„Ikweetdatik tegen de stroom in roei" Critici IKON vinden geen gehoor bij synodes aan tafel £eidóc CeidaeSoiLumt \kerk )en wereld KARDINAAL SIMONIS OVER EUTHANASIEDEBAT: Lima-visie op ambt roept weerstanden op beroepingen Ratzinger treft maatregelen tegen prominente theoloog VS Op de goede weg weer Af en toe zon brieven lezers ACHTERGROND DONDERDAG 13 MAART 1986 PAGINA Radio Veritas op Filipijnen weer in de lucht Binnen enkele weken zal de zender van de Rooms-Katholieke Kerk op de Filipiinen, Radio Veritas, die zo'n belangrijke rol heeft gespeeld bij het verspreiden van betrouwbare informatie tijdens het regime-Marcos en het vuur van het verzet gaande heeft gehouden, op volle kracht de uitzendingen kunnen voortzetten. Eind maart zal een nieuwe uit Duitsland ingevoer de zendinstallatie in gebruik worden genomen. Op het ogen blik moet Radio Veritas zich behelpen met een noodzender. die slechts een actieradius heeft van 10 kilometer. Medio februari drongen Marcos-militairen het gebouw van Radio Veritas bin nen en vernielden daar de hoofdzender. Openbare verkoop bij predikante afgelast De ontvanger der Rijksbelastingen te Amsterdam heeft op het laatste moment een openbare verkoop afgelast bij de hervorm de predikante Coosje Verkerk te Amsterdam. Uit protest tegen het besluit tot plaatsing van kruisraketten heeft zij driemaal - w telefonisch op de hoogte gesteld van het besluit van de ontvanger de inning van het achterstallige belastinggeld op administratieve wijze te re gelen (loon- of bankbeslag) De procedure via een openbare verkoop zou te veel mankracht kosten. Later kwam mevrouw Verkerk er achter dat de ontvanger de heer Van Putten zelf was. De ongelovigen geloven het ongelooflijkste. K.H. Miskotte „Ik vraag van katholieken, van christenen, van alle mensen: helpt elkaar bij het Laat stervenden niet alleen en zie in hemelsnaam dat een vraag om euthanasie een schreeuw is om nabijheid en naastenliefde. Laat sterven den voelen dat ze niet te veel zijn". Een indringend en geëmotio neerd pleidooi voor meer aandacht voor stervenden en ernstig zieken is het ant woord van kardinaal Simonis op de roep om het toestaan van een wet die actieve eut hanasie mogelijk moet ma ken. „Er mag weer iets niet van de bisschoppen; zo schij nen wij altijd over te komen. Maar we zeggen toch veel meer dan alleen maar „neen"? Redacteur Cees Brinkhuizen sprak met de kardinaal over het euthana siedebat, waaruit onderstaan de vragen en antwoorden. In de politieke debatten hoorde je geen enkele directe verwijzing naar uw stand punt. Heeft de bisschoppelij ke brief van vorig jaar poli tiek enig effect gehad „Ik denk dat onze brief er mede toe heeft bijgedragen, dat bij een aantal politici een terugkeer te zien is van een meer liberaal standpunt. Het is me opgevallen dat sommi ge politici zich het laatste half jaar veel en veel voor zichtiger uitdrukken. We hebben ook regelmatig con tact met een aantal politieke partijen en daarnaast ook nog met katholieke politici in de Tweede Kamer". Wat vraagt u van de katho lieke kamerleden? Wij vragen niet veel. Wij proberen alleen met klem het katholieke standpunt uit een te zetten en te beargu menteren. We proberen als volwassen mensen met el kaar om te gaan, we wisselen standpunten uit." Maar hoe staat u dan tegen over een katholieke politicus die toch zijn stem wil geven aan een wettelijke regeling die actieve euthanasie moge lijk maakt „U moet mij toestaan op die vraag niet in te gaan. Ieder een kan weten om welke po litici het gaat. Een antwoord op die vraag zou die mensen te rechtstreeks en te direct persoonlijk raken." Het kabinet-Lubbers zegt „neen tegen een euthanasie wet De levensbeschouwelij ke. ethische en juridische as pecten zijn nog onvoldoende afgewogen en gerijpt en het scheppen van ruimte in de wet kan gemakkelijk tot een nieuwe grensverlegging lei den, zegt het kabinet. Alleen als het parlement in meer derheid toch zo'n wet wil. wil het kabinet daarover praten aan de hand van een „Proe ve". Dit uiterst terughouden de standpunt zal u waar schijnlijk wel aanspreken „Laten we elkaar nou niets wijsmaken; als er een wet komt die onder bepaalde om standigheden actieve eutha nasie toelaat, dan zitten we onomkeerbaar op het hellend vlak. Er zijn dan geen andere houdbare grenzen meer aan te geven. Noch principieel, noch praktisch. Ik ben ook ontzettend bang voor het „gesundes Volksempfinden'; we kennen dat maar al te goed van Nazi-Duitsland. Nu al is in de euthanasie-kwestie een verloedering van het waardenbewustzijn te consta teren. Ik ben geschokt door de uitslag van die Nipo-enqu ete in januari. 27% van de on dervraagden zei „zeker wel" of „waarschijnlijk wel" eut hanasie te vragen voor een dement gezinslid. Ik wist niet dat het al zo erg was; het af glijden waar het kabinet bang voor is. is al begonnen. Kun je dat in een wereld die steeds maar kleiner wordt, kun je dat zomaar op eigen houtje? Passieve euthanasie, acht u toelaatbaar. U noemt het niet eens euthanasie, maar .het niet langer tegenhouden van de dood'. Binnen de Gerefor meerde Kerken leeft een standpunt dat ethisch geen onderscheid wil maken tus- Parfement en regering moe ten alles doen wat mogelijk is om het leven te beschermen. Van het eerste moment tot het laatste moment. En het is natuurlijk heel triest dat zo'n onderwerp van leven en dood in de verkiezingsstrijd is gegooid. In feite kan zoiets helemaal geen onderwerp van politieke overwegingen zijn; je kunt er niet over stemmen. En waarom moet Nederland nou zo nodig het eerste land zijn dat actieve euthanasie gaat toestaan? sen actief en passief, omdat er in beide gevallen sprake is van een versneld naderbij brengen van de dood. „Laat ik een wat simpel voorbeeldje gebruiken; wan neer brandweerlieden met man en macht geprobeerd hebben een brand te blussen, maar het niet lukt en ze het opgeven, kun je dat dan brandstichting noemen? Met euthanasie is het net zo: als alles geprobeerd is met een patiënt, je niet meer kunt doen dan het zinloos uitstel len van de dood en de stop wordt er dan uitgetrokken kun je dat nou doodslag noe men/ Natuurlijk niet. Ik weet, dat daar veel misver standen over bestaan. Als met wetgeving die misver standen opgehelderd kunnen worden, dan zeg ik tegen zo'n wet ja." U weet natuurlijk, dat zeer vele politici uw afwijzing van actieve euthanasie niet delen. Zij willen de barmhartigheid van een zachte dood mogelijk maken jegens de medemens in nood. Uit opiniepeilingen weet u ook, dat de meeste ka tholieken uw standpunt niet delen. U moet u wel een roe pende in de woestijn voelen. „Van tijd tot tijd wel. Maar ik zie ook dat steeds meer men sen het zich aantrekken. Maar ik moet ook erkennen dat ik moet argumenteren vanuit waarden die bij heel veel mensen niet meer leven. Dan praat je tegen een blinde muur. Ik weet, dat ik tegen de stroom in roei. Er mag weer eens iets niet van de bisschoppen, hoor je dan. Maar als je nou eens kijkt naar de profeten, dan zie je dat ook die zich tegen heel veel dingen hebben moeten uitspreken. Er zijn ook wel profeten die voor iets hebben gepleit, maar die hebben dan voor God gepleit; meestal hebben ze in moeten gaan te gen de ongehoorzaamheid van ons mensen." De doorslaggevende reden waarom u actieve euthanasie verwerpt, is uw overtuiging dat het leven altijd een ge schenk van God blijft. Ik kijk dan weer even naar de discussie binnen de Gerefor meerde Kerken; daar wordt erkend, dat het beeld dat het leven een geschenk van God is soms stuk breekt op de er barmelijke situatie waarin ie mand verkeert. „Het woord .geschenk' wordt natuurlijk jn een situatie van ernstig lijden tot een begrip dat moeilijk nog te verstaan is. Het is een gave en een op gave. Je kunt ook zeggen dat het iets is dat boven ons uit stijgt, dat ons gewordt. En al leen al daarom kun je er niet aan tornen. Soms is de opga ve groter dan de gave van het leven, maar toch blijft de gave doorslaggevend. Ik zeg niet dat het Gods wil is dat je lijdt; wel dat het Gods wil is dat je leeft zolang als het na tuurlijke leven duurt." De kardinaal stelt dat hij als bisschop normerend moet zijn. „Als ik me anders zou opstellen, kan ik niet langer volhouden dat de norm tot heil van de mensen absoluut overeind moet blijven. Ik weet, dat ik daarmee het een boven het ander stel, maar ik kan niet anders antwoorden dan ik gedaan heb." Ik kan me ook voorstellen, dat menige pastor nooit zo ver zal gaan en toch de bij stand aan de stervende voor laat gaan. Dus ook het sacra ment der zieken zal toedie nen aan iemand die gekozen heeft voor euthanasie. Zou u zo'n pastor, als u er van hoort, op het matje roepen? „Ik zou zo iemand niet op het matje roepen, denk ik. Ik doe dat pas als er ruchtbaarheid aan gegeven wordt, als er een soort reclame mee wordt ge maakt. Wat ik in een concre te situatie zal doen hangt van een heleboel dingen af: wie is die persoon, waaruit komt zijn dwaling voort, hoe ligt het met de vrijwilligheid?" Ik vind overigens dat er in ons land in dit soort discus sies veel te veel wordt ge sproken over zeer uitzonder lijke situaties. Dit is er ook zo een. Praten over zulke uit zonderingen vind ik uiterma te gevaarlijk voor het gezon de denken. We moeten meer dan ooit proberen om de waarden waarom het gaat naar voren te brengen." hanasie „Herderlijk schrijven over lijden en sterven is verkrijgbaar bij het secretariaat van het R.-K. Kerkgenootschap, Postbus 13049, 3507 LA Utrecht. Prijs: f. 2,50 ex clusief porto. Het rapport van de Gereformeerde Kerken luidt: „Eut hanasie en Pastoraat" Besteladres: Kerkinformatie, Postbus 202, 3830 AE Leusden. Prijs f. 2,50. Van de kerken die reageren op het Lima-rapport over doop, avondmaal (eucharistie) en ambt hebben de meeste proble men met het gedeelte over het ambt. Dat mag worden afge leid uit „betrekkelijk representatieve" selectie van de reacties op het rapport die de Wereldraad van Kerken in april hoopt te publiceren. Het boekje bevat de reacties van tien kerken alsmede het commentaar van deelnemers aan een symposium van orthodoxe kerken dat vorig jaar juni in Boston werd ge houden. In 1982 bereikte de commissie voor geloof en kerkorde van de Wereldraad van Kerken in de Peruaanse hoofdstad Lima overeenstemming over een verklaring over doop, avondmaal (eucharistie) en ambt. In de commissie hebben niet alleen af gevaardigden zitting van kerken die lid zijn van de Wereld raad, maar ook leden van de Rooms-Katholieke Kerk. Op dit moment hebben meer dan 100 kerken op het rapport gerea geerd. De Wereldraad hoopt in 1989 zijn antwoord op deze reacties te publiceren. Vele kerken hebben blijkens hun reactie behoefte aan meer duidelijkheid over bepaalde punten, zoals de betekenis van het woord van God. Sommige kerken betreuren de afwezig heid of onderwaardering van wat zij als wezenlijke elemen ten van hun eigen traditie beschouwen, zoals de rol van de vergeving bij het avondmaal, de positie van de ouderling en de noodzaak van de kerk zich voortdurend te hervormen. De gemengd hervormd-gereformeerde commissie die heeft in een onlangs verschenen rapport het gedeelte over het ambt onaanvaardbaar genoemd. Dit gedeelte bevat te veel lacunes en legt te eenzijdige accenten. De commissie mist onder meer de visie op een niet-hiërarchische ambtsstructuur, die in de kerken van de Reformatie van kracht is. In de gedeelten over doop en avondmaal (eucharistie) zijn volgens de commissie wel wezenlijke elementen van het geloof van de kerk door de eeuwen heen te erkennen. Het rapport van de commissie wordt vanavond door de hervormde synode in Doorn bespro ken. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Oosterzee c.a. J. Ek kandidaat te Hilversum. Aangenomen naar Giethoorn (part time) mw. E.l. Pot kandidaat te Am sterdam. Beroepbaarstelling: drs. A. Spaans, Treubstraat 113, 2221 AR Katwijk (Zuid-Holland) Gereformeerde Kerken Vrijge- Beroepen te Assen-Zuid voor de missionaire dienst in Brazilië E.A.W. Mouissie te Bodegraven-Woerden. Nuntius verdedigde Marcos tot het laatst „De pauselijke nuntius op de Filipijnen, aartsbisschop Bru no Torpigliani, heeft tot het laatst toe gefungeerd als spreekbuis van Imelda Mar cos en heeft voortdurend bij het Vaticaan aan de bel ge hangen om president Marcos te steunen en de Filipijnse bisschoppenconferentie \n de wielen te rijden die man komt me echt m'n neus uit". Deze uitspraken doet kardi naal Jaime Sin, aartsbisschop van Manila. Naar de Kardi naal verklaart heeft de nun tius alles overgebriefd aan het Vaticaan wat Imelda hem beliefde te vertellen, waarna hij naar de Filipijnse bis schoppen kwam om die ge dachten als dé zijne voor te dragen „en ons eventjes te vertellen wat wij moesten doen". Een van de belangrijkste mo raaltheologen van Amerika, pater Charles E Curran (51), moet van het Vaticaan zijn opvattingen over de sexuele moraal „herzien en herroe pen." Pater Curran doceert aan de Katholieke Universi teit van Washington DC. Komt hij aan de eisen van de Vaticaanse Congregatie voor de Geloofsleer niet tegemoet, dan zal hem worden verbo den nog langer les te geven. Nog nooit eerder heeft het Vaticaan disciplinaire maat regelen tegen een Ameri kaanse theoloog genomen. De moraaltheoloog keerde afgelopen weekeinde uit Rome terug waar hij een laatste gesprek heeft gehad met het hoofd van de Con gregatie voor de Geloofsleer, kardinaal Ratzinger. Curran heeft nog geprobeerd een soort compromis te bereiken, dat er op neer kwam dat hij zich niet langer zou uitspre ken op het stuk van de sexuele moraal, als Rome zijn integriteit als theoloog onver let zou laten. Rome weigerde dat. Currans moeilijkheden met Rome slepen zich al vanaf 1979 voort. Sindsdien zijn er tussen de Romeinse congre gatie en Curran tal van schriftelijke stukken uitge wisseld. Medestanders van Curran verwijten Rome vooral dat het de theoloog geen gelegenheid heeft gege ven zijn opvattingen monde ling te verdedigen. Pater Curran is volgens de Congregatie afgeweken van de officiële kerkelijke opvat tingen inzake geboorterege ling, sterilisatie, abortus, eut hanasie, masturbatie, homo- sexualiteit, scheiding en voor-huwelijkse geslachtsge meenschap. Weliswaar on derschrijft Curran de kerke lijke opvattingen over deze zaken, maar hij zegt tegelij kertijd dat vooral geboortere geling en sterilisatie „moeten worden overwogen als een bijzondere situatie daar aan leiding toe geeft." De aartsbisschop van Was hington, James Hickey die ook president van de Katho lieke Universiteit van zijn stad is heeft zich van rechtstreeks commentaar op het conflict rond Curran ont houden. Hij zei wel dat het „het recht en de plicht van de paus is te zorgen dat de authentieke leer van de Kerk wordt onderwezen." Curran heeft intussen ver klaard dat hij zijn opvattin gen „niet kan en niet zal wij zigen." Op tal van katholieke onder wijsinstituten in geheel Ame rika maakt men zich ernstige zorgen over de kwestie-Cur- ran. Juist in katholieke kring is sprake van gematigde en tolerante opvattingen op het stuk van de sexuele moraal. Men vreest nu dat die opvat tingen niet langer uitgedra gen kunnen worden en dat de Kerk daardoor haar aan trekkingskracht op vooral jongere mensen zal verliezen. JO WIJNEN De groep 'gewone Zwolse ge meenteleden' mag van de mo- deramina (besturen) van de Nederlandse Hervormde Kerk en de gereformeerde kerken aan de synodes van deze ker ken geen rapport aanbieden, waarin de IKON kritisch wordt belicht. De Zwolse groep .wilde op deze manier een in het najaar gehouden onderzoek naar buiten bren gen, waaruit blijkt dat vele ge meenten kritiek hebben op de IKON. De groep heeft in het najaar van 1985 brieven verstuurd naar 1750 kerkeraden van hervormde en gereformeerde kerkeraden en een aantal klei ne kerkgenootschappen. Ze vraagt daarin om protest bij de classes aan te tekenen tegen het beleid van de IKON. Tege lijk wordt gevraagd een ant- woordstropk naar Zwolle te sturen. Op dit moment zijn er 545 van die antwoordstroken teruggekomen. Van de reagerende kerkera den blijkt ruim 78 procent kri tisch te staan tegenover de IKON. Slechts 17 procent spreekt zich onomwonden uit voor het omroepbeleid. Daar bij kan geconstateerd worden, dat de gereformeerden positie ver over de IKON denken' (18,2 procent) dan de hervorm den (16,4 procent). De kritiek spitst zich toe op twee punten: De IKON brengt een ander evangelie dan aat wat velen heilig is, en de leer van de zonde, genade en verzoening is in de kern aangetast". Dit is niet verant woord, omdat de IKON veron dersteld wordt namens de ker ken te spreken. De Zwolse groep vraagt de IKON daarom „niet een eenzijdige horizonta le versie van het evangelie door tq geven". Het hervormd moderamen liet weten weinig voor een aanbie ding van het onderzoek aan de generale synode te voelen, om dat er „onkerkelijke taal" is gebruikt, waar het moderamen zich niet mee wenst in te la- 50 g boter of margarine, zout, paar druppels citroensap, Maak niet geheel vers stokbrood weer knapperig door het knoflook, peper, Basilicum, dille, tijmeerst te bevochtigen snel onder stromend water doorhalen 20 g cacao, 40 g suiker, 22 g maïzena, 4 dl melk, 2 dl of met water besprenkelen) en daarna een kwartier in een Vissoep met stokbrood en kruidenboter chocoladepudding met custardsaus Nodig voor twee: 400 g aardappelen, 0,75 liter water, 250 g prei, 150 g winterwortel, 150 g knolselderij, 1 ui, 300 g filet van schelvis of wijting, 2 kippebouillontabletten, zout, peper, aroma, bladselderij (50 g garnalen); bruin of wit stokbrood; melk, 5 g custard, 15 g suiker. Kook de wat kleiner gesneden aardappelen gaar in het water en stamp ze fijn. Snijd de prei in stukjes en was haar. Ver deel de wortel in luciferachtige stokjes en de knolselderij in blokjes. Snijd de ui klein. Spoel de vis af met koud water. Doe groenten, vis en bouillontabletten bij de gestampte aard appelen en laat de soep tien minuten zacht koken. Voeg naar smaak zout, peper, aroma, fijngeknipte bladselderij en de af gespoelde garnalen toe. voorverwarmde oven (stand 3 of 150°) te leggen. Meng zachtgeroerde boter of margarine met zout, citroensap, geperste knoflook, peper, basilicum, dille en tijm. Maak een papje van cacao, suiker, maizena en weinig koude melk. Kook de rest van de melk. Schenk wat hete melk bij het papje, doe het mengsel in de pan en laat de pudding een minuut koken. Doe de hete massa in een natgemaakte vorm. Laat de pudding afkoelen en opstijven. Keer de pudding en schenk er een custardsaus (koken als de pudding, maar in de pan koud laten worden) omheen. JEANNE VOOR het eerst sinds 1953 dalen dit jaar de kosten van vensonderhoud. De inflatie van anderhalf procent die v< jaar nog werd verwacht, verandert in een waardevermeei ring van het geld met een half procent. Deze onverwach koopkrachtinjectie vormt de eerste treffende illustratie v de voordelen die de gedaalde dollar- en energieprijzen bezorgen. De voortekenen duiden op meer van dergelijke positiej effecten. De economische groei kan zich dit jaar meten n de koplopers binnen de OESO, de club van westerse indi trielanden. Deze ontwikkeling zal zijn effect op de werkge genheid niet missen. De stelling van premier Lubbers dat werkloosheid binnen vier jaar terug kan naar de 500.0 wint met de dag aan realiteitszin. TOCH dreigt hier ook het gevaar van over-optimisme. 1 kan zich uiten in een zelfgenoegzaamheid, als zouden wel nu wel zijn, of in de neiging de verdere sanering van f overheidsfinanciën maar voor het grootste deel over de i gen van de burgers en het bedrijfsleven te voltrekken. Tegj beide past een ernstige waarschuwing. NEDERLAND is op de goede weg, maar we zijn er nog Ij niet. Nu de motor van de economie weer goed op gang is de vaart er niet uit worden gehaald met een pakket bezuii gingen en lastenverzwaringen datzoals het Planbun heeft uitgerekend nadelig is voor de economische groei de werkgelegenheid. Daarmee zou het kabinet z'n eigen g zen ingooien. Het kabinet beseft dat kennelijk ook, want niet voor niJ klinken uit zijn midden steeds sterker geluiden op de kostl van het overheidsapparaat te verminderen door taken o\l te dragen aan het bedrijfsleven. Minister De Koning hef eerder deze week bovendien duidelijk gemaakt dat de am tenaren wat hem betreft voorlopig niet hoeven te rekenen E een herstel van het beleid waarbij de overheidssalarissen I lonen in het bedrijfsleven trendmatig volgen. Dat werkt I den duur ongetwijfeld in de hand dat ambtenaren uit zin zelf naar het bedrijfsleven overstappen. "fervo Tw >rde la er °5 twei el 1 irdei °eeg irtijei de de •ft I ha DE BILT (KNMI) Geleide lijk zal de zon zich de komen de dagen meer laten zien. Wel blijft er vooral in het noorden van het land nog kans op mist. Langzaam breiden depressies boven de oceaan hun invloed naar West-Europa uit. Voorlo pig merken wij daar nog niet meer van dan dat de wind na^r het zuiden draait en iets gaat toenemen. Met die naar zuid draaiende wind wordt drogere lucht aangevoerd. Hierdoor wordt de kans op zon groter. Het weer wordt er niet alleen vrolijker door, maar ook aangenamer. In het week einde komt de temperatuur boven de tien graden. Door het vele ijs in het IJsselmeer en de Waddenzee blijft de temperatuur in Friesland en op de Waddeneilanden even wel ver achter bij die in de rest van het land. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandinavië: Wolkenvel den en langs de Noorse kust kans op regen. Middagtempe- ratuur van 3 graden in Zwe den tot 7 langs de Noorse kust. Britse Eilanden: Veel bew king en af en toe regen. M_ ^dagtemperatuur ongeveer en a oedi •graden. Benelux: Droog en period met zon. Middagtemperatu ongeveer 10 graden. Frankrijk: In het westen gelijk regen, elders periodt met zon. Middagtemperatui van 10 in het noorden en Bi) tagne tot 16 in het zuiden. m Duitsland en het Alpengebie Droog met wolkenvelden, ck af en toe zon. Middagtempeit tuur 4 tot 8 graden. Nul-g den-niveau ongeveer 1700 n Portugal en Spanje: Veel wolking en nu en dan regi Middagtemperatuur ongeve 16 graden. In Oost-Span 's middags een graad of 17. AM'l Italië en de Joegoslaviscelk kust: Perioden met zon Rob vrijwel overal droog. Middaen 1 temperatuur 12 tot 16 grade tjes Brieven graag kort en duidelijk geschreven De radactie behoudt zich het recht voor mgezon- Euthanasie (3) Tijdens de commissievergade ring van de Tweede Kamer voor justitie en volksgezond heid bleek, dat de Nederlandse wetgever niet bezig is het op vele wijzen geïnterpreteerde en vaak misleidend gebruikte begrip „euthanasie" te behan delen (al werd dat woord in de discussie helaas nog wel ge bruikt), maar het exacte en nauw omlijnde begrip „doden op verzoek" bespreekt. In deze vergadering is „doden zonder verzoek" uitdrukkelijk buiten de overwegingen gebracht. Naar ik meen zal de alom zo gewenste duidelijkheid over wat i.v.m. doden op verzoek wel of niet mag, gediend zijn met een zo duidelijk mogelijk taalgebruik van de media. Daarom verzoek ik u om in het algemeen belang van uw redacteuren en verslaggevers (inclusief de koppenredacteu ren) niet meer het woord „eut hanasie" te gebruiken, maar uitsluitend „doden op ver zoek" (resp. doding op ver zoek). Opzettelijke doding zón der dat daar een eigen verzoek van de patiënt aan voorafging, blijft juridisch, ongeacht de motivering, doodslag of moord; als de dader meent dat daarvoor een euthanatische in dicatie bestond, kan hij alsnog een beroep doen op een der ir de wet genoemde strafuitslui tingsgronden. Dr. mr. H.A.H. Baronesse van Till d'Aulnis de Bourouill, van 1973-1985 secretaris Sticht. Vrijw. Euthanasie vrijvi DEN HAAG De Bilt i Eelde i Eindhoven 1 Den Helder i Rotterdam i Vlissingen Zd Limburg i Berlijn Bordeaux Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Malta MUnchen Vee ..jjak. UmpCmp U pra Hem ken Voo kra; det tie i iets moe met ties pak vroi schc ingt toer i met Nat was ken hals Krc root absi Wal avoi *Dat Schooldirectrices ongelijk beloond \n\ AMSTERDAM Twee dir ting trices van een basisschool v gev« len dat minister Deetman (<fr Ja derwijs) een eind maakt het verschil in beloning tui mannelijke directeuren hun vrouwelijke colleg n f Sinds het lopende schoolj n di kunnen zowel de vroegen hoofdkleuterleidster als hoofd van de lagere school recteur van de basisschool Mr. Van Driem, de advo van de twee directrices, zej_ een brief aan minister Dc man dat de verschillen tus£Lr vrouwelijke en mannelijke recteuren kunnen oplopen 800 gulden bruto per maa Volgens Van Driem is dit direct discriminerend" vrouwen. De vrouwen dreij met een kórt geding als mir ter Deetman niet binnen ve tien dagen een eind maakt de ongelijke beloning.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2