Conny Vandenbos:
25 jaar zingen
in het Nederlands
Linnebank
overheerst
in Cyrano
de Bergerac
AL IS HET EEN VERBETEN WERELDJE
bioscopen
Amerikaanse omroep maakj
film over Sovjet-bezetting
Weerstand tegen fusie tusseij
Centrum en Publiekstheateg
'A
KUNST
ÊeidócSouoont
VRIJDAG 24 JANUARI 1986 PAGIN
Kinderboekenweek
op thema „boeven"
DEN HAAG De kinderboekenweek,
die dit jaar wordt gehouden in de periode
8 t/m 18 oktober, heeft als thema meege
kregen: „boeven". De kinderboekenweek-
uitgave „De zaak Jan Steen" wordt ge
schreven door Karei Eykman. De illustra
ties hierin zijn van Alex de Wolf. de foto's
van Louis Lemaire. De kleuteruitgave
wordt gemaakt door Joost Rietveld en
gaat ook over boeven. Beide uitgaven zijn
gedurende de kinderboekenweek te ver
krijgen in de boekhandel. Ook dit jaar
wordt een speel/werkbrief met suggesties
rond het thema gemaakt voor het onder
wijs. De winnaars van de gouden en zil
veren griffels en penselen worden half
juni bekendgemaakt.
Meer armslag voor
Holland Festival
DEN HAAG VARA-radio en Hol
land Festival zijn overeengekomen
om in het kader van het festival
jaarlijks een opera concertant in het
Concertgebouw in Amsterdam te
presenteren. Dit project houdt in,
dat VARA-radio en HF zowel in ar
tistiek als financieel opzicht zullen
samenwerken. Het festival krijgt
daardoor wat meer armslag om so
listen van hoog internationaal ni
veau te engageren. Voor dit jaar is
de keuze gevallen op „Moses und
Aron" van Arnold Schönberg; vol
gend jaar wordt een concertante uit
voering gegeven van „Ulisse" van
Luigi Dallapiccola.
Deense koningin
ontwerpt kostuums
voor tv-sprookje
KOPENHAGEN Koningin Mar-
grethe II van Denemarken zal de
kostuums ontwerpen voor een
kerstnachtsprookje van Hans
Christian Andersen op de Deense
televisie. Volgens een Deens dag
blad nam de koningin het verzoek
aan de kostuums te ontwerpen voor
een produktie in 1987 van "De her
derin en de schoorsteenveger".
Margrethe heeft ervaring als ont
werpster. Zo heeft ze frankeerze
gels, sierlepels, boekillustraties,
kostuums voor een balletschool en
de koormantel van de bisschop van
Helsingör ontworpen.
Voorronden muziek
concours Edith Stein
DEN HAAG De voorronden van het
17e Interscholaire muziekconcours
Edith Stein worden gehouden op 1 en 2
februari in het Edith Stein College aan
het Louis Couperusplein 33. Beide da
gen wordt begonnen om 14.00 uur. Het
concours wordt gehouden voor middel
bare scholieren die een instrument be
spelen - maar géén piano - of zingen.
In de voorronden wordt bepaald wie
door mag gaan naar de finale op 4
maart in Diligentia. Aan de toegang tot
de voorronden zijn geen kosten ver
bonden. De scholieren worden beoor
deeld door een jury onder leiding van
Theo Olof. De organisatie is in handen
van Ruud van der Meer.
TERSCHUUR Ze weet
er levendig over te vertel
len, Conny Vandenbos,
het moment waarop ze be
sloot in het Nederlands te
gaan zingen. „Een indus
triestadje in het noorden
van Engeland. O ja, het
kan best waar zijn dat het
in het noorden mooi is,
maar in dat stadje daar
niet. Het was van dat
grauwe weer; het regende.
Die grijze flats, dat mieze
rige. Terwijl ik thuis een
baby had van vier weken
oud, liep ik daar wat ver
loren rond en toen drong
tot me door wat ik aan het
doen was. Hopen dat ik in
het voorprogramma
mocht van Cliff Richard.
Wat verlangde ik toen
naar huis".
Conny Vandenbos maakte 25
jaar geleden haar debuut in
het KRO-programma „De
Springplank", reden voor de
VARA om in het programma
„Wie in 't Nederlands wil zin
gen" Conny morgenmiddag
van twee tot drie op Radio 2 in
het zonnetje te zetten.
Op die druilerige dag in het
noorden van Engeland besloot
Conny Vandenbos haar talent
niet te versnipperen, maar met
het Nederlandse lied verder te
gaan. „Ik zong in het Engels,
Frans, Duits en Spaans, wilde
meedoen met de anderen en
de wereld veroveren. Het
hoefde niet meer. Ze schreven
over de comeback van Conny
Vandenbos. hoewel ik nauwe
lijks was weggeweest en nog
nauwelijks iets had gepres
teerd. Behalve dat éne liedje
dan waar ze me nog jaren op
hebben vastgepind: „Ik ben
gelukkig zonder jou", op tekst
van Hanny Meijer. Dat sloeg
aan, want ik zong het in de
tijd waarin bijna uitsluitend
werd gezongen over hou en
trouw en hoe mooi is het le
ven; dat soort. En dan opeens
een opstandig liedje. Ik moet
zeggen, dat ik altijd heb gezon
gen over mezelf, of over din
gen waarvan ik me kan voor
stellen dat ik ze heb meege
maakt. Tien jaar ging het goed
bij Phonogram, waarbij ik ben
begonnen, tot het met m'n pla
ten steeds minder werd. Ik
kan niet zeggen waar het aan
lag, iedereen deed echt z'n
best".
Geestverwantschap
„Je komt in dat wereldje
voortdurend mensen tegen;
sommigen geef je een hand en
dan gebeurt er niets. Met an
deren gebeurt er wel wat, door
geestverwantschap denk ik.
Achteraf gezien is het allemaal
erg logisch, hoe het is gegaan,
maar toen overzag ik de din
gen nog niet zo. Na Phono
gram kwam ik bij Basart Re
cords terecht, bij de oude Ba-
sart, mag ik nu wel zeggen, die
slapeloze nachten van me
kreeg. Eric Boom werkte er en
die zei me, Conny, je mag zin
gen wat je wilt, maar niets dat
lijkt op je vorige repertoire.
Eién zo'n nummer op een elpee
en ze hangen je déér weer aan
op. Niet doen, dus.
Hij kwam met Daisy a Day,
dat later Roosje m'n Roosje zou
worden. Wist ik veel. Ik dacht:
dét? Moet ik dót zingen? Dat
ligt wel erg ver van m'n lijn.
Maar vooruit dan maar. Het
bleek een gouden greep."
Na Basart Records, gevolgd
door EMI, waarmee de samen
werking onlangs is stopgezet,
maakte Conny tien elpee s, dat
zijn honderdtwintig liedjes. De
zangeres: „Na die tien elpee's
met honderdtwintig verschil
lende teksten had ik wel over
al over gezongen, dacht ik.
Maar Robert Long bracht me
op andere gedachten". Conny
Vandenbos kijkt uit het raam.
houdt daar dit voorbeeld aan
over: „Als je over de natuur
wilt zingen, kun je dat op heel
veel verschillende manieren
doen. Niet alleen over de na
tuur. punt uit. Door hem werd
het me duidelijk dat je steeds
kunt uitwijken, dat je na tien
regels kunt overstappen naar
iets anders. Schaar erin en je
hebt weer een nieuwe tekst...
De drie eerste regels, daar gaat
het om. Herman Pieter de
Boer die sommige teksten voor
me schrijft, zei me ooit: dacht
je dat ik er geen moeite mee
heb? Voor mij is het ook moei
zame arbeid en werken en
denken en ombouwen".
Nieuwe elpee
Van Conny Vandenbos valt
een nieuwe elpee te verwach
ten, met teksten van Rob
Chrispijn, Jan Simon Minke-
ma. Piet Jan Meijboom en van
Conny zelf. „Natuurlijk is het
klanktotaal belangrijk, maar
als ik in het Nederlands zing,
kan iedereen woord voor
woord horen, hoe ik sta uit te
pakken in liedjes. Want hoe
gaat dat. Als France Gall zingt
over „Pouppée de cire, poup-
pée de son", waarmee ze een
Eurovisie Songfestival won,
was er bijna niemand die wist
waar het over ging. De melo
die, de orchestratie moesten
het doen en de stem en de ver
schijning van Gall zelf.
Conny Vandenbos: „Sta ik vijfentwintig jaar uit te pakken in liedjes".
kan men ongeveer zeggen
waar het over gaat. Overigens
is dat mijn genre ook: iets te
vertellen hebben, maar wel op
mijn manier. Er zijn anderen
die ik bewonder, maar toch
niet wil nadoen, als ik dat al
zou kunnen. Ik. bedoel daar
mee, dat er van die iemand al
iemand is. Die hoef ik niet te
dupliceren".
Conny Vandenbos zegt de lief
hebbers van haar liedjes een
spiegeltje voor te houden, er
gens op te attenderen. Zij doet
dat inderdaad op haar manier,
met een alarmpistool in de
stem. Conny: „Hoezo? Ik wil
iets te zeggen hebben, met ei
gen emotie. Maar dat is waar,
er zit iets van een alarmpistool
in: het dreigt, het gaat af. je
kunt er niet om heen en je
kunt ervan schrikken, maar
het kan tóch niet echt gevaar".
Prachtig
Honderdduizenden vinden het
prachtig. In de afgelopen
kwart eeuw precies maakte
Terschuurse Conny een dia
manten plaat, goed voor ten
minste 120.000 elpee's. twee
platina, voor minimaal 100.000
platen elk en vier gouden: ten
minste 50.000 verkochte el
pee's per stuk. De zangeres:
„Er zijn totaal 700.000 elpee's
verkocht. Maar of ik een mil
joen haal... Toen ik twee was,
had ik al de naam van Conny-
alles-zelf-doen. En ik wil nog
steeds alles zelf doen. En pla
ten maken vind ik iets fantas
tisch. Alleen zou de wereld er
omheen moeten veranderen,
er wordt enorm met de ellebo
gen gewerkt, om ten koste van
wat en wie ook verkoopsucces
sen te behalen. Sommigen
kunnen daar niet tegen en ha
ken af. Ik blijf wel doorgaan,
maar tjonge, wat is het een
verbeten wereldje".
FRITS BROMBERG
Toneelgroep Theater speelt „Cyrano
de Bergerac" van Edmond Rostand.
Vertaling en bewerking: Gerrit Kou-
wenaar. Regie: Hetmert Woudenberg
en Huib Broos. Decor en kostuums:
Frank Raven. Muziek: Henk Alkema.
Dramaturgie: Gerard Pieterse. Be
lichting: Gerard Voskuilen. Met
Gees Linnebank als Cyrano de Ber
gerac en o.a. Helmert Woudenberg,
Caroline Beukman. Koninklijke
Schouwburg, donderdag 23 januari,
vanavond nog eens.
Cyrano de Bergerac, de eru
diete Gascogner, was op alle
fronten gezegend met kwali
teiten. Slechts door zijn onbe
holpen uiterlijk, vooral het
misbaksel dat zijn neus was,
kon hij geen indruk maken op
zijn geliefde nichtje Roxane.
Hij schreef daarom de teksten
die Christian in haar armen
bracht. Zoals die „Cyrano" ge-
schreven werd door de „man
van één (toneel)stuk", Ed
mond Rostand (1868-1918).
Theater speelt deze „Cyrano"
op zo'n manier, dat alle plus
sen en minnen van repertoire-
toneel aan de orde gebracht
kunnen worden. Het is een
avondvullend stuk: duurt tot
na twaalven. Er staat een gro
te „cast" op het toneel die voor
een massaal effect zorgt. Het
stuk is in zekere zin compleet
gehouden, met lange monolo
gen, flitsende schermscènes,
muziek, lach en traan.
De vormgeving biedt zowel
handige bordkartonnen stella
ges die voor stadsgezichten
door moeten gaan, als rokerige
taferelen die het aanblik van
een slagveld vertegenwoordi
gen. De klassieker is haast
klassiek vertoond. Dat ik des
ondanks vanaf de eerste vijf
minuten het gevoel had, dat
deze „Cyrano" aan mij niet
was besteed, komt doordat in
zo'n etalage de zwakke plek
ken extra duidelijk zichtbaar
worden. Waarom er zoveel
kritiek wordt geleverd op dat
authentieke repertoiretoneel
bleek juist in deze voorstelling.
Toneelgroep Theater streeft
het acteurstheater na. Mooi,
maar dat kan als er ook goede
acteurs en actrices op het to
neel staan. Gees Linnebank
kon als Cyrano monologen
van tien minuten dragend uit
spreken. Dat deed hij goed,
maar het werd wel wat veel
van het goede. Zeker als daar
tegenover Caroline Beukman
de diepte van Roxanes emoties
nauwelijks kon peilen. Ande
ren hadden moeite met Kou
wenaars soms banale rijmen,
vooral in clausen als „(snik
kend) Het is zo vreeslijk lek
ker...
Een mes Wijn Rood of Wil
Geef eens een kurketrekker'
Alle zinnen kregen de nadruk.
Elke scène wordt met hetzelf
de pathos gepresenteerd. De
grappen klonken alsof de hu
mor van Rostand niet uit 1897,
maar uit 1497 stamden. Gees
Linnebank leek de tijd van Ko
van Dijk weer op te willen
roepen.
Dat een en ander voor menig
een een reden zal zijn om van
avond naar Theater te gaan
kijken in de Schouwburg, is
prima. Repertoiregezelschap
pen dienen klassiekers te ver
tonen, niet alleen voor de
nieuwe lichting om inspiratie
op te doen en om zich tegen
het oude werk af te zetten.
Maar ook om te laten zien hoe
je evenwichtig, levend en vak-
Caroline
Beukman buigt
zich over
Alexander van
Heteren, terwijl
Gees Linnebank
als Cyrano de
Bergerac op de
achtergrond
toekijkt.
kundig theater maakt. Deze
langdradige voorstelling biedt
voldoende aanknopingspunten
voor het eerste. De oneven
wichtig acterende cast waarin
slechts Linnebank de ruimte
wordt gegeven om zich uit te
leven, is geen reklame voor
het laatste.
PETER SNEL
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur, za
terdags tussen 14.00 en 15.00
uur, telefoonnr.071-122248 en
uw krant wordt nog dezelfde
avond nabezorgd.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Breakfast Club
(al); 18.30. 21.00. za. zo. ook 14.00.
EUROCINEMA II: Commando
(16); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook
14.15. EUROCINEMA III: Back to
the future (al); 18.30, 21.00. za. zo.
wo. ook 14.00. EUROCINEMA IV:
Hot Bubblegum de boot in (16);
18.45. 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Breakfast Club
(16); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Commando (16); za. 24.00. e EU
ROCINEMA III: Meisjes met vurige
verlangens (18); za. 24.00. e EU
ROCINEMA IV: Jong en op drift
(18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: De laatste
eenhoorn (al); za. zo. wo. 14.15.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Commando (16);
14.30, 19.00, 21.15. e LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Back to the future (al); In
de schaduw van de overwinning
(12); Weird Science (al); King Salo
mon's mines (al); 14.30. 19.00,
21.15. White Nights (al); 18.45,
21.15. do. vr. ma. dl. ook 14.30.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): The story of O II (al);
14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15,
16.30, 19.00. 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414):
Meisjes die er zin in hebben (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
e LIDO: Taran en de toverketel
(al); za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Jonge meisjesdromen (16);
vr. za. 23.30.
KATWIJK e CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Inva
sion USA (16); do. vr. za. zo. wo.
14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00.
21.15. CITY THEATER II: Twee
smerissen slaan hun slag (al); tij
den zie City I. e CITY THEATER III:
Bachelor Party (12); tijden zie City I.
CITY THEATER IV. Glen Miller
Story (al); tijden zie City I behalve
zaterdag- en woensdagmiddag.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER: Assepoester (al);
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN e GREENWAY
(tel. 01717-4354): The emerald fo
rest (12); za. zo. wo. 15.45. Into the
night (12); do. t/m zo. 19.00. Pfiris
Texas (16); vr. za. 21.00. Pervola
(16); ma. t/m wo. 20.15. di. 14.30.
De blauwe planeet (al); do. zo.
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Assepoester; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-
13269): Flashpoint (12); do. t/m zo.
20.00. All of me (al); ma. t/m wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
De fluit met de zes smurfen; za.
zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Commando (16); 14^1
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16
19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui
tel. 463500): In de schaduw van IF
overwinning (12); 14.00, 19 J
21.30. zo. 13.30, 16.00. 191.
21.30. ASTA 3: Weird scie 1
(al); 14.00, 18.45. 21.15. zo. 13 >ve
15.45, 18.45. 21.15. BABYLOI ptl
(naast Centraal Station,
471658): White nights (al); 14
18.45. 21.30. ZO. 13.15, 16 .ls,
18.45, 21.30. BABYLON 2: Pil K 1
(al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13 v<
16.00, 18.45, 21.15. BABYLOI
The goonies (al); 14 00. 19.00. ,nf
13.30, 16.00, 19.00. St. Elmo's
(al); 21.30. CINEAC 1 (Buiten Cl^
20. tel. 630637): The far pavili
(al); 14.00, 18.45, 21.30 zo. 13 ch
16.00. 18.45. 21 30 CINEAC 2: I
taire academy (16); 18.45, 21 r>r
do. vr. ma. di. ook 14.00. CINE
3: Creature (16); 14.00, 18
21.30 zo. 13.15, 16.00. 18 ne
21.30. EUROCINEMA (Ley\
910, tel. 667066): Commando
za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16""
19.00, 21.30. overige dagen 14 T'
19.00, 21.30. METROPOLE I"
(Carnegielaan. tel. 456756): Bacl"*-'
the future (al); 14.00, 18.45, 21
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21
METROPOLE 2: Teachers
14.00, 18.45, 21.30.zo. 13 15. 16
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
verado (al); 18.45, 21.30. do.
ma.dl. ook 14.00. METROPOL
Kings Solomon'smines (12); 14
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16
18.45, 21.30. METROPOLE
Brewster's millions (al); 14
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16
18.45, 21.30. ODEON 1 (Hert
gracht 13. tel. 462400): Back to
future (al); 13.45, 18.45, 21.30. b.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. O .A.
ON 2: Cut A run (16); 13.45, 18
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18 er
21.30. e ODEON 3: Hot Chili (aa
13.45. 18.45. 21.30. zo 13.
16.00, 18.45. 21.30. ODEOti ie!
Gandhi (al); 13.45, 20.00. LE ed
RIS 1 (Kettingstraat 12b,
656402): Zusters voor dag
nacht (18); 12.00 tot 22.30. zo. jee
13.30. vr za. 22.30. LE PARIS,
Tower of power (18); 12.15
22.45. zo v a. 13.45. vr za. 22>e<
LE PARIS 3: New wave hooien
(18); 12.30 tot 23.00. zo. v a. 14 D
vr za 23.00 PASSAGE (Pass
63. tel. 460977): Bronson: D«rd;
Wish 3(16); 14.00, 18.45. 21.30.ai
13.15. 16.00. 18.45. 21"
HAAGS FILMHUIS (Dennewegjlt
tel. 459900): Zaal 1A zed and
noughts; 14.00. 19.30, 21.45. B,
liebe in Deutschland; zo. 14
16.15. Zaal 2: Succes is the e
revenge; 16.15. 19.30. 21.45. ini
3: 90 jaar filmgeschiedenis 1. e<
Gance, The charme of dynam^
La souriante madame Beudet;
Faits divers, Ballet Mècank^1
Entr' act. La coquille et Ie Cle^0
man, Etoile de mer; vr. La chutfh I
la maison Usher; za. Un chap* jj
de paille d'ltalie; zo. Un chien l
dalou, L'Age d'or, A propos"
Nice; ma. La passion de Jea,el
d'Arc; di. La sang d'un poéte; |n 1
14.00. 19.30, 21.45. tei
NACHTVOORSTELLINGEN: pic
CINEAC 1: Death wish 3 (16)fnci
00.15. CINEAC II: CheecWn~
Chong nice dreams (16); za. 00 h
CINEAC III: Creature (16); k
00.15. EUROCINEMA: Een zujte
lijk slippertje (18); za. 00.02. *ip
PARIS III: New wave hookers
vr. za. 23.00. ,u^
KINDERVOORSTELLINGEN: idel
CINEAC II Taran en de tovefcD,
tel: za. wo. 14.00. zo. 13.15, 1(
Film Festival in Rotterdam pi
zoekt sponsors
ROTTERDAM De organisa
toren van het 15e Film Festi
val Rotterdam zoeken meer
sponsors. Behalve Nederlandse
multinationals wordt nu al ge
probeerd meer kleinere bedrij
ven in en rond Rotterdam te
interesseren voor het festival
in 1987. Volgens Jacques van
Heijningen van de festivalor
ganisatie is het om de toe
komst van het festival te ga
randeren noodzaak de finan
ciële armslag op deze wijze te
verruimen. Dit jaar is men er
in geslaagd het recordbedrag
van 300.000 gulden via sponso
ring binnen te halen. Het
meeste geld is afkomstig van
de „hoofdsponsor", de Haven
van Rotterdam. Mede ten be
hoeve van de toekomstige
sponsors wordt tijdens het fes
tival een enquete geh(
om inzicht te krijgen ij
„doelgroep". Een dergelijlj
derzoek werd ook vorig]
gehouden en daaruit bleef
der meer dat 52 procentj'
de bezoekers uit Rotterdai
komstig is.
GBAT1S ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BI) UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIQ
THEATER. RECREATIE.EX POSITIE
EN EEN COMPLETE AGENDA
NEW YORK Het Ame
rikaanse televisiestation
ABC zal de produktie van
de film Amerika, waarte
gen van Sovjet-zijde ern
stig bezwaar is gemaakt,
toch doorzetten. Gisteren
gaf de afdeling amuse
ment van ABC toestem
ming de 12 uur durende
rolprent over het leven in
een door de Sovjet-Unie
bezet Amerika in produk
tie te nemen. De film zal
volgens plan in het voor
jaar van 1987 worden uit
gezonden. Gezien de grote
dramatische waarde van
het script was de beslis
sing niet moeilijk, zei
Brandon Stoddard, hoofd
afdeling amusement van
ABC.
De produktie werd enkele we
ken opgeschort nadat de Sov
jet-Unie tegenover de chef van
ABC in Moskou, Walter Rod-
gers, bezwaar had gemaakt te
gen uitzending omdat de film
volgens hen indruiste tegen de
verhoopte verbetering van de
verstandhouding tussen oost
en west. De film, die een beeld
geeft van hoe de VS eruit zou
kunnen zien tien jaar na een
vreedzame overname door de
Sovjet-zijde en sprak van „een
slechte les voor onze kinderen
als het Amerikaanse volk een
film onthouden wordt
het Kremlin ertegen is".
Woensdag vroeg ABC iH
programma Nightline I
hoofdredacteur van Izvf
in Washington, Aleksandrf
ladin, om commentaar,
din zei dat dit soort filml
gens hem weinig bijdraai
vriendschap of goede bef
kingen tussen de twee lai'
juist nu er na enkele jarei^
zeer gespannen verhoudi| O
hoop lijkt op verbeteringpg
I
In een andere bericht ovf—
kwestie zei ABC dat de RlTf
Rodgers in bedekte tel-t-
hadden gedreigd met m;
gelen tegen ABC in Mi
als de film zou worden
zonden.
AMSTERDAM De
plannen van de gemeente
Amsterdam om dé toneel
gezelschappen Centrum
en Publiekstheater te la
ten opgaan in één groot
ensemble voor de bespe
ling van de Stadsschouw
burg in de hoofdstad, stui
ten op veel weerstand in
de gemeenteraad. Dat
bleek gisteren tijdens de
vergadering van de Am
sterdamse raadscommissie
voor de kunst.
De commissieleden vrezen dat
zo'n fusie tot verstarrring zal
leiden en vernieuwing zal te
genhouden en dat het toneel-
gebeuren in de Stadsschouw
burg in een te strak keurslijf
zal worden geperst. Vrij
meen was de commissi^,
van oordeel dat een niei
tistiek leider voor voldi
feiten zal worden geplaa
er vóór zijn benoeming
fusie is besloten. Voor de
we artistiek leider heefl
sterdam Gerardjan Ri;
gepolst. Hij staat niet o
willend tegenover een
tuele benoeming.