Paus spreekt Indiase Tamils toe
Menno Simons brak450jaar geleden met Rome
CeidóG Somant
1
J
kerk
wereld
Rolduc komt met omvangrijk
Katholiek Gebedenboek
Advies: Gereformeerden moeten GOS niet verlaten
Kuitert: euthanasiebeleid
van CDA catastrofaal
beroepingen
aan tafel
Klok niet terugzetten
brieven
lezers
ACHTERGROND
ScidacSoutmit
DONDERDAG 6 FEBRUARI 1986 PAGINA 1
Braziliaanse president verbiedt ,Je vous salue, Marie"
De Braziliaanse president Jose Sarney heeft de vertoning van de film
„Je vous salue. Marie" van Jean Lue Godard in Brazilië verboden.
Het besluit is genomen onder druk van de Braziliaanse bisschoppen
conferentie. Protesten van Braziliaanse intellectuelen, en de minister
van justitie Fernando Lyra heboen geen effect gehad. In verband
hiermee overweegt de minister nog deze week zijn ontslag aan te bie
den. De Zuidamerikaanse bisschoppen zijn de afgelopen decennia nog
nooit zo eensgezind geweest als bij het weren van de film van Go
dard. Het onderscheid tussen zogenoemde progressieve en behouden
de stromingen lijkt te zijn weggevaagd als het gaat om de film van
Godard, die beledigend wordt geacht voor het katholieke geloof.
Italiaanse aartsbisschop smokkelde voor goed doel
„Nee, ik betreur mijn handelwijze helemaal niet: wat het
door mij gesmokkelde geld betreft zouden de autoriteiten er
goed aan doen. de geest van de wet boven de letter te stel
len". Dat verklaarde aartsbisschop Bruno Foresti (62) van
Brescia. Hij is 27 december vorig jaar aangehouden, nadat de
douane in zijn bagage een bedrag van 30 miljoen Lire. onge
veer 54.000 gulden, had aangetroffen. De bisschop had een
excuus: de banken waren in de Kerstweek gesloten en hij
vertrok voor tocht langs missieposten in Afrika, zodat hij
het geld beter kon meenemen. Het geld was de opbrengst
van de Kerstcollecte. Het is in strijd met de wet meer dan 5
miljoen Lire in één keer uit te voeren zonder toestemming
van de overheid.
Niemand spreekt
zonder gevaar, als hij
niet op tijd weet te
zwijgen
Thomas a Kempis
Paus Johannes Paulus 2 heeft
gisteren in de Zuidindiase
stad Madras ten overstaan
van een miljoen Indiase Ta
mils de verdeeldheid der ras
sen beklaagd. Op het nabij ge
legen Sri Lanka worden de
Tamils bloedig vervolgd.
Tijdens een mis op het strand
van Madras noemde de paus
verdeeldheid en haat, angst
en frustratie de „anti-waar
den" van deze tijd. Daarom is
de boodschap van de christe
lijke naastenliefde nu in India
en de gehele wereld „drin
gend noodzakelijk".
De paus sprak lovende woor
den over de Portugese Jezuiét
Joao de Britto, die in de twee
de helft van de 17e eeuw in
India als missionaris werk
zaam was en 4 februari 1693
de martelaarsdood is gestor
ven.
De paus pleitte in een ont
moeting met leiders van niet-
christelijke godsdiensten voor
godsdienstvrijheid. Noch een
politieke noch een religieuze
macht mag iemand ertoe
dwingen tegen zijn geweten
in te handelen of in strijd met
zijn geloofsoverstrijding te le
ven. Dit eist van alle gods
diensten de bereidheid tot di
aloog en erkenning van de
godsdienstvrijheid. De katho
lieke kerk respecteert het
recht op godsdienstvrijheid,
aldus de paus. Dit houdt in
dat op individuen geen druk
wordt uitgeoefend inzake reli
gieuze zaken. Hij deed een be
roep op aanhangers van ande
re godsdiensten „dit waarde
volle principe" te respecteren.
Met 2,5 miljoen rooms-katho-
lieken (6 procent van de be
volking) heeft de provincie
Tamil Nadu verhoudingsge
wijs veel Katholieken. Het
landelijke percentage is nog
geen 2 procent.
De paus is gisteren afgereisd
naar Goa, de voormalige Por
tugese kolonie.
Op initiatief van de paters J.
Hermans en J. Bots, beiden
verbonden aan het groot-se
minarie Rolduc van mgr. J.
Gijsen, is een nieuw groot op
gezet Katholiek Gebedenboek
samengesteld. Het boek zal in
april verschijnen bij de
Vlaamse uitgeverij Tabor in
Brugge en gaat ruim 1500 pa
gina's tellen.
Het boek bevat de teksten
van de vernieuwde liturgie
volgens Vaticanum II zoals
die in 1979 zijn uitgegeven
door de katholieke Nationale
raad voor Liturgie, maar wil
daarnaast een selectie geven
van de in de loop der eeuwen
opgebouwde gebedsschat en
liederen van de katholieke
kerk.
Het werk is onderverdeeld in
vijf hoofdstukken. Naast ge
beden tot heiliging van de dag
(morgen- en avondgebeden,
formulieren uit het kerkelijk
getijdengebed enz.) deel I
wordt uitgebreid aandacht
besteed aan het kerkelijk jaar
door middel van liturgische
teksten, vroomheidsgebeden,
overwegingen en gezangen
voor elke afzonderlijke tijd en
voor de afzonderlijke feesten
van Christus, engelen, Maria,
Jozef en andere heiligen (deel
II). Van alle heiligen die in de
liturgie verplicht gevierd
worden, wordt een korte le
vensbeschrijving en gebed ge
geven; daarnaast bevat het
boek ook andere gebeden en
gezangen met betrekking tot
de heiligen. Meer dan hon
derd bladzijden zijn gewijd
aan de verering van Maria.
Het derde en meest omvang
rijke deel (400 bladzijden) be
treft het leven uit de sacra
menten. Van elk sacrament
wordt beknopt de betekenis
uiteengezet en de vernieuwde
liturgie gegeven die gebruikt
wordt bij de bediening ervan.
Men vindt onder meer prakti
sche gegevens over het twee
maal communiceren op een
dag en over de nuchterheids-
voorschriften. De keuzetek
sten voor de huwelijksliturgie
worden aangegeven. Gebeden
bij het afscheid van sterven
den en liturgie voor overlede
nen besluiten het derde deel.
Het gehele vierde deel is ge
wijd aan gebeden bij verschil
lende gelegenheden en voor
verschillende noden, waaron
der een aantal litanieën. Een
keuze uit het boek der psal
men vormt de overgang naar
de gebeden uit de vroomheid
van alle eeuwen. Gebeden
voor verschillende noden en
omstandigheden besluiten het
vierde deel.
Het laatste deel bevat meer
dan honderd bladzijden nieu
we zegeningen, die in samen
werking met de Nationale
Raad voor Liturgie speciaal
voor het Katholiek Gebeden
boek werden vertaald.
Naar de samensteller, dr. J.
Hermans, meedeelde zijn er
geen liederen en teksten op
genomen van hedendaagse,
meer bijbels geïnspireerde
componisten als Oosterhuis,
Mul en Naastepad, hoewel het
gebedenboek pretendeert een
balans te geven van de ver
nieuwing van het gebedsleven
na het concilie. Men heeft
volgens Hermans vooral die
gebeden en liederen naar vo
ren willen halen die in de na-
conciliaire tijd niet of nauwe
lijks aan bod zijn gekomen.
Het boek kreeg een warme
aanbeveling mee van de kar
dinalen Danneels en Simonis.
Katholiek Gebedenboek. De
gebedsschat van de kerk der
eeuwen en de vernieuwde li
turgie volgens Vaticanum II.
Prijs bij voorintekening voor
1 april J 39,50. Daarna 49,50.
Uitgeverij: Tabor. Antwoord
nummer 1501, 4524 VR Sluis.
De Gereformeerde Kerken in
Nederland moeten nu niet uit
de Gereformeerde Oecumeni
sche Synode stappen. Dat
staat in een advies aan de ge
nerale synode van deze ker
ken, dat volgende maand
wordt besproken.
Het lidmaatschap van de Ne
derlandse gereformeerden
aan de oecumenische organi
satie, die mee door de Gere
formeerde Kerken in opge
richt. staat al enkele jaren on
der zware druk. Andere lid
kerken, waaronder de grote
Zuidafrikaanse Nederduits
Gereformeerde Kerk, beplei
ten uitsluiting van de gerefor
meerden in Nederland onder
dreiging van zelf de GOS te
verlaten. Ook de christelijke
gereformeerden in Nederland
hebben grote bezwaren tegen
het gereformeerd lidmaat
schap wegens de verzoenings
leer zoals die door de gerefor
meerde Leidse studentenpre
dikant dr. H. Wiersenga
wordt beleden. Een ander be
zwaar van de GOS omvat het
gereformeerd standpunt inza
ke homofilie.
Binnen de Gereformeerde
Kerken in Nederland zelf zijn
ook grote bezwaren tegen het
lidmaatschap. In het verleden
spraken synodelezen zich uit
voor uittredking, omdat de
GOS gereformeerde stand
punten veroordeelde. Tot een
daadwerkelijk uittredén is het
echter niet gekomen.
De GOS, waarvan ongeveer
dertig calvinistische kerken
lid zijn, besloot in 1984 in Chi
cago de structuur van de or
ganisatie ter discussie te stel
len. Er zijn bezwaren tegen
het synodale karakter, waar
door lidkerken elkaar kunnen
beoordelen of veroordelen. De
GOS-commissie die zich be
zighoudt met de structuurwij
ziging pleit voor de GOS als
een raad. Dit voorstel, mee
geformuleerd door prof. mr.
W. F. de Gaay Fortman, ver
dient nadere overweging, al
dus het advies.
Het is de bedoeling dat de lid
kerken elkaar in de GOS niet
deze voorstellen nog in be
spreking zijn, moeten de Ge
reformeerde Kerken de GOS
in ieder geval niet verlaten,
aldus het advies van deputa-
ten oecumene buitenland aan
de synode. Ze wijzen voorts
op het grote belang dat de
Christian Reformed Church
in Noord-Amerika en de
protestantse kerken van Indo
nesië hechten aan blijvende
deelname van de Nederlandse
gereformeerden aan de GOS.
Indiase nonnen waren in groite getale aanwezig bij de mis die
de paus in Madras celebreerde.
Premier Lubbers heeft ten onrechte het zelfbeschikkings
recht een historische vergissing genoemd. Het staat echter al
lang in de Nederlandse wetgeving dat iemand vrij is over
zichzelf te beschikken, ook ten dode. Of de premier is niet op
de hoogte of hij wil het uitdrukkelijk verzoek om de zachte
dood met middelen van de wet verbieden. Als het CDA die
kant op wil, is dat catastrofaal.
Dit zei dr. H. M. Kuitert, hoogleraar ethiek aan de Vrije Uni
versiteit te Amsterdam, voor de IKON-radio. In 1981 publi
ceerde hij het boek „De gewilde dood". De regering schrikt
volgens hem terug voor het eigenlijke probleem, het zelfbe
schikkingsrecht. In het wetsontwerp van mevrouw Wessel-
-Tuinstra wordt gesproken van euthanasie in een noodsitua
tie. „We mogen de mensen dat recht niet ontnemen. Er zou
duidelijk uitgesproken moeten worden dat in dat geval een
arts van strafvervolging gevrijwaard moet worden," aldus
Kuitert voor de IKON-radio.
Nederlandse
Kerk
Bedankt voor Zetten en An-
delst L. Kruijmer te Som-
melsdijk. Beroepbaarstelling
Gereformeerde Kerken
Hervormde Beroepen te Dedemsvaart
Th. de Boer te Hoofddorp.
Aangenomen naar Axel E. H.
van de Weide kandidaat al
daar.
DOOPSGEZINDEN HERDENKEN JUBILEUM
Op 30 januari 1536 legde de
bijna 40-jarige pastoor Menno
Simons van Witmarsum
(Friesland) zijn habijt neer en
verliet de pastorie. „Uyt Babel
ghevloden, in Jeruzalem ghe-
togen", zou hij later zijn over
stap van de katholieke kerk
naar de doperse beweging
noemen. Lezing van de bijbel
hij was al enkele jaren pas
toor voordat hij dit boek on
der ogen kreeg twijfel aan
het miswonder, de doop en
het ambt alsmede de terecht
stelling van Dopers hadden
hem tot deze stap gebracht.
Hoewel de uit Zwaben afkom
stige bontwerker en lekepre-
diker Melchior Hoffman offi
cieel de vader van het Neder
landse Anabaptisme is ge
noemd, wordt Menno Simons
door de ruim 700.000 Doops
gezinden in de gehele wereld
meer als hun geestelijke stam
vader beschouwd. Buiten Ne
derland worden de Doopsge-"
zinden immers naar Menno
genoemd: „Mennoniten, Men-
nonites. Ook in Menno's eigen
provincie spreekt men nog
steeds van de Mennisten.
De doperse beweging bestond
in 1536 nog maar net tien jaar.
In de Nederlanden werden de
doperse ideeën pas in 1530
verspreid door zendboden van
Melchior Hoffman, die vanuit
Emden opereerden.
De Dopers waren in die tijd
verdeeld over de vraag of ze
passief moesten afwachten of
desnoods met dwang en drei
ging zelf een samenleving van
nieuwe mensen moesten in
richten teneinde de komst
van Christus voor te bereiden.
In 1534-1535 hielden enkele
duizenden Dopers de stad
Munster bezet, waar ze het
nieuwe Jeruzalem verwacht
ten. Ze werden tenslotte door
de bisschoppelijke legers afge
slacht of verdreven.
Na die gebeurtenissen werden
de Dopers bloedig vervolgd.
In de Nederlanden zijn in de
periode 1523 tot 1566 meer dan
1300 personen terechtgesteld.
De meesten waren Dopers,
onder wie Menno's broer Pe
ter. Poeldijk en Ter Heide
waren korte tijd een centrum
van de Doopsgezinde bewe
ging. Velen van hen werden
naderhand op het Groene
Zoodje in Den Haag (de huidi
ge Plaats) terechtgesteld.
De betekenis van Menno is
geweest dat hij de „verloren
slachtschaepkens Christi" bij
een heeft gehouden. Hij deed
dit tijdens zijn vele rondreizen
langs de gemeenten en door
de doperse ideeën in geschrif
ten en in disputen met luther
se en calvinistische geleerden
te verdedigen.
De Nederlandse Doopsgezin
den, een kleine 20.000 in ge
tal, vieren de 450-jarige her
denking van Menno's „ver
lichting en bekering" met on
der meer studiedagen in Mid
delburg en Amsterdam, een
Broederschapsdag te Witmar
sum en enkele publikaties.
Het eerste Menno-symposium
werd vorige week donderdag
in Middelburg gehouden on-
Menno Simons
der auspiciën van de vier
Doopsgezinde Gemeenten in
Zeeiand. De historicus dr.
W.Bergsma (Fryske Akade-
my) hield een inleiding over
de tijd van Menno Simons.
Dr. S.Voolstra, hoogleraar ge-
loofs- en zedenleer aan het
Doopsgezind Seminarie te
Amsterdam, spraken over de
theologische motieven van
Menno's geloofsdaad, terwijl
zijn Seminariecollega voor
praktische theologie dr.
H.B.Kossen de aanwezigen
voorhield dat het niet bij een
terugzien mag blijven. „Uit
tocht nu!" was de vermanen
de titel van zijn toespraak
over uitdagingen aan de kerk
van vandaag.
Presentatie
Voordat in de Zeeuwse Biblio
theek de tentoonstelling
„Menno Simons tussen toen
en nu" werd geopend, vond
de presentatie plaats van het
eerste exemplaar van „Het
spoor van Menno Simonsz'
gedachten", geschreven door
de doopsgezinde predikant
M.C.Postema (Middelburg) en
uitgegeven door de van oor
sprong calvinistische uitgever
Kok te Kampen.
De Doopsgezinde Historische
Kring geett dit voorjaar in de
serie „Doperse Stemmen" in
modern Nederland Menno's
„Utganck; ofte bekeeringhe
van Menno Simons, waer in
cortelijkck ende duydelijck
verhaelt wort, hoe ende om
wat oorsaken dat hij het Paus
dom verlaten heeft" (Hoorn
1621) uit. De voorjaarsverga
dering van de DHK op 19
april in Amsterdam besteedt
aandacht aan de disputen van
rooms-katholieke zijde tegen
de Dopers. De kerkhistoricus
P.J.A. Nissen, verbonden aan
de Katholieke Theologische
Hogeschool te Amsterdam, zal
hierover spreken.
Internationaal
De Theologische Faculteit van
de Universiteit van Amster
dam, het Doopsgezind Semi
narie en de Doopsgezinde His
torische Kring houden van 20
tot 24 mei in Amsterdam een
internationaal wetenschappe
lijk symposium over „geeste
lijke vernieuwing en sociale
verandering". Tot de ruim 20
sprekers behoren prof.dr.
C.Augustijn, kerkhistoricus
aan de Vrije Universiteit en
voorzitter van de Commissie
tot Uitgave van Documenta
Anabaptistica Neerlandica,
prof.dr. A.F.Meilink (Gronin
gen), dr. Heinold Fast (Em
den) en prof. dr. Walter
Klaassen (Waterloo, Canada).
De lezingen verschijnen in
1987 in de „Doopsgezinde Bij
dragen".
In Menno's geboorteplaats
Witmarsum vindt op zondag
25 mei een landelijke herden
king plaats, georganiseerd
door de Doopsgezinde Ge
meente ter plaatse, de Friese
Doopsgezinde Sociëteit en de
internationale stichting Men
no Simonsz Centrum. Er
komt een tentoonstelling be
treffende alles wat in de we
reld naar Friesland, Witmar
sum of Menno Simonsz is ge
noemd. In Paraguay bestaat
er bijvoorbeeld een Doopsge
zinde nederzetting Friesland,
in Brazilië heet een dorp Wit
marsum. In een grote tent
wordt in Witmarsum het to
neelstuk „Kracht in zwak
heid" van de doopsgezinde
emeritus-predikant dr
J.S.Postma (Appelscha) opge
voerd. Daarin wordt Menno's
innerlijke strijd, overstap naar
de RK-Kerk en zijn leider
schap van de Doopsgezinde
Broederschap beschreven.
JIBBO POPPEN
Kabeljauw in folie, wortels met rozijnen en
noten en aardappelpuree vla met roze
schuim
Nodig voor twee: aluminiumfolie, zachte margarine, 300
g kabeljauwfilet, 1 lepel citroensap, uitje, worteltje,
zout, dragon, dille, bonekruid, basilicum;
500 g winterwortels, zout, suiker, 1 lepel rozijnen, 1 lepel
hazelnoten, 5 g margarine, peterselie;
l/t tot 1 kg aardappelen, zout, melk, 20 g margarine, pe
per, nootmuskaat
liter gele vla (0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g suiker),
half eiwit, 10 g suiker, rode jam.
Neem een stuk aluminiumfolie dat ruim twee keer zo groot
is als het stuk vis en bestrijk hél in het midden met margari
ne. Leg de met koud water afgespoelde en uitgelekte filet
midden op de folie en druppel er het citroensap op. Leg er
een mengsel van kleingesneden ui en wortel op en strooi
weinig zout, gemengd met de gedroogde kruiden over het
hele oppervlak van de vis. Vouw de folie dicht, zorg dat de
naden dubbel omgeslagen zijn en naar boven wijzen. Leg het
pakje in een voorverwarmde oven, die op 5 of 200 staat en
reken twintig minuten voor het gaar worden van de vis.
Laat het pakje nog tien minuten in de uitgedraaide oven lig
gen, deponeer het op een schotel en knip de bovenkant open.
Kook de in dunne hele of halve plakken gesneden wortels
gaar in weinig water met zout en suiker. Reken een kooktijd
van twintig minuten. Was de rozijnen, kook ze tien minuten
in weinig water en laat ze uitlekken. Verwarm de hazelno
ten in een droge braadpan op een matig vuur al heen en
weer schuddend tot de velletjes los gaan laten. Wrijf alle vel
letjes er af. Hak of snijd de hazelnoten wat kleiner en meng
ze met de rozijnen en margarine door de gare wortels. Strooi
er fijngeknipte peterselie over.
Klop het eiwit stijf met de suiker en maak het met jam roze.
Leg het schuim op de vla. Houd er rekening mee dat het
schuim na circa een half uur minder mooi wordt.
JEANNE
[oud
rorij
{eva
TJ L
X1ET is op zijn minst verbazingwekkend, dat de ondern
mers beperkingen willen opleggen aan het gebruik van
betaalcheque en de girobetaalkaart. Zowel NCOV als KNO 'p
beide ondernemersorganisaties hebben geconstateei erd
dat steeds meer mensen ook van deze betalingswijze gebrui ene
maken om kleine bedragen af te rekenen. Daarom willen z P Zi
nu een minimumbedrag invoeren voor deze manier van tx e?"
talen. De consument zou dan worden gedwongen bedrage £n
beneden bijvoorbeeld vijfentwintig, twintig of tien guide en
contant te betalen. Reden: de administratieve rompslomp di ige
men heeft bij het afwikkelen van de betaling met dergeliik[
cheques.
ZOU de voorgenomen beperking worden doorgevoerd, dai
zouden de ondernemers zich daarmee inconsequent opstel
len. Het hele stelsel van betaalcheques en -kaarten immei
vloeit onder meer voort uit de destijds door de ondernemei
genomen maatregel hun personeel min of meer te dwingej
een bank- of girorekening te nemen waar hun salaris dan o|
wordt gestort. Ook al voelde de werknemer er in principj
niets voor een privérekening te openen, toch moest dat ge
beuren. Voor het bedrijf was dat eenvoudiger en dus goedko^1
per en voor de werknemer was het veiliger, aangezien hM
niet meer met zijn loonzakje over straat behoefde te gaan.
De consument heeft inmiddels ontdekt, dat met het gebrui)
van de betaalcheque of -kaart de kans sterk vermindert onj
geld door verlies, diefstal of beroving kwijt te raken. Gezieij
het toenemend aantal berovingen van supermarkten en deri I
gelijke zou verwacht mogen worden dat het bedrijfsleven hepE;
gebruik van dergelijke betaalsystemen juist zo veel mogelijllle
zou stimuleren. Een rover heeft nu eenmaal veel minder aaipui
een bak met gestempelde betaalkaarten, dan aan een bunde)al
bankbiljetten. jlat
BOVENDIEN: alleen al het idee dat er weer iets wordt beP^
dacht om de vrijheid van handelen van de consument te bej>^n
perken, wekt al weerstand op. Nee, dan valt er wellicht meer1
te zeggen voor een idee van de Consumentenbond. Die voelPar
er ook niets voor een „betaalgrens" aan het gebruik van d^oc
„schriftelijke betaling" te stellen, maar pleit er voor in superP?®!
markten en dergelijke aparte kassa's in te voeren voor cher
quebetalingen. Dat zou een verbetering zijn, omdat ook d£c"
klant die contant betaalt er sneller door zou kunnen afrekePat
nen. Uitvoering van het plan van de ondernemers daarentej
gen betekent, dat de klok zou worden terug gezet.
Matige vorst
DE BILT (KNMI) Ons land
ligt de komende dagen in een
tot krachtig toenemende stro
ming uit oost tot noordoost.
Daarmee wordt rechtstreeks
vanuit Rusland vorstlucht
naar onze omgeving getrans
porteerd. De aanstromende
lucht wordt het komende et
maal bovendien nog geleide
lijk kouder. Ook blijft er veel
wind staan, vooral in de kust
gebieden en in het Waddenge
bied.
De vorst houdt dus niet alleen
aan maar neemt zelfs toe.
Vannacht wordt het in het
zuidwesten zo'n graad of 7 on
der nul.
In het noordoosten wordt de
min 10 graden-grens waar
schijnlijk bereikt. Morgen
overdag wordt het waarschijn
lijk nergens warmer dan rond
min 4 graden.
De aanstromende lucht is in
eerste instantie nog zeer droog.
Er komen het komende etmaal
nog flinke opklaringen in
voor. Tijdens het komende et
maal trekt echter een storing
vanuit Rusland in onze rich
ting. Dan neemt de bewolking
toe en valt mogelijk wat
sneeuw. Ook dan is het sner
pend koud met veel wind.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor zater
dag en zondag:
Zuid-Scandinavië en Denemarken:
zaterdag vooral in zuid-Zweden en
Denemarken sneeuwbuien, zondag
zonnig. Lichte tot matige vorst met
s Middags rond, ot*
nul. in het zuidoosten lichj
nachts lichte tot maiigiï
Duitsland, Benelux en noord-Frank
rijk: wolkenvelden, hier en daar eer—
sneeuwbui, vooral langs de Oostzeek-1
ust en de Waddenzee, 's Nachts tus r
sen min 5 graden in noordweslJ—
-Frankrijk tot min 12 graden it
Duitsland, 's middags tussen min 1
graad in noordwest-Frankrijk en mitrvi;
7 graden in Duitsland.
Zuidelijke helft Frankrijk: zaterdag
meer naar het zuiden tijdelijl
sneeuw, op zondag gevolgd doOr zee HIJ
koude noordoosten winden. Op zatei
dag temperatuur rond nul tot
vorst, op zondag ook overdag op ve<no1
plaatsen matige vorst. VOI
Noord-Spanje en noord-Portugal: re^
gen en sneeuwbuien, op zondag vr{19i
zonnig. Bij zee 4 tot 8 graden, in hgdie
binnenland temperaturen rond nu
en lichte tot matige vorst in de nachlini€
fliei
Portugal buien, zondajP^*
in zuidoost-Span je zonnig maar rïVE
zuid-Portugal opnieuw regen. .MidL~
dagtempreratuur van 7 graden in hef
binnenland tot 14 graden in zuidoost4l6i
-Spanje. val
Italië. Adriatische kust: perioden ™<ei
regen of buien met grote neerslagfe]
hoeveelheden In noord-Italie zwail
sneeuwval. Middagtemperatuur var*®2
rond 0 in het noorden tot 5 a 12 gra
den meer naar het zuiden. JJe
Alpengebied:
sneeuwval,
t plaatselijk
de noordzijde af eijvoi
wat sneeuw van minder beteke^er
In het algemeen vriezend. zoe
Max Min Neef-W0
temptemp slag ne<
-1 -6 0 J
0-6 0 !°e
-1 -7 0 mi!
Weer
i t'e
oibl)
i
Britse Eilanden: flinke zonnige perio- Zd Limburg
Brieven graag kort en
duideli|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Hervormde kerk en
het ICTO
In uw rubriek „Kerk en We
reld" (30-1-86), wordt melding
gemaakt van een uitlating van
ds. Roos in een IKON-uitzen-
ding, dat het ICTO (Interker
kelijk Comité Tweezijdige
Ontwapening) gefrustreerd
zou zijn over het feit, dat bij
een vorige consultatie over de
kernwapenproblematiek de
hervormde synode het stand
punt niet overnam. Ds. Roos
vergist zich. Maar zoals ge
bruikelijk bij het IKON, kreeg
het ICTO geen kans op een
weerwoord; toch een gebruik
in onze democratische samen
leving.
Het ICTO heeft nooit aan de
synode gevraagd haar stand
punten over te nemen. Het
ICTO vraagt alleen om een ge
lijkwaardige positie binnen de
Hervormde Kerk als het IKV.
Dat hier alle reden toe is blijkt
uit het feit, dat het ICTO gro
ter is dan het IKV. Voorts is
het volkspetitionnement
slechts door 14% van de her
vormde kerkleden getekend,,
waaruit blijkt hoe gering deju
IKV-aanhang binnen de Her-j£
vormde Kerk is. De frustratie^
van het ICTO gaat ovei
feit dat de consultatie ge-!''
schiedt door de ROS (Raad';u
voor Overheid en Saménle-jha
ving), in samenwerking melL^j
het IKV, twee organisaties die'pe
hun uiterste best hebben ge-<jat
daan het ICTO uit de Neder-v
landse Hervormde Kerk teu
ROS-secretaris ds. Laurens- _a
Jan Hogenbrink, één van de1^
bekendste voormannen vanbL
het IKV. De consultatie wordt;Cje
voorgezeten door ds. C.B/Lfe
Roos, onder wiens voorzitter- ve
schap de synode de beruchte
pastorale brief (over de kern-4*~
wapens) heeft aangenomen,, V(J
die zoveel polarisatie in de
Hervormde Kerk te weeg
heeft gebracht. De uitslag van.
een dergelijk proces van con-, F
sultatie, die indien het huidige
tempo wordt voortgezet in het
begin van de jaren 90 nog niet
zal zijn afgerond, laat zich ra-,
den.
Volgens ds. Roos zou deelname,
van het ICTO aan de consulta
ties een verrijking zijn geweest
en een versteviging hebben,
betekend bij de aanbieding
van de resultaten aan de syno-
da^
aar
de. Het ICTO heeft daarop ge
reageerd met de uitspraak, d
het zich niet als een lam na«
de slachtbank laat leiden.
Drs. E.J. Boerma,
Landelijk Secretariaat ICTO,
WINSCHOTEN. J