Filmfesti val
Rotterdamhet
gevecht om een
groot publiek
Jos Panhuijsen auteur in de marge, met zuiver geluid
m
Duizenden rouwen in Praag om Jaroslav Seifert
Jos Panhuijsen (85) overleden
bioscopen
j'JK
dagpuzzel
Lli LII
m
KUNST
CeidAaOounant
WOENSDAG 22IANUARI1986 PAGINA 11
Vladimir Horowitz treedt
op in zijn geboorteland
NEW YORK Vladimir Horowitz, de in Kiev ge
boren en in New York wonende pianist, gaat twee
gastconcerten geven in de Sovjetunie en daarop
aansluitend twee in de Bondsrepubliek. Horowitz
verliet de Sovjetunie 61 jaar geleden en is er nadien
niet meer terug geweest. Volgens de Amerikaanse
media speelt de 81-jarige pianist - die zijn uitvoerin
gen voor publiek altijd erg beperkt heeft gehouden
- in april in Moskou en Leningrad en daarna in
Hamburg en West-Bcrlijn. De concerten in de Sov
jetunie zijn in het kader van de culturele uitwisse
ling waartoe president Reagan en partijleider Gor-
batsjov op hun recente top in Genève besloten. Vla
dimir Horowitz, die geldt als een van de grootmees
ters van het klavier, trad in de herfst van het vorig
jaar na een pauze van twee jaar pas weer in het
openbaar op en speelde in onder andere Parijs.
PRAAG Duizenden mensen, onder wie
verscheidene vooraanstaande Tsjechoslo-
waakse dissidenten, hebben gisteren in
Praag de laatste eer betuigd aan Jaroslav
Seifert, de op 10 januari gestorven 84-jarige
dichter en Nobelprijswinnaar.
Zij vormden een rij die zich tot ruim 300 meter
buiten het „Rudolfinum", het culturele centrum
van Praag, uitstrekte. Onder de aanwezige dissi
denten waren de ex-minister van buitenlandse za
ken Jiri Hajek en andere ondertekenaars van
Charta 77. Hajek viel in ongenade na de Sovjet-in
vasie in Tsjechoslowakije van 1968 die een einde
maakte aan een periode van hervormingen, be
kend als de Praagse Lente. Een woordvoerder van
(rechtenorganisatie Charta 77, Martin
Palous, ontbrak. Hij werd gistermorgen voor een
politieverhoor ontboden.
Tijdens een officiële herdenkingsdienst voerde de
minister van cultuur, Milan Klusak, het woord.
Hij haalde president Gustav Husak aan die Seifert
kenschetste als „een uitzonderlijk kunstenaar die
de gevoelens van volk en vaderland vertolkte".
Seifert werd in de jaren zeventig door de autori
teiten een schrijfverbod opgelegd, nadat hij Char
ta 77 had ondertekend. Zijn werk was toen bijna
niet meer verkrijgbaar in Tsjechoslowakije. Sinds
hij in 1984 de Nobelprijs won, wordt hij weer om
armd door de autoriteiten, in weerwil van zijn
verzet tegen het regime. Seifert wordt bijgezet in
het familiegraf in Kralupy, een industriecentrum
dat ongeveer 30 kilometer ten noorden van Praag
ligt.
Kunstverzamelaar
schenkt collectie
aan stad Zagreb
BELGRADO De Joegoslavische
kunstverzamelaar Ante Topic-Mima-
ra heeft zijn volledige kunstcollectie
geschonken aan de stad Zagreb. In
60 jaar verzamelde Mimara een
waardevolle collectie schilderijen,
beeldhouwwerken en andere kunst-
objekten uit vele landen. Zijn collec
tie omvat werken van Rembrandt,
Da Vinei, Titiaan, Bosch, Rubens, El
Greco, Velazquez, Van Gogh en Re
noir. Hoewel volgens enkele kunst
kenners de verzameling deels be
staat uit vervalsingen, wordt de col
lectie toch geschat op enkele tiental
len miljoenen guldens.
Landgoed Tolstoj
bedreigd door
milieuvervuiling
MOSKOU Het in de buurt
van Toela gelegen befaamde
landgoed van de Russische,
schrijver Leo Tolstoj, „Jasnaja
Poljana", wordt volgens ae
Prawda ernstig bedreigd door
milieuvervuiling. De fabrie
ken die in de buurt liggen
hebben het bos van het oude
landgoed hectare voor hectare
verwoest, aldus het partijblad.
„Jasnaja Poljana", waar Tolstoj
het levenslicht aanschouwde,
stond de auteur voor de geest
waar hij in „Oorlog en Vrede"
schrijft over het landgoed van
de familie Bolkonski.
FESTUN DAT GROEIT TEGEN VERDRUKKING IN
ROTTERDAM Vijftien
jaar geleden vond in de
Maasstad een bescheiden
filmfestivalletje plaats, dat
was bedoeld ter onder
steuning van het niet-
-commerciële filmcircuit
in Nederland. Het festival
hield niet méér in dan het
vertonen van enkele films
in een voor het gelegen
heid tot festivaltheater
omgedoopt filmhuis. Het
nauwelijks van betekenis
zijnde evenement van
toen, is ondertussen uitge
groeid tot een festival van
naam. Het filmfestival
Rotterdam, dat vrijdag
voor de vijftiende keer
begint te draaien, heeft
voor de filmliefhebbers in
binnen- en buitenland
een gulden klank gekre
gen.
N
Een naam die door de festival
leiding wordt gebruikt om de
doelstellingen van het festival
te dienen: het ondersteunen
van niet-commerciële en op
kwaliteit bogende filmers. Met
de naam Rotterdam als raket
worden jonge, veelbelovende
maar onbekende filmers ge
lanceerd. Een filmer die te
genwoordig op het Filmfesti
val Rotterdam wordt „ont
dekt", heeft in één klap voor
goed naam gemaakt. Een re
cent -voorbeeld is de Ameri
kaan Jim Jarmusch, die na het
vertonen van zijn film Stran
ger Than Paradise, zijn pro-
dukt plotseling bij menig dis
tributeur en televisiestation
kwijt kon.
Fassbinder
De introductie van een nieuw
talent is altijd een vast onder
deel van „Rotterdam" geweest.
Dat begon al met het eerste
festival, toen de Duitse regis
seur Rainer Werner Fassbin
der een van zijn eerste films
mocht vertonen. De belang
stelling voor die vertoning be
droeg vijftien jaar geleden
overigens niet meer dan enke
le tientallen filmfanaten, die
zo'n onbekende Duitse regis
seur wel eens wilden probe
ren.
De filmers die de laatste jaren,
als nieuw talent in Rotterdam
worden gepresenteerd, zijn
echter verzekerd van een rui
me belangstelling van publiek
en pers. Organisator Huub
Bals heeft de afgelopen vijf
tien jaar zoveel vertouwen bij
het publiek gekweekt, dat elk
door hem naar voren gescho
ven nieuw talent bij voorbaat
met open armen wordt ont
vangen.
Dit jaar valt in dat verband de
eer toe aan de Amerikaanse
Rachel Reichman (27). Onder
steund door de publiciteitsma-
chine van het festival mag zij
haar eerste speelfilm presente
ren. De film is door Huub
Bals, die een eerste versie op
de montagetafel zag, reeds bij
voorbaat van het predikaat
„opmerkelijk" voorzien. Ze
maakte het eerste deel van de
film volgens het Amerikaanse
„struggle for life"-systeem: af
Fassbinder, vijftien jaar geleden als toen nog onbekende filmer
geïntroduceerd op het Filmfestival Rotterdam.
wisselend een paar maanden
werken in allerlei baantjes en
een paar maanden filmen. De
film werd pas afgemaakt, toen
de VPRO zich over de Ameri
kaanse regisseuze ontfermde
en geld beschikbaar stelde.
Groei
Het festival vindt dit jaar
plaats in drie grote theaters en
is een ontmoetingsplaats ge
worden voor iedereen die
zichzelf tot de internationale
wereld van de kwaliteitsfilm
rekent. Commerciële films, die
zuiver gemaakt worden om er
kassuccessen mee te boeken,
zijn in Rotterdam taboe. De
nadruk ligt in Rotterdam op
films, die onder de noemer
„cultuurgoed" vallen. Voor
Nederland betekent dat veelal,
dié films die niet in de gewone
bioscopen, maar in de filmhui
zen worden vertoond.
Opmerkelijk is de enorme
groei, die het Rotterdamse fes
tival heeft doorgemaakt. In to
taal zullen naar verwachting
meer dan vijftigduizend be
langstellenden dit jaar het fes
tival bezoeken. Een groei die
in feite tegen de verdrukking
in tot stand is gekomen. Ter
wijl het festival in Rotterdam
in omvang toenam, maakte de
filmindustrie een crisis door.
Een crisis die door teruglo
pend bioscoopbezoek werd
veroorzaakt en in de eerste
plaats doorwerkte in het com
merciële film- en bioscoopbe
drijf. Deze teruggang miste
echter ook zijn uitwerking niet
op het alternatieve circuit. Het
was namelijk de grote bloei
van de filmindustrie die voor
een groot deel de opkomst van
een alternatief circuit mogelijk
maakte. In de hoogtijdagen
bleken financiers én produ
centen (soms omwille van de
status) soms bereid hun geld
en energie in een film te ste
ken, die niet bij voorbaat een
kassucces zou worden. Later,
toen de bioscoopkassa ook bij
de publiekstrekkers niet meer
zo hard rinkelde, bleek men
daar minder toe bereid.
Stunts
Ook het Rotterdamse festival
zou door de neergang van het
bioscoopbedrijf getroffen zijn,
ware het niet dat men de strijd
aanbond tegen de teruglopen
de belangstelling voor de film.
„Commercie en kwaliteit hoe
ven elkaar op de filmmarkt
niet te bijten", stelde Huub
Bals in 1983 aan het begin van
het festival en luidde daarmee
een nieuwe periode in het fes-
tivalbestaan in. De aandacht
werd niet langer enkel en al
leen op de echte filmfreaks ge
concentreerd, maar men deed
een poging het grote publiek
voor de kwaliteitsfilm te win
nen.
Drie jaar geleden begon men
daar langzaam mee, door in
een ander theater dan het
Lantaarn- en Venster (de ba
kermat van het festival) enke
le voor een groot publiek toe
gankelijke films, die tevens tot
de klapstukken van het festi
val gerekend mochten wor
den, te draaien. Dit jaar heeft
men daar nog een extraatje
aan toegevoegd. Midden in het
centrum zullen aan de Kruis
kade elke dag voorstellingen
worden aangeboden die voor
het publiek gratis toegankelijk
zijn.
Voor het eerst in de geschiede
nis van het festival zullen dit
jaar prijzen worden uitgereikt.
De bedoeling is wel dat het
festival zelf vrij blijft van
competitie-elementen. De prij
zen worden vooraf door een
jury toegekend en hebben
geen betrekking op de films
die tijdens het festival draaien.
De prijzen zullen worden toe
gekend naar aanleiding van
kwalificaties als de beste ver
nieuwende film uit 1985, de
ljeste debuutfilm uit 1985, de
beste documentaire uit 1985 en
dergelijke. De uitreiking van
deze, prijzen zal zondag 26 ja
nuari rechtstreeks door de
VPRO-televisie worden uitge
zonden.
Retrospectief
Een ereplaatsje tijdens het
filmfestijn is ingeruimd voor
de Joegoslavische cineast Du-
san Makavejev (53), de maker
van onder andere de film
„Montenegro". Van Makave
jev worden in totaal drie korte
en zeven lange films vertoond,
waaronder „The Coca Cola
Kid". Een film die de Joegos
laaf, die op zoek naar finan
ciers voor zijn produkties als
een globetrotter door het leven
gaat, onlangs maakte in Au
stralië. De film verhaalt over
een handelaar in Amerikaanse
frisdrank, die in Australië
slechts met de grootste moeite
tot het doen van zaken komt,
omdat de Australiërs anders
denken en reageren dan Ame
rikanen. De film draaide ove
rigens al op het festival in
Cannes en werd daar door de
pers welwillend onthaald.
Het is overingens opmerkelijk
dat het beoogde effect van het
Rotterdamse filmfestival: het
stimuleren van de produktie
van kwaliteitsfilms, vooral zijn
uitwerking heeft gehad op de
Amerikaanse filmmarkt. De
Amerikaanse cult-filmers kre
gen door de vertoning van
hun produkten in Rotterdam
in Europa vóet aan de grond.
Dat leverde een aantal filmers
in The States zoveel status op,
dat financiers bereid bleken
hen verder te ondersteunen in
hun ontwikkeling.
Nederland
Onder de meer dan honderd
,films, die dit jaar vertoond zul
len worden, bevinden zich re
latief gezien echter opvallend
weinig Europese produkties.
Het lijkt erop dat de filmin
dustrie zich in de „traditione
le" Europese filmlanden in
een dal bevindt. In Nederland
zelf lijkt de film zich daarente
gen de laatste jaren juist te
ontwikkelen. Dat blijkt ook
weer uit het aantal Nederland
se inzendingen voor het festi
val. Zes Nederlandse films zul
len in Rotterdam in première
gaan. Het betreft onder andere
de film I love van Johan van
der Keuken, de door de lief
hebbers van de cult-film op
handen gedragen filmer. De
film geeft een beeld van de re
latie die mensen in enkele
wereldsteden met geld heb
ben. De film is in feite de
neerslag van Van der Keukens
verklaarde fascinatie met de
mens en de manier waarop hij
zijn bestaan opbouwt. Andere
Nederlandse films die tijdens
het festival voor het eerst ver
toond zullen worden, zijn: Al-
manicita di Desola van Felix
de Rooy, Windschaduw van
Frans van de Staak, De Val
van Patricia Haggersmith van
Matthijn Seip, Afzien van
Gerrard Verhage en Along the
road van Ruud Monster.
Het zou te ver voeren een op
somming te maken van alle op
het festival te vertonen films
en ander activiteiten zoals de
discussies tussen filmmakers
en publiek en de presentatie
van filmprodukties. Wie zich
eens wil bezatten aan films en
filmmakerij, moet maar één of
meerdere dagen een kijkje
gaan nemen in Rotterdam. Het
festival duurt van vrijdag 24
januari tot en met zondag 2 fe
bruari en het toegangskaarten-
systeem biedt tal van moge
lijkheden om naar eigen be
hoefte het bezoek aan het fes
tival in te richten. Dat kan va
riëren van gratis een graantje
meepikken door middel van
de vrij toegankelijke filmvoor
stellingen, tot voor 250 gulden,
met een professioneel passe
partout, rondzwerven in de
drie panden waar de talloze
activiteiten plaats vinden. Het
telefoonnummer 010-364998 is
vrij gemaakt voor het verkrij
gen van informatie over het
festival en de kaartverkoop.
PIERRE RITZEN
DEN HAAG De giste
ren op 85-jarige leeftijd
overleden dichter, criti
cus, toneelschrijver, jour
nalist en romanschrijver
Jos Panhuijsen heeft pas
op latere leeftijd zijn wer
kelijke kracht als auteur
leren kennen. In 1954
kwam zijn roman „Levenk
alleen is niet genoeg", die
achteraf getypeerd werd
als een „inderdaad opval
lende roman", waar een
criticus aan toevoegde:
„Het was of hij ineens ei
gen toon, stem, sfeer, do
mein gevonden had". De
romans die daarop volg
den, zouden de plaats van
Jos Panhuijsen in onze li
teratuur duidelijk maken:
bescheiden, maar zuiver
en heel eigen.
Jos Panhuijsen zal het niet ge
makkelijk gehad hebben als
auteur. Voor'de oorlog had hij
al enkele novellen en romans
gepubliceerd, die geroemd
werden om de „fijne mensen
kennis": „De ontmoeting"
(1937) en „Zee" (1939). Zijn eer
ste roman dateert uit 1930 en
heeft de voor Panhuijsen type
rende titel „Het hoopvolle te
kort". Waarschijnlijk echter
zou Jos Panhuijsen reeds ver
geten zijn als romanschrijver,
wanneer hij zich na de oorlog
Kort na de oorlog stapte hij in
een nieuw beroep. Hij verliet
het onderwijs voor de journa
listiek. Gedurende slechts één
maand was hij hoofdredacteur
van de Twentsche Courant,
maar daar besefte hij dat hij
niet in voldoende vrijheid kon
werken. Na twee jaar zwerven
in journalistiek en onderwijs
kwam hij in 1947 terecht bij
Het Binnenhof in Den Haag,
dat zich als sterke, katholieke
krant profileerde, en waar het
hard werken was voor de re
dactie om in die moeilijke na
oorlogse jaren te overleven en
de lezerskring uit te breiden.
Jos Panhuijsen nam de afde
ling kunst voor zijn rekening.
Hij deed dus zowat alles wat
op dat gebied in de krant aan
dacht moest krijgen: literatuur
en toneel, daarnaast beeldende
kunst en ballet. Deze ongetwij
feld slopende baan was kenne
lijk heel inspirerend voor
hem, want in 1954 kwam hij
met „Leven alleen is niet ge
noeg", de roman, die een door
braak zou betekenen in zijn
oeuvre en waarmee hij de
vorm gevonden had waar hij
zich goed in voelde, en waar
mee hij uit de voeten kon.
Panhuijsen voelde zich in hoge
mate een katholiek auteur.
Zijn werk had veel te maken
met de grote vragen van goed
en kwaad, van dood en leven,
waarmee in het geloof in een
groter plan en een hogere
macht anders wordt omge
gaan. In de jaren vlak na de
oorlog werden in Nederland
vele buitenlandse auteurs be
kend, die zich in hun romans
met een katholieke levensvisie
bezig hielden, daarvan getuig
den de grote Franse auteurs
Julien Green en Francois
Mauriac en uit Engeland Gra
ham Greene. Voor Panhuijsen
was de laatste een bijzonder
voorbeeld. Vaak is Panhuij-
sen's werk met dat van Gra
ham Greene vergeleken, vaak
is ook van beïnvloeding ge
sproken, maar daar had hij
toch zijn eigen ideeën over, die
hij vijf jaar geleden, toen zijn
laatste roman verscheen, aan
Frits Bromberg, kunstredac
teur van Het Binnenhof en de
Leidse Courant uitlegde: „Ik
reken Greene tot de grote
schrijvers met wie ik me piet
wil en kan vergelijken. Boven
dien vind ik dat hij het geloof
in sommige boeken mis
bruikt". En dat licht Panhuij
sen in dat gesprek verder toe:
„Greene misbruikt het geloof
als een onderwerp, waarvan
hij zeker is en dat hij onderge
schikt maakt aan het verhaal
dat hij zijn lezers wil vertell-
len".
En zekerheid was Jos Panhuij
sen eigenlijk vreemd. In zijn
romans vond de lezer geen be
vestiging van opvattingen,
geen vertrouwen wekkende
zekerheden, maar twijfels en
vragen. De hoofdpersoon van
zijn opvallende roman uit 1954,
„Leven alleen is niet genoeg",
was een weduwnaar, de za
kenman Kees Roderijs, die aan
een hartkwaal zal sterven. Het
besef dat hij ernstig ziek is,
leidt tot veel meer. Wat heeft
hij in zijn leven eigenlijk ge
daan? Is hij niét blind geweest
in alles? Uiteindelijk is dit in
zicht van onvermogen eerder
de oorzaak van zijn dood dan
zijn hartziekte.
In de laatste van de twaalf ro
mans die Panhuijsen schreef,
„Lof der kuisheid" (1980) is de
hoofdpersoon al overleden als
het verhaal begint. Allerlei te
rugblikken en herinneringen
aan de gestorvene, de dichter
Jacques Woerd, vormen de in
houd van het boek. Het was
een lelijke man, die echter met
veel vrouwen een vrijmoedige
en intieme relatie onderhield.
De man die het verhaal ver
telt, een oudere leraar, we
duwnaar, heeft zijn leven in
een zekere rust voorbij zien
gaan. De dood van Jacques
Woerd betekent het begin van
onrust, twijfel, het zoeken
naar de waarheid in en de
waarde van het menselijk le-
De andere romans, die Pan
huijsen zijn bekendheid gaven
als auteur, zijn „Iedereen weet
het beter", de huwelijksroman
„Gewoon bespottelijk" en
vooral „Wandel niet in het
water", waarin hij het duide
lijkst zijn geloofsopvattingen
en problemen onder woorden
gebracht heeft. Later zou hij
nog om persoonlijke redenen
een soort sleutelroman schrij
ven, „De pornograaf", een ze
denverhaal met polemische
kanten, waarin hij een en an
der rechtzette naar aanleiding
van enige roddel en achter
klap.
Panhuijsen bekeek het leven
op een afstandelijke, humoris
tische manier. Zijn menselijke
ironie en zijn duidelijk plezier
om alles wat mensen zichzelf
en elkaar aan kleine domhe
den konden aandoen, gaf zijn
werk een lichte toets, waar
door zijn romans nimmer dat
gewichtige, pretentieuze of
zware konden krijgen, dat zo
gemakkelijk zou kunnen
voortvloeien uit de problema
tiek, die erin aan de orde was.
Het was natuurlijk tevens de
beperking van Panhuijsen in
zijn literaire werk. Door deze
instelling en door zijn drukke
werk als journalist is hij een
auteur in de marge gebleven.
Maar dan wel iemand met een
geheel eigen en zuiver geluid.
Misschien is het daarom dan
ook jammer, dat zijn poëzie en
zijn kritische beschouwingen
nooit gebundeld zijn.
JAN VERSTAPPEN
Archieffoto
van Jos Panhuijsen.
AMSTERDAM Na een
kortstondige ziekte is gister
morgen in zijn woning in Am
sterdam Jos Panhuijsen (85)
overleden. De heer Panhuijsen
was van 1947 tot aan zijn pen
sioen in 1965 aan het Haagse
dagblad Het Binnenhof ver
bonden als chef van de kunst
redactie. Ook na die tijd bleef
hij medewerker van deze
krant, waarvoor hij onder
meer recensies en achter
grondverhalen leverde over
uiteenlopende kunstuitingen
als toneel, literatuur, beelden
de kunst en ballet. Deze kritie
ken verschenen na 1965 ook in
de Leidse Courant.
Jos Panhuijsen kreeg landelij
ke bekendheid door een om
vangrijke produktie van ro
mans, gedichten, essays en to
neelstukken. Zijn laatste ro
man, „Lof der kuisheid", ver
scheen in 1980, en werd wel
willend ontvangen. De roman
„Wandel niet in water" werd
in 1959 bekroond met de Vij
verberg-romanprijs. In totaal
schreef hij twaalf romans. Zijn
poëzie en essays werden gepu
bliceerd in een groot aantal li
teraire tijdschriften.
Jos Panhuijsen werd op 13 mei
1900 geboren in Tilburg. Na
aanvankelijk in het onderwijs
werkzaam te zijn geweest,
maakte hij de overstap naar de
K' lurnalistiek. Hij was enige tijd
oofdredacteur van de Twent
sche Courant, maar gaf na en
kele jaren de voorkeur aan de
verslaggeving. In 1947 werd
hij benoemd tot chef van de
kunstredactie van Het Binnen
hof.
De heer Panhuijsen wordt
vrijdagmiddag in het cremato
rium Westgaarde aan de Ook-
meerweg in Amsterdam-Os
dorp gecremeerd. Om 13.00
uur is er een uitvaartdienst in
het nabijgelegen uitvaartcen
trum.
Voor een uitgebreide agen>
da, ook voor de komende
dagen, raadplege memMj
UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
Pï
.ui-
ad
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO a
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat f
tel. 01720-20800): Breakfast clul
l); 18.30, 21.00. WO. ook 14.00 )p{
EUROCINEMA II: Command! ort
(16); 18.45, 21.15. wo. ook 14.15 h,
EUROCINEMA III: Back to the fu
ture (al); 18.30, 21.15. wo. ooie
14.00. EUROCINEMA IV. Hot Chi evc
li (16); 18.45, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: De laatstf,
eenhoorn (al); wo. 14.15.
erd
an
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 1
tel. 071-121239): Commando (16)
14.30. 19.00. 21.15. LIDO
STUDIO (Steenstraat 39. i
124130): Back to the future (al); I
de schaduw van de overwinnin
(12); Weird science (al); 14.3(
19.00. 21.15. White nights (al
14.30, 18.45, 21.15. Silverado (al
18.45. 21.15. ma. dl. ook 14.30
TRIANON (Breestraat 31.
123875): L'histoire d'O - II (al
14.30. 19.00, 21.15. REX (Haar IL
lemmerstraat 52, tel. 071-125414 urr
Erotic radio (16); 14.30, 19.0a«nt
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN v
LIDO: Taran en de toverkete|e
(al); wo. 14.30.
ede
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr eL_
Bernhardslraat 56, tel. 01719
12800): Het smaragdgroene oer,
woud (al); ma. dl. 21.15. The la$'et
dragon (12); ma. dl. 19.00. winde
15.00.
/e te
rac
KATWIJK CITY THEATER I (Bad et
straat 30. tel. 01718-74075): Mask
(al); wo. 14.45. 19,00, 21.15. ma. di e
19.00. 21.15. CITY THEATER II eze
48 hours (12); tijden zie City l)e
CITY THEATER III: Purple Rost eef
of Caïro (al); tijden zie City I
CITY THEATER IV: L'histoire d'<
niet on :n
ijn
Vele
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER: De schele koUe
ning en de kraai (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENW/
(tel. 01717-4354): Mask (12); 20.15Èroo
KINDERVOORSTELLINGEN
Sneeuwwitje (Ned. gespr.); wori
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751
13269): Carmen (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Gullivers reizen; wo. 14.00.
DEN HAAG* AST A 1 (Spui 27. tejjc.h
463500): Commando (16); 14.00
19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui 27 leel
tel. 463500): In de schaduw v
overwinning (12); 14.00,
21.30. ASTA 3: Weird scienc'
(al); 14.00, 18.45. 21.15. BABY ma
LON 1 (naast Centraal Station, te iou<
471656): White nights (al); 14.00fseri
18.45. 21.30. BABYLON 2: Plent en
(al); 14.00, 18.45, 21.15. BABY
LON 3: The goonies (al); 14.00
19.00. St. Elmo's fire (al); 21.3( pr
CINEAC 1 (Buitenhof 20. te
630637): Silverado (al); 14.0(nali
18.45, 21.30. CINEAC 2: Militair
academy (16); 18.45. 21.30. ma.
ook 14.00. CINEAC 3: Amoric
Ninja (16); 14.00. 18.45. 21.3C
EUROCINEMA (Leyweg 910. te|J
667066): Commando (16); w
19.00, 21.30. overige dagen 14.0
19.00, 21.30. METROPOLE
(Carnegielaan, tel. 456756): Back f
the future (al); 14.00. 18.45, 21.2
METROPOLE 2: King Solomon!
mines (12); 18.45, 21.30.
ook 14.00. METROPOLE 3:
femme publique (16); 14.00, 18.451
21.30. METROPOLE 4: Weger#
verbouwing gesloten. METROPOf
LE 5: Brewster's millions (all
14.00. 18.45, 21.30. ODEON f
(Herengracht 13. tel. 462400): Bacil
to the future (al); 13.45. 18.45]
21.30. ODEON 2: Gwendolyn
(16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEO
Hot Chili (16); 13.45. 18.451
21.30. ODEON 4: Gandhi (all
13.45, 20.00. LE PARIS 1 (Kef
tingstraat 12b, tel. 656402): Net
wave hookers (18); 12.00 tot 22.3(
LE PARIS 2: Sens interdits (18)1
12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: ToT
tel. 460977): Bronson: Death WisH
(16); 14.00. 18.45, 21.301
HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56kl^
tel. 459900): Zaal 1: Les enfant»!
16.15, 19.30, 21.45. Zaal 2: Enrict
IV; 14.00, 19.30. 21.45. Zaal 3: f
jaar filmgeschiedenis 1. Turksibf
Nieuw Babyion; di. De aardi
wo. 14.00. 19.30, 21.45.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC II: Taran en de toverke^
tel: wo. 14.00. EUROCINEMA: I
goonies (al); wo. 14.00. METRO'
POLE 2: Taran en de toverketel
(al); wo. 14.00.
n.F
IR
OMSCHRIJVINGEN
Horizontaal: 1 kopie van een bout
kundige tekening; 4 uitstaande rai
v.e. buis die een andere omsluit;
aanspreeknaam v.e. papegaai;
drank; 11 moeilijkheid (lig.); 13 ide
(alk.); 14 ten bedrage vah; 15 reli
gingsmiddel; 17 ringvormig koraali
land 19 keur; 21 beweeggrond;
vloeibare hars.
Verticaal: 1 aan het werk zijnde;
werkelijk; 3 houten schoen; 4 klomp
v.e. weke stof; 5 zeevis; 6 woonschi
7 berustend; 10 stad in Brazilië (v<
kort); 12 verbeterd Esperanto; 15 o
deugend; 16 biersoort; 17 onheilaa
brengende godin; 18 lawaai; 20 den-
beeld.
OPLOSSING
•eapi OS !u9A9|
:e»V n :eie gi :jno»s si :°pi z\
01 :uaje|a6 l "H-"® 9 :6°J S Uappo
f :diuo|>) e UeeM z :6izaq i :|eeo!iJ!
•uhiuadJ K
zz 12 ;9l||9 61 ;|0»e 'n :epe
SI :Pe H p! El tf.'IM li ;6oj6 6
S :6eej>t t> ^njpwineiq i qeejuozuo