Filmbeurs in Los Angeles
zet Cannes in de schaduw
MASKE IN BLAU ALS BEDAARDE OPERETTE
)nflict
ssen
en
HOS
lt jits Domino
opera
ordt
>el duurder
HANDEL IN VIDEO'S IS „BIG BUSINESS"
Duitse taal
verloedert
kunstagenda
JÏÏST
CcidócSoiwmit
ZATERDAG 15 MAART 1986 PAGINA 17
pes van Kooten herhaalt
tredens in Diligentia
ej-K,
HAAG De „literaire avond", die Kees
ooten op 18 april verzorgt in Diligentia,
itverkocht. Binnen twee weken na be-
making van het optreden, was Diligentia
de kaartjes heen. De aanvankelijk een-
g bedoelde voorstelling „Kees van Kooten
lt uit eigen werk" wordt nu herhaald op 9,
11 juni. Het is voor de eerste keer dat
ooten met zijn, zoals hij zelf zegt, „vera-
end simplisme", in zijn geboortestad te
is. Hoe het programma er precies uit zal
is overigens nog niet bekend. Na het
lezen uit eigen en andermans werk zal
Kooten vooral improviseren, daarbij in-
td op verzoeken en vragen vanuit het pu-
HOBOÏSTE NAAR WEDSTRIJD
„JONGE MUSICUS VAN HET JAAR"
HILVERSUM De 18-jarige hoboïste Pauline Oostenrijk uit Zuid-
horn zal ons land vertegenwoordigen tijdens de Eurovisie-wed
strijd „The young musician of the year" in Kopenhagen, waarvan
de finale op 27 mei wordt gehouden. Tijdens de Nederlandse finale
gisteravond in Hilversum behaalde de hoboïste de eerste plaats.
Pauline Oostenrijk is geboren .in 1967 en speelt al vanaf haar ze
vende jaar hobo. Zij studeert hobo bij Koen van Slogteren en piano
bij Willem Brons, beiden aan het Sweelinck-Conservatorium in
Amsterdam. Twee jaar geleden deed Pauline ook mee aan de voor
ronden van dit concours, maar kwam uiteindelijk niet in aanmer
king voor de nationale finale. Ditmaal bereikte zij een eerste plaats
met een uitvoering van het hoboconcert in C KV-314 van W A.
Mozart. Zij zal van 20 tot 25 mei in Kopenhagen tijdens een voor
ronde eerst nog met vijftien andere jonge musici uit even zoveel
andere landen moeten strijdenvoor een plaats bij de laatste vijf.
Die komen tenslotte uit in de finale van deze Euro visie wedstrijd,
die op 27 mei door de NOS-televisie rechtstreeks vanuit de Deense
hoofdstad zal worden uitgezonden.
Promotie Hollandse filpi in buitenland
AMSTERDAM Het bureau Holland Film Promotion wil dit jaar de
Nederlandse film onder de aandacht brengen tijdens de filmfestivals
in Berlijn, Los Angeles, Cannes, Zagreb (animatiefilms) en Milaan.
Het bureau ging dit jaar van start. De promotie strekt zich uit tot alle
lange en korte speelfilms, alsmede animatiefilms en documentaires.
Achter Holland Film Promotion staat een werkgroep die in 1983 op
initiatief van het ministerie van WVC werd ingesteld. In de groep
zitten vertegenwoordigers van de Bioscoopbond, enkele ministeries,
rijksdiensten en NOS. Het fonds voor de Nederlandse Film is ook ver
tegenwoordigd, evenals organisaties van film- en tv-makers. Direc
teur J. van Taalingen van de Bioscoopbond meent dat de „huidige
meer professionele aanpak" de mogelijkheid biedt de Nederlandse
film grotere bekendheid te geven in het buitenland. Volgens hem be
tekent promotie van de Nederlandse film ook promotie van ons land
als zodanig. De bondsdirecteur vindt dat filmexport in de eerste plaats
een aangelegenheid is van de filmmaatschappijen zelf, maar wijst op
ervaringen in andere landen, waaruit blijkt dat collectieve activiteiten
de filmverkoop stimuleren.
mde
»e o^
judo!
inen
?ven Domino: „Geen tv-optre-
or", 1
e jeu
buitf
iou ee
ers".
inkel
JVERSUM Tussen
PJ)S-tv en de Ameri-
inspa^e zanger Fats Domi-
in ad*is een groot conflict
moetftaan over een optre-
in de TV-show van
7 Niehe. Fats Domino
^an^jzich hebben verplicht
blijf)et programma van 24
irt een live-optreden
ferzorgen, maar heeft
n weten zich daar niet
oor Ite houden,
ly W|
ka, d*ROS is furieus. „We zijn
n naaboos op Fats Domino en
i te kn het zeker niet over onze
nriente laten gaan", zo zegt
vam advoerdster Els Lootsma.
Pleizitnroep heeft een advocaat
e opa arm genomen om zono-
toch >en schadevergoeding te
urope» die in de tienduizenden
Zoiets >ns zal lopen,
sbless ens de woordvoerdster
H de TROS enige tijd gele
lde biet Domino's platenmaat-
bij e >pij K-Tel een contract
te he ten voor het optreden in
>m hfV-show. Later zou de ar-
opgegechter via zijn maatschap-
er ebben laten weten dat hij
in Bi geen trek heeft in een
k wo isie-optreden. Zo weiger-
ïpent ij ook z'n opwachting te
ikken -n in het Belgische televi-
van rogramma „Met Mike In
r Pli Volgens Domino was
en. ..Dkomst naar Europa niet
?t e »levisie-optredens te doen,
in N om concerten te geven,
ipenc ras hij ook uitgenodigd op
's. Da Juur personeelsfèestje (to-
aan «kosten: 175.000) van het
wordi grende bedrijf ShipSide op
onb >hol, een leverancier van
denkftingvrije auto's, die dertig
d mc >estond. Hij stond gisteren
ebrui lagharen. Maar optreden
Spety de Nederlandse televisie,
trijgaweigert Domino catego-
'ROS voelt zich flink voor
gezet, zo laat de woord-
dster weten. „We hebben
ifficiële boeking, met alles
en eraan. Hij zal dus
en optreden. We willen
man gewoon bij Niehe en
en hem dus ook aan zijn
lichtingen. Wie in dit land
overeenkomst sluit, komt
niet onderuit. Of het nu
ik Sinatra, Annie Schilder
■'ats Domino is", aldus
sma.
ITERDAM De bouw
het Muziektheater/Stads-
(Stopera) aan het Water-
lein in Amsterdam zal
ienlijk duurder worden
aanvankelijk geraamd,
bleek gisteravond uit een
dracht van het college
B en W van de hoofdstad
de gemeenteraad, waarin
een verhoging van het
liet wordt gevraagd van
miljoen gulden. Dat be
is nodig voor extra uitga-
in verband met stagnaties
'ertragingen bij de bouw
net gestegen honoraria en
nkosten van de bij hqf
?et betrokken architecten,
de bouw van het project
er aanzienlijke overschrij-
en, zowel in tijd als geld,
opzichte van de oorspron-
ke uitganspunten opgetre-
LOS ANGELES Het
filmfestival in Cannes
blijft natuurlijk het meest
in het oog lopend. Toch
ondervindt Cannes ge
duchte concurrentie van
de „American Film Mar-
ket", zo ongeveer de
grootste filmbeurs ter we
reld, in het Beverley Hil
ton Hotel in Los Angeles.
Zakelijk gezien kan Cannes
niet tippen aan Los Angeles.
Even wat cijfers: 2500 kopers
en verkopers uit de filmin
dustrie, afkomstig uit maar
liefst 65 landen deden van 20
tot 28 februari uitstekend za
ken in het Beverly Hilton Ho
tel, dat zijn 600 kamers had
veranderd in kantoren voor
115 film- en televisiemaat
schappijen.
Volgens Norman B. Katz,
voorzitter van AFMA (Ameri
can Film Market Association)
is er zeker voor 500 miljoen
dollar verkocht. Dat is twintig
procent meer dan er in Can
nes wordt omgezet.
Eigenlijk heeft Cannes het
aan zichzelf te wijten dat er
meer en betere zaken gedaan
worden in Los Angeles. Beu
van. de schaamteloos hoge
prijzen die Cannes vroeg tij
dens het jaarlijks in mei te
houden Film Festival staken
enkele onafhankelijke film-
bonzen in 1981 de koppen bij
elkaar met als resultaat een
Amerikaanse filmbeurs die
nu beschouwd wordt als de
belangrijkste van de interna
tionale film- en televisie-in
dustrie.
Vooral nu de dollar redelijk
betaalbaar is, wordt er op de
American Film Market „big
business" bedreven. Het film
aanbod is even omvangrijk als
gevarieerd.: 267 films, waar
onder niet minder dan 143
nooit eerder vertoonde rol
prenten, die in genre uiteen
lopen van Woody Aliens
nieuwste comedy „Hannah
and her Sisters" tot B-films
als „The Zero Boys" en „Rai
ders of the Living Dead".
Griezel- en knok-films waar
men elkaar vanaf de eerste
tot de laatste scène in het ge
zicht schopt, zijn meer in trek
dan een art-film van Federico
Fellini, zo blijkt. En: „Lach
films verkoop je heel moeilijk
aan het buitenland. In Japan
vertrekken ze vaak geen spier
om films waar men in Ameri
ka dubbel ligt van het la
chen", weet Norman B. Katz.
Op de loer
Ron van den Beukei, inkoper
Affiche van „The Zero Boys", een van de films waarmee Video
Entertainment veel geld hopt te verdienen.
van Video Entertainment uit
Aalsmeer, een distributeur die
voornamelijk het betere B-
werk op de Nederlandse
markt brengt, beaamt de visie
van zijn gastheer. Van de
twaalf films die hij en zijn
collegae hebben aangekocht,
is er niet een om te lachen.
Titels wil Van den Beukei lie
ver niet noemen. De piraat
ligt op de loer. En die leest de
krant ook. „Stel dat het een
film is die eerder in Engeland
wordt uitgebracht. De Neder
landse piraat, die vanwege
zijn banden met de onderwe
reld over koffers vol geld be
schikt, vliegt even naar Lon
den, koopt de film-operateur
om voor pakweg een halve
ton. En kopieert de gestolen
film razendsnel om er vervol
gens goed geld mee te verdie
nen via de videotheken".
Van den Beukei kent nog een
snellere weg, waarmee het
Verdrag van Rome (=vriie
handel tussen EG-landen) de
piraat een aas in de hand
speelt en de bonafide handel
voor joker zet.
„Een Belgische distributeur
koopt hier op de American
Film Market bij voorbeeld
„The Zero Boys een actie-
-film die wij ook meteen heb
ben aangekocht. In België on
dertitelt hij de film in het
Frans en in het Nederlands
en verkoopt hem aan een
grossier in Nederland, die er
eerder dan wij mee de boer op
gaat. Een volstrekt legale
transactie waar wij maar een
antwoord op hebben: mondje
dicht over onze aankopen".
Bevreesd dat „The Zero Boys"
in handen van piraten valt is
Van den Beukei niet. „Die ligt
al in april in onze eigen vier
videotheken en van onze zes
honderd vaste klanten zijn de
bestellingen reeds binnen".
Afgezien van de snelle aan
koop levert het in de wacht
slepen van deze met weinig
geld en veel „bloed" gemaak
te actiefilm van de Griekse
producent/schrijver/regisseur
Nico Mastorakis een goed
beeld van de (video)filmhan-
del. „Normaal zijn we bedui
dend minder gretig met het
bieden op films. Maar uit de
trailer (=gepoliiste samenvat
ting van de film) bleek dat
„The Zero Boys" uitermate
commercieel zou worden.
Mastorakis was er nog volop
mee bezig. Blijkbaar wilde hij
vroegtijdig zeker zijn van een
paar afnemers. Dus was de
eerste klap een daalder
waard".
In de prijs, die rustig op 30.000
dollar geschat mag worden,
zijn ook de theaterrechten in
begrepen. „Toch brengen wij
deze iilm uitsluitend in video
uit. Vergeet niet dat drie
kwart van de Nederlandse
Norman B. Katz, voorzitter van de American Film Market in Los
Angeles.
bioscopen in handen is van
Cannon. Die zet zijn deuren
niet open voor een film,
waarvan wij alle rechten heb
ben. De rest van de bioscopen
trekt te weinig geld om deze
film dan winstgevend te ma
ken", zo neemt Van den Beu
kei voetstoots aan.
Uitgekiend
Distributeurs in Nederland
moeten, aldus Van den Beu
kei, vanwege de dunne spoe
ling uitgekiend inkopen. „Bie
den wat de filmmaatschappij
vraagt is vragen om een fail
lissement. Tel maar uit: Ne
derland telt drieduizend vi
deotheekhouders. Schrap je
de schnabbelaars weg dan hou
je er een goede duizend over
die wekelijks voor gemiddeld
ƒ3500,- omzetten. Tot voor
kort moesten er zeventig
film- en videodistributeurs
overeind blijven van de om
zetten van de videotheken. Je
begint in feite dus geld te ver
dienen op de filmmarkt. De
eerste dagen hebben we hier
met vier man alle vier verdie
pingen van het Beverly Hil
ton afgestroopt. We noteerden
wat er voor de Nederlandse
markt te koop was, namen de
filmfolders mee die we 's
avonds schiftten op hun
bruikbaarheid. Van films die
je interessant vindt, ga je
'trailers' of de complete film
zien. Daarna begint de koe
handel."
Verslikken
Koopt een distributeur een
zogeheten A-film („Rambo"
of „The Zero Boys", dus niet
te verwarren met kwaliteit)
dan bedingt men meestal nog
drie of vier zogeheten
C-films, van slordige „spag
hetti's" tot haastige „horror".
Juist door deze koehandel
kunnen de overgebleven tien
distribteurs in Nederland een
goede boterham verdienen.
Wat Van den Beukei namens
Video Entertainment be
treurt, is het nog altijd tegen
elkaar opbieden van de over
levenden uit de vaderlandse
video-wereld. „Waarom krui
pen we vooraf niet bij elkaar.
Vertellen we niet open en
eerlijk waar ieders belangstel
ling naar uitgaat. En dan op
naar Los Angeles".
Een Nederlands front in de
internationale video-veldslag.
Dat is zijn droom.
Het Stadtheater uit Stettin apeelt in
de P.W.A.zaal van het Congresge-
bouw de operette „Maake in blou"
van Fred Raymond. Vrijdagavond.
Een slecht bezette P.W.A.zaal
volgde gisteravond met lauwe
applausjes een door een Pools
gezelschap uit Stettin gebrach
te operette, die door zijn be
daarde uitvoering inderdaad
niet veel aanleiding tot en
thousiasme gaf. Wat een ver
schil met 1937 toen de premiè
re van „Maske in blau" in het
Metropool theater in Berlijn
een grote gebeurtenis was
waar iedereen bij wilde zijn.
Deze vierde operette van de
Weense bankbediende Frie-
drich Veseley - hij ging zich
later componist Fred Ray
mond noemen - die in het be
roemde Metropool theater in
première ging werd een groot
succes. Een aantal van de ge
zongen en gedanste melodieën
werden schlagers die iedereen
kende. Terwijl de gegoede
burgerij van deze overigens
naïve verhaaltjes en zoete me
lodieën genoot, ontving op de
dag van de première Hitier
Mussolini als vriend in Berlijn,
terwijl verzetslieden met le
vensgevaar vlugschriften ver
spreidden om de twee „beu
len" die elkaar ontmoetten aan
de kaak te stellen. De Hon
gaarse die toen de soubretterol
van Juliska zong en die met
haar temperament de eigenlij
ke ster van de operette in de
MANNHEIM Vele Duitsers
vrezen een verloedering van
de Duitse taal. Niet alleen in
de omgang met familieleden,
collega's, vrienden en beken
den, maar ook in de media
doet zich dit fenomeen voor.
Een enquête van het Institut
für deutsche Sprache in
Mannheim onder de lezers van
twee kranten in Mannheim en
Heidelberg toont aan dat 80
procent van hen vindt dat het
Duits op een zorgwekkende
manier in zijn nadeel veran
dert of al is veranderd. Het
merendeel van de 670 onder
vraagden wees op het gebruik
van vele vreemde woorden,
anglicismen, onjuiste formule
ringen en slechte grammatica,
evenals het voor velen onver
staanbare en afschrikwekken
de spraakgebruik van de
jeugd. De oudere burget-s zien
in de tekstballonnentaal van
de jeugd een teken van verval.
Ook de televisie draagt het
hare bij aan de verloedering
van de taal, terwijl de taal in
de kranten nog redelijk is en
de taal die voor de radio wordt
gesproken nog als de beste
wordt gewaardeerd. Toch wa
ren er ook positieve reacties
over de huidige Duitse taal.
Twintig procent loofde de een
voudiger geworden omgangs-
en aanspreektaal terwijl de ge
biedende taal en de beleefd-
heidstaal voor ondergeschik
ten naar superieuren steeds
meer uit het spraakgebruik
verdwijnt.
3D-film in
première in
Emmer Zoo
EMMEN De driedimensio
nale Duits-Nederlandse
tv-film „De levenloze aarde",
een Europese primeur, is van
af volgende week opnieuw te
zien in het Noorder Dieren
park te Emmen. De documen
taire duurt een half uur en is
bijna helemaal in het park op
genomen. Een rood/groen
brilletje, zoals vorig jaar toen
de film tijdens de officiële ope
ning van het Biochron in pre
mière ging, is niet meer nodig
om bijvoorbeeld vlinders de
zaal in te zien vliegen. De pro
ducenten, Philips in Eindho
ven, de Nord-Deutsche Rund
funk en het Duitse Institut für
Rundfunktechnik in München
hebben een soort zonnebril
ontworpen en een speciaal
3D-toestel, waardoor de drie
dimensionale beelden met
minder problemen zichtbaar
worden dan bij eerdere experi
menten. De film werd ook al
vertoond op de internationale
Funkausstellung in Berlijn en
trok daar een enthousiast pu
bliek.
schaduw stelde, maakte het
publiek wild van geestdrift.
Wat een verschil met 1986 in
Den Haag, waar de operette in
een ander tijdsbeeld tot een
sterk gedateerde vale draak
verwordt ondanks de goedbe
doelde pogingen van de Polen.
Een zwak orkestje ploeterde in
de orkestbak, tussen de lange
gesproken delen in en gaf de
solisten, die gelukkig allen met
goede stemmen bedeeld wa
ren, nauwelijks enige steun.
Dat leek ook niet zo erg de be
doeling, want de meeste liede
ren werden extra langzaam
getrokken waardoor de zan
gers de gelegenheid kregen
mooi romantisch te kwelen.
De positieve punten waren de
fleurige aankleding en.de ge
middeld goede zang en dans-
prestaties. Verder is het echter
zonde van de moeite, de tijd en
het geld om met zo'n ouder
wets aangepakt produkt naar
Nederland te komen, temeer
daar de muziek weinig origi
neel is en zich eindeloos her
haalt.
BESIER
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
Zaterdag 15 maart
DEN HAAG Koninklijk® Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450)
20.15: Haagse Comedie: 'Midzomernachtsdroom" van Shakespeare; re
gie Guido de Moor; met o.a. Anne-Wil Blankers, Wim de Haas. René van
Asten, Gijs Scholten van Aschat, Guusje Eybers, Carline Brouwer en Fi-
lip Bolluyt (voorprem). Paradijs 14.30: Haagse Comedie: 'De schommel
stoel' van Jean-Claude Brisville; regie Carl van der Plas; met Bas ten
Batenburg. Reinier Heidemann en Wim van den Heuvel.
Theater aan de Haven (Westduinweg 230. tel. 543202) 20.30: 'O wan
hoop van het leven'; met Rein Edzard. Walther Schetter en Jan van Dijk.
Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.15: Toneelver. Oud Haagsche
Brandweer: 'Moordspel' en 'Pantoffelheld'; regie Ab Hattink.
Triumfatorkerk (J. van Stolbergl.) 20.00: Toneelgr. Matrios: 'Russisch
roulette'; regie Hans van Ludikhuize en 'Veronica's kamer'; regie Nel de
Ruysscher.
J. Westermansschool (J.W. Frisol.) 20.00: Toneelgr. 't Nije Landschap:
'Als een vogel in de wind'.
Nieuwe Kerk (Spui 175, tel. 634916) 19.30: Residentie-Ork. olv Ronald
Zollman mmv Herbert Henck (piano); werken van Skriabine, Louriè,
Mossolof. Rachmaninoff en Stravinski.
Eng. Kerk (A. v.d. Spuyweg 1) 20.00: Chris Farr (clavecimbel) mmv
Sayuri Yamagata (barokviool) en Hidemi Suzuki (barokcello).
Paard van Troje (Prinsegracht 12) 23.00: Media.
Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.15: Nationale
Ballet met een nieuw ballet van Toer van Schayk op muziek van Beetho
ven. Verder 'Midzomernachtsdroom' (Ashton/Mendelssohn-Bartholdy)
en 'Rhytme en klank' (Gaskell/Bartók); mmv Ned. Balletork. olv Adam
Gatehouse.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Seth Gaaikema mmv
combo olv Bob Zimmerman: 'Hoogachtend Seth'.
Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 20.30: Benno Ha
genbeek: 'Een pose'.
Kijkhuis (Noordeinde 140) 21.00: Het Gebeuren Projekt III/Issue: 'Faux
terrain l'; met Hanne Blom en Paul Vermolen; regie Odile Rijken.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo.
12.00, 14.00, 16.00 en 20.00 Genesis, het ontstaan der aarde; ma. t/m
vr 14.00, 16.00, 19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00.
19.00 en 21.00 The dream is alive. Tijdens vakantie en feestdagen als op
za. en zo.
VOORBURG Theater De Tobbe (Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30:
solotoneel Jules Crolset: 'De martelgang van de dikzak' van Henri Bè-
raud.
RIJSWIJK Oude Kerk (Herenstr.) 20.00: Chr. Zang- en Oratoriumver.
Excelsior olv Wim van der Panne mmv sol., Tijn van Eyk (orgel). Naomi
Hierschfeld (viola da gamba) en Randst. Ork.: 'Johannes Passion' van
Bach.
Zondag 16 maart
OEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450)
13.00: Haagse Comedie: 'Midzomernachtsdroom' van Shakespeare; re
gie Guido de Moor; met o.a. Anne-Wil Blankers, Wim de Haas, René Van
Asten. Gijs Schollen van Aschat. Guusje Eybers, Carline Brouwer en Fi-
lip Bolluyt; 12.00 voorbespr. Paradijs 11.30: Haagse Comedie: 'De
schommelstoel' van Jean-Claude Brisville; regie Carl van der Plas; met
Bas ten Batenburg, Reinier Heidemann en Wim van den Heuvel.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 11.30: Trio Kontrasten; wer
ken van Schumann. Smit. Keuris en Stravinsky*); 14.30: Nikita Magaloff
(piano). Chopin-programma.
Hof van Brederode (Groenmarkt 3) 14.00: Hubert Kappel (gitaar).
Café Schlemmer (L. Houtstr. 17) 16.00: The Fonzes.
Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 15.00: Toon Roos-
/Ack van Rooyen Kwintet. 20.00: Chris Wisse: 'Een poot uitdraaien' (af
studeerproject H.B.O.).
De Paap (Papestr. 32) 22.00: Montezuma.
Ned Kelly (Oude Molstr. 13) 19.00: Baby Doe Blues Band.
Korzo (Prinsestr. 44) 20.30: 'Multi-Media 2'; met Ernst Kersting, film
'Reis door het zand' en popgr. Foggy Cry.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo.
12.00, 14.00. 16.00 en 20.00 Genesis, het ontstaan der aarde; ma. t/m
vr. 14.00. 16.00. 19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00,
19.00 en 21.00 The dream is alive. Tijdens vakantie en feestdagen als op
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RUN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel.
01720-20800): Weird Science (al); 18.45, 21.15. za. zó. wo. ook 14.15.
EUROCINEMA II: Militaire Academie (16); 18.45, 21.00; The Goonies
(al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: A chorus line (al); 18.30.
21.15. za. zo. wo. ook 14.00. e EUROCINEMA IV: Witness (12): 18.30.
21.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I en II. Rocky IV (16); za. 24.00. EUROCINEMA III:
Meisjes die begeren (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Orgie in New
York (18); za. 24.00.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): The Protector
(12); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39.
tel. 124130): Out of Africa (al); De aanslag (al); 14.15, 20.00. A chorus
line (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30; Brewster millions (al);
Fright Night (12); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Militaire academie (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Dames
(16). 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWUK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): In de schaduw van de overwinning (12); zo. di. 20.15. ma.
21.15; Yellow Bird/Buiterij op de Bounty (al); za. ma. 19.00. zo 15.00.
KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Back to
the future (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Traffic School (aly, tijden zie City I. CITY THEA
TER III: Angel (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: De onoverwin
nelijke barbaar (12); tijden zie City I beh. za. wo. 14.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER IV: Sjors en Sjimmie en de gorilla (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Kaoa (16); do. 19.30.
vr. za. 21.00. zo. t/m wo. 19.30. Jezus Christ superstar (al); do. 14.00.
vr. za. 19.00. The Goonies (al); za. zo. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING:
Pinkeltje; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Wild Geese (12); do. t/m zo.
20.00. Falling in love (al): ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Legend; za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Out of Africa (al); 14.00,
20.15. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): A chorus line (al); 14.00, 18.45,
21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. ASTA 3: Commando (16); 14.00.
18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Cen
traal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABYLON
2: White nights (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
BABYLON 3: Macaroni (16); 14.00H 19.00, 21.15. zo. 13.30, 16.00,
19.00, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): The protector
(12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: RAN
(16); 14.00, 20.00. CINEAC 3: To live and die in L.A. (16); 18.45.
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): A chorus line (al); za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00. 21.30.
overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): De aanslag (al); 14.00. 20.15. METROPOLE 2: Abel (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Motief voor moord (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: Back to the future (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Teachers (al); 18.45.
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel.
46.24.00): Fright Night (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. ODEON 2: Brewster's millions (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Back to the future (al); 13.45,
18.45* 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Militaire aca
demie (16); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PA
RIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Amber's erotische dagvulling
(18); dag.'v.a. 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. vr. za. 22.30. LE PARIS
2: Jonge meisjes voor het grijpen (18); dag. v.a. 12.15 tot 22.45. zo. v.a.
13.45. vr. za. 22.45. LE PARIS 3: Meisjes voor iedereen (18); dag. v.a.
12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. HAAGS FILMHUIS (Den-
neweg 56. tel. 459900). Zaal 1: Afzien, 14.00. 19.30, 21.45. wo. za. zo.
19.30, 21.45. Blackboard the pirate; zo. 16.15. Zaal 2: Almacita di de-
solato; 16.15, 19.30. 21.45. za. zo. 19.30. 21.45. Zaal 3: 90 Jaar filmge
schiedenis Frankrijk jaren *30. Le million; do. A nous la liberie; vr.
Une Partie de compagne; za. Le crime de M. Lange; zo. Le jour se
léve; ma. Pópé le Moko; di. La kermesse Heroique; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Rocky IV (16); za. 00.15. CINEAC 2: The protector (16);
za. 00.15. CINEAC 3: Cheech Chong als: „The Corsican brothers"
(16); za. 00.15. EURO CINEMA: Supergirls (18); za. 00.02. LE PA
RIS 3: Meisjes voor iedereen (18); vr. za. 23.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Taran en de toverketel. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
EURO CINEMA; De Goonies; za. zo. wo. 14.00. METROPOLE 5:
Donald Duck's tekenfilm Grabbelton; za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.00
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BI) UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA