Einde liefdadigheidshows in zicht?
Dood Nelson veroorzaakt
door cocaïne-brand
'Surla tête' onderhoudend
Weinig belangstelling voor Nederlandse muziek1
NISSAN. JE BLIJFT ERIN RIJDEN.
fCUNST
CcidócSotuant
DONDERDAG 16 JANUARI 1986 PAGINA D
WASHINGTON De Ameri-
kaanse autoriteiten vermoeden
dat het vliegtuig van popster
Rickie Nelson op oudejaarsa
vond is neergestort als gevolg
van een cocaïne-brand. De
brand zou zijn ontstaan toen
Nelson bezig was te „freeba-
sen", zo meldt de Washington
Post van gisteren. In het li
chaam van Nelson zou een
meetbare hoeveelheid cocaïne
zijn aangetroffen, die nog niet
zover was opgenomen dat het
werkzaam was, aldus de Post.
Bij „freebasen" wordt cocaïne
gemengd met ether of ammo
niak. Als de chemicaliën zijn
verdampt, wordt de cocaïne
veelal in een glazen pijpje ge
rookt boven een vlam.
De piloot en de co-piloot, die
het ongeluk overleefden, heb
ben verklaard dat zij gepro
beerd hadden met het toestel
te landen, nadat brand was
uitgebroken in de passagiers
ruimte. In het wrak werden
volgens de Post ook spuitbus
sen met drijfgas gevonden die
bij freebasen kunnen worden
gebruikt. De meeste daarvan
lagen echter in het bagage
ruim.
De piloot en de co-piloot had
den na het ongeluk geen res
ten van alcohol of drugs in
hun bloed. Bij het ongeluk met
de DC3 van Nelson kwamen
ook Nelsons verloofde en vijf
leden van zijn band om het le
ven. Zij waren op weg naar
Dallas voor een oudejaarsa
vondconcert
In eerste instantie werd een
gebroken brandstofleiding als
oorzaak van het ongeluk aan
gewezen. Die mogelijkheid
wordt nog niet helemaal uitge
sloten.
De zwarte komiek Richard
Pryor kwam in 1980 bijna om
het leven, toen een brandbaar
mengsel van drugs in zijn ge
zicht explodeerde.
Een woordvoerder van de Na
tionale Transport Veiligheids
raad noemde net bericht in de
Washington Post overigens
„speculatief". Volgens hem
zijn er geen bewijzen te vin
den voor de in de krant opge
voerde stelling. De raad be
schikt nog niet over de rap
porten van de lijkschouwer.
LEIDEN Je kan rustig zeg
gen dat het LAK met 'Sur la
tête' gisteren een driedubbele
première uitbracht De eerste
LAK-produktie was tegelij
kertijd het debuut van Ingrid
van Frankenhuyzen als tekst
schrijfster en als regisseuze.
Hopelijk blijft het voor al deze
drie kanten van 'Sur la tête'
niet bij de eerste en enige
keer.
Het verhaal is eenvoudig: Do
minique is tevreden met haar
aangepaste bestaan-met-baan
tje, dat ze alleen nog door en
huwelijk aangevuld zou willen
zien. Barbertje leeft op en van
de straat en is vrij, zij het zon
der luxe en zekerheid, en met
haar verzonnen kinderen als
'reisdoel'. Zij werkt als kataly
sator op Roos, die een etage
deelt met Dominique, onge
veer hetzelfde leven leidt als
zij, en daar steeds minder te
vreden mee is. Roos gaat met
Barbertje mee op haar reis, en
het stuk eindigt met een mo
noloog van Dominique, die
ironisch haar keus voor het
niet-geïdealiseerde huwelijk
uitspreekt.
Van Frankenhuyzen presen
teert het verhaal in scènes uit
het leven van de drie vrou
wen, die vaak verrassend in
elkaar overlopen. Als Roos bij
Barbertje gevlucht is voor de
zakenman die met haar wil
trouwen is dat te begrijpen uit
de brief die ze met Barbertjes
hulp hardop probeert te schrij
ven. Het verhaal uit de brief
gaat over in een dialoog met
Dominique, waardoor duide
lijk wordt dat het een paar da
gen later is. Zo worden op een
slimme manier scheidingen
tussen scènes vermeden, die al
veel voorstellingen vermoord
hebben door het ritme daar
volledig uit te halen.
Een met gevoel voor humor
gemaakt filmpje toont het ver
leden van Barbertje. De dialo
gen zijn meestal to the point
en vaak grappig, al kan er nog
meer weggelaten worden. He
lemaal in evenwicht is de
voorstelling niet. Het eerste,
deel was het minst interessan
te, zowel in tekst als qua spel.
Vooral Marlies Schouten als
Dominique (de moeilijkste rol)
had met dat realistisch ge
speelde deel moeite. Het stak
ongunstig af tegen de meer ge
stileerde en af en toe absurd
aandoende scènes daarna.
Sommige stukken duurden te
lang en hadden te weinig
spanning. Een voorbeeld daar
van is de minimal-bewegings
scène, waarin de al voldoende
opgevoerde verveling tot uit
drukking komt.
Het spel van Marian Vijsma
(Roos) was vooral naarmate
het stuk vorderde aangenaam
natuurlijk. Katarina Rejger
(Barbertje) ging naar mijn
smaak iets te lang door met
het publiek, maar wist veel te
maken van de rol die zich
goed leent voor extravert spel.
Humor, inventiviteit en een
oppervlakkige behandeling
van het thema maakten 'Sur la
tête' aangenaam en luchtig. U
kunt de voorstelling vanavond
nog zien in het LAK-theater.
DICK VAN TEYLINGEN
Techniek dreigt muziekbeoefening te
overschaduwen
NIJMEGEN Bij de muziekbeoefening dreigt de technische
apparatuur de mens in de schaduw te stellen. Er is een „automa
tisch instrumentarium" ontstaan, dat perfecter, betrouwbaarder
en gestandaardiseerder werkt dan de uitvoerder en deze bijna
overbodig maakt. Daarmee dreigt een grote creativeit verloren
te gaan. Dat concludeert de Nijmeegse musicoloog drs. H. Smeii-
sters in zijn studie „de muziek in de greep van de technologie
waarop hij gisteren promoveerde tot doctor in de letteren aan de
katholieke universiteit in Nijmegen. Volgens Smeijsters dienen
er grenzen te worden gesteld aan automatisering in de muziek.
„Componisten moeten muziek schrijven die uitvoerbaar is, zo
wel door amateurs als door professionele beoefenaars". In zijn
studie signaleert hij een streven de mens te vervangen door een
technisch apparaat en de opvatting dat de mens functioneert of
dient te functioneren als een machine. Volgens hem worden ta
ken van de componist door computers overgenomen, terwijl de
muziek na een druk op een knop ten uitvoer wordt gebracht
door een technisch apparaat.
(encode0"^
forma*"
Een luxe handdoek van
50 x 100 cm wordt uw deel,
als u de (kleine) moeite doet
een nieuwe abonnee aan
te brengen voor deze
krant.
j noteeralsnieuweabonneem.lv..
I NAAM:
i POSTCODE/PLAATS
1 TELEFOON:
1 Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis.
I Daarna wordt bet abonnement betaald per:
□kwartaal
I automatisch per maand
Giaar
i stuub een luxe handdoek naar:
POSTCODE/PLAATS:
Stuur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998,
2 btuur de bon ingevuld aan de Leiose coui
I 2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig).
i5*Ccick>c2omm;t
HILVERSUM Het ein
de van liefdadigheidshows
op televisie lijkt in zicht.
De berichten over tegen
vallende opbrengsten van
lotenverkoop geven aan
dat de Nederlandse televi
sie-kijker wat liefdadig
heid betreft, verzadigd is.
Ook programmamakers wor
den moe van liefdadigheid. Zo
heeft Willem Ruis inmiddels
meegedeeld na dit seizoen met
de „Sterrenshows" te stoppen
omdat hij vindt dat de omroe- gramma-manager, hebben ge
pen weer eens zelf de kosten zegd dat zijn omroep slechts
moeten dragen. De publiciteit 35.000 gulden per aflevering
rond vrije producent Joop van van de loterij-snow „Wedden
den Ende over zijn vermeende dat...?" betaalt. Deze bewering
fraude en trucs om zich te ver
rijken door middel van de te
levisie-shows „Wedden dat...",
„Showbizzquiz", „1,2,3-shows"
„Sterrenslag" zijn daar-
is volgens de omroep volstrekt
onjuist. „De heer Buurman
heeft aan de verslaggever van
het weekblad desgevraagd
slechts verklaard dat het uur-
'g
naast geen echte stimulans bedrag dat voor de televisie
voor de kijker tot het kopen show ter beschikking staat, ge-
van loten. middeld 35.000 gulden be
draagt. De AVRO betaalt voor
Natuurlijk klopt het artikel, „Wedden dat...?" alleen al in
dat in Nieuwe Revu staat afge- de vorm van programmakos-
drukt van geen kanten. Zo zou ten - in geld en niet via aller-
Kees Buurman, AVRO's pro- lei doorberekeningen - een
zeer hoog bedrag, namelijk
180.000 gulden per program
ma, exclusief btw".
Het is slechts een van de voor
beelden. Volgens de omroepen
KRO, TROS, AVRO en produ
cent Joop van den Ende staat
het artikel bol van de fouten.
De vraag is echter wat het pu
bliek het best zal bijblijven,
het artikel met al zijn onjuist
heden of het weerwoord van
Van den Ende.
In een commentaar Iaat de
producent weten, in overleg
met zijn advocaten te hebben
besloten niet naar de rechter
te zullen stappen. Van den
Ende: „Het enige dat de i
spraak van de rechter oj
vert, is een rectificatie. Daa
eigenlijk alleen het blad bij
baat, want het stimuleert
oplage-cijfers. Mensen zijn
eenmaal nieuwsgierig en 'f
len ook graag die rectifici I
lezen". u
De beschuldigingen is Van i e
Ende overigens niet in de ki
de kleren gaan zitten. „Ik b
ten onrechte, onbetrouwb
genoemd. Zoiets komt h
aan, vooral omdat ik in
eerlijkheid en openh
werk".
HANS PI
bittere opmerking, dat de Ne-
Zetde Alabachconcert: Ensemble derlander vrijwel geen belang-
Der bleue Reiter o.l.v. Harry Spar- stelling heeft voor muziek van
rfM luL°Mc uad*eP' eigen bodem. En daar kwam
aoDraan: Mildred Adeem* all Aula
nog bij het irriterend geschuif
en beweeg van twee videoca
mera's met hun bedieners,
waardoor de concentratie wel
gestoord werd. Blijft dit zo bij
elk concert in deze aula?
Er zaten ternauwernood twin
tig mensen in de aula van het
Museon, gisteravond bij het
zesde Alsbachconcert van de
Nederlandse muziek. Willem
Noske heeft wel gelijk met zijn
Moet men nu na deze concert
serie constateren, dat dit alles
vechten tegen de bierkaai is
en dat men er maar mee moet
stoppen? Zo ver wil ik niet
gaan, maar wel zou ik willen
pleiten voor een nog strengere
selectie van wat wel en niet de
moeite waard is. Want wat er
nu geboden werd, zou ik het
betere epigonenwerk willen
poneren, weten hoe ze een
motief verder kunnen leiden,
maar ze wetpn niet er bijtijds
mee op te houden; de kunst,
die de grote meesters precies
verstaan. Zo kabbelde de mu
ziek van Leo Smit's Kwintet
vrolijk, soms wat springerig
voort, zoals het een liefhebber
van Franse muziek betaamt,
en Arie Verhaars Divertimen
to bevat aardige, eenvoudige
speelmuziek. Henri Zagwijn
staat meer dan de twee ande
ren onder Duits-romantische
aanhankelijkheid betuigt a
Mahler, Rich. Strauss J
Brahms; een goed geschrev
werk, maar te lang. enr
Het ensemble Der Blaue R
ter onder leiding van Haim.
Sparnaay voerde dit alles t ie'c
kwaam uit, waarbij Mildi L'
Alkema en Claron McFadd
invloed in zijn fraai zingbare de zangsolisten waren. 1
liederen, en het meest uitge- lijk had ik me, afgaande
sproken schrijvend
hoogromantisch-Duitse idioom
is Jan van Gilse in zijn Nonet,
waarin hij onomwonden zijn
van dit ensemble,
ander, expressionistisch pi
het
leuke
vaneen
nissan trend
isdathu
zoveel
extras
extra
hst:
Nissan auto's zijn van nature al mcér dan compleet uitgevoerd. Met de Nissan
Trend doen we er nog een schepje bovenop. De Nissan Micra "Trend, de Nissan Cherry Trend en
de Nissan Sunny Trend hebben een hele rij extra's extra gekregen. Tot zo'n f2.500,- om precies
te zijn, waarvoor u bijna niets betaalt. Zie hoe de Nissan Trends verrijkt zijn:
DE NISSAN MICRA TREND.
3-Deurs model, 1.0 liter motor. Met extra's: - speciale stoelbekleding - speciale por
tierbekleding - sportief stuurwiel - 2 van binnenuit verstelbare buitenspiegels - tapijtbekleding in
kofferruimte - gescheiden neerklapbare achterbankleuning - speciale pookknop - rriake-up
spiegeltje - kaartenvak aan portieren - aërodynamische wieldoppen - witte bies in bumpers en
zijstrips - grille in carrosseriekleur - spadappen vóór en achter - Trend badge op de achterzijde.
Leverbaar in wit en (tegen meerprijs) grijs metallic, rood/zwart two-tone, of zwart/
grijs metallic two-tone. -
DE NISSAN CHERRY TREND.
3-Deurs model, 1.3 liter benzine - of 1.7 liter dieselmotor. Met extra's: - speciale stoe
len met exclusieve bekleding - speciale portierbekleding met stoffen gedeelte - kaartenvak aan
portieren - sportief stuurwiel - speciaal zwart dashboard - 5-versnellingsbak (is extra op benzine
versie) - volledig beklede kofferruimte - zwarte portier/raamomlijsting - 2 van binnenuit verstel
bare buitenspiegels - aërodynamische wieldoppen - accent striping - achterruitwisser/sproeier -
Trend badge op de achterzijde.
Leverbaar in wit en (tegen meerprijs) blauw metallic of grijs metallic/zwart two-tone.
DE NISSAN SUNNY TREND.
4-Deurs model, 1.3 liter benzine- of 1.7 liter dieselmotor. Met extra's: - 4-deurs i.p.v.
2-deurs - velours stoelbekleding - sportief stuurwiel - speciale portierbekleding met stoffen
gedeelte - grote hoofdsteunen vóór - 5-versnellingsbak (is extra op benzineversie) - in hoogte
verstelbaar stuur op 1.3 benzineversie - kaartenvak aan linker portier - achterbank met aange
bouwde hoofdsteunen - armsteunen met
opbergvak - 2 van binnenuit verstelbare buiten
spiegels - accent striping - aërodynamische wiel
doppen - Trend badge op de achterzijde.
Leverbaar in wit en (tegen meerprijs)
metallic-blauw of-grijs. U kunt deze zeldzame
en buitengewoon gewilde Trends het beste in de
showroom van de Nissan dealer van dichtbij
komen bekijken.
Met het oog op het unieke voordeel
en het gelimiteerde aantal Nissan Trends, lijkt het ons geen overdreven aanbeveling als u
daar niet te lang mee wachtDaarom: tot straks.
DE NIEUWE NISSAN CHERRY TREND IN DIESEL 2|
DE NIEUWE NISSAN SUNNY TREND 19245"
V.A. I
va 21445,
Alphen a/d Rijn, Autobedrijf Van Leyden B.V., Frederik Hendrikstraat 2. tel. 01720-91344. Leiden, Auto Heemskerk B.V., Herengracht 79, tel. 071-146741. Lisse, Autobedrijf Broertjes B.V.. Oranjelaan 74, tel. 02521-17550. Noordwijk, Garage
Abswoude B.V., Nieuwe Offemweg 2, tel. 01719-13150. Roelofarendsveen, Auto Heemskerk, Alkemadelaan 1, tel. 01713-2866. Sassenheim, Autobedrijf Beugelsdijk, Hoofdstraat 158, tel. 02522-31020