger en dat de autoriteiten niet tegemoet zijn gekomen aan hun eis dat er een sociale dienstplicht moet worden in gevoerd. Als de autoriteiten niet aan deze eis voldoen, zullen vele dienstplichtigen net als vorig jaar tot totaal- weigeren besluiten, zo waar schuwde Forck. Volgens Forck is de lijdzaam heid in de Oostduitse kerk en samenleving ook toegenomen door de milieuvervuiling. „Bij velen bestaat de indruk dat er slechts halfslachtige maatregelen worden geno men, omdat de autoriteiten grote financiële uitgaven wil len vermijden, het leven voor de DDR-burgers niet moeilijker willen maken en niets willen doen aan de mi lieuvervuiling die door be drijven en militaire oefenin gen wordt veroorzaakt", al dus Forck. Forck toonde zich er bezorgd over dat steeds minder leden van de Evangelische kerk zich met de Bijbel bezighou den. Voor velen is volgens Forck de kerk een soort nutsbedrijf voor religieuze behoeften geworden. Hij noemde het voorts een pro bleem dat slechts de helft van het kerkegeld van kerk leden afkomstig is. De andere helft komt van de staat en van de Evangelische Kerk in de Bondsrepubliek. Hoewel dit al jaren bekend is, wor den volgens Forck maatrege len om de financiële struc tuur te verbeteren vooruitge schoven. Mgr. Bar (links) tijdens het opdragen van de Tridentijnse Mis. Ondanks alle verschillen die er in de Rooms-Katholieke Kerk kunnen zijn, is en blijft het één kerk. De „linker- en rechtervleugel" mogen zich daarom ook niet hun eigen kerkje wensen. Dat zei pigr. R. Ph. Bar, bis schop van Rotterdam, zater dag in Rotterdam. Hij droeg in de Bosjeskerk de H. Mis op, zoals die regel was voor het Tweede Vaticaans Concilie. Kenmerken van deze zogehe ten Tridentijnse mis (volgens de regels van het Concilie van Trente) zijn onder meer het gebruik van het Latijn en de positie van de priester: met zijn gezicht naar het altaar. Het was voor het eerst na het Tweede Vaticaanse Concilie dat een fungerend bisschop in Nederland de Tridentijnse mis celebreerde. In 1984 gaf paus Paus Johan nes Paulus II toestemming tot het houden van de viering van de H. Mis volgens de re gels van het concilie van Trente. Voorwaarde is wel dat de plaatselijke bisschop daarvoor toestemming geeft. De dienst was belegd door de Stichting tot Behoud van het Katholieke Leven. onder meer uitgeefster van het blad Katholieke Stemmen. Na af loop was er een bijeenkomst waar onder andere prof. mag. dr. J.P.M. van der Ploeg sprak. In de homilie sprak bisschop Bar over de verschillen in ge loofsbeleving in zijn kerk. Er zijn mensen die alles in de kerk willen houden zoals het was en er zijn mensen die proberen de kerk herkenbaar te laten zijn voor de huidige tijd. Mgr. Bar wees erop dat al die mensen verenigd zijn ge worden in de ene kerk, die is gesticht door de Heer zelf. De eenheid is een gave van die Heer. „Wij zijn één kerk en wij zijn daarin aan elkaar ge geven. Iedere katholiek weet dat ook diep in zijn hart, ook dat die kerk is geordend naar goddelijk recht". De bisschop zei verder tegen het talrijke publiek, afkomstig uit het hele land. dat de een heid niet altijd zichtbaar is, „maar ons is de opdracht ge geven met inzet van alles aan die eenheid te werken. „Op dat de wereld gelove". BIJ 100E GEBOORTEDAG De 100e geboortedag van de Zwitserse protestantse theo loog Karl Barth (10 mei 1886 - 10 december 1968) wordt in Nederland herdacht met een „Barth-festival". Drie facet ten van leven en werk van Barth komen op 3 mei in de Verzoeningskerk te Rijs- kwijk aan de orde. Prof. dr. J.M. Hasselaar (Utrecht) zal in „Nieuwe we gen in de kerk" aandacht schenken aan de theologie van Barth Prof. dr. G.H. ter Schegget (Leiden) spreekt in „Theologie als aktie" over Barth en de politiek. Ds. J. Kronenburg (Utrecht) behan delt in „Zingen om te leven" Barth en het kerklied. Ver der is er muziek, een kleine tentoonstelling (met mede werking van de Koninklijke Bibliotheek) en een videopre sentatie. Barth is vooral bekend om de „Kirchliche Dogmatik" (der tien delen; 1932-1967). Daarin legt hij er vooral de nadruk op dat de verborgen God zich in Christus openbaart. Ver der verzet hij zich tegen de natuurlijke theologie, die God ook meeride te kennen in de natuur, de geschiedenis en het geweten. In 1933 waarschuwde Barth de Duitse kerk tegen de „Deutsche Christen" die in Hitier een bijzondere openba ring Gods zagen. Twee jaar later werd hij ontslagen als hoogleraar te Bonn omdat hij weigerde de eed op de Füh- rer af te leggen. Vanuit Bazel bleef hij aktief in de „Beken nende Kirche", de beweging die streed tegen de invloed van Hitler in de Duitse kerk. Het werk van Karl Barth heeft theologen over de hele wereld diepgaand beïnvloed. Hij heeft zich - tot vreugde van de Doopsgezinden verzet tegen de kinderdoop. hetgeen samenhing met zijn bezwaren tegen de volks kerk. De betekenis van Barth wordt op één lijn gesteld met die van Augustinus, Thomas van Aquino, Luther en Cal- vijn. De laatste jaren wordt in kringen van linkse theologen veel aandacht besteed aan de .jonge" Barth, toen hij in de geest van religieus-socialisten als Kutter en Ragaz werkte. Inlichtingen over het Barth- Festival in Rijswijk onder tel.nummer 070-931226. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Hantum en omstreken en Foudgum en omstreken, r M M Steenbeek. kandidaat te Gro ningen; te Oisterwijk en Helvoirt. hervormd gereformeerd Samen op Weg. mevr. W.H. Roobol te Lange- zwaag Bedankt voor Waddinxveen, toezegging dr. J. Hoek te Veenen- daal. Gereformeerde Kerken vrijge- Beroepen te Zuidwolde en Gronin gen A.A. Kramer, kandidaat Kampen. Het is te hopen dat de Partij van de Arbeid zich meer be wust wordt van haar „blinde hoek" voor levensbeschouwe lijke waarden op het gebied van onder meer abortus en euthanasie. Er bestaat een trend in de PvdA om mensen die (al of niet vanuit gods dienstige achtergrond) zich te rughoudend opstellen in za ken als abortus, euthanasie en zelfdoding van verouderd denken te beschuldigen. Deze mening geeft drs. J.J. ter Laak, rooms-katholiek pastor en secretaris van Pax Christi Nederland, in het boekje „Geloven in de PvdA?", waarin vier pastores verantwoording afleggen van hun keuze voor de PvdA. Be halve Ter Laak zijn dat dr. Th.M. van Leeuwen, remon strants predikant en bijzonder hoogleraar in de wijsgerige theologie te Utrecht, G.P. van Dam, die als predikant in al gemene dienst belast is met de werkbegeleiding van gerefor meerde predikanten, en A.W. Berkhof, predikant in een Sa- men-op-Weg gemeente te Hoogland en lid van de her vormde synode. Hun bijdra gen worden aangevuld met een beschouwing van het Tweede Kamerlid S. Poppe, die namens het partijbestuur deelneemt aan de besprekin gen in het Trefpunt voor Le vensovertuiging en Socialisme van de PvdA. Ter Laak, actief in het Tref punt, keert zich niet tegen de poging van de PvdA op het gebied van abortus en eutha nasie voor ieders eigen ver antwoordelijkheid zoveel mo gelijk ruimte te laten, maar hij meent dat het openbare debat veeleer zou moeten gaan over de vraag, hoe de politieke voorwaarden kun nen worden geschapen zodat mensen niet meer „in knelsi- tuaties komen waaruit abor tus, euthanasie en zelfdoding de enige uitweg lijken". Verbale radicaliteit Ter Laak verwijst naar zijn activiteit in de kerkelijke vre desbeweging. Hij oefent kri tiek uit op pogingen binnen de kerken de afwijzing van de kernbewapening tot een zaak van de belijdenis te maken. Kort geleden hebben ds. A.C. Grandia en pastoraal werker C. Ofman (beiden uit Amster dam) de gereformeerde syno de voorgesteld een dergelijke uitspraak te doen. Volgens Ter Laak loopt het spreken van de kerk dan het gevaar „in verbale radicaliteit te blij ven steken". „Heeft men zich als kerk op deze wijze over de kernbewapening geuit dan zou de volgende stap een op roep tot burgerlijke ongehoor zaamheid moeten zijn als de overheid (waarvan verschil lende dienaren ook leden van de betreffende kerk zijn) het vermaan van de kerk tegen een bepaalde beslissing (die door de kerk wordt gezien als een bijdrage tot verheviging van de bewapeningswedloop) naast zich neerlegt. Maar die oproep komt dan niet omdat radicaal handelen altijd ingrij pender is voor het voortbe staan van de kerk zelf dan ra dicaal spreken", aldus Ter Laak. Ter Laak behoorde in 1978 sa men met onder anderen ds. J.J. Buskes en dr. A.H. van den Heuvel tot de schrijvers van het boekje: „De PvdA is niet heilig". Daarin schreven zij over de vele negatieve re acties, nadat zij met ruim 200 andere christenen kort voor de Tweede Kamerverkiezin gen van mei 1977 ertoe had den opgeroepen op de PvdA te stemmen. Vorige week zondag keerde de lijsttrekker van de PvdA, J. den Uyl, zich voor de IKON-radio tegen de „arro gantie" waarmee veel christe nen zich als „de betere helft van samenleving" beschou wen. Dat is volgens hem in vrijwel alle uitingen van christelijke organisaties „zeer hinderlijk, zeer stuitend" aan wezig. Vlees-groentensaus met aardappelpuree vla met jambiscuits Nodig voor twee personen: 250 g winterwortel, zout, 200 g hamlap, 20 g margarine, ui, knoflook, 2 dl water, 1 bouil lonblokje, laurierblad, 5 g maizena, 200 g sperziebonen (blik of pot), peper, aroma, worcestersaus, ketjap; Vz tot 1 kg aardappelen, zout, 10 g margarine, melk, pe per, peterselie; Vi liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 4 lange vingers of Marie biscuits, 2 lepels jam. Snijd de schoongemaakte wortel in blokjes en kook de groen te in een kwartier gaar in weinig water met zout. Verdeel de hamlap in flinke dobbelstenen en bak die in de margarine bruin. Bak nog even de kleingesneden ui en geperste knof look mee en doe er vervolgens het lauwe water, bouillon blokje en laurierblad bij. Laat het vlees tien minuten sudde ren. Bind het vocht met de met koud water aangemengde maizena tot de dikte van een dunne saus. Voeg de afgegoten wortels en boontjes toe. Laat het gerecht warm worden en maak het op smaak af met peper, aroma, worcestersaus en ketjap. Kook de aardappelen gaar, giet ze af en stamp ze fijn. Voeg de margarine en zo veel melk toe dat er een tamelijk stevige puree ontstaat. Breng de puree op smaak met zout, peper en fijngeknipte peterselie. Breng de helft van de melk aan de kook. Maak een glad pap je van custard, suiker en weinig koude melk. Schenk wat van de kokende melk al roerende bij het papje, doe het mengsel in de pan en laat de vla een minuut koken. Voeg van het vuur de rest koude melk toe en laat de vla onder af en toe roeren afkoelen. Besmeer de biscuits met jam, duw ze in de schaal met het mes in stukjes en leg er de vla op. JEANNE Waldheim achterhaald Alsof er niets gaande is rond zijn persoon, lijkt Ku Waldheim op weg naar het Oostenrijkse presidentschap Sinds enkele weken geleden de beschuldigingen over zijjv'ar oorlogsverleden de ronde begonnen te doen, is zijn populai>Tw teit alleen maar toegenomen. Dat is een uiterst navrant g&l volg van de affaire. WALDHEIM kan bogen op een indrukwekkende interneet tionale carrière. Het hoogtepunt daarin was de functie va(geb secretaris-generaal van de Verenigde Naties van 1972 tq- 1981. Juist op het moment dat hij zijn loopbaan als presidei van Oostenrijk hoopt af te sluiten, wordt hij door zijn verb den achterhaald. Een diepgaand onderzoek zal moeten ui maken wat er precies waar is van de beschuldigingen d< Waldheim zich tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft schu dig gemaakt aan oorlogsmisdaden. EEN conclusie kan wèl worden getrokken: Waldheim hee een belangrijk deel van zijn oorlogsverleden stelselmatig vei zwegen of is er te lichtvaardig overheen gestapt. In beide ge vallen heeft hij zich onmogelijk gemaakt. Het ziet er echte niet naar uit dat de Oostenrijkse kiezi rs die mening deler Integendeel. Waar de beide Duitslanden hun verantwoorde lijkheid erkennen voor het gezamenlijke nazi-verleden, bli ken de Oostenrijkers de Tweede Wereldoorlog nauwelijks t hebben verwerkt. Zij beschouwen zich nog altijd meer al slachtoffer dan als mededader. OMDAT het vooral joodse organisaties zijn die de belastend documenten boven water brengen, bestaat het risico dat he latente anti-semitisme in Oostenrijk weer de kop op steek De dag nadat de huidige president, Kirchschlöger, had ge vraagd om beheersing tegenover „onze joodse burgers", weri in de Oostenrijkse pers met een beschuldigende vinger naa Israël gewezen. Deze reacties onderstrepen eens te meer di Oostenrijk een verzoenende president nodig heeft, op wien integriteit niets valt af te dingen. Aan die eisen voldoe Waldheim niet. Nieuwe spilkoersen Europese valuta AMSTERDAM Na de koersaanpassingen binnen het Europe se Monetaire Stelsel (EMS) heeft De Nederlandsche Bank nieu we spilkoersen vastgesteld, alsmede de bandbreedte waarbinnei de noteringen naar beneden en naar boven mogen afwijker Volgens een opgave van de centrale bank luiden deze als volgt laagste spilkoers hoogste interventiepunt interventiepunt Duitse mark 110.1675 Belg.franc 5.3935 Deense kroon 29.7475 Ierse pond 3.3040 Ital.lire 15.165 Franse franc 33.8325 I De koers van de ecu is f 2.40935. De Bilt zw.bev Eelde regen Eindhoven zw.bev Den Helder regen Af en toe regen DE BILT Voor morgen worden middagtemperaturen verwacht die ongeveer nor maal zijn voor deze tijd van het jaar, zo rond de 13 graden. Alleen op de Waddeneilanden, die omgeven zijn door het koude zeewater, ligt de tempe ratuur op een lager nivo, zo rond de 8 graden. De hogere temperatuur morgen overdag wordt niet veroorzaakt door overvloedige zonneschijn, maar door de aanvoer van warmere lucht uit noordooste lijke gebieden. Morgen is er tevens veel be wolking, waaruit af en toe re gen valt. De noordoostelijke wind is matig, in het wadden gebied eerst nog hard. Het weer wordt bepaald door een depressie, die vanuit het zui den langzaam naar het noor den opdringt. Ook woensdag en donderdag is dat lagedruk gebied nog in onze buurt om dan langzaam naar het oosten weg te trekken. Weersvooruitzichten voor di-. verse Europese landen, geldig voor woensdag en donderdag: Zuid-Scandinavië en Dene marken: perioden met zon en vrijwel overal droog. Middag- temperatuur dalend 12 graden woensdag tot 7 graden donder dag. zw.bew 15 13 Brieven graag kort er duidelijk geschreven D< redactie behoudt ziet het recht voor mgezon den stukken te bekorten Britse Eilanden: langs de oost kust van Engeland kans op re- gen. Elders perioden met zon Den Uyl (2) en middagtemperaturen uit eenlopend van 8 graden langs de noodzeekust tot 13 graden in Ierland. Benelux en noord-Duitsland: perioden met zon, maar ook af en toe regen. Middagtempera- tuur tussen 8 en 12 graden. Frankrijk en zuid-Duitsland: half tot zwaar bewolkt en van tijd tot tijd regen. Middagtem- peratuur van 10 tot 14 graden. Spanje en Portugal: in het noorden van Spanje mogelijk af en toe regen. Elders vrij zonnig en middagtemperatuur uiteenlopend van 14 graden in het noorden tot 19 graden in het zuiden. Italië en Joegoslavische kust: woensdag buien, donderdag al leen nog langs de Joegoslavi sche kust, in Italië perioden met zon. Middagtemperatuur van 15 graden in het noorden tot 20 graden in zuid-Italië. Alpengebied: plaatselijk een bui, middagtemperatuur in de dalen 8 tot 12 graden. Nulgra- den-nivo stijgend van 2000 tot 2500 meter. Het mag als doodnormaal wor- den beschouwd, dat agnostic zich afzetten tegen het chris tendom. Al eeuwen is dit zi het geval dus waarom zoudei daardoor de gemoederen anni 1986 nog verhit kunnen gera ken? Wel lijkt het ongepas of wijst het op enige verf strooidheid wanneer de ag nost J. den Uyl, beweert chris telijke organisatievormen „zeer hinderlijk" en „beklei.. mend" te ervaren uitgerekend* op het moment dat hij in volll vrijheid mag spuien wat hil maar wil voor de IKON radioT De IKON is toch zo een orgaj nisatievorm! Bij haar hartelijt| welkom geheten worden er toch maar blijven zeuren „d« het in de Nederlandse Samei leving altijd veel moeilijker om als niet-kerkelijke, niet-gi lovige volledig geaccepteerd zijn dan andersom". Het jammer maar het kan bijl niet anders of er moet bij i heer Den Uyl nog iets mei „behoorlijk weggesleten" zijl dan alleen maar „die sen mentele verbondenheid die in vroegere jaren wel was". L. v.d. Boomen, ZEVENAAR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2