Filmfesti val Rotterdamhet gevecht om een groot publiek Jos Panhuijsen auteur in de marge, met zuiver geluid m Duizenden rouwen in Praag om Jaroslav Seifert Jos Panhuijsen (85) overleden bioscopen j'JK dagpuzzel Lli LII m KUNST CeidAaOounant WOENSDAG 22IANUARI1986 PAGINA 11 Vladimir Horowitz treedt op in zijn geboorteland NEW YORK Vladimir Horowitz, de in Kiev ge boren en in New York wonende pianist, gaat twee gastconcerten geven in de Sovjetunie en daarop aansluitend twee in de Bondsrepubliek. Horowitz verliet de Sovjetunie 61 jaar geleden en is er nadien niet meer terug geweest. Volgens de Amerikaanse media speelt de 81-jarige pianist - die zijn uitvoerin gen voor publiek altijd erg beperkt heeft gehouden - in april in Moskou en Leningrad en daarna in Hamburg en West-Bcrlijn. De concerten in de Sov jetunie zijn in het kader van de culturele uitwisse ling waartoe president Reagan en partijleider Gor- batsjov op hun recente top in Genève besloten. Vla dimir Horowitz, die geldt als een van de grootmees ters van het klavier, trad in de herfst van het vorig jaar na een pauze van twee jaar pas weer in het openbaar op en speelde in onder andere Parijs. PRAAG Duizenden mensen, onder wie verscheidene vooraanstaande Tsjechoslo- waakse dissidenten, hebben gisteren in Praag de laatste eer betuigd aan Jaroslav Seifert, de op 10 januari gestorven 84-jarige dichter en Nobelprijswinnaar. Zij vormden een rij die zich tot ruim 300 meter buiten het „Rudolfinum", het culturele centrum van Praag, uitstrekte. Onder de aanwezige dissi denten waren de ex-minister van buitenlandse za ken Jiri Hajek en andere ondertekenaars van Charta 77. Hajek viel in ongenade na de Sovjet-in vasie in Tsjechoslowakije van 1968 die een einde maakte aan een periode van hervormingen, be kend als de Praagse Lente. Een woordvoerder van (rechtenorganisatie Charta 77, Martin Palous, ontbrak. Hij werd gistermorgen voor een politieverhoor ontboden. Tijdens een officiële herdenkingsdienst voerde de minister van cultuur, Milan Klusak, het woord. Hij haalde president Gustav Husak aan die Seifert kenschetste als „een uitzonderlijk kunstenaar die de gevoelens van volk en vaderland vertolkte". Seifert werd in de jaren zeventig door de autori teiten een schrijfverbod opgelegd, nadat hij Char ta 77 had ondertekend. Zijn werk was toen bijna niet meer verkrijgbaar in Tsjechoslowakije. Sinds hij in 1984 de Nobelprijs won, wordt hij weer om armd door de autoriteiten, in weerwil van zijn verzet tegen het regime. Seifert wordt bijgezet in het familiegraf in Kralupy, een industriecentrum dat ongeveer 30 kilometer ten noorden van Praag ligt. Kunstverzamelaar schenkt collectie aan stad Zagreb BELGRADO De Joegoslavische kunstverzamelaar Ante Topic-Mima- ra heeft zijn volledige kunstcollectie geschonken aan de stad Zagreb. In 60 jaar verzamelde Mimara een waardevolle collectie schilderijen, beeldhouwwerken en andere kunst- objekten uit vele landen. Zijn collec tie omvat werken van Rembrandt, Da Vinei, Titiaan, Bosch, Rubens, El Greco, Velazquez, Van Gogh en Re noir. Hoewel volgens enkele kunst kenners de verzameling deels be staat uit vervalsingen, wordt de col lectie toch geschat op enkele tiental len miljoenen guldens. Landgoed Tolstoj bedreigd door milieuvervuiling MOSKOU Het in de buurt van Toela gelegen befaamde landgoed van de Russische, schrijver Leo Tolstoj, „Jasnaja Poljana", wordt volgens ae Prawda ernstig bedreigd door milieuvervuiling. De fabrie ken die in de buurt liggen hebben het bos van het oude landgoed hectare voor hectare verwoest, aldus het partijblad. „Jasnaja Poljana", waar Tolstoj het levenslicht aanschouwde, stond de auteur voor de geest waar hij in „Oorlog en Vrede" schrijft over het landgoed van de familie Bolkonski. FESTUN DAT GROEIT TEGEN VERDRUKKING IN ROTTERDAM Vijftien jaar geleden vond in de Maasstad een bescheiden filmfestivalletje plaats, dat was bedoeld ter onder steuning van het niet- -commerciële filmcircuit in Nederland. Het festival hield niet méér in dan het vertonen van enkele films in een voor het gelegen heid tot festivaltheater omgedoopt filmhuis. Het nauwelijks van betekenis zijnde evenement van toen, is ondertussen uitge groeid tot een festival van naam. Het filmfestival Rotterdam, dat vrijdag voor de vijftiende keer begint te draaien, heeft voor de filmliefhebbers in binnen- en buitenland een gulden klank gekre gen. N Een naam die door de festival leiding wordt gebruikt om de doelstellingen van het festival te dienen: het ondersteunen van niet-commerciële en op kwaliteit bogende filmers. Met de naam Rotterdam als raket worden jonge, veelbelovende maar onbekende filmers ge lanceerd. Een filmer die te genwoordig op het Filmfesti val Rotterdam wordt „ont dekt", heeft in één klap voor goed naam gemaakt. Een re cent -voorbeeld is de Ameri kaan Jim Jarmusch, die na het vertonen van zijn film Stran ger Than Paradise, zijn pro- dukt plotseling bij menig dis tributeur en televisiestation kwijt kon. Fassbinder De introductie van een nieuw talent is altijd een vast onder deel van „Rotterdam" geweest. Dat begon al met het eerste festival, toen de Duitse regis seur Rainer Werner Fassbin der een van zijn eerste films mocht vertonen. De belang stelling voor die vertoning be droeg vijftien jaar geleden overigens niet meer dan enke le tientallen filmfanaten, die zo'n onbekende Duitse regis seur wel eens wilden probe ren. De filmers die de laatste jaren, als nieuw talent in Rotterdam worden gepresenteerd, zijn echter verzekerd van een rui me belangstelling van publiek en pers. Organisator Huub Bals heeft de afgelopen vijf tien jaar zoveel vertouwen bij het publiek gekweekt, dat elk door hem naar voren gescho ven nieuw talent bij voorbaat met open armen wordt ont vangen. Dit jaar valt in dat verband de eer toe aan de Amerikaanse Rachel Reichman (27). Onder steund door de publiciteitsma- chine van het festival mag zij haar eerste speelfilm presente ren. De film is door Huub Bals, die een eerste versie op de montagetafel zag, reeds bij voorbaat van het predikaat „opmerkelijk" voorzien. Ze maakte het eerste deel van de film volgens het Amerikaanse „struggle for life"-systeem: af Fassbinder, vijftien jaar geleden als toen nog onbekende filmer geïntroduceerd op het Filmfestival Rotterdam. wisselend een paar maanden werken in allerlei baantjes en een paar maanden filmen. De film werd pas afgemaakt, toen de VPRO zich over de Ameri kaanse regisseuze ontfermde en geld beschikbaar stelde. Groei Het festival vindt dit jaar plaats in drie grote theaters en is een ontmoetingsplaats ge worden voor iedereen die zichzelf tot de internationale wereld van de kwaliteitsfilm rekent. Commerciële films, die zuiver gemaakt worden om er kassuccessen mee te boeken, zijn in Rotterdam taboe. De nadruk ligt in Rotterdam op films, die onder de noemer „cultuurgoed" vallen. Voor Nederland betekent dat veelal, dié films die niet in de gewone bioscopen, maar in de filmhui zen worden vertoond. Opmerkelijk is de enorme groei, die het Rotterdamse fes tival heeft doorgemaakt. In to taal zullen naar verwachting meer dan vijftigduizend be langstellenden dit jaar het fes tival bezoeken. Een groei die in feite tegen de verdrukking in tot stand is gekomen. Ter wijl het festival in Rotterdam in omvang toenam, maakte de filmindustrie een crisis door. Een crisis die door teruglo pend bioscoopbezoek werd veroorzaakt en in de eerste plaats doorwerkte in het com merciële film- en bioscoopbe drijf. Deze teruggang miste echter ook zijn uitwerking niet op het alternatieve circuit. Het was namelijk de grote bloei van de filmindustrie die voor een groot deel de opkomst van een alternatief circuit mogelijk maakte. In de hoogtijdagen bleken financiers én produ centen (soms omwille van de status) soms bereid hun geld en energie in een film te ste ken, die niet bij voorbaat een kassucces zou worden. Later, toen de bioscoopkassa ook bij de publiekstrekkers niet meer zo hard rinkelde, bleek men daar minder toe bereid. Stunts Ook het Rotterdamse festival zou door de neergang van het bioscoopbedrijf getroffen zijn, ware het niet dat men de strijd aanbond tegen de teruglopen de belangstelling voor de film. „Commercie en kwaliteit hoe ven elkaar op de filmmarkt niet te bijten", stelde Huub Bals in 1983 aan het begin van het festival en luidde daarmee een nieuwe periode in het fes- tivalbestaan in. De aandacht werd niet langer enkel en al leen op de echte filmfreaks ge concentreerd, maar men deed een poging het grote publiek voor de kwaliteitsfilm te win nen. Drie jaar geleden begon men daar langzaam mee, door in een ander theater dan het Lantaarn- en Venster (de ba kermat van het festival) enke le voor een groot publiek toe gankelijke films, die tevens tot de klapstukken van het festi val gerekend mochten wor den, te draaien. Dit jaar heeft men daar nog een extraatje aan toegevoegd. Midden in het centrum zullen aan de Kruis kade elke dag voorstellingen worden aangeboden die voor het publiek gratis toegankelijk zijn. Voor het eerst in de geschiede nis van het festival zullen dit jaar prijzen worden uitgereikt. De bedoeling is wel dat het festival zelf vrij blijft van competitie-elementen. De prij zen worden vooraf door een jury toegekend en hebben geen betrekking op de films die tijdens het festival draaien. De prijzen zullen worden toe gekend naar aanleiding van kwalificaties als de beste ver nieuwende film uit 1985, de ljeste debuutfilm uit 1985, de beste documentaire uit 1985 en dergelijke. De uitreiking van deze, prijzen zal zondag 26 ja nuari rechtstreeks door de VPRO-televisie worden uitge zonden. Retrospectief Een ereplaatsje tijdens het filmfestijn is ingeruimd voor de Joegoslavische cineast Du- san Makavejev (53), de maker van onder andere de film „Montenegro". Van Makave jev worden in totaal drie korte en zeven lange films vertoond, waaronder „The Coca Cola Kid". Een film die de Joegos laaf, die op zoek naar finan ciers voor zijn produkties als een globetrotter door het leven gaat, onlangs maakte in Au stralië. De film verhaalt over een handelaar in Amerikaanse frisdrank, die in Australië slechts met de grootste moeite tot het doen van zaken komt, omdat de Australiërs anders denken en reageren dan Ame rikanen. De film draaide ove rigens al op het festival in Cannes en werd daar door de pers welwillend onthaald. Het is overingens opmerkelijk dat het beoogde effect van het Rotterdamse filmfestival: het stimuleren van de produktie van kwaliteitsfilms, vooral zijn uitwerking heeft gehad op de Amerikaanse filmmarkt. De Amerikaanse cult-filmers kre gen door de vertoning van hun produkten in Rotterdam in Europa vóet aan de grond. Dat leverde een aantal filmers in The States zoveel status op, dat financiers bereid bleken hen verder te ondersteunen in hun ontwikkeling. Nederland Onder de meer dan honderd ,films, die dit jaar vertoond zul len worden, bevinden zich re latief gezien echter opvallend weinig Europese produkties. Het lijkt erop dat de filmin dustrie zich in de „traditione le" Europese filmlanden in een dal bevindt. In Nederland zelf lijkt de film zich daarente gen de laatste jaren juist te ontwikkelen. Dat blijkt ook weer uit het aantal Nederland se inzendingen voor het festi val. Zes Nederlandse films zul len in Rotterdam in première gaan. Het betreft onder andere de film I love van Johan van der Keuken, de door de lief hebbers van de cult-film op handen gedragen filmer. De film geeft een beeld van de re latie die mensen in enkele wereldsteden met geld heb ben. De film is in feite de neerslag van Van der Keukens verklaarde fascinatie met de mens en de manier waarop hij zijn bestaan opbouwt. Andere Nederlandse films die tijdens het festival voor het eerst ver toond zullen worden, zijn: Al- manicita di Desola van Felix de Rooy, Windschaduw van Frans van de Staak, De Val van Patricia Haggersmith van Matthijn Seip, Afzien van Gerrard Verhage en Along the road van Ruud Monster. Het zou te ver voeren een op somming te maken van alle op het festival te vertonen films en ander activiteiten zoals de discussies tussen filmmakers en publiek en de presentatie van filmprodukties. Wie zich eens wil bezatten aan films en filmmakerij, moet maar één of meerdere dagen een kijkje gaan nemen in Rotterdam. Het festival duurt van vrijdag 24 januari tot en met zondag 2 fe bruari en het toegangskaarten- systeem biedt tal van moge lijkheden om naar eigen be hoefte het bezoek aan het fes tival in te richten. Dat kan va riëren van gratis een graantje meepikken door middel van de vrij toegankelijke filmvoor stellingen, tot voor 250 gulden, met een professioneel passe partout, rondzwerven in de drie panden waar de talloze activiteiten plaats vinden. Het telefoonnummer 010-364998 is vrij gemaakt voor het verkrij gen van informatie over het festival en de kaartverkoop. PIERRE RITZEN DEN HAAG De giste ren op 85-jarige leeftijd overleden dichter, criti cus, toneelschrijver, jour nalist en romanschrijver Jos Panhuijsen heeft pas op latere leeftijd zijn wer kelijke kracht als auteur leren kennen. In 1954 kwam zijn roman „Levenk alleen is niet genoeg", die achteraf getypeerd werd als een „inderdaad opval lende roman", waar een criticus aan toevoegde: „Het was of hij ineens ei gen toon, stem, sfeer, do mein gevonden had". De romans die daarop volg den, zouden de plaats van Jos Panhuijsen in onze li teratuur duidelijk maken: bescheiden, maar zuiver en heel eigen. Jos Panhuijsen zal het niet ge makkelijk gehad hebben als auteur. Voor'de oorlog had hij al enkele novellen en romans gepubliceerd, die geroemd werden om de „fijne mensen kennis": „De ontmoeting" (1937) en „Zee" (1939). Zijn eer ste roman dateert uit 1930 en heeft de voor Panhuijsen type rende titel „Het hoopvolle te kort". Waarschijnlijk echter zou Jos Panhuijsen reeds ver geten zijn als romanschrijver, wanneer hij zich na de oorlog Kort na de oorlog stapte hij in een nieuw beroep. Hij verliet het onderwijs voor de journa listiek. Gedurende slechts één maand was hij hoofdredacteur van de Twentsche Courant, maar daar besefte hij dat hij niet in voldoende vrijheid kon werken. Na twee jaar zwerven in journalistiek en onderwijs kwam hij in 1947 terecht bij Het Binnenhof in Den Haag, dat zich als sterke, katholieke krant profileerde, en waar het hard werken was voor de re dactie om in die moeilijke na oorlogse jaren te overleven en de lezerskring uit te breiden. Jos Panhuijsen nam de afde ling kunst voor zijn rekening. Hij deed dus zowat alles wat op dat gebied in de krant aan dacht moest krijgen: literatuur en toneel, daarnaast beeldende kunst en ballet. Deze ongetwij feld slopende baan was kenne lijk heel inspirerend voor hem, want in 1954 kwam hij met „Leven alleen is niet ge noeg", de roman, die een door braak zou betekenen in zijn oeuvre en waarmee hij de vorm gevonden had waar hij zich goed in voelde, en waar mee hij uit de voeten kon. Panhuijsen voelde zich in hoge mate een katholiek auteur. Zijn werk had veel te maken met de grote vragen van goed en kwaad, van dood en leven, waarmee in het geloof in een groter plan en een hogere macht anders wordt omge gaan. In de jaren vlak na de oorlog werden in Nederland vele buitenlandse auteurs be kend, die zich in hun romans met een katholieke levensvisie bezig hielden, daarvan getuig den de grote Franse auteurs Julien Green en Francois Mauriac en uit Engeland Gra ham Greene. Voor Panhuijsen was de laatste een bijzonder voorbeeld. Vaak is Panhuij- sen's werk met dat van Gra ham Greene vergeleken, vaak is ook van beïnvloeding ge sproken, maar daar had hij toch zijn eigen ideeën over, die hij vijf jaar geleden, toen zijn laatste roman verscheen, aan Frits Bromberg, kunstredac teur van Het Binnenhof en de Leidse Courant uitlegde: „Ik reken Greene tot de grote schrijvers met wie ik me piet wil en kan vergelijken. Boven dien vind ik dat hij het geloof in sommige boeken mis bruikt". En dat licht Panhuij sen in dat gesprek verder toe: „Greene misbruikt het geloof als een onderwerp, waarvan hij zeker is en dat hij onderge schikt maakt aan het verhaal dat hij zijn lezers wil vertell- len". En zekerheid was Jos Panhuij sen eigenlijk vreemd. In zijn romans vond de lezer geen be vestiging van opvattingen, geen vertrouwen wekkende zekerheden, maar twijfels en vragen. De hoofdpersoon van zijn opvallende roman uit 1954, „Leven alleen is niet genoeg", was een weduwnaar, de za kenman Kees Roderijs, die aan een hartkwaal zal sterven. Het besef dat hij ernstig ziek is, leidt tot veel meer. Wat heeft hij in zijn leven eigenlijk ge daan? Is hij niét blind geweest in alles? Uiteindelijk is dit in zicht van onvermogen eerder de oorzaak van zijn dood dan zijn hartziekte. In de laatste van de twaalf ro mans die Panhuijsen schreef, „Lof der kuisheid" (1980) is de hoofdpersoon al overleden als het verhaal begint. Allerlei te rugblikken en herinneringen aan de gestorvene, de dichter Jacques Woerd, vormen de in houd van het boek. Het was een lelijke man, die echter met veel vrouwen een vrijmoedige en intieme relatie onderhield. De man die het verhaal ver telt, een oudere leraar, we duwnaar, heeft zijn leven in een zekere rust voorbij zien gaan. De dood van Jacques Woerd betekent het begin van onrust, twijfel, het zoeken naar de waarheid in en de waarde van het menselijk le- De andere romans, die Pan huijsen zijn bekendheid gaven als auteur, zijn „Iedereen weet het beter", de huwelijksroman „Gewoon bespottelijk" en vooral „Wandel niet in het water", waarin hij het duide lijkst zijn geloofsopvattingen en problemen onder woorden gebracht heeft. Later zou hij nog om persoonlijke redenen een soort sleutelroman schrij ven, „De pornograaf", een ze denverhaal met polemische kanten, waarin hij een en an der rechtzette naar aanleiding van enige roddel en achter klap. Panhuijsen bekeek het leven op een afstandelijke, humoris tische manier. Zijn menselijke ironie en zijn duidelijk plezier om alles wat mensen zichzelf en elkaar aan kleine domhe den konden aandoen, gaf zijn werk een lichte toets, waar door zijn romans nimmer dat gewichtige, pretentieuze of zware konden krijgen, dat zo gemakkelijk zou kunnen voortvloeien uit de problema tiek, die erin aan de orde was. Het was natuurlijk tevens de beperking van Panhuijsen in zijn literaire werk. Door deze instelling en door zijn drukke werk als journalist is hij een auteur in de marge gebleven. Maar dan wel iemand met een geheel eigen en zuiver geluid. Misschien is het daarom dan ook jammer, dat zijn poëzie en zijn kritische beschouwingen nooit gebundeld zijn. JAN VERSTAPPEN Archieffoto van Jos Panhuijsen. AMSTERDAM Na een kortstondige ziekte is gister morgen in zijn woning in Am sterdam Jos Panhuijsen (85) overleden. De heer Panhuijsen was van 1947 tot aan zijn pen sioen in 1965 aan het Haagse dagblad Het Binnenhof ver bonden als chef van de kunst redactie. Ook na die tijd bleef hij medewerker van deze krant, waarvoor hij onder meer recensies en achter grondverhalen leverde over uiteenlopende kunstuitingen als toneel, literatuur, beelden de kunst en ballet. Deze kritie ken verschenen na 1965 ook in de Leidse Courant. Jos Panhuijsen kreeg landelij ke bekendheid door een om vangrijke produktie van ro mans, gedichten, essays en to neelstukken. Zijn laatste ro man, „Lof der kuisheid", ver scheen in 1980, en werd wel willend ontvangen. De roman „Wandel niet in water" werd in 1959 bekroond met de Vij verberg-romanprijs. In totaal schreef hij twaalf romans. Zijn poëzie en essays werden gepu bliceerd in een groot aantal li teraire tijdschriften. Jos Panhuijsen werd op 13 mei 1900 geboren in Tilburg. Na aanvankelijk in het onderwijs werkzaam te zijn geweest, maakte hij de overstap naar de K' lurnalistiek. Hij was enige tijd oofdredacteur van de Twent sche Courant, maar gaf na en kele jaren de voorkeur aan de verslaggeving. In 1947 werd hij benoemd tot chef van de kunstredactie van Het Binnen hof. De heer Panhuijsen wordt vrijdagmiddag in het cremato rium Westgaarde aan de Ook- meerweg in Amsterdam-Os dorp gecremeerd. Om 13.00 uur is er een uitvaartdienst in het nabijgelegen uitvaartcen trum. Voor een uitgebreide agen> da, ook voor de komende dagen, raadplege memMj UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Pï .ui- ad ALPHEN AAN DEN RIJN EURO a CINEMA I (Van Boetzelaerstraat f tel. 01720-20800): Breakfast clul l); 18.30, 21.00. WO. ook 14.00 )p{ EUROCINEMA II: Command! ort (16); 18.45, 21.15. wo. ook 14.15 h, EUROCINEMA III: Back to the fu ture (al); 18.30, 21.15. wo. ooie 14.00. EUROCINEMA IV. Hot Chi evc li (16); 18.45, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: De laatstf, eenhoorn (al); wo. 14.15. erd an LEIDEN LUXOR (Stationsweg 1 tel. 071-121239): Commando (16) 14.30. 19.00. 21.15. LIDO STUDIO (Steenstraat 39. i 124130): Back to the future (al); I de schaduw van de overwinnin (12); Weird science (al); 14.3( 19.00. 21.15. White nights (al 14.30, 18.45, 21.15. Silverado (al 18.45. 21.15. ma. dl. ook 14.30 TRIANON (Breestraat 31. 123875): L'histoire d'O - II (al 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haar IL lemmerstraat 52, tel. 071-125414 urr Erotic radio (16); 14.30, 19.0a«nt 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN v LIDO: Taran en de toverkete|e (al); wo. 14.30. ede NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr eL_ Bernhardslraat 56, tel. 01719 12800): Het smaragdgroene oer, woud (al); ma. dl. 21.15. The la$'et dragon (12); ma. dl. 19.00. winde 15.00. /e te rac KATWIJK CITY THEATER I (Bad et straat 30. tel. 01718-74075): Mask (al); wo. 14.45. 19,00, 21.15. ma. di e 19.00. 21.15. CITY THEATER II eze 48 hours (12); tijden zie City l)e CITY THEATER III: Purple Rost eef of Caïro (al); tijden zie City I CITY THEATER IV: L'histoire d'< niet on :n ijn Vele KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: De schele koUe ning en de kraai (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENW/ (tel. 01717-4354): Mask (12); 20.15Èroo KINDERVOORSTELLINGEN Sneeuwwitje (Ned. gespr.); wori 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751 13269): Carmen (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Gullivers reizen; wo. 14.00. DEN HAAG* AST A 1 (Spui 27. tejjc.h 463500): Commando (16); 14.00 19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui 27 leel tel. 463500): In de schaduw v overwinning (12); 14.00, 21.30. ASTA 3: Weird scienc' (al); 14.00, 18.45. 21.15. BABY ma LON 1 (naast Centraal Station, te iou< 471656): White nights (al); 14.00fseri 18.45. 21.30. BABYLON 2: Plent en (al); 14.00, 18.45, 21.15. BABY LON 3: The goonies (al); 14.00 19.00. St. Elmo's fire (al); 21.3( pr CINEAC 1 (Buitenhof 20. te 630637): Silverado (al); 14.0(nali 18.45, 21.30. CINEAC 2: Militair academy (16); 18.45. 21.30. ma. ook 14.00. CINEAC 3: Amoric Ninja (16); 14.00. 18.45. 21.3C EUROCINEMA (Leyweg 910. te|J 667066): Commando (16); w 19.00, 21.30. overige dagen 14.0 19.00, 21.30. METROPOLE (Carnegielaan, tel. 456756): Back f the future (al); 14.00. 18.45, 21.2 METROPOLE 2: King Solomon! mines (12); 18.45, 21.30. ook 14.00. METROPOLE 3: femme publique (16); 14.00, 18.451 21.30. METROPOLE 4: Weger# verbouwing gesloten. METROPOf LE 5: Brewster's millions (all 14.00. 18.45, 21.30. ODEON f (Herengracht 13. tel. 462400): Bacil to the future (al); 13.45. 18.45] 21.30. ODEON 2: Gwendolyn (16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEO Hot Chili (16); 13.45. 18.451 21.30. ODEON 4: Gandhi (all 13.45, 20.00. LE PARIS 1 (Kef tingstraat 12b, tel. 656402): Net wave hookers (18); 12.00 tot 22.3( LE PARIS 2: Sens interdits (18)1 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: ToT tel. 460977): Bronson: Death WisH (16); 14.00. 18.45, 21.301 HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56kl^ tel. 459900): Zaal 1: Les enfant»! 16.15, 19.30, 21.45. Zaal 2: Enrict IV; 14.00, 19.30. 21.45. Zaal 3: f jaar filmgeschiedenis 1. Turksibf Nieuw Babyion; di. De aardi wo. 14.00. 19.30, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Taran en de toverke^ tel: wo. 14.00. EUROCINEMA: I goonies (al); wo. 14.00. METRO' POLE 2: Taran en de toverketel (al); wo. 14.00. n.F IR OMSCHRIJVINGEN Horizontaal: 1 kopie van een bout kundige tekening; 4 uitstaande rai v.e. buis die een andere omsluit; aanspreeknaam v.e. papegaai; drank; 11 moeilijkheid (lig.); 13 ide (alk.); 14 ten bedrage vah; 15 reli gingsmiddel; 17 ringvormig koraali land 19 keur; 21 beweeggrond; vloeibare hars. Verticaal: 1 aan het werk zijnde; werkelijk; 3 houten schoen; 4 klomp v.e. weke stof; 5 zeevis; 6 woonschi 7 berustend; 10 stad in Brazilië (v< kort); 12 verbeterd Esperanto; 15 o deugend; 16 biersoort; 17 onheilaa brengende godin; 18 lawaai; 20 den- beeld. OPLOSSING •eapi OS !u9A9| :e»V n :eie gi :jno»s si :°pi z\ 01 :uaje|a6 l "H-"® 9 :6°J S Uappo f :diuo|>) e UeeM z :6izaq i :|eeo!iJ! •uhiuadJ K zz 12 ;9l||9 61 ;|0»e 'n :epe SI :Pe H p! El tf.'IM li ;6oj6 6 S :6eej>t t> ^njpwineiq i qeejuozuo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 14