Kritiek op nieuwe aanpak LPO
overheerst openingszitting
£eidoe
b<
Kerk moet heil in de
grote stad bevechten
"A
H
al
CfiidócSomant
kerk
wereld
Bisschoppen Brazilië
nerveus door
sommatie Vaticaan
aan tafel
Hoessein zonder Arafat -
weer
.O]
brieuen
lezers
0<
ACHTERGROND
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1986 PAGIN
Duitse regering liet kerken bespioneren
De regering in Bonn heeft de kerken laten bespioneren.
Staatssecretaris Spranger van Binnenlandse Zaken gaf de
Binnenlandse Veiligheidsdienst in april 1984 opdracht een on
derzoek in te stellen naar het vredeswerk van de kerken.
Aanleiding tot het het verzoek van Spranger was het feit dat
vooraanstaande figuren uit de Duitse kerken nauw betrokken
waren bij de vredesbeweging. Dat heeft Heribert Hellen-
broich. de vroegere directeur van de Binnenlandse Veilig
heidsdienst meegedeeld voor een parlementaire onderzoeks
commissie in Bonn. De commissie onderzoekt de spionage-za-
ken van vorig jaar zomer, waarbij vooral de vlucht van spion-
nenjager Tiedge naar de DDR onder de loep wordt genomen.
Hellenbroich moest als gevolg van de zaak-Tiedge aftreden.
Pax Christi en IKV openen vredesambassade
Op initiatief van de Nederlandse vredesbeweging en verwante
Nicaraguaanse groeperingen wordt binnenkort een vredesam
bassade in Nicaragua geopend. Dit heeft Pax Christi-secretaris
Jan ter Laak gisteren meegedeeld. Doel van het „vredesbureau
Centraal-Amerika", dat de instemming heeft van de regering
in Managua, is de vrede en gerechtigheid in Centraal-Amerika
te bevorderen. Het bureau moet de samenwerking verstevigen
tussen de Europese vredesbewegingen en organisaties in Cen
traal-Amerika die zich voor vrede inzetten. Het ministerie van
buitenlandse zaken liet in een reactie weten „één ambassade in
Managua voldoende" te vinden. Financiering gebeurt niet met
overheidsgelden zo hebben de initiatief nemende organisaties
verzekerd.
Schilderijen en ruzies kan
men het beste van een
afstandje bekijken.
Engels spreekwoord
„Chip op het
vingertopje dreigt
tot norm te worden'
Hoe kan de christelijke mo
raal de techniek bijhouden?
En: kan een christen in voor
uitgang geloven? Die vragen
stonden centraal tijdens een
beraadsdag van het MCKS
(Multidisciplinair Centrum
voor Kerk en Samenleving)
deze week in Driebergen
De inleiding van die bijeen
komst heeft zijn neerslag ge
vonden in zojuist verschenen
boek 'Brengt de vooruitgang
ons verder?' geschreven door
prof. dr. L. Laeyendecker. De
Leidse socioloog zegt dat de
technologie ten onrechte cul
turele, maatschappelijke en
politieke waarden wegdrukt.
Het negatieve gevolg daarvan
is, dat er een ongeremde en
ongecontroleerde groei ont
staat. Prof. Laeyendecker
kiest daar tegen in voor een
beperkte groei teneinde ieder
een in de wereld zijn deel te
kunnen geven.
De hervormde ds. W. G.
Overbosch constateerde dat
„de geest is achterop geraakt
bij de techniek. De chip op
het punt van mijn vinger en
de miljarden lichtjaren drei
gen normgevend te worden
We lopen gevaar verlengstuk
te worden van onze zelfbe
dachte regelapparatuur".
Ds. Overbosch verweet dr.
Laeyendecker dat hij de ge
meente buiten zijn pleidooi
hield. De gemeente zou de be
perking van de technologie en
het menselijk kunnen funda
menteel moeten belijden. Het
sabbatsgebod en het sabbats
jaar laten zien. aldus ds. Over
bosch, dat de mens niet altijd
maar voort kan hollen. "De
hoererij met de eindeloze mo
gelijkheden moet uit zijn. Het
pathos van de SowjetUnie en
van de Verenigde Staten
wordt door die geboden ont
maskerd".
Prof. dr. D. Feil, hoogleraar
chemische fysica aan de TH
in Twente zei geen tegenstel
ling te zien tussen de weten
schap en de eer van God.
"Toen Einstein zijn beroemde
formule E=mc kwadraat op
schreef, ging er een gejuich op
in de hemel".
NOORDWIJKERHOUT
Op de openingszitting
van het gisteren geopen
de Landelijk Pastoraal
Overleg in Noordwijker-
hout is een fors verschil
van inzicht geconstateerd
tussen de aanpak die
door de bisschoppencon
ferentie wordt voorge
staan en de wensen van
deelnemers aan dit be
raad. Een aantal deelne
mers uit diverse bisdom
men hekelde de manier
waarop dit vernieuwde
overleg is georganiseerd
en de keuze van het ge
spreksonderwerp. Op
voorstel van de bisschop
pen is als onderwerp ge
kozen geloofsverdieping
in deze tijd, speciaal door
de liturgie.
Kardinaal Simonis consta
teerde in zijn openingstoe
spraak dat bij veel katholie
ken behoefte is aan onderling
beraad, maar gaf tegelijker
tijd toe dat er spanningen zijn
omdat er geen eensgezind
heid bestaat over de wegen
die de geloofsgemeenschap
moet bewandelen. Over de
sinds het concilie gegroeide
onenigheid toonde hij zich
echter niet verbaasd. Hij
hoopte dat heilloze polarisa
ties vermeden kunnen. Het
LPO biedt daartoe volgens
hem de mogelijkheid
Door een aantal deelnemers
werd de bisschoppenconfe
rentie verweten dat overleg
waarbij de deelnemers geen
of onvoldoende inspraak
hebben gehad bij de vaststel
ling van het onderwerp geen
echt pastoraal overleg ge
noemd kan worden. Namens
de Nederlandse Missieraad
zei dr. J. van Lin het beden-
Deelnemers aan het LPO luisteren naar de openingstoespraak van kardinaal Simonis. De jon
geren op de voorste rij zijn op het LPO terecht gekomen door speciale bemiddeling van de
agendacommissie van het LPO.
kelijk te vinden dat in de
aangepaste statuten van het
nieuwe LPO niet is aangege
ven wat met de resultaten
van het overleg zal gebeuren.
Hij vroeg zich af hoe van
echt overleg tussen bischop-
pen en gelovigen sprake kan
zijn als hierover geen duide
lijkheid bestaat. „Dit overleg
mag niet mislukken" besloot
Van Lin die er bij de bis
schoppen op aandrong in dia
loog tot overeenstemming te
komen met de deelnemers en
duidelijk te motiveren wan
neer zij het niet eens zijn met
bepaalde inzichten van de
vergadering. Hij pleitte er
daarnaast voor ruimte te la
ten voor de vragen waarmee
de deelnemers naar het over
leg zijn gekomen.
J. van Well van de Leidse
Merenwijkparochie had be
zwaar tegen de aanpak van
het onderwerp zelf. die hij
ongeinspireerd vond. Hij
meende dat - kerkverlaters
met de vraagstelling over li
turgie niet verder worden ge
holpen. Hij betreurde daarin
het gebrek aan een missio
naire en oecumenische aan
pak. Dat kerken in hun litur
gie zich open moeten stellen
voor andere kerken ont
breekt in de vragen volledig,
aldus Van Well, die bestuurs
lid is van de Willibordusver-
eniging, het orgaan in de ka
tholieke kerk dat zich bezig
houdt met de oecumene. Hij
koesterde daarom geen hoge
verwachtingen van het over
leg.
Namens de Diocesane Pasto
rale Raad van het bisdom
Rotterdam sprak de heer J.
Evelo uit Leiderdorp van
eenrichtingsverkeer omdat
het episcopaat het thema op
eigen houtje had bepaald. Hij
meende dat het overleg mis
lukt is indien de deelnemers
zelf daarin geen stem heb
ben. Hij stelde voor de ge
spreksthema's om en om
door de bisschoppen en door
de deelnemers te laten bepa
len.
Kardinaal Simonis zei bereid
te zijn naar de suggesties van
de deelnemers te willen luis
teren. Het voorstel van Evelo
een deel van de onderwerpen
door de deelnemers te laten
bepalen wees hij echter bij
voorbaat af.
De kardinaal verklaarde zich
niet verontrust over het feit
dat het bisdom Roermond
niet vertegenwoordigd is op
het LPO. „Limburg heeft al
tijd al een aparte plaats inge
nomen. Het is de enige pro
vincie die geen commissaris
heeft maarr een gouver
neur". Hij zei dat men in
Limburg pas de tijd rijp acht
te voor een LPO als men in
de andere bisdommen tot
meer overeenstemming is ge
komen.
Aan het overleg in Noordwij-
kerhout wordt deelgenomen
door alle overige bisschop
pen, die naar verluidt niet
erg blij zijn met de opstelling
van de Limburgse bisschop
pen. Daarnaast zijn een aan
tal vertegenwoordigers van
de reformatorische kerken
aanwezig, onder wie ds. J.
van Andel, belast met oecu
mene namens de Nederlands
Hervormde Kerk.
Het overleg in Noordwijker-
hout wordt gevoerd onder
een nieuw van bovenaf opge
legd reglement. Delegatie-
vorming op basis van de bis
dommen is vermeden. In
plaats daarvan zijn acht dis
cussiegroepen samengesteld.
Bovendien wisselen deze dis
cussiegroepen van samenstel
ling iedere keer wanneer een
andere vraag aan de orde is.
Het overleg speelt zich van
daag vrijwel volledig af bin
nen de beslotenheid van de
discussiegroepen. Uitwisse
ling van stukken is ook aan
strakke regels gebonden. Op
zondagmorgen zullen de re
sultaten van de besprekingen
in de discussiegroepen in een
openbare vergadering wor
den besproken.
Ds. H. Visser, Rotterdam, publiceert ervaringen
„In de grote steden stuiten
wij op talloze problemen die
het leven van mensen kapot
maken. Het is dus zaak, dat
de kerk zich inleeft in die
problemen. Mensen zoeken
allemaal heil. Maar dat ligt
niet voor het oprapen. Heil
moet bevochten worden.
Daarom mag de kerk deelne
men aan de strijd om van de
stad het beste te maken. Er
zijn nogal wat kwetsbare
groepen van mensen in een
stedelijke samenleving. Hun
verdriet, hun zorg, hun lij
den, maakt het diakonaat
uit".
Dit schrijft de Rotterdamse
predikant ds. Hans Visser in
zijn dezer d?gen in Rotter
dam gepresenteerde boek
„Hopen Tegen Beter Weten
in". Visser, die vanwege zijn
betrokkenheid met de pro
blemen van met name drugs
verslaafden, buitenlanders en
prostituees landelijke be
kendheid heeft gekregen,
werkt vanaf 1980 in de Maas
stad en vanaf 1980 vooral
vanuit het Diakonaal Cen
trum de Pauluskerk.
Hij is in dienst bij de stich
ting voor Kerkelijk Sociale
Arbeid (KSA) van de Her
vormde, Remonstrantse en
Doopsgezinde Gemeenten.
Het boek is zoals hij dat
noemt „een verslag van een
poging tot een missionair ex
periment in de Rotterdamse
binnenstad".
Volgens Visser is hem de af
gelopen jaren in Rotterdam
gebleken dat de stem van de
kerk toch wel serieus wordt
genomen in de poiitieK. „Je
moet natuurlijk elke actie be
scheiden opzetten en weten
dat er vele krachten in het
spel zijn. De kerk kan niet
altijd haar zin krijgen".
Visser bekent zich in zijn
boek tot het religieus socialis
me „Ik heb dat altijd erva
ren als een manier waarop ik
als christen politiek kon be
drijven vanuit evangelische
inspiratie." Diakenen die zijn
werk altijd een warm hart
toedroegen zeiden daarop:
Jammer dat je rood bent. „En
rood was voor mij nou juist
de kleur waarmee ik mijn
christelijke authenticiteit wil
de uitdrukken".
Visser doet in zijn boek uit
gebreid en eerlijk verslag
van de vele weerstanden die
zijn activiteiten, met name in
het begin binnen de kerk.
maar ook in de politiek en bij
bij voorbeeld de politie heb
ben opgeroepen. Hij
schroomt daarbij niet de
hand in eigen boezem te ste
ken. Zoals bij voorbeeld de
uitspraak dat de ontwikke
ling van de Pauluskerk-acti-
viteiten (eethuis voor drugs
verslaafden, hongerstakers,
acties) voor het traditionele
kerkvolk achteraf gezien te
ingrijpend en te snel heeft
plaatsgevonden.
Ook maakt Visser er geen
geheim van dat zijn open in
stelling hem persoonlijk wei
eens in problemen heeft ge
bracht, zoals bij chantage van
de kant van de drugsver
slaafden wanneer het om
geld ging.
Visser doet verslag van tal
van ontmoetingen met wat
hij noemt kansarmen. „De
christen getuigt niet alleen
van het lijden van Christus,
maar getuigt ook door zelf te
lijden. Daarom leidt diako
naat tot solidariteit met de
(kans)armen". Daarbij deinst
hij niet snel terug. „Ik heb
ontdekt dat een non-confor
mistische opstelling in grote
kwetsbaarheid de beste is. Ik
stel mezelf in de waagschaal
en geef mijn mening voor
een betere".
Ds. Visser besteedt in zijn
boek veel aandacht aan de si
tuatie van de drugsverslaaf
den. Met name vanuit Rot
terdam is met zijn hulp in
Nederland een begin ge
maakt met het stimuleren
van beleid vanuit de ver
slaafden zelf. Het omstreden
eethuisje in de Pauluskerk en
de activiteiten van het zoge
naamd Breed Front voor de
vernieuwing van het drugs
beleid, alsmede de oprichting
van een Junkiebond zijn
daar duidelijk exponenten
van.
In zijn boek stelt Visser ech
ter dat de problemen alleen
opgelost kunnen worden bij
een vrije drugsverstrekking.
„Het verbod verergert de si
tuatie. Naar mijn stellige
overtuiging zijn drugs uitein
delijk een probleem gewor
den, omdat wij ze of niet ac
cepteren of omringen met
een waas van geheimzinnig
heid." Zijn felle tegenstander,
de Rotterdamse chef van de
narcoticabrigade Blaauw,
„Drugs zijn een probleem ge
worden door het verbod"
wordt door Visser echter als
een sportief tegenstander
omschreven, die hem „nooit
onderuit heeft gehaald."
Op twee soorten mensen ben
ik afgeknapt, zo stelt Visser:
de mensen die het heel goed
wisten en niet hoopten en de
mensen die niets wilden we
ten en zwijmelden van hoop.
„In mijn leven heb ik altijd
gevraagd naar het waarom.
Ons werk wordt gedragen
door de hoop tegen beter we
ten in", zo schrijft hij. „Ik ga
van de gedachte uit: al doen
de denkt men en leert men.
Ik ben mij best builen geval
len. Enkele malen opgelicht,
weieens kansen gegeven aan
mensen die daar misbruik
van maakten en ook wel
eens het evangelie geblok
keerd door water bij de wijn
te doen, waardoor de wijn
naar water smaakte. Dat is
het gevaar van alle zending."
Het woord christelijk moet
volgens Visser maar afge
schaft worden. „Chr^telijk
leven bestaat niet. Het woord
christelijk schept pretenties
die toch niet waargemaakt
kunnen worden."
De onverwachte oproep van paus Johannes Paulus 2 aan de
leiding van de Braziliaanse Rooms-Katholieke Kerk volgende
maand naar Rome te komen, heeft de bisschoppen in dit land
uiterst nerveus gemaakt. De algemeen secretaris van de bis
schoppenconferentie, mgr. Luciano Mendes, die doorgaans
zeer beminnelijk is, schoot zozeer uit zijn slof, dat hij de jour
nalist die in Brazilië het bericht het eerst had gepubliceerd,
uitmaakte voor „een huurling die de kerk kapot wil maken".
Vandaag bood de algemeen secretaris hiervoor zijn veront
schuldigingen aan. Hij legde geïrriteerd te zijn geraakt omdat
de krant de komende bijeenkomst tussen de paus en 22 voor
aanstaande bisschoppen „urgent" had genoemd. De bijeen
komst, waarvoor geen agenda is opgesteld, begint volgens
mgr. Mendes niet op 7 maart aanstaande, zoals aanvankelijk
was gemeld, maar wordt gehouden van 10 tot 15 maart.
Kardinaal Paulo Evaristo Arns. aartsbisschop van Sao Paulo,
alsmede de meeste van zijn collega's die zijn uitgenodigd, wei
gerden commentaar te geven. Mgr. Pedro Fedalto, regionaal
voorzitter van de bisschoppenconferentie, wilde niet zeggen
of er sprake is van een crisis tussen de behoudende en voor
uitstrevende bisschoppen in Brazilië dan wel tussen het Vati
caan en de overwegend vooruitstrevende leiding van de Bra
ziliaanse bisschoppenconferentie.
De conservatieve aartsbisschop van Rio de Janeiro, kardinaal
Eugenio Sales, die in een groot aantal Vaticaanse commissies
zitting heeft, liet duidelijk blijken dat hij tijdens de bijeen
komst met de paus zich door zijn vooruitstrevende collega's
niet in de hoek zal laten drukken. Zo verbood hij dezer dagen
dat in zijn bisdom de officieïe tekst van de bisschoppenconfe
rentie voor de huidige Vastenactie wordt verspreid. Het docu
ment, getiteld „Aarde van God, aarde van broeders", is be
doeld om de bevolking bewust te maken van de noodzaak tot
verdeling van de grond onder de miljoenen landloze boeren
in Brazilië. Kardinaal Sales, die in het verleden meermalen
de bisschoppenconferentie heeft gepasseerd door met zijn pro
blemen en klachten rechtstreeks naar het Vaticaan te stap
pen, heeft niet toegelicht waarom hij de verspreiding heeft
verboden.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Leimuiden J.A. Schilt,
kandidaat te Utrecht.
Beroepen te Heemstede A. Kar
stens te Mlddelharnls (deelgemeen
te Exodus).
Bedankt voor Assen toezegging
G.S. Alma te Epe.
Aangenomen naar Otterlo G. van
Leljen te Wilnis.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar 's-Graveland drs.
J.G. Offringa kandidaat te Amster
dam. Beroepen te 's-Graveland drs.
J.G. Offringa kandidaat te Amster
dam. Aangenomen naar Haren In
Groningen G.J. Lakerveld kandidaat
te Apeldoorn.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Beroepbaarstelling: drs. K. de Vries,
Molenstraat 17, 8261 JV Kampen.
Beroepen te Dalfsen A.O. Reitsema
te Brunssum-Treebeek.
Tomatensoep met zure room cordon bleu
'met witlof en aardappelen schuimige
karamelvla
Nodig voor twee: uitje, 5 g boter, 0,5 liter water, 1 bouillon
tablet, tomatenpuree, tijm, gehaktballetjes van 25 g gehakt,
12 g maïzena, een derde bekertje zure room, peterselie:
2 cordon bleu's, 30 g boter, mespunt bloem, zout, peper, aro
ma, worcestersaus;
600 g witlof, 10 g boter, zout, peper, 1 lepel citroensap:
'/t tot 1 kg aardappelen:
1 ei, 15 g maizena, 60 g suiker, 4 dl melk, half blaadje gelati
ne, garnering: 0,5 dl slagroom, 10 g basterdsuiker.
Fruit stukjes ui goudgeel in de boter. Voeg water, bouillontablet,
tomatenpuree, tijm en de gehaktballetjes toe en laat het mengsel
tien minuten trekken. Bind de soep met de met koud water aan
gemengde maïzena. Leg er na het opscheppen zure room op en
strooi daar fijngeknipte peterselie over.
Bak de cordon bleu 's in een kwartier gaar. Maak de jus af met
even gebakken bloem, water, zout, peper, aroma en worcester
saus.
Snijd het witlof grof. Zet de groente op met aanhangend water.
gesmolten boter, zout, peper en citroensap. Smoor het witlof on
der af en toe omscheppen in tien minuten gaar.
Splits het ei. Roer eigeel met maizena, iets suiker en koude melk
tot een glad papje. Laat de rest van de suiker jn een droge
braadpan lichtbruin worden. Wacht tot de helft van het suike
roppervlak bruist en schenk dan de rest van de melk in de pan.
Laat de karamel oplossen in de warmer wordende melk. Schenk
wat van de karamel-melk al roerende bij het papje van eigeel,
doe het mengsel in de pan en laat de vla een minuut koken.
Los er van het vuur de in koud water geweekte gelatine in op.
Klop het eiwit stijf en schep het luchtig door de wat afgekoelde
vla. Garneer de geheel afgekoelde vla met stijfgeslagen room.
Menutip voor maandag: omeh
rösti chocoladevla met kokos.
D entig c
ogeli e'1
VERHEUGDE reacties in Israël en teleurstelling in Joi
nië, Egypte en de Verenigde Staten. Dat zijn de voornaam JaL
reacties op de breuk, eerder deze week, tussen de Jordaa an
koning Hoessein en PLO-voorzitter Jasser Arafat. Het is
verwonderlijk dat de teleurstelling overheerst. De moj
heden voor een alomvattende vredesregeling in het Midd
Oosten zijn door de gebeurtenissen in Amman opnieuw
ner geworden.
BiJNA een jaar lang heeft de Jordaanse koning Hoess<
getracht tot overeenstemming te komen met PLO-lei
Arafat. Hij werd daarin gesteund door de Verenigde Stat
Als de PLO de VN-resoluties 242 en 338 had aanvaard,
daarmee impliciet het bestaan van de staat Israël erkc
had de PLO kunnen deelnemen aan een internationale i
desconferentie. Israël had niet om deze conferentie heen
kund. Bovendien zou aan de onderhandelingstafel ook
plaats worden ingeruimd voor de Sovjet-Unie. En daarm
zou voor het eerst sinds vele jaren een gesprek mogelijk
geweest waaraan alle betrokken partijen hadden
deelnemen. De PLO heeft de Amerikaanse plannen
zen. omdat zij geen erkenning inhielden van het stre'
naar een eigen Palestijnse staat.
Nu koning Hoessein zo duidelijk afstand heeft genoi
van de PLO, is de kans op zo'n internationale vredescoi
rentie verkeken. Tegelijkertijd heeft de PLO zichzelf als
derhandelingspartner buitenspel geplaatst. Er zal naar nij
we onderhandelingsmogelijkheden gezocht moeten wor<
De vraag is welke? Koning Hoessein is geen tegensta:
van directe contacten met Israël. Hij heeft in het diepste
heim zeker één, mogelijk meer gesprekken gehad met
mier Peres. Directe Jordaans-Israëlische onderhandeling an
zijn op zich natuurlijk zinvol. Maar resultaten lijken onhi*01
)EN HA
•eft n;
likster
schi
merika
ebruiksl
SL,
lachten
iddel
Ikon-si
di
Ie wei
ierd dai
riézondhf
erplicht
kunn ei
afgev ur
v oor
m itie
baar.
De belangrijkste inzet bij dergelijke besprekingen zijn
door Israël bezette gebieden. De Palestijnse bewoners
schouwen de PLO als hun wettige vertegenwoordigers, n
hun mening doet noch voor Israël noch voor Jordanië ter
ke. Koning Hoessein is voorstander van een Jordaans-Pal
tijnse federatie. Ook premier Peres voelt hier wel voor.
dergelijke plannen zijn voor zijn coalitie-genoten van het
koed-blok onaanvaardbaar. Minister Shamir, die in noves
ber het premierschap van Peres overneemt, is absoluut
van plan grondgebied terug te geven in ruil voor vrede.
Peres nog onder de ruil met Shamir uit wil, bijvoorbej
door het kabinet te latert vallen en nieuwe verkiezingen
te schrijven, heeft dat alleen zin als hij de Israëli's zicht gi
op een waarachtige vrede met Jordanië. Maar voor zo'n
nario lijkt de tijd tot november te kort. De PLO en het
koed-blok blijken eens te meer obstakels te zijn op weg na
vrede in het Midden-Oosten.
Sneeuwbuien
DE BILT (KNMI) De win
ter is nog lang niet voorbij. In
de ochtend vriest het weer
matig tot streng. Plaatselijk
moeten we rekening houden
met dichte mistbanken die vrij
snel verdwijnen. Vanmiddag
komen er vooral aan de kust
sneeuwbuien voor. Deze
sneeuwbuien horen bij een
kleine depressie die dicht
langs onze kust naar het zui
den trekt. De middagtempera-
tuur ligt weer rond de min 2
graden en er is weinig wind.
Na zondag nemen de neerslag
kansen af. De wind draait
naar oost tot noordoost en het
blijft zeker tot woensdag koud
met 's nachts matige tot stren
ge vorst en overdag lichte
vorst.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavie: Zonnig en
droog. Middagtemperatuur
omstreeks min 8 graden.
Britse Eilanden: Zonnige pe
rioden en middagtemperatuur
uiteenlopend van min 1 graad
in Engeland tot plus 3 graden
in Ierland.
Benelux: Zonnige perioden en
middagtemperatuur omstreeks
min 3 graden. Zondag moge
lijk eerst nog sneeuw.
Duitsland: Half tot zwaar be
wolkt en kans op sneeuw.
Middagtemperatuur omstreeks
min 5 graden.
,man
rraagt
N Hfi
;holen
loet aai
in dat
•mer k
in dip
)at zeg
a een
van
V
<f?aad
larmet
ihterlo
p weden
iu w e
«land
inderne
vrouw i
1 JEN 1
Frankrijk: In het noorden zo
nige perjoden en middagtei
peratuur omstreeks min 2 gi
den, in het zuiden zwaar I
wolkt en regen, sneeuw of ijèerie
en middagtemperatuur op jtiebc
pend van 0 tot plus 2 gradi lf>n Q,
Alpenlanden: Veel bewolk
en plaatselijk sneeuw. Mid<|
temperatuur net beneden T
vriespunt.
Spanje, Portugal, Italië en j
goslavische kust: Wisselei
bewolkt en buien. Middagtei
peratuur omstreeks 15 graddj
In zuidoost-Spanje omstref
20 graden.
Weerrapporten 2^ februari ^9 uur.
£elde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
l.bew.
I.bew.
sneeuwbui
Zd Limburg onbew
Aberdeen sneeuwt
Bordeaux
Dublin
Frankfort
Genève
Helsinki
Klagenfurt
Kopenhagen
Malta
Moskou
Mtinchen
Casablanca
Istanbul
Las Palmas
'F lil
Brieven graag korl en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Euthanasie (2)
Nog vóór er toestemming is tot
euthanasie onder voorwaar
den, werpt het wetsvoorstel
zijn schaduwen vooruit. In de
euforie van hulpvaardigheid
van de voorstanders neemt
een Rotterdamse ziekenver
zorger niet alleen een voor
schot op de bepleite wet, hij
legt de grens op gezag van „ei
gen emoties en geweten" maar
meteen „wat" verder, en helpt
uit puur medelijden iemand
die aan zijn zorgen was toever
trouwd over de rand. Dat zijn
dingen die tegenstanders van
actieve euthanasie terecht vre
zen. Eerst gaat het om mensen
die er in hun lijden zelf om
vragen. Geleidelijk zullen
hulpbehoevende ouderen (en
jongeren) een groeiende pres
sie voelen om positief te reage
ren op suggesties om zich ook
maar te laten „helpen". Dén
ontfermen de verzorgers ziel
over mensen die „hun eig« i^"
belang" niet kunnen of wille i P r
zien. Daar rekent men. naaf-^a'
mate het welzijnsstreve
groeit, na verloop van tiid óc
geestelijk (en lichamelijk)
handicapten toe. En tenslot 'Pe,
zal men zich afvragen hoir.;fel r
men die arme psychisch gi
stoorden en verslaafden J
Toen de abortuswet in bespit t
king was, waarschuwde kc
merlid Jongeling, dat n«
over tien jaar euthanasie toq J
bepleiten. Daarover haali k
men ongelovig de schoudtf
op. Welnu,Als we mene c^eej
waaghalzig over de rand vaic<jercj
een eeuwenoude moraal
kunnen gaan hangen, zal
een de ander daaroverhet|i\_
naar de diepte meesleur
Toen bisschop Ter Schure t
benoemd, zei een man in
straat voor de tv desgevraagd
I DEN
j Ombu
beroe]
e kort g
recht!
II beidst
derwi
hoeft
'Porth
he
FR
„Wat moeten we nou met
man van 800 jaar geleden'
Met een wetgeving als de dre
gende ben je eerder dan;
denkt ruim 2000 jaar terug,,
zijn de methoden wat „verfijn
der" dan die van de Gerrn»
nen.
MM