Rian de Waal: „Ik ben van mezelf al gedisciplineerd" Ï5J IN KORTE TIJD NAAR DE TOP Protest tegen geweld in Finse film AVONDJE UIT? KUK INDE KRANT. I tO| C p irinkman op Soekenbal i WVl hebl i. Boei ehalve door een groot aarv- excentrieke verschijnin- i, die traditioneel het jaar- i boekenbal in het Am- lamse Carré bevolken, de opening van de Boe- xjjnweek gisteren ook bijge- id door minister Brink van WVC en zijn echtge- ipstruc- l*1' i-gene- ks® 1 mdheid erda qvöc ben oond tr an n »te. anjoor aanvang van het feest, vele honderden schrij- uitgevers en vertalers de présence gaven, t0| eeg het ministersechtpaar on"" roos overhandigd, als begin van een verder vrolijke avond. UNST EeicbcSomxmt WOENSDAG 12 MAART 1986PAGINA9 Literaire prijs voor Vonne van de Meer AMSTERDAM De Geert Jan Lubberhuizenprijs (vroe ger Eenhoornprijs) 1985 is toegekend aan Vonne van der Meer (33) voor haar debuut van het afgelopen jaar „Het Limonadegevoel en andere verhalen". De prijs, toege kend door de Marten Toonderstichting, bedraagt 10.000 gulden. De schrijfster ontvangt de prijs op 1 mei in de Nieuwe Kerk in Amsterdam uit handen van Marten Toonder. De bundel van Vonne van der Meer bevat ze ven prozateksten die handelen over gewaarwoordingen, emoties en opinies van een vrouw, aldus een woordvoer ster van de jury die de debuten heeft beoordeeld. Door de originele opzet van het bekroonde werk onderscheidt deze nieuwe auteur zich volgens de jury van wat in de prozastroom van nu verschijnt. Vonne van der Meer geeft op een verfrissende manier inzicht in de vrouwenwereld. Vonne van der Meer combineert het schrijven van proza i het Amsterdamse toneelensemble Baal. Nazi-kunst niet in Westduitse musea BONN De ongeveer 6250 nazi-kunstwerken die de Verenigde Staten teruggeven aan de Westduitse Bonds republiek, worden opgeslagen in archieven en mogen geen deel gaan uitmaken van museaverzamelingen. De werken, waarvan de meeste de loftrompet van Hitier en het Derde Rijk steken, waren op het einde van de Tweede Wereldoorlog door het Amerikaanse leger ge confisqueerd en ondergebracht in het ministerie van defensie in Washington. Het restitutieverdrag is in ja nuari ondertekend na langdurige onderhandelingen die in 1977 waren begonnen. De Bondsrepubliek wilde ze hebben vanwege hun waarde als stille getuigen van een tijdperk. Een woordvoerder in Bonn deelde mee dat Amerika 600 andere nazi-kunstwerken als voorbeelden van nazi-propaganda behield. De woordvoerder in Bonn zei dat men het werk niet voor expositie zou uitle nen aan musea en dat aanspraken van voormalige be zitters geval voor geval bekeken zouden worden, om te voorkomen dat de werken in handen vallen van de spi rituele erfgenamen van het AMSTERDAM Uit twee zinnen is al te halen, ivat voor soort pianist de 27-jarige Rian de Waal is. Hij zegt eerst: „Mensen die met hamertjes bezig rijn, kunnen een piano looit laten zingen" en la- er: „Mozart? Alles wat die man aanraakte, werd [oud". De wat verlegen ndruk die deze Amster damse pianist soms op ajn publiek maakt, is ten Iele schijn; wanneer De Waal werkelijk iets neent, dan staat hij er ook voor, gereed om zijn gedachten aan alle kan en te verdedigen, soms fnet een doortastend ge vel voor zelfkritiek. En ij wil best even stilstaan ij de mogelijk al te on- rispelijke, al te be- :haafde manier, waarop ij onlangs de Hongaarse Rapsodieën van Liszt op Ie plaat heeft gezet. „Ja, er ontbreekt misschien iets aan en ik kan me pianis ten voorstellen die echte zi geuners zijn, die er flink op los kunnen spelen. Ik be doel..." Wat De Waal bedoelt, kan hij onmiddellijk in daden omzetten als hij zich onge remd aan de vleugel zet en met alle enthousiasme van de wereld zigeunerachtige klan ken door zijn studio strooit. Hij kan het dus wel. Maar waarom dan niet zo op de plaat? Café „Het is muziek, die je ook in een café zou kunnen spelen. Liszt heeft nu eenmaal sterk vanuit de piano geschreven en als ik dat speel en dat heb ik tientallen keren gedaan, kan ik het ter plaatse anders aanpakken, heel vrij. Zo'n soort muziek is het. Maar als je in de studio komt voor een plaatopname, dan is dat vrije gevoel weg, dan speel ik het niet, zoals ik het eigenlijk zou willen". Hij legt verder uit: „Voor mij is de pianomuziek in soorten onder te verdelen. Van com ponisten zoals Liszt die reke ning houden met de mogelijk heden van de piano en ande ren, die ook echt voor de pia no schreven, maar meer be dacht, zoals Chopin. Compo nisten als Mozart en Beetho ven deden weer iets heel an ders, die dachten nauwelijks aan de piano. Die schreven composities die toevallig door een piano konden worden ge speeld. Beethoven klaagde er voortdurend over, dat de pia no zo'n beperkt instrument was en ook Mozart voelde zich gehinderd door de piano van zijn tijd. Ik ben ervan overtuigd dat ze beiden de klank en de mogelijkheden van de moderne instrumenten zouden toejuichen. Je kunt bij Mozart heel precies zien, waar hij nog voor clavecimbel schreef en w forte". treerd bezig met een concert dat ik moet spelen, maar ik werk ook aan nieuw repertoi- blijvend gevecht tegen de hamertjes, blazer of een strijkei Als i lan- piano- Belangstelling Sinds Rian de Waal het Ko ningin Elisabethconcours in 1983 in Brussel won, heeft hij over gebrek aan belangstel ling niet te klagen. „Integen deel, ik kan nauwelijks met vakantie en ik kan alleen nog maar concerten aannemen die belangrijk voor m'n ontwik keling zijn. Ik ben pas zeven entwintig en mijn repertoire is dus nog beperkt. Als ik stu deer en dat is elke ochtend, breng ik voldoende zelfdisci pline op en ben ik geconcen ge toon wil, dan kan hij die maken. Hij kan zijn instru ment laten zingen. Een pia nist in wezen niet; als ik dit doe (De Waal slaat een toets aan) dan is dat een heel korte bezigheid, de klank is zó weg. En toch is het de bedoeling dat de piano gaat zingen. Om dat dit zo moeilijk is en bij een clavecimbel onmogelijk, ben ik geen groot liefhebber van het clavecimbel. Liever speel ik orgel en ik ben orga nist geweest. Maar daarmee moest ik ophouden omdat m'n aanslag op de piano eronder te lijden had". Zuid-Af rika De Waal is in Zuid-Afrika ge boren, maar heeft er nauwe lijks binding mee; „ik heb er een jaar gewoond. Mijn ou ders zijn Nederlanders en verhuisden na een jaar al naar Amsterdam. Ik heb hier dan ook mijn opleiding gehad, bij Henk Gort en Mees van Huis en later bij Edith Grosz- Lateiner aan het Sweelinck Conservatorium, Leon Flei scher en Rudolf Serkin". Rian de Waal heeft er weinig moeite mee zich een afgestu deerd, volwaardig pianist te noemen. „Serkin maakte me dat op een dag duidelijk, toen hij zei: als jij vindt, dat het zo moet, dan moet het zo. Jij bent pianist, ik ben pianist, al heb ik dan iets meer erva ring". De Waal: „Dat zegt ie mand van die leeftijd. Gewel dig". Daarop doorgaand: „Ik heb grote bewondering voor pia nisten als Rubinstein, maar ik speel toch niet zoals hij; zo ie mand-is er al, dat hoeft niet dunnetjes over. Ik ben liever een eerste De Waal dan een tweede iemand-anders. Iedere pianist, goed of slecht, moet in de eerste plaats zichzelf zijn i het is nooit een concert r luisteren". ander te len' Maar uiteindelijk moet je het met je techniek zelf doen, zelf de wegen vinden om te berei ken wat je wilt zeggen. Soms, als ik iets ga instuderen, ga ik dat werk eerst fluiten en neu riën, omdat het op de piano moet zingen. Later vind ik wel uit, hoe ik dat technisch moet aanpakken. Soms begin ik met een zelfgevonden op lossing van een moeilijkheid, waarna ik ga studeren. Dan ga ik uitproberen hoe anderen het zouden hebben gedaan, tot ik uiteindelijk weer bij mijn eigen oplossing ben terugge komen. Maar dan weet ik waarom ik het zo wilde doen. Soms gaat dat met problemen, soms vanzelf. Dit bijvoorbeeld van Chopin, een barcerole; het is fantastisch hoe Chopin dit heeft kunnen bedenken, maar het is wel bedacht en bloedje moeilijk om te spe- Gevormd „Het is wel zo, dat je in zekere zin door anderen gevormd bent, omdat je van jongs af naar anderen hebt geluisterd. En ik vind het ook prettig om naar een leraar te luisteren, ook naar goede vrienden. Het komt er parelend uit en het klinkt uitstekend en al leen een raspianist als De Waal kan weten of het (bloed- je)moeilijk is; een gemiddelde luisteraar hoort alleen maar dat het mooi klinkt en dat is dan weer de verdienste van De Waal die, moeilijk of niet, de piano uitstoimig tot leven kan brengen. Rian de Waal: studeren voor een breder repertoire. Dat een componist als Liszt het de uitvoerende relatief ge makkelijker maakt, valt niet of nauwelijks waar te nemen. En zo hoort het. Tinten Met Mozart is De Waal voor zichtiger. Het concert in c be staat uit vele lichte tinten en de genoteerde noten geven niet veel meer dan een aan wijzing; hoe het klinken moet, hoe er Mozart van moet wor den gemaakt, wordt overgela ten aan de muzikale en gees telijke instelling van de pia nist. Technisch lijkt het voudiger dan een werk van Brahms. Maar De Waal kijkt er zorgelijker naar: „Het is kamermuziek. Kijk hier, wat de blazers doen...De jeugdi ge pianist speelt er iets uit en gaat steeds zorgelijker kijken. Het is heel precies werk en later zal De Waal opmerken: „Wat Mozart aanraakt wordt goud". Aan Rian de Waal de taak de glans van dit goud op te halen, zoals generaties pia nisten dat al doen of probe ren. „Mozart is voor mij niet alleen de beste componist die ik ken, hij is geniaal". Er komt een lange zucht aan te STOCKHOLM De Finse film „Born American", die handelt over de lotgevallen van twee Amerikanen in een Russisch gevangenenkamp, is volgens de Zweedse filmkeu ring te wreed om vertoond te worden. De film, die ook in Finland verboden is, zou vandaag in première gaan in de stad Ha- paranda, vlakbij de Finse grens. „Bom American" werd geproduceerd en geregisseerd door Finnen en gedeeltelijk door de Amerikaanse filmin dustrie gefinancierd. Finland had de film niet alleen verbo den om de hoeveelheid ge weld, maar ook uit considera tie met een buitenlandse mo gendheid, een duidelijke ver wijzing naar het naburige Rus land. Heroïnelijn opgerold AMSTERDAM Met de aan houding van drie Indiërs door rechercheurs van de Amster damse narcoticabrigade en de inbeslagname van 34 kilogram heroïne in de hoofdstad is af gelopen weekeinde een om vangrijke heroïnelijn van In dia naar Nederland opgerold. Dit heeft een woordvoerder van de Amsterdamse politie vanmorgen bekendgemaakt. Uit het onderzoek is gebleken dat de drie mannen betrokken zijn geweest bij de organisatie van vele transporten van Pa kistaanse heroïne naar Neder land en andere Europese lan den. De zendingen gingen naar Amsterdam, Groningen, Haarlem, Rotterdam, Den Haag en Zaandam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 9