E
„Spannende film over
manieren van verzet
Arion-ensemble kan
toets der kritiek
met moeite doorstaan
Theater Plok pakt egoïsme aan
bioscopen
dagpuzzel
Cello virtuoos Fournier-
in Genève overleden
KUNST
CeidóeGomant
DONDERDAG9JANUARI 1986 PAGINAr
Opera van Messina
heropent na
pauze van 78 jaar
MESSINA Na een gedwongen pauze
van 78 jaar heeft de Opera van Messina in
het uiterste zuiden van Italië haar opvoe
ringen van Verdi's „Aida" gisteren her
vat. Het operagebouw was bij een aardbe
ving in 1908, die 90 proeent van de stad
verwoestte en 60.000 mensen doodde, met
de grond gelijk gemaakt. Toen de aardbe
ving Messina in rouw dompelde, stond in
de Opera „Aida" op het programma. De
tenor Angelo Baneba. die de rol van Ra-
dames zong. werd door het puin gedood.
Intussen is het operagebouw „Vittorio
Emanuele" volledig herbouwd. De voor
gevel heeft de oorspronkelijke staat uit
1852 teruggekregen.
Italiaan hoofd eerste Franse privé-tv-net
PARIJS De Italiaanse televisiemagnaat Silvio Berlusconi wordt directeur van het
eerste particuliere televisiekanaal in Frankrijk, ondanks verzekeringen van de kant
van de regering, dat het net een Franse aangelegenheid zou worden. In een discrete
aankondiging die vorige week werd gedaan in het tijdschrift Les Petites Affiches,
stond dat Berlusconi was benoemd tot directeur van 'La Cinq' (het Vijfde Net).
Het nieuwe net komt eind februari in de lucht, kort voor de kamerverkiezingen van
16 maart. Oppositieleiders hebben president Francois Mitterrand verweten dat hij het
net wil gebruiken als politieke spreekbuis. De prognose is namelijk dat de socialisten
de verkiezingen gaan verliezen
Op 21 november had de president gezegd dat het net een Franse aangelegenheid zou
worden, inclusief de directeur. Berlusconi werkt samen met de Franse zakenman Je
rome Seydoux. directeur van de zee- en luchttransportmaatschappij Chargeurs SA en
Chnstophe Riboud, beiden vrienden van Mitterand en sympathisanten van de socia
listische partij. Volgens Les Petites Affiches is het beginkapitaal van La Cinq 50 mil
joen frank, maar volgens industriële kringen zullen dit in de komende weken 500
miljoen worden, met Berlusconi als grootste aandeelhouder.
De Raad van State, Frankrijks hoogste bestuurslichaam, zal zich binnenkort uitspre
ken over appèls van politici van de oppositie tegen de regeringskeus van de Italiaan.
Er is ook een appèl hangende van de Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion
(CLT). die zegt dat de Franse regering haar al in 1984 de concessie in het vooruitzicht
stelde.
RAAD VOOR DE KUNST ACHTER
ARTISTIEKE LEIDERS VAN GLOBE
DEN HAAG De Raad voor de Kunst vindt dat de artistieke
lijn van het Zuidelijk Toneel Globe van de afgelopen jaren moet
worden voortgezet. Daarvoor is voldoende kwaliteit binnen de
artistieke leiding aanwezig. De raad zegt dit in een advies aan
minister Brinkman van Cultuur. Opmerkelijk is dat de raad
daarbij de nadruk legt op twee leden van de vierhoofdige artis
tieke leiding: de Belg Sam Bogaerts en Kees Hulst. Over de an
dere twee - artistiek directeur Paul de Bruyne en Theu Boer-
mans - wordt in het advies met geen woord gerept. Tiüsen Sam
Bogaerts en Kees Hulst ontstond de afgelopen maanden ..een
goede samenwerking" die resulteerde in een beleidsplan dat vol
gens de raad door alle artistieke medewerkers van Globe wordt
gedragen. Dit plan biedt voldoende mogelijkheden voor verdere
kwaliteitsverbetering en voor verbreding van het publiek, aldus
de raad. Het bestuur van Globe wil het contract met de vier ar
tistieke leiders echter niet verlengen en wil Ronald Klamer als
enig artistiek leider aanstellen, met ingang van het seizoen
1986/1987. De raad wijst op de weerstand binnen het gezelschap
tegen deze aanstelling.
REGISSEUR ATE DE JONG OVER „IN DE SCHADUW
VAN DE OVERWINNING":
AMSTERDAM „Wan
neer ik een 20-jarige bios-
coopganger in een paar
woorden zou moeten ver
tellen wat voor film In de
schaduw van de overwin
ning is? Dan zou ik zeg
gen: een spannende film
over verschillende manie
ren van verzet" zegt regis
seur Ate de Jong over zijn
nieuwste speelfilm, die
gisteravond in aanwezig
heid van prinses Juliana
en prins Bernhard in Am
sterdam z'n première be
leefde en volgende week
in meer dan twintig bio
scopen in ons land te zien
zal zijn.
In de schaduw van de over
winning gaat over de tweede
wereldoorlog en is geïnspi
reerd op voornamelijk twee
historische figuren: de in de
oorlog omgekomen verzets
held Gerrit Jan van der Veen.
en de omstreden, nog altijd in
Zwitserland levende joodse
econoom Friedrich Weinreb.
na de oorlog wegens verraad
veroordeeld, via onder meer
de Nederlandse journalisten
Renate Rubinstein en Aad
Nuis z'n rehabilitatie zoekend
in drie boekdelen Collaboratie
en Verzet en daarna weer on
derwerp van een hevige pole
miek waarbij vooral schrijver
Willem Frederik Hermans te-
gens Weinrebs verdedigers
van leer trok.
Een gesprek met Ate de Jong
op zijn verblindend-witte
grachtenetage in de hoofdstad
vlak voor die première. Op dat
moment moet hij nog eenmaal
de kopie die 's avonds zal
draaien controleren omdat er
spettertjes op de geluidsband
zijn gekomen bij de ondertite^
ling van een aantal regels
Duitse dialoog.
Verzadiging
„Ik vind het toch een beetje
eng er vanavond bij te zitten,
al weet ik dat het publiek bij
zo'n feestelijke première rede
lijk welwillend is" zegt hij. „Ik
zal volgende week veel ner
veuzer zijn. want dan zie je pas
of de mensen echt een tientje
willen neertellen om jouw film
te zien".
Wat dat betreft hebben oor
logsfilm het in Nederland het
laatste jaar niet zo best gedaan.
Zowel Het bittere kruid als De
IJssalon flopten. Ate de Jong:
„Nou vond ik dat ook niet zul
ke goede films, maar produ
cent Matthijs van Heijningen
en ik kwamen daardoor wel
op een punt dat we zeiden:
moeten we nog doorgaan of al
les maar laten vallen9 Je kan
op een gegeven ogenblik na
tuurlijk een soort verzadiging
krijgen. Maar het publiek was
in wezen niet verzadigd, want
het had die films gewoonweg
niet gezien". In de publiciteit
voor de film ligt de nadruk
dan ook niet op de oorlog. Op
affiche en in advertenties zie
je een confrontatie tussen ac
teurs Jeroen Krabbé en Edwin
de Vries. Als je niet toevallig
in de schaduw van Krabbés
arm op de borst van De Vries
de jodenster zou zien. zouden
het net zo goed de aankondi
gingen voor een thriller kun
nen zijn.
Fictief verhaal
Ate de Jong: „Ik denk dat de
kennis bij het bioscooppubliek
van historische figuren als
Van der Veen en Weinreb ui
terst gering is. Dat publiek is
tussen de 15 en de 25 jaar. Ik
zelf ben nu 32 en toen ik met
het onderwerp geconfronteerd
werd wist ik er ook weinig
van. Ik kom uit de provincie,
ben er nooit zo direct mee ge
confronteerd geraakt en die
boeken van Weinreb heb ik
pas vijf, zes jaar geleden gele
zen. Maar die onbekendheid
maakt niet uit. Ik geef geen
historische portretten van die
mensen, ik vertel een fictief
verhaal dat elementen ont
leent aan de werkelijkheid.
Meer de situaties dan de ka
rakters. Zou je in de filmfigu
ren Van Dijk en Blumberg
Van der Veen en Weinreb wil
len zien. dan zit je onmiddel
lijk met een kapitale histori
sche fout: In de film ontmoe
ten zij elkaar en krijgen met
elkaar te maken, in werkelijk
heid is dat nooit gebeurd.
Weinreb leefde in Schevenin-
gen, later Den Haag. Van der
Veen in Amsterdam. En in die
Van Dijk heb ik ook andere
verzetsfiguren verwerkt.
Je zoekt een kapstok waaraan
je een film kan ophangen. Een
vorm waarmee je een thema
aanspreekbaar maakt voor een
groot publiek. Ik wilde diverse
manieren van verzet laten
zien, terwijl het toch een span
nende film moest blijven. Het
woord „thriller" vind ik dan
teveel, omdat je daarbij meest
al aan „horror" en „suspense"
denkt en dat is 't niet. We heb
ben de film proberen uit te til
len boven die Tweede Wereld
oorlog. Tenslotte kun je zulke
situaties in welke oorlog dan
ook terugvinden. Het straat
beeld dat je ziet, onze keuze
van locaties is dan ook een sti
lering. In de oorlog was 't sme
riger. stonden er meer leuzen
op de muren. Wij hebben ge
kozen voor de architectuur
van de dertiger jaren. Vandaar
veel gebouwen uit de Amster
damse school, vandaar Berla-
ge's Beursgebouw, zijn Ge
meentemuseum in Den Haag,
Dudoks stadhuis van Hilver
sum. Door te stileren vertel je
een verhaal vaak duidelijker,
komt de aandacht meer te lig
gen op waar het om gaat".
Pro of anti
„Ik ben vijf, zes jaar geleden
inderdaad gestart met het idee
een film over Weinreb te ma
ken. Maar dat bleek in eerste
Jeroen Krabbé als verzetsman Van Dijk en Edwin de Vries als Blumberg in een bittere
confrontatie.
instantie niet van de grond te
krijgen en in tweede instantie
voelde ik dat 't alleen maar
een pro- of een anti-film kon
worden. En in dat geval moet
je zelf alle onderzoek over
doen, dan mag je niet afgaan
op wat anderen vóór jou heb
ben gedaan. En dan zit je al in
de richting van de documen
taire. Ik kwam er niet uit en
producent Matthijs van Heij
ningen vroeg me: „Waar gaat
het jou eigenlijk om?" Om een
andere manier van verzet, zei
ik, en Van Heijningen toen:
„Dan moet je die tegenover
een gewone manier van verzet
zetten". En om die reden
kwam er een Van der Veen-
-achtige figuur in, die de Duit
sers met geweld bestreed.
Geen puur-heroïsche held,
maar wel de tegenpool van de
op Weinreb geënte Blumberg-
-figuur. Het ging mij er niet
om of Weinreb met z'n lijsten
en z'n generaal liegt of niet
liegt. Het ging mij om iemand
die in het systeem van de vij
and infiltreert, er gebruik van
wil maken om mensen te red
den en in zijn eigen web van
verzinsels verstrikt raakt.
Al is mijn film dan niet histo
risch. ik heb de nog betrokken
mensen zoveel mogelijk op de
hoogte gehouden van wat ik
deed. De weduwe van Gerrit
van der Veen heb ik de film
laten zien, Weinreb heb ik in
dertijd wel zelf gesproken,
maar iemand uit zijn nabijheid
heeft de film bekeken. Ik wil
de niet dat ze zich gepasseerd
zouden voelen, dat ik ze op het
menselijke vlak in de kou liet
staan. Ik was over die con
frontatie trouwens toch wel
Ate de Jong geeft aanwijzingen aan hoofdrolspeler Je
roen Krabbé tijdens de opnamen van In de schaduw van
de overwinning.
nerveus. Al weet ik dat die
mensen anders kijken. Die kij
ken naar. wat is herkenbaar,
wat klopt niet met de werke
lijkheid. meer dan naar de
film".
Concurrentie
Binnen niet al te lange tijd
komt Fons Rademakers me'
De Aanslag. Ook in die filn
zal de Tweede Wereldoorlog
een niet geringe rol spelen
Zitten Rademakers en D<
Jong (Rademakers produceer
de ooit De Jongs film Dat
dokter) nu in een concurren
tiepositie? Ate de Jong: „Dat
valt mee, ik denk niet dat die
films op elkaar lijken. Maar
dat wij vóór De aanslag in de
bioscoop komen, terwijl we
een maand later met de opna
mes gestart zijn, is natuurlijk
niet helemaal toevallig. We
konden niet uit in de Cannon-
-bioscopen (Tuschinski- en Ci
ty-theaters) omdat Cannon
producent van De Aanslag is
en zei: „Jullie kunnen in onze
theaters, maar dan pas drie
weken na De Aanslag. En als
een producent een kant-en-
-klare film in de trommel op
z'n bureau heeft, die twee mil
joen gulden vertegenwoordigt,
wacht hij Jiever niets af."
„Ik denk toch dat de Neder
landse film in de lift zit. Dat
het vorig jaar minder ging,
heeft natuurlijk te maken met
een teruggang in het bioscoop
bezoek. Maar je kan niet ont
kennen dat het ook aan de
films heeft gelegen. Ik denk
dat je pas het eerste kwartaal
van dit jaar zal kunnen beoor
delen hoe de situatie werkelijk
ligt. Je krijgt een aantal Ne
derlandse films na elkaar en
als die het niet doen, ja, dan is
er echt iets mis".
BERT JANSMA
Het Arion-ensemble onder leiding van Alexandru Lascae «peelt kameror
kestwerken van o.m. Schubert, Mozart, Borodin en Bartok. Diligentia,
woensdagavond.
In tegenstelling tot mijn enthousiasme bij de meeste andere door
leden van het Residentie Orkest gegeven kamermuziekavonden
in Diligentia. kon het gisteravond geheel door het Arion-ensem
ble gespeelde programma de toets der kritiek maar moeizaam
doorstaan. Dat lag niet aan dirigent Alexandru Lascae, die met
een even beslist als gedetailleerd gebaar voor een inspirerende
leiding zorgt en ook niet zozeer aan het feit dat een aantal van
de gekozen stukken meer vriendelijk en onderhoudend dan echt
boeiend waren. Volgde men met zijn ogen de gebarentaal van de
dirigent dan zouden zo nu en dan de vonken van het spel moe
ten afslaan en op andere plaatsen een vloeiende beweging moe
ten, ontstaan.
Misschien ook gehinderd door de droge akoestiek lukte dat maar
sporadisch, zeker voor de pauze in de Ouverture in c van Schu
bert. het Divertimento in B KV 137 van Mozart en twee walsen
op. 54 van Dvorak. Het lichtvoetige Scherzo „Les vendredis"
van Borodin ontsnapte hier enigszins aan en liet een spiritueel
beeld zien bij een minder ongelijk samenspel van de violen. Zij
vórmen met zijn achten de meerderheid van het vijftien strij
kers tellende ensemble, maar in zekere zin ook de zwakke plek,
omdat zij maar ten dele voor een zingende diskant kunnen zor
gen. De klank is aan de kale kant en wat daarbij opvalt is dat zij
door de numeriek zwakkere maar beter klinkende baskant soms
overvleugeld werden.
Toch viel er vooral na de pauze ook nog een en ander te genie
ten in de zes preludes van Francaix en in het veelkleurige Di
vertimento voor strijkorkest van Bartok, waar de muzikaliteit
ruim baan kreeg. Volgende week woensdag wordt het zelfde
concert nogmaals uitgevoerd in Diligentia.
BESIER
Stuk Fassbinder
in besloten kring
toch opgevoerd
FRANKFURT Het omstre-
den toneelstuk „Der Muil, die
Stadt und der Tod", (Het afval,
de stad en de dood) van Rainer
Werner Fassbinder, dat vorig
jaar door acties van joodse
groepen niet kon worden op
gevoerd, zal binnenkort in be
sloten kring worden gespeeld
in Frankfurt. Heiko Holef-
leisch, die de rechten op uit
voering van het stuk heeft, zei
dat er zeer concrete besprekin
gen werden gevoerd om het
stuk bij particuliere organisa
ties te laten spelen. In novem
ber ging de openbare premiere
van het stuk niet door toen
joodse demonstranten het po
dium bezetten, omdat het stuk
anti-semitisch zou zijn. In het
stuk komt een jood voor in een
bijrol die door een andere fi
guur in het stuk wordt geka
rakteriseerd als een „uitzui
ger", die beter vergast had
kunnen worden. Fassbinder.
die in 1982 op 36-jarige leeftijd
overleed, zou het stuk hebben
geschreven als vingerwijzing
naar het latente antisemitisme
in de Bondsrepubliek. De jood
se gemeenschap heeft aange
kondigd dat ook besloten voor
stellingen van het stuk doelwit
zullen worden van demonstra
ties en acties. Toneelcritici die
het stuk tijdens een besloten
opvoering zagen, waren una
niem van mening dat het stuk
niet anti-semitisch was.
De nieuwe produktie van
theater PLOK is mede tot
stand gekomen door een
financiële bijdrage van de
gemeente 's-Gravenhage.
Door een goeddoordachte
voorstelling te maken is
Plok èr in geslaagd grote
bekendheid te krijgen bij
zowel ouders als kinde
ren. De drie spelers van
PLOK, - Carrie van
Broeckhuijsen, Vincent
v.d. Akker en Theo Wes
terduin brengen een pro
gramma van ruim ander
half uur. De spelers heb
ben allen een sterke uit
straling maar Theo Wes
terduin als „Sok" verdient
een extra vermelding.
Het verhaal is gebaseerd op
een kruising tussen een lief
desgeschiedenis en een vrolijk
fabeltje. Rodo is verliefd op de
wonderschone Piane. Met be
hulp van zijn knecht Sok gaat
hij op reis om haar zijn liefde
te betuigen. Rodo heeft alles zo
gepland dat alleen zijn idee
over die liefde maar goed is.
Als hij dan eindelijk Piane
ontmoet blijkt het dat deze dat
egoïstische gedrag van Rodo
helemaal niet zit zitten en dat
zij Sok, zijn trouwe domme
knecht, boven hem verkiest.
Theo Westerduin heeft uit de
rol van Sok iets prachtigs we
ten te maken. Hij haalt allerlei
domme dingen uit, waarbij
Scène uit „Rodo, Sok en de wonderschone Piane" van toneel
groep PLOK.
komische element geheel recht
doet.
Carrie van Broeckhuysen, in
een dubbelrol, is zowel als ver
dwaasde postbode op haar
dienstfiets als de wonderscho
ne Piane een goed gekozen fi
guur. Vincent v.d. Akker als
de heerserige Rodo krijgt eerst
de sympathie van de kinderen.
Naarmate zijn rol duidelijker
wordt slaat dat om in antipa
thie en dat is precies de bedoe
ling. Een prima vondst van dit
gezelschap is de vraag aan de
Theater PLOK met: „Rodo,Sok en ds
wonderschone Piane". Regie:Ton
v.d.Velden. Theater Pierrot, gister-
kinderen voor de pauze een
brief te schrijven naar de won
derschone Piane. Een groot
gedeelte van de pauze wordt
op deze wijze gevuld met kin
deren die zich ook dan verma
ken. De voorstelling is bedoeld
voor kinderen vanaf 7 jaar.
ROB VAN DER MIJL
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tol 01720-20800):
Commando (16); 18 30. 21.00.
za. zo. ook 14 00. EUROCINE
MA II: Commando (16); 18.30,
21.00. EUROCINEMA III: Back
to ths futuro (al); 18.45. 21.15.
za. zo ook 14.15. EUROCINE
MA IV: Miami Supercops (al);
18.45, 21.15. za. zo. wo. ook
14.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Commando
(16); za. 24.00. EUROCINEMA
li: Gouden Schatjes (16) za.
24.00. EUROCINEMA III: Back
to ths future (16); za. 24.00.
e EUROCINEMA IV: Lakkers
spelletjes (18); za. 24.00.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg
19. tel 071-121239): Comman
do (16); 14.30. 19.00. 21.15.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel 124130): Back to the fu
ture (al); The Goonies (al); Mia
mi Supercops (al) Weird Scien
ce (al); 14.30. 19.00. 21.15. Cot-
cha (al); 19.00, 21.15. e TRIA
NON (Breestraat 31. tel.
123875): De meester spion (16);
14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15.
16.30. 19.00. 21.15. e REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414): Baby d'amour (16);
14.30, 19.00. 21.15,
KINDERVOORSTELLINGEN
e LIDO: Taran en de toverketel
(al); za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Forbidden lantasies
(16); vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): The Cotton Club
(al); vr. ma 19.00. di. zo. 20.15.
Een smeris gaat buiten zijn
boekje (16); vr. ma. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen (al); wo. 15.00.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Med Max in de donderkooi (al),
do. vr. za. zo. wo. 14.45. 19 00.
21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: 48 hours
(12Y. tijden zie City I. e CITY
THEATER III: Hot bubblegum de
boot in (16); tijden zie City I.
CITY THEATER IV: Het sma
ragdgroene oerwoud (al); tijden
zie City I behalve woensdagmid
dag.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER: Sneeuwwitje
en de zeven dwergen (al); za.
wo 14.45
VOORSCHOTEN e GREENWAY
(tel. 01717-4354): Year of the
dragon (16); do. t/m za. 19.00,
21.15. De droom (al); zo. 21.15.
ma. t/m wo. 20.15. di. 14.00.
Ghostbusters (al); za. zo. wo.
15.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Sneeuwwitje (Ned. gespr.); za.
zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel
01751-13269): Vrijdag 13e, deel
V (16); do. t/m zo 20.00. A pas
sage tot India (12); ma. t/m wo.
20.00.
ho
Iers
I R
KINDERVOORSTELLINGEN
De laatste eenhoorn; za. zo wc *d
14 00
DEN HAAGe ASTA 1 (Spul 27. MH
tel. 463500): Commando (16); r"
14.00. 19 00, 21.30 zo 13.30,
16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2
(Spul 27. tel 463500): Welrd
science (al); 14.00, 19.00. 21.30.
zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. I
ASTA 3 St. Elmo's fire (al); I"
14.00. 18.45. 21.15. zo 13.15. Hi
15.45. 18.45, 21.15. e BABYLON jkri
1 (naast Centraal Station, tel. eer
471656): De goonies (al); 14.00,
19.00. 21.30. zo 13.30. 16 00. P
19.00. 21.30. BABYLON 2: (5r0
Plenty (al); 14.00. 18.45. 21.15. e i
zo. 13.15. 15 45. 18.45. 21.15. ftst
BABYLON 3: Twee smerissen j
slaan hun slag (al); 14.00, 19 00.
21.30 zo 13 30. 16.00. 19 00. ra
21.30 CINEAC 1 (Buitenhof I (l
20, tel. 630637): King Solomon's fnoi
mines (al); 14.00. 18 45. 21 30. Tj,r
zo. 13.15. 16.00. 18 45. 21.30.
CINEAC 2 Invasion U.S.A. (16);
18.45, 21.30 do. vr. ma. dl ook
14.00. CINEAC 3: Miami i
percops (al); 14 00. 18.45, 21.30. I
zo 13.15. 16.00. 18 45. 21 30.
e EUROCINEMA (Leyweg 910.
tel. 667066). Commando (16);
za. wo 19.00. 21.00. zo. 16.30.
19.00, 21.00. overige dagen I
14.00, 19.00, 21.00. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan. tel.
456756): Back to the future (al);
14.00. 18 45. 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45. 21.30. e METRO-
POLE 2: Amadeus (al); 20.00
do. vr. ma. di. ook 14.00. ME-
TROPOLE 3: La femme publi-
que (16); 14 00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00. 18.45. 21.30, I
METROPOLE 4: Wegens
bouwing gesloten. METROPO- I
LE 5: Brewster's millions (al); I
14.00, 18.45. 21.30. zo 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400): I
Back to the future (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo 13 15. 16.00.
18.45. 21.30. e ODEON 2: Ame- .11
rican Ninja (16); 13.45, 18.45, J
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. ODEON 3: Hot Chili I3P
(16); 13.45. 18.45. 21.30. zo s,
13.15. 16.00, 18.45. 21.30. l.
ODEON 4: Gandhi (al); 13 45.
20.00. e LE PARIS 1 (Ketting- |th'
straat 12b, tel. 656402): Too
naughty to say no (18); 12.00 tot
22.30. zo v a 13.30. vr. za. ie
22.30. e LE PARIS 2: Sens in- «ja
terdits (18); 12.15 tot 22.45. zo.
v.a. 13.45. vr za. 22 45. e LE lsei
PARIS 3: Intieme bijles (18); {lei
12.30 lot 23.00. zo. v.a. 14.00. a
vr za 23 00 PASSAGE (Pas- 1 d
sage 63. tel 460977): Militaire nat
academie (16); 14 00. 18.45.
21.30. zo. 13 15. 16.00. 18 45.
21.30 HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56. tel. 459900): Zaal i Ji
1: Les enfants; 16.15. 19.30.
2145 Klaesenverhaltnis; zo.
14.00. 16.15 Zaal 2: Stop ma- afz<
king sense: 14.00. 19.30. 21.45. Kar
Zaal 3: 90 jaar filmgeschiedenis n(j
1. Der golem; do Das kabinet!
des dr. Caligari. vr. Der mude
tod; za. Faust; zo. Berlins sim- »infi
fonie einer groszstadt; ma. b
Mutter Krausens fahrt ins zO(
gluck; di Nosferatu; wo. 14.00.
19.30. 21 45 PP?
NACHTVOORSTELLINGEN: reia
ASTA 1: In de schaduw van pan
de overwinning (16); za. 24.00. 1. O
e CINEAC 1: Silverado (16); za. rn0(
00.15. CINEAC II: Class (16); „h
za. 00.15 CINEAC III: Miami s>Ln
supercops (16); za. 00.15. e EU- an
ROCINEMA: Meisjes in extase Dia,
(18); za. 00.02. LE PARIS III: jnar
Intieme bijles (18); vr. za. 23.00. jje j
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC II Taran en de tover- Êen
ketel: za. wo. 14.00. zo. 13. f5.
16.00 EUROCINEMA De
goonies (al); za. zo wo. 14.00.
METROPOLE 2: Taran
toverketel (al); za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00.
de
Horizontaal: 1 Europeaan; 4 oogop
slag; 7 voeringstof; 9 hoewel; 11 be
roep; 12 walkant; 13 zoogdier; 15
vaatwerk. 16 hemelichaam; 18 I
die de schors van hel hout schJ
19 handlanger; 20 vlek. 21 bede;
ming door sterke drank; 23 soort
25 keurig; 26 loofboom; 27 niet
ger (b.v. van vlees); 29 muziekndKET
30 schermwapen; 32 Europeaan;kyjSj
lading v.e. schip. fen-ij
Verticaal: 1 vaartuig; 2 rund; 3 ahOU,
drogend mengsel; 4 afvloepijpje tj(E\
goot; 5 laatstleden (alk.); 6 kopend
bijvoortduring; 10 heelkundig ins^gSI
ment; 12 burcht; 14 kostbaar v<%(an
werp; 15 stuk geschut; 17 vochtig^ pe
drinkgelegenheid; 20 puntig penn^.gr
met kop; 22 vertrek bij een hardloifc 1
wedstrijd; 24 verdwenen; 27 hef"
meertje; 28 ogenblik; 30 lldwoord|®E
voorzetsel. f*«n
STE
OPLOSSING
eu te :ep oc ^l 92 iP-Jaq
LZ :6eM ve :pejs ZZ ^Piads 02 :WpriF
:»eu ii :uouen Sï Wd n :jaa|Frc
Zl ^saiuieei oi ;6ou g :|ubm 9 'v,
:>f8q k :>|ei G 'so z :iueejd t
»se| CG 'uaea Z£ ua6api7nl,
*1 62 :i9A lz ;sa ge :jeu S2 sao^1?
rjaujs 02 :iueMejj 61 Useq 91 :ue, 5
91 :ue>t Sl :<*ee ei *>1 z\ W
6 :ieues z ZSfflQ k :ioo<j l .ïseiuozif,'l\
I
PARIJS De Franse cellist
Pierre Fournier is gisteren op
79-jarige leeftijd in zijn wo
ning in Geneve overleden.
Fournier had in november een
hersenbloeding gehad en was
kort geleden uit het zieken
huis ontslagen, waar hij 10 da
gen was opgenomen. Fournier
werd als een van de grootste
cellisten van zijn generatie be
schouwd. Hij speelde veel
werk van tijdgenoten zoals Al-
bert Roussel, Bohuslav Marti-
nu, Arthur Honegger en Fran
cis Poulenc en gaf les aan het
conservatorium van Parijs.
Fournier verklaarde zijn liefde
voor zijn cello eens aldus; „Het
is het enige instrument dat me
toestaat te zingen". Overigens
was het geen liefde op het eer
ste gezicht. Hij speelde name
lijk aanvankelijk piano, maar
op 9-jarige leeftijd getroffen
door kinderverlamming, moest
hij daar van afzien.
Pierre Fournier, die dikwijls
solorecitals gaf, heeft gespeeld
onder de grote dirigenten van
zijn tijd, als Charles Münch,
Wilhelm Furtwëngler en Her-
bert von Karajan en op het
terrein van de kamermuziek
met de pianisten Alfred Cor-
tot, Arthur Schnabel en Ar
thur Rubinstein en de violis
ten Jacques Thibaud, Joseph
Piere Fournier op het ho
punt van zijn muzikale carriél
Szigeti en Zino Francescl
Hij had een bijzondere
liefde voor het trio en von^
een beroemd geworden
semble met de pianist Wilh#
Kempf en de violist HeniP
Szeryng. Vorig jaar trad Fof
nier voor het laatst op in J
denborough in Engeland. I
werd vooral bekend door
vertolkingen van
Brahms en Dvorak.