l
Pro life: euthanasie is weg
van de minste weerstand
Boodschap van de kerk is voorde héle mens
£eidöe2oiuatt
aan tafel
kerk
wereld
Mgr. Bar gaat voor inTridentijnse mis
beroepingen
ai
11
weer
ACHTERGROND
Eeidae Soutant
WOENSDAG 12 MAART 1986PAGINA:
IN
Ds. Allan Boesak mag naar begrafenis Palme
De Zuidafrikaanse predikant dominee Allan Boesak krijgt toe
stemming om zaterdag in Stockholm de begrafenis van de op
28 februari vermoorde Zweedse premier Olof Palme bij te wo
nen. Dominee Boesak, vooraanstaande tegenstander van het
apartheidsregime en hoofd van de Wereldbond van Hervorm
de Kerken (WARC), werd vorig jaar september opgepakt op
beschuldiging van ondermijnende activiteiten en raakte zijn
paspooort kwijt. In een verklaring zei minister van binnen
landse zaken Stoffel Botha dat Boesak hem een brief gestuurd
had met het verzoek om zijn paspoort terug te krijgen om op
de uitnodiging van de Zweedse regering in te kunnen gaan.
Rotterdam mag
ICTO geen
subsidie
'weigeren
Het college van b en w van
Rotterdam heeft het ICTO
voor 1985 ten onrechte subsi
die onthouden. Dit heeft de
algemene beroepscommissie
van de Rotterdamse gemeen
teraad bepaald naar aanlei
ding van een beroepschrift
dat het ICTO tegen de subsi-
dieweigering had ingediend.
Volgens de beroepscommissie
heeft het college van b en w
(meerderheid PvdA) op basis
van de nota lokaal vredesbe
leid geen recht een organisa
tie subsidie te weigeren in
dien ze aan de in de nota ge
noemde voorwaarden aan
hun activiteiten voldoen.
Burgemeester en wethouders
van Rotterdam besloten in
1985 alleen het Permanent
Rotterdams Overlegovergaan
tegen Kernbewapening
(PROK), met name IKV, een
subsidie van dertigduizend
gulden te geven en de IC-
TO-aanvraag (ruim twintig
duizend gulden) af te wijzen.
Er was niet voldoende geld
om beide aanvragen te hono
reren volgens b en w.
Dienstweigerende
Jehova's ook voor de
strafrechter
Een ruime Kamermeerder
heid heeft zich uitgesproken
voor wijziging van de huidige
wetsartikelen waarin Jeho
va's getuigen als totaalweige
raar militaire dienst zonder
meer een strafrechtelijke
procedure wordt bespaard.
Alleen de VVD-fractie stem
de tegen een motie van het
CDA waarin alle totaalwei
geraars. dus inclusief de Je
hova's, onder de strafrechter
worden gebracht. Via een
„tussenvonnis" wordt de ge
wetensbezwaarde voor de
keuze gevangenisstraf of ver
vangende dienst gesteld. Na
afloop van de vervangende
dienst kan de rechter de ge
wetensbezwaarde dan uit mi
litaire dienst ontslaan.
Van Kilsdonk leidt centrum voor sexuele minderheden
Pater Jan van Kilsdonk. voormalig studentenpastor in Amster
dam, is president geworden van een Franse organisatie voor
hulp aan sexuele minderheden, het Centre du Christ libera-
teur De organisatie werd 10 jaar geleden opgericht door pas
toor Joseph Douce, een Belgische priester die sinds 1964 in
Frankrijk woont en in de bekendheid kwam door zijn huwe
lijksvoltrekking tussen twee homosexuele mannen in Lyon in
1984. Pater van Kilsdonk is de opvolger van de Haagse pastor
A J. R. Brussaard, die op 3 januari van dit jaar is overleden.
Het doel van de organisatie Centre du Christ liberateur, die
duizenden leden en sympathisanten heeft, is pastorale en psy
chische hulp te verlenen aan sexuele minderheden.
Leer uw tong zeggen:
Ik weet het niet
..Wij kunnen niet meer om
gaan met de dood. Dat ernstig
zieke mensen zich in zieken
huizen eenzaam en in de
steek gelaten voelen is begrij
pelijk. Stervenden worden
vaak zoet gehouden met kal
merende middelen. Dat be
vordert de vraag naar eutha
nasie. Op zo'n verzoek ingaan
is wel erg gemakkelijk en zal
nog gemakkelijker worden als
de wet het toestaat." Dat zegt
coördinator G van Brenk van
de interkerkelijke hulporga
nisatie De Schuilplaats in
Veenendaal, waar vier men
sen het grootste deel van de
dag bezig zijn met het opvan
gen en beantwoorden van
vragen over euthanasie.
De Schuilplaats, in stand ge
houden door (kerkelijke) or
ganisaties in de reformatori
sche hoek trekken dezer da
gen onder het uit Amerika
overgewaaide motto „pro life"
ten strijde tegen de dreiging
van een wet die euthanasie
legaliseert.
„Niemand hoeft met de huidi
ge medische kennis nog on
draaglijke pijn te lijden. Dat is
een fabeltje. De hulpverlening
moet zich richten od de aan
vaarding van de ziekte", zo
meent woordvoerder W van
Hengel van de Nederlandse
Patiëntenvereniging (NPV).
„Euthanasie biedt geen echte
oplossing maar moet als de
weg van de minste weerstand
worden gezien", zo schrijft de
Landelijke Werkgroep Gewe
tensbezwaren in de Gezond
heidszorg (LWG) in een bro
chure over euthanasie.
Hoewel politiek Den Haag de
knoop nog niet definitief
heeft doorgehakt, lijkt het
Nederlandse volk volgens
vele opiniepeilingen al beslo
ten te hebben: euthanasie is in
bepaalde omstandigheden toe
laatbaar. Toch groeit juist nu
de pro lifebeweging: de drie
jaar oude NPV heeft onlangs
in twee weken tijd 1.000 nieu
we leden ingeschreven en telt
er nu bijna 12.000. De Vee-
nendaalse stichting De Schuil
plaats, zes jaar oud. kon het
afgelopen half jaar 2000 nieu
we donateurs noteren en
komt daarmee op een totaal
van 5000. „Euthanasie toe
staan is tornen aan de grond
slagen van de samenleving.
Als euthanasie mag is het le
ven niet langer bij wet be
schermd. Op dat principiële
punt is er geen enkel verschil
tussen het initiatiefwetsont
werp van D66 en de Proeve
van wet van het kabinet. Bei
de zijn even verwerpelijk", al
dus Van Brenk van de Schuil
plaats. De Landelijke Werk
groep Gewetensbezwaren
komt met hetzelfde argument:
„Wie het zesde gebod („Gij
zult niet doden") niet respec
teert doet dit niet alleen tot
zijn eigen schade, maar tast
ook de fundamenten van de
samenleving aan.
Volgens Van Brenk is de ge
groeide euthanasiepraktijk in
ons land - voorzichtige schat
tingen houden het op 6.000
gevallen per jaar - geen enkel
argument om de wet te ver
anderen: „Je schaft toch ook
de stoplichten niet af omdat
zoveel mensen door rood rij
den?"
De pro-lifebeweging is vooral
beducht voor het hellend
vlak. Als euthanasie eenmaal
is gelegaliseerd staat, zo denkt
men, de deur open voor du
bieuze praktijken. Zullen zie
ke ouderen niet door zieken
huis of familie onder druk ge
zet worden „vrijwillig" een
einde aan hun leven te laten
maken-' Zullen „ongewenste
elementen", zoals geestelijk
gestoorden en gebrekkige pas
geborenen niet al te makke
lijk „uit hun lijden geholpen"
worden?
Van Brenk meent dat er on
der grote groepen mensen een
angstpsychose heerst: velen
durven zich niet in een zie
kenhuis of verpleegtehuis te
laten opnemen uit angst dat
ongevraagd een einde aan
hun leven wordt gemaakt, zo
weet hij De Schuilplaats
kwam dan ook afgelopen zo
mer met de zogenoemde Le
venswensverklaring, een do
cument waarin de drager te
kennen geeft dat hij onder
alle omstandigheden waarde
hecht aan het leven. Een
rechtsgeldig document, zo
heeft minister Korthals Altes
van justitie de Tweede Kamer
onlangs laten weten. Inmid
dels hebben ruim 2.000 Ne
derlanders zo'n verklaring in
hun zak. „Er zijn steeds min
der artsen die onze levens
overtuiging delen. De Levens
wensverklaring stelt de men
sen gerust", aldus Van Brenk.
Bisschop R.Ph. Bar gaat za
terdag 5 april tijdens de jaar
vergadering van de Stichting
tot Behoud van het Rooms
Katholiek Leven in Neder
land voor in een Tridentijnse
mis. Het is de eerste keer dat
een fungerende Nederlandse
bisschop een Tridentijnse mis
opdraagt, sinds paus Johan
nes Paulus II in oktober 1984
deze mis weer toestond, als
priesters of een groep gelovi
gen daarom vroegen. De
plaatselijke bisschop zou er
wel mee moeten instemmen.
De Tridentijnse mis, die werd
vastgesteld door het Concilie
van Trente (1545-1563), is in
de R.-K. Kerk van kracht ge
bleven tot het Tweede Vati
caans Concilie. De mis wordt
geheel in het Latijn gelezen
en is aanzienlijk langer dan
de huidige mis in de volk
staal. Verder staat de priester
met de rug naar de gelovi
gen. Sommige rooms-katho-
lieken, van wie vooral aarts
bisschop Marcel Lefebvre be
kend is geworden, verzetten
zich tegen de afschaffing van
de Tridentijnse mis, omdat de
mis in de volkstaal „een de
mocratische en bastaardmis"
zou zijn.
in Nederland, die vooral be
kend is door haar maandblad
Katholieke Stemmen, kreeg
vorig jaar van bisschop Bar al
toestemming voor een Tri
dentijnse mis. Voorganger
was toen de uiterst conserva
tieve pater Dominicaan prof-
.mag.dr. J.P.M. van der
Ploeg. Mgr. Bar zal de Tri
dentijnse mis opdragen in de
St. Rosaliakerk („Bosjes-
kerk") in Rotterdam.
Ds. J.P. van Roon
met emeritaat
Zondag 16 maart neemt ds.
J. P. van Roon, hervormd
predikant te Katwijk aan
Zee, afscheid van zijn ge
meente wegens emeritaat
Ds. Van Roon. die 2 mei 1920
werd geboren in Strijen, stu
deerde aan de Rijksuniversi
teit in Utrecht en werd 19 ja
nuari 1947 predikant bij de
hervormde gemeente te Kor-
tenhoef. Daarna stond hij in
Zierikzee (1950) en Ermelo
(1957), Katwijk aan Zee
(1965), Zeist (1972) en sinds 9
april 1978 opnieuw te Kat
wijk aan Zee. Ds. van Roon is
hoofdbestuurslid van de Con
fessionele Vereniging, was
lid van de generale synode
en bestuurslid van de Unie
School en Evangelie. Ook is
hij redactielid van het week
blad van de Confessionele
Vereniging „Hervormd
Weekblad".
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Broek in Waterland,
parttime. drs.M.Barnard kandidaat
te Amsterdam; te Berlikum (Fries
land). C.Bregman kandidaat te 's
Gravendeel; te Utrecht (pastoraat
voor bejaarden en in verpleeghui
zen) mevrouw E.Bakker predikant
voor bijzondere werkzaamheden te
Laren (NH), geestelijk verzorgster
verpleeghuis De Stichtse Hof, part
time. Aangenomen naar Leimui-
den. J.A.Schilt kandidaat te
Utrecht; naar Oosterzee c.a. J. Ek
kandidaat te Hilversum.
Gereformeerde Kerken vrij ge-
Beroepen te Enschede-Noord,
(tweede predikantsplaats).
P.J.Trimp te Bedum. Beroepen te
Assen-Zuid voor de missionaire
dienst in Brazilië E A W Mouissie
te Bodegraven-Woerden.
Gereformeerde kerken Vrij
gemaakt
Beroepen te Eindhoven A. de
Snoo te Harderwijk.
Aangenomen naar Kralingse
Veer/Krimpen a.d. IJssel G.
Gunnink te Mussel.
Beroepen te Delft A.O. Reit-
sema te Brunssum-Treebeek.
HAAGS SYNODELID I. OORTHUIS-DONNER:
„Het verhaal van Jezus over
de talenten heeft mij altijd erg
aangesproken. Daarin gaat
het er om dat mensen iets
doen met de gaven die ze heb
ben gekregen. Niet belangrijk
is hoeveel talenten je hebt ge
kregen, maar wat je hebt ge
daan met dat wat je hebt".
Dat vindt mevrouw Ineke
Oorthuijs-Donner uit den
Haag, afgevaardigde naar de
generale synode van de Ne
derlandse Hervormde Kerk.
„En het is heerlijk om te le
zen hoe Jezus in het verhaal
precies dezelfde belofte geeft
aan de man die veel talenten
had gekregen en er goed mee
had gewerkt als aan de man
die maar weinig had gekre
gen en daar veel mee had ge
daan: „In het kleine ben je ge
trouw geweest, over iets
groots zal ik je aanstellen.
Kom binnen en feest met mij
mee".
Voor Ineke Oorthuijs-Donner
is de gelijkenis van de talen
ten uit het Mattheüsevangelie
een van de inspiratiebronnen
van haar leven. Verpleegkun
dige, echtgenote, moeder van
acht kinderen, kerkeraadslid,
strijdster voor vrouwenrech
ten en synodelid, al die din
gen staan in het perspectief
van wat ze als grote opdracht
ziet: een „héél" mens te zijn
om te proberen ook anderen
„héél" te laten zijn.
„In de verhalen over Jezus
blijkt steeds hoe Hij die hele
mens op het oog had. Zijn
zorg is niet alleen het „geeste
lijk leven", maar ook het li
chamelijke en het leven van
alledag. Hij was soms woe
dend. maar was ook met ont
ferming bewogen. De kerk
heeft diezelfde roeping. In de
wereld staan met een bood
schap van gerechtigheid.
Mensen moeten tot hun recht
komen als schepsels Gods. In
mijn leven heb ik ervaren dat
die opdracht tot gerechtigheid
op speciale wijze van toepas
sing is op de verhouding van
man en vrouw. Zelf getrouwd
met een geëmancipeerde man,
een heel mens. heb ik in de
loop van de jaren ontdekt dat
ook in de kerk mannen lijden
aan een traditie die hen
dwingt in een houding van
prestatie en wettisch denken.
Vrouwen staan in een traditie
die het haar vaak onmogelijk
maakt zichzelf te zijn, hun ta
lenten, gaven te ontplooien.
Onze kerk is een mannen-
kerk. Beleid en bestuur wor
den door mannen bepaald; de
meeste vrouwen die in de
kerk bezig zijn doen „vrou
wenwerk" Of je krijgt het
merkwaardige effect dat als
er in een kerkeraad een aan
tal vrouwen zit, de mannen
het verder af laten weten. Zo
dat nu in verschillende ker
keraden de vrouwen veruit in
de meerderheid zijn.
Je merkt het heel vaak: in
breng van vrouwen wordt of
niet serieus genomen of ge
woon niet begrepen".
Twee werelden
„Je kunt „mannelijk" denken
en „vrouwelijk" denken on
derscheiden. Ik denk weieens
dat veel mannen in twee we
relden leven. Destijds ruzie
den Van Agt en Wiegel in het
politieke bedrijf voortdurend,
maar ze konden na het werk
vriendschappelijk een etentje
hebben. Mannen die elkaar
tijdens hun werk ten dode be
strijden, zijn thuis de vriende
lijke en liefhebbende echtge
noot en vader. Dat is jammer;
ook in hun werk zouden ze
gewoon vriendelijk moeten
zijn. Ja, hoor je dan zeggen,
dat is nu eenmaal het spel.
Een slecht spel vind ik dat.
Omdat mensen zichzelf en de
ander daarmee geweld aan
doen. Dat vind ik nu het te
gengestelde van „heel de
mens".
„Vrouwen hebben een veel
praktischer instelling. Hun lo
gica is daarom ook heel an
ders. Mannelijk denken is re
geltjes of wetten te stellen bo
ven de mens, ze zijn sterk in
rationeel denken. In dat den
ken is ook het typische verga
derklimaat ontstaan. Een ein
deloze stroom van woorden,
vaak zonder relatie met de
werkelijkheid. Je hebt dat ge
zien met de kerkverlating
van jongeren. Dat proces kon
je zien aankomen. In de kerk
werd overal over gepraat, be
halve over de jongeren. En als
er al aandacht aan werd gege
ven, dan uitsluitend in ab
stracte zin. Maar de jongeren
over wie het moest gaan, za
gen ze niet. Die verdwenen
onder de ogen van de kerk
naar de rand of naar daarbui
ten. Op het ogenblik gebeurt
hetzelfde met de vrouwen. Ie
dereen weet dat steeds meer
mensen het niet meer op prijs
stellen om als kerklid inge
schreven te staan. Ik merk
dat in heel veel gevallen het
de vrouwen zijn die de stoot
hebben gegeven zich van de
kerk af te keren. Zij zijn vaak
de eersten in het gezin die
niet meer naar de kerk wil
len. Vader gaat dan eerst nog
wel met de kinderen, maar
dat blijkt op den duur toch
moeilijk. Dat vooral vrouwen
afhaken heeft te maken met
die „mannelijke kerk". „Ik
kan niet meer luisteren naar
wat er allemaal wordt gezegd;
het raakt me niet", hoor je
vrouwen zeggen. Ze hebben
behoefte aan een taal die ze
wel begrijpen, die direkt ver
band houdt met de wereld
waarin ze leven. In de synode
heb ik geprobeerd aan te ge
ven wat er zich afspeelt onder
het begrepen".
Weergave
„Als je het hebt over manne
lijk en vrouwelijk denken,
word je in het gunstigste ge
val vriendelijk, maar enigs
zins meewarig aangekeken; in
het ongunstigste geval ge
woon genegeerd. Het is alle
maal ook heel moeilijk in
woorden te vangen. En als je
voorbeelden geelt, worden die
meteen afgestraft met andere.
Maar toch is die scheiding er.
Ik heb daar al zo veel erva
ring mee. Dat blijkt bijvoor
beeld uit verslagen. Of je her
kent jezelf niet in de weerga
ve van je woorden, óf je in
breng wordt niet gememo
reerd.
Het is bijvoorbeeld opvallend
dat journalisten in hun ver
slag van de synodezitting zel
den de opmerkingen van
vrouwelijke leden doorgeven.
Toen ze daarop attent werden
gemaakt, was het antwoord:
„Dan hebben ze zeker niets
gezegd dat de moeite waard
is". Wij, vrouwen, beleven dat
anders en moeten dus conclu
deren dat het niet begrepen
is, niet is opgepakt".
„Voor mij een belangrijke
ontdekking en eens te meer
een reden om eraan mee te
werken dat we elkaar als
mensen leren verstaan. Im
mers, de heelheid van de
mens moet vooral in de kerk
worden nagestreefd. Want
daar hebben we weet van de
gerechtigheid die Jezus als
een programma op Zijn volge
lingen neeft gelegd. Mannen
en vrouwen hebben beiden
een ommekeer nodig. Vrou
wen moeten niet alleen maar
„vrouwelijk" kletsen, maar
net zo goed op zakelijke wijze.
Mannen moeten worden be
vrijd van het patroon dat ze
hun emoties niet mogen to
nen, dat ze ook hun zachte
kant hebben. Ieder mens
heeft iets mannelijks en iets
vrouwelijks in zich. Onze cul
tuur heeft ons geleerd als man
het vrouwelijke te onder
drukken en andersom. Dat
moeten we afleren".
„De boodschap van de kerk is
die voor de hele mens. Voor
mannen en vrouwen die als
individuen en gezamenlijk de
gerechtigheid in al haar ver
scheidenheid mogen dienen.
De eigen gemeente of paro
chie is daarvoor de oefen
plaats. Daar moeten we van
elkaar leren en elkaar stimu
leren. Dan kunnen we ook als
gemeenschap van gelovigen
de wereld in. Want om die
wereld is het Hem en dus ook
ons, te doen".
LÜTSEN KOOISTRA
- Vlaamse karbonadenkool met paprikasaus en
aardappelen flensjes met appelmoes
De benodigdheden voor twee zijn: 2 schouderkarbona
den, 25 g margarine, zout, peper, stukjes ui en wortel, pe
terselie, laurierblad, tijm (V2 dl bier);
500 g witte, savooie of gele kool, zout, 10 g margarine,
uitje, stukje paprika of 1 lepel paprika-zoetzuur, 1 dl
groentenat, 10 g maizena of bloem, peper, paprikapoeder;
V* tot 1 kg aardappelen;
50 g bloem, iets zout, 1 ei, 2 dl melk, margarine appel
moes uit een potje of van 300 g Goudreinetten, poedersui
ker.
Bak de karbonaden bruin in de margarine. Temper het vuur.
Strooi zout en peper over het vlees en leg er grofgesneden ui,
wortel en peterselie met een stukje laurierblad en wat tijm
naast. Voeg weinig lauw water en het bier of alleen lauw wa
ter toe en stoof de karbonaden mals in een uur. Zeef de jus.
Kook de fijngesneden kool in twaalf a vijftien minuten gaar
in weinig water met zout. Fruit direct na het opzetten van de
kool de kleingesneden ui goudgeel in de margarine. Bak ver-
r
se paprika, in stukjes gesneden, al omscheppende nog even
mee. Voeg het groentenat toe, laat het mengseltje een paar
minuten koken en bind het met de met koud water aange
mengde maizena of bloem. Voeg dan eventueel het paprika-
-zoetzuur toe en maak de saus op smaak af met zout, peper
en paprikapoeder. Schep de uitgelekte gare kool door de
saus.
Meng bloem, zout, ei en weinig melk tot een glad beslag en
verdun dat met de overige melk. Bak van het beslag dunne
pannekoekjes ofwel flensjes. Leg op elk afgekoeld flensje een
schep appelmoes. Rol de flensjes op en leg ze naast elkaar op
een schotel. Strooi er kort voor het op tafel zetten poedersui
ker over, doe dat niet eerder want dan smelt de suiker en
wordt daardoor onzichtbaar.
JEANNE
Mediadebat voor de show
Op aandrang van de VVD-fractie begint de Tweede KaL
morgen alsnog met de behandeling van de mediawet. D^,
berale woordvoerder Hermans meent dat het hoog tijd wi
dat het wetsontwerp van minister Brinkman in het pa
ment aan de orde komt. In de media hebben de politici
menig debat aan gewijd, maar nog niet op de plaats waai
thuishoort: de Kamer. Hermans heeft zonder meer gelijk,
mag eindelijk weieens duidelijkheid komen over de st
punten van de fracties. Dat vindt minister Brinkman
Hij tekende dan ook geen bezwaar aan.
De grote haast die de vvd-fractie nu betracht is wel
dacht. Ze stond er gisteren op, dat het debat morgen al wi
gehouden. Ze bleek niet gevoelig voor het standpunt van
dere partijen dat daardoor de behandeling van andere
langrijke zaken zoals de besluitvorming over de stelL
herziening sociale zekerheid, de welzijnswet en de mests
fenwet in het gedrang komen of zelfs helemaal van
krappe kameragenda moeten worden afgevoerd. Van
een of twee weken uitstel wilde ze per se niet weten. E
daarom alle reden toe te veronderstellen, dat het de VVI
om te doen is van het debat een pure verkiezingsshow te
ken. Te meer omdat vriend en vijand het er over eens
dat de kans uiterst gering is dat de Kamer het nog tiji
deze kabinetsperiode eens wordt over het wetsvoorstel,
standpunten liggen op belangrijke onderdelen van het v(
stel ver uit elkaar. Daarvan getuigen wel de vele tien
wijzigingsvoorstellen die door diverse fracties zijn ingedii
MET het oog op de komende verkiezingen heeft de VV!
grote behoefte aan zich te profileren ten opzichte van
name het CDA. De liberalen hebben de afgelopen maai
in de ogen van de publieke opinie de ene afgang na de ai
re gemaakt. In het debat over het ontwerp-Mediawet zii
kennelijk een mogelijkheid het bezoedelde blazoen weer
op te poetsen. Het is hun kennelijk waard het regeerakki
van vier jaar geleden daarvoor te schenden. Toen imi
heeft de VVD zich er bij neergelegd, dat de commercie
ten de omroepen wordt gehouden. Nu wil ze daarop teru|
men.
KAS'
ge
ste<
de
ies ir
genti
cht.
hel
5P z<
r ik. Z
Het is vrijwel zeker dat de VVD wat betreft een comi
cieel derde tv-net niet haar zin krijgt. Op de steun van co
tiepartner CDA hoeft zij uiteraard niet te rekenen en
kans dat de PvdA-fractie ermee akkoord gaat is uiterst
ring. De Wiardi-Beckmanstichting, het wetenschappelijk
reau van de Partij van de Arbeid, heeft weliswaar onla
een lans gebroken voor gen zekere commercialisering var
omroep, maar ze is toen onmiddellijk teruggefloten dooi
partijtop.
Het is desondanks niet opmerkelijk, dat de socialisten j
teren de liberalen steunden bij hun voorstel voorrang te 1
lenen aan het mediadebat. Met de verkiezingen in zich
het immers ook de PvdA er alles aan gelegen de coalitiep
ners uit elkaar te drijven. Alle kleine partijen, zowel van
linker- als de rechtervleugel, zagen dat gisteren tijdens
ordedebat haarscherp in. Ze weigerden dan ook terecht I
medewerking aan de verkiezingsstunt van hun grote brokjv/£
iole
Stemmingmakerij
TT» ]pisct
UjR wordt ten onrechte stemming gemaakt tegen staatssei the
taris De Graaf, omdat hij regels heeft opgesteld waar c
werklozen zich dienen te houden om hun volle uitkering
houden. In elke gemeente zijn thans andere richtlijnen
kracht. Er is daardoor in zeker zin sprake van rechtsor) v^'a
lijkheid. De staatssecretaris heeft er verstandig aan ged
de regels te uniformeren. De werklozen hebben namelijk \a
halve recht op een uitkering er ook recht op, dat zij gelnttt
worden behandeld. Dat er sancties worden opgelegd w
neer men zich niet aan de regels houdt, is niet meer dan v
zelfsprekend. En dat de voorgestelde strafkortingen aan
forse kant zijn voorkomt alleen maar dat men de regels
verhoopt aan zijn laars lapt. Ook in dit geval is de concli shor
op zijn plaats dat de ketels voornamelijk met het oog opP^
verkiezingen worden gerammeld °e'
led .a
Heel
lerer
>lan,
Droog weer
DE BILT (KNMI) Het rusti
ge lenteweer houdt aan. Er is
af en toe zon, maar 's nachts
en 's ochtends kan er ook ge
makkelijk mist ontstaan, mede
doordat er maar weinig wind
is. De mist komt vooral voor
in gebieden met grote wate
roppervlakken, waar nog
steeds ijs op ligt.
Vannacht ligt het minimum
rond het vriespunt. Aanvrie-
zende mist kan de wegen hier
en daar weer glad maken.
Morgenmiddag wordt het on
geveer 9 graden, daar waar de
mist langzaam verdwijnt wat
kouder. De wind is verander
lijk, met als overheersende
richting het zuidoosten. Hij is
zwak tot matig. In de lucht
drukverdeling hoog boven
west-Rusland, laag op de At
lantische Oceaan verandert
tot het weekeinde maar wei
nig. Daardoor houden we ook
ongeveer hetzelfde weer.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor vrijdag en zaterdag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: droog en af en toe
zon. Middagtemperatuur tus
sen 3 en 8 graden.
Groot-Brittannie en Ierland:
droog, af en toe zon, maar in
de westelijke helft van Ierland
kans op regen. Middagtempe
ratuur rond 10 graden.
Benelux en noord-Frankrijk:
droog, perioden met zon,
's-nachts en 's-ochtends mist.
Middagtemperatuur omstreeks
10 graden.
Midden- en noord-Frankrijk:
droog en perioden met zon.
Middagtemperatuur tussen 9
en 15 graden.
Duitsland: wolkenvelden, zijn 1
perioden met zon en dr stofjt
Middagtemperatuur tusser bijvc
en 10 graden. ge z
kleii
Alpengebied: droog, periojsóor
met zon. Middagtemperatfere
omstreeks 9 graden.
Spanje en Portugal: met n
aan de oostkant kans op re| 4 r
Elders ook af en toe zon,
meest droog. Middagtemp
tuur tussen 12 en 17 grade
Italië en Joegoslavische
wisselend bewolkt en op
meeste plaatsen droog. 1
dagtemperatuur van 12 gra
in het noorden tot 17 gra
in het zuiden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer
temp temp il
IKV''
Berlijn i
Bordeaux
Brussel I
Dublin 1
Frankfort
Genève i
Helsinki
K lagen furt 1
Kopenhagen
Lissabon i
Locarno
Malta
Moskou
München
;t d
Ril
Üii