Jury World Press Photo bezig aan zwaar karwei „Sponsoring van kunst absolute noodzaak" „Kernwapens worden gemaakt om nooit te gebruiken" Mooi uitgevoerde hemel-atlas Minister Brinkman gaat Nederlandse cultuur verkopen in Amerika Over zeevogels CUNST/BQEKKN CcicbcSoiwant DINSDAG 4 FEBRUARI 1986 PAGINA 6 - Koninklijk paar opent expositie in Parijs PARIJS Koningin Beatrix en prins Claus zullen samen met de Franse president Francois Mitter rand op 19 februari de opening verrichten van een schilderijen tentoonstelling van 17de-eeu\vse Hollandse meesters. Op de ten toonstelling in het Grand Palais. onder de titel „Van Rembrandt tot Vermeer", zullen werken van Hollandse meesters te zien zijn uit het Mauritshuis in Den Haag. Het Franse staatshoofd zal voor de opening met zijn Nederlandse gas ten dineren, aldus het Elysée. Film „Ganz unten" in bioscoop KEULEN Op 20 februari komt in 200 bioscopen in West-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland de film „Ganz unten" in roula tie. De film heeft dezelfde titel als het boek van de Westduitse schrijver Günter Wall- raff, waarin deze de schrijnende omstandig heden beschrijft waaronder buitenlanders in de Duitse Bondsrepubliek werken. Op 20 fe bruari wordt de film vertoond op de Berli- nale, een filmfestival in West-Berlijn. De film. die 100 minuten duurt, is voor het grootste deel met een verborgen camera op genomen en legt de ervaringen vast die Wallraff bij Westduitse bedrijven heeft op gedaan. Van Walraffs boek zijn inmiddels meer dan 1,8 miljoen exemplaren verkocht. Wanneer en of de film ook naar Nederland komt is nog niet bekend. Yoko Ono doet mee aan concert tegen SDI-project BOEDAPEST Yoko Ono zal in maart in Boe dapest meedoen aan een „vredesconcert", waarin geprotesteerd wordt tegen het Amerikaanse SDI-pro ject van een raketafweer systeem in de ruimte. Tij dens het concert, dat ge houden wordt in het kader van het „Jaar van de Vre de", wordt ook de vijf jaar geleden in New York overleden John Lennon herdacht. JASCHA HEIFETZ 85 JAAR BEVERLY HILLS De volgens velen grootste vioolvir- tuöos van de tegenwoordige tijd, Jascha Heifetz, is zondag 85 jaar geworden in zijn huis in Beverly Hills in Californië, waar hij teruggetrokken leeft. De op 2 februari 1901 in Vil- na in Litouwen geboren Heifetz, trad in 1974 voor het laatst in een concertzaal op: in de aula van de universiteit van Zuid-Californië in Los Angeles. Een jaar later onderging hij een operatie aan de schouder. In zijn huis geeft hij nog steeds les aan bijzonder begaafde leerlingen en af en toe leent hij zijn naam aan milieuprojecten. Toen hem indertijd gevraagd werd of hij naar de concertzaal zou terugkeren, was zijn antwoord: „Er is geen aanleiding toe. Ik heb mijn steentje bijgedragen". In 1911 trad Heifetz voor het eerst in het openbaar op, in Sint Petersburg. Zes jaar later volgde zijn debuut in de Carnegie Hall van New York. Toen ook maakte hij zijn eerste grammofoonplaten. Jarenlang werd hij bejubeld in alle concertzalen van de wereld. Ruim tien jaar na zijn laatste optreden is Heifetz' spel, dat vrijwel de hele vioolliteratuur bestreek, nog steeds maatgevend voor violisten. Art Deco in Boymans ROTTERDAM In museum Boy- mans-Van Beunin- gen in Rotterdam is tot en met 9 maart de tentoonstelling „Art Deco gebruiks- keramiek uit Duits land" ingericht. Een tentoonstelling van eenvoudig ta felgoed dat tussen de eerste en tweede Wereldoorlog door vooruitstrevende fabrieken in Duits land gemaakt werd. Regisseur van „Onze Oude" overleden MUNCHEN De Westduitse re gisseur van de ook in ons land uit gezonden serie „Der Alte" („Onze Oude"), Alfred Vohrer, is gisteren in Mtlnchen overleden op de eer ste draaidag van nieuwe afleve ringen van deze serie. Hij werd 68 jaar. Vohrer regisseerde in het verleden ook een groot aantal af leveringen van „Derrick". Daar naast werkte hij mee aan de in Duitsland zeer populaire serie „Der Schwarzwaldklinik". Hij verfilmde ook enkele romans van Edgar Wallace en Karl May. „EEN PERSFOTOGRAAF MOET IMMUUN ZIJN VOOR DRAMA'S" AMSTELVEEN Dat Reagan z'n bouvier wel eens in de tuin van het Witte Huis uitlaat is op zich niet zo bijzon der. Als die overenthousiaste viervoeter echter Reagan uit laat en zich in zijn hoge loop tempo ternauwernood bijge houden weet door een naar adem happende Margareth Thatcher, dan is het een heel ander verhaal. Wie dit koddi- ge schouwspel weet vast te leggen op de gevoelige plaat, loopt kans er één van de prij zen in de World Press Photo of the Year Competition mee te winnen. Maar liefst 870 fo tografen uit 55 landen dachten in 1985 zo'n bijzondere foto ge maakt te hebben en stuurden .in totaal 5434 van hun pronk stukken naar Amsterdam. Een jury van negen „groten" uit de wereld van de fotografie heeft tot taak de foto's te kie zen die de meeste indruk moe ten hebben gemaakt op het het publiek. Niet direkt om hun nieuwswaarde, hoewel dat vaak wel helpt om winnaar te worden, maar „om de manier waarop de essentie van de ge beurtenis, een situatie of een sfeer is weergegeven", zoals de wedstrijdregels vermelden. Sinds zondag heeft de jury zich met natjes en droogjes in gegraven op de negende ver dieping van het KLM-hoofd- gebouw in Amstelveen, om donderdag de winnaars be kend te maken. „Het is een „heil of a job"", ment jurylid Bryn Campbell, foto-redakteur van het Britse maandblad The Illustrated London News. Campbell, zelf ooit fotograaf en nu de man die voor zijn blad de foto-selectie doet, is dit jaar voor het eerst jurylid. Hij weet zich in goed gezelschap, want op kosten van de organi satie zijn vertegenwoordigers van het Westduitse Der Stern, het Russische persburau No- vosti, het Amerikaanse foto agentschap Black Star, het Noorse Aftenposten, The Straits Times uit Singapore, het Franse Libération en het Hongaarse persagentschap MTI-Foto naar Nederland ge komen. Allen hebben slechts enkele seconden nodig om een foto op z'n waarde te schatten en zullen die vaardigheid hard nodig hebben om de prijzen bij de juiste mensen te krijgen. Er zijn negen categorieën, va riërend van „het hete nieuws" tot „geluk" en „het dagelijks leven". De Premier Award wordt meestal uitgereikt aan de maker van een foto uit de eerste categorie. De keus is dit i'aar heel groot, voor de hand iggen impressies van de vul kaan-uitbarsting in Colombia en de aardbeving in Mexico. Feitelijk behorend tot de cate gorie „dagelijks leven", maar niet minder schokkend zijn de foto's van de honger in Ethio pië en die van de bloedende kinderen in gewelddadig Bei roet. Of van het drama in het Heizel-stadion in Brussel en de stadionbrand in Engeland, ook goed voor een flinke brok van ontzetting in de keel. De aanslag op het vliegveld van Wenen was zo mogelijk nog bloediger. De echt goede foto's zijn vaak ook nog sym bolisch, zoals op die foto waar een blanke vrouw in Zuid- Afrika zich verweert tegen een woedende zwarte menigte. Hoe schokkender, hoe meer kans op de prijs voor de Press Photo of the Year, zo lijkt het. De winnende foto's van de voorbije jaren, zoals die van het napalm-meisje in Vietnam en de giframp in Bhopal be vestigen die stelling. „Dat er vaak trieste foto's in de prijzen vallen is niet zo gek. Het zijn de menselijke drama's die het meeste indruk maken op het publiek. En dan gaat het niet zozeer om het onder werp, maar om de uitdrukking op de gezichten van de betrok kenen die ons aangrijpen. Ik ken een goed voorbeeld van een foto die meer zegt dan tienduizend woorden. Het was die foto van de familie van die Amerikaanse astronaute die verongelukte in de Space Shuttle. Zij zagen daar hun zus en dochter aan een gruwelijk De internationale jury van World Press Photo met een grote hoeveelheid foto's aan het werk in Amstelveen. Uiterst i echts Bryn Campbell. eind komen. Ik zie zo'n foto volgend jaar nog wel in de prijzen vallen. Als de fotograaf zijn foto een paar seconden eerder had genomen, zou het niks bijzonders zijn geworden. Een paar mensen die vol ver rukking naar het vertrek van de Shuttle. Maar dan die totale ommekeer, het afgrijzen. On betaalbaar", aldus Bryn Camp bell. Campbell realiseert zich terde ge dat hij min of meer verlek kerd over een afbeelding van andermans ellende praat. maar verweert zich. „Een foto graaf moet immuun zijn voor drama's en ze, paradoxaal ge noeg, toch op hun juiste waar de kunnen schatten. Op het juiste moment er zijn is ook belangrijk, maar het moment van afdrukken is van cruciaal belang. Op het moment dat een gewone sterveling denkt „wat afschuwelijk", moet hij zijn plaat al gemaakt hebben". De juiste plaats, een beetje ge luk en het juiste tijdstip kun nen een foto volgens Campbell tot de beste maken van alle in zendingen. „Als iemand verliefd is op een ander, zal dat geen duizenden mensen in vervoering bren gen. Dat gebeurt gelukkig ie dere dag. Positieve gebeurte nissen zijn legio in deze we reld. De negatieve gebeurte nissen zijn wat zeldzamer en grijpen het publiek als geheel meer aan, het is niet anders", aldus Campbell aan het begin van het grote karwei dat don derdag een reeks winnaars moét opleveren. ARJEN VAN DER SAR (Van onze correspondent Jo Wijnen) WASHINGTON Minister E. Brinkman van WVC zal morgen in de Amerikaanse staat Texas een nieuw plan voor de culturele uitwisseling tussen de VS en Nederland presenteren. De minis ter doet dat tijdens een drie-daags bezoek dat hij aan de Ameri kaanse staat brengt. Het plan is gericht op drie gebieden in de VS: Texas, het mid den-westen en de westkust Het voorziet in drie grote culturele projecten per jaar. Aan die projecten zullen symfonieorkesten en dansgroepen deelnemen en er zullen voorts tentoonstellingen van beeldende kunst in passen. Verder zal een aantal kleinere projecten op touw worden gezet. Zo zullen vooraanstaande Nederlandse kunstenaars tijdelijk worden verbonden aan Amerikaanse universiteiten in de ge noemde gebieden. Volgens een onderzoek blijkt dat er veel hapert aan de kennis van Nederland in de VS. In Texas bleek nagenoeg niemand te weten dat Nederland een van de belangrijkste handelspartners van de VS is. Slechts 1 procent van de ondervraagden was op de hoogte van het feit dat Nederland tot de grootste investeerders in de VS moet worden gerekend. Bijna niemand kon een be langrijke kunstenaar of groep van Nederlandse komaf noemen. Minister Brinkman zal tijdens zijn bezoek aan Texas zijn plan aan 500 vertegenwoordigers van het Texaanse culturele- en bedrijfsleven presenteren. Voor deze nieuwe uitwisselingsprojec ten heeft de minister een miljoen gulden per jaar beschikbaar gesteld. Per jaar moet dan wel nog twee miljoen gulden extra op tafel worden gelegd. De minister rekent daarbij op sponsoring door het bedrijfsleven. Horizontaal: 1 blaasinstrument; 8 ge makkelijke vaardigheid; 9 laatstleden (afk.); 11 boomloot; 12 vorm van mij; 13 verharding van de opperhuid; 15 zoogdier; 17 geweven boordsel; 18 overschot; 19 howel; 20 boom; 21 eenvoudig ledikant; 23 moeilijkheid (fig.); 25 les der ervaring; 26 vulkaan op Sicilië; 27 spil; 28 gehoororgaan; 30 gram (afk.); 31 argument; 33 onbe- Verticaal: 1 verhindering; 2 voeg woord; 3 onzin; 4 enthousiast bewon deraar; 5 inhoudsmaat; 6 geboorte plaats van Abraham; 7 kweking; 10 vrouwelijk beroep; 12 geelkoper; 14 blOem; 16 vis; 21 gereed; 22 kleding stuk; 23 flink manspersoon; 24 Euro pese hoofdstad; 29 lofdicht; 31 mu zieknoot; 32 windrichting (afkv). OPLOSSING .0NZ6BJl€ :apo 62 :sf|jed frZ '|9-'S>f S2 :*ao.iq ZZ iz :>|33z 9L lajiai fi iSmssauj 2t :saJBJ3| ot -'nasi L 9 :J9»II S :ubi :sja|>i z '10 Z :ja|aq i :|BBO!P»a sooia^aoj :uapaj ig :-j5 OE :JOO 82 :se LZ :buo 93 '-X&\ S2 62 12 :sa 02 'ie 61 Usaj 81 :sai| 11 :iaza gi :j|aa zi 'bui Zl Uua U "II 6 '••'IBIi 8 'tiniwoiq i :IBBJUOZUOH WIM CROUWEL, DIRECTEUR MUSEUM BOYMANS VAN BEUNINGEN: ENSCHEDE Het houden van grote exposities is in de toekomst niet meer mogelijk zonder sponsoring door het bedrijfsleven. Nu de overheid bezig is te bezuinigen moet de kunstwereld de gêne van zich afwerpen en financieel heil gaan zoeken bij het bedrijfs leven. Die boodschap bracht Wim Crouwel, sedert twee maanden directeur van het museum Boymans van Beu- ningen in Rotterdam, gisteren tijdens een bezoek aan de Technische Hogeschool Twen te. In de Verenigde Staten bestaat financiering van kunst door het bedrijfsleven al heel lang, in Nederland is er op dit ge bied daarmee een heel voor zichtige begin gemaakt. Voor- lopig gebeurt dat nog veelal incidenteel, door bijvoorbeeld een tentoonstellingscatalogus te laten bekostigen door een bedrijf of bij thema-exposities aan het onderwerp verwante bedrijfstakken financieel te la ten bijdragen. Het grote probleem in Neder land is volgens Crouwel het principe „Voor wat hoort wat". Crouwel: „Tot nu toe wordt een bedrijf hoogstens in een klein lettertje achter in de catalogus genoemd als medefi nancier. We moeten in de ga ten krijgen dat dat niet kan. Het verschil met sportsponso ring, waar de sponsors meestal houden van de sport die zij steunen, is dat de kunst het geld moet halen bij mensen die geen affiniteit met kunst hebben. Dat betekent dat je een tegenprestatie moet leve ren. Die kan velerlei vormen hebben. Je biedt een bedrijf bijvoorbeeld aan met relaties en personeel de expeditie reeds te bezoeken voor de offi ciële opening. Of zelfs kun je als tegenprestatie aan het be drijf kunstwerken uitlenen. Je moet ze in ieder geval het ge voel geven dat ze voor hun sponsorgeld iets krijgen wat anderen niet hebben". De kosten van grote tentoon stellingen (minstens twee mil joen om te beginnen) laat staan van aankopen (onder de vijf ton is geen oude meester meer te koop) kunnen langza merhand evenwel ook niet meer bekostigd worden uit in cidentele bedragen. Waar Crouwel naar streeft is een ga rantiefonds, dat samen met het bedrijfsleven op poten gezet wordt. Crouwel wees ook op een onlangs uitgevoerd onder zoek, waaruit blijkt dat bezoe kers van culturele attracties voor gemiddeld ƒ11,50 gulden elders in de stad besteden. Volgens de museumdirecteur geeft dat de kunst alle recht Twee zaken staan bij de kunst- sponsoring voorop: het geld mag niet in de plaats komen van bijdragen van de overheid en sponsoring, waarbij het mu seumprogramma gedicteerd gaat worden door de buiten wereld is uit den boze. De mu seumdirectie moet het pro gramma blijven opstellen, al was het alleen maar om de identiteit van het museum te kunnen handhaven. Reden waarom het Amerikaanse kunstsponsoringsysteem niet klakkeloos op Nederland over gebracht kan worden. In de VS worden hele zalen door be drijven geadopteerd, krijgen ook de naam van het bedrijf, met als gevolg dat museumdi recties muurvast zitten en vrij wel geen materiaal meer kun nen wisselen. ALPHEN AAN OEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Bre akfast Club (al); 18.45, 21.15. EUROCINEMA II: Commando (16); 18.45, 21.15. wo. ook 14.15. EUROCINEMA III: Back to the future (al); 18.30, 21.00. wo. ook 14.00. EUROCINEMA IV: Got cha (al); 18.45. 21.00. wo. 14.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: De laatste eenhoorn (al); wo. 14.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Comman do (16); 14.30. 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraal 39. tel. 124130): Back to the fu ture (al); In de schaduw van da overwinning (12); Weird Scien ce (al); King Salomon's mines (al); 14.30, 19.00, 21.15. White Nights (al); 18.45, 21.15. ma. dl ook 14.30. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The story ol O II (al); 14.30, 19.00, 21.15 e REX (Haarlemmerstraat 52 tel. 071-125414): Zusters vooi dag en nacht (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN e LIDO: Taran en de toverketel (al); wo. 14.30. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Miami Super Cops (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Invasion USA (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Fletch (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Pervola (12); tijden zie City I behalve woensdagmiddag. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Assepoester (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The purple rose of Cairo (al); 20.15. di. 14.00. Super girl (al); wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Assepoester; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Het smaragd groene oerwoud (12); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Pinkeltje; wo. 14.00. DEN HAAG. ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Commando (16); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): In de schaduw van de overwinning (12); 14.00. 19.00, 21.30. ASTA 3: Weird science (al); 14.00. 18.45. 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): White nights (al); 14.00, 18.45. 21.30. BABYLON 2: Plenty (al); 14.00. 18.45, 21.15. BABYLON 3: The goonies (al); 14.00, 19.00. St. El mo's fire (al); 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Death wish 3 (16); 18 45. 21.30. ma. dl. ook 14.00. CINEAC 2; West aide story (al); 14.00, 20.00. CINEAC 3: Militaire academie (16); 14.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg ■910, tel. 667066): Commando (16); wo. 19.00, 21.30. overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Back to the future (al); 14.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 2: Teachers (al); 14.00, 18.45. 21.30. METRO POLE 3: Dance with a stranger (16); 14.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: Silverado (al); 14.00. 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: The far pavilions (al); 18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Back to the future (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 2: Brewster's millions (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3: Hot Chili (16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 4: Gandhi (al); 13.45, 20.00. LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Jun- ge Madchen/heiBe Körper (18); 12.00 tot 22.30. LE PARIS 2: Jailhouse girls (18); 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: Schule der itimen wunsche (18); 12.30 tot 23.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: A zed and two noughts; 14.00, 19.30, 21.45. Zaal 2: My beautiful laundrette; 16.15, 19.30, 21.45. Zaal 3: Paris vu par Ie cinéma avant-garde 1: L'Atalante; ma. Bundu sauve des eaux; di. Aurelia Steiner- Melbourne; Bridge-film; La Sei ne a recontre Paris; wo. dag. 14.00. 19.30, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Taran en de tover ketel: wo. 14.00. EUROCINE- MA: De goonies (al); wo. 14.00. METROPOLE 5: Taran en de toverketel (al); wo. 14.00. „Op grond van de onvoorstel bare vernietigingskracht en de ongewenste neveneffecten is het gebruik van kernwapens onacceptabel. Dit heeft geleid tot één van de fundamentele paradoxen van het nucleaire tijdperk: de kernwapens wor den gemaakt om nooit te wor den gebruikt. Het is echter be ter uit de „onbruikbaarheid" van de kernwapens te conclu deren, dat deze wapens moe ten worden afgeschaft. Niet al leen de kernwapens zelf zijn onacceptabel, maar ook de daarop gebaseerde strategie. Wederzijds Verzekerde Ver nietiging is moreel verwerpe lijk, omdat het een uiting is van het morele bankroet van de mensheid dat de vrede al leen kan worden gehandhaafd door te dreigen met de totale vernietiging. Wederzijdse Ver zekerde Vernietiging is logisch onaanvaardbaar, omdat er geen enkele garantie bestaat dat, ook al is het nu veertig jaar goed gegaan, dit in de toe komst zo zal blijven. Er zal al tijd een risico bestaan dat ooit een kernoorlog tussen de grootmachten losbarst". Geschiedenis Dat zijn enkele prikkelende zinnen in „De Nucleaire Erfe nis". Een boekwerk, dat een volledig overzicht geeft van de nucleaire geschiedenis: vanaf de ontdekking van de radio- -activiteit in 1896 tot en met Starwars. Het werk is geschre ven door twee wetenschappe lijke medewerkers van de TH-Eindhoven, Willem de Ruiter en Bart van der Sijde. De natuurkunde student Alex van der Spek, van dezelfde TH, deed de uitvoerige fotore search voor deze uitgave. Het overhandigen van het boek was meer dan alleen een symbolisch gebaar naar de po litiek. Het boek richt zich niet tot een selecte groep politici en wetenschapsmensen, maar vooral ook tot een breed pu bliek van geïnteresseerden. Hoe groot die laatste groep is, mag worden afgeleid uit de in tensieve deelname aan de re cente en nog steeds voortdu rende discussie over kernbe wapening en vele andere ui tingen van belangstellenden. Hoever reikt onze kennis over de kernwapenproblematiek? Voor wie zich in de discussie mengt - en wie doet dat eigen lijk niet? - zal het niet meeval len op grond van voldoende inzicht gefundeerde oordelen te geven. De problematiek is zeer complex, in al haar tech nologische, strategische, econo mische, morele, politieke en psychologische aspecten. In dit brede en diepgravende boek werk hebben de auteurs na tuurwetenschap, technologie en kernbewapening in histo risch perspectief geplaatst. Hun werk benadrukt dat met name ook onder natuurweten schappers sprake is van een krachtige opleving van de aandacht voor bewapenings vraagstukken. Juist natuurwe tenschappers hebben een spe ciale verantwoordelijkheid, omdat zij in staat zijn de we tenschappelijke en technologi sche aspecten van de wapen wedloop toe te lichten. Het is onmiskenbaar dat op geen en kel terrein van de samenle ving de invloed van de tech nologie zo groot is als op het gebied van oorlogsvoering of juist het voorkomen daarvan. „De wapenwedloop is een technologische wedloop en het lijkt erop dat president Reagan met zijn Strategisch Defensie Initiatief (Starwars) de eind spurt heeft ingezet". Rode draad De auteurs hebben drie rode draden door hun werk ge vlochten: de historische ont wikkelingen van de kernbe wapening, de betekenis van de wetenschap en de technologie daarin, en de rol van de na tuurwetenschappers. Zonder concessies te doen aan de we tenschappelijke waarde, wordt een taalgebruik gehanteerd, dat de aangesneden problema tiek voor grote groepen men sen toegankelijk maakt. Zon der meer mag worden gesteld, dat het boek onmisbare infor matie biedt voor wie op niveau over deze veelal niet eenvou dige materie wil meedenken. In mei van dit jaar gaat Ne derland een nieuwe Tweede Kamer kiezen. Een belangrijk deel van de discussies voor de verkiezingen zal mogelijk worden besteed aan de plaat sing van kruisvluchtwapens op Nederlands grondgebied. Met dit boek zal iedereen zich een verantwoord oordeel kun nen vormen over de ingewik kelde bewapeningsproblema- tiek, dat verder gaat dan de gebruikelijke ongenuanceerde opvattingen van voor- en te genstanders. JENNO SIJTSMA Willem de Ruiter en Bart van der Sijde: „De Nucleaire Erfenis", 592 pagina's. Uitge verij Boom, Meppel. Prijs ƒ56,00. De omslag van de Atlas. De Uitgeverij Becht heeft een fraaie „Atlas van de Sterrenhemel" uitgebracht. Dit boekwerk, dat een com plete sterrenatlas van de noordelijke en zuidelijke sterrenhemel met de coördi naten van het jaar 2000 be helst, heeft voor de amateur- astronoom heel wat te bie den. Allereerst uitvoerige overzichtskaarten van de sterrenhemel en afzonderlij ke kaarten en beschrijvingen van alle 88 sterrenbeelden. Alle mogelijke sterren, dub belsterren, nevels, sterrenho pen etc. zijn daarop aangege ven. Het boek bevat ook een sumiere, maar duidelijke maankaart en tabellen, waaruit de planeetposities tot 1995 zijn af te leiden. Het werk, dat een prettige en overzichtelijke indruk maakt, bevat goede, korte begeleidende teksten en be steedt ook aandacht aan het waarnemen van poollicht, meteoren, kometen etc. Om toch ook een kritisch nootje te kraken: een nadeel is mis schien, dat het boek door zijn vrij grote omvang niet bij uitstek geschikt is om „in het veld" te worden gebruikt. LEO HENNY Atlas van de Sterrenhemel; redactie Storm Dunlop, sterrenkaarten: Wil Tirion; vertaling uit het Engels: Govert Schilling; uitgeve rij H.J.W. Becht, Amster dam; 80 bladzijden, gebon den; prijs: 34,90. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA „Hé, kijk, een meeuw". Meest al blijft het bij die constatering als we langs strand en duinen wandelen. Wie het boek „Kust- en zeevogels van de hele wereld" doorneemt, be seft echter al snel dat achter die ranke witte vogels een on bekende wereld schuilgaat. De Zweedse auteur van dit boek, Lars Löfgren, heeft de zeevogels ruim tien jaar bestu deerd en gefotografeerd tij dens zijn reizen als marconist op koopvaardijschepen. Hij is gefascineerd geraakt door deze wat hij noemt, laatste grote „avonturiers" die een leven öp de oceanen leiden met zware stormen, zonder beschutting en om te rusten niets dan wa ter met een hoog zoutgehalte en temperaturen variërend van tropisch tot onder nul. Bijna driehonderd soorten zee vogels onderverdeeld in zestien families laat hij in zijn boek de révue passeren en daarbij gaat het niet alleen om de mooie zwart wit en kleur platen. Löfgren geeft ook veel aandacht aan de ecologie van de zeevogels, hun gedrag, com municatie, voortplanting en relatie met de mens. De foto's zijn afgewisseld met kaarten en tekeningen van vlieg- en trekbewegingen. Voorts een register en voor de liefhebber, tevens een literatuurlijst. Lars Löfgren:,, Kust- en Zee vogels van de hele wereld". Uitgeverij Het Spectrum. Prijs 49,90. Sigmund Freud daalde als eer ste af in het diepste van de menselijke ziel en nog tot op heden exploreren wetenschap pers de bodem van ons bin nenste. Niet altijd met succes, gezien de heersende contro verses tussen de diverse ziel- kundigen. Blijkbaar verkeren vogelswetenschappers, en van Maarten 't Hart weten we dat deze lieden zich ornithologen noemen, vriendschappelijker met elkaar. In zijn onlangs verschenen boek „Vogelge drag" maakt Robert Burton er geen geheim gebruik te heb ben gemaakt van het werk van menig vermaard collega. Misschien geven vogels, een zeer geliefde diersoort, minder aanleiding tot discussie en naijver. In ieder geval weet Burton de meest recente ont dekkingen over het leven en het gedrag van vogels in een voor iedereen toegankelijk ka der te plaatsen. Het ware te wensen dat ook op menselijk handelen geënte onderwerperf als communicatie, levenswijze, het grootbrengen van de jon gen en leven in groepsverband ooit zo helder door een intelli gente „vogel" op een rij zou den kunnen worden gezet. Het leven zou er aanmerkelijk simpeler uitzien. Of onze fy sionomie kan wedijveren met de in dit boek zeshondervoudi- ge aanblik van kleurrijk geve derde vrienden is weer een ander verhaal. Een boek waar de mens veel van kan leren. Robert Burton: „Vogelge drag". Uitgeverij Het Spec trum. Prijs 39.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 6