Filippijnse katholieken
vragen aandacht voor
economische structuur
„We moeten de kerk teruggeven aan de mensen"
aan tafel
ÊcidócOcHiAcmt
kerk
wereld
CIDI pleit voor gesprek
tussen joden en moslims
beroepingen
ACHTERGROND
QeidóaQowuvnt
ZATERDAG 1 MAART 1986PAGINA2BI
Raad van Kerken: Kerk in Namibië vervolgd
De door Zuid-Afrika ingestelde overgangsregering vervolgt de
kerk in Namibië in toenemende mate. Dit schrijft dr Abisai
Shejavali, secretaris van de Namibische Raad van Kerke. De
autoriteiten in Namibië hebben onlangs aangekondigd het
werk van de Raad van Kerken te onderzoeken. Shejavali be
stempelde dit voornemen als een poging de kerk tot zwijgen te
brengen. De kerken hebben volgens hem de plicht misstanden
in de samenleving aan de kaak te stellen. De Raad heeft zich
dan ook altijd kritisch opgesteld tegenover de overgangsrege
ring, die volgens de kerkelijke organisatie niet het volk verte
genwoordigt. De Namibische kerken hebben opnieuw vrije
verkiezingen en terugtrekking van de Zuidafrikaanse troepen
geëist.
„Wilde Ganzen" vlogen meer geld bij elkaar
De inkomsten van de „Wilde Ganzen", het hulpwerk van de
IKON, bedroegen over 1985 bijna 4,75 miljoen gulden. Dat is
ongeveer 750.000 gulden meer dan in 1984. De inkomsten uit
de zondagse vluchten waren vorig jaar bijna een miljoen gul
den hoger, terwijl die uit testamentaire beschikkingen 200.000
gulden lager. De stijgende inkomsten van de zondagse vluch
ten waren voornamelijk te danken aan de „noodganzen" voor
Bangladesh, Zuid-Afrika, Mexico en Colombia. Opmerkelijke
vluchten in 1985 waren die voor China, waar de kerken voor
het eerst hulp uit het buitenland mochten ontvangen, en die
voor het Academisch Ziekenhuis te Leiden ter gelegenheid
van de herdenking van 40 jaar bevrijding.
Kijk niet naar de kruik,
maar naar de inhoud
ervan; sommige kruiken
zijn nieuw en bevatten
oude wijn en sommige
kruiken zijn oud en
bevatten niet eens jonge
wijn
J Rabbi Meïr
IN CONTACTEN MET BISDOM GRONINGEN:
„De nadruk van het contact
zal nu hopelijk wat minder
komen te liggen op berichten
over vermoorde mensen. Je
was vaak bang om een brief
open te maken". José Kemp
uit Winschoten is lid van de
Filippijnenwerkgroep van het
dekenaat Oost-Groningen. Ze
maakt ook deel uit van de
Communio-werkgroep van
het bisdom Groningen.
Sinds 1981 bestaai er een
hechte relatie, een communio,
tussen het bisdom Groningen
en het bisdom Ilagan op de
Filippijnen De rooms-katho-
lieken in het Noorden des
lands hebben dan ook met
meer dan normale interesse
de recente ontwikkelingen op
de Filippijnen gevolgd. Tita
Schikan, ook lid van de werk
groep: „We konden helaas
nog geen contact met de krij
gen, maar wel een gelukstele
gram gestuurd naar onze
vrienden".
In 1981, toen het bisdom Gro
ningen 25 jaar bestond, startte
de relatie aan met het bisdom
Ilagan op de Filippijnen. Die
relatie is gestoeld op gelijk
waardigheid. Samen met de
gelovigen uit het Verre Oos
ten willen de Noorderlingen
nadenken en studeren op de
eigen situatie en van elkaar
leren. Geconstateerd is dat de
economische systemen, waar
in men leeft, identiek zijn. Al
leen lijden de Filippino's hon
ger en worden ze economisch
onderdrukt, terwijl de Neder-
landers in grote welvaart le
ven Over dit soort zaken is
regelmatig contact. Delegaties
uit de bisdommen legden al
enige keren bezoeken bij el
kaar af.
De situatie onder Marcos
vörmde tot nu toe een belang
rijk aspect van de contacten.
Steeds kwamen ook de econo
mische verhoudingen ter
sprake. Die hebben geleid tot
het economische onrecht in
de samenleving. De Filippi
no's deden een beroep op hun
Nederlandse partners toch
vooral hiervoor aandacht te
hebben. Nederland is per slot
van rekening na Amerika de
belangrijkste handelspartner
van de Filippijnen.
Tita Schikan. lid van de com
munio-werkgroep van het
bisdom Groningen is „ontzet
tend blij" met de machtswis
seling op de Filippijnen en
wijst op de belangrijke rol, die
de kerk heeft gespeeld in de
omwenteling: „Kardinaal Sin
heeft op een gegeven moment
de mensen opgeroepen om
naar het kamp van generaal
Ramos te gaan. De bisschop
penconferentie is voortdurend
met de situatie bezig ge
weest". Verwacht zij dat de
contacten tussen Ilagan en
Groningen zullen veranderen
na de machtswisseling? Me
vrouw Schikan: „Een belang
rijke aspect in de contacten
was natuurlijk het bewind
Kardinaal Sin: belangrijke fac
tor bij machtswisseling
van Marcos. Hij is weg. Ik
denk dat er in de communio
een accentverschuiving zal
plaatsvinden naar meer aan
dacht de economische structu-
Mevrouw Kemp is bovenal
„opgelucht" na de machtswis
seling: „Door de communio
zijn we echt vrienden gewor
den. En het was bekend dat
het voor veel mensen een le
vensgevaarlijke situatie was.
Van Paul Medina, de voorzit
ter van de communio-werk
groep wist je dat zijn leven
elke dag gevaar liep. En dat is
nu toch wel voorbij". Verder
zegt ze er altijd van overtuigd
te zijn geweest, dat ze in de
Filippijnenwerkgroep bezig
was voor een goede zaak te
vechten: „Maar regelmatig
bekroop je ook het idee, dat je
tegen de bierkaai aan het
vechten was. Wat er de afge
lopen week is gebeurd is wel
een bemoediging".
JIBBO POPPEN
Joden en moslims in Nederland zouden op basis van gelijk
waardigheid met elkaar moeten gaan praten. Dit schrijft R.
Naftaniël, directeur van het Centrum voor Informatie en Do
cumentatie Israël (CIDI), in de in de „Israël Nieuwsbribf" van
het CIDI. Aanleiding voor het voorstel zijn de recente antise-
mitistische uitlatingen van vooraanstaande Nederlandse mos
limleiders.
Naftaniël ziet hierin ook een taak voor vertegenwoordigers
van de Joodse gemeenschap weggelegd. Zij moeten naar zijn
mening actief contact zoeken met hun Nederlandse Moslim-
-collega's. „Waarom kan er naar het model van het OJEC geen
overlegorgaan van Joden en Moslims in Nederland worden op
gericht?" .aldus Naftaniël.
M. Ritzi, stichter van de sji'itische moslimorganisatie Hoessein-
-missie, zei in een interview met de „Nieuwe Revu" dat „de
Joden de voornaamste van alle problemefl zijn". „Zij willen al
tijd meer en meer". Naftaniël vraagt zich af of het niet ver
standig is „de in gang gezette vooroordelenbestrijding van
overheidswege ook in Moslim-kringen te doen plaatsvinden".
Diverse islamitische groeperingen hebben grote problemen bij
de aankoop en het onderhoud van gebedsruimten. In hun po
gingen om overheidssubsidie te verkrijgen maken ze gebruik
van het argument dat anders buitenlandse mogendheden in het
gat van de financiering van moskeeën zouden springen. „Heel
bedenkelijk", aldus Naftaniël, die van mening is dat de schei
ding tussen Kerk en Staat niet meer ongedaan mag worden ge
maakt.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Genemuiden parttime
toezegging C. M. Visser kandidaat
aldaar, te Oosterveen e.o. J. Ek,
kandidaat te Hilversum, te Lekker-
land J. H. C. Olie te Opheusden.
Aangenomen naar Doornspijk L.
Schaafsma te Zuilichem en Nieu-
waal. Toegelaten tot evangeliebedie
ning: mw. E. van Gemerden, Vleu-
tenseweg 106. Utrecht J.J. Rubel,
Barchman Wuytierslaan 152 in
Amersfoort. Toegelaten tot evange
liebediening en" beroepbaar: mw.
J.M. Baay. Stellingmolen 6, Hodten.
Mw. W C. Remme, Markt 10 in Vee-
nendaal. Ph. van Wijk. Magnolia 11
in Veenendaal. Mw. K.M. Heynis,
Treubstraat 157 in Nun6peet. P.A.
Simons. Treubstraat 157 in Nun-
speet. C.M. Visser, Kerkplein 18,
Genemuiden. Mw. A.J. Yntema,
Kruisdwarsstraat 23 in Utrecht.
Gereformeerde Kerken vrijge-
Aangenomen naar Zwartsluis S.
Schaaij, kandidaat te Apeldoorn die
bedankte voor Zevenbergen. Beroe-
Een te Marknesse, drs. K. de Vries
andidaat te Kampen.
Het bisdom Rotterdam krijgt er deze maand twee jonge
priesters bij, een ongekende weelde voor het bisdom. Het
zijn Joost de Lange (29) uit Noord wijk die nu nog als pas
toraal werker bezig is in de parochie van Berkel en Dick
Verbakei (31) uit Bleiswijk, werkzaam in Naaldwijk. De
laatste wordt vanmiddag gewijd in de kerk van de St.-
Adrianusparochie te Naaldwijk door mgr. R. Bar. Een
week later volgt Joost de Lange, die in Berkel door de bis
schop zal worden gewijd.
Beiden hebben in Limburg gestudeerd. Verbakei aan de
Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in Heerlen, De
Lange korte tijd in Rolduc. Aan de Amsterdamse Katho
lieke Theologische Hogeschool maakte hij zijn studie af.
Na hun afstuderen waren ze enige jaren pastoraal werker
in de plaatsen waar ze nu gewijd worden. Waarom hebben
ze alsnog gekozen voor het priesterschap en hoe kijken zij
tegen hun opleiding en „baan" aan?
„Op een gegeven moment on
derken je: dit is de krachtigste
lijn in mijn bestaan. Ik ben
daar de nodige tijd mee bezig
geweest om dat helder te krij
gen, maar als het dan zover is,
dan moet je kiezen". Na ruim
twee jaar pastoraal werker te
zijn geweest in Naald wijk.'
was het priesterschap voor
Dick Verbakei de sterkste
lijn. De Lange: „Het is een le
vensstijl waar je voor kiest,
die heeft zijn beperkingen,
maar dat geldt ook voor het
huwelijk. We zijn allebei wel
eens verliefd geweest en
waarom zou dat niet nog eens
kunnen gebeuren?" Dat
neemt niet weg dat voor bei
den deze zaken nog liever
vandaag dan morgen ontkop
peld mogen worden.
Niets menselijks vreemd dus.
De uitdagingen liggen elders,
zo blijkt uit het gesprek in de
pastorie i,n Berkel, waarin het
nodige over de tafel gaat. op
leiding in Limburg, sex en
huwelijk, uitspraken van paus
en bisschoppen, opvattingen
over de rol van de kerk, pola
risatie. De Lange: „Ik heb ge
kozen voor Rotterdam. Wat
moet je met een religie die uit
een landbouwcultuur komt in
een samenleving anno 2000
met flats, electrische verlich
ting en dan zit jij daar te tob
ben met je symbooltjes van
water, licht en kaarsen. Wat
moet je daar mee in een sa
menleving die zo verstedelijkt
is dat mensen ieder gevoel
met natuur, waarin ons geloof
zich toch op de eerste plaats
uit. Hoe kan dat in deze sa
menleving nog bevrijdend
werken? Lichtgevend wer
ken, zou ik bijna zeggen. Wij
zijn in die samenleving ge
stopt. We hebben geen paskla
re oplossingen. Je moet, wat
er van hogerhand ook wordt
gezegd, steeds weer creatieve
oplossingen bedenken. Daar
liggen mijn uitdagingen."
Hoe denken zij te werken in
een kerk die over zoveel vra
gen zo verschillend denkt?
De Lange: „Het zou belache
lijk zijn te zeggen dat het in
die polarisatie om een schijn
gevecht gaat. Maar dat je daar
in de parochie nou zoveel van
merkt? In Den Haag, waar ik
begonnen ben, werd je daar
meer mee geconfronteerd.
Dat speelt hier in Berkel alle
maal veel minder. Ik ben ook
niet graag iemand die de din
gen polariseert. Het is de
meest onheilzame weg die je
kunt gaan."
Verbakei: „Dat is het aardige
in het werken in een parochie
hier in het westen van het
land. Je komt rechtse en link
se mensen tegen, maar het
heeft een menselijke maat, er
zit een verhaal achter. Zoals
er achter mijn leven een ver
haal zit, daar valt over te pra
ten. En dat moet zo in de
kerk. Het gaat om mensen
verzamelen. „Kerk" betekent
verzameling in de Hebreeuw
se oorsprong van het woord.
Het gaat niet om een exclusie
ve groep. Het gaat om alle
mensen en daar wil je voor
werken". De Lange voegt
daar aan toe: „Waarbij ik wel
wil zeggen: als er mensen ge
kneveld worden, dan hebben
ze een kwade aan mij."
Is dat niet gebeurd?
„Wat me zelf betreft ben ik
nooit gekneveld door die
kerk. ik kan ook zeggen: dat
heb ik me nooit laten gebeu-
Dick Verbakei en Joost de Lange: je stelt altijd mensen teleur.
ren. Daar ben je zelf bij. Ik zal
ook nooit mensen in naam
van die kerk proberen te kne
velen."
Je zit toch met bepaalde leer-
uitspraken van bovenaf?
De Lange: „Zo voel ik dat
niet. Toen ik hier naar toe
kwam zei deze bisschop: als ik
jullie in mijn bisdom te werk
stel, dan hebben jullie in mijn
bisdom een verantwoordelijk
heid die je ter plaatse uit
voert. En daar vertrouw ik
op. Dat vind ik een zeer pret
tig klimaat, dat je vertrouwen
krijgt en dat hij vertrouwt op
jouw verantwoordelijkheid."
Verbakei heeft vanuit zijn op
leiding wat dat betreft anders
meegemaakt: "Iedereen op de
school in Heerlen of je nu
student of leraar was was
in de ogen van bisschop Gij-
sen per definitie verdacht.
Steeds weer ging het er over
of de betreffende man of
vrouw wel orthodox in de
leer is. Steeds was daarover
gezeur en geroddel. Dat is een
hele frustrerende ervaring ge
weest. Dat ik mijn geloof in
de kerk niet ben kwijt ge
raakt, dat beschouw ik ais een
genade Gods. Het is een ge
weldige aanslag op mijn kerk
besef geweest. Het bezwaar
van de kant van het bisdom
was onder meer dat het ont
brak aan spirituele vorming.
Dat was onzin. Van alle theo
logische hogescholen wordt de
HTP beschouwd als een van
de meest spirituele die er zijn.
Ik heb me in die atmosfeer al
tijd heel erg thuis gevoeld.
Waarom koos je voor Rolduc,
het seminarie van mgr. Gij-
se n?
De Lange: „Ik was misschien
een beetje naïef toen ik daar
naar toe ging. Het was bij
mijn aankomst (1975) pas op
gericht. Er was een heel pret
tige sfeer. Er waren toen 23
mensen. Het breekpunt was
Hat ik op een gegeven mo
ment van hoger hand ver
plicht was een bepaalde gees
telijk leidsman te kiezen. Ik
vond dat een fundamentele
inbreuk op mijn vrijheid."
„Ik heb er nu geen behoefte
meer aan om me er nog tegen
af te zetten. Dat heb ik gehad.
Rolduc biedt voor een aantal
mensen bepaalde voordelen,
dat gold voor mij niet. Het
was niet helemaal mijn stijl.
De zelfgenoegzaamheid die
daar ging heersen: wij zijn de
redding van katholiek Neder
land, ging me tegen staan. Dat
hield ik op een gegeven mo
ment wel voor gezien."
Vervolgens ging je naar Am
sterdam.
„Je komt dan meteen van het
ene uiterste in het andere.
Men is daar in eerste instantie
veel minder gevoelig voor het
leergezag dat spreekt. Men
wil wel luisteren, maar men
luistert naar wat gezegd
wordt. En dat wordt beklopt.
Daar moest ik aan wennen. Je
kwam in contact met een sca
la aan kerkelijke mogelijkhe
den van behoudend tot voor
uitstrevend, dat gaat allem-
naal min of meer door elkaar
heen en dat blijft op een of
andere manier contact met el
kaar houden.
Verbakei: „In Limburg zag je
duidelijk twee aparte groepen
die los zijn komen te staan
van elkaar. Hier in het Rot
terdamse bisdom zijn ook wel
verschillen van mening, maar
je laat elkaar niet los. In die
zin is wat er in Limburg ge
beurt typisch anti-katholiek.
Het is het opheffen van het
volkskerkidee. Daarin gaat
het om een kerk die ruimte
schept voor velen". De Lange:
„Dat is een kerk met een lage
drempel. Het gaat daar niet in
de eerste plaats om die catalo
gus van geboden en verboden.
Dat is een enorme verschra
ling."
Is het priesterschap een roe
ping of een baan?
Verbakei: „Nou het is zeker
ook gen baan. Baan is mis
schien het juiste woord niet,
het is ook een vak dat vak
manschap vereist, training
vraagt. Er komt immers een
kerk aan die zelfredzaam
moet zijn en daar moet je
mensen op voorbereiden.
Daar achter zit de gedachte:
de kerk teruggeven aan de
mensen. Niet meer de paus en
de bisschoppen zijn uitslui
tend de kerk. Mensen zien je
nog wel vaak als professionele
gelovigen. Het gaat er om aan
mensen het besef terug te ge
ven dat zij die kerk zijn. Dat
zij een vitale inbreng heb
ben",
„Je probeert met hen een
beetje op het spoor te komen
van die eeuwenoude bood
schap. Die is niet alleen inte
ressant voor de geschiedenis,
je moet duidelijk maken dat
die alles te maken heeft met
mijn wijze van leven, met
mijn kasboek, mijn flat, met
de sores waar ik in zit. Het is
best heel idealistisch. Want
hoe bereik je het? De taken
waarvoor we staan zijn im
mens groot. De groep is te
groot en je bent met te weinig
mensen en te weinig creatieve
mensen, dat is een hele klus.
Je stelt dus altijd mensen te
leur. Dat is zeer pijnlijk."
PAUL VAN VELTHOVEN
Zalmmayonaise hip filet met perzik,
tuinbonen en aardappelen citroen vla
Legde uitgelekte en van graten en vel ontdane zalm op sla en
strooi er fijngeknipte peterselie over. Mix eidooier, zout, peper,
mosterd en azijn. Roer de olie druppelsgewijs door dit mengsel.
Maak de mayonaise op smaak af met zout en azijn. Kant en kla
re mayonaise kan ook. Geef mayonaise en toast apart bij de
zalm.
Bak de kipfilets op een matig vuur in tien minuten bruin en
gaar. Strooi er na het dichtschroeien zout en kerrie over. Houd
het vlees warm op een bord en bak de in vieren gedeelde perzi
ken warm in het bakvet. Garneer de kip met de perziken en
maak de jus af met water, iets perziksap, worcestersaus en des-
Voor twee: blikje zalm, paar blaadjes sla, peterselie, 1 dl
mayonaise van: half eidooier, zout, peper, mosterd, 1 lepel
azijn en 1 dl olie, toast;
2 kipfilets, 30 g boter, zout, kerrie, 1 a 2 perziken uit blik,
worcestersaus, (cognac);
450 g diepvries, blik of pot tuinbonen, zout, 4 plakjes ont
bijtspek;
tot 1 kg aardappelen;
1 citroen, */t dl water, 1 ei, 60 g basterdsuiker, driekwart
bl&dje gelatine, citroenessence.
spek.
Roer eigeel en basterdsuiker schuimig. Maak citroensap met wa
ter warm en schenk dit vocht al roerende bij het eigeel. Doe het
mengsel in de pan en verwarm het (zonder het te laten koken!)
tot het bindt. Los er de in koud- water geweekte gelatine in op.
Klop het eiwit stijf en schep het met iets citroenessence door de
gebonden massa. Doe de vla in de schaal(tjes) en laat haar afkoe-
(ADVERTENTIE)
FI
hc
Verzoening of knieval
vake
rugg
FN\
valle
Aan mooie woorden was er geen gebrek in het „verzo^>r?°
ningsgebaar" waarmee VVD-fractievoorzitter Nijpels voor^^
stelde de afhandeling van de euthanasiewet tot na de verkiéjrNV
zingen uit te stellen. Euthanasie, een van de vijf belangrijknuar
ste terreinen van wetgeving sinds de Tweede Wereldoorlo|na 1
zoals Nijpels benadrukte, vergt immers een zo breed mogelijJelde
draagvlak. Daartoe moet een uiterste poging worden gedaa'den
om „blokkades" te voorkomen. CNV
daan
Wat is immers het geval: het initiatiefvoorstel van D66 ds
een regeling wil treffen voor euthanasie in geval van onG-^
draaglijk lijden maakte grote kans door het parlement lv/I
worden aanvaard maar vervolgens te stuiten op een weigë
ring van regeringszijde de wet mede te ondertekenen. H*T71
kabinet acht immers het probleem van de euthanasie nog orl
voldoende doorgesproken in de samenleving en daarom no
niet rijp voor wetgeving. De proeve die desondanks is ing^Jj
diend en die een indruk moet geven van een eventuef
toekomstig wetsvoorstel vereist als voorwaarde voor eul
hanasie het element van concrete doodsverwachting. EJHIL1
VVD acht deze voorwaarde niet hanteerbaar, daarbij g^^et
steund door de medische wereld, en steunt daarom het -Twe<
wat aangescherpte voorstel van D66. De proeve stuit ov<nu
rigens ook op wezenlijke bezwaren bij het CDA. houd
ten
De situatie kan het best worden omschreven als een patste; SuUa,
ling en wel één die niet alleen de eensgezindheid binnen dvann
coalitie flink heeft aangetast maar ook binnen de VVD t<in
onenigheid heeft geleid. We hoeven slechts te wijzen op hfKa™
interview van Nijpels' voorganger Wiegel met onze kranv®£j^
waarin de Friese commissaris der koningin zijn partijgenote WySt
wees op het onverstandige voortbouwen aan een crisissfeirjngS
door de fractie van zijn partij. Trouwens ook tussen VVlVVD
bewindslieden en fractie kan de kwestie geen bron van omen
verdeeld genoegen zijn geweest. het x
name
CDA
HET heeft (te) lang geduurd eer Nijpels en de zijnen tot hitels
besef zijn gekomen dat het nastreven van liberale idealePvd/
een mooie zaak kan zijn, maar dat dit niet ten koste msvan 2
gaan van politieke samenwerking met een partij die Prin(v|erzo
pieel anders denkt. Het gevolg van die verkeerde inschattitizetels
is een „verzoeningsgebaar" zonder dat Lubbers verder hoepsp
de te gaan dan te spreken van „constructief". Toezeggingë
die verder gaan dan de proeve zijn niet aan de orde. Eë
pijnlijke knieval van Nijpels is dus een betere omschrijviil^l
van de uitkomst van het euthanasiedebat. Een nederlaag
in het zicht van de verkiezingen hard zal aankomen. k^J
ANWB zelf in problemen
De ANWB, die zich van een bond voor wielrijders gaand»
weg (en gelukkig) verder heeft ontwikkeld, heeft zich b»
hoorlijk verslikt in de omvangrijke uitbreiding van de activ
teiten die zich de laatste jaren heeft voltrokken. Het verlii^y
over vorig jaar ligt „tussen de tien en twintig miljoen gu
den". Het kan zijn dat het juiste bedrag op dit moment né
liever even wordt verzwegen. Als de ANWB evenwel ecj
nog geen idee heeft hoe groot het verlies precies is, dan vJLEII
dit zeggen dat de resultaten van al die activiteiten onoveeen g
zichtelijk zijn en dat is op zich veelzeggend. doelt
slach
ENKELE jaren geleden heeft de ANWB alle reisorganisatif*e
in ons land tegen zich ingenomen door zelf vakantiereizen
gaan organiseren en verkopen. Die nieuwe activiteit blijr1"111
nu op een fiasco te zijn uitgelopen. De vele bladen die r
bond op abonneebasis uitgeeft leveren eveneens dik verliiwo
op, terwijl de technostations ook al niet goed rond kunn^a.ar
komen. Eigenlijk heeft alles te veel gekost: de Wegenwaclf? P
het verstrekken van informaties en nog het een en and^e, 111
Menigeen buiten en binnen de ANWB zal daar behoorli 7l0(
van zijn geschrokken, want wie zou bijvoorbeeld een nuttir ?e
instelling als de Wegenwacht willen missen? DU is
veling
UP het eerste gezicht lijkt het alsof de ANWB, die ons late g
dikwijls de helpende hand biedt, nu zelf hulp nodig heedat d
Maar de ANWB zal er gelukkig niet aan ten onder gaa^^°p~
want met honderd miljoen gulden eigen vermogen kan <gister<
bond zo'n verlies wel dragen. Duidelijk is echter wel, dat ide di
aan het management heel wat ontbreekt. Een wat bescheid Volks
ner opstelling en aanpak zal de gaandeweg tot een ware o|den, c
derneming getransformeerde bond alleen maar ten gódde
kunnen komen. lende6
Koude oostenwind
DE BILT Evenals gisteren
staat er vandaag een straffe
oostenwind, die het verblijf
buitenshuis zeer onaangenaam
maakt. Daarbij zijn er wolken
velden, waaruit met name in
het zuiden van het land wat
sneeuw kan vallen. In het ui
terste noorden kan de zon zich
nog af en toe laten zien. In de
vroege ochtend vriest het nog
licht, in de middag komt het
kwik op de meest plaatsen en
kele graden boven het vries
punt.
De koude lucht boven West-
-Europa moet langzaam ter
rein prijs geven, 's Nachts zal
het nog wel licht vriezen,
overdag komt de temperatuur
de eerste dagen enkele graden
boven nul. De kans op sneeuw
wordt geleidelijk groter. Door
de harde oostenwind en de
droogte van de lucht en de
grond kan het vandaag vooral
in de landbouwgebieden op
nieuw tot stofstormen komen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië: vrij zonnig, alleen
aan de Noorse westkust kans op
neerslag. Middagtemperatuur rond of
juist boven het vriespunt.
Engeland, Schotland en Ierland: wol
kenvelden. op de meeste plaatsen
droog. Middagtemperatuur tussen 3
en 7 graden.
Benelux: wolkenvelden, ook af en
toe zon. en op de meeste plaatsen
droog. Middagtemperatuur even bo
ven net vriespunt.
Frankrijk: merendeels bewolkt en
vooral in het zuiden regen of sneeuw.
Middagtemperatuur van 4 graden in
het noorden tot 14 in het zuiden.
■hebbe
Iwerke
■Het ra
Itaten
■onder:
in de
Spanje en Portugal: wisselend *37^7
wolkt, aan de oostkust flinke zonniOok p
perioden. Vooral in Portugal en lar
de overige Spaanse kusten kans,
regen. Middagtemperatuur tussen
en 17 graden.
Duitsland: wolkenvelden, ook af
toe zon, vooral in het zuiden kans
sneeuw. Middagtemperatuur van f
het vriespunt in het noorden tot pl
Alpengebied: veel bewolking, af
toe neerslag. Middagtemperatuur t(
sen 5 en 9 graden.
Italië en Joegoslavische kust: half i
zwaar bewolkt en plaatselijk ne»
slag. Middagtemperatuur van 9 gi
den in het noorden tot 19 graden
het zuiden.
Weerrapporten 28 februari 19 uur.
Weer Max. Ne»
Den Helder
Rotterdam
VA!
|FRII
D'R
ÓAj