PA.ASBEST
ii387Q.
Cr,nde 4 A
!49»
IQ-
^LS O;*"! 77t
M&S
MAAKT MODE BETAALBAAR
Ontspannen sfeer
bij James Taylor
Gestolen tekening Haring terug in Stedelijk Museum
bioscopen
MODE
KUNST
QeidóaQowuvnt
DINSDAG 25 MAART 1986 PAGINRD]
ISSE
»el v
e Lis
bei
ïrenij
•iendi
ÏStUUl
in de
iploit
'er te
mdse
t ver
:h in
drei^
hunk I
Gevoerde plissé rok.
100% polyester. O.a.
in marine,
witMtS-/» mt
M-L-XL. Ak
Plissé iapon met
jasje. Polyester/
crêpe. O.a. in
groen Mf\
Blouse met glans
motief en strik.
Polyester/katoen.
0.a. in
Ruit blazer. Polyester/ Struktuur blouse,
katoen. Grijs. Polyester/katoen.
Mt. 36 O.a in A%
t/m Wil wit Mt Wil
46 IM" 38 t/m Am'
Pak|e in satijn met
bloemprint blazer.
Polyester/katoen.
Mt. 36 t/m 48.
blouse./Ill
Polyesf Tt
ter. Wit.
Mt. 36 t/m 46.
Ruit bermuda.
Polyester/ katoen.
Regenmantel met
sierstiksels. Polyester/
katoen 0.a. in grijs.
Mt.38 a4A
t/m52 l|ll_
Shawls
vanaf
Oversized katoenen
jack. 0.a. in wit en
groen.
Mt. 36 Wil
t/m 44.
>rand
id aai
Ie brai
lukker
t met
ratuur
len in
Ie zek
Kettingen
vanaf
Pantalon met elastieke
taille. 100% katoen.
Hotel-i
Ban de
11egom
klave
i Het
Bmenn.
120-1901
20-1511
Ruit blouse.
Polyester/katoen.
Modekleuren.
Mt. 38 t/m 52.
ia Deli
Koord]
V/12,
daneir,
'eden
zwem
nsburg
vanaf
oten.
bad de
dinsdi
derdaa:
in gew
donde
mmen
13.3C
tnsdag
10 uur
5 uur.
Wijde katoenen rok
met steekzakken. Mode
kleuren. Mt. 36 t/m 48.
Pakje. Spun polyester.
O.a. in geel
turquoise. 1
Mt.S-M-L. I 1*7/
Tricot pakje in ribbrei- Rok en vest in
sel. 100% acryl. Tur- jong breisel.Spun
quoise poly- f\/\
en rose. 1 ester. 1 f 11
Oversized long
blouse in diverse
ruiten. M
100% kk
katoen. 1' 1
Brede-
ceintuurs.
v.a.
1s ze ii
Ishow i
d als
kt Gle
kindervoorstellingen
Voor een uitgebreide agen- 0e nUit me» de ze# smurfen (Ned.
da, ook voor de komende gespr.); 14.00.
dagen, raadplege men wassenaar astra (tel. 01751-
„UIT", de gratis wekelijkse 13269): Plenty (12); 20.00.
bijlage van deze krant. kindervoorstellingen
De Muppets take to Manhattan;
14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Mama i# boosl (al); 14.00,
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- A,ST/i 2.ifpui ,27,
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. ,e| 46^°): J A,"ca <a'»;
tel. 01720-20800): Mama is boo# ApTA 3. A
(al); 18.30. 21.15. wo. ook 14.00. ''C?a 1
EUROCINEMA II: Mama is boos a/(L£l !?I1:
(al); 18.30. 21.15. wo. ook 14.00. Vï'nn on ^"abvi nfl
EUROCINEMA III: A choru# line 14.°a 20.15. BABYLON 2: Agnes
(al); 18.30. 21.15. EUROCINEMA foS°3- Whit» Siohti ^"al? 1400
IV <16|: ,8'30'2'00'w0' i°« 2,^0
hof 20. tel. 630637): Rocky IV (12)r
KINDERVOORSTELLINGEN 14
H300* fSSW HiSri Ickdèm".
beertje» (alj, wo. 14.30. (16). 18 45 3, 30 ma d| ook
LEIDEN. LUXOR (Stationsweg 19. Itj,™,., 8IÏ5^.IN,S"*
«7OT,.r?JSo(,S
ss «ama ,=M
Night (12). Brewster millions (al) J®6758*
14.30. 19.00 en 21.15; Out o 1 Africa 20.15. METROPOLE 2. Abel (al)^
(al); 20.00. De aanslag (al); 20.00. 14-0?. ?8-45jJ1-30-* ^ETROPOLE
TRIANON (Breestraat 31. tel. 3= JJ1*""EÖoKSJb*0!'
123875): In de greep van de boog- 4f t21?P T 4nn'
schutter (16); 14.30. 19.00. 21.15. Back to the futurei (al); 14.00;
REX (Haarlemmerstraat 52. tel. I®-45; 21.30. METROPOLE 5.
071*125414); Slip into .ilk (16); R*,SXV& ,uJPJLSrM ,3 M
I» on iQon 91 m e ODEON 1 (Herengracht 13, tel.
14.30. 19.00, ZI.IO. 462400): Rocky IV (12); 13.45,
KINDERVOORSTELLINGEN 1?-4,5- 2,,j30' ,°£E°R R™"'
,737 I"' J"ODEON 3: The K>urn^j of
(at), wo. '4.JU. Natty Gann (al); 13.45. 18.45, 21.30.
NOORDWIJK. LIOO THEATER (Pr. °9E°R .F$h'
Bernhardstraat 56. tel. 01719- 13-4E. 18 45,,21.30. e LEIPARIS 1
12800); For e lew dollar, mor. (12); ||«92|
RIS 2: The stimulatgors (16); 12.15
tot 22.45 LE PARIS 3: Amer'e
erotische dagvulling (18); 12.30 tot
23.00. HAAGS FILMHUIS (Denne-
weg 56. tel. 459900): Zaal 1: Alma-
KATWIJK e CITY THEATER I (Bad- F'1»"1' -1®;?0-
Straat 30. Iel. 01718-74075); Back mii. i?15 i£30
lo the luture (al); wo. 14.45. 19.00.
21.15. ma di. 19.00. 21.15. CITY £1.45. Zaal 31 90 Jaar hlmgeschie.
THEATER II: TroNio School (al); tij- do"" Amerika jaren '30. 01 mica
den zie City I. CITY THEATER III: ""d 'Td mon?' Mn
Porky'» Revenge (16); tijden zie City TOL'"' ,o ,i m'
I. e CITY THEATER IV: De Aanalag j!4-99' 19 3°. 21-45- !0 14 0°'
(al); tijden zie City I beh wo. 14.45. i*N0°ERVOORSTELLINOEN;
KINDERVOORSTELLINGEN B<«W-O1
JOODSS!™ 'V: Gee"- d« -everkelei wo0 '"«.Oo!
e GREENWAY (lel. 01717-4354): ^r^PoTe's*
Back to the hiture (al); 20 00. The ,3 99 6;
Goonie» (al), ze. t/m wo. 15.45. n,ld Duek «rebbellon. wo. 14.00.
AMSTERDAM Twee,
zich „Stadskunstguerrilla"
(SKG) noemende kunste
naars hebben gisteren de
tekening van Keith Ha
ring terugbezorgd die ze
anderhalve week geleden
stalen tijdens de opening
van een expositie met
werk van deze kunstenaar
in het Stedelijk Museum
in Amsterdam.
De twee verklaarden gisteren
de tekening te hebben terug
gegeven in ruil voor een
nieuw werk van Haring, die
dit speciaal voor hen heeft ge
maakt om zo de gestolen teke
ning terug te krijgen. De teke
ning is volgens een woord
voerster van het musem wel
beschadigd en moet gerestau
reerd worden.
Het nieuwe werk, dat Haring
in ruil voor de tekening maak
te, is een tekening van twee
dolfijnen en zal volgens de
twee kunstenaars van de
Stadskunstguerrilla worden
geveild ten behoeve van Am
nesty International. Deze vei
ling vindt plaats op 8 april.
Haring heeft dat ook in de op
dracht achterop de tekening
gezet. De waarde van het
kunstwerk bedraagt volgens
de twee Amsterdamse kunste
naars ongeveer 4.000 Ameri
kaanse dollars.
De SKG werd aan het eind
van de jaren zeventig opge
richt en heeft sindsdien ge
tracht als een soort kunstpoli-
tie op te treden. „We zijn abso
luut niet geïnteresseerd in po
litiek, we willen alleen waar
nodig corrigerend optreden op
het gebied van kunstzaken,
aldus de woordvoerders van
de SKG.
Dat was volgens hen ook een
van de achterliggende gedach
ten bij het wegnemen van de
tekening vorige week in het
Stedelijk. Met hun actie wil
den ze het culturele sfeertje
tijdens de opening doorbreken
en de kunst in beweging bren
gen. „Een schilderij heeft geen
beentjes, maar door het weg te
halen hebben wii geholpen het
te bewegen," aldus de woord
voerders. Ze wijzen er op dat
het betreffende schilderij „tot
hun stomme verbazing" bo
vendien slechts met punaises
aan de wand was bevestigd.
Dat hadden ze nog nooit eer
der in het museum meege
maakt en ze kregen het gevoel
dat het kunstwerk van Haring
er als het ware te geef bij hing.
Toen ze de tekening van Ha
ring eenmaal meegenomen
hadden, vernamen ze dat de
kunstenaar er erg aan gehecht
was, omdat het uit de beginpe
riode van zijn schilderscarrière
stamt. Via een tussenpersoon
maakte de SKG aan relaties
ass<
ctoi
SSEIS
van Haring duidelijk diaanv
het werk best terug wildtf een
ven, maar verbonden da» Da
wel de voorwaarde dat zjscom
terugkregen. ,,Het leekniem.
een goede zaak een tekOOO gi
ten behoeve van Amne$r hu;
vragen". Het bijzonder^ aan\
hun actie vinden ze verd#<
de twee kunstwerken j
hun daad nu een toegev|Di
waarde hebben gekregennaal
zond<
Foto's kunstwerken hoeven niet gepubliceerd
MAASTRICHT Volgens de president van de Maastrichtse
rechtbank, mr. P. Paulussen. is de Koninklijke Nederlandse Pa
pierfabriek (KNP) niet verplicht om foto's van in opdracht van
dit bedrijf vervaardigde kunstwerken van een artiestencollectief
te publiceren. Hij wees de eis van de betrokken kunstenaressen
Gon Wetzels, Juli Sadée en Herma van den Heuvel gisteren in
kort geding af. De drie werden veroordeeld tot betaling van de
kosten van het geding, duizend gulden. Volgens de kunstenares
sen was publikatie van de foto's op de omslag van en binnenin
het jaarverslag over 1985 van de KNP een essentieel onderdeel
van de opdracht. De raad van bestuur was echter niet tevreden
over één van de uitgevoerde kunstwerken en verbood publicatie
in het jaarverslag. De kunstenaressen zijn wel normaal betaald
voor hun werk.
Er zijn maar weinig zangers,
componisten die een concert
weten te geven waarbij de tijd
zo snel om is, dat enkele uren
in de ogen van het publiek ge
lijk staat aan enkele minuten.
De Amerikaan James Taylor
lukte dat gisteravond in een
bijna uitverkocht Carré in
Amsterdam, vrijwel moeite
loos. Zelf had hij niet op zo'n
enthousiast publiek gerekend.
Hij stapte dan ook wat schuch
ter het podium op om de eer
ste serie songs in zijn eentje uit
te voeren. Toen na een bijna
twee uur durend concert,
waarbij elke compositie ovatio
neel was ontvangen, bleek dat
het publiek er geen genoeg
van kon krijgen, had James er
inmiddels zoveel schik in ge
kregen, dat hij ook zelf niet
meer van het podium was weg
te slaan.
Tijdens het laatste nummer
bewees hij bovendien wat het
kaf van het koren scheidt in
de popmuziek. Op dat moment
had hij al het uiterste van zijn
stem gevraagd, maar zong toch
nog even. gesteund door broer
en zus Butler, moeiteloos en
ontroerend een a-eapella-ver-
sie van het gospelnummer
„Lonesome Road" en liet daar
mee een onuitwisbare indruk
achter.
James Taylor in Nederland
werd, zonder dat iemand er op
had gerekend, een onvergete
lijke gebeurtenis, een van die
concert-juweeltjes die je nog
maar zelden tegenkomt op de
Met een strak spelende groep,
waarin vooral pianist Billy
Payne, de immer elegant bas
sende Ieland Sklar en achter
grondzanger Arnold Butler op
vielen, boeide James in een
programma dat veel weg had
van een door de storm onbere
kenbare zee. Het publiek werd
meegesleurd met de golf-be-
weging, waarbij de schuimen
de toppen gelijk stonden aan
wild en spetterend spel, terwijl
James in de luwte tot rust
kwam met ingetogen werkjes
vol romantiek.
Het verfrissend opgebouwde
concert ademde de sfeer uit
van een heel ontspannen ge
beuren. Tussen de nummers
nam hij rustig de tijd om van
akoestische gitaar te wisselen
of om even met zijn groep te
overleggen, maar toch wist hij
vaart te houden. Zijn groep
had steeds weer een andere sa
menstelling en volgde „de
meester" lijdzaam. Pas tegen
het einde mochten zij zich
even helemaal laten gaan en
werd duidelijk wie muzikaal
de zwakkere was. Die wisse
lingen zorgden overigens wel
voor de nodige variatie.
Helemaal vlekkeloos was het
concert niet, maar die schoon
heid-foutjes zijn nauwelijks
het noemen waard. Ook bleek
dat zijn vroegere werk van
een hoger muzikaal gehalte is
dan de nummers van zijn laat
ste elpee „That's Why I'm
Here", maar de improviseren
de lading die de songs meekre
gen, maakte veel goed.
James Taylor floreerde. Zijn
prachtige, heel eigen stemge
luid bewees dat zingen meer is
dan het uitstoten van een paar
klanken. Hij ontroerde, bracht
in de rustige gedeeltes indruk
wekkende luisterliedjes en
vond het publiek (terecht) aan
zijn zijde. Van mij mag hij vol
gend jaar weer komen. Dan
ben ik er weer bij. Als hij dan
net zo in vorm is als gister
avond, kan dat concert nu al
niet meer stuk.
HANS PIËT