Oecumene
geholpen door
gesprekken
in Rome
Samen op Weg krijgt in Wassenaar-Zuid vorm
aan tafel
£cidóe
kerk
wereld
Bisschoppensynode
werkte versluierend
beroepingen
brieven
>weer
Veel wind
ACHTERGROND
tetdaeCoinout
ZATERDAG 22 MAART 1986 PAG» f\[ï"
Amsterdamse pastores vangen bot
Staatssecretaris De Graaf van Sociale Zaken heeft deze week
in Den Haag het verzoekschrift van 450 pastores uit de regio
Amsterdam om de wijziging van het stelsel van sociale zeker
heid niet te laten doorgaan, naast zich neergelegd. Hoewel hij
zei het verzoekschrift „bloedserieus" te nemen, juist omdat
het uit de Kerken komt en hij erin wordt aangsproken op zijn
christelijke levensovertuiging, hield De Graaf vast aan de uit
voering van de stelselwijziging vóór de verkiezingen van 21
mei. Hij vindt dat na deze wijziging de uitkeringen „eerlijker
en socialer" verdeeld zullen zijn. Volgens de pastores vergroot
de stelselwijziging de tweedeling in de maatschappij.
CNV laakt sektarisme in hulpverlening
De kerkelijke hulpverlening aan projecten in de Derde We
reld gaat mank aan „sektarisme" en een „zwart-wit analyse"
van de verhoudingen in de Derde Wereld. Door het eenzijdi
ge steunbeleid van met name de medefinancieringsorganisa
ties ICCO en Cebemo en de interkerkelijke adventsactie voor
Latijns-Amerika Solidaridad dreigen de niet linkse vakbon
den „buiten de solidariteitsboot vallen". Dit schrijft het CNV.
De „zwart-wit-analyses" van de verhoudingen in de Derde
Wereld leiden volgens het CNV tot „een theologische keuze
tussen goed en kwaad, zijnde de (meestal) gewapende marxis
tische verzetsbeweging enerzijds tegenover de rechtse dicta
tuur anderzijds", gematigde krachten worden over het hoofd
gezien, aldus de klacht van het CNV.
Alle mannen gebruiken
dezelfde woorden, het
zijn hun daden die hen
onderscheiden.
Aan de ontmoeting met de paus ging een gebedsdienst vooraf
in de Urbanus Vlll-kapel. Rechts van de paus staan de leden
van de protestantse delegatie, links hun katholieke gesprek
spartners.
(Van onze speciale
verslaggever
Lütsen Kooistra)
ROME „Een injectie voor
de vermoeide oecumenische
gesprekken in Nederland".
Zo omschreef bisschop mgr.
J.F. Lescrauwaet gisteravond
in Rome het resultaat van de
oecumenische gesprekken,
die de Nederlandse prote
stantse kerken deze week
voerden met het rooms-ka-
tholieke Secretariaat voor de
Eenheid.
Volgens de hulpbisschop van
Haarlem heeft de ontmoeting
tussen Rome en reformatie
een nieuwe fase ingeluid in
de Nederlandse oecumeni
sche betrekkingen: „Twintig
jaar geleden spraken we in
kleine groepjes over eucha
ristie/avondmaal en over de
vrouw in het ambt. Nu heb
ben we over dezelfde onder
werpen gesproken op het ni
veau van kerkleiders, zowel
Nederlandse als Vaticaanse".
Tegenover deze constatering
staat het feit, dat de paus in
een toespraak tot de Neder
landse delegatie gisteroch
tend duidelijk heeft gemaakt.
dat de protestantse invals
hoek voor de oecumene niet
de zijne is. De hervormde,
gereformeerde en Lutherse
vertegenwoordigers hadden
gehoopt dat de pastorale
nood, onder bijvoorbeeld ge
mengd gehuwden, de oecu
mene in beweging zou zetten
Ze dachten onder andere aan
een verruiming van de mo
gelijkheden voor eucharisti
sche gastvrijheid. De paus
echter noemde de pastorale
nood het gevolg van de ge
scheidenheid van de kerken.
De pastorale nood kan vol
gens hem dan ook alleen
maar worden opgelost door
de eenwording van de chris
telijke kerken. Daarmee her
haalde de paus wat hij vorig
jaar in Utrecht ook al zei:
eerst eenheid in geloof, dan
pas samen deelnemen aan de
eucharistie.
Teleurgesteld
De slotdag in Rome had een
emotioneel verloop. In de
toespraken tot de paus had
den de drie protestantse sy
nodevoorzitters alle ge
spreksonderwerpen van de
afgelopen week genoemd, be
halve dat van de vrouw in
het ambt. Door een commu
nicatiestoornis tussen de pre
dikanten H. Huting (her
vormd), H.J. Kouwenhoven
(gereformeerd) en A. Burg
hoorn (Luthers) had geen
van drieën het nogal omstre
den punt in hun verhaal op
genomen. De beide vrouwe
lijke predikanten (M. van der
Veen-Schenkeveld en L. van
Reyendam-Beek) toonden
zich gisterochtend na afloop
van de ontmoeting met de
paus daarover zeer teleurge
steld en uiterst emotioneel.
In een gemeenschappelijke
verklaring die gisteravond
werd uitgegeven, werd het
gebeurde betreurd.
De beide vrouwelijke afge
vaardigden toonden zich niet
erg optimistisch over de mo
gelijkheden voor toelating
van vrouwen in het R.K.
ambt. „Dat zit er op dit ogen
blik niet in bij de katholieke
partner. Maar ik vind dat die
partner de komende tijd goed
moet gebruiken om duidelijk
te maken waaróm de vrouw
in de katholieke kerk niet in
het ambt mag", aldus ds. M.
van der Veen.
De gesprekspartners hebben,
onder voorzitterschap van
kardinaal Willebrands, een
slotverklaring uitgegeven.
Hierin staat onder meer dat
er in het verleden „gemiste
kansen" zijn geweest in de
Nederlandse oecumene. Als
voorbeeld werd genoemd de
rapporten van de verschil
lende kerken over euthana
sie.
Delegatieleden zeiden dat
door de persoonlijke contac
ten er wederzijds meer be
grip is ontstaan voor „het
goede" in de kerk van de an
der. Gezamenlijk werd de
nood van individuele mensen
en van de kerken in een on
kerkelijke wereld uitgespro
ken. Met name door de in
tensiteit van de gesprekken
zijn contacten ontstaan die
het onmogelijk maken dat de
oecumene in Nederland blijft
zoals die was, aldus dr. H.J.
Kouwenhoven.
Het vervolg op het beraad in
Rome is nog niet omschre
ven. De synode-voorzitters
moeten eerst rapporteren aan
hun eigen kerken.
NIJMEEGS HOOGLERAAR:
In het slotdocument van de buitengewone bisschop
pensynode van het afgelopen najaar over de hervor
mingen van het Tweede Vaticaans Concilie worden
de theologische termen „gemeenschap" en „myste
rie" voor een politiek doel gebruikt. Dringende
kwesties, die sinds het Concilie zijn opgedoken, wor
den met een beroep op deze termen afgeschermd.
Democratisering moet het afleggen tegen mystifica
tie.
Deze conclusie trok dr. A. Willems gisteren in Nijmegen in
zijn afscheidscollege als hoogleraar in de dogmatische theolo
gie aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen. De titel van
het college was: „De kerk, een mysterie, het Volk van God
tussen concilie en synode".
Tijdens de bijzondere synode, die eind vorig jaar in Rome
werd gehouden, hebben vele kerkleiders, onder wie het
hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer, kardinaal Rat-
zinger, en kardinaal Simonis, grote nadruk gelegd op het
mysterie-karakter van de katholieke kerk. Willems verweet
deze kerkleiders een „ideologisch" gebruik van deze term.
Volgens hem is het mysterie van de kerk te hulp geroepen
om legitieme vragen van de gelovigen tot zwijgen te brengen.
Willems legde er nadruk op dat de kwesties die te maken
hebben met onder meer de politieke bewustwording van de
gelovigen en het nict-clericale karakter van het Volk Gods
zich niet naast maar binnen het mysterie van de kerk afspe
len. „Dat het schip van de kerk een mysterie is, waarborgt
dat schip geen stormvrije haven", aldus Willems.
Nederlandse Hervormde
Kerk
Beroepen te Vlieland (her
vormd-gereformeerd samen op
weg) L.C.P.Deventer kandi
daat te Amsterdam, die dit be
roep heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken Vrij
gemaakt
Beroepen te IJsselmuiden-
Grafhorst drs. K. de Vries
kandidaat te Kampen. Beroe
pen te Almere in combinatie
met Zeewolde R. ter Beek te
Nijmegen.
Evangelisch Lutherse Kerk
Beroepen te Amsterdam,
drs.A.C.Verwaal kandidaat te
Amsterdam, die dit beroep
heeft aangenomen.
Eerste Paasdag is voor
kerkelijk Wassenaar een
bijzondere dag: dan gaan
de hervormde wijkge-
meente De Kieviet en de
Gereformeerde Kerk van
Wassenaar-Zuid een sa
menwerkingsverband
aan. Deze gebeurtenis
wordt gevierd in een
feestelijke dienst in de
Kievietkerk. Aanstaande
zondag wordt in verband
met de samenwerking in
de Gereformeerde Kerk
aan de Bloemcamplaan
voor het laatst de ere
dienst gehouden. De ge
reformeerden van Wasse
naar-Zuid zijn met de
hervormde wijkgemeente
De Kieviet „Samen op
Weg" en als gevolg daar
van is er één kerkgebouw
overbodig geworden. Om
verschillende redenen is
het de kerk van de gere
formeerden die gesloten
wordt. Voortaan gaan
hervormden en gerefor
meerden gezamenlijk
naar „De Kievietkerk",
aan de Oranjelaan.
„Om te zeggen dat die drieën
twintigste maart een vreugde
volle dag zal zijn gaat me iets
te ver", vindt de gereformeer
de mevrouw M. van dén Berg.
Ze is een van de Wassenaarse
gereformeerden die lange ja
ren betrokken is bij de Gere
formeerde Kerk en er dus
veel bindingen mee heeft. Ze
weet de belangrijke data van
de geschiedenis van gerefor
meerd Wassenaar-Zuid uit
haar hoofd. Bijvoorbeeld 25
juni 1939, de ingebruikname
van het kerkgebouw. Eerst als
wijkkerk van Wassenaar, la
ter. in 1941 als gebouw van de
zelfstandige kerk van Wasse
naar-Zuid. Of 28 mei 1961,
toen de gereformeerden bij de
hervormden (natuurlijk ge
scheiden) kerkten wegens
verbouw van eigen kerk en
de predikant plotseling niet
kwam opdagen. De gerefor
meerde kerkeraad vroeg ad
vies aan de hervormde predi
kant die net zijn dienst had
beëindigd: Dominee, wat
vindt, u: zal een gereformeer
de ouderling een preek lezen
of zullen we u vragen een
stichtelijk woord te spreken?
Waarop de hervormde predi
kant ds. J.P. Wiersma ant
woordde: „De hervormde do
minee zal geen stichtelijk
woord spreken, maar hij wil
wel preken".
Mr. K. Westerhoff, ook een
reeks van jaren kerkganger
in de Bloemcampkerk, zij het
met tussenpozen wegens werk
in het buitenland, zegt: „Er
zijn veel herinneringen aan
het gebouw verbonden. Be
langrijk is dat we willen pro
beren de kerk te exploiteren
als ruimte voor trouw- en
rouwplechtigheden bijvoor
beeld. Dan kan er toch nog
een zinnig gebruik van wor
den gemaakt". Jammer is het
ook voor het orgel: een waar
devol Van Vulpen-instru
ment, waarvan organist-com
ponist Gerrit Wielenga maar
moeilijk afscheid zal kunnen
nemen als begeleidingsinstru
ment van de gemeentezang.
De hervormde deelnemers
aan het gesprek, mr. J. Everts
ën mevrouw E. F. Veldstra,
hebben alle begrip voor de ge
voelens van gereformeerden.
Van hervormde zijde is al ge
suggereerd dat de gerefor
meerden „iets moois" uit hui)
eigen kerk meenemen naar
De Kievietkerk. En de her
vormde wijkpredikant ds. W.
van Bruggen, die wegens
ziekte niet bij het gesprek kon
zijn, sprak in de hervormde
classis Den Haag uit dat hij
hoopt dat de hervormden zich
genoeg kunnen inleven in de
gevoelens van hun Samen op
Weg-partners.
Samen op Weg
Die gedenkwaardigde zondag
in 1961 is achteraf de eerste
van een lange reeks ontmoe
tingen van hervormden en
gereformeerden geweest. Met
als uiteindelijk resultaat het
vrijwel alles samen doen on
der verantwoordelijkheid van
een (kleine) federatieve ker
keraad. In de afgelopen twin
tig jaar zijn er diverse mar
kante dingen gebeurd in de
samenwerking tussen her
vormd en gereformeerd. Zoals
die opzienbarende dienst in
de Gereformeerde Kerk,
waarin de hervormde (en ex-
gereformeerde) dr. J.J. Bus-
kes voorging. Dat gebeurde
vlak na de rehabilitatie van
ds. Buskes door de synode van
de Gereformeerde Kerken, in
1967. In 1973 werd voor het
eerst gemeenschappelijk
avondmaal gevierd. In de ge
reformeerd-hervormde tradi
tie is avondmaal vieren voor
al het resultaat van beleefde
eenheid; met deze dienst werd
de regel eigenlijk omgedraaid:
De gedachte was dat als er
eenmaal gemeenschappelijk
avondmaal zou worden ge
vierd alle andere dingen wel
„als vanzelf" gemeenschappe
lijk zouden gaan. Zo snel ging
dat niet, maar in de volgende
jaren kwamen er steeds meer
gezamenlijke activiteiten. Bij
voorbeeld gedurende de zo
mermaanden gingen beide
kerken achtereenvolgens een
paar weken dicht en werden
in één kerk gemeenschappe
lijke diensten gehouden. Kan-
selruil de predikant van de
ene kerk gaat voor in een
dienst van de andere, is in
Wassenaar niet veel geprakti
seerd. „De hervormden hier
waren een „leraarlievend
volk", zeggen de hervormde
gespreksdeelnemers, „nogal
gebonden dus aan de eigen
predikant". In 1977 werd de
catechisatie een zaak van bei
de kerken samen en sindsdien
ontstonden steeds meer ge
meenschappelijke activiteiten.
In 1979 werd er een begelei
dingscommissie opgericht, die
plannen maakte voor forme
ler samenwerking. In 1983
kwam een rapport uit waarin
van de kerkeraden werd ge
vraagd een uitspraak te doen
over de vraag wel of niet ver
der te gaan op het oecumeni
sche pad. Het principiële ant
woord daarop was niet zo
moeilijk; De protestantse oe
cumene was immers al prak
tijk geworden. De uitwerking
van het formele „ja" bracht
echter nogal wat met zich
de kerkelijke gemeente Was
senaar. De samenwerking met
de gereformeerden in zuid
zou niet mogen betekenen dat
die eenheid wordt verbroken.
Bovendien zouden de conse
quenties op het financiële ter
rein aanzienlijk zijn (in Was
senaar Zuid ligt de villawijk)
voor de hervormde gemeente
Wassenaar. Een speciale com
missie heeft zich over deze
problemen gebogen en is er
uitgekomen. Formeel blijven
beide kerkeraden bestaan,
met hun verplichtingen naar
het eigen kerkverband, maar
daarboven is een kerkeraad
samengesteld uit vertegen
woordigers van beide kerken.
„Omdat wij in bijzondere om
standigheden zitten, met een
zelfstandige gereformeerde
kerk en een hervormde wijk
gemeente, hebben we een
heel gedetailleerd reglement
van samenwerking moeten
opstellen", aldus de heer
Everts, „veel uitgewerkter
dan in andere plaatsen nodig
Geloofsmotief
„Samen op Weg" van her
vormden en gereformeerden
Beide kerken zijn dan te klein
om een eigen predikant te on
derhouden. Samenwerking
ligt dan voor hand en van de
nood wordt een deugd ge
maakt. „Het economisch mo
tief heeft bij ons geen rol ge
speeld", meent ds. G. C. van
de Kamp, gereformeerd pre
dikant. „De Hervormde Ge
meente met zo'n zeshonderd
adressen en de Gereformeer
de Kerk met ruim honderd,
kunnen zich financieel wel
redden. Als er in het verleden
veel geld nodig was, bijvoor
beeld voor bouwactiviteiten,
dan kwam het geld er ook.
één kerk te gaan functioneren
zit het geloofsmotief: de éne
kerk waarover Jezus
spreekt".
De hervormde en gerefor
meerde gespreksdeelnemers
gaan ieder met eigen ver
wachtingen de nieuwe fase
van de Wassenaarse kerkge
schiedenis in. Iedereen is het
erover eens dat de komende
tijd er best weieens wat „ge-
wenningsverschijnselen" zul
len optreden. Iedere kerk
heeft nu eenmaal eigen tradi
ties en vormen en het duurt
geruime tijd voordat er sprake
is van een gemeenschappelij
ke stijl en sfeer. Vooral de ge
reformeerden zullen moeten
wennen; het is tenslotte maar
een klein groepje dat moet
ingroeien in een grotere her
vormde groep.
Enerzijds moet de zaak niet
worden overtrokken, vinden
de Wassenaarse betrokkenen.
Het beeld van het typische ei
gen „kerkgevoel", zoals dat in
landelijke discussies over Sa
men op Weg wel wordt ge
noemd, wordt in Wassenaar
niet beleefd. Maar de beteke
nis moet ook niet worden ont
kend. Mevrouw Van den Berg
drukt zich zo uit: „Eerlijk ge
zegd heb ik aanvankelijk ge
voelens van verzet gehad.
Maar ik heb me er overheen
gezet. Het besluit is genomen
en we moeten nu gezamenlijk
werken aan een nieuwe toe
komst. Want ik wil me ergens
thuisvoelen".
LÜTSEN KOOISTRA
Aspergesoep entrecóte met doperwten en
aardappelen kersencoupe
Voor twee personen: 15 g boter, 15 g bloem, 0,5 liter as-
per genat met kippebouillon, half blikje asperges, zout,
peper, 2 lepels room;
2 entreeótes a 100-150 g, 30 g boter, zout, peper, uitje, pe
terselie, halve lepel citroensap;
450 g diepvries of blikje doperwten, zout, 5 g boter;
l/i tot 1 kg aardappelen
4 lange vingers, 2 lepels rum of water met rumessence,
half blikje kersen, 3 dl blanke vla (3 dl melk, 15 g maïze
na, 18 g suiker), 0,5 dl slagroom, 10 g basterdsuiker.
Smelt de boter, roer er de bloem door en verdun het mengsel
al roerende met scheutjes aspergenat en bouillon. Laat de
soep vijf minuten trekken, warm er vervolgens de in stukjes
gesneden asperges in op en doe er naar smaak zout en peper
bij. Meng van het vuur de room door de soep.
Bak de entreeótes in zes minuten bruin, leg ze op een warm
bord en strooi er zout en peper over. Doe weinig water bij
het bakvet, laat de jus even koken en maak hem af met fijn
gesneden ui en peterselie, zout, peper en citroensap.
Breek de lange vingers in stukjes en leg die in coupeglazen.
Druppel de rum of verdunde rumessence over de biscuits en
leg er de meeste kersen met een deel van het sap op. Ge
bruik zo veel sap dat de kersen half onder staan. Bedek de
vruchten met de vla. Garneer de glazen met de met basterd
suiker stijfgeslagen slagroom en met de paar achtergehouden
kersen.
Menutip voor maandag: spekschnitzel met stamppot rauwe
raapstelen yoghurtvla met rozijnen
JEANNE
Gedeelde macht in Parijs
feefbilj*
MET het aantreden van de regering-Chirac wordt vootf^gj
eerste maal in de 28-jarige geschiedenis van de Franse ViLvuid
Republiek de macht gedeeld door links en rechts. De socifcoek I
tische president Mitterrand en de neo-gaullistische preifllen vj
Chirac zijn gaan „samenwonen", zoals de Fraifcen het ip^p-
men. De relatie tussen de partners is echter zeer wankePj^jj
leken
DlRECT na zijn beëdiging heeft Chirac vergaande herirdt de
iningen aangekondigd. Maar zo voortvarend als hij was toe8'
de presentatie ervan, zal hij met de uitvoering toch niet kf
nen zijn. Behalve dat hij moet samenwerken met een idej
gisch vreemde president, beschikt Chirac namelijk
over een kleine meerderheid in het parlement. Om langdl
ge debatten en eventuele nederlagen te ontlopen, wil
nieuwe premier bij decreet regeren. Maar alle maatrega
zullen de handtekening moeten dragen van president Mitj
rand.
Er is nog een reden, waarom de energieke Parijse bui
meester zijn dadendrang zal moeten intomen. Over twee
staan nieuwe presidentsverkiezingen voor de deur. En 1
Chirac is het premierschap vooral een tussenstation op
naar de verwezenlijking van zijn grote ideaal: als opvoj
van Mitterrand zijn intrek te nemen in het Elysee. Ba
kemphanen zullen daarom voorzichtig manoeuvreren on
'88 voordeel te kunnen putten uit elke fout van de ander
VOOR Europa ingrijpende veranderingen in het Franser
leid zullen door de delicate politieke verhoudingen in Pa
waarschijnlijk achterwege blijven. Met één uitzondering
nieuwe Franse minister van landbouw, Francois Guillaul
tot op heden voorzitter van de militante Franse boerenb<|
Gezien de opvattingen van deze bond in het verleden, fnc^J
looft deze benoeming weinig goeds voor de Europese
bouwpolitiek.
Brieven graag kort en
duideli|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor mgezon
den stukken te bekorten
Schaepman
In uw overigens verhelderend
artikel over de eerste christen
democraat dr. Herman
Schaepman in „Finale" wordt
niet helemaal recht gedaan
aan deze figuur als kranteman.
U schreef, dat hij vooral be
kend werd door zijn artikelen
in dagblad De Tijd, het latere
weekblad. En dat vandaaruit
zijn vooruitstrevende ideeën
ingang vonden. Wat lezenrj^ui
echter in .„De NederlarL
Krant" waarin dr. MaaP-. r-,
Schneider de geschiedenis puld)
de vaderlandse pers beschrfl. Di
„Tegenover dit meer conjn rt
vatieve rooms-katholieke^ k0
gaan (bedoeld wordt De *tnten
verscheen Het Centrum. Irf
blad, in 1884 te Utrecht oré1?1®
richt en een jaar later naafbllC*
hoofdstad verplaatst, prdschl
geerde sedert 1886 de gfld, 2
Schaepman, die in de 70'e^j. c
ren redacteur van De Tijde ij:
geweest en daar felle ter
stand ondervonden had, f
nieuwe politieke e
denkbeelden. Het heeng
van Schaepman deed Het C
trum, eens diens lijforga;
ter veel aan invloed
zen". De krant bleef als i
nale krant tot ver in de j
'60 in de regio Utrecht
schijnen tot het werd sait
gevoegd met het Utre
Nieuwsblad.
A. van Waddinxveen, \W 1
RIJSWIJK. .J.J
DE BILT (KNMI) In de
ochtend nog redelijk weer,
maar al vrij snel neemt de be
wolking van het westen uit
toe. Rond het middaguur be
gint het al aan de kust te rege
nen. Aan het eind van de mid
dag heeft de regen ook het
oosten van het land bereikt.
De wind wakkert aan tot vrij
krachtig in het binnenland en
tot hard aan de kust. De maxi
mumtemperatuur loopt uiteen
van 6 graden in de kustgebie
den tot 8 graden in de oostelij
ke provincies.
Voor morgen ziet het er ook
slecht uit, veel wind, regen en
vrij koud. Het slechte weer
wordt veroorzaakt door een
diepe depressie zuidwest van
IJsland. Regengebieden beho
rende bij deze depressie wor
den met een westelijke stro-/
ming naar onze richting ge
stuurd. De lucht die aange
voerd wordt komt van noorde
lijke breedte en is vrij koud.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië: perioden
met regen en landinwaarts
ook sneeuw, afgewisseld door
opklaringen. Middagtempera-
Denemarken, Benelux en
noord-Duitsland: zondag op
klaringen .en enkele buien;
(ADVERTENTIE)
maandag tijdelijk regen. V:
al bij zee veel wind. Midi
temperatuur van 5 grade^^^
Britse Eilanden: zondag op:
ringen en vooral in het wei
en noorden buien; in Sci
land met sneeuw. Maandaj
het zuiden regen. Middagti
peratuur van 9 graden inj
zuiden tot 4 graden in
noorder*.
en
Noordoost-Frankrijk en zjree I
Duitsland: zondag opklarirtkoo
en een enkele bui; maaRjii;n
tijdelijk regen. Middagtenr
ratuur 5 tot 10 graden. 111
iet w
West- en midden-Frankrijljkenl
noordwest-Spanje: veel be^n n
king. Perioden met
vooral in west-Frankrijk. lp
dagtemperatuur 10 tot 14
den.
et als
Zuidoost-Frankrijk, noord-I^
lië, noordoost-Spanje en Aröt>erl
atische kust: veranderlijk K)r ei
wolkt. Hier en daar buien?n
tot 18 graden.
Portugal, zuid-Spanje en zr
Italië: zonnig. In noord-Po? v v
gal ook wolkenvelden. iP
dagtemperatuur van 17 gra!w d'
meer naar het noorden toP va
graden plaatselijk in het
êlijke
Alpengebied: aan de noor<jfn'
de perioden met sneeuw r®r c
1200 a 1000 m hoogte, vofhd^
op maandag. Aan de zuidz® v.
zonnige perioden en gj>e
neerslag van betekenis. Iir od e
dalen 's middags aan de no<£Ker
zijde rond 10 graden en aart
zuidzijde tot 16 graden.
Weerrapporlen 21 maart 19 uur.
Eelde
Eindhoven
Den Helder
regenbui
h bew.
h.bew.
Met uw gift steunt de
Vastenaktie initiatieven
van groepen mensen in
de Derde Wereld die zich
willen bevrijden van
armoede, uitbuiting en
onrecht.
Help de Vastenaktie
helpen!
VASTENAKTIE!
Giro 5850 Zeist
Banknummer
70.70.70.147
fRII
Malaga
Mallorca
Malta
Moskou
München
Stockholm
Warschau
Wenen