TAFEL Hervormd moderamen houdt zaak-Huting nog buiten synode Een rabbi naar Arafats hart CcidöcSoivttmt lïïïïTl kerk wereld Kort geding tegen bezetters kerk in Breda Veelbelovende start ACHTERGROND ficidaeSomcwl DONDERDAG 2IANUARI1986 PAGINA 2 Zondag van de arbeid over „verdeel de arbeid" DISK (Dienst in de industriële samenleving vanwege de ker ken) roept de plaatselijke kerken op ook in 1986 een „zondag van de arbeid" te vieren. Voorgesteld wordt deze zondag zo dicht mogelijk bij de dag van de arbeid (1 mei) te vieren. Voor 1986 wordt zondag 27 april aanbevolen Ook kan op 12 maart (biddag voor het gewas) hier aandacht aan worden besteed. Thema wordt „verdeel de arbeid". Dit ligt in de lijn van het thema van 1984 (solidariteit tussen mensen met en zonder baan). Het is bedoeld als een bijdrage aan echte sociale zeker heid voor mensen die nu nog (in veel te grote getale) afhanke lijk zijn van het stelsel van sociale zekerheid. DISK geeft bin nenkort een tekstboekje uit met suggesties voor vieringen. Katholiek radiostation Nicaragua uit de lucht De Nicaraguaanse autoriteiten hebben woensdag voor onbe paalde tijd Radio Catolica, de zender van de rooms-katholieke kerk, uit de lucht genomen omdat dit station de nieuwsjaars- boodschap van president Daniel Ortega niet heeft uitgezonden. Het radiostation zond de van tevoren opgenomen rede niet uit toen deze dinsdag en gisteren via een nationale radio-uitzen ding was te volgen. Volgens een wet moeten radio en televisie regeringsmededelingen van nationaal belang uitzenden. Een medewerker van Radio Catolica zei dat men niet wist wanneer de boodschap moest worden uitgezonden. Volgens het ministe rie was de directeur wèl daarover gebeld. Radio Catolica is al verscheidene malen uit de lucht genomen na het uitzenden van preken. Verdraagzaamheid is vaak slechts een vorm van moeheid August Vermeylen Het moderamen (dage lijks bestuur) van de Ne derlandse Hervormde Kerk heeft de uitspraken van praeses ds. H. Huting over kerkelijke steun aan Zuidafrikaanse bevrij dingsbeweging ANC niet op de agenda gezet van de extra-synodevergade ring. Deze wordt 25 janu ari gehouden ter vervul ling van de vacature van secretaris algemene za ken. Reeds tweemaal eerder heeft het huidige moderamen (met Huting als praeses en dr. R. J. Mooi als scriba) een omstre den zaak niet voor de synode geagendeerd. Op de juniver- gadering kwam het gesprek met paus Johannes Paulus 2, waarover zowel ervoor als erna zoveel te doen was, niet op de agenda voor. In de „In formatienota", waarin het moderamen verslag doet over zijn werkzaamheden sinds de vorige synode, voor de no- vembervergadering werd met geen woord gerept over de „overplaatsing van dr. A. de Kuiper, secretaris algemene zaken van de Nederlandse Hervormde Kerk, die op zeer korte termijn een andere functie kreeg. Door van de zaak-Huting geen agendapunt te maken, voorkomt het moderamen dat de synode hierover besluiten kan nemen. Zowel voorzitter ds. L. J. Geluk als secretaris ir. J. van der Graaf van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk hebben laten weten dat Huting als praeses moet aftre den als de synode hem niet steunt in zijn opvattingen in zake steun aan het ANC. Het is overigens bepaald niet uitgesloten dat synodeleden uit Gereformeerde Bonds- kringen zullen trachten hier van alsnog een agendapunt te maken. Volgens de kerkorde kan de synode besluiten een punt aan de agenda toe te voegen. Dit geschiedde, op voorstel van het moderamen zelf, in maart 1984. Een week voor dien had de Gereformeerde synode zich tegen mogelijke plaatsing van kruisraketten uitgesproken. De hervormde synode besloot toen in een brief regering en parlement te vragen niet tot plaatsing over te gaan. (Overigens heeft de generale commissie voor de behandeling van geschillen en bezwaren van de Hervormde Kerk later deze brief nietig verklaard.) De ontmoeting tussen de paus en vertegenwoordigers van de Protestantse Kerken, op 13 mei in Paushuize te Utrecht, werd in de Informatienota voor de junivergadering niet genoemd. De Haarlemse pre dikant dr. K. Blei bepleitte toen deze zaak op de agenda van de najaarsvergadering te plaatsen. Dan is de zaak nog actueel, zo zei Blei, met het oog op een bezoek van een Protestantse delegatie aan het Vaticaan als voortzetting van het gesprek in Utrecht. Een andere reden voor Blei was dat de opvattingen van de praeses en de scriba nogal uit een liepen. Het moderamen deed daarop de toezegging te zullen bekijken of deze zaak als de apart agendapunt in november aan de orde zou ko men, hetgeen geschiedde. Tijdens de novemberzitting gaf dr. C. P. van Andel van het hervormd Rome-Refor- matieberaad een uiteenzetting over de bedoeling van het ko mende gesprek. Blei kreeg echter geen antwoord op zijn pertinente vraag aan Huting en Mooi wiens evaluatie van het gesprek met het pausbe zoek nu de mening van het moderamen vertolkte. Huting had, na in eerste instantie po sitief te hebben gereageerd, enkele dagen later een zeer kritisch commentaar gegeven. In een artikel in „Woord en Dienst" noemde Mooi veel meer positieve punten. Ter synode zwegen Huting en Mooi. Daar Blei niet aan drong, is het antwoord op zijn vraag nog niet bekend. Van het gesprek met de paus heeft het hervormd modera men noch in het openbaar noch vertrouwelijk ooit ver slag aan de synode (of de ge hele Hervormde Kerk) uitge bracht. Dr. R. J. Mooi Paus roept op tot vrede zonder grenzen Paus Johannes Paulus II heeft op Nieuwjaarsdag, de dag waarop de katholieke kerk vredeszondag viert, in de Romein se kerk van de jezuïeten zijn nieuwjaarsboodschap uitgespro ken. In de halverwege vorige maand al gepubliceerde bood schap riep de paus de mensheid op te bouwen aan een vrede zonder grenzen. Hij pleitte ervoor de barrières van ideologieën en systemen te slechten omdat alleen op deze manier een dia loog tussen mensen van goede wil tot stand kan komen. Het kerkbestuur van de H. Hartparochie in Breda heeft een kort geding aangespan nen tegen de parochianen die sinds het weekeinde de H. Hartkerk aan de Baronielaan bezet houden. De rechtbank wordt gevraagd de parochia nen te bevelen binnen 24 uur na betekenis van het vonnis het kerkgebouw te verlaten. Het kort geding dient mor genochtend voor de arrondi- sementsrechtbank te Breda. Dit heeft een der bezetters, P. de Jong, medegedeeld. In de dagvaarding, die op ou dejaarsdag aan de bezetters van de kerk werd overhan digd. wordt verwezen naar de mededeling van bisschop Ernst van Breda van eind april 1985 dat hij zich genood zaakt zag de parochie op te heffen en de kerk aan de ere dienst te onttrekken. De laat ste kerkdienst was gepland op zondag 29 december. Toen het de deken ter ore kwam dat de kerk bezet zou worden, zag het kerkbestuur zich genood zaakt de dienst af te gelasten om moeilijkheden tussen pa rochianen zowel tijdens als na de dienst te voorkomen. Ge daagden en hun sympathisan ten hebben zonder toestem ming van het kerkbestuur het slot van de kerk opengebro ken om zich toegang tot de kerk en de sacramenten te verschaffen. Verder handelen zij onrechtmatig daar ze on danks een sommatie weigeren de kerk te verlaten, aldus de dagvaarding. Volgens het kerkbestuur heeft de zaak een spoedeisend karakter aangezien in januari een deel van de inventaris, waaronder het orgel, naar een andere kerk zal worden over gebracht. Als tweede argu ment wordt schade aan het kerkgebouw genoemd daar dit niet is berekend op de per manente aanwezigheid van een groep bezetters. De actievoerders beraden zich op mogelijke stappen hunner zijds. Mocht de rechtbank het kerkbestuur in het gelijk stel len, dan zit er volgens De Jong weinig anders op dan de strijd te beëindigen. Aantal doopsgezinden kleiner, maar betrokkenheid werd groter „De vergrijzing van de gemeenten ging door, hun ledental liep van jaar tot jaar verder terug. De teleurstelling komt vooral voort uit het gevoel dat de ADS, de overkoepeling van de doopsgezinde gemeenten, zich niet werkelijk bezig houdt met de problemen van de gemeenten en hun kerkeraden. De nieuwe bestuursstructuur heeft de ADS niet dichter bij de ge meenten gebracht." Dit schrijft ADS-voorzitter ds. S. A. Vis in het „Doopsgezind Jaarboekje 1986" naar aanleiding van het feit dat 175 jaar ge leden de „Algemene Doopsgezinde Sociëteit ter bevordering van de predikdienst" werd opgericht. Sinds 1811 is de ADS het overkoepelende orgaan van de 138 Doopsgezinde Ge meenten in Nederland. Einde jaren '60, begin jaren '70 werd de neiging tot vernieu wing van de samenleving ook merkbaar in de Doopsgezinde Broederschap. De autonomie van de Gemeenten moest wor den opgeheven. „Het Broederschapsbelang moet prevaleren boven het Gemeentebelang." zo luidde de kreet. In het regle ment van 1975 wordt als centrale doelstelling genoemd: „Ver sterking van het geloofs- en gemeenteleven van de Broeder schap met het oog op de evangelische opdracht tot gemeen schap, dienst en verkondiging". Desondanks ziet hij ook enige positieve ontwikkelingen. Ho- wel de sterke teruggang van het aantal dopelingen (van 112 in 1982 naar 55 in 1985) anders doet vermoeden, is er volgens hem in verschillende gemeenten „een groeiende groep be langstellenden waaronder ook jongeren". De tweejarige cur sus doperse theologie voor vrijwillig kader, heeft driemaal zo veel deelnemers (ruim 40) als werd verwacht. In de laatste vijf jaar konden evenveel proponenten (aanstaande predikan ten) worden aangesteld als in de tien jaar ervoor. Weinig Nederlandse belangstelling voor Explo Er komt in 1990 een nieuwe Explo. Deze zal nog groter zijn dan Explo 85. Dat meldde Bill Bright, directeur van Campus Crusade for Christ, tijdens de slotdag van het congres, dat van 27 tot en met 31 december in honderd conferentiecentra in 54 landen werd gehouden. Bright reisde met een filmploeg de gehele wereld af. Hij was iedere dag vanuit een ander continent te zien tijdens het twee uur durende satellietprogramma dat via achttien satellieten over de gehele aarde is verspreid. Er was volgens Bright in Je wereld nog nooit zo'n geestelijke honger als vandaag. „Daarom moeten we oogsten; elke dag op een andere plek." Hoewel Explo 85 in Nederland in vergelijking tot andere lan den door weinig belangstellenden werd bezocht is er volgens coördinator Eugène Poppe nog steeds hoop. "Onze visie is vergroot. Wij hebben de Heer beter leren kennen. We hebben samen iets geproefd van Zijn werk in deze wereld. Ik denk dat Nederlandse christenen vooral luisteraars zijn. Ze zullen niet snel opstaan en iets gaan doen". Poppe gelooft dat men sen die toch zijn gekomen er veel aan hebben gehad. Het Nederlandse congres ging uit als een nachtkaars. Het laatste satellietprogramma werd bezocht door circa veertig mensen. Volgens een congresganger moeten Nederlandse christenen zich schamen. „Als ik zie wat mensen in Azië er voor over hebben gehad en hoeveel mensen er daar aanwezig zijn denk ik dat wij ons diep moeten schamen," zo zei een meisje Een jongetje uit Azië liet weten een biggetje twee jaar te hebben vestgemest en te hebben geslacht. Van dat geld ging hij naar Explo 85. Orthodoxe joden in Jeruzalem JERUZALEM Rabbi Mos- he Hirsch buigt zich over het enorme boekwerk met ver klarend commentaar op de Talmoed, dat voor hem op ta fel ligt. Binnen enkele secon den heeft hij de passage ge vonden die, wat hem betreft, zonder enige twijfel bewijst dat de zionistische staat een „walgelijk iets" is; een ketter se ontkenning van de zuivere Joodse leer. Deze mededeling komt niet als een complete verassing. Op weg naar de rabbi, die in het hartje van Jeruzalems ex treem-orthodoxe Mea Shea- rim district woont, kom je al genoeg aanwijzingen tegen. „Zionisten zijn geen joden, maar racisten" staat er op een bord voor een Jeshiva (rabbij- nenschool). „Militaire dienst nemen is een misdaad", waar schuwt een ander bord. Vrou welijke bezoekers van het dis trict worden dringend ver zocht zich zedig te kleden. Fo tograferen is riskant. Mea Shearim (Hebreeuws voor „honderd poorten") is een anachronisme, een 'Litou wen of Galicië uit de acht tiende eeuw dat terecht geko men is in het hedendaagse Is raël. een bewuste poging om de getto's van Oost-Europa te herscheppen. Hier wacht men op de Messias en de verlossing die alleen Hij kan brengen en probeert men de besmettelijke invloed van de moderne we reld buiten de muren van het district te houden. Uiterlijk ziet rabbi Hirsch er hetzelfde uit als de andere mannen die je door deze wijk ziet lopen en hoort praten in het zangerige Jiddisch. Over het keppeltje, dat zijn kale hoofd bedekt, draagt hij de platte hoed met brede randen; een lange zwarte mantel be dekt zijn van kwastjes voor ziene gebedshemd. Met zijn verwarde witte baard en dik ke brilleglazen ziet hij eruit als de rustige belichaming van de traditionele Joodse orto- doxie. Rabbi Hirsch en de kleine beweging die hij verte genwoordigt, voeren echter een bittere strijd tegen de zio nistische staat. Rabbi Hirsch, die vijftig jaar geleden in New York geboren werd, is de zogenaamde „mi nister van buitenlandse za ken" van de Neturei Karta beweging (Neturei Karta komt uit het Aramees de taal die Jezus sprak en be tekent „wachters van de stad"). In zijn meest recente diplomatieke actie heeft hij PLO-voorzitter Jasser Arafat gevraagd hem te benoemen tot minister van joodse zaken in een Palestijnse regering in ballingschap. Dodelijk serieus Je kan dit natuurlijk terzijde schuiven als zomaar een poli tieke truc, die op zich weinig effect heeft, net als de Neturei Karta „paspoorten" waarin misschien met het oog op Arabische kapers, op zoek naar joodse namen? ver meld staat dat de houder van het paspoort „een jood is, maar geen zionist en geen banden heeft met de nationa listische beweging die het Heilige Land heeft overgeno men en in een Zionistische staat veranderd heeft". Het wordt echter dodelijk se rieus bedoeld. „Individuele jo den hebben er altijd naar ge streefd naar Jeruzalem te ko men om op Gods land te wer ken", legt de rabbi uit. „Maar het is nooit de bedoeling ge weest dat de mensen hier massaal naar toe zouden ko men om basketbal te spelen of kanonnenvoer voor de zionis tische militaire machine te worden". Het is moeilijk de precieze in vloed van Neturei Karta of Hirsch in te schatten, aange zien de politieke praktijken van de extreem-orthodoxen net zo complex en moeilijk te doorgronden zijn als de reli gieuze teksten en commenta ren die ze bestuderen. Niet alle anti-zionisten in Mea Shearim zijn het met de rabbi eens. Sommigen veroordelen zijn bereidheid om met de media te praten en zeggen dat hij onrechtmatig de plaats van de vorige leider van de bewe ging, rabbi Amram Blau. overgenomen heeft. De buitenlandse politiek van rabbi Hirsch is misschien wel spectaculair en controversieel, maar de dagelijkse confronta tie met het Israël buiten Mea Shearim met „heidense" reclames voor badpakken bij voorbeeld baart de ex- treem-ortodoxe joden over het algemeen meer zorgen. Een jonge student aan (Je rabbij- nenschool, die vorige week in hechtenis werd genomen we gens het vernielen van een bushalte, deelde de rechtbank in Jeruzalem mee dat „de hei dense staat het recht niet had hem te veroordelen". Zevenentwintig procent van de inwoners van Jeruzalem is extreem-orthodox: een aantal dat niet genegeerd kan wor den, zoals burgemeester Ted dy Koliek al vaak tot zijn schade heeft ondervonden. Veel fanatieke orthodoxen weigeren bijvoorbeeld hun gemeentebelasting te betalen. Toen Koliek enkele jaren ge leden de riolering van Mea Shearim afsloot, legden de in woners gewoon zelf een sys teem aan. Plannen voor de aanleg van een voetbalstadion zijn stukgelopen op de krach tige oppositie uit de extreem- orthodoxe hoek. Ruimte voor een compromis is er niet. De rabbi ziet Israël het liefst verdwijnen. Mocht er een vredesakkoord met de Arabieren gesloten worden, dan wil hij dat Mea Shearim ingelijfd wordt bij de nieuwe Jordaans-Palestijnse federa tie. Rabbi Hirsch: „Misschien dat de PLO de Israëlische staat ooit zal erkennen: wij nooit. Want onze strijd tegen de zionistische maatschappij is een héilige strijd". IAN BLACK Copyright The Guardian Er is reden opgelucht adem te halen. De oudejaarsviering is voorbij en niet alleen in Den Haag maar ook in Leiden is de schade meegevallen, al is elke vernieling en zeker elke plun dering er natuurlijk één te veel. De vraag van een Haagse politieman via de mobilofoon of het nou beslist nodig was naar elk straatbrandje te worden gestuurd om de ernst te be oordelen, had tekenend kunnen zijn voor het hele verloop van de overstap van Oud naar Nieuw in de Residentie. Er waren echter toch ook enkele Hagenaars, die meenden het zorgvuldig in elkaar gezette scenario voor een zo prettig mo gelijke viering in de war te moeten schoppen. Op twee plaatsen in Den Haag nam dat zulke vormen aan dat de Mobiele Eenheid er zelfs aan te pas moest komen. Daarmee stak Den Haag toch enigszins ongunstig af tegen het rustige beeld van de jaarwisseling elders. Bij de Haagse politie had men daarbij stellig de indruk, dat opnieuw ele menten uit andere buurten uitgerekend naar de Schilders wijk waren gekomen om daar roet in het eten te gooien. De opvallende voorlichtingscampagne van de Haagse poli tie had natuurlijk ook tot gevolg dat er een speciale tv-ploeg naar Den Haag was gekomen om te registreren wat daar nu allemaal weer zou gebeuren. Vandaar dat de kijkers gisteren in het journaal heel nadrukkelijk met de Haagse beelden werden geconfronteerd. Die waren natuurlijk weinig verhef fend, maar voor wie zich de taferelen van voorgaande jaren herinnerde, bleek daar gelukkig meteen ook uit dat het alle maal nogal meeviel. De arrestaties in de week voorafgaande aan de jaarwisseling, gevolgd door die in de Nieuwjaarsnacht (in totaal 38), beloven nu te leiden tot een snelle berechting van de verantwoordelijke figuren. WAAR het precies aan gelegen heeft, dat het allemaal an ders liep dan menigeen vreesde? Aan de voorlichtingscam pagne van tevoren, aan de speciale films op de Haagse kabel, aan het weer, aan de arrestaties vooraf of aan andere maat regelen die in de wijken door de politie zijn genomen, het valt (nog) niet te zeggen. Eén ding is zeker: er is vooruitgang geboekt in de manier waarop in Den Haag het nieuwe jaar wordt ingeluid. Alleen al het simpele feit dat de schade door brandstichtingen die vorig jaar nog 2,5 miljoen gulden be droeg nu is geslonken tot anderhalve ton (uiteraard al tijd nog anderhalve ton te veel), stemt hoopvol. De Haagse politie is met het beteugelen van de uitwassen ongetwijfeld op de goede weg. Belangrijk is, dat men erin is geslaagd aan te tonen, dat het in wezen daarbij toch gaat om een betrekkelijk kleine groep, die er regelrecht op uit is rel len te schoppen. Dat men erin is geslaagd die personen niet alleen op te sporen en een deel van hen aan te houden, zou in dit verband wel eens van beslissende betekenis kunnen zijn. En zo kan het eerste commentaar in 1986 in elk geval positief van toon zijn. Later weer sneeuw. DE BILT (KNMI) De vorst wordt maar voor korte tijd uit ons land verdreven. De zachte lucht die vandaag ons land binnenstroomde, komt niet verder dan de Waddeneilan den. Morgen draait de wind in de loop van de dag naar het noordoosten. Daardoor stroomt weer koude lucht met tempe raturen onder nul naar het zuiden. Eerst zijn er perioden met regen te verwachten. De regen gaat echter van het noorden uit over in sneeuw. De komende nacht lopen de minimumtemperatuur uiteen van min 1 graad in het oosten van het land tot plus 2 graden in Zeeland. Morgen overdag liggen de temperaturen eerst overal boven nul, maar tegen de avond gaat het weer vrie zen, het eerst in het noorden. De wind waait aanvankelijk uit het zuiden, matig, kracht 4. In de middag wordt de wind noordoost en nêemt dan langs de kust toe tot hard, kracht 7. De volgende dagen moet wor den gerekend op lichte tot ma tige vorst en, vooral zaterdag, kan er af en toe nog wat sneeuw vallen. Zuid-Noorwegen: Half tot zwaar bewolkt en vooral zondag sneeuw. Overwegend lichte vorst, in het Gudbrandsdal strenge vorst tot min 18 graden. Denemarken en Zuid-Zweden: Half tot zwaar bewolkt en zaterdag af en toe sneeuw. Lichte tot matige Duitsland: Half tot zwaar bewolkt en vooral za terdag nu en dan sneeuw. Lichte tot matige vorst. Benelux: Half tot zwaar bewolkt en vooral za terdag af en toe sneeuw. In de nacht lichte tot matige vorst. Overdag tem peratuur om het vriespunt Britse eilanden: Veel bewolking en vooral zondag pe rioden met regen of natte sneeuw. Geen vorst van betekenis. Middag- temperatuur van 2 graden in Oost- Engeland en Schotland tot 8 graden in ierland. Frankrijk: Half tot zwaar bewolkt en vooral za terdag nu en dan sneeuw of regen. In de nacht plaatselijk lichte vorst Mid- dagtemperatuur van om het vries punt in het noorden tot 12 graden aan de Rivièra. Spanje en Portugal: Half tot zwaar bewolkt en voorname lijk in Noord-Spanje nu en dan re- fen. Middagtemperatuur van 6 gr in et binnenland tot 15 graden aan de Middellandse-Zeekust. Alpengebied Veel bewolking en perioden met sneeuw. Nul-graden-niveau tussen 1000 en 1500 meter, maar tijdens sneeuwval dalend tot aan de grond Veel bewolking en perioden met re gen, plaatselijk onweer. Middagtem peratuur van 3 graden in de Povlakte tot 15 graden op Sicilië. Kust van Joegoslavië: Perioden met regen en plaatselijk on weer. Temperatuur rond 13 graden. Lekkerbekje met bietjes en aardappelpuree karnemelkvla Nodig voor twee personen: 2 kant en klaar gekochte lekkerbekjes: 0,5 kg biet jes, zout, peper, uitje, 1 zu rige appel, 5 g margarine (1 theelepel aardappel meel); Vt tot 1 kg aardappelen, zout, 15 g margarine, melk, peper, nootmuskaat, peter selie of selderij; 1 lepel rozijnen, 25 g cus tard, 0,5 liter karnemelk, 35 g suiker, jam. Warm de lekkerbekjes lang zaam op in een vettige koe- kepan, gebruik steeds een kleine pit en reken er een kwartier voor. Schil rauwe bieten of ontdoe gekookte van het vel. Rasp de groente grof of schaaf haar in plakjes. Kook rauwe bieten in een half uur gaar in weinig water met zout. Stoof de gare bietjes tien mi nuten met peper, kleingesne den ui, grofgeraspte appel, margarine, zo nodig zout en een paar lepels water. Moch ten de bietjes na de tien mi nuten stoven wat nattig zijn, dan kan het vocht met aard appelmeel worden gebonden. Kook de aardappelen gaar in weinig water met zout, giet ze af, stamp ze fijn en maak er met margarine en melk een soepele puree van. Maak deze puree op smaak af met zout, peper, nootmuskaat en fijngeknipte peterselie of sel derij. Was de rozijnen, kook ze tien minuten in weinig water en laat ze op een zeef ui dek ken en afkoelen. Meng in de pan de custard met de helft van de karnemelk. Breng het mengsel stevig roerend aan de kook en voeg er van het vuur de suiker, de rest van de koude karnemelk en de rozijnen aan toe. Laat de vla onder af en toe roeren koud worden en garneer haar met jam. JEANNE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2