v Je kunt niet zeggen: boemzo moet het" op zond Schönbergkwartet muziek in moderne Italiaanse bevlogen Vrouwen van De Zaak redden klassieker lames Conlon ladbelleva Ruth Vis Rotterdams (dir. Freek Vel Hartmut Peter Zaz Wapenschouw van GKf-fotografen in Stedelijk Museum licht teleurstellend kunstagenda bioscopen KUNST Said^Oowuwt ZATERDAG 1 MAART 1986 PAGINA 12 „De Zaak" speelt „Iphigeneia in Au- 1119" van Euripides. Regie: Peter de Baan. Met: Leopold Witte, George van Houts, Rik Launspach, Leonoor Pauw en Jip Wijngaarden. Theater aan de Haven, vrijdag 28 februari, 1 maart herhaling. Wat is wijs en alles heeft een prijs, zijn twee spreuken die aan „Iphigeneia in Aulis" ten grondslag kunnen liggen. Le geraanvoerder Agamemnon wordt immers voor de keuze gesteld zijn dochter te doden of van de oorlog tegen Troje af te zien. Laat hij zijn dochter in leven, dan zouden de opge trommelde Grieken wel eens voor de wraak van de goden kunnen zorgen. De laatsten hadden het offer voorgesteld. Maar dan kan Agamemnons broer Melenae- nos zijn vrouw Helena nooit aan Trojes Paris ontfutselen. Ga er maar aanstaan. Aga memnon moet listen verzin nen. Toch komen Iphigeneia en haar moeder Klytaemne- stra erachter hoe de vork in de steel zit. En dan zijn de poppen aan het dansen. Pas op het moment dat de vrouwen weten wat Agamem non wil doen, wordt er goed geacteerd. Leonoor Pauw houdt als Klytaemnestra een schrijnende monoloog, waarin oorlog en ouderschap en de wreedheid van mannen over de tong gaat. Jip Wijngaarden stamelt in haar derde puberrol prachtige volzinnen met een hees timbre. Ze geeft zich over en steekt nog even een siga retje op. Dat laatste is tekenend voor deze voorstelling die toch min stens op twee gedachten hinkt. „De Zaak" is gekleed in kos tuums uit de jaren dertig en lijkt twee vertalingen door el kaar te hanteren. Klassieke dichtregels worden gevolgd door teksten als „Iphi, kom eens hier", „Pappa, de dood, is dat mijn bruidegom" en „Joe- hoe, Agamemnon, wij zijn het!". Ook de bonkige versie van Chopins etude nummer 4 van de hand van Agamemnon is niet op zijn plaats in zo'n stuk, dat dankzij die goede momenten van Pauw en Wijn- faarden toch zijn kracht be- oudt. Je vraagt je alleen af wat re gisseur Peter de Baan bezield heeft om deze klassieker zo te laten spelen. Staan wij nog steeds voor de keuze onze kin deren of idealen op te offeren om ten strijde te kunnen gaan? „Iphigeneia in Aulis" in ver band brengen met plaatsing van kruisraketten lijkt mij ver gezocht. Welke Helena moet er nu dan gered worden voor de broer van Lubbers of Reagan PETER SNEL Jazzbandleider Vlach overleden WENEN De Tsjechoslo- waakse jazzbandleider Karei Vlach is woensdagavond op 74-jarige leeftijd overleden in Praag, aldus het Tsjechoslo- waakse persbureau CTK. Vlach richtte 45 jaar geleden het orkest op, dat hij tot zijn dood leidde. Na de Tweede Wereldoorlog ging hij arran gementen spelen in de stijl van Glenn Miller. Het orkest van Vlach, dat op zijn hoogtepunt meer dan 50 leden telde, was op vele festi vals in Oost- zowel als West- -Europa te gast. JAMES CONLON OOGST SUCCES MET ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST ROTTERDAM Zelden zal een dirigent van zijn leeftijd in zo'n korte tijd zulke aansprekende re sultaten bereikt hebben als James Conlon (35) met het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest. De kritieken over de concer ten die het orkest geeft zijn sinds Conlons aantre den ruim twee jaar gele den uitermate lovend, steeds meer bezoekers weten de weg naar de Rotterdamse Doelen te vinden en de plaatopna men bleken goed voor een Franse Grand Prix du Disque en een nomi natie voor de Grammy- Award, Amerika's hoog ste muzikale onderschei ding. Erkenning voor een kleine Amerikaan die na tien jaar gastdirigentschap voor de grootste orkesten ter wereld koos voor een aanstelling in het internationaal op cultu reel gebied zo onbeduidende Rotterdam. Inmiddels begint ook in het buitenland door te dringen dat daar, in de ha venstad, wat interessants ge beurt. Conlon smeedde het or kest tot een geheel, creëerde een spanningsveld tussen mu zikaal plezier en wederzijds respect, met als voornaamste doel de muziek te laten léven, het gevoel over te brengen dat elk orkestlid afzonderlijk heeft bij de uitvoering ervan. „Orkesten worden technisch gezien steeds beter", aldus Conlon in zijn werkkamer in De Doelen, „maar het ge voel... Dit orkest heeft de geest. Dat is wat me aantrok. Ik zie steeds meer orkesten, waaronder enkele hele grote, die op hun routine drijven. Hier niet. Er zijn dagen dat we elkaar niet kunnen uit staan, dat je zegt wat doe ik hier, maar er zijn er ook dat je enorm gelukkig bént. Het is als een huwelijk, met zijn ups en downs, maar het bestaat en groeit tot iets moois". Een huwelijk dat van beide partijen nogal wat vraagt maar waarin de wil bestaat het koste wat kost voort te zetten. De energieke aanpak van de temperamentvolle Conlon, de eisen die hij stelt, laten wel degelijk hun sporen na in het 110 leden tellende orkest. Zijn hoge werktempo heeft hij inmiddels wat aange past aan de behoefte van het orkest: „Ze hebben me ge zegd: we houden dit tempo niet vol. Okee, zei ik, dan ko men we naar elkaar toe. Maar zoiets gebeurt niet in twee weken. Er is een natuurlijke spanning tussen orkest en di rigent. Je kan niet honderd- tien mensen op het toneel hebben zonder dat er span ningen bestaan. Dat is goed. Je taak als dirigent is daar het beste uit te halen, al die per soonlijkheden te verenigen. Mensen hebben heel naïeve ideëen over de dirigent. Een orkest heeft ook zijn persoon- lijkheid, en je kunt niet zeg gen: boem, zo moet het. Die tijd is allang voorbij. Ik weet hoe ik stukken wil interprete ren, wat ik wil doen met een stuk, maar net als een schil der ben je afhankelijk van de kleuren op je palet. Je doet het samen. Het resultaat is een compromis, maar dat is niet iets negatiefs. Het hele le ven is een compromis". Grammy De Grammy-nominatie voor de Faustsymfonie van Liszt is het meest recente voorbeeld van de succesvolle aanpak van Conlon. „Ik was blij met de nominatie, maar vooral met de plaat zelf. Het is een symfonie waarin ik geloof. Ik ben een soort missionaris voor Liszt en in bijzonder voor dit soort repertoire. Ik vind het absoluut niet noodzakelijk om nu de Beethoven-symfonieën te spelen. Ik heb er na alle platen daarvan niets aan toe te voegen. Mahler is ook al genoeg opgenomen. Daar wacht ik nog even mee. Ik sla mijn slag over tien, misschien twintig jaar. Dan wil ik met „Das Klagende Lied" komen, dat kent haast niemand. Ik heb het al eens met het Cle veland Orchestra gedaan, en ook hier in Rotterdam. Een prachtig werk. Mahler maak te het toen hij ongeveer 20 was, maar hij had zich al he lemaal ontwikkeld. Dat is verbijsterend. Zelfs Beetho ven lukte dat niet, in zijn vroege periode hoorde je toch Fame Conlon begon zijn carrière op de school die later model zou staan voor de populaire film en TV-serie Fame, de New York High School for Perfor ming Arts. „Er is geen enkele overeenkomst tussen de film en de realiteit. Maar er heer ste een geweldige sfeer. Ik was er zanger, was vijftien t'aar oud maar had al vroeg de >aard in de keel en daar had den ze dringend behoefte aan". Het Juilliard-conserva- torium volgde. „Dat was to taal anders. Alsof je een paar jaar de gevangenis ingaat. Geen plezierige atmosfeer, maar wel een heel goede school. En ik had er mijn eer ste dirigeer-ervaringen". Daarna, de gastdirigentschap- pen. Tien jaar lang. „Ik wilde dat, wilde me ontwikkelen, zonder de vaste verantwoor delijkheid van een eigen or kest. Was daar met mijn 23 jaar oud ook te jong voor". Het Rotterdams Philharmo- nisch was na het vertrek van David Zinman op zoek naar een jonge dirigent, met in het achterhoofd de gunstige erva ringen die met Edo de Waart waren opgedaan. Conlon, in Rotterdam bekend van enkele indrukwekkende gastdirec- ties, bleek het meest aan die wens te voldoen. Hij is een van de meest jonge dirigenten op dit niveau, maar: „Ik voel me niet erg jong. Ik doe het al erg lang. Bovendien: Ik zie veel men sen die veel grotere dingen bereikt hebben. Ik ben niet zo onder de indruk van mezelf. Dan hoef je maar aan Mozart te denken en wat hij al be reikt had op mijn leeftijd en je staat weer met beide benen op de grond. Je beste jaren ko men later. Je kan talent heb ben, maar daarna is het alleen maar ontwikkelen. Dat bouw je niet op in vijf of tien jaar, maar in dertig of veertig jaar. Ik heb het geluk gehad jong te beginnen, maar ik ver wacht niet op mijn top te zijn voor over tien of vijftien jaar. Von Karajan heeft ooit gezegd dat hij tot zijn veertigste niets anders was dan een Kapel meister, een routinier. Hij is iemand die al jong begon en al die tijd bovenaan heeft ge staan. Nee, ik wil me niet met hem vergelijken. Hij is veel groter dan ik. Ik behoor niet in zijn klasse". Beter Waar staat volgens hem het Rotterdams Philharmonisch Orkest internationaal gezien? „Het is veel beter dan alge meen gedacht wordt. Ik vind het heel moeilijk tien betere in Europa te nomen. Dat is al heel goed. Wat we nodig heb ben is dat dat ook beseft wordt. Niemand in Amerika kent het Rotterdams Philhar monisch. Mischien ook omdat het eigenlijk nog zo jong is. In Amsterdam begon het Con certgebouw al aan het begin van de eeuw. En ze hadden zo'n goede concertzaal, dat ze samen bekend werden. Een orkest groeit in zijn hal. De ontwikkeling van het Rotter dams Philharmonisch begon met de ingebruikname van De Doelen. Als je geen goede hal hebt houdt het op. Kijk naar het Residentie Orkest: het Congresgebouw is niet ge schikt voor concerten. Het or kest ondergaat een verande ring op het moment dat de muziekzaal in gebruik wordt genomen. Dan mag je het pas beoordelen". Hij kan zich mateloos ergeren aan het feit dat orkesten van bepaalde steden, hoewel ze kwalitatief minder zijn, beter worden beoordeeld dan ze in feite verdienen. „Een orkest wordt vaak beoordeeld op de stad waarin ze is gevestigd. Een belangrijke metropool heeft al een voorsprong. Zelfs als het orkest slechter is. Dat irriteert me. Dat wil ik recht zetten. In Amerika is dat som mige orkesten ook gelukt. Niemand zal bestrijden dat het enige goede van Cleve land het orkest is. Hetzelfde geldt voor Philadelphia. Het orkest is de trots van de stad. Dat is waar ik naar toe wil met het Rotterdams Philhar monisch. Als een soort cultu reel ambassadeur voor Rotter dam fungeren. Wij hebben nu hele succesvolle toernees ach ter de rug. Wat we nodig heb ben is dat de Rotterdamse be volking zelf zegt: dat is óns orkest. Mijn muzikanten ver- 'dienen die steun. Wij zijn be reid alles te geven". KOOS VAN WEES ADRIAAN HAGER Tentoonstelling GKf-fotografen „100 meter toto in het Stedelijk" in Ste delijk Museum in Amsterdam. Tot en met 12 maart. Eens in de twee jaar organi seert de beroepsvereniging van fotografen, de net na de oorlog opgerichte en mede uit het verzet voortgekomen GKf, een tentoonstelling met de op zet het publiek een representa tieve doorsnee van het werk van de leden te bieden. Een wapenschouw als het ware, een etalage vol beroepstrots die nu onder de titel „100 me ter foto in het Stedelijk" tot 13 maart prijkt in de nieuwe vleugel van het Amsterdamse Stedelijk Museum. Je zou toch mogen verwachten dat de vereniging een derge lijk evenement omgeeft met aanvullende activiteiten. Een catalogus met een stukje ge schiedenis,bijvoorbeeld, of an ders toch een soort folder met aanvullende bizonderheden van de exposanten. Niets van dit alles, zelfs geen getypt vel letje met namen en titels. De aangeklampte suppoost heft vertwijfeld de handen ten he mel en klaagt de hele dag „neen" te moeten verkopen. En ook de afdeling informatie verwijst wanhopig naar de GKf. Het Stedelijk Museum met een rijke traditie op het gebied van fotografie kan ove rigens niets verweten worden, zij verhuurt slechts de ruimte. Als je bij entree dan ook nog onmiddellijk wordt vergast op afgeleide, gelikte bierprenten van Paul Huf, kan het ergste voor de rest van de expositie gevreesd worden. Een indruk die mede versterkt wordt door een eveneens voorop gehan gen Diepraam, een uitsteken de, echter nu wel zeer beken de woestijnplaat uit 1980. Zoals ook de andere inzending de reputatie van deze fotograaf geweld aandoet. Onverlet de grote gaven van deze foto graaf, en daarvan getuigt zijn recente boek, kan zijn „Gro ningen" uit de jaren zeventig toch bepaald niet gelden als een hoogtepunt in de fotoge schiedenis. Menig amateur heeft dit onderwerp beter be handeld en verwerkt. Teleurstellend Nadere beschouwing van het werk in de benedenzaal laat over het geheel een wat te leurstellende indruk achter. Op indringende portretten van José Rodrigues en Andre-Pier- re Lamothe na, lijkt vermoeid heid, eerder een gebrek aan inspiratie de gelederen te teis teren. Wat te denken van de leegte van Henze Boekhout, de wel erg gemakkelijke reflec ties van Reinier Gerritsen, de opgelegde connotaties van Fons Timmer. „Is dat alles?" is de vraag. De zoveelste naakten van Diana Blok bevestigen het gebrek aan wezenlijke ver nieuwingsdrang. Mogelijk dat een zorgvuldiger selectie de wat verouderde indruk van het werk had kunnen wegne men. De bovenzaal biedt meer soe laas met kleurige dubbeldruk ken van Oscar van Alphen, notabene een zestiger die zijn eigen droomland schept en de bezoeker meevoert in een rij ke stroom met associaties. Kleur is hier goed vertegen woordigd met letterlijk en fi guurlijk bewogen landschap pen van Wout Berger. Het ele ment beweging krijgt vandaag de dag sowieso bij veel jonge kunstenaars een nieuwe inter pretatie. In een schitterend, met een gouden gloed overgo ten interieur (station Milaan?) van Arthur Blonk spelen ver vagende menselijke schimmen een rol in de bepaling van ge voelens, de bij fotografie zo noodzakelijke uitwisseling van emoties. Die ook onderhuids aanwezig zijn in een zeer ont roerend, klaarblijkelijk in In donesië vastgelegd weerzien van Jutka Rona. De sociale en documentaire fo tografie is degelijk vertegen woordigd met Bertien van Ma nen, Theo Baart, Harry Meyer, Han Singels, Daniël Koning, Catrien Ariëns en uiteraard Koen Wessing. Al lijkt ook hier de selectie soms licht op gevat. Wie bij de expositie, aanwezig is, wordt zeker aan geraden de vlak bij de ingang van de nieuwe vleugel opge hangen kunstenaarsportretten van Emmy Andriesse en Gisè- le Freund (uit het eigen bezit van het museum) te bewonde ren. CHAALES BELS Filmhuis brengt ook kinderfilms DEN HAAG Met ingang van vandaag krijgt in het Haags Filmhuis aan de Denneweg ook de kwaliteit-kinderfilm de aan dacht die zij verdient. Onder de naam „Kinderfilmcentrum Den Haag" worden zaterdag-, zondag- en woensdagmiddag kinder films getoond, die volgens de initiatiefnemers een groot publiek verdienen. Begonnen wordt vanmiddag met „Ronja de Rovers dochter", een Zweedse film gebaseerd op een verhaal van Astrid Lindgren, die vooral bekend werd door het door haar geschre ven „Pippi Langkous". „Ronja de Roversdochter" won op het Berlijnse filmfestival in 1985 een Zilveren Beer en kreeg daar naast de publieksprijs. Tegelijkertijd draait in een andere zaal van het Haags Filmhuis „Dunderklumpen", een Zweedse teken film van de hand van Per Ahlin. Deze twee films zullen de hele maand maart blijven draaien. De voorstellingen beginnen steeds om half twee en half vier 's middags. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 1 maart DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Comedie: 'Andromaque' van Racine; regie Peter te Nuyt met Trlns Snijders, Kees Coolen, Rick Nlcolet en Lucas Dletens (voor- prem.). Paradijs 14.30: Haagse Comedie: 'De schommelstoel' van Jean- Claude Brlsvllle; regie Carl van der Plas; met Bas ten Batenburg, Reinier Vrij Theater (Noordwal 74) 20.30: Vrij Theater: 'Het jubileum', Tabak' en 'Even goed nog een hele zit'; regie Rebecca van Leeuwen. Theater Zeebelt (Willemstr. 7) 21.00: Mieke Visser en Maria Poot: 'Can to Ondoso'. Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.15: Eindexamenvoorstelling vierjarige cursus voor regisseurs. Nieuwe Kerk (Spul 175, tel. 634916) 19.30: Resldentle-Ork. olv Lucas Vis mmv Roger Woodward (piano) en Maria Orén (sopraan); werken van Chopin, Scriabine, Sibelius, Schönberg en Lladof. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 23.00: Argentijns ork. Congresgebouw (Churchiltpleln 10 tel. 548000) 20.15: Yoko Ono. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 23.00: Doctor The Medics. Kijkhuia (Noordeinde 140) 22.00: Ork. De Volharding. De Puinruimer (Columbusstr. 40) 22.00: Take-FIve. De Sooz (Laagveen 20b) 21.00: Pulsar. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Seth Gaaikema mmv combo olv Bob Zimmerman: 'Hoogachtend Seth'. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23. tel.460354) 20.30: Cabarot Klunder Co: 'De ware Jacob'. Kijkhuia (Noordelnde 140) 21.00: Vldeoline: 'Andate e Rotomo' van Da- nlele Segre. Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo. 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00 Genesis, het ontstaan der aarde; ma. t/m vr. 14.00, 16.00, 19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00 The dream is alive. Tijdens vakantie en feestdagen als op Zondag 2 maart DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 14.00: Haagse Comedie: 'Andromaque' van Racine; regie Peter te Nuyl; met Trins Snijders. Kees Coolen, Rick Nicolet en Lucas Dletens. Voor- premlère.(13.00 voorbespr.) 20.15: Conny Stuart en Louis van Dijk: 'De Conny Stuart Show'. Paradijs 12.00: Haagse Comedie: 'De schommel stoel' van Jean-Claude Brisville; regie Carl van der Plas; met Bas ten Batenburg, Reinier Heidemann en Wlm van den Heuvel. Vrij Theater (Noordwal 74) 20.30: Vrij Theater: 'Het jubileum'. 'Tabak' en 'Even goed nog een hele zit'; regie Rebecca van Leeuwen. De Boterwaag (Grote Markt 8a) 15.00: Vocaal Ensemble Mlnlmuslca. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 15.00: Harry Ver- beke Kwartet. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 22.00: Sophia George. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 20.15: solisten van het Ballet de Monte Carlo en Ballet de l'Opéra de Paris. Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo. 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00 Genesis, het ontstaan der aarde; ma. t/m vr. 14.00, 16.00, 19.00 en 21.00; za en zo. 11.00, 13.00. 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00 The dream is allve. Tijdens vakantie en feestdagen als op DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): A chorus line (al); 14.00, 18,5, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45,-21.15. ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. ASTA 3: Commando (16); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABY LON 2: White nights (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Macaroni (16); 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): RAN (16); 14.00, 20.00. CINEAC 2: To live and die in LA. (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: ICheech Chona ale The LCorsican brothers (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. EU ROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): A chorus line (al); za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): De aanslag (al); 14.00, 20.15. METROPOLE 2: Abel (al); 14.00, 18.45, 2 i.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Back to the future (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Weet side story (al); 14.00, 20.15.'* METROPOLE 5: Teachers (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Fright night (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Brewster's millions (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Back to the future (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Militaire academie (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Slip into silk (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. vr. za. 22.30. LE PARIS 2: Thunderpussy (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. vr. za. 22.45. LE PARIS 3: Katharina und ihre wilden hengste (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: My beautiful laundrette; 16.00, 19.30, 21.45. wo. za. zo. 19.30, 21.45. The sea hawk; zo. 16.15. Zaal 2: When father was away on business; 14.15, 19.30, 21.45. Zaal 3: Paris vu par Ie cinéma d'avant-garde 3; Toute la mémoire du monde; Hotel des invalides; Violons d'lngres; do. 14.00, 19.30, 21.45. SL'Argent; Atour de l'argent; vr. 14.00, 20.00. Een nieuwe Argentijnse Cinema: El hombre que gano la razon; za. 22.30. La historia oficial; Los chicos de la guerra; zo. 14.00, 19.30, 21.45. Asesinato en el senado de la nacion; Don Segunda sombra; ma. 14.00, 19.30, 16.15, 21.45. En retirada; Tiempo de revanche; di. 14.00, 19.30, 16.15, 21.45. El poder de last tiniebras; Los enemigos; wo. 14.00, 19.30, 16.15, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Motief voor moord (16); za. 00.15. CINEAC II: Tightrope (16); za. 00.15. CINEAC III: Cheech Chong als: The Corsiean bro thers (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Adverteren doet begeren (18); za. 00.02. LE PARIS III: Katharina und ihre wilden hengste (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC lil: Taran en de toverketel: za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: De goonies (al); za. zo. wo. 16.00. METROPOLE 5: Donald Duck's grabbelton; za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Teen Wolf (12); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Out of Africa (al); De aanslag (al), 14.30, 20.00. Back to the future (al); 14.30, 19.00, 21.15; A chorus line (al); 14.30, 19.00, 21.15; Plenty (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): Militaire academy (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Meisjes voor iedereen (16), 14.30, 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The Gooniee (al); do. t/m zo. 19.00, za. zo. wo. 15.45. Stop making sense (al); do. t/m zo. 21.15. Les una e les autres (al); ma. di: wo. 20.00. dl. 14.15. KINDERVOORSTELLINGEN Heidi; za.zo. wo. 14.00. t/m Het Schönbergkwartet in het Ko ninklijk Conservatorium: Kwartet uit 1955 van Maderna, vijf-delig kwartet uit 1963 van Scelsi en Fragmente stille an Diotima van Nono - 1979- 1980. Vrijdagavond. Wie zou denken dat hij de strijkkwartet-liefhebbers in Den Haag zo langzamerhand wel kent van de drie series in Diligentia, vergist zich. Wan neer, zoals gisteravond, het Haagse Schönbergkwartet in het Conservatorium speelt ko men daar voor negentig pro cent andere mensen op af. Zo zeer trekt de hedendaagse mu ziek een scheidslijn in het muziekleven! Het concert was ditmaal geheel gewijd aan het strijkkwartet in Italië in de ja ren 1955-1980. Het in Den Haag gevestigde Schönbergkwartet was zoals altijd een bevlogen pleitbezor ger voor de vaak weerbarstige eigentijdse muzikale materie en wist het publiek de hele avond in zijn ban te houden. Op het programma stonden voor de pauze twee kwartetten van Maderna - uit 1955 - en van Scelsi - uit 1963 - en na de pauze de „Fragmente-Stille an Diotima" van Nono, een zoals de titel al zegt, uit fragmenten door stiltepassages onderbro ken, opgebouwd kwartet. Om met het kwartet van Nono te beginnen: ondanks het feit dat het uit de jaren '79-'80 stamt, sluit het aan bij de Weense school. Het ook bij Scelsi gehanteerde principe van de inzet met een accoord dat vervolgens langzaam ver glijdt, werd veelvuldig toege past. De speelduur van 40 mi nuten was echter niet alleen voor de spelers, maar ook voor het publiek een vrij zware op gave. Beide veel kortere kwar tetten voor de pauze lagen be- Eaald gemakkelijker in het ge- oor, ook al zijn ook deze ge heel op seriële technieken ge baseerd. Tegenover het etheri sche op piano gespeelde Ma- derna-kwartet, stond het veel romantischer kwartet van Scelsi, waarbij steeds twee in strumenten de begeleiding vormden van twee andere, die de melodielijn voerden. De laatste twee delen van Scelsi deden in hun dramatische kleuring soms aan Penderecki denken. Zoals men van Italianen toch verwacht, blijven ook bij der gelijke puur seriële composi ties, esthetische en emotionele aspecten steeds een rol spelen, hetgeen de toegankelijkheid zeer ten goede komt. BESIER .1/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 12