Kerk strijdt tegen dictatuur op Haïti TAFEL OJEC wil met kerken praten over inhoud jodenzending" ■Jïïl ëeidacSotmmt kerk wereld Priester celibaat is puur kerkelijke bepaling Mgr. Ter Schure aanwezig bij Landelijk Pastoraal Overleg beroepingen £cidóc Qowtxm t Ook op zaterdag weer ACHTERGROND DONDERDAG 16 JANUARI 1986 PAGINA Nieuwe kerkgebouwen in de DDR Tot eind 1990 zullen op dertig plaatsen in de DDR als gemeen- teeentrum uitgevoerde Evangelische kerkgebouwen zijn verre zen. Het kerkbouwprogramma wordt voornamelijk gefinan cierd door de Evangelische Kerk van Duitsland, de EKD in de Bondsrepubliek. De voorbereidingskosten, het bouwrijpmaken, de meubilering, aanschaf van klokken en orgels kunnen echter in DDR-Marken worden betaald. DDR-gemeenten hebben daarvoor al 3,6 miljoen Oostduitse Marken bijeen gebracht voor de gemeenten in nieuwe steden. Alle complexen in nieuwbouwwijken worden zo variabel ont worpen, dat zowel eredienst als overige kerkelijke arbeid er een goed onderkomen in vinden. IKV zoekt toenadering tot CDA en kerken Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) wil samen met het CDA naar „terreinen zoeken waar vruchtbaar is te discussie ren", aldus mededelingen van secretaris M. J. Faber. Het IKV wil ook meer aandacht gaan geven aan de discussie in de ker ken over de bewapening. Faber maakte duidelijk dat het IKV zich afvraagt of de samenwerking van vredesbewegingen, vak bonden en linkse politieke partijen in het Komitee Kruisraket ten Nee (KKN) moet worden voortgezet. De vredesbeweging moet zich niet door de PvdA en de linkse politieke partijen op sleeptouw laten nemen. „Ik onderken de noodzaak van samen werkingsverbanden, maar ik zie ook de noodzaak deze op te heffen om weer ons eigen werk te kunnen doen", aldus Faber. Wat men van het ogenblik weigert aan te nemen, geeft geen eeuwigheid terug. Friedrich Schiller MGR. BOMERS: De Haarlemse bisschop H. Bomers heeft vorige week te genover het weekblad de Haarlemse Koerier gezegd dat bij een onverhoopt priesterte kort de katholieke kerk zou kunnen besluiten getrouwde mannen tot priester te wijden. De bisschop laat echter in het ongewisse of die situatie nu al is bereikt. Volgens bisschop Bomers is het celibaat een puur kerkelijke bepaling. Hij acht ontkoppeling van het priesterschap en het celibaat daarom mogelijk. Als dat gebeurt, wordt niet te gen de bedoelingen van Chris tus ingegaan, zo zegt hij letter lijk in het vraaggesprek. Over vrouwen in het priesterambt zegt de bisschop dat deze naar zijn overtuiging nooit tot het priesterambt kunnen worden toegelaten. „Christus heeft al leen mannen tot het apostel schap verheven, hoewel onder zijn leerlingen ook vrouwen waren. Hij heeft dat duidelijk zo gewild en daarom moet het zo blijven", aldus mgr. Bom- Het Overlegorgaan van joden en christenen in Nederland (OJEC) heeft bij de vijf aangesloten kerken aangedrongen op bezinning op de „joden- zending" (pogingen joden te bekeren tot het chris tendom). In kerkordes en kerkelijke verklaringen behoren verwijzingen hiernaar nog niet volle dig tot het verleden. Bin nen het OJEC vindt het overleg „zonder enig oog merk van zending" plaats. Dit schrijft het OJEC in een brief, gedateerd 14 januari 1986, aan de Katholieke Raad voor Israël, de Hervormde Raad voor de verhouding van Kerk en Israël, het Gerefor meerde Deputaatschap voor Kerk en Israël, het Christelij ke Gereformeerde Deputaat schap voor de Evangeliever kondiging onder Israël en de Synodale Commissie van de Evangelisch-Lutherse Kerk. De brief is een vervolg op ge sprekken die het OJEC in de afgelopen twee jaar met ge noemde instellingen heeft ge voerd. Doel hiervan was na dere kennismaking en over leg over onderwerpen van ge meenschappelijk belang. De wijze waarop de verschillende kerken hun relatie tot het joodse volk definiëren en vormgeven, kwam in alle ont- moCTingen aan de orde. Daarbij constateerde het OJEC dat er vaak een discre pantie bestaat tussen de offi ciële theorie, zoals vastgelegd in kerkordes en kerkelijke vergaderingen, en de huidige praktijk. Het OJEC schrijft begrip te hebben voor het meermalen genoemde argu ment dat in bredere kerkelij ke kring de mentaliteitsver andering op dit punt kring langzaam verloopt en dat een grondig bezinningsproces veel tijd vergt. Toch vraagt het de kerken hoge prioriteit te ge ven aan de bezinning op dit thema. Behalve genoemde kerkge nootschappen zijn bij het OJEC aangesloten de drie joodse kerkgenootschappen (het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap, het Portu- gees-Israëlietisch Kerkge nootschap en het Verbond van Liberaal-Religieuze Jo den in Nederland), alsmede de Vereniging van Nes Am- mimers, het Centrum voor In formatie en Documentatie Is raël (CIDI) en de B. Folkerts- ma Stichting voor Talmudica. De brief geeft voorbeelden die volgens het OJEC-bestuur een duidelijker inzicht geven in de situatie in de betreffen de kerken ten aanzien van dit thema. Het vraagt hoe deze uitspraken hedentendage in de kerken worden geïnterpre teerd. Het OJEC hoopt dat de kerken hier tezijnertijd op willen reageren. Het denken binnen de Rooms-Katholieke Kerk lijkt zich volgens de OJEC-brief te bewegen tussen de polen zen ding en dialoog. Enerzijds is de behartiging van de relatie tot het jodendom toever trouwd aan het orgaan voor de oecumene (het Secretariaat voor de eenheid der christe nen). Anderzijds lijkt de nei ging te bestaan het joodse volk op één lijn te stellen met alle andere volken. Het OJEC vraagt de Katholieke Raad voor Israël of er binnen RK Nederland al van een duide lijke keuze voor dialoog of zending sprake is. Dialoog „Zending onder de joden ver werp ik volledig. Ik ben voor de dialoog met de joden. Daarin moet echter wel Jezus als de Messias ter sprake ko men." Dit zegt dr. J. Verkuyl, eme ritus-hoogleraar missiologie en evangelistiek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, in een eerste reactie op de brief van het Overlegorgaan van joden en christenen in Neder land (OJEC) over de joden- zending. Hij heeft zich bij herhaling, onder meer in zijn „Inleiding in een nieuwere zendingswetenschap", met dit onderwerp bezig gehouden. Jodenzending is gebaseerd op de zogenaamde substitutie- leer, waarbij in navolging van Augustinus de Kerk als de vervanging van het volk Is raël wordt gezien. Verkuyl wijst deze leer af. „Als je echter zegt dat het volk Israël tot het volk Gods behoort, dan heb je wel de roeping met Israël over de Messias te spreken. De gestal te van de kerk en van Jezus Christus kun je dan niet ont wijken." Verkuyl is het totaal niet eens met een theoloog als Paul van Buren die meent dat je dit niet ter sprake moet brengen. Volgens Verkuyl wordt dan het hele Nieuwe Testament ter zijde geschoven. Boven dien vindt hij deze opvatting „beledigend" voor de Messias- belijdende joden. Het werk van OJEC is naar de mening van Verkuyl erg belangrijk en waardevol. „Als sommige OJEC-bestuurders echter menen dat je ten aan zien van het volk Gods met het Enige kunt volstaan, dan ben ik het niet met hen eens." Bisschop J.G. ter Schure van Den Bosch heeft toegezegd in februari in Noordwijkerhout aanwezig te zijn bij de plenai re zitting van het vierde Lan delijk Pastoraal Overleg (LPO). Dat heeft de secretaris van het LPO, drs. G. Kaan dorp, desgevraagd meege deeld. Mgr. Ter Schure kiest daar mee voor een andere handel wijze dan bisschop J. Gijsen en hulpbisschop A. Caster mans van Roermond die in februari 1984 lieten weten de tijd voor het LPO nog niet rijp te achten. Er zal ook geen delegatie uit het bisdom Roer mond aanwezig zijn. Mgr. Ter Schure was tot zijn benoe ming in Den Bosch hulpbis schop van Roermond. Het vierde LPO heeft als the ma: geloofsverdieping in deze tijd. Tijdens drie plenaire zit tingen komen aan de orde: eredienst, dienst en verkondi ging. In februari wordt over de eredienst gediscussieerd. Het gaat daarbij vooral om de ervaringen en behoeften van de gelovigen, de huidige prak tijk op het gebied van de ere dienst en theologische over wegingen bij dit onderwerp. ■Liet is overigens nog onduide lijk of mgr. Ter Schure verge zeld zal zijn van een delegatie uit zijn bisdom, waar na zijn benoeming nog geen Diocesa ne Pastorale Raad (DPR) is geïnstalleerd. De delegaties van het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Haarlem heb ben laten weten dat zij in fe bruari niet aan het LPO zul len deelnemen als er geen de legatie uit hgt bisdom Den Bosch aanwezig is. De delega ties naar het LPO, per bisdom zeven personen, worden sa mengesteld uit de pastorale raden van het bisdom (DPR's). Mevr. M.C.J. Thuijs, secretaris van de vorige DPR van het bisdom Den Bosch, laat desgevraagd weten dat de agendacommissie van de vori ge DPR bisschop Ter Schure heeft geadviseerd vier of vijf waarnemers naar Noordwij- kerhout te sturen „om het LPO niet te bruskeren". De agendacommissie heeft de bis schop aanbevolen de waarne mers te kiezen uit mensen die aan eerdere zittingen hebben deelgenomen. De bisschop onderzoekt nog of een nieuwe DPR niet strij dig is met het kerkelijk wet boek. Doorgaan onderzoek joods Nederland onzeker DEN HAAG Het doorgaan van het bevolkingsonderzoek van de joodse gemeenschap in Nederland is door een groei ende weerstand op losse schroeven komen te staan. Nadat andere kerkgenoot schappen al eerder wezen op de gevaren van een dergelijke registratie, blijkt nu ook het Nederlands-Israëlitisch Kerk genootschap (NIK), met elf duizend leden de grootste van de kerkgenootschappen, te twijfelen of het onderzoek wel kan slagen. Volgens se cretaris drs. J Sanders van het NIK wordt het kerkge nootschap overspoeld met te lefoontjes van verontruste ge meenteleden. Aangenomen wordt dat de angst voor misbruik van de onderzoekgegevens de laatste tijd is aangewakkerd door re cente gebeurtenissen zoals de tv-vertoning van de docu mentaire „Shoah", de opwin ding rond het omstreden to neelstuk van Fassbinder en de noodzaak van bewaking van joodse instellingen tegen terroristische acties. Politie Breda maakt eind aan kerkbezetting De Bredase politie heeft van morgen een eind gemaakt aan de bezetting van de rooms-ka- tholieke H. Hartkerk in Bre da. Een deel van de ongeveer 40 aanwezigen verliet, na en kele sommaties, zelf biddend de kerk met een brandende kaars in de hand. De andere bezetters moesten uit de kerk gedragen worden. Tegen de bezetters is geen proces-ver baal opgemaakt. Voorafgaan de aan de politie-actie had een deurwaarder vanaf het altaar twee maal opdracht ge geven om gevolg te geven aan de uitspraak van rechtbank president mr. B. Pronk dat de bezetting moest worden opge heven. De gelovigen beant woordden deze oproep met gebed. Wies Stael-Merkx wordt voorzitster 8 mei-beweging Mevr. Wies Stael-Merkx (59) is benoemd tot voorzitster van het beleidsplatform (bestuur) van de 8 mei-beweging. Deze beweging bundelt de organi saties die 8 mei vorig jaar hebben meegedaan aan de manifestatie „Het andere ge zicht van de Kerk" op het Haagse Malieveld, dat bedoeld was als aanvulling op het"offi ciële programma van het pausbezoek. Mevr. Stael is oprichtster en staffunctionaris van het ka tholiek Bureau voor Voorlich ting en Begeleiding bij Seksu aliteit en Relatievorming (KBSR) in Utrecht. Zij is vice- -voorzitster van de Mariën- burgvereniging, die pleit voor voortzetting van de vernieu wing in de R.-K. Kerk. Secre taris van de 8 mei-beweging wordt Piet Nelen en penning meester Joost Reuten. Nelen, lid van de congregatie der Re demptoristen, is voorzitter van het Centraal Missiecom missariaat (CMC). Reuten is hoofdinspecteur van het on derwijs voor volwassenen en oud-medewerker van de KRO. In het beleidsplatform hebben nog dertien personen zitting. Onder hen zijn de provinciaal van de Dominicanen, Piet Struik, de deken van Bergen op Zoom, Vincent Schoenma kers en twee vrouwelijke reli gieuzen en de remonstrante mevr. Annekee Schilthuis- -Stokvis. De 8 mei-beweging organiseert dit jaar qp 8 mei (Hemelvaartsdag) een mani festatie in de Brabanthallen in Den Bosch. Deze manifes tatie zal in het teken staan van „mensen die gezonden Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Eikerzee en Kerkwer- ve. A M P Mulder te Schipluiden Aangenomen naar Lelystad (her vormd gereformeerd samen op weg). J Wagenvoort wonende te wester- emden, die bedankte voor Medem- blik (hervormd gereformeerd samen op weg). Gereformeerdé Kerken vrijge- Beroepen te Eemdijk. J van Tuil, kandidaat te Rouveen Christelijke Gereformeerde Ker- !>edankt voor Urk (Maranathakerk). P.den Butter te Middelharnis. Nederlands Gereformeerde Ker- Neede, J.de Jonge te Zeist. Op Haïti heerst een cri sissituatie, die een regel rechte bedreiging vormt voor president Duvalier. Voor het eerst in de ge schiedenis van dit arme eiland in het Caribisch gebied lijkt een groot deel van de bevolking, onder aanvoering van de jeugd en gesteund door de rooms-katholieke kerk, de angst van zich af te zetten en lijkt zij vast besloten de president openlijk zijn macht te be twisten. Tijdens rellen die vorige week onstonden na een pro testmars van studenten in de stad Gonaive, vielen vier do den door politie- en legerko- i. De protestmars was een de vele demonstraties die vooral sinds november orde van de dag zijn. De opleving van verzet op het eiland is op merkelijk; nog niet eerder werd op zo'n grote schaal zo openlijk gedènTonstreerd. Ook de r.-k. kerk laat zich in de zaak niet onbetuigd. Paus Johannes Paulus II heeft daar zeker toe bijgedra gen door tijdens zijn bezoek aan dat land, op 10 maart 1983, in niet mis te verstane bewoordingen de sociale on rechtvaardigheid aan de kaak te stellen. De Paus leverde in het bijzijn van de president Duvalier felle kritiek op diens regiem en riep op tot hervor mingen. Na deze politieke verklaring hebben katholieke basisgemeenschappen en in stitutionele kerk elkaar ge vonden in de strijd tegen de armoede en honger, tegen het slechte onderwijs, de zwakke medische voorzieningen en tegen de beperkte burgerlijke vrijheden. De familie Duvalier voert al vanaf 1957 een waar schrik bewind uit. De kleine platte landarts Francois Duvalier, die in dat jaar met behulp van de militairen werd gekozen, ontpopte zich al ras tot een ti ran, die het volk geen duim breed overliet. Van hem doet het verhaal de ronde dat hij eens vertelde: „Als ze mij vra gen: wie is onze moeder, dan antwoord ik: de heilige Maagd. Maar als ze vragen: wie is onze vader., dan zeg ik: „Jullie hebben alleen mij maar". Francois Papa Doe Du valier is door de rooms-katho lieke kerk geëxcommuniceerd vanwege zijn harde opstelling jegens de geestelijkheid in zijn land, waarvan een groot deel ook ïn zijn tijd al de zijdé van het volk koos. Mogelijk heeft Papa Does onbegrensde en openlijke belangstelling voor voodoo ook bijgedragen tot de excommunicatie. De beteke nis van voodoo ligt op Haïti niet zozeer in zwarte magie, maar houdt veeleer een volksgodsdienst in. De katho lieke kerk, waartoe het groot ste deel van de bevolking be hoort, is zich er evenwel van bewust dat het bijgeloof op het eiland waarschijnlijk on uitroeibaar is. Analfabetisme Na het overlijden van Fran cois in 1971 bleek zoonlief Jean Claude hetzelfde tiran nieke bewind te voeren als zijn vader. „Baby Doe" de nieuwe president was negen tien jaar toen hij voor het le ven werd benoemd was dan ook al snel even berucht. Amnesty International meldt in haar jaarboek over 1984 talloze verdwijningen, arres taties zonder officiële aan klachten en martelingen. Maar uit de recente onlusten van vorige week op het eiland kan afgeleid worden dat de vijf miljoen inwoners, voorna melijk negers, het nu toch echt zat zijn. Radio Soleil, de zender van de r.-k. kerk, pro- Jean Claude Duvalier beert de mensen bewust te maken van de problemen in het land. Volgens de regering- Duvalier is de houding van de kerk te kritisch en radio So leil verdween dan ook op 12 december uit de lucht. Met name onder druk van de Ver enigde Staten mocht Soleil twee weken later weer uit zenden, maar de directeur, een Belgische priester, werd met twee andere priesters het land uitgezet. In een poging de rust te her stellen stelde Duvalier op Nieuwjaarsdag maar liefst veertien nieuwe ministers aan en verlaagde de prijs van vijf dagelijke levensprodukten. Maar de maatregelen hebben nog niet mogen baten. Voor het eerst circuleren nu op Haïti stencils tegen president Duvalier. In één daarvan werd opgeroepen tot een schoolstaking. Om die actie voor te zijn, liet de regering daarop alle scholen en univer siteiten voor onbepaalde tijd sluiten. Versnippering De katholieke kerk steunt de bevolking, waarvan ruim de helft niet kan lezen of schrij ven, voorts met een nationale alfabetiseringscursus. De re- gering-Duvalier, die in eerste instantie geen toestemming wilde geven voor de campag ne heeft alle hoop gericht op het mislukken daarvan. Te meer daar de cursus zo is op gezet dat de deelnemers tege lijk over politiek en maat schappij kunnen leren. De campagne wordt gedragen door de lokale geestelijkheid, die behalve uit Belgische en Franse priesters, voor het grootste gedeelte bestaat uit een enthousiast en sterk ka der van jonge Haïtiaanse priesters. Het land dat al in 1804 onaf hankelijk werd, heeft in die anderhalve eeuw nog geen ei gen democratische traditie op gebouwd. Het probleem van de tegenstanders van Duva lier is dan ook dat er geen en kele overkoepelende volksbe weging is. De oppositie is ver snipperd en heeft nog geen blok weten te vormen tegen de dictatuur. Behalve gebrek aan opleiding is het oprichten van een volksbeweging moei lijk door de overal aanwezig zijnde tontons macoutes. Dat zijn spionnen voor de rege ring die hun dagelijks brood verdienen met elk denkbaar beroep, van bakker tot pries ter, maar die niets liever wil len dan de gevestigde orde in stand houden. Eén seintje van een tonton macoute is voor het leger voldoende iemand te laten oppakken en vervolgens te laten „verdwijnen". In dorpen en steden is het dan ook moeilijk te bepalen wie volledig te vertrouwen is en wie niet. Toch gaan zowel studenten als de kerk ervan uit dat het volk zich ondanks de risico's moet gaan organi seren. Een volk dat geen vuist maakt is immers makkelijk onder de duim te houden. Al leen via massale volksbewe gingen en een duidelijk poli tiek alternatief bestaat er een mogelijkheid de gevestigde orde af te breken, ze redene ren kerk en studentenbewe ging. JOOS PERSOON ntal VAN veel kanten is verrast gereageerd op de suggestie v >rlir werkgeverszijde de vrije zaterdag op te heffen en op die d gej weer aan de slag te gaan. Die verrassing is enigszins verl ?^ei zingwekkend, want zo lang er al wordt gepraat over arbeii tijdverkorting (atv), zo lang is verlenging van de bedrijfst eveneens onderwerp van de discussie geweest. VAN de zijde van enkele individuele werkgevers is de dachtengang over bedrijfstijdverlenging nu geconcentrei op de zaterdag. Daarmee heeft de discussie voor vele wei der nemers ongetwijfeld duidelijker, zo men wil bedreigend vormen aangenomen. Een verrassing kan het echter niet geweest voor wie zich in het probleem heeft verdiept. «art Om misverstanden te voorkomen: het pleidooi voor werk] op zaterdag houdt niet in dat iedereen nu weer zes in van vijf dagen aan de slag zou moeten gaan. Want tegenov het werken op zaterdag staan natuurlijk een of meer vr dagen elders in de week. Het betekent slechts dat de mac! nes en de overige bedrijfsapparatuur langer dan de huidi pakweg veertig uur benut kunnen worden. Daardoor ki nen meer mensen dezelfde produktiemiddelen bedient waardoor de werkloosheid omlaag zal gaan, terwijl tegel kertijd het rendement van (het machinepark in) de bedrijv zal stijgen. Al leken de eerste reacties op het voorstel van de werkj vers wat grimmig, de vakbeweging heeft er toch geen al luut „nee" tegen gezegd. Dat had overigens moeilijk gekui want bij het streven naar een betere verdeling van het we via arbeidstijdverkorting heeft ook de vakbeweging steeds geschaard achter de wens de kapitaalgoederen van bedrijven door verlenging van de bedrijfstijd efficiënter benutten. kSr \T en' V AN de plannen tot arbeidstijdverkorting is tot nu toe w ,ek het nodige verwezenlijkt. Er is echter nog niets terecht gek n d men van de bedrijfstijdverlenging, waar bij voorbeeld o anr premier Lubbers zeer regelmatig vurige pleidooien vo ,n heeft gehouden. De ondernemers hebben nu een nieuwe ii jjp| puls gegeven aan de discussie en dat is een goede zaak. TT tkk XlET kan niet genoeg worden herhaald: de werklooshi moet op uiteenlopende manieren worden bestreden en aanpak vereist maatwerk. Verlenging van de bedrijfstijd k en in sommige bedrijfstakken betekenen, dat men op de normee^ le werkdagen van maandag tot en met vrijdag de machir !I~ langer laat draaien. Het kan echter ook betekenen dat er zaterdag en zelfs op zondag wordt doorgewerkt. Daar waar dit laatste de beste manier is om arbeidstijdv|| korting mogelijk te maken en de herverdeling van werk derhalve mee gediend is, moet niet worden geschroot daartoe te besluiten. Waarbij het een troost mag zijn dat i al heel wat mensen op zaterdag en zondag werken. Om v/ voorbeelden te noemen: trein-, tram- en buspersoneel, arts en verplegenden, horeca, politie, brandweer en journaliste f Wisselvallig DE BILT (KNMI) De ko mende dagen wordt het weer in ons land beheerst door sto ringen die van de oceaan naar onze omgeving trekken. Hier door blijft het wisselvallig en valt er van tijd tot tijd regen. De komende nacht trekt ech ter eerst nog een zwakke rug van hogeluchtdruk over ons Jand. Hierdoor neemt de buie nactiviteit af, en wordt de wind minder. De temperatuur daalt daarbij tot dicht bij het vriespunt. Morgenmiddag neemt de be wolking weer toe en in de avond valt de eerste regen. In de westelijke stroming die daarbij ontstaat liggen de mid- dagtemperaturen rond de vijf graden. Zuid-Scandinavie: perioden met re gen en sneeuw Middagtemperatuur van min 5 graden in het binnenland tot plus 3 graden in het westen. Britse Eilanden: veel bewolking en perioden met regen. Middagtempera tuur ongeveer 7 graden. Benelux: veel bewolking en perioden met regen. Middagtemperatuur om streeks 6 graden. Duitsland: veel bewolking en perio den met regen. Middagtemperatuur zaterdag rond 4 graden zondag onge veer 8 graden. Frankrijk: wisselvallig en perio Tgi met regen. Middagtemperatuur v graden in het noorden en oosten 12 graden in het westen. Aan de vièra temperatuur rond 15 gradeii &3X Spanje en Portugal: zonnige per it en op de meeste plaatsen droog. dagtemperatuur tussen 14 en 18 15 gra J Italië en Joegoslavische kust: den met zon en in het noorden le buien. Middagtemperatuur graden in de Povlakte in het zuiden. Alpengebied: perioden met regen sneeuw. Middagtemperatuur rc graden, maar in de oostelijke i eerst nog ongeveer 3 graden, graden niveau eerst rond 300 nu '0( oplopend naar 1300 meter. Max Min Ne hagelbui l.bew Gekruide ris met saus, veldsla en rijst bananevla De benodigdheden voor twee zijn: 300 g kabeljauw- of schelvisfilet, zout, ui, knoflook, sambal, laos, 2 lepels olie, 2,5 dl heet wa ter, half kippebouillon ta blet, 1 lepel ketjap, 1 theel epel bruine basterdsuiker, 1 theelepel citroensap; 150 g veldsla, 1 lepel rozij nen, 2 lepels azijn, zout, pe per, suiker, 1 lepel olie, 1 kleine winterwortel, 1 hardgekookt ei; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 1 kleine banaan, 2 lepels li monadesiroop, 0,5 liter gele vla (0,5 liter melk, 25 g cus tard, 30 g suiker), 1 lepel chocoladevlokken. VNV Spoel de vis af met koud vt ter, laat hem uitlekken, sn hem in grove stukken strooi er weinig zout ov Fruit kleingesneden ui geperste knoflook, iets s< bal en laos in de olie goifcT bruin. Bak heel even stukken vis mee. Voeg volgens water, bouillontabl m g! ketjap, bruine basterdsuil aar en citroensap toe en stooi ndei vis in circa vijf minui aar gaar. Maak het sausje e ni smaak af met zout, ketj elin, bruine basterdsuiker of troensap. Verwijder van de veldsla lapp m lelijke blaadjes en wortsen stukjes, was de groente il.u,nt laat haar uitlekken. Kook f*dus gewassen rozijnen tien mt ten in weinig water, zet ze een zeef en laat ze koud m den. Meng een sausje azijn, zout, peper, suiker olie. Borstel of schrap wortel schoon en rasp ht grof. Meng veldsla, rozijn en wortel luchtig met l sausje. Garneer de sals met plakjes of partjes ei. Snijd de banaan in plakjes i meng daar de limonade roop door. Leg een afgeko de vla op de banaan en g> neer het toetje met choco devlokken. JEAN1 131J 3iO ;tr ans .:«g< i oor nv if-ai iorif en :un rijv feri oor ies. hau tal h Rl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2