„Derde Wereldoorlog is aangebroken" Poging tot reorganisatie werd afsplitsing Paus bezoekt stervenden CcidócSoivtant aan tafel kerk wereld DRS. L.P. DORENBOS (EVANGELISCHE OMROEP): lil DOLEANTIE: Teleurstellende ontwikkeling I weer ACHTERGROND CeidócSoiMmit DINSDAG 4 FEBRUARI 1986PAGINA 2 ,g| Jezuieten versterken apostolaat Jezuïetengeneraal Peter-Hans Kolvenbach heeft binnen zijn orde een bijzondere afdeling gesticht voor Russische aangele- fenheden Pro Rebus Russicis. Leider daarvan is geworden de 7-jarige Duitse pater Bernd Groth, verbonden aan het Cen trum voor marxistische studies van de pauselijke Gregoria- na-universiteit De nieuwe afdeling met haar uitgebreider taak treedt in de plaats van de in 1925 door de toenmalige Jezuïe tengeneraal Janssens in het leven geroepen afdeling voor de Byzantijnse ritus, die eind dit jaar wordt opgeheven. Taak van de nieuwe afdeling is het aanmoedigen van roepingen voor het Rusland-apostolaat alsmede opleiding en werk te verzorgen. s-Gravenzande heeft nieuwe pastoor Na bijna zeven maanden heeft de rooms-katholieke parochie van 's-Gravenzande weer een pastoor. Afgelopen zondag werd de heer Bakker als pastoor geïnstalleerd door deken Van de Helm van het dekenaat Westland. Vele parochianen waren daarbij aanwezig evenals vertegenwoordigers van het College van burgemeesters en wethouders en vertegenwoordigers van andere kerken in het Westland. De heer Bakker (27) is een van de jongste priesters in het bisdom Rotterdam. Hij is afkomstig uit het Noordhollandse Limmen en werd twee jaar geleden tot priester gewijd. Afwisseling is de ware specerij van het leven, die aan alles geur en smaak geeft. William Cowpar Hij ziet het heel duidelijk: de geschiedenis her haalt zich. „We gaan van Holocaust naar Holo caust". Drs. L.P. Dorenbos, directeur van de Evan gelische Omroep, kondigt „Shoah 2" aan. Volgens hem loopt er een dodelijke lijn van abortus naar euthanasie en van euthanasie naar de uitschake ling van alles wat joods of christelijk is. „Iedereen die niet voldoet aan het huidige rechtsdenken wordt „ausradiert". Verbijsterd omdat niemand in beweging kwam, schreeuwt hij om leven: „Stel je voor dat je de vijand ziet naderen en geen alarm blaast!" Drs. L.P. Dorenbos pakt er de „proeve" van de regering over euthanasie bij en hamert er letterlijk op. „Als deze proeve wet wordt, is iedereen in Nederland vogelvrij", zegt hij. „Hierin staat dat je je me demens mag doden vanwege ethische en medische ontwik kelingen in de samenleving. Hoe zijn de christenen met die ontwikkelingen bezig? Heeft de mens het recht tot zelfdoding over te gaan?" De EO-directeur vindt van niet. Hij blijft het houden op de ab solute onschendbaarheid van het leven en richtte daarom (op persoonlijke titel) de stich ting „Schreeuw om leven" op. „De pro-life beweging is de laatste jaren niet meer actie- gericht in beweging gekomen. Daar willen wij verandering in brengen. Er gaat op dit mo ment een petitie tegen actieve euthanasie door het land, die we begin maart aan premier Lubbers willen aanbieden en in april willen we een inter nationaal tribunaal beleggen, een Neurenberg 2". Willekeur Dorenbos kijkt met argusor- gen naar Den Haag. Wat be slist de politiek over leven en dood? „Iedereen weet dat ac tieve euthanasie in Nederland op grote schaal wordt toege past, zo'n tachtigduizend ver pleegkundigen hebben er mee te maken. Iedereen weet dat, maar in Den Haag gaan ze door met hun politieke schim menspel. Ja, Fred Borgman (CDA) wordt vooruitgescho ven als spreekbuis van ver ontruste christenen. Maar dat regeringsvoorstel over eutha nasie („toestaan onder voor waarden") is niets anders dan een schijnvertoning om de coalitie CDA-VVD op de been te houden. Alle mooie woor den over ethiek ten spijt le vert de politiek ons over aan de willekeur van de doodsma- De doodsmachine „Mijn vrouw en ik hebben Shoah (film over de vernieti ging van de joden in de Twee de Wereldoorlog) gezien en tegen elkaar gezegd: Er is niets veranderd. Het denken is nu precies hetzelfde als toen. Na de Tweede Wereld oorlog zijn vijftig miljoen kin deren geaborteerd, dat zijn meer doden dan er in de oor log zijn gevallen. Onze sa menleving is door en door materialistisch; alles wordt getoetst aan het maatschappe lijk nut. En dan is er al snel geen plaats meer voor onge wenste kinderen en hulpeloze ouderen. Nu al wordt tegen ouderen gezegd dat het egoïs tisch is om te vragen om per manente medische hulp". „Dat hoor je toch overal in de samenleving. Medemenselijk heid wordt getoetst aan de kosten. Daarom zeg ik dat we van Holocaust naar Holocaust gaan. Zo is het nazi-tijdperk ook gestart. In 1933 al, nog in vredestijd, waren er gaska mers voor gehandicapten en ouden van dagen. Nu wordt Hitlers genadedood in zieken en verpleeghuizen toegepast. In 1986 is de Derde Wereld oorlog uitgebroken! Het einde van de samenleving is in zicht nu begin en einde van het le ven op losse schroeven is ge zet. Er is geen enkele reden meer om niet te oordelen over het leven van hen die toeval lig aan een abortus ontkomen zijn en nog niet in de eindfase van hun leven zijn aange land". „Jawel, het principe is precies hetzelfde. Ook nu is er een primaat voor het nuttigheids principe In het Derde Rijk liet men alleen wie arisch was in leven. Joden, homofielen en zigeuners werden ver moord en wie zich daartegen verzette ook: Titus Brandsma en Dietrich Bonhoeffer von den daarom de dood. Volgens datzelfde principe worden nu ongeboren kinderen en oude re mensen vermoord. En ie dereen die daartegen is moet geëlimineerd worden. De eer ste stap is dat de christenen het zwijgen krijgen opgelegd door de anti-discriminatiewet. Vervolgens wordt het eutha- nasie-wetsvoorstel van D66 er doorgedramd en dan is het af gelopen met de christelijke minderheid. Dan zijn we niet ver van de eerste processen tegen christenen. Iedereen die het niet eens is met het huidi ge rechtsdenken wordt dan ausgeradiert. Ik denk dat ook de joden daar weer slachtoffer van worden. Het anti-semitis- me komt weer op. Om Arabi sche olie laten we de joden stikken; ook dat is materialis- Drs. L.P. Dorenbos tisch denken. Straks kan er een nieuwe Shoah gemaakt worden en dan zullen de mensen weer zeggen dat ze het niet geweten hebben". Moral Majority In de laatste „Schreeuw om leven"-krant zegt Dorenbos- dat hij veel heeft geleerd van de Amerikaanse Moral Majo rity (morele meerderheid). Deze beweging voert onder leiding van de televisie-domi nee Jerry Fallwell een cam pagne tegen abortus. Fallwell combineert zijn pro-life stand punt met reactionair-politieke denkbeelden. Hij noemde de Zuidafrikaanse bisschop Tutu een „blaaskaak", is een com munistenhater en vurig natio nalist die kapitalisme nogal eens verwart met christen dom. Waarom kiest Dorenbos deze beweging als voorbeeld? „Ik ben het niet eens met alle opmerkingen van Fallwell en ik deel zeker zijn standpunt over apartheid niet. Maar daarmee veroordeel ik de hele Moral Majoriy nog niet. Ik bewonder de Amerikaanse christenen omdat ze niet alles over zich heen hebben laten' gaan. Zij hebben een giganti sche beweging op poten gezet tegen de liberale abortuswet geving. Daar kunnen we iets van leren". Datzelfde geldt volgens Dorenbos voor presi dent Reagan. „Schreeuw om leven" heeft een boekje van hem over abortus in Neder land uitgegeven. Dorenbos: „Als je Reagan hoort spreken over abortu6, dan zou je wil len dat onze premier dat ook zo deed. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik het eens ben met alle andere standpunten van Reagan". Bent u niet bang dat u door de link met de Moral Majority en door uw harde uitspraken de mensen van u vervreemdt? Je kunt een abortus bij een meisje van achttien jaar dat ongewenst zwanger is toch niet vergelijken met nazi-acti viteiten uit de Holocaust „Ik ga me juist steeds sterker uitdrukken. Ik roep het zo hard mogelijk omdat dat meisje van achttien en de ou deren vals worden voorge licht. Nee, ik overdrijf niet. Het is de kille werkelijkheid". £7 hebt ook gezegd dat christe nen die geloven dat de kerk de plaats van het volk Israël heeft ingenomen, zich schul dig maken aan één van de ergste vormen van antisemi tisme en dat wie zich niet ver zet tegen abortus en euthana sie niet waard is een christen te heten. Hebben zulke al te boude uitspraken geen ave rechts effect? „Ik probeer in heilige veront waardiging de dingen zo goed mogelijk te zeggen. Als de mensen God haten, wenden ze zich toch af, hoe je het ook zegt. Het is toch ten hemel schreiend dat dit allemaal ge beurt? Dat is toch zo?! Ik ver afschuw de proeve van wets ontwerp over euthanasie. Ik heb de dokters in Bloemenho- ve lief om de ontferming van God, maar ik haat ze omdat ze ongeboren kinderen doden. Op dit moment doodt men een kind in Bloemenhove. Op dit moment krijgt een bejaar de een spuitje. En op dit mo ment proberen de ministers zich politiek te redden en ver gaderen ze over de plannen van VVD en D66. Kijk, Jezus Christus was ook juist uit ont ferming zo striemend tegen de schijn-gelovigen uit zijn tijd. Je moet striemend zijn tegen wie de zwakke aan de kant van de weg laat liggen". STEVO AKKERMAN Abraham Kuyper: Autonomie van de plaatselijke gemeente Vandaag herdenkt de Gereformeerde Kerk van Voorthuizen dat deze kerk precies 100 jaar ge leden brak met de Neder landse Hervormde Kerk. Daarmee was Voorthui zen de tweede dolerende kerk na die van het na bijgelegen Kootwijk, die twee dagen eerder de band met de hervormde kerk had verbroken en daarmee de eerste kerk van de Doleantie werd. De Doleantie, oorspronkelijk bedoeld als poging de her vormde kerk te reorganise ren, zou leiden tot een kerks- plitsing. In 1892 verenigden de dolerende kerken zich met een groot deel van de Christe lijke Gereformeerde Kerk, die was ontstaan uit de Af scheiding van 1834, in de Ge reformeerde Kerken in Ne derland. De term Doleantie is afgeleid van het Latijnse woord dolere dat treuren, bedroefd zijn be tekent. De afgescheiden ker ken noemden zich dolerend, omdat zij bedroefd waren over de vrijzinnige opvattin gen binnen de Nederlandse Hervormde Kerk en zich bij de rechter wilden beklagen inzake hun recht op de kerk gebouwen en andere kerkelij ke goederen. Dr. Kuyper Maar de wortels van het con flict in de hervormde kerk waren reeds een tiental jaren eerder waar te nemen. Daar bij komt aan één figuur de hoofdrol toe: de latere minis ter-president dr. Abraham Kuyper. Kuyper werd in 1870 predi kant van de Nederlandse Her vormde Kerk te Amsterdam. Hij werd er één der leiders van de orthodoxe richting. Kuyper streefde ernaar dat de hervormde kerk van een kerk waarin de door de vrij zinnige burgerij beheerste sy node domineerde, zou veran deren in een kerk waarin de kerkelijke gemeenten auto noom zouden zijn. In 1872 verdedigde Kuyper in een brochure de handelwijze van 17 ouderlingen uit Amster dam, die hadden besloten zich voortaan te onthouden van „godsdienstige verrichtingen" door vrijzinnige predikanten. In hetzelfde jaar ontstond de Vereniging „Beraad" van ge lijkgezinde orthodoxe kerke raden die de bezittingen der gemeenten wilden veiligstel len, als het ooit tot een con flict met de hogere kerkbestu ren zou komen. In 1883 publiceerde Kuyper zijn „Tractaat van de Refor matie der Kerken", waarin hij zich keerde tegen de zoge heten „proponentsformule" die de synode van de her vormde kerk had ingevoerd. Daarin was niet langer sprake van enige band aan de belij denis, doch slechts van het bevorderen van de belangen van het Godsrijk. De formule legde een zwaar accent op de eis van gehoorzaamheid aan de synodale reglementen. Kuyper pleitte juist voor een grote mate van autonomie voor de plaatselijke gemeen ten. In 1886 ontstond in een aantal plaatsen een dolerende ge meente. maar vanaf 1887 ge schiedde dat georganiseerd op tientallen plaatsen. Op 1 de cember 1886 was de afzetting van de Amsterdamse kerke- raadsleden definitief en kon de Amsterdamse kerkeraad als kerkeraad van de doleren de kerk optreden. De Doleantie was door Kuy per bedoeld als een poging de hervormde kerk te reorgani seren. Maar zowel de struc tuur van de hervormde kerk, waarin velen een dictatuur van orthodoxen vreesden, als ook de houding van de dole renden zelf hadden tot gevolg dat er een nieuwe kerk ont- Reorganisatie Onder de dolerenden waren er velen die zich van de her vormde kerk wilden afschei den. Een andere oorzaak voor het falen van de reorganisatie lag bij Kuyper zelf. Zijn idee ën over pluriformiteit binnen de kerk, die het gevolg zou zijn van de grote zelfstandig heid van de plaatselijke ge meenten, gingen zozeer ge paard met uitsluiting van an dere opvattingen dat kerks- plitsing in feite een wezenlijk onderdeel van de reorganisa tie was. In de liberale en conservatie ve pers werd Kuyper gezien als toonbeeld van een reli gieus atavisme dat het volk door een „bekrompen gods dienst van een opgewarmd Calvinisme" bedierf. Het libe rale Algemeen Handelsblad maakte een vergelijking tus sen de beide ex-dominees Abraham Kuyper en Ferdi nand Domela Nieuwenhuis die in het nadeel van Kuyper uitviel. Volgens de krant was Kuyper, „dit staatkundig-ker kelijk partijhoofd", een veel groter gevaar voor de maat schappij, de vrijheden en de maatschappelijke instellingen dan de socialistische voorman. Paus Johannes Paulus II is gistermiddag in zijn kogelvrije pa pamobile van het vliegveld van Calcutta naar het door Moeder Teresa gestichte tehuis voor daklozen en stervenden gereden om eer te betonen voor het werk van deze Nobelprijswinnares. De paus kwam niet als een buitenstaander, maar als een echte helper. Zo assisteerde hij bij het uitdelen van voedsel aan 86 mensen, die er ten gevolge van uitputting en infecties slecht aan toe waren. Er moest een ijzeren bed terzijde worden geschoven om Johan nes Paulus in het Huis der Stervenden gelegenheid te geven neer te knielen op de stenen vloer, teneinde een gebed uit te spreken bij een beeld van Maria. Sinds het tehuis in 1950 zijn deuren opende, hebben Moeder Teresa en haar religieuze helpsters en vrijwilligers voor rond 50.000 mensen een laatste toevluchtsoord geboden. De paus was midden op de middag aangekomen op het vliegveld Dum-Dum van deze grootste stad van India met naar schatting 9 miljoen inwoners. Hij reed, terwijl duizenden mensen hem onderweg begroetten langs de vaak nauwe straten, regelrecht naar de Nirmal Hriday Ashram in de kwalijk riekende krottenbuurt Kalighat. Het tehuis staat weggedoken temidden van armelijke bordelen, waar de bezoeker al voor vijftig cent terecht kan. Toen de paus aankwam beklom "Moeder Teresa de witte limousine en stond daar in de door kogelvrij glas omgeven staanplaats hand in hand met de paus, terwijl beiden wuifden naar de mensen. De hogepriester van de naburige Kali-tempel groette de kerk vorst met een bloemenslinger en omarmde hem. Kali is de vrouwelijke god die het kwaad teniet doet en de meest ge vreesde van alle Hindoe-goden. De Kali-tempel heeft het te huis van Moeder Teresa mede gefinancierd en veel mensen in Calcutta beschouwen haar als de reïncarnatie van een godin. Vergezeld door Moeder Teresa ging Johannes Paulus II de ruimten door met de stervenden, zegende hen en overhandigde aan twaalf persoonlijk het middageten. Hij smeekte Gods zegen af over allen die Hem willen aannemen. Moeder Teresa ver taalde dit gebed in het Bengali en Hindi. Via een luidspreke rinstallatie konden duizenden op straat de pauselijke woorden horen. Het was Johannes Paulus II aan te zien dat hij zeer was getrof fen door het aanschouwen van het lijden van deze verschoppe lingen. Kool met taugé en gehaktrijst vla met gember en rozijnen De benodigdheden voor twee personen zijn: 1 ui, 2 lepels olie. 300 g witte of groene kool, 150 g gehakt, 2,5 dl water, half kippebouillontablet, peper, paprikapoeder, tomaten puree naar smaak, 200 g taugé, selderijblad, 1 ei, ketjap, zout; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 1 lepel rozij nen, 0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, paar bolle tjes gember. Fruit de kleingesneden ui goudgeel in de olie. Bak dan al omscheppende de in fijne reepjes gesneden kool een paar mi nuten mee. Voeg vervolgens het gehakt toe en bak het mengsel tot het vlees grijs ziet en los is. Doe het water er bij met bouillontablet, peper, paprikapoeder en tomatenpuree en laat de massa stoven tot de kool bijna gaar is. Dat duurt tien tot vijftien minuten. Was intussen de taugé en zoek er de groene dopjes zo veel mogelijk uit. Knip het selderijblad grof en kook het ei hard. Warm de goed uitgelekte taugé met het selderijblad op in de oijna gare kool. Breng het vlees-groentemengsel op smaak met ketjap, zout, paprikapoeder en tomatenpuree. Zorg dat het mengsel zo nattig is dat er voldoende vocht is om de rijst smaak te kunnen geven. Garneer het gerecht met het gepel de en gehalveerde ei. Was de rozijnen, kook ze tien minuten met weinig water, laat ze uitlekken en afkoelen. Zet de helft van de melk op. Roer een papje van custard, suiker en weinig koude melk. Schenk er al roerende wat hete melk bij, doe het mengsel in de pan en laat de vla onder voortdurend roeren een minuut koken. Voeg van het vuur de rest van de koude melk, rozij nen en stukjes gember toe. Laat de vla koud worden en doe haar in schaal(tjes). JEANNE We tel< pe 2 •12 -ja De even gevoelige als belangrijke euthanasie-kwestie wordtLlaa helaas steeds meer onderwerp van een partijpolitieke discus-bal sie, die gaandeweg het karakter krijgt van een fikse ruziejhebl Drie maanden voor de Tweede-Kamerverkiezingen is datra™ een droeve zaak, want zo'n onderwerp zou geen rol mogen spelen in de verkiezingsstrijd. In deze kwestie zouden de po-, litici er koste wat het kost naar moeten streven een oplossing te vinden, die een zo breed mogelijk draagvlak in de Neder-jveei landse samenleving heeft. Zo'n oplossing zou pas kunnen worden bereikt als de gedachtenwisseling volledig is uitge kristalliseerd aan de hand van een redelijke discussie met goede argumenten in plaats van het politiek gekrakeel, dat thans aan de gang is. De voornaamste oorzaak ervan moet worden gezocht in de halfslachtige houding van de VVD-fractie in de Tweede Ka mer, hoewel die wellicht met de beste bedoelingen heeft verklaard geen politieke ruzie over dit onderwerp te willen. Door niet duidelijk een keuze te maken tussen het voorstel van de oppositie of dat van het coalitie-kabinet, heeft de liberale fractie de aanzet gegeven tot de steeds slechter wordende sfeer. OoK het CDA gaat echter niet helemaal vrijuit. Het is bij voorbeeld de vraag of premier Lubbers er verstandig aan heeft gedaan op zijn verkiezingscongres afgelopen zaterdag de kwestie zo pontificaal aan de orde te stellen. Hij deed dat met de duidelijke bedoeling zijn CDA tot concessies te bren gen in de richting van het plan van het kabinet. Kennelijk om de indruk te vermijden dat hij alleen van het CDA een offer vroeg, liet hij zijn opmerkingen gepaard gaan met een uithaal naar de VVD, die de politieke sfeer geen goed heeft gedaan. VERVOLGENS heeft CD A-fractieleider De Vries er gister avond nog eens een schepje bovenop gedaan. Hij verweet de VVD daarbij zelfs structurele ontrouw. Nu de verkiezingen naderen doen we er verstandig aan niet al te zwaar te tillen aan gespierde taal, maar als het over een gevoelig onderwerp gaat als euthanasie, is er toch wel reden de wenkbrauwen te fronsen. WAT die ontrouw betreft heeft De Vries trouwens ook wel wat boter op het hoofd. De ploeg van Nijpels is immers niet de enige fractie die geen duidelijkheid schept over de vraag of al dan niet gekozen wordt voor het plan van het kabinet. Het CDA zal er ook voor moeten uitkomen of het bereid is concessies te doen door het eigen kabinet in de euthanasie kwestie te steunen, of dat men de ministers laat vallen door zich om principiële redenen te verzetten tegen de versoepe ling, die het kabinet voor ogen staat. De Vries gaf gister-' avond geen antwoord op die voor de hand liggende vraag. Hij is daardoor niet de eerst aangewezene om de VVD ver wijten te maken. Mogelijk wat sneeuw DE BILT (KNMI) Morgen valt er mogelijk wat sneeuw. In het noorden is de kans daarop het grootst. Verder verandert er weinig in het huidige weerbeeld. Vannacht vriest het licht tot matig en morgen overdag blijft de tem peratuur op de meeste plaatsen iets onder nul. Het weer wordt bepaald door een uitgestrekt lagedrukgebied boven de Middellandse Zee en een hogedrukgebied boven Skandinavië en de Noorse zee. Tussen deze druksystemen staat een noordoostelijke stro ming die geleidelijk verder in kracht afneemt. Vandag ontwikkelde zich een kleine depressie boven de Bot- nische golf. Verwacht wordt dat deze morgen, weliswaar in betekenis afnemend, dicht langs of over ons land trekt. Hierdoor neemt in de loop van de dag de bewolking toe waar na er wat sneeuw kan vallen. De wind neemt daarbij af en is in het algemeen noordoost, maar kan tijdelijk uit het noordwesten waaien. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: droog en perioden met zon. Middagtem- peratuur tussen nul en min 8 graden, 's Nachts plaatselijk strenge vorst. Groot-Brittannië en Ierland: wolkenvelden en vooral in het westen eerst af en toe sneeuw of regen. Middagtemperatuur van min 1 graad in het westen tot 6 graden in west-Ierland. Benelux: Af en toe zon en vrij wel overal droog. Middagtem peratuur van min 3 graden in het noorden tot min 1 in het zuiden. Duitsland: af en toe zon en op de meeste plaatsen droog. Mid dagtemperatuur van min 5 graden in het noorden tot rond het vriespunt in het zuiden. len van rond het vriespunt in I d het westen tot min 3 graden in n Oostenrijk. Langlaufen in Belgische Ardennen DEN HAAG In de Belgische Ar dennen zijn de wintersportmogelijk heden wat teruggelopen, zowel door de matige sneeuwconditie als door' een bevroren bovenlaag. De sne hoogte varieert tussen de 10 e cm. In de provincies Luik en Luxem burg zijn echter nog voldoende lan glauf mogelijkheden. Duitsland Ook in de Duitse middelgebergten zijn de gemiddelde sneeuwhoogten het algemeen wat lager geworden Eifel: 10 tot 25 cm. Langlaufen is in het algemeen mogelijk, echter niet in de plaats Hohe Acht Sauerland: 15 tot 75 cm. Redelijke tot j goede wintersportmogelijkheden, Harz: de sneeuwhoogte varieert tus sen de 20 en 80 cm. Beierse Alpen: tot 215 cm Zwarte Woud: tot 100 cm. De weersverwachting tot donderdag middernacht: Ardennen en Eifel: geleidelijk toene mende vorst tot waarden rond -10 i graden in de Ardennen op woensdag. Geen sneeuw van betekenis. Sauerland en Harz: geleidelijk toene mende vorst. Op woensdag waarden van -10 graden of lager, in de hogere delen. Af en toe een sneeuwbuitje, echter geen sneeuwval van beteke- Alpenlandcn De wintersportmogelijkheden zijn over het algemeen zeer goed. Vooral aan de zuidkant van Alpen is sneeuw bijgevallen. Oostenrijk De gemiddelde sneeuwhoogte op resp. lagere piste en hogere piste is: Vorarlberg: 105 cm. 220 cm. Tirol: 90 cm. 165 cm. Salzburgerland: 80 cm. 180 cm. Karinthië: 100 cm. 155 cm. De weersverwachting geldig tot don derdag middernacht: mogelijk nog wat sneeuw, vooral aan de zuidzijde, grotere hoeveelheden worden echter1 niet meer verwacht. Vanuit het oos ten geleidelijk toenemende vorst. Zwitserland Berner Oberland: 60 cm. 130 cm. Graubuenden: 100 cm. 145 cm. Wallis: 125 cm. 205 cm. Frankrijk: half tot zwaar be wolkt en in het zuiden nog en kele buien. Middagtempera tuur van min 1 graad in het noorden tot 10 graden aan de lichte "dooi, Rivièra. Spanje en Portugal: wisselend bewolkt en enkele buien. Mid dagtemperatuur van 6 graden in het noorden tot 16 graden in het zuiden. Italië en Joegoslavische kust: veel bewolking en enkele bui en. Middagtemperatuur van 4 graden in de Povlakte tot 12 graden in het zuiden. Alpengebied: half tot zwaar bewolkt en aan de zuidkant en in Oostenrijk nog wat sneeuw. Middagtemperatuur in de da- Alpes du Sud: 125 cm. 185 cm. De weersverwachting geldig tot don derdag middernacht: West-Alpen van Frankrijk en noord zijde van de Zwitserse Alpen: geen sneeuwval meer van betekenis. In de ANWB/KNMI bellen: Nederland: 070 - 26 46 46 Belgische Ardennen/Eifel/Sauer- land/Harz: 06 - 910 910 20 Oostenrijk: 06 - 910 910 30 Zwitserland/Frankrijk/Noord-Italië: 06 910 910 40 Weer Max Min Neer- t*w. -I -1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2