Dewaarheidzeggen heeft altijd zin Schubertiade 86prachtig gestart ERASMUSPRIJS- WINNAAR VACLAV HA VEL: Muzikaal beeld van Leiden Triomf voor nieuwe film van redenco Fellini Haanstra moet werk laten zien Topwerk van Asko ensemble dagpuzzel KUNST ftzidóöSouoont DONDERDAG 23 JANUARI 1986 PAGINA 1II Christiane F. in cel wegens heroïne-gebruik BERLIJN Christiane F., schrijfster van de bestseller Wir Kinder vom Bahnhof Zoo, in het Nederlands verschenen als „Christiane F., dag boek van een junkie", is gisteren door een Ber- lijnse rechtbank veroordeeld tot tien maanden gevangenisstraf. Een woordvoerder van de recht bank zei dat de 23-jarige schrijfster in augustus was gearresteerd nadat zij een heroïne-handelaar had bestolen. Na een voorlopige invrijheidsstel- ling was zij opnieuw heroïne gaan gebruiken, zei hij. In mei vorig jaar werd Christiane F. wegens bezit van heroïne tot een geldboete van 3000 mark veroordeeld. In haar boek, waarvan inmid dels 1,3 miljoen exemplaren zijn gedrukt en dat de stof leverde voor de naar haar genoemde film, vertelt Christiane F. de geschiedenis van een jong heroïnehoertje in de Berlijnse drugswereld dat de ene vriend na de andere ziet sterven voor ze er uiteindelijk in slaagt van de drugs af te komen. Ruzie over expositie in Gemeentemuseum bijgelegd DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum heeft toegegeven dat het met een advertentie over zijn design-collectie onvol doende recht heeft gedaan aan wat er voor de rest in de Neder landse musea aan design is ingericht. Dat gebeurde na overleg met musea uit Arnhem, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Deze musea hadden bij de Reclame Code Commissie een klacht over hun Haagse collega ingediend. Zij vonden dat het Haagse Gemeentemuseum met de reclamecampagne „Design (z)onder dak" ten onrechte de indruk wekte het enige design-museum te zijn. Dat was volgens eigen zeggen niet de bedoeling van de Ha genaars. Het plan van het Haagse Gemeentemuseum voor een systematische en permanente expositie van design, werd vastge steld tijdens het overleg, dat op advies van de Reclame Code Commissie werd gehouden. In het overleg, onder voorzitter schap van een onpartijdige museumdirecteur, kwam overigens wel naar voren dat het plan van het Haags gemeentemuseum voor een permanente expositie van design voor Nederland nieuw is. „Ghetto" van Globe EINDHOVEN Zui delijk Toneel Globe speelt zaterdag 25 ja nuari, na een try-out deze week in het Scheveningse Circus theater, de Neder landse premiè e van „Ghettovan Joshua Sobol. Het stuk gaat over de activiteiten van een toneelgezel schap in het Joodse ghetto van Wilna, Li touwen. Het is de grootste produktie die Globe dit seizoen uit brengt. Lezing stuk Fassbinder in Keulen afgelast KEULEN Na nieuwe protesten tegen de vermeende anti-semitische teneur van het toneelstuk „Der Müll, die Stadt und der Todt", (het vuil, de stad en de dood) van Rainer-Werner Fassbinder is een lezirrg van het stuk op 1 februari in een theater in Keulen afgelast. De thea terdirectie had aanvankelijk besloten het door acteurs te laten voorlezen, om het publiek van de inhoud te laten kennis nemen. De directie besloot gisteren dat het vasthouden aan de artistieke preten ties van het stuk in een klimaat van ver dachtmakingen, vooronderstellingen, angsten en misverstanden slechts als een provocatie kon werken. De Keulse vere niging voor christelijk-joodse samenwer king verwelkomde het besluit van de theaterdirectie. Herdenking Robert Graves in Londen LONDEN Bekende persoonlijkheden uit de wereld van toneel, film en litera tuur hebben gisteren in een Londense kerk een herdenking bijgewoond voor de dichter en schrijver Robert Graves, die op 7 december in zijn huis op Majorca op 90-jarige leeftijd overleed. Onder de aan wezigen waren onder andere de acteur Sir Alec Guinness, de filmactrice Ava Gard ner, de schrijfster Edna O'Brien, de film regisseur Peter Bogdanovich, de komiek Spike Milligan en de auteur Alan Sillitoe. Graves werd vooral bekend door zijn his torische fomans over keizer Claudius en zijn autobiografie „Goodbye to All That", waarin hij onder meer schrijft over zijn overwonnen weerzin tegen de katholieke kerk. De Erasmusprijs 1986 is toege- kend aan de Tsjechoslowaakse schrijver Vaclav Havel. De prijs, onder meer bestaande uit een be drag van 100.000 gulden, zal Ha- vel dit najaar worden uitgereikt. Havel behoort tot de onderteke naars van Charta '77, de Tsjechos lowaakse mensenrechtenbewe ging die tot doel heeft na te gaan of de bepalingen van de slotakte van Helsinki worden nageleefd. Zijn toneelstukken en essays wor den, aldus de Stichting Premium Erasmianum in een toelichting, „gedragen door de idealen van de Europese cultuur, waaronder de zorg voor de mensenrechten en humanistische waarden". Een woordvoerder van de stichting die in Nederland de activiteiten van de mensenrechtenbeweging Charta '77 ondersteunt, toonde zich gisteren teleurgesteld over het feit dat de prijs is toegekend aan de schrijver Havel en niet aan de Charta '77 als organisatie. Minister Van den Broek van bui tenlandse zaken heeft dit om po litieke redenen verhinderd. De woordvoerder spreekt in dit ver band van een „gemiste kans". Overigens stelt de Nederlandse stichting dat de prijs Havel van harte wordt gegund. Deze heeft inmiddels meegedeeld dat hij de toekenning van de prijs be schouwt als een prijs voor Charta. Onze medewerker Johan Pruys- sers toont in bijgaand verhaal aan waarom Havel model kan staan voor de idealen en beweegrede nen van Charta '77. Erasmusprljs-wirinaar Vaclav Havel. DEN HAAG Het lot van de - met de Erasmusprijs bekroon de Tsjechische schrijver Va clav Havel is exemplarisch voor de situatie waarin zich de werkelijk beduidende litera tuur in Oost-Europa bevindt Havels literaire werk heeft in het westen weliswaar een be perkte bekendheid, maar zo ligt dat meestal met het werk van auteurs uit kleinere taal gebieden. De landgenoot van de onlangs overleden Nobel prijswinnaar Jaroslav Seifert is een toneelschrijver van de eerste orde en evenmin als Seifert in de eerste plaats een „politiek auteur". Dat hij niet temin sinds 1969 voortdurend in botsing kwam met de Tsje choslowaakse autoriteiten, die hem in '69 zijn paspoort afna men, hem eerst in '77 gevan gen zetten en later in '78 zelfs tot vierenhalf jaar opsluiting veroordeelden en hem sinds dien schaduwen, lastigvallen en verhoren, heeft meer te maken met de ongewone kracht van zijn werk. Havel, beïnvloed door absurdisten als Samuel Beckett en Eugene Io- nesco, maakte de absurde situ atie van de mens herkenbaar voor een breed publiek. Het thema van stukken als „Het tuinfeest" (ook hier gespeeld), „Audiëntie" (gespeeld door de Nieuwe Komedie en later on der regie van Zdenek Kraus op televisie gebracht) en „Het memorandum" is de identi teitscrisis van de moderne mens, die Havel zo haarscherp, los van zijn specifieke politie ke situatie, tekent en met een vlijmscherp ontleedmes zo hel der openlegt dat het onont koombaar wordt. De proble matiek achter die stukken is het sterkst herkenbaar waar de mens het minst vrij is, en helaas voor Havel geldt dat voor zijn geboorteland waar dat besef des te harder aan kwam. In vele van zijn stukken heeft hij een alter ego geschapen, ene Vanek, een man die in identieke situaties belandt als Havel zelf, maar tegelijkertijd een soort Elckerlyc-functie heeft. In „Audiëntie" is Vanek de schrijver die werk vindt als vatensjouwer in een brouwerij waar een verder goedwillende brouwer hem in de gaten moet houden en hem smeekt hem af en toe wat informatie toe te stoppen, zodat ook hij de bazen boven hem te vriend kan hou den. Absurd, maar zo herken baar dat het net zoals andere stukken van Havel nergens in Oost-Europa opgevoerd kan worden. Havels werk deed weliswaar de ronde in Tsie- choslowakije via de lokale va riant van de „samizdat", de il legale verspreiding, „Edice petlice" (vrij vertaald: Editie Slot op de deur"). Vanuit de gevangenis schreef Havel een aantal brieven aan zijn vrouw Olga (ook binnen kort in Nederland in boek vorm verkrijgbaar), waarin hij zich, op een opmerkelijke ma nier uitspreekt zonder dat de censuur hem kon betrappen. „De wortels van mijn contro versiële positie berusten niet slechts op de structuur van een concreet „Niet-Ik", waarin het lot mij geworpen heeft, maar zitten inderdaad dieper, name lijk in mijn verhouding tot de „wereld-zelf". Zou ik bijvoor beeld een Westduitser zijn, dan zou ik nu waarschijnlijk (februari '82) - naast een hoop andere dingen - de bouw van startbaan in Frank furt verhinderen, handteke ningen verzamelen tegen de plaatsing van de Pershing 2 en de cruise missiles en op de Groenen stemmen". Opval lend is dat Havels in die ge vangenis een veel sterkere, diepgaander en feitelijker poli tieke bewustwording onder gaat dan hij eerder toonde. Open brief Eerder was hij dapper genoeg. Hij was het die in '75 een open brief aan de Tsjechoslowaakse president Gustav Husak schrijft, waarin hij het op neemt voor alle tot zwijgen veroordeelde collega's in zijn land. De Tsjechische pers be loont hem met een uitermate lage lastercampagne, waarin hij voortdurend en minach tend als „het miljonairszoontje Havel" wordt afgeschilderd. De Tsjechische radio „onthult" dat hij „interessante betrek kingen" heeft met kapitalisti sche landen. Het gaat om ooms die voor de communistische putsch in '48 respectievelijk München en Amerika verko zen boven hun eigen land. De familie Havel had inderdaad veel bezittingen in het cen trum van Praag, Havel kon door die kapitalistische „af komst" niet studeren wat hij wilde, werd laborant, deed avond-gymnasium, maar dat zelfde Tsjechische radio-pro gramma zegt dan „hij mag blij zijn dat hij als miljonairzoontje überhaupt nog iets mocht le ren". Pas nadat hij met zijn eerste toneelwerk succes had, werd hij toegelaten tot de To neelacademie. Dat was al de tijd van de Praagse lente, die al snel de Russische onweers bui over zich zou zien komen. Sindsdien is Havel ook woord voerder van Charta '77, hoe pijnlijk dat voor hem en zijn leven ook zal zijn. Hij werd vrijgelaten om gezondheidsre denen en de autoriteiten wil len sindsdien niets liever dan dat hij, zoals Pavel Kohout, zou vertrekken. „Ze hebben me een uitreisvisum aangebo den" liet hij in een interview van een jaar geleden weten. Eerder had hij tegenover Jiri Lederer, in diens „Tsjechische Gesprekken", (ook Lederer zou in de gevangenis belan den), gesteld: „Ik ben in Praag opgegroeid. Ik kan alleen in Praag wonen". In hetzelfde gesprek die ene regel, die zijn houding kenmerkt tegen alle tegenwerking in: „De waar heid zeggen heeft altijd zin". JOHAN PRUYSSERS LEIDEN Jammer, dat er gisteravond niet meer dan een handjevol mensen in de Ka pelzaal van K&O zijn komen luisteren naar het tweede con cert in de vokale serie, gege ven door BrederoBur'esque. Dit trio, bestaande uit Marina Wemelsfelder (mezzosopraan), Marijke Smit Sibenga (clave- cimbel, portatief) en Henk Lambooy (cello, gamba), gaf een bijzonder leuk concert: men beoogde een muzikaal portret van Leiden te geven. Er werden liederen gezongen die op de een of andere ma nier iets met Leiden te maken hebben: omdat de componist of de tekstdichter hier gewoond heeft, of omdat er een gebeur tenis die in Leiden heeft plaatsgehad in wordt bezon gen. Marina Wemelsfelder praatte de stukken aan elkaar, zodat er gedurende het concert een heel aardig beeld ontstond van de tijd waarin en de om standigheden waaronder de muziek is ontstaan. Er was muziek te horen uit de 16e tot en met de 19e eeuw. Het spreekt dus vanzelf, dat er heel wat verschillende mu ziekstijlen de revue passeer den. Een greep uit het pro gramma: rond 1600 schreef de Leidse componist Cornelis Schuyt een vierstemmige raadselcanon, waarvan de tekst nog is te lezen op de voorgevel van het Stadhuis: Bewaert, Heer, Hollandt en za- licht Leyden. De vier stem men werden over de cello, het clavecimbel en de zangstem verdeeld. Een paar eeuwen la ter, rond 1800, zette de compo nist/ organist/muziekleraar Christiaan Ruppe teksten van Hieronymus van Alphen op muziek. Het is wat onbedui dende muziek met brave tek sten, maar uit muziekhisto risch oogpunt wel erg leuk. Nog veel meer was er gister avond te horen, onder meer liederen van Hooft, Huygens en Bredero, en een heel grap pig muzikaal relaas van een galsteenoperatie (op de gam ba). Marina Wemelsfelder zong heel duidelijk, de teksten waren stuk voor stuk uitste kend te verstaan. Ook legde ze een enorme expressie aan de dag, waardoor de emotionele kant van de teksten zeer dui delijk tot zijn recht kwam, iets wat op zich bijzonder is toe te juichen. Toch klonk het geheel niet zo soepel: men kan ook te ver gaan in het benadrukken van de tekst. In dit geval ging dat toch wel ten koste van de muzikale lijnen. ANNETTE JASPERSE TT* 1 Marcello Mastroianni en Giulietta Masina als Ginger en Fred in de gelijknamige film van Federico Fellini. ROME De Italiaanse filmwereld en haar maar moeilijk te plezieren criti ci hebben de nieuwe film van Federico Fellini's, Ginger e Fred, als een ware triomf ontvangen. Fellini's zestiende film, een bijtende satire over de alom tegenwoordige we reld der televisie, verhaalt over een televisieoptreden van twee Italiaanse musi- c-halldansers (Giullietta Masina en Marcello Ma stroianni) die in de jaren '40 populair waren van wege hun imitaties van Ginger Rogers en Fred Astaire. Paolo en Vittorio Taviani, de regisseurs van de internatio naal geprezen film „Kaos", zeiden na de Italiaanse pre mière: „Als de filmgeschedie- nis van de 20ste eeuw verteld zal worden, zal Fellini midden op het toneel staan. Het is een fantastische film met een grote emotie". Het 2.000-koppige publiek, on der wie Monica Vitti, Nino Manfredi, Catherine Spaak en Ursula Andress, gaf een 10 mi nuten durende staande ovatie toen het licht in de bioscoop aanging. Afgelopen week ging de film al in Parijs in premiè re, waar' hij de goedkeuring wegdroeg van de Franse criti ci. Zij noemden het Fellini's beste film sinds jaren, waar van de poëtische teneur herin neringen opriep aan zijn „Amarcord". Een van de belangrijkste criti ci in Italië, Lorenzo de Pom pei', noemde de film een mees terwerk dat herinnerde aan Fellini's eerste regiepoging, Luci del Varieta uit 1951, over een troep reizende artiesten. De Milanese krant II Giornale prees de film als een giftige en ironische satire op de platheid van de televisie en de ver vreemding. De Romeinse II Tempo schreef dat de film de magie van Fellini doet herle ven. Tegelijkertijd werd ook Marcello Mastroianni geprezen voor zijn rol als dronken, puf fende, aan lager wal geraakte komediant met nog enig ge voel voor humor. II Tempo schreef dat Mastroi anni Fellini's alter ego neerzet: ouder wordend, kalend, slon zig en verbijsterd. Fellini ver geleek het gevoel tijdens de Italiaanse première als dat van een piloot die een jumbo-jet op een smalle landingsbaan moet neerzetten. Openingsconcert van Schubertiade '86 m.m.v. Ellen van Lier, Myra Kroe- se, Marlen Smeding, Robert Holl en een vocaal dubbelkwartet. Begelei ding Rudolf Jansen. De Doelen, Rot terdam. Jaarlijks trekt de Rotterdamse Schubertiade een groot pu bliek. Het evenement waaraan tal van musici medewerking verlenen belichthet oeuvre van de jong gestorven compo nist van vele zijden. Schuberts vocaliteit kwam gisteravond in de Kleine Doelenzaal aan bod en Robert Holl, de organisator, was de spil waar alles om draaide. Wel eens te nadruk kelijk, als hij een ensemble van vijf vocalisten of een dub belkwartet vanaf zijn plaats naast de vleugel of zijdelings van de zangers niet alleen di rigeert maar ook nog alle nu anceringen, fraseringen, dictie en tekst aangeeft. Hij dient er zich voor te hoeden dat de Schubertiade geen Robertiade wordt. Maar alles was gisteren vergeven en vergeten toen hij en Rudolf Jansen een aantal soli voor hun rekening namen en „Am Tage aller Seelen" ontroerend vertolken. Een vo cale en artistieke prestatie van het allerhoogste niveau. Op het podium een twaalftal vocalisten met naast het dub belkwartet wonderschone zang door Ellen van Lier, Nel lie van der Sijde, Myra Kroese en Marten Smeding. Juist de afwisseling in de programme ring maakte de presentatie zo interessant. En al schrijft Ro bert Holl in de toelichting: „De goede verhouding van (acht) stemmen gaat natuurlijk ver loren als dergelijke werken door koren worden uitge voerd", toch ben ik van me ning dat onze koren al deze verrukkelijke Schubert-werk- jes ten onrechte laten liggen. Holl bewijst dat Schubert ze ker door een dubbelkwartet vertolkt kan worden, maar het één sluit het ander niet uit. Deze Schubertiade brengt ook Emmy Verhey (29 januari), het Borodin Kwartet (12 fe bruari), het piano-duo Heidi Hendrickx en Levente Kende (26 februari), het Daniel Kwartet (5 maart) en Robert Holl (12 maart). Een serie om jaloers op te zijn en gezien de kwaliteit van het gebodene ge voegd aan de belangstelling van een breed publiek lijkt het zinvol de Haagse concert-orga nisatoren te attenderen op deze opzet van Schubertiade. Wat in Rotterdam inmiddels een traditie is geworden zou in Den Haag een geslaagde novi teit kunnen zijn. ADRIAAN HAGER HILVERSUM In een aan zijn filmwerk gewijde uitzending, vanmiddag op radio 5, vertelde Bert Haanstra, winnaar van 73 filmprijzen, hoe hij na de aanvraag om een subsidie uit het Pro- duktiefonds voor de Film, een briefje terug kreeg met het ver zoek of hij al eerder filmde en in staat was enig werk ter inzage op te sturen. Haanstra belde terug met de mededeling, dat hij nog dezelfde dag een vrachtwagen zou laten voorrijden. Het ASKO speelt in het Koninklijk Conservatorium werken van Salva- tore Martirano en Guus Janssen. Woensdagavond. Het Asko ensemble zet zich in voor de hedendaagse muziek en doet dat met groot vakman schap en een totale inzet. Om de voor het niet direct daarop ingestelde oor de nieuwste muziek acceptabel of tenmin ste geloofwaardig te maken is die inzet onmisbaar. Dat het daarbij desalniettemin moeilijk blijft om niet alleen bewonde ring voor muzikale vondsten en voor speeltechnisch vak manschap op te brengen, maar ook een zekere appreciatie van het gespeelde, ligt voor de hand. Het zondagse radioprogramma „Für Elise" hielp een handje mee door van beide componis ten wier werk dit programma vulde, fragmenten uit hun werk uit te zenden. Salvatore Martirano is een New Yorker en staat vooral bekend als de man van de gecomputeriseer de muziek. In de componisten wereld is zijn Sal-Mar Con struction, waarmee live met de computer muziek kan worden geimproviseerd, niet onbe kend. Van hem klonken deze avond twee stukken, waarbij het ex- tet Thrown balanceerde tussen Strawinsky en jazz en zijn Bal lade voor nachtclubzanger en zeven instrumenten een leuke zij het onverstaanbare parodie bleek, die tussen komisch en schrijnend droef, een vitale en soms acrobatische weg zocht. Van de drie stukken van Guus Janssen, Bruuks, Octet en Sprezzatura, was het laatste misschien het interessantste omdat Harry Sparnaay, na een duidelijke uitleg, inderdaad met een fenomenale adembe- heersing een serie verrassende boventonen boven zijn lage basklarinettonen wist te pro duceren. Bij Bruuks werden statische blokken van alle twaalf instrumenten steeds af gebroken door contrasterende tussenspelen door trombone en slagwerk, hetgeen tot verras sende sfeerschakelingen leid de. De vrolijkste noot was mis schien wel zijn octet waarbij tegenover de melodische lijn van de strijkers, de blazers een heel anders ritmisch gepunc- teerd spel zetten. Het enige ze kere waarde-oordeel is in dit geval de bewondering voor het spel van het Asko. BESIER Voor een uitgebreide aget da, ook voor de komenc dagen, raadplege me 4 „UIT", de gratis wekelijk^- bijlage van aeze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURl"33 CINEMA I (Van Boetzelaerstraat lel. 01720-20800): Breakfast Cli m (al); 18.30, 21.00. za. zo. ook 14.0 >uv EUROCINEMA II: Commani er; (16); 18.45, 21.15. za. zo. wo. oj 14.15. EUROCINEMA III: Back tha futura (al); 18.30, 21.00. za. jadC wo. ook 14.00. EUROCINEMA I /°r Hot Bubblegum de boot in (1 )m 18.45, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Breakfast Clfe (16); za. 24.00. EUROCINEMA Commando (16); za. 24.00. E ROCINEMA III: Meisjes met vurii-, verlangens (18); za. 24.00. E ROCINEMA IV: Jong en op di (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: De laatl eenhoorn (al); za. zo. wo. 14.15. n LEIDEN LUXOR (Stationsweg tel. 071-121239): Commando (1 /2 14.30, 19.00, 21.15.- LIDO STUDIO (Steenstraat 39, i 124130): Back to the future (al); de schaduw van de overwinniiIII (12); Weird Science (al); King Sal^jj mon's mines (al); 14.30. 19.C 21.15. White Nights (al); 18.< 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.: TRIANON (Breestraat 31, hui 123875): The story of O II er] ia; lemmerstraat 52. tel. 071-12541 lec Meisjes die er zin in hebben (l|e 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Taran en de toverke an 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Jonge meisjesdromen (1 za. 23.30. KATWIJK CITY THEATER I (BaT straat 30. tel. 01718-74075): r sion USA (16); do. vr. za. zo. vie 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.( aa 21.15. CITY THEATER II: Tw slaan hun slag (al); - City I. CITY THEATER Bachelor Party (12); tijden zie Cit ocl CITY THEATER IV: Glen Mil r Story (al); tijden zie City I beha zaterdag- en woensdagmiddag. ng KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Assepoester 14.45. VOORSCHOTEN GREENW (tel. 01717-4354): The emerald oo rest (12); za. zo. wo. 15.45. Into tler night (12); do. t/m zo. 19.00. Ps Texas (16); vr. za. 21.00. Pervn (16); ma. t/m wo. 20.15. di. 14. De blauwe planeet (al); do. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN Assepoester; za. zo. wo. 14.00. Voc WASSENAAR ASTRA (tel. 017!we 13269): Flashpoint (12); do. t/m 20.00. All of me (al); ma. t/m 20.00. an KINDERVOORSTELLINGEN De fluit met de zes smurfen; wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. 463500): Commando (16); 14ien 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16. 19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui tel. 463500): In de schaduw v~ overwinning (12); 14.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 21.30. ASTA 3: Weird sciei (al); 14.00, 18.45, 21.15. 15.45, 18.45, 21.15. BABYLO| (naast Centraal Station, 471656): White nights (al); 14f 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Pis (al); 14.00. 18.45, 21.15. 16.00, 18.45, 21.15. BABYLOtf The goonies (al); 14.00, 19.00. j 13.30, 16.00, 19.00. St. Elmo's (al); 21.30. CINEAC 1 (Buitenl 20, tel. 630637): The tar pavilif (al); 14.00, 18.45, 21.30. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: I taire academy (16); 18.45, 2llj vr. ma. di. ook 14.00. CINE"1 Creature (16); 14.00, 18; 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. EUROCINEMA (Leyvl 910, tel. 667066): Commando za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16 19.00, 21.30. overige dagen 14 19.00, 21.30. METROPOLEI (Carnegielaan, tel. 456756): BaclE the future (al); 14.00, 18.45, 21|! zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21f METROPOLE 2: Teachers 14.00, 18.45, 21.30.zo. 13.15, 16] 18.45,21.30.* METROPOLE 3:| verado (al); 18.45, 21.30. do.l di. ook 14.00.* METROPOL® Kings Solomon'smines (12); 14** 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16 18.45, 21.30. METROPOLE Brewster's millions (al); 14l— 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16|| 18.45, 21.30. ODEON 1 (Hel gracht 13, tel. 462400): Es5! jpr4! KRUISWOORDRAADSl Horizontaal: 1 lasteraar (fig.); gewas; 9 metalen staaf; 10 de o (afk. Latijn); 11 oosterlengte (afk soort kip; 15 rivier in Italië; 16 ning v.e. kanon; 18 kist van ope werk; 20 rivier in Rusland; 21 leiding van (afk.); 22 bladader; 2 25 sportevenement (afk.); 26 adr stratie (afk.); 28 ter zee (afk.); 29 kind; 31 deel van de onderkaa dleregeluid; 34 babyspeelgoed. Verticaal: 1 beroep; 2 dat Is (afl.OC bijwoord; 4 stad in Italië; 5 v 6 Nederlandse Spoorwegen (at vreemde titel; 12 raamvormige ning; 13 per dag (afk.); 14 mai.2£ stalte (afk.); 15 ovaalvormig plankje; 17 hof persoon in 1 jaren; 19 cilinder; 23 muzieknoc zeilvaartuig (afk.); 27 telwoor< .45 walkant; 31 lengtemaat (afk.); 3 .IC melijk (afk.); 33 uitroep. OPLOSSING eq ee "iu ze i oe :eüP lz "wa vz fci ez :ioj 6 Li :»eied st :'M"I n "P'd ei Zi :j8|Z!ajooj6 L "S N 9 S üe e !fp z ünejuoujoine i :|eeo jeeieuiej ye :eq ee !u|>t ie :-z 8Z "Uipe 92 :n SZ "laiq tz zz "a 0 12 :bmo 0z uej>| 81 9i :od si W ei !to u !eoJ 6 '!n 8 :6uoweppe l :|es|U0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16