,De dag na het festival ben ik nergens 99 Mijn zwager [autojournalist] vindt de nieuwe, exklusieve Corolla Hatchback SXL een ijzersterkverhaal. ALLE OVER DE HOBO OP DE ZINGENDE ZOLDER dagpuzzel Toyota/sterk maar waar. .KUNST QeidócQowuwt DONDERDAG 30IANUARI1986 PAGINA Arnhemse schouwburg van ondergang gered ARNHEM De schouwburg in Arn hem is gered. De provincie Gelderland besloot gisteren 700.000 gulden voor een opknapbeurt uit te geven, waarmee de benodigde acht miljoen gulden ge haald wordt. Grote gezelschappen uit de theaterwereld mijden de schouw burg in de Rijnstad al geruime tijd om dat de accommodatie grote gebreken vertoont. Volgens de Gelderse gedepu teerde mevrouw N.H.van den Broek- Laman Trip is bij het overleg met rijk en gemeenten gebleken dat het minis terie van WVC er zeer op gebrand is dat in het Oosten weer een schouw burgvoorziening beschikbaar komt die alle gezelschappen uit het Westen kan herbergen. Globe: opnieuw stuk geschrapt EINDHOVEN Zuidelijk Toneel Globe in Eindhoven heeft voor de tweede maal dit seizoen besloten een stuk, dat aanvankelijk op het repertoire stond, niet te spelen. Ditmaal gaat het om „F/Het Peloton der Favo rieten", geschreven door Globe's artistiek directeur Paul de Bruyne. Eerder dit seizoen werd „Lens" van Theu Boermans al van het repertoire afgevoerd. De af gelasting is een gevolg van artistieke tegenstellingen binnen de leiding van Globe. Kees Hulst, die deel uit maakt van de huidige artistieke leiding, zou het stuk regisseren. Hij heeft „om artistieke redenen" hiervan afgezien. Omdat het onmogelijk bleek op korte termijn een vervanger te vinden is het van het repertoire ge nomen. De problemen bij Globe hebben er toe geleid, dat het bestuur de contracten met de huidige artistieke leiding, bestaande uit Paul de Bruyne. Kees Hulst, Theu Boermans en Sam Bogaerts, na dit seizoen heeft opgezegd. De nieuwe artistiek directeur wordt Ronald Klamer. NCRV in zee met Marco Bakker HILVERSUM Het ziet er naar uit, dat NCRV-tv in het nieuwe seizoen een reeks programma's gaat uitzenden met Marco Bakker. De besprekingen hierover tussen Bakker en de NCRV worden half februari afgerond. Bakker stelde zelf voor een mu zikaal/vocaal programma te maken, waarin hij sa men met koren, jonge instrumentale en vocale ta lenten en internationale vedetten zal optreden. Het geheel moet een intiem karakter krijgen, en gericht op een groot publiek. Het zal voornamelijk gaan om werelds repertoire, maar als hij op een koor stuit met een mooi religieus werk zal hij daar zeker bij aanhaken. Van de zijde van de TROS liet men desgevraagd weten, dat er voor het komende sei zoen nog geen tv-afspraken met Marco Bakker wa ren gemaakt en dat hij uiteraard vrij man is die kan gaan en staan waar hij wil. Er bestaan nog geen plannen voor tv-werk met hem en wat zijn me dewerking aan de radio betreft staat zijn aandeel daarin nog open. Groninger schouwburg moet meer bezuinigen door „Ik Jan Cremer" GRONINGEN Bij de schouwburg in Gronin gen en het cultuurcentrum De Oosterpoort moet 450.000 gulden meer worden bezuinigd als gevolg van de perikelen rond de rockopera „Ik Jan Cremer". Volgens de gemeente is dat het gevolg van een onzorgvuldig financieel beleid in het verleden toen schouwburgdirecteur Ton Post nog de scepter zwaaide over de gemeentelijke dienst Stadsschouwburg-d'Oosterpoort. Het ar beidscontract tussen Post en de gemeente loopt 1 september van dit jaar af. De gevolgen van de verdere bezuinigingen ziin dat er twee formatie plaatsen moeten vervallen, los personeel effi ciënter moet worden ingezet en minder dure buitenlandse produkties naar Groningen komen. DIRECTEUR BALS VAN FILMFESTIVAL ROTTERDAM: Hubert Bals: „Iets doen voor de kwaliteitsfilm". ROTTERDAM Niet zonder trots meldde de leiding van het Rotterdamse Filmfestival dat er dit jaar veel aandacht zou worden besteed aan de Chinese film. Om de vertoning van die films kracht bij te zet ten was een delegatie van Chi nese cineasten uitgenodigd. Het mocht niet zo zijn. De Chinese autoriteiten verboden de filmmakers naar de havenstad af te reizen omdat de regering zich be ledigd voelde door festivaldirecteur Hubert Bals. Deze weigerde name lijk om de vlag van Taiwan, dat door China nog steeds wordt be schouwd als een opstandige provin cie, weg te halen. De Chinese be sloot daarop de uitreisvisa van de Chinese delegatie in te trekken. r geen Chinees i niet het enige wordt aange- zijn imago van festivaldirec- Het niet weghalen van de vlag i voor Hubert Bals „een kwestie 1 principe". Dan ma; in Rotterdam. Dit i voorbeeld toond hoe Bals „zeer eigenzinnige teur" komt. Vooral in de keuze van de films die op het festival worden gepresen teerd heeft hij zich de afgelopen vijftien jaar zeer onbuigzaam ge toond. Of hij vindt een film goed en dan moet en zal deze naar Rotter dam komen, of hij vindt hem kwali tatief minderwaardig, en dan komt hij beslist niet. Bals vertelt dat hij voor het huidige festival totaal 900 films heeft beke ken. Daarvoor reisde hij de hele we reld rond. Ongeveer 1 op de 10 films werd waardig bevonden voor Rotterdam. Hij let daarbij naar zijn zeggen op één ding: de kwaliteit die een film heeft als kunstuiting. On danks de strenge selectie, waardoor nog nooit een populaire publieks film is geprojecteerd, is de omvang van het festival de laatste jaren enorm toegenomen. Volgens Bals is dat een noodzaak. „Ik wil iets doen voor de kwaliteits film. Daar gaat het mij om. Het fes tival zelf interesseert mij in wezen geen ene moer. Waar het om gaat zijn de uitstralingseffecten ervan. De invloed die het heeft op het ge hele gebeuren rondom de kunstzin nige film. Om die uitstraling te kun nen hebben moet het festival groei en. Het gaat namelijk om geld. Rot terdam wordt weliswaar georgani seerd met een budget dat eenachtste is van het budget dat men in Berlijn of Cannes heeft maar ik moet wel zorgen dat geldschieters bereid blij ven dat geld nog in het festival te stoppen. Als Rotterdam niet groeit wordt het overschaduwd door Ber lijn of Cannes. Dan is niemand meer bereid er geld in te stoppen en is het binnen een jaar weg". Om de productie van kwaliteits films te stimuleren is Hubert Bals bereid ver te gaan. Hij heeft er zelfs zijn gemoedsrust voor over. „De dag na elk festival ben ik nergens meer. Dan ben ik zo depressief, dat is niet te geloven. Het is dan ook telkens zo'n domper. Je werkt er een heel iaar naar toe. En er gebeurt van al les. Maar als je ziet wat daarvan wordt opgepikt is het bedroevend. Ideeën die tijdens discussies ont staan maar vervolgens door nie mand worden opgepikt. Soms zit er niet eens een journalist bij die dis cussies. Het is dat ik ze er niet met de haren naartoe kan slepen...". De grote droom van Hubert Bals is dat festivals als in Rotterdam, Ber lijn en Cannes een fonds waaruit kwaliteitsfilms gefinancierd kunnen worden. „Maar ja, daar wil men voorlopig nog niet aan". Smeekbeden van commerciële pro ducenten die hun film tijdens het festival willen tonen blijven hem bespaard. „Vergeet niet dat ik 13 jaar in het commerciële circuit heb gewerkt. Ik ken die mensen en het zijn heel andere mensen dan waar ik hier mee te maken heb. Dat zijn mensen die film als koopwaar be schouwen en daarmee hun zakken willen vullen. Dat klinkt louche maar is natuurlijk heel gewoon. Zo gaat het met waspoeder ook. Maar film is ook kunst. En dan kan je het gewoon niet hebben dat er iets die wij vertonen kunnen dat ge woon niet hebben. Van commercië le jongens heb ik dan ook totaal geen last". PIERRE RITZEN Willem Luijt met composities Beethoven, Luijt en Bedingt. Zin gende Zolder, Theeter Pepijn, Den Haag. Sinds gisteravond weten de - vaste bezoekers van de concer ten van De Zingende Zolder alles over de hobo. Over die „buis met gaatjes" werd de ge schiedenis verteld door Ever- hard Spelberg, solo-hoboïst van het Residentie Orkest. Zonder riet geen hobo en, zo als Spelberg zei: „Echt slecht riet klinkt als een snotverkou den sopraan", dus in het zelf produceren van een riet steekt de bespeler tal van uren. Dat proces toonde Spelberg aan de hand van dia's, ook een aantal fraaie instrumenten werd be licht. Terecht attendeerde hij het publiek op de muziekafde ling van het Haagse Gemeen temuseum waar tal van instru menten zijn te zien en ook te beluisteren. Spelberg, een onderhoudend causeur, bracht voor deze ZZ- avond twee van zijn collega's mee. Theo Peeters bespeelt ook de hobo, Willem Luijt de althobo. Veel is in vroeger da gen niet voor de bezetting van 2 hobo's en althobo geschre ven. Een componist als Brahms bijvoorbeeld heeft op het terrein van de kamermu ziek wel voor de klarinet maar niet voor de hobo gecompo neerd. De 24-jarige Beethoven schreef wel voor deze bezet ting, zijn opus 87 werd gister avond welluidend en in goed samenspel uitgevoerd. Als twintigjarige heeft alt-hoboïst Willem Luijt een bijdrage ge leverd, zijn Trio klonk fris, spontaan en melodieus. Als kenner bij uitstek van de mo gelijkheden van het instru ment heeft Luijt het repertoire verrijkt. Henk Badings, winnaar van tal van prijzen w.o. de Swee- linck- en de Wagenaarprijs, wordt in ons land zoals hij zelf zegt, door sommige orkesten en ensembles gesaboteerd. Zijn oeuvre, dat inmiddels ruim 900 werken telt, bestrijkt vrijwel alle terreinen van de muziek en met name in de Verenigde Staten wordt Badings zeer veel uitgevoerd. Zijn Trio nr. IV - hij componeerde elf trio's voor diverse bezettingen - is een ge degen en vakkundig geschre ven werk dat gisteravond te recht een plaats kreeg op het programma. ADRIAAN HAGER Vera Beths AMSTERDAM Bij het Na tionale Ballet gaat op 11 febru ari in de Stadsschouwburg in Amsterdam „Corps" in pre mière. Choreograaf Hans van Manen zette zijn nieuwste pro- duktie op het Vioolconcert van Alban Berg. Violiste Vera Beths zal de solopartij spelen. FIGUURPUZZEL Horizontaal: 1 herkauwend dier In Centraal-Afrika; 6 Hongaarse rode peper; 7 het voor het eerst openstel- Verticaal: 2 militaire rang; 3 grondbe ginsel; 4 kwajongen; 5 rijschool. OPLOSSING eóeueui g :doif0de Mpuud e tuiende* z rieeoipeA ie*ue e :6u|uedo L :e*Mded g :|de*o Een van de sterkste punten van Toyota, zegt mijn zwager altijd, is de unieke multi-kleppen-techniek. De Corolla Hatchback heeft bijvoorbeeld 12 kleppen. Dat betekent meer prestaties en minder verbruik. Maar nu komt Toyota met de nieuwe Corolla Hatchback 1.3 SXL Die heeft behalve zijn 12 kleppen-techniek nog eens 19 sterke punten extra! Kijk even: in dezelfde kleur gespoten bumpers extra brede flankbescherming extra brede (175/70SR13) banden zwarte raam-, deurstijlen en dorpel velours stoel- en portierbekleding een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel verstelbare lendesteun in bestuurders stoel in 2 richtingen verstelbare hoofdsteunen toerenteller extra opberg- vak onder dashboard exklusief digitaal quartzklokje kantelbare achterbankzitting gescheiden neerklapbare achterbankleuning geïnte greerde hoofdsteunen op achterbankleuning grote armsteunen op portieren grote opbergvakken in portieren achterruitwisser met sproeier 5-bak-uitvoering. Het allersterkste punt is (ongelooflijk, maar waar) de prijs! Met alles erop en eraan kost deze exklusieve Corolla Hatchback 1.3 SXL: Voor de meerprijs van slechts f855,-krijgt u een elektrisch schuifdak met I ^ingebouwde kaartleeslampjes. iJwtlJiJUy jDok leverbaar als 5-deurs of 3-deurs met automaat LEIDEN - GARAGE VLASVELD B.V. - Haarlemmerweg 49A - Tel. 071-134689 - A.J. VERBERG'S AUTO B.V. - Zoeterwoudseweg 23 - Tel. 071-313141 RIJNSBURG - GARAGE DIJKSMAN B.V. - Oegstgeesterweg 17-23 -Tel. 01718-20500 SASSENHEIM - "GARAGEBEDRIJF A. BORST - Parklaan 60 - Tel. 02522-14625 TER AAR - GARAGEBEDRIJF J J. VAN DER GEEST - Westkanaalweg 37 - Tel. 01722-2132 ZOETERWOUDE - GARAGE HEEMSKERK - Schenkelweg 109 -Tel. 01715-1220. "Off. Agent 37 SÏ Voor een uitgebreid» agenda, ook voor de ko f mende dagen, raadpleg» men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze ilV krant. ider ALPHEN AAN DEN RIJN EU HO ROCINEMA I (Van BoetzelaérezWc 01720-20800): Brapn ikfaet Club (al); 18.45. 21.15 EUROCIN 16); 1845, EUROCINEMA II: Command EUROCINEMA III Ji/V 3ack lo th# lutura (al); 18.3Qjnsd; 21-00. za zo wo ook 14.00 ,nH EUROCINEMA IV: Golcha (al) 18.45, 21.00. za. zo. wo. 14 00. MACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Braakfat Club (16); za. 24.00. EUROCl NEMA II: Commando (16) Zi 24.00. EUROCINEMJ iV: Motal vol haorlijka speluBtfk tja* (18); za. 24.00. (al); uv lanem LEIDEN a LUXOR (Stations** orc 19. tel. 071-121239): Comma do (16); 14.30. 19.00, 21.1 a LIDO en STUDIO (Steenstra 39. tel. 124130): Back lo lha h lura (at): In da schaduw van dl ing (12); Waird Scien erj ca (al); King Salomon's min# (al); 14.30, 19.00, 21.15. Whi Nights (al); 18.45, 21.15. do. it ee ook 14.30. a TRIANOl (Breestraat 31. tel. 123875); T story of O II (al); 14.30. 19. 21.15. 21.15. a REX (Haarlemmerstra 52. tel. 071-125414): Zusf voor dag an nacht (16); 14.3 14.15. 16.30. 19.0C p T ira to ur. KINDERVOORSTELLINGEN a LIDO; Taran an da tovarkat (16); v - 23.30. KATWUK a CITY THEATER 1 (Badstraat 30. lei. 01718-7407! edei Miami Super Cope (al); do. t ersc za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.1 u v ma. di. 19.00, 21.15. a CIT THEATER II: Invasion USA (l^P Qt tijden zie City I. a CITY THEl TER III: Fletch (al); lijden zie O i di terdag- en woensdagmiddag. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Assepoe (al), za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN a GREENWA (lel 01717-4354): God# of til* 20.15. do. di. 14 00 Super (al); za. zo. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Aeeepoeeter; za. zo. wo. 14.1 WASSENAAR a ASTRA l 01751-13269); Duin (12); do. zo. 20.00. Hat smaragdgroa .00. 19.00, 21.30. 16.00. 19.00. 21.30. a ASTA (Spui 27. tel. 463500): In 14.00,# 18.45. 21. 15.45. 18.45. 21.15. a BABVL0 1 (naast Centraal Station. I 471656): White nighta (r 14.00, 18.45. 21.30. inpr mds 21.15. zo. 13.30, 16.00. 18 4j 21.15. a BABYLON goonies (al); 14.00, 19.00. 13.30. 16.00. 19.00. St. Elm» fira (al); 21.30. a CINEAC 1 (l~ tenhol 20. tel. 630637): with 3 (16); 18.45. 21 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.4 21.30. a EUROCINEMA (Leywt 910, tel. 667066): Command t 456756): Back to the future (al 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.1 16.00. 18.45. 21.30. a METRO POLE 2: Teachers (al); 14.0 icèr 18.45, 21.30.ZO. 13.15. 16 0 «nti 18.45. 21.30. a METROPOLE Danco with a stranger (16r~~ 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1 BR 16.00. 18.45. 21.30. a METRCfc POLE 4; Silverado (al); 13.15. 16.01 METROPOLEI The far pavilions (al); 18.41 18.45. 21.30. The tl 21.30. i ook 14.0*18.05 ODEON 1 (Herengracht tel. 462400): Back to tha futunie 1C (al); 13.45. 18.45. 21.30. t I8.3Ï 13.15, 16.00, 18.45, 21.31 13.15. 16.00. 18.45. 21-3019 0C a ODEON 3; Hol Chili (1619.2! 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15 16.00, 18.45, 21.30. a ODEON 419 4C Gandhi (al); 13.45, 20.00. a I PARIS 1 (Keltingstraat 12b, MT»": 656402): Junga Médchan/heifl 20 1( Körper (18); 12.00 tot 22.30. z2G.2C v a. 13.30. vr. za. 22.30. a l PARIS 2: Jailhouae girla (18 12.15 lot 22.45. zo. v.a. 13.4520.55 vr. za. 22.45. a LE PARIS Schule der itimen wunach (18); 12.30 tot 23.00. 4.00, 16.15. Zaal 2: My t rul laundrette; 16.15, 21.45. Zaal 3: Paris vu pat néma d'avant-garde 1; Paria qi 22.35 dort; Sur un air do charlaatof 22.5» La tour, 8500 tonnes da far; Cnj^ sa Europeënne; 3 BR L'Atalantf23. Bundu sauve das eaux; Aurelia Steiner-Melbourn Bridge-film; La Seine a re< tra Paris; wo. dag. 14.00, 15 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: To live and di L.A. 3 (16); za. 00.15. a CINEAC II: Cheech Chong nice drt ams (16); za. 00.15. a CINEAC III; Death with III (16); z a EUROCINEMA: Jong an (18); 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: a CINEAC II: Taran en da tov< ketel: za. wo. 14.00. zo. 16.00. a EUROCINEMA: goonies (al);

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18