Evangelisatie moet duidelijk theologische grond hebben £ctdóc6owta/nt Opzet LPO gewijzigd in overleg met Rome aan tafel JÏNÏ kerk wereld SECRETARIS KAANDORP: Paus moet schipperen tussen katholieken met verschillende ritus Goerees verkopen bezittingen Laatje lippen niet springen weer ACHTERGROND fttidteOowuvnt ZATERDAG 8 FEBRUARI 1986PAGINA Sheela, na uitlevering door Bondsrepubliek, in VS De vroegere secretaresse van Bhagwan Shree Rajneesh, Sheela Birnstiel, is samen met twee andere ex-volgelingen van Bhagwan na uitlevering door de Duitse Bondsrepubliek in de Verenigde Staten aangekomen. De drie vrouwen werden vorig jaar oktober op verzoek van het Amerikaanse ministerie van justitie in het Zwarte Woud gearresteerd. Zij worden ervan beschuldigd, de lijf arts van Bhagwan te hebben willen vergiftigen. Sheela zou voorts de Amerikaanse emigratiewetten hebben geschon den. Bode lid Hogeschoolraad Tilburg Het stichtingsbestuur van de Katholieke Hogeschool Tilburg (KHT) heeft Herman Bode (60) uit De Meern benoemd tot bui ten-universitair lid van de Hogeschoolraad. Hij was daartoe aanbevolen door de raad. Herman Bode, die thans gepensio neerd is, was onder andere lid van het bestuur van het Neder lands Katholieke Vakverbond (NKV) en later vice-voorzitter van die vakcentrale. Na de fusie van NVV en NKV was Bode lid van het federatiebestuur van de FNV. De Hogeschoolraad van de KHT telt 29 leden, acht daarvan be horen tot het wetenschappelijk personeel, acht tot het niet-we- tenschappelijk personeel en acht leden zijn studenten. Vijf bui ten-universitaire leden vertegenwoordigen tenslotte „de maat schappij". Het kwaad verontschuldigen wil zeggen het vermenigvuldigen Gustave Ie Bon Overleg tussen de Neder landse bisschoppenconfe rentie en Rome over het komende Landelijk Pas toraal Overleg; (LPO) heeft er toe geleid dat op zet en deelname aan dit overleg zijn bijgesteld op een manier die het vroe gere argwaan van Rome tegenover deze vorm van overleg moet wegnemen. Dit zegt de secretaris van het landelijk pastoraal overlegd, drs. G. Kaandorp in een vraagesprek met 121, het in formatiebulletin van het RK Kerkgenootschap. De komen de zitting van het LPO heeft plaats tussen 21 en 23 februari en handelt over geloofsver dieping in deze tijd. Volgens Kaandorp heeft het vroegere landelijk pastoraal overleg in Rome „altijd een beetje de sfeer opgeroepen alsof het een soort parlement zou zijn dat de bisschoppen conferentie zou controleren. De vrees ging daardoor leven dat de verantwoordelijkheids- lijn voor de katholieke ge loofsgemeenschap op een niet te accepteren wijze gestoord zou raken." Volgens Kaan dorp werd deze vrees ver sterkt doordat er op de opeen volgende LPO's nogal eens incidenten voorkwamen, die te Rome de indruk konden wekken alsof aan de bisschop pen de wet werd voorgeschre ven. Kaandorp, die de drie voorgaande rondes van het landelijk pastoraal overleg als secretaris heeft bijgewoond, voegt daar aan toe dat dit nooit de bedoeling van het LPO is geweest. Aan de deelnemers van het komende LPO is in de nieu we opzet niet langer een man daat van vier jaar toegekend. De bedoeling van het LPO is, aldus Kaandorp, dat de bis- schopppen zich onderhouden met een representatieve ver tegenwoordiging van de ge loofsgemeenschap. Daartoe hebben zij een aantal i uitgenodigd, die niet langer uitsluitend geselecteerd wor den via de diocesane pastorale raden. De bisschoppen hebb- ben ook uitnodigingen ver stuurd aan allerlei katholieke organisaties. Volgens Kaan dorp is de representativiteit van het LPO daardoor verbe terd. De belangrijkste vraag die volgens hem aan de orde komt is hoe gelovigen in de hedendaagse liturgie hun ge loof kunnen vieren en bele ven op een wijze waardoor zij worden gesterkt in het leven van alledag. Kaandorp hoopt dat zoveel mogelijk inhoudelijk over het onderwerp gesproken zal worden en dat zo weinig mo gelijk tijd besteed wordt aan formele zaken zoals het redi geren van slotconclusies, amendementen en stem mingsprocedures. Volgens Kaandorp gaat het er niet in de eerste plaats om slotconclu sies of beleidsaanbevelingen te produceren. Over de vorm van de uitge wisselde ervaringen zullen de deelnemers honderd in ge tal zelf moeten beslissen. Het resultaat van het overleg kan worden neergelegd in de vorm van aanbevelingen of een verslag. Het is vervolgens aan de bisschoppen om daar op enigerlei wijze op te reage ren, aldus Kaandorp. „Het is onze heilige taak. de eenheid te bewaren daar waar zij verzwakt of verdonkerd is splijtingen, onenigheid en vooral haat staan daar diame traal tegenover en zijn in laat ste instantie met de Boze ver bonden". Dat hield paus Jo hannes Paulus II gisteren zijn gehoor voor in de havenstad Cochin, op de zuidwestelijke punt van India. Klaarblijke lijk was zijn vermaan gericht tot de Thomas-christenen, die min of meer onafhankelijk hun weg willen gaan in het hele land en niet alleen in de deelstaat Kerala. In Kerala moest Johannes Paulus II niet alleen acht ge ven op de dialoog met niet-c- hristelijke religies, maar ook binnenkerkelijke diplomatie bedrijven. Het centrum van het katholieke leven is de ha venstad Cochin, waar zowel de Syrische als de Latijnse ri tus is vertegenwoordigd. Van de 12,5 miljoen Indische ka tholieken behoren ongeveer 2,7 miljoen tot de oosterse ri tus, de Malabaren en de Ma- lankaren, die zich beroepen op de apostel Thomas uit de eerste eeuw, zodat deze Ker ken ouder zijn dat de wester se. De Latijnse ritus kreeg pas vaste voet in India via de Portugezen in de zestiende Nadat de aanhangers van de oosterse ritus eeuwenlang ge dwongen waren geweest wat zij als een Latijns juk zagen te dragen, stond paus Pius XI in 1923 een eigen hiërarchie toe aan de Syro-Malabaarse gelo vigen, waarbij de eigen pasto raal uitdrukkelijk werd be perkt tot de deelstaat Kerala, waar de paus gisteren ver bleef. De Malabaarse bisschop Mar Abraham Mattam heeft vóór de pauselijke aankomst ver klaard, dat de oosterse ritus de christenen eigenlijk tot een soort apartheid heeft veroor deeld. Ongeveer 300.000 Tho mas-christenen wonen even wel in diocesen met de Latijn se ritus, waar zij geen zielzorg ontvangen krachtens hun ei gen traditie. De Thomas-christenen wijzen op het feit, dat de meeste in toegeschreven aan het met twee zich afzonderlijk van el- India dienst doende priesters alle geweld doordrukken van kaar ontwikkelende katholie- en ordeleden uit hun gelede- de Latijnse ritus. ke Kerken in India zullen ren afkomstig zijn. Daarom zijn. Voor de paus bracht de zien zij het als hun recht, bui- De Syrisch-Oriëntaalse Kerk situatie de onaangename ten de eigen regio te evangeli- wijst elke invloed die het plicht van bed te wisselen. eigen kerkelij- Hindoeïsme ooit op haar zou Afgelopen nacht verbleef hij kunnen hebben van de hand, jn de residentie van de Sy- zodat er ook geen Hindoe-ele- risch-Malabaarse aartsbis- menten in de eucharistievie- schop. Vanavond logeert hij ring kunnen insluipen. Rome in het paleis van de aartsbis- zou graag zien dat er geen schop naar Latijnse ritus. ke wet te leven. Dat vooral i het noordelijk deel van India het katholicisme wordt gezien als een vreemd insluipsel, moet huns inziens worden Het evangelistenechtpaar Lucas en Jenny Goeree heeft alle bezittingen ver kocht. Hiermee willen ze ontkomen aan het betalen van een even tuele dwangsom die is opge legd door de Zwolse recht bank wegens het verspreiden van een voor joden beledigen de of kwetsende boodschap te verspreiden. Elke overtreding levert de mogelijkheid op van een dwangsom van duizend gulden, met een maximum van honderdduizend gulden. „Bij ons valt nu niets meer te halen", aldus het echtpaar, „wij hebben ook ons huisraad weggedaan". Na de uitspraak van de rechtbank in Zwolle hebben de Goerees in open brieven hun uitspraak dat de joden het oordeel naar zich zelf hebben toegehaald door Jezus te vermoorden, her haald. De klagers die het kort geding aanspanden, willen de dwangsom niet innen, maar de overtredingen gebruiken in het hoger beroep voor het Arnhemse gerechtshof, later deze maand. Hogere IKV- bijdrage van gereformeerden verwacht De Gereformeerde Kerken in Nederland hebben de plaatselijke kerken voorge steld de geldelijke steun voor het Interkerkelijk Vredesbe raad (IKV) te verhogen van vijf tot tien gulden per 100 zielen. De deputaten voor Personele Zaken, Financiën en Organisatie spreken in het orgaan van de Gereformeer de Kerken „Kerkinformatie" de verwachting uit dat hier mee de gereformeerde bijdra ge aan het IKV-secretariaat volledig zal kunnen worden betaald. Elke kerkeraad kan bepalen of ze aan een organisatie die op de zogeheten advieslijst voorkomt, een bijdrage schenkt. Sommige kerkera den betalen een bijdrage aan het IKV uit de begroting, an dere houden een collecte. Onderzoek onder gereformeerde vrijwilligers: Vrijwilligers in de kerke lijke gemeente hebben behoefte aan een heldere theologische fundering van de evangelisatie, de missionaire houding ten opzichte van niet- of an dersgelovigen. Beroeps krachten kunnen dit als taak op zich nemen, te meer omdat zij er al ja renlang in tegenstel ling tot de meeste vrijwil ligers vanuit gaan dat evangelisatie gezien moet worden als maatschappe lijk engagement. Deze opvatting ventileert drs. J.B G. Jonkers, medewerker van het evangelisatiecentrum van de Gereformeerde Ker ken in Nederland. Hij is deze week in Nijmegen gepromo veerd tot doctor in de sociale wetenschappen op een studie getiteld „Doelen in de evan gelisatie". De gereformeerde deputaten voor de evangelisatie en de staf van het gereformeerd evangelisatiecentrum in Leus den hadden behoefte aan zo'n onderzoek, nadat hen geble- stroom binnen de kerk Drs. Jonkers startte in 1978. Hij hield een enquête binnen de gereformeerde kerken onder 333 leden van plaatselijke evangelisatiecommissies, 42 predikanten en 37 beroeps krachten, onder wie 18 evan gelisatiepredikanten. Uit de resultaten van de en quête is duidelijk geworden dat er verschillende opvattin gen bestaan over het doel van de evangelisatie bij vrijwilli gers en aan de andere kant de beroepskrachten. De vrijwilli gers, veelal traditioneel gelo vend, zien evangelisatie voor al als ledenwerving voor de kerk. De meeste beroeps krachten menen vanuit een alternatieve geloofsvisie evangelisatie te moeten zien als maatschappelijk engage ment. Bij de laatstgenoemden valt bijvoorbeeld ook het pro test tegen economische uitbui ting onder het begrip „evan gelisatie", evenals het bestrij den van wantoestanden in de samenleving. Drs. Jonkers toont verder in zijn onderzoek aan, dat de tra ditionele geloofsvisie vooral gevonden wordt bij met een wat lagere opleiding. Zij die doorgeleerd hebben blijken in vele gevallen de al ternatieve geloofsvisie aan te hangen. Mensen met een ho gere opleiding zijn beter toe gerust om vernieuwingen te verwerken. Ze lezen meer en kijken naar andere televisie programma's. Van mensen met een lagere positie die hard werken voor hun brood, kan je niet verwachten, dat ze moe van het werk zich nog eens verdiepen in moeilijk toegankelijke literatuur". Drs. Jonkers moet tot zijn ei gen verbazing constateren dat de leeftijd van de ondervraag den geen invloed blijkt te hebben op de mening ten aan zien van de evangelisatiedoe leinden. In zijn onderzoek worden al leen de verschillen tussen de opvattingen van vrijwilligers en 'professionals' gesigna leerd. De staf van het evange lisatiecentrum en de deputa- zullen in de toekomst ver der de moeten praten. Drs. Jonkers meent in ieder geval dat „de evangelisatie als ledenwer- vingz" niet haalbaar blijkt te zijn. De praktijk heeft dat wel uitgewezen. Deputaten en staf zullen er dus goed aan een onhaalbare doelstelling niet langer te handhaven. Geloofsinspiratie Aan de andere kant meent de promovendus dat de opvat ting van evangelisatie als maatschappelijk engagement ook niet zonder meer doorge voerd kan worden. "Je moet constateren dat evangelisatie gericht op maatschappelijk engagement inhoudelijk te kortschiet. Deze opvatting over evangelisatie trekt geen vrijwilligers, omdat de ge loofsinspiratie ontbreekt. Daarom moeten de beroeps krachten hun doelstelling van evangelisatie handhaven, maar tegelijk hun theologisch huiswerk maar eens aanpak ken". Verder filosoferend over de vraag waar de oplossing zou kunnen liggen, zegt drs. Jon kers: „In de literatuur ben ik een heleboel aanzetten tegen gekomen, maar die zijn eigen lijk nergens consequent in de praktijk uitgewerkt. In ge sprekken met vrijwilligers zou je moeten bewerkstelligen dat het maatschappelijk enga gement theologisch beter wordt onderbouwd. Je moet kunnen zeggen: Kijk, die op vatting loopt zo weg uit het evangelie. Je zou voor de vrij willigers woorden als „ko ninkrijk" en „gerechtigheid" moeten spellen. In een woord als „koninkrijk" neem je dan ook andere woorden mee, zo als verzoening, redding, ver lossing. Maar die woorden krijgen een andere vulling vanuit de totaliteit van het le ven. Zelfs een woord als „zon de" verwijst dan niet langer naar een abstracte definitie als „verbroken relatie met God", maar zonde kan je dan concreet gaan invullen. Je kan de slachtoffers aanwij- Traditioneel Mochten de beroepsdeskundi gen deze theologische onder bouwing achterwege laten, dan kan dat fatale gevolgen hebben voor de kerk, meent drs. Jonkers. Er kunnen ge makkelijk nieuwe secten (lees: traditionele stromingen) binnen de kerk opbloeien. Hij meent dat het bestaan van het Confessioneel Gereformeerd Beraad op dit punt een signaal is. „Ook predikanten die volle kerken trekken met een tra ditionele prediking bewijzen dat. Het is nu eenmaal mak kelijker om een boodschap te brengen die bevestigt, dan om met nieuwe ideeën te komen. En je houdt het niet voor mo gelijk, maar ook in deze tijd zijn er nog mensen die verwij zen naar de synode van Dor drecht in 1618-1619". Avo-grapecocktail gegrilleerde kippepootjes met maïs en prei-macaroni kopje koffie speciaal Voor twee personen: 1 grapefruit, 1 avocado, 1 lepel ci troensap, Frans vruchtje of augurk; circa 6 kleine kippepootjes drumsticks2 lepels olie, 1 lepel sherry, knoflook, peper, basilicum, zout; uitje, 10 g boter, halve paprika, blikje maïs, zout; 250 g macaroni, zout, 1 lepel olie, 1 dunne prei, 10 g boter; 2 theelepels cacao, 4 theelepels suiker, 2 lepels rum, 2 kopjes koffie, 0,5 dl slagroom, 2 theelepels basterdsui ker, chocolaatjes. Schil de grapefruit en ontdoe de parten van de vliezen. Vang al het sap op en snijd de parten een keer door. Snijd de ge schilde en ontpitte avocado in stukjes en meng die met ci troen- en grapefruitsap en de stukjes grapefruit. Doe de cocktail in glazen en garneer die met stukjes Franse vrucht of augurk. Bestrijk de kippepootjes met een mengseltje van olie, sherry, geperste knoflook, peper en basilicum en rooster ze onder een hete grill bruin en gaar in ruim een kwartier. Keer de drumsticks een paar keer en strijk er dan ook nog wat van het oliemengseltje over. Bestrooi de gare kip met zout. Fruit kleingesneden ui in de boter goudbruin, smoor vervol gens stukjes paprika een paar minuten mee en voeg de maïs met iets van het vocht toe. Laat de groenten warm worden en doe er naar smaak zout bij. Smoor de zeer kleingesneden prei vijf minuten in de boter en schep er vervolgens de gare en uitgelekte macaroni door. Meng per persoon in een kopje cacao, suiker en rum en schenk daar hete en pittige koffie op. Presenteer er de met basterdsuiker bijna stijfgeklopte slagroom en wat kleine cho colaatjes bij. Menutip voor maandag: hutspot met klapstuk vla-flip. JEANNE Lrul iaar Vrouw en arbeidsplicht UlT het verloop van een commissievergadering in de Twetj' de Kamer over het beleidsplan Emancipatie van VVD-staati secretaris Kappeyne van de Coppello zou men de ind kunnen overhouden, dat over een paar jaar alle vrouwen taald werk buitenshuis moeten doen. Doelstelling van kabinet is de economische zelfstandigheid van de vrouw bevorderen, waarbij uitgangspunten voor het beleid zijn individualisering, de gelijkheid tussen man en vrouw en de emancipatie. Het CDA heeft zich daarbij verzet tegen sollicitatieplicht voor vrouwen. iar Ne Beren i rlands b, I wor hl kYo3' 1 er he ee P lan I ngen •ptiscl dvi OOK in dit geval zal de soep niet zo heet worden gegete als ze wordt opgediend. De sollicitatieplicht zal niet voor all vrouwen gelden. Alleen zij die in 1990 achttien jaar worde komen er voor in aanmerking. Op die manier wil de staat! secretaris geleidelijk een nieuw maatschappijbeeld scheppeierh In het jaar 2037, als al die achttienjarige meisjes van de jaan gang 1990 de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, z£ddt de operatie voltooid zijn. Dan geldt (ook) voor alle de sollicitatieplicht of eigenlijk de arbeidsplicht tenz zij niet Want w (Van aanmerking willen komen voor een uitkerinj gjy denkt zonder te kunnen hoeft ook niet te werkeijjit V; begi mm is tunet irmer DAARMEE wil niet gezegd zijn, dat het om een eenvoudi plan zou gaan. Het is in wezen een noodzakelijk gevolg va de komende wijzigiftg van ons stelsel van sociale zekerheii «rhei Als die een feit is geworden zullen de uitkeringen „pe n hoofd" worden betaald. Wie nu nog als kostwinner won dere aangeduid zal dan niet voldoende uitgekeerd krijgen om oo nog eens een partner te onderhouden. Er wordt namelijk van uit gegaan dat iedereen een maa*| schappelijke carrière wenst op te bouwen en dus ook rechpP!15' heeft op een uitkering indien hij of zij daar buiten zijn haar schuld niet in slaagt. Tegenover rechten behoren even ,'Jwer wel ook plichten te staan en dus moet iedereen die werkloo schil» is zich ook inspannen om betaald werk te krijgen. Evenals dfc>rv spreekwoordelijke monniken krijgen mannen en vrouwe 'r daarbij gelijke kappen opgezet. esteli tgebr :rzor( het i HET CDA vindt echter terecht, dat een gehuwde vrou\i ook in de toekomst zelf zal moeten kunnen beslissen of zij i inoJt dan niet buitenshuis wil werken. De overheid mag haa °n s daartoe niet dwingen. Arbeidsplicht is niet noodzakelijk oi v'( tot emancipatie te geraken. ng o| ef de DAARBIJ rijst bij ons de vraag, waarom niet een veel rea®"j hfc listischer consequentie wordt getrokken uit de emancipatie^, gedachte, namelijk het opwaarderen van de „functie" va is huisvrouw en moeder. Het is voorwaar geen kleinigheid orfe zal een huishouding te besturen en kinderen op te voeden. Kom" Jï- dat „beroep" niet eerder voor betaling in aanmerking da bijvoorbeeld het werken op een inpakafdeling van een fa briek? Een oplossing zou wellicht te vinden zijn in een fiscal )rj aftrekregeling als „loon" voor de thuiswerkende partner. D trech solliciatieplicht kan dan achterwege blijven en de vrouw ka<an dan in volle vrijheid beslissen over haar toekomst. (ADVERTENTIE) Aanhoudende vorst DE BILT (KNMI) Het blijft vriezen. De afgelopen nacht is het kwik sterk gedaald en vanmiddag stijgt de tempera1 tuur tot iets onder het vries punt. Net als gisteren zijn er van daag perioden met zon, die af gewisseld worden door wol kenvelden. Af en toe zou wat lichte sneeuw uit die bewol king kunnen vallen, maar echte grote hoeveelheden wor den niet verwacht. De noordoosten wind is matig, aan de kust af en toe vrij krachtig, zodat daar de kou nogal doordringend aanvoelt. Ook de komende nacht gaat het opnieuw matig tot streng vriezen, zodat er steeds meer schaatsmogelijkheden gaan ontstaan. Het blijft echter uit kijken voor windwakken. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië en Dene marken: zonnig. Lichte tot matige vorst tussen de min een en min zes graden. Britse Eilanden: perioden met zon, maar in zuid-Engeland zondag mogelijk wat sneeuw. Middagtemperatuur uiteenlo pend van 2 graden aan de oostkust van Engeland tot 8 graden in Ierland. Duitsland, Benelux en noord- -Frankrijk: perioden met zon en middagtemperatuur zonda- grond min 5 graden, maandag omstreeks min 2 graden. Zuid-Frankrijk: wolkenvelden en mogelijk sneeuw. Middag- temperaturen uiteenlopend van min 5 graden in het oos- Spanje en Portugal: wolken velden en in de zuidelijke s ken kans op regen. Middag temperatuur uiteenlopend 1 11 graden in het noorden tcj 16 graden in het zuiden. Italië, Adriatische kust: perioj den met regen of buien grote neerslaghoeveelheden In noord-Italië zware sne val. Middagtemperatuur graden in het noorden tot lfj graden in het zuiden. Alpengebied: aan de zuidzijdj plaatselijk zware sneeuu aan de noordzijde af en sneeuw. In het algemeen zend. Srfjh'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2