a FILM BLIK Jk ben me niet bewust van een Westers publiek n deau "Tan brmaat APANSEMEESTERREGISSEUR AKIRA KUROSA WA: eibel in Hongkong Schilderes Georgia O'Keeffe overleden Lunch concert Woody Allen: rijker geroofd Abel succes Cor Koppies Video 't nc,M tisc"" CcidócSoiwant VR1IDAG 7 MAART 1986 PAGINA 9 frit i IRDAM - De grote ;ter van de Japanse is even in Nederland, man die met „Rasho- in 1950 de Japanse ma een introductie irgde in de westerse n de field en sindsdien een it aantal meesterwer- inruil] produceerde waarvan ^TUURlielfde „Rashomon", zeven samurai" en nbo" in Hollywood magnificent se- f'), en door Sergio Leo- j„A fistful of dollars") naakt zouden wor- is met een complete houding in het Am- tdamse Amstelhotel •gestreken. In zijn ge- de Franse co-produ- van zijn laatste en succesvolle film Serge Silberman, Japanse dame met i onbekende regelfunc- |een idem dito meneer j wie Kurosawa tussen regels van het gesprek r zonder een woord te zijn stilstaande inlevert om het "eenzelfde welspre- Inde stilte gecorrigeerd I ug te krijgen - een 'fuwelijke tolk plus ver- tnwoordigers van de jierlandse distributeur „Ran", Concorde awa spreekt geen En- l Of we - vier journalisten t de voeten van de meester t vragen in het Nederlands aan de tolk willen stellen. Ku rosawa zit op de sofa, een ver rassend grote man. aan wie je z'n bijna 76 jaren niet afziet, gekleed in een rose-rode pullo ver, een beige broek en, zoals gebruikelijk bij hem, geduren de het gehele gesprek verscho len achter een donkere bril met vlinderachtig moptuur. Dat zou wel eens een gecom pliceerd gesprek kunnen wor den, lijkt het. Maar al op de eerste vraag geeft Kurosawa een antwoord van bijna tien minuten; gedurende een dik uur lang blijft hij ruim van stof. Dat val dus mee. Maar het merkwaardigste is dat hij al meteen begint te ontkennen dat zijn film „Ran", de Japan se versie van Shakespeare's „King Lear" zou zijn. „Ik wil de een verhaal maken over een oude Japanse heerser die zijn bezittingen onder zijn zo nen moet verdelen Terwijl we bezig waren aan het scenario, werden de paralellen met Sha kespeare's „Lear" steeds ster ker Ik heb toen Shakespeare's tekst weer gepakt en het stuk doorgelezen Daarna heb ik me gedeeltelijk ook door zijn stuk laten inspireren". Japanse nar Het klinkt wat merkwaardig. Niet dat „Ran" (Japans voor „chaos") geen indrukwekkend en in de eerste plaats Japans werkstuk is geworden, maar in de constructie van de film en in een aantal figuren lijkt Shakespeare als souffleur om de hoek te hebben gestaan. Bij Shakespeare zwerft de verne derde, door zijn kinderen ver stoten Lear als een waanzinni ge over de hei met zijn nar. De „shogun" Hidetora in „Ran" doet iets soortgelijks over het japanse equivalent van de hei, Akira Kurosawa: „Ik ben geen pessimist" ook al in gezelschap van een nar. „Narren" zegt Kurosawa, „zijn ook bekende verschijnin gen geweest in de Japanse his torie. Ze waren er om hun heer en zijn gasten te verma ken, en ze konden op een ver stolen manier kritiek leveren, verpakt in humor". Wat je ook over de verhouding Shake speare-Kurosawa vraagt, de Japanse grootmeester weigert in zijn antwoorden al te grote bindingen te onderstrepen. Kurosawa: „Mijn Hidetora is in e e n opzicht volkomen an ders dan Lear. Lear wordt waanzinnig na wat hem is overkomen, zijn waanzin is een voortzetting van de waan ideeën die hij tijdens zijn leven koestert. Mijn Hidetora komt tijdens zijn zwerftocht steeds meer tot inzicht, hij gaat besef fen wat hij fout gedaan heeft in zijn leven. Hij kijkt kritisch terug. Wat dat betreft vind ik „Ran" dan ook geen pessimis tische film". Niet uitleggen Ook dat is een opvallende uit spraak. Kurosawa gold - met een aantal zeer zwarte films - tot zijn werkstuk „Dodeska- den" (over armoede) als een regisseur met een zeker niet optimistische levensvisie. Na „Dodeskaden" (de film werd geen succes) filmde hij acht jaar niet, op het op invitatie in Rusland gemaakte „Dersu Uzala" na. Een moeilijke pe riode waarin Kurosawa een poging tot zelfmoord deed. Ook in het prachtige „Ran" zijn de drijfveren van de te genstrevers van „shogun" Hi detora hebzucht en haat. Ku rosawa: „Ik houd er niet zo van mijn eigen films uit te leg gen. Maar ik geloof dat u een fout maakt door te denken dat het een pessimistische film is. Het is een film over bewust wording van fouten en dat is al iets optimistisch. Dat mijn laatste films historische films zijn is puur toeval. Dat heeft niets te maken met een vlucht naar het verleden. Het hadden net zo goed hedendaagse film kunnen zijn. Bovendien denk ik dat het niet uitmaakt in welke tijd een film zich af speelt. Via het heden kan je commentaar geven op het ver leden en omgekeerd. Ik ben ook niet pessimistisch over de mens. Wanneer je in „Ran" de blinde zoon van Hidetora ziet rondzwerven, heb je als toe schouwer toch onmiddellijk het gevoel van: „o, als er maar niets gebeurt, als die man maar geholpen wordt, als die maar goed terechtkomt." Dat vind ik gevoelens die je beslist niet negatief kunt noemen. Zolang die er zijn ben ik niet pessimistisch". Niet chemisch Het fantastische gebruik van kleur in „Ran" is des te opval lender wanneer je bedenkt dat Kurosawa tot een tweetal films geleden alleen zwart-wit films maakte. Kurosawa: „Ik heb altijd geweigerd kleur te gebruiken omdat in de zestiger jaren de kleurenprocede's niet goed genoeg waren. Zelfs in mijn vorige film, „Kagemus- ha ;was het nog experimente ren met kleur wat mijzelf be treft. Pas in „Ran" ben ik te vreden over de kleur. Ik denk dat daarin ook meespeelt dat ik de moderne' kleuren te kunstmatig vind. Je ziet dat ze chemisch gemaakt worden. Ik heb geprobeerd in deze histo rische film de kwaliteit van de in het verleden nog op een na tuurlijke manier geproduceer de kleuren van stoffen te be naderen. De kostuums komen dan ook niet uit gewone film ateliers, maar zijn gemaakt door de mensen die werken voor het traditionele Noh-the- ater." Westen De binding van Kurosawa met het westen is een frappante. Het is, zijn hele carrière lang, een tweerichtingsverkeer van ideeen en beinvloedingen ge weest. Zijn forse visuele stijl, zijn keus voor helden die zich niet makkelijk laten overtui gen, egenwijze stijfkoppen die door schade en schande wijs worden, hebben westerse re gisseurs beinvloed. Zijn films werden hier „nagemaakt". Hijzelf voedde zijn carrière met literair materiaal uit het westen. In '51 verfilmde hij Dostojewski's „De idioot", in '57 maakte hij met "Throne of blood" (letterlijk vertaald heet de film „Het spinnewebkas- teel") op een indrukwekkende manier Shakespeare's „Mac beth", hij bewerkte in „High and low" ('63) een thriller van Ed McBain en in zijn „Roodb- aard" zijn invloeden van Dos- tojewski te herkennen. Aan de ene kant verzekerde het feit dat Kurosawa naast Europese en Amerikaanse thema's ook Westerse vertelprincipes kon absorberen, hem de belangstel ling van onze wereld en onze filmers. Hij bleef Japans, maar hij was zo de eerste Japanse regisseur die het Westen kon veroveren. Aan de andere kant bezorgde hem dat ook kritiek aan het thuisfront. Op „Ran" werd in Japan minder enthousiast gereageerd dan hier. De film zou te weinig Ja pans zijn. In hoeverre richt filmer Kuro sawa zich bij de aanpak van zijn films, bij het duidelijk ma ken van zijn thema's inder daad op „het Westen"? Kuro sawa: „Ik ben een Japanse fil mer. Ik maak films als een Ja panse cineast. Ik ben me tij dens m'n werk op geen enkele manier bewust van mijn pu bliek. Dus ook niet van een westers publiek". Hij staat op met een lichte glimlach. Het uur is om. De meester is uitgesproken en be gint de handen van de journa listen te schudden. En mom pelt de twee enige Engelse woorden van die middag: „Thank you". BERT JANSMA lOR: „The protector" met Jackie Chan en ijr Alello. Regie: James 'enhaus. :kie Chan is in Hongkong h superster van het kaliber n wijlen Bruce Lee. Hong- ing-producer Raymond (ow produceerde een aantal n die Bruce Lee-films en ébeerde na de dood van die iate-kei met andere films in t westen voet aan de grond krijgen. Bijna altijd films arin "heroine en martiale nsten hand in hand gaan (in maakte hij „The Amster- m Kill"). Jackie Chan is ows nieuwste poging door breken. ian speelt - erg veel acteren daar trouwens niet bij - een Yorkse politie-agent van a-d'r-op type die met een lega naar Hongkong mag daar de ontvoerde dochter n een onderwereldfiguur op sporen en het bewijs te vin- n voor diens bezigheden in irugshandel. Een verhaal tje van niks dat alleen maar aanleiding is voor een soort catalogus van het fysieke kun nen van Chan. Terwijl zijn maat, de oudere acteur Danny Aiello (van dat leuke rolletje in „Broadway Danny Rose' in noodgevallen alleen zijn pistool kan trekken, raffelt Chan met armen, benen en vuisten in 4iet rond, slingert zich als een Chinese Tarzan van de ene sampan naar de andere in de haven van Hong kong en meer van die toeren. Voor zover hij een aantal ac ties niet zelf uitvoert, heeft hij formidabele stuntmensen ter beschikking, dus dat zit wel goed. Aardigste aspect is een stuk sight-seeing met de came ra door Hongkong, dat menige toeroperator zich graag als re clame-materiaal zou wensen. Hongkong wordt overigens grotendeels in puin achterge laten als we de filmbeelden mogen geloven. Daarvoor krij gen de heren politie-agenten terug in New York eremetaal op de borst. Ik ben bang dat we nog wel eens wat van Chan zullen horen. BERT JANSMA v. /Hl en luxe handdoek van 50 x 100 cm wordt uw deel als u ons een nieuwe abonnee opgeeft. De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk verwelkomd: deze krijgt de krant de eerste twee eken gratis. Noleer als nieuwe abonnee ingaande. JVaam; Mm: Postcode/plaats: Telefoon:(voor controle bezorging) Deze ontvangt de krant de eerste twee weken gratis. Daarna wordt het abonnement betaald per 0 maand automatisch ad f 22,49 0 kwartaal per acceptgiro ad f 67,43 Stour als dank de handdoek aan: Haam: Adres: Stuur deze bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 0oS, 2500 Vd Den Haag (postzegel betalen wij). ALPHEN AAN DEN RUN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Weird Science (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 14.15. EUROCINEMA II: Militaire Academie (16); 18.45, 21.00, The Goonies (al); za zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: A chorue line (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA IV: Once upon a time in the west (12); 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Orgie in New York (18); za. 24.00. EUROCINE- MA II: Militaire academie (16); za. 24 00. EUROCINEMA III: A cho rus line (16); za. 24.00. EUROCI- NEMA IV: Superboezem (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA III: Donald Ouck'e verjaardagspartijtje (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): The Protector (12); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Out ol Africa (al); De aanslag (al); 14.15, 20.00. A chorus line (al); Brewster millione (at); 14.30, 19.00, 21.15. Plenty (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. dl. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Militaire academy (al); 14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15, 16.30. 19.00, 21.15. e REX (Haar lemmerstraat 52. tel. 071-125414); Motel vol heerlijke spelletjes (16). 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN e LIDO: Taran en de toverketel (al): za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Meisjes in extase (16); vr. za. 23.30. KATWIJK CITY THEATER I (Bad- straat 30. tel. 01718-74075): Back to the future (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: King Solomon's mines (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Legend (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Once upon a time in the west (al); 20.00. do. vr. zo. 14.45. KINDERVOORSTELUNGEN CITY THEATER IV: Billy Turf, haantje de voorste (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Jesus Christ Superstar (al); do. t/m zo. 19.00. di. 14.15. The Goonies (al); za. zo. wo. 15.45. Bodaa de aangre (12); do. t/m zo. 21.15. Kaos (12); ma. di. wo. 19.30. KINDERVOORSTELLINGEN Tom en Jerry; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751- 13269): Traffic school (al); vr. t/m zo. 20.00. Prizzi'e honur (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN The never ending story; za^o.wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500); Out of Africa (al); 14.00, 20.15. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): A chorue line (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo 13.15, 15.45, 18.45. 21.15. ASTA 3: Comman do (16); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15. 15.45, 18 45, 21.15 BABY LON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABYLON 2: While nights (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 3: Macaroni (16); 14.00, 19.00, 21.15. zo 13.30, 16.00, 19.00, 21.15. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): The protector (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: RAN (16); 14.00, 20 00. CINEAC 3: To live and die in L.A. (16); 18.45, 21.30. do. vr, ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): A chorus line (al); za. wo 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carneqielaan, tel. 456756); De aanslag (al); 14.00, 20.15. e ME TROPOLE 2: Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Motief voor moord (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Beck to the future (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Teachers (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Fright night (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 2: Brewster's millions (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 3: Back lo the future (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 4: Militaire academie (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Meisjes voor iedereen (18); 12.00 tot 22.30.- zo. v.a. 13.30. vr. za. 22.30. LE PARIS 2: Naked scents (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. vr za. 22.45. LE PARIS 3: Slip into silk (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: La historia oficial; 14.00, 19.30, 21.45. wo. za. zo. 19.30, 21.45. Captain pirate; zo. 16.15. Zaal 2: El hombre que gano la razon; 16.15, 19.30, 21.45. za. 19.30. zo. 19.30, 21.45. Zaal 3: 90 Jaar filmgeschiedenis Nederland jaren *30. Bleke bel; do. Dood wa ter; vr. Meisje met deh blauwen hoed; za. 't Waa één april; zo. Pyg malion; ma. Boefje; di. Ergens in Nederland; wo. Dagelijks 14.00, 19.30, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: The protector (16); za. 00.15. CINEAC II: Cheech Chong „The Corsican brothers (16); za. 00.15. CINEAC III: To live and die in L.A. (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Erotic radio (18); za. 00.02. e LE PARIS III: Slip into silk (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC III: Taran en de toverke tel: za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. SANA FE De Ameri kaanse schilderes Georgia O'Keeffe, die beschouwd werd als een pionier van de moderne Amerikaanse kunst, is gisteren in Santa Fe overleden. Zij is 98 jaar geworden. Georgia O'Keeffe is vooral bekend om haar semi-abstracte werken. De natuur en vooral de woestijn van Nieuw-Mexico waren voor haar een belangrijke in spiratiebron. Zij schilderde onder meer gro te bloemen. De vorm die zij daar aangaf suggereerde vaak menselijke gestalten. De „Black Iris" (1926) is een van haar bekendste werken. Zij had ook een voorliefde voor het schilderen van botten, zo als in „Cow's skull; Red, White and Blue" (1931). O'Keeffe werd geboren in no vember 1887 in Sun Prairie (Wisconsin). Zij studeerde aan het „Art Institute" in Chicago en de „Arts Students League" in New York. In 1918 werd zij lid van de groep kunstenaars rond de fo tograaf Stieglitz, met wie zij later trouwde. Hij maakte hon derden foto's van haar. Zij kreeg in 1970 de gouden medaille van het „Na tional Institute of Art". LEIDEN De lunchcon certen in de Kapelzaal, die K&O dit jaar voor het eerst presenteert, blijken bij het publiek in de smaak te vallen. Steeds meer mensen nemen de gelegenheid te baat, om hun middagboterham tij dens een concert te nutti gen. Hoewel de concerten om kwart voor één beginnen en om half twee eindigen vormt het later binnenkomen of eer der vertrekken geen enkel be zwaar. Het is tekenend voor de ongedwongen sfeer van deze lunchconcerten, die met de lage toegangsprijs van f3.- en f4 - voor niemand een fi nanciële aderlating kunnen betekenen. Minder in overeen stemming met dit lage entrée en de min of meer vrijblijven de, ontspannen ambiance is de onmiskenbaar hoge kwaliteit van de niet zelden internatio naal vermaarae kunstenaars die K&O voor deze serie heeft kunnen contracteren. Een be wijs van dit hoge niveau lever de gistermiddag de Ameri-- kaanse pianist Edward Eikner. Deze uit Texas afkomstige mu sicus trad met groot succes op in Amerika, Europa en het Verre Oosten. In het korte re cital van gisteren toonde hij affiniteit met muziek uit ver schillende stijlperiodes. Hoe wel hij zijn uiterste best deed op de sonates in E, L.23 en L.21 van Bachs tijdgenoot Do- menico Scarlatti, blijft het toch een vrijwel onmogelijke toer om het speels-galante van deze muziek adequaat op een con certvleugel weer te geven. Hoe weloverwogen, licht en ingeto gen het pianospel ook mag zijn, deze rococo-muziek blijft bij uitstek bestemd voor een uitvoering op clavecimbel. Veel minder gold dit bezwaar bij de Sonate in Es, KV.282 van W.A. Mozart. Het is een van Mozarts vroege, Salzburg- se sonates. Bij uitzondering be gint het met een Adagio, dat in deze sonate qua schoonheid wel het meest opvalt. Eikner voldeed aan een van de eerste eisen aan een goede Mozart- vertolking: hij liet de vleugel zingen. Een weloverwogen en spaarzaam pedaalgebruik maakte de klank nergens te dik of ondoorzichtig. Eikners precieze en zuivere techniek stond borg voor de zo vereiste fijne articulatie en klanknuan cering. De vertolking van Liszts Hon gaarse Rapsodieën nr.5 en 6 was bijzonder muzikaal. Ge lukkig geen etalage van louter technisch kunnen, maar boei end en gepassioneerd spel waaraan de solist waar nodig een uiterste aan spanning meegaf. Spanning ontbrak evenmin in de twee Spaanse dansen, waarmee Eikner als toegift besloot. Met name die van De Falla bruiste van ener gie en ook in deze Zuidelijke dramatiek toonde hij zich een meester. Het volgende lunch concert is op donderdag 13 maart. Dan worden pianotrio's van Beethoven en Schumann uitgevoerd. MARCEL VAN BAARLE An thony Quinn in filmm usicalZorba De neven van Cannon-film (Golan en Globushebben weer een hele reeks namen aan hun toch al volle pro- duktie-agenda toegevoegd. Dustin Hoffman gaat spelen in „La Bra va", naar een boek van Elmo Leonard, Polanski gaat een film voor Cannon maken, Godard z'n King Lear, waarvoor hij indertijd op een servetje in Cannes het contract kreeg, de schrijver Norman Mailer gaat z'n de buut als regisseur maken met de filmversie van zijn „Tough guys dont dance" en dan is ook good old Anthony Quinn gevallen voor het snelste duo in de filmindus trie. Quinn zal, na er jaren mee op Broadway gestaan te hebben, nu ook de hoofdrol spelen in de (let op) filmver sie van de musicalversie van „Zorba, de Griek". Anthony Quinn, met een kari katuur van Zorba, die hij op nieuw gaat verfilmen. Door Bert Jansma Woody Allen is bezig zijn ei gen records te slaan met zijn nieuwste film „Hannah Her Sisters. Aliens films spreken, ook in Amerika, een beperkt publiek aan en meestal alleen dat van de grote steden. Een Woody Al len-film heeft meestal z'n premiere in New York, dan volgt Los Angeles en daarna het Canadese Toronto. Lang zaam gaat de film dan in een aantal provinciesteden draai en, maar boven de 400 kop ieën komen zijn films gemid deld niet uit („Rose of Cairo" draaide vorig jaar in 419 kop ieën in de Verenigde Staten). Maar Aliens nieuwste, „Han nah Her Sisters", door breekt dat patroon. De pre miere vond in 54 bioscopen plaats, al snel draaide de film in 200 theaters en de distri buteur, Orion Pictures, ver wacht dat er uiteindelijk tus sen de zes en de zevendui zend kopieën van Aliens film zullen kunnen draaien! Woody Allen zelf zal dat niet gaan controleren. Hij komt zelden New York uit, een stad die hem aan het hart ge bakken zit en die daardoor Woody Allen op z'n vaste stek, jazz-klarinet spelend in Michael's Pub: „New York geromantiseerd.'- ook fraai, maar niet helemaal realistisch in zijn films figu reert. In een interview in het Amerikaanse blad GQ vertelt hij over New York: „Ik weet dat ik de stad geromantiseerd heb. Ik kom voortdurend Eu ropeanen tegen die alleen iets van New York weten uit „Annie Hall" of „Manhat tan". Ik schat dat 75 procent van de mensen die me zien spelen in Michael's Pub (Woody Allen speelt daar jazz-klarinet. BJ) - en dat doe ik al dertien jaar lang - tot New York zijn aangetrokken door beelden uit die films. Als ze denken dat dót ze te wachten staat, ben ik bang dat ze teleurgesteld worden". Allen is zich zeer bewust van de verloedering van zijn lie- velingsstad, maar beroofd is hij nog nooit. „Ze hebben wel m'n apartement beroofd" zegt Woody Allen. „Hoewel, het klinkt gekker dan 't was, maar de dieven waren blijk baar eerst in een ander apar tement dan het mijne ge weest. Ze zijn bij mij van iets geschrokken, want ze hebben de hele boel laten vallen en zijn 'm gesmeerd. Ik had er opeens een televisietoestel bij.-Het is m'n enige ervaring met misdaad in New York". O ja, Woody Allen woont aan de East Side van Central Park: „Ik kan uit het raam van mijn apartement over Central Park heenkijken recht naar het apartement van Mia Farrow op Central Park West". De film „Abel" is een onver wacht succes in de Neder landse bioscopen. De eerste ling van Alex van Warmer dam gaat in tien bioscopen een tweede week in en dat is gelukkig heel wat beter dan jesmensen" wel gelegenheid „Maria" die al nergens in het gehad hebben „hun" film te land meer te bekennen valt. gaan zien. Ik vraag me af of de „tient- „De aanslag" loopt ook nog altijd goed, en het wachten is nu op het tweede deel van het succesvolle „Schatjes", dat de titel „Mama is boos" heeft gekregen. De film van Ruud van Hemert (met Peter Faber en Geert de Jong) gaat op 20 maart maar in liefst ze ventig Nederlandse biosco pen tegelijkertijd draaien. De Amsterdamse bioscoopex ploitant, filmverhuurder èn filmliefhebber Cor Koppies komt weer met iets nieuws. Vorig jaar kwam het „Film- frieken festi valuit zijn ideeënbus, inmiddels is hij met Cor Koppies Video be- fonnen. Een nieuw video-la- el waarvan de eerste vier ti tels uit zijn: „Enrico IV", Heartaches„Aan een on bekende" en „Black Sun". Maandelijks volgen vier nieuwe titels. Koppies Video verspeid een gratis Video- nieuws in een oplaag van 100.000 stuks en dat heeft al meteen een mooie kop op de frontpagina: „Op Hoop van Zegen reeds in mei in de vi deotheek". Terwijl er in Goe dereede door Guido Pieters en de zijnen nog geworsteld wordt met de vis en al die andere dingen die anno 1986 duurder betaald worden dan in de tijd van Heyermans. Grapje van Cor Kopies: Het gaat bij hem om de oude „Op hoop van zegen". Hij brengt de film van Alex Benno uit 1935 in mei op video uit. Met Esther de Boer-van Rijk in haar legendarisch geworden rol als Kniertje. Ik denk toch dat een hoop van die snelle, pak-maar-in video-huurders thuis verbaasd zullenopkij ken. CcldóëSomont J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 9