Diocesane raad Utrecht houdt vurig pleidooi voor lokale kerk 'Emancipatiebeleid bedreigt gezinnen' HÏÏÏI71 TAFEL kerk wereld Hervormd moderamen verdedigt IKON Priesterraad aanvaardt nota over pastor zijn Pax Christi prijst stichting klooster in Auschwitz weer ACHTERGROND £eidóc<2oivumt DONDERDAG 30 JANUARI 1986PAGIN Oud-deken Hilhorst overleden In Gouda is dinsdag overleden op 77-jarige leeftijd emeritus pastoor Theodorus J. Hilhorst. Bekendheid genoot hij vooral in Zwijndreeht en Dordrecht waar hij pastoor was en een aantal jaren ook deken. Na zijn emeritaat in 1974 vestigde hij zich in ..De Merwelanden" te Dordrecht waar hij ook als pastor func tioneerde en ook korte tijd de functie van deken van Dor drecht waarnam. Behalve in Dordrecht en Zwijndreeht werkte pastoor Hilhorst ook als pastoor in Vianen en Hillegom. Als ka pelaan werkte de heer Hilhorst gedurende de oorlogsjaren in de parochie van de H.H. Engelbewaarders in Den Haag. De be grafenis is zaterdag te Waddinxveen na een uitvaartdienst om 11.00 uur in de St. Victorkerk. Oud-Katholieken niet naar oecumenisch overleg in Rome Bisschop G A. van Kleef van Haarlem zal eind februari de Oud-Katholieke Kerk vertegenwoordigen bij de zitting van het Landelijk Pastoraal Overleg van de Nederlandse Kerkprovin cie over liturgische vraagstukken. Het bestuur van de Oud-Ka tholieke Kerk besloot daartoe op uitnodiging van de katholieke bisschoppenconferentie. De Oud-Katholieke Kerk zal daaren tegen niet vertegenwoordigd zijn bij de gesprekken die in maart in Rome worden gehouden tussen vertegenwoordigers van de katholieke kerk enerzijds en van de Nederlandse Her vormde Kerk. de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk anderzijds. Wa t is roem Veel domheden over zich laten zeggen. Gustave Flaubert De Diocesane Pastorale Raad (DPR) van het aartsbisdom Utrecht wil dat de Nederlandse bis schoppenconferentie tij dens de bisschoppensyno de over de plaats van de leken in de katholieke kerk een „vurig pleidooi" houden voor de „eigen heid van de lokale kerk". Dat blijkt uit de reactie van de DPR op de linea- menta (voorbereidend stuk) voor de bisschop pensynode die in 1987 in Rome wordt gehouden. De synode heeft tot taak de taken en bevoegdhe den van de leken in de katholieke kerk vast te stellen en aan te geven welke taken aan ambts dragers toebehoren en welke aan leken. Volgens de DPR ademt het voorbereidende stuk een sfeer uit van ..vaststaande rangen en standen in de kerk". De raad oefent er kritiek op uit dat er met geen woord wordt gesproken over de positie van de vrouw in de kerk, de even tuele toelating van vrouwen tot het priesterambt en de po sitie van de gekwalificeerde leek, onder wie de pastorale werker en werkster. De DPR meent dat deze vraagstukken tijdens de bisschoppensynode uitgebreid aan de orde moe ten komen. Ook de mogelijk heid dat de leken voor kun nen gaan bij sommige sacra mentele vieringen, moet veel aandacht krijgen, zo meent de DPR. De DPR wijst erop dat sinds het Tweede Vaticaans Conci lie bij de gelovigen het inzicht is toegenomen dat de ambten en de structuren van de ka tholieke kerk niet op zichzelf staan, maar een wezenlijke dienst aan anderen behoren te zijn. Rome en een aantal Ne derlandse bisschoppen blijken de democratisering die uit dit inzicht voortvloeit en in vele maatschappelijke bestuurs structuren reeds lang gestalte heeft gekregen, als een be dreiging te ervaren. „Wij vin den het begrijpelijk als ook hogere ambtsdragers, met hun zorg en verantwoordelijkheid, niet gemakkelijk van struc tuur en van betekenis van lei dinggeven veranderen. Wij vinden het uiterst pijnlijk als het ons niet zou lukken tot een zodanige ambtsstructuur en betekenis te komen dat er ook werkelijk dienst aan het volk Gods en aan de samenle ving wordt verricht", aldus de DPR Utrecht. De raad meent dat de bis schoppensynode het eigen ka rakter van de lokale kerk moet erkennen. Dat zou de bisschop in staat stellen de roeping en zending van de le ken te bevestigen door aan sommigen die voldoen aan ei sen ten aanzien van gelovige leefwijze en deskundigheid een nader te bepalen kerke lijk ambt toe te wijzen. Deze ambtsdragers zouden in paro chies zonder priester bepaalde bedieningen kunnen overne men, vooral die bij de huwe lijksvoorbereiding en de zie kenzalving. Maar zij zouden indien nodig ook moeten kun nen dopen en preken. „De Interkerkelijke Omroep Nederland IKON heeft een eigen opdracht om gestalte te geven aan de verwezenlijking van de kerkelijke opdracht in de media". Dat schrijft het moderamen, het dagelijks be stuur van de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. aan een „groep gewone Zwolse gemeenteleden". Die groep had voorjaar 1985 in een open brief, die aan dui zend personen en kerkelijke organen werd gestuurd, onge noegen kenbaar gemaakt over de inhoud van IKON-pro- gramma's. De tien onderteke naars kregen bijval uit onder meer een aantal hervormde gemeenten. Najaar 1985 volg de een tweede open brief van gelijke strekking. In die brief stelden de ge meenteleden. dat de IKON de Christus der Schriften loo chende en werkte aan het ko mende rijk van de mens op aarde. In hun ogen koos de IKON voor surrogaat en voor maatschappelijke bewogen heid en heeft de omroep een linkse opstelling. Zij legt kri tiek terzijde en is volgens de brief niet tot een normaal ge sprek te bewegen. Met een persiflage op het IKON-vig- net typeerden de briefschrij vers de IKON als een zinkend schip. Het hervormd moderamen vindt dat hiermee de in het maatschappelijke verkeer toe laatbare grenzen worden overschreden en dat de taal, waarin de brief is gesteld, evenmin noodt tot een ge- dachtenwisseling op kerkelijk niveau. Het is de taak van de in de IKON samenwerkende Kerken de woorden van Gods genade te vinden en vooral ook de beelden, „die mensen kunnen zetten op het spoor van het evangelie en hen daarvoor aanspreekbaar ma ken", aldus het moderamen. Gezien haar opdracht moet de IKON proberen, naast de tra ditionele kerkelijke geloofs- taal, ook andere uitdruk kingswijzen te hanteren, al dus het moderamen. Het vindt het aanbrengen van scheiding tussen het geloof in de Christus der Schriften en maatschappelijke bewogen heid onjuist. Het was. zo schrijft het synodebestuur, juist Christus de Heer, die de schare ziende, met ontferming was bewogen. Hij vatte de hele mens in het oog in de si tuatie waarin die zich bevond. Het gaat er, aldus het modera men, thans om deze instelling recht te doen in de huidige sa menleving. Ook ontkent het moderamen dat er sprake zou zijn van een tegenstelling tussen IKON en de Kerken. Veel kerkeraden waarderen juist de program ma's, zodat het moderamen veronderstelt dat de Zwolse actie uiting is van een alge meen onbehagen jegens de IKON, „dat gezien moet wor den tegen de achtergrond van de hele kerkelijke en maat schappelijke problematiek". Op de eerstvolgende vergade ring van de generale synode zal in maart het IKON-beleid op informatieve wijze aan de orde worden gesteld, deelt het moderamen mee. Het Diocesaan Pastores Beraad in het Bisdom Rot terdam heeft in zijn vergadering van dinsdag zich andermaal uitvoerig bezig gehouden met de nota „Pastor zijn tussen gisteren en morgen". Ze is in principe aanvaard en zal in maart naar alle pastores in het bisdom worden gestuurd, zodat die mening over het stuk kenbaar kunnen maken. De samenstellers willen dat de werknota inhoudelijk en qua toonzetting maximaal herkenbaar moet zijn voor de pastores. De werknota gaat uit van de gezamenlijke en gedeelde ver antwoordelijkheid en bevat vier hoofdstukken: Wereldkerk (paus) en diocees (bisschop), de verhouding tussen priesters, diakens en pastorale werk(st)ers, parochie en samenleving. Bij het voor 12 mei vastgestelde beraad in Noordwijkerhout komt het tenslotte tot vaststelling van de beleidsaanbevelin gen aan het adres van de verschillende instanties in het Bis dom. Mgr. R.Ph. Bar deelde mede, dat men in februari zijn toegezegde brief aan alle in de pastoraal aangestelden kan verwachten, waarin hij zijn persoonlijke betrokkenheid bij het beraad zal beschrijven. Door het bisdombestuur werd medegedeeld, dat in goede sfeer besprekingen worden gevoerd met de Katholieke Theo logische Hogeschool in Amsterdam over de wetenschappelijke vorming van kandidaten voor het priesterschap die nu in op leiding zijn bij het nieuwe centrum voor priesteropleiding in Voorburg. Voorts werd medegedeeld, dat onlangs door de bis schop is opgericht een Beleidscommissie voor Liturgie, die als commissie gedelegeerde bevoegdheid heeft voor deze i Ds Schoon: Wentsel houdt vast aan anti- joods vooroordeel De evangelisten Lucas en Jenny Goeree mogen we niet isoleren als een stel margina le dwazen. Dat zeiden drs. R. Naftnaniël (rechts) van het CIDI (centrum voor informa tie en documentatie over Is raël) en ds. C. Schoon (links) van het overlegorgaan tussen joden en christenen bij de presentatie van het boek de zaak Goeree waarin een overzicht wordt gegeven van de verwikkelingen rond de Goereë's. Zie hiervoor ons blad van gisteren. Schoon noemde desgevraagd de naam van dr. B. Wentsel, ge reformeerd predikant te Den Haag. Deze legde vorig jaar net als het echtpaar Goe ree ook een verband tus sen de afwijzing van Jezus door de joden en de Holo caust. Wentsel is eën respec tabel theoloog met een ande re achtergrond en van een ander gehalte dan Lucas Goeree, zo zei Schoon. Hij wees erop dat Wentsel tot nu toe niets van zijn uitspraken heeft teruggenomen. Ds. Roos betreurt afwijzing ICTO van consultatie Het besluit van het Interker kelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) niet deel te nemen aan de eerste consultatie van de hervorm de kerk over de wapenwed loop is betreurenswaardig. Deelneming van het ICTO zou een verrijking zijn ge weest en een versteviging hebben betekend bij de aan bieding van de resultaten aan de hervormde synode. Dat zei de vroegere voorzit ter van de hervormde syno de, ds. C.B. Roos, gisteren in het IKON-radioprogramma „Het oog van de naald". Het ICTO kondigde maandag aan dat het niet zal deel te nemen aan de consultatie, die de Raad voor de Zaken van Overheid en Samenleving (ROS) volgende week organi seert. Het ICTO noemde als redenen de monopolie-positie van het IKV binnen de her vormde kerk en de nauwe banden tussen de ROS en het IKV. Het ICTO zei er niet voor te voelen zich door de ROS, „een IKV-wolf ver momd in schaapskleren, als een lam naar de slachtbank te laten leiden". Ds. Roos, die de consultatie leidt, betreurde het dat het ICTO zich tot een dergelijke „militante uitspraak" heeft laten verleiden. Hij noemde het ICTO bij de consultaties „volstrekt öp zijn plaats". Ds. Roos schreef de houding van het ICTO toe aan frustratie over de consultatie die de hervormde kerk drie jaar ge leden hield en die er toen niet toe leidde dat de synode het standpunt van het ICTO Secretaris-generaal Ansgar Koschel van de Duitse afde ling van de rooms-katholieke vredesbeweging Pax Christi heeft zijn bevreemding uitge sproken over het feit, dat van joodse zijde bezwaar is aange tekend tegen de stichting van een Karmelitessenklooster in het voormalige concentratie kamp Auschwitz in Polen. Ook in Nederland is in joodse kring bezwaar gemaakt tegen de stichting ervan. Koschel kan absoluut niet in zien, dat hiermee een ontoe laatbare aanval wordt onder nomen op de joodse slachtof fers van het nationaal-socia- lisme en op de joden zelf. De Centrale Joodse Raad van België heeft het onduldbaar genoemd, dat op de belang rijkste plaats van de joden- vernietiging een niet-joodse geloofsgemeenschap wordt gevestigd. Koschel stelt daar tegenover, dat in Auschwitz ook talloze mensen van een ander geloof of politieke overtuiging om het leven zijn gebracht door de nationaal- -socialistische misdadigers. Woordelijk verklaarde Ko schel .„Juist als Duitsers die nen wij met schaamte deze slachtoffers te gedenken, on geacht hun landsaard of ge loofsovertuiging". Naar zijn mening richten de Karmeli- tessen daarvoor een niet vrij blijvend teken op „en ik smeek de joden dat als zoda nig te zien". De stichting van het klooster is in juli 1984 goedgekeurd door de Poolse autoriteiten. Het wordt ondergebracht in het zogenaamde theater, waar de Duitsers het gifgas bewaarden om hun slachtof fers te doden. De stichting „Oostpriesterhulp-Kerk in Nood"van pater Werenfried van Straaten financiert de inrichting. Ook de synodale raad van de Verenigde Protestantse Kerk van België heeft protest tegen oprichting van het klooster aangete kend, „omdat christenen zich uit piëteit voor de nagedach tenis van de joodse slachtof fers verre dienen te houden van Auschwitz". GEREFORMEERDE VROUWENVERENIGINGEN TEGEN REGERINGSPLANNEN 'Ze denken de vrouw meei vrijheid te geven, maar in fei te wordt ze enorm gebonden.' Mevrouw A.C.Meijwaard-Fui- te heeft geen goed woord over voor het beleidsplan emanci patie van staatssecretaris Kappeijne van de Coppello dat op 2 februari in een uitge breide commissievergadering door de Tweede Kamer be handeld wordt. 'In de vorige eeuw is er alles aangedaan om de vrouwenarbeid afgeschaft te krijgen, maar als de plan nen doorgaan worden vrou wen weer gedwongen te gaan werken', meent ze. Mevrouw Meijwaard is presi dente van de Bond van Ne derlands Hervormde Vrou wenverenigingen op Gerefor meerde Grondslag, die samen met de Christelijk Gerefor meerde Vrouwenbond en de Gereformeerde Gemeente Vrouwenbond 'ten strijde' trekt tegen de van de staatssecretaris en de Emancipatieraad. Op prakti sche gronden zijn ze tegen de plannen maar meer nog om principiële redenen. 'Alterna tieve samenlevingsvormen worden net zo gewaardeerd als het gezin, dat daardoor ge degradeerd wordt van dè tot zomaar een samenlevings vorm', stelt mevrouw Meij waard, die haar woorden heel zorgvuldig,kiest omdat ze de ervaring heeft dat hun stekels opzetten t er gesproken wordt over le ven naar Gods inzettingen'. En juist in het negeren van die inzittingen wortelen de bezwaren tegen de regerings plannen voor het emancipa tiebeleid. Zelfstandig Doelstelling van dat beleid is dat iedereen, ongeacht sexe of burgerlijk staat gelijke moge lijkheden moet hebben een zelfstandig bestaan te verwer ven. Mannen en vrouwen moeten daarbij gelijke rech ten krijgen, zo meent de rege ring. Het is de bedoeling dat mensen die na 1990 18 jaar worden zelfstandig recht krij gen op een uitkering. De be staande toeslagen op de uitke ringen voor kostwinners zul len dan komen te vervallen. Het is niet de bedoeling ieder een onder de nieuwe regeling te laten vallen, aldus een woordvoerster van de Eman cipatieraad, die de angst voor een 'arbeidsplicht' voor ge huwde vrouwen resoluut naar het rijk der fabelen verwijst. De gereformeerde vrouwen maken zich echter niet alleen zorgen over een mogelijk dwang tot het verrichten van betaalde arbeid. De zorg over de gang van zaken in ons land zit veel dieper. De huidige emancipatieplannen, en de ontwikkelingen rond abortus en euthanasie brengen hen tot de conclusie dat er steeds minder geluisterd wordt naar Gods Woord, en alleen een land dat daarnaar luistert vaart wel. Die drie samenwerkende vrouwenbonden zijn overkoe pelende organen voor een groot aantal vrouwenvereni- gingen in den lande waarbij zo'n 18.000 vrouwen zijn aan gesloten. Deze plaatselijke verenigingen hebben onder meer tot doel: de bestudering van Gods Woord en het be vorderen van de onderlinge band. 'Er wordt aan bijbelstu die gedaan, aan ziekenbezoek, bezoek aan eenzamen en er wordt veel gedaan voor de zending. We vormen een hele brede beweging, die zich niet alleen afzet tegen de maat schappij, al worden we vaak wel zo bekeken', vertelt me vrouw Meijwaard. Ik-gericht 'Het emancipatieplan gaat er van uit dat iedereen voor zichzelf moet opkomen, het recht op een eigen leven heeft en onafhankelijk moet zijn van wie dan ook. Het is enorm ik-gericht. Man en vrouw moeten onafhankelijk van elkaar gemaakt worden, door ze beiden een eigen in komen of uitkering te geven. In de praktijk zal dat beteke nen dat de vrouw wel ge dwongen is een baan te ne men omdat een gèzin van een zo'n basisinkomen niet rond kan komen', meent mevrouw Meijwaard, die zeker niet wil beweren dat de vrouw thuis behoort te zitten. 'Er is genoeg te doen in kerk en maat schappij, maar als de emanci patieplannen doorgaan heeft daar straks niemand meer tijd voor. Als een vrouw gedwon gen wordt een baan te nemen moet ze ook nog een deel van toe- hethuishouden doen. En een baan wordt volledige zet geëist, zodat ze aaa v willigerswerk niet. meer komt en juist daarin ligt de vrouw een taak. Nu heb ben getrouwde vrouwen nog de tijd om haar gave te ont plooien zoals ze willen'. Mevrouw Meijwaart vreest dat de ontwikkelingen ernsti ge gevolgen zullen hebben voor het welzijn in en van dit land. Het gezin is haars in ziens de hoeksteen van deze samenleving en alleen in een harmonische gezin kan de ba sis voor een harmonische maatschappij gelegd worden. Ze vreest dat in de toekomst iedereen langs elkaar heen zal rennen, en de eenzaamheid onder de mensen enorm zal toenemen. 'Het mooie wat de Heer heeft gelaten na de zon deval, de liefde tussen man en vrouw, wordt weggegooid en vertrapt'. Hom of kuit De VVD zal ook in haar eigen belang duidelijkh moeten scheppen over wat zij nu wil met de euthanasieul geving. Het schimmige geaarzel van de liberalen tussen ||^j zeer vergaande D66-wetsontwerp en het voorzichtige van het kabinet is beschamend. De VVD heeft de kwe^ van de euthanasie daarmee tot onderwerp gemaakt van j tiek gekonkel en dat zou met een zo gevoelig onderwerp ij behoren te gebeuren. TT |if»ac li ET kabinet heeft vorige week duidelijk gemaakt de nog niet rijp te achten voor wetgeving op korte ten Mocht de Kamer in meerderheid echter toch de nen geven tot wetgeving te komen, dan zou die deel van het kabinet in elk geval aanzienlijk minder ver nen te gaan dan de oppositie voorstelt. Er zou onder sprake moeten zijn van „een concrete doodsverwachtii voor de patiënt, alvorens straffeloos tot euthanasie zou kt nen worden besloten. Niettemin heeft de VVD deze week gestemd met een snelle behandeling in de Kamer van D66-wetsontwerp. Met die houding lapt de kleinste regeringspartij de stellij name van het kabinet volstrekt aan haar laars. Niet alk gaat de VVD voorbij aan de constatering van het kabinet, de tijd nog niet rijp is voor een snel geregelde wetgeving, aan de inhoud van het alternatief van het kabinet w kennelijk geen serieuze aandacht geschonken WEL heeft de VVD gevraagd het kabinetsvoorstel bijj discussies over het D66-wetsontwerp te betrekken. Daarn ontloopt de VVD weliswaar voorlopig de noodzaak een ké ze te doen tussen het wetsontwerp van de oppositie en voorstel van het kabinet, maar de onduidelijkheid wordtl niet minder om. Daarom is het zeer terecht dat het CDAl hom of kuit van de VVD heeft gevraagd: wil men het ka) netsadvies om niet overhaast te werk te gaan overnemer leggen de liberalen dat naast zich neer? f :ht Het zou een slechte zaak zijn als de VVD het veel te ruij®nc wetsontwerp van de oppositie aan een kamermeerderl zou helpen, tegen de zin van zijn coalitiepartner, het Cl Dat zou echter ook tegen het voorstel zijn van de VVD-minister van justitie. Korthals Altes, die de week gepubliceerde „proeve van wetgeving inzake euthai sie" van het kabinet als eerste heeft ondertekend. Aangef men kan worden dat Korthals Altes en met hem de ol rige liberale ministers in het kabinet een duidelijke voe keur hebben uitgesproken voor een veel voorzichtiger v* ontwerp. .ep De minister van justitie doet dat echt niet alleen, zoalsLbï oppositie ons wil doen geloven, om het CDA-standpuntj ondersteunen. Hij zal wezenlijke bezwaren hebben tegen t passing van euthanasie zoals deze door het wetsontwerp i de oppositie mogelijk zou worden gemaakt. Het is daarom; hoogste tijd dat de VVD intern orde op zaken stelt. Bijl I huidige zigzagkoers, waar zowel het CDA als de opposi J zich aan ergert, is niemand gebaat. Uiteindelijk ook nieti VVD. Vrij koud kenvelden het land binnen, neerslag wordt daaruit niet ver wacht. In het temperatuurverloop komt maar weinig verandering. Van nacht daalt de temperatuur tot onge veer min 3 graden, terwijl de tempe ratuur morgen overdag net iets bo ven de nul graden komt. Wel zal het koud aanvoelen, doordat er een vrij krachtige noordoostenwind staat. van tijd tot tijd hard. Deze noordoos telijke stroming wordt in stand ge houden door een krachtig hogedruk- gebied boven Rusland en een lage drukgebied boven het westelijk deel Benelux: veel bewolkir El Iking en af en* h( wat regen oi sneeuw. Kleine kani ijzel. Middagtemperatuur rond ofl boven het vriespunt. ni 1 z< Britse Eilanden: veel bewolking et en toe regen of natte sneeuw. N dagtemperatuur van 3 graden Of dagtem. Schotland en Oost-engeland to graden in Ierland. h( Frankrijk: veel bewolking en pe regen, plaatselijk leeuw. Middagtemperatuur vai -aden in het oosten tot 8 grader Italië en kust van Joegoslavi bewolking en perioden met Middagtemperatuur van iets nul in de Po-vlakte tol 13 gra Groen len-vissa us met rijst vla-flip Nodig voor twee: 3 dl wa ter, zout, foelie, tijm, basi licum, peperkorrels, 500 g wijting of schelvis of 300 g verse of diepvries filet van deze vissoorten, 1 grote ui, 30 g margarine, 250 g win terwortel, 1 prei, blikje to matenpuree, 15 g maizena, ketjap; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 2,5 dl yoghurt, paar lepels limonadesiroop, 2 lange vingers, 2,5 dl gele vla, 1 le pel chocoladevlokken. Laat het water tien minuten zacht koken met zout en kruiden. Spoel verse, schoon gemaakte vis af met koud water. Leg hem in de koken de kruidenbouillon en laat de massa zacht koken tot de vis gaar is, twaalf minuten voor hele vis of acht voor fi let. Zeef de massa. Duw de -ner vis in grove stukken, vertar der van hele vis kop, gra[n\ en vel. ;n Fruit stukjes ui lichtbrui/L( de margarine, bak al det scheppende dunne plafL. wortel een paar m/nuf mee, voeg twee lepels bouillon toe en stoof lei groenten twaalf minutPO Snijd het witte en lichtgiet ne deel van de prei kh was de stukjes en laat twee minuten met de i wortel meekoken. Voegf visbouillon toe met de toll lenpuree en bind de mtf met de met koud water i gemaakte maizena. Maak saus op smaak af met zoufk ketjap en laat er de stuÊ vis in warm worden. Laat de gewassen rijst op jf I zeef uitlekken. Breng water met zout aan de k<% strooi er de rijst in en tot het mengsel weer kotJf Sluit de pan en laat de t in twintig minuten zacht ken gaar worden. Laat gare rijst nog twee opstaan om te drogen i stort hem dan in een wai\> schaal. Verdeel de yogh over hoge glazen en sch6 er naar smaak limonadi roop op. Leg daar de in sti jes gebroken biscuits in I bedek die met de vla. O neer de vla-flips met cho'u lade-vlokken. jeanF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2