e v HTTïïTI TAFEL „Lijden is wezenlijk element van geloof" CcidóeGomatit weer Paus volgend najaar naar Frankrijk kerk wereld Braziliaanse bisschoppen op de bres voor Indianen Yaticaan verwerpt toelichting over afwijkend abortusstandpunt Braziliaanse priester wethouder geworden Prestatieplan verdient goede uitwerking ■WE. ,"iAI Onsmakelijk ACHTERGROND DINSDAG 31 DECEMBER 198S PAGIN1 JHSTÏS Koud Met een zuidelijke wind wordt vandaag drogere lucht naar ons land gevoerd. Mist hoeven we op de meeste plóatsen niet meer te verwachten. Er trek ken wolkenvelden over, maar de zon zal echt niet verstek la ten gaan. Het blijft koud. De middagtemperatuur komt in praktisch het gehele land niet boven nul. In het binnenland is de wind overwegend matig, aan de kust neemt ze later mo gelijk toe tot krachtig. Na mor gen komt een depressie vanaf de Atlantische Oceaan nader bij. De bewolking neemt dan weer toe en de kans op sneeuw of regen wordt vooral donderdag en vrijdag erg groot. De vooruitzichten voor mor gen tot en met zaterdag: Eerst droog met lichte tot matige vorst. Vanaf donderdag af en toe sneeuw of regen en moge lijk ook ijzel bij een tijdelijke temperatuursstijging tot rond of iet? boven nul. Wee rs voor Europese I het KNMI. geldig voc Noord-Duitsland: Morgen opklarin gen. donderdag vanuit het westen sneeuw. Matige vorst tot afnemende vorst. Benelux. Midden-Duitsland: Morgen Noord-Frankrijk Zuid-Duitsland: Morgen nog opklaringen maar in >pkomende be- -Frankrijk o| en mogelijk s 'olkt. Perio den met regen, vooral in noordwest- -Spanje en noord-Portugal. Middag- temperatuur meest 10 tot 15 graden. Alpengebied. Morgen opklaringen en in de dalen Op donderdag vanuit het westen opkomende sneeuw, gevolgd door regen beneden rond 1500 meter. Appelbeignets circa 20 stuks De benodigdheden zijn: 100 g zelfrijzend bakmeel, iets zout, 1 ei, 1 dl melk, 4 ap pels, frituurolie of -vet, poedersuiker. Meng bakmeel, zout, ei en melk tot een dik beslag. Schil en boor de appels en snijd ze in stevige schijven. Doop steeds een aan de steel van een houten lepel gesto ken appelschijf in het beslag en laat hem vervolgens in de warmet olie glijden. Bak de appelbeignets èn oliebollen goudbruin en presenteer ze met poedersuiker. Wie ap pelbeignets èn oliebollen bakt kan het beste de appel beignets het laatst bakken omdat deze nogal spatten spatten. Wat veel gedaan wordt is het wegzetten van de appelschijven met suiker (en kaneel). Door de suiker wordt de appel echter nattig en pakt daardoor het beslag niet goed aan. Het is daarom beter om de appelbeignets na het bakken met genoeg poe dersuiker te bestrooien. Menu voor donderdag: gebakken boterhamworst met veldsla en gebakken aardappelen vla met jambiscuits. Voor twee: 2 plakken bo terhamworst a 100 g, 15 g margarine; 150 g veldsla, 1 appel, uitje, 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, mosterd, 1 lepel olie; tot 1 kg aardappelen, olie of margarine, zout; 0,5 liter gele vla, paar bis cuits, jam. Bak de plakken worst in hete margarine bruin. Meng veldsla met grofge- raspte appel, fijngesneden ui en een sausje van azijn, zout, peper, suiker, mosterd en olie. Besmeer biscuits dun met jam, duw ze in de schaal(tjes) in stukjes en leg er de vla op. Garneer met een paar stipjes jam. Menutip voor morgen: nieuwjaarsstamppot (zoute snijbonen, witte bonen en aardappelen) met worst ci- troenrijst met vla. JEANNE Paus Johannes Paulus II zal volgend jaar van 4 tot 7 okto ber een bezoek brengen aan Frankrijk. De paus zal aanko men in Lyon, en zal in de da gen daarna bezoeken brengen aan de plaatjes Ars-sur-For- mans, Paray-le-Monial en An- necy. Ars-sur-Formans is de plaats waar de priester Jean-Baptiste Marie Vianney werkte, die in 1925 heilig werd verklaard. In Paray-le-Monial zou de non Marguerite-Marie Alacoque, die in 1672 tot deze orde toe trad, zijn bezocht door Chris tus. In Annecy leefde en werkte Francois de Sales, die in 1593 bisschop van Geneve werd. Hij is de auteur van "In leiding tot een Vroom Leven" en "Verhandeling over de Liefde van God," destijds in vloedrijke werken. De dag van vandaag ziet r pas goed bij het licht morgen. AZIATISCHE INBRENG IN WESTERS CHRISTENDOM „Het lijden is een onver vreemdbaar element van het christelijk geloof. Dit aspect, doorleefd in het Aziatisch christendom, zou wel eens een van onze bijdragen kunnen zijn aan het internationa le christendom, omdat de kerk in Azië geboren is vanuit het lijden". Ajith Fernando's ogen schit teren achter de brilleglazen als hij.dit vertelt, hij zit op het puntje van de stoel en zijn handen ondersteunen zijn woorden. Ajith Fernando is de directeur van Youth for Christ op Sri Lanka. Dezer dagen is hij in Nederland om het congres „Samensmeden" van Youth for Christ Neder land in Apeldoorn bij te wo nen. Als vertegenwoordiger van de Derde Wereld vertelt hij over het leven van de christenen in Sri Lanka en over de relatie van de chris tenen daar met de christenen in de Eerste Wereld. Hij heeft er een duidelijke vi sie op. Hij meent dat de christenen uit de Derde We reld aspecten kunnen aan dragen die hier wat zijn blij ven liggen. Te denken valt dan aan het lijden. De bijbel is duidelijk op dit punt. meent Ajith Fernando. In het evangelie van Johannes wordt het kruis van Christus aangeduid met „de glorie van Christus" en Paulus maakt duidelijk dat hij er naar streeft het lijden van Chris tus te delen. Daarom zal een christen, die vanuit de bijbel wenst te leven, bereid zijn het lijden van Jezus aan te vullen, aldus Ajith Fernando. „In het westen weten de christenen wel dat het lijden een bijbels aspect is. maar ze rekenen er onvoldoende mee. Het is niet als basisrealiteit in hun leven geïntegreerd. Veel boeken uit de westerse we reld die wij in Azië lezen, handelen dan ook wel over de vreugde van het christen dom, maar ze zwijgen over het lijden". „Veel westerlingen weten in hun dagelijks leven blijkbaar slecht om te gaan met de fac tor van het lijden. En ik vraag me af, of dat niet een van de redenen is waarom ze ook mensen die een slecht huwelijk hebben, zo snel ge neigd zijn om te scheiden. We weten toch dat het huwe lijk óók lijden is. De vreugde van het huwelijk is dat je sa men lijdt". „In het westen heerst de mo raal van „hire and fire" (huur en ontsla). Alles moet efficiënt zijn, moet zo weinig mogelijk tijd kosten. Op Sri Lanka is dat anders. Als ik daar een cheque wil innen, ben ik zo een uur kwijt. Dat is normaal en daar heb je mee te leren leven. In zo'n land leer je, dat er talloze dingen zijn. die je anders zou willen hebben. Maar die wensen blijven onvervuld. Wij hebben geleerd te lij den". In het verleden hebben theo logen met een „lijdens-ideo- logie" geschermd. Onder het motto van „stil maar wacht maar, alles wordt nieuw", werden talloze misstanden goedgepraat. Dat is niet Ajith Fernando's opzet. Het lijden is niet bedoeld om de be staande situatie te rechtvaar digen. maar juist als aan klacht tegen het bestaande Ajith Fernan do: „Lijden is basisrealiteit onrecht. „Dit lijden wordt ge boren uit dienstbaarheid. Om samen met de armen te vech ten tegen de misstanden. En om solidair te zijn met hen". Die solidariteit is voor Ajith Fernando het uitgangspunt voor een zinvolle ontwikke lingshulp en missiologie. Ei genlijk zijn er twee mogelijk heden zo verduidelijkt hij. „Een hulpverlener kan ron drijden in een dure auto, waarmee hij weliswaar in vijftien minuten op de plaats van bestemming is, maar waarmee hij zichzelf boven de gewone mensen plaatst. Of de hulpverlener moet net als de locale bevolking mqt de bus gaan. Hij is dan wel anderhalf uur onderweg, maar hij voelt in die tijd het zelfde als iedereen. En hij heeft tijd daar over na te denken. Veel hulpverleners kunnen dat niet. Ze willen alles snel snel. Daardoor mis sen ze het gevoel voor de be volking. Ze werken puur planmatig. Echte hulp kan niet vanuit afgeronde wester se programma's in twee, drie jaar worden uitgevoerd. Ech te hulp vraagt zendelingen, die bereid zijn jaar in jaar uit in Sri Lanka te werken". Contact Ajith Fernando is naast zijn directeursfunctie bij Youth for Christ actief als predikant in een Methodistenkerkje aan de rand van Colombo. Daar ervaart hij dagelijks wat het is om als christelijke minderheid van 7 procent te werken onder een meerder heid van boeddhisten. In zijn contacten met de andere reli gies heeft hij geleerd, dat er in iedere religie wel iets goeds zit. Als christen is hij ook graag bereid van ande ren te leren. Maar bij die openheid voor andere gods diensten is hem tegelijk dui delijk geworden dat het hart van het evangelie onver- vreembaar is. Daarover kan geën compromis gesloten worden. Dat is de heilsbood schap van de genade. Dat is het unieke van het christen dom. Dat is het onopgeefba re, aldus Ajith Fernando. En dat is voor hem ook het mo tief om evangeliserend bezig te zijn. Op Sri Lanka zelf heeft het christendom een bemiddelen de functie kunnen spelen tussen de Tamils en Singale- zen, die elkaar de laatste ja ren op bloedige wijze in de haren gevlogen zijn. De meeste Singalezen op Sri Lanka zijn boeddhist en de Tamils zijn veelal hindoe. Het christendom bestaat uit beide bevolkingsgroepen. In het verleden hebben de christenen oproepen tot ver zoening gedaan. De Angli caanse bisschop Lakshman Wickremasingke heeft in dit opzicht naam gemaakt. Tij dens de onlusten die in 1983 zijn losgebroken, hebben vele christenen hun huizen ter be schikking gesteld voor vluch tende Tamils. Zo heeft de kerk mee kunnen helpen aan de opbouw van Sri Lanka. Bij alle> goede dingen die de kerk op Sri Lanka kan doen, blijft het wel zaak in beschei denheid te opereren, aldus Ajith Fernando, omdat de kerk een koloniaal verleden heeft, en door velen daarom ook nu nog in verband wordt gebracht met het kolonialis- KLAAS VAN DER KAMP Bijbelweek over „het lied van twee vrouwen Zondag 26 januari is de jaar lijkse Bijbelzondag en de voor bereidingen daarvoor zijn in vele plaatsen in volle gang, zo dat de kerkdiensten en samen komsten daar een bijzonder karakter kunnen dragen. In verschillende kerken wordt aan deze zondag meteen een hele bijbelweek gekoppeld. In weer andere kerken en ge meenschappen wordt deze zondag al wel over het thema van dit jaar - „Het lied van - gesproken, volledige bij belweek pas later gehouden. De plaatselijke werkgroepen of liturgie-commisisies maken gebruik van de aanwijzingen en suggesties, die zijn opgeno men in een brochure, uitgege ven door de Raad voor Con tact en Overleg betreffende de Bijbel (RCOB). Deze raad is reeds in 1967 ontstaan als overlegorgaan tussen de ker ken en de bijbelorganisaties. Thans hebben daarin 14 ker ken en geloofsgemeenschap pen en 5 bijbelorganisaties zit ting. Sinds 1977 hebben deze instanties jaarlijks een bijbel zondag/bijbelweek ingesteld, waaraan steeds meer plaatsen meedoen. Voor de kerkgan gers is een folder gemaakt, waarin de gekozen bijbeltek sten (de liederen van Hanna en Maria) zijn opgenomen met hoe deze le- rialen zijn tegen een beschei den vergoeding van onkosten verkrijgbaar bij het bestela dres van de RCOB, Postbus 620. 2003 RP Haarlem. De radio geeft op verschillen de manieren aandacht aan deze bijbelzondag: donderdag 23 januari in de door de NCRV uit te zenden dienst van de Alle-Dagkerk met als voor ganger ds. J. Broertjes uit Rijs wijk over: „Solozang of sa menzang?" en in het NCRV- programma Globaal diezelfde middag, waarin drs. N. K. van den Akker uit 's Hertogen bosch, voorzitter van de RCOB, hoofdpersoon is. Voorts gaat voor de KRO-radio zon dagmorgen 26 januari in de ru briek „Ter overweging" mw. drs. J. M. van Bolhuis uit Am sterdam op deze bijbelzondag in, terwijl op maandagmorgen 27 januari ds. Broertjes als se cretaris van de RCOB in „Mo ment" voor de NCRV-radio commentaar geeft op hetgeen deze bijbelzondag verder wil uitwerken: het onderstrepen van de betekenis van de bijbel, het bijbellezen en het totale bijbelwerk. 2287 RB Rijswijk, tel. 070- Nederlandse Hervormde kerk Beroepen: te Vroomshoop J. W. endshorst te Rijssen (zendings- pleeghuis Egmontshof te Oud Beij- erland H. J. van Laren, kandidaat te Baarn. Aangenomen: naar Venlo T. A D. W. Aris te Ammerstol. Aangenomen naar Rotterdam-Kra lingen H. A. van Til. kan< Haarlem. Bedankt voor A. Carstens te Middelharr gemeente Exodus). woerd, die bedankte Viegen, Olympiaplein 166 4 hoog. Christelijke Gereformeerde Ker- „In Brazilië zijn deze eeuw tachtig Indianenvolkeren uit geroeid en staan acht andere volkeren op het punt te ver dwijnen. De geschiedenis, van de Indianen in Brazilië is ge durende vijfhonderd jaar Westerse overheersing een geschiedenis van diefstal, bloed en dood geweest." Dit schrijft de Braziliaanse bisschoppenconferentie in haar boodschap voor de zoge naamde broederschapscam pagne 1986. Deze heeft als ti tel meegekregen „Grónd van God, grond van broeders". De bisschoppen willen met deze campagne streven naar hervorming van het grond bezit in de grote steden en op het platteland, waar twaalf miljoen landloze boeren wo nen. Zij pleiten voor het af bakenen van de 347 gebieden waar de Indianen wonen. De bisschoppenconferentie, die formeel de campagne voor „een werkelijke en moedige grondhervorming" op de vooravond van de vas tenperiode begint (12 februa ri), meent dat de huidige re gering de grond- en agrari sche politiek van het vorige (militaire) bewind nog niet ingrijpend heeft veranderd. Slechts 1,2 procent van de grondbezitters bezit 45,8 pro cent van alle vruchtbare grond. Daarentegen bezit 50,4 procent (kleine) L slechts 2,4 procent grond. boeren Het Vaticaan heeft „toelich tingen" verworpen van vrou welijke religieuzen in Ameri ka die vorig jaar een adver tentie hadden ondertekend waarin meer dan één stand punt over abortus als legi tiem rooms-katholiek werd aangeduid. Het Vaticaan heeft gedreigd de religieuzen uit de orde te zetten als zij hun standpunt niet herroe pen. De advertentie in de „New York Times" verscheen in oktober 1984 tijdens de ver kiezingscampagne voor het Amerikaanse presidentschap. De organisatie „rooms-katho- lieken voor een eigen keuze" reageerde met de pagina-gro te advertentie op aanvallen, die de rooms-katholieke hië rarchie deed op onder ande ren Geraldine Ferraro, na mens de Democratische Par tij kandidaat voor het vice- -presidentschap. Conservatie ve bisschoppen, onder wie aartsbisschop John O'Connor van New York, verweten de „running mate" van Walter Mondale dat zij als belijdend rooms-katholiek niet het recht had voor een vrije abortus te pleiten. De adver tentie werd door ruim 100 personen ondertekend, onder wie drie priesters en 24 vrou welijke religieuzen. Onder druk van het Vaticaan hebben de priesters inmid dels hun standpunt ingetrok ken. Bovendien hebben zes religieuzen laten weten dat ze niet langer door het Vati caan worden vervolgd. Over de concessies die ze hebben moeten doen, willen deze re ligieuzen geen mededelingen verstrekken. Na een besloten beraad van drie dagen over deze kwestie hebben de religieuzen laten weten dat het Vaticaan zowel mondelinge als schriftelijke toelichtingen heeft verwor pen die hun oversten hadden ingediend. Curiekardinaal Jean Jerome Hamer, hoofd van de Congregatie voor de religieuzen, heeft geëist dat de abortus onderschrijven. „We zijn nu aan het eind van ons Latijn. Er valt voor ons niets meer toe te lichten," al dus Jeannine Gramick van de Zusters van Notre Dame. Zij had tweemaal een toelich ting naar het Vaticaan gezon den. In een daarvan had ze haar steun uitgesproken voor de „traditie" van de R.K. Kerk over abortus. Zuster Jeannine zei niet te weten of het Vaticaan zijn dreiging zal uitvoeren en de moeder-o versten zal dwingen de reli gieuzen uit de orde te zetten. „Ik ken niemand die 'nog een stap verder wil gaan," aldus Barabara Ferraro (geen fami lie van de politica). Een op lossing kan er volgens haar alleen maar komen als kardi naal Hamer zelf erkent dat hij fout heeft gehandeld. „Het is een typisch voorbeeld van machtsmisbruik door het Vaticaan. We hebben twee maal een toelichting gezon den, maar dat zijn er twee te onomwonden het veel geweest. We hadden he- i de De Braziliaanse stad Fortale- za heeft vanaf 1 januari een geestelijke als wethouder van onderwijs. Pater Haroldo Coelho is door de linkse ar beiderspartij voor deze post aangetrokken. Hij heeft hier voor toestemming gekregen van de aartsbisschop van Fortaleza, kardinaal Aloisio Lorscheider. Wel moet hij zijn priesterfunctie neerleg gen. Pater Coelho, die be kend staat als „de sandinis tenpriester" wegens zijn sym pathie voor het bewind in Nicaragua, heeft voor de aan vaarding van de wethouders- functie toestemming ge vraagd aan kardinaal Lor scheider. Hoewel het cano nieke recht uitoefening van openbare functies door gees telijken afwijst, besloot de vooruitstrevende kardinaal een uitzondering toe te staan onder voorwaarde dat de priester zijn parochie verlaat en andere pastorale functies neerlegt. Wel mag pater Coelho de mis blijven opdra gen, dopen en met een ande re priester pastorale activitei ten verrichten. De leider van de arbeiders partij, Luiz Inacio da Silva Lula, noemde het afgelopen weekeinde zijn partij „mar xistisch". Daarbij riep hij zijn partijgenoten op naar de wa pens te grijpen als een even tuele verkiezingsoverwin ning van de arbeiderspartij ooit door een staatsgreep on gedaan zou wordèn gemaakt. Kardinaal Paulo Everisto Arns, aartsbisschop van Sao Paulo, wees zo'n gewapende reactie van het volk af. Wel stemde hij in met de uitlatin gen van Lula, dat in een de mocratie niet alleen wordt gestemd maar dat het volk ook controle moet uitoefe- Angelico Sandalo, die bekend staat als de arbeiderspriester van Sao Paulo, verzekerde „dat de grote toekomst van de arbeiderspartij niet schuilt in het dromen over wapens, maar dat haar werkkracht in de bewustmaking van het volk is gelegen". Oud wordt nieuw !cmen i 984. Vo vordt re Het is traditie dat met oud en nieuw veel lawaai wordt fci maakt. Die gewoonte herinnert aan de gedachte dat de de geesten kunnen worden verjaagd. Het maken van vi de oudejaarsnacht heeft een soortgelijke achtergrond: nieuwe jaar dat als een donkere toekomst aan de hemel moet worden verlicht. Want dan is het komend jaar bedreigend. In de nacht van oud op nieuw houdt de mens zich bezig verleden en toekomst. Terwijl velen met geknal proberei angst voor het nieuwe jaar te overstemmen, wordt door deren stil verdriet geleden. Mensen móeten voor het ee zonder een dierbare de drempel van het nieuwe jaar ervaren de toekomst als een woeste zee zonder baken, gaat dat elk jaar opnieuw op de laatste avond van het ja een eenzame terugblik in tranen of een vooruitzien SOMS wordt in de kerk op oudejaarsavond uit het nieuwi tamentische boek Openbaring gelezen. Daarin schrijft apostel Johannes ook over een wissel naar de toekomst. I oude zal hebben afgedaan; God maakt alles nieuw. In visioen ziet Johannes het nieuwe jaar dat een eeuwighi duurt: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar de niet meer is. En hij hoort een stem die zegt: „Elke traan hun ogen zal Hij drogen. De dood zal er niet meer Rouw, jammer en pijn zullen niet langer bestaan. De ding van vroeger zijn voorbij". De wereldlijke tijd geeft bijna het einde van het jaar Maar in de kerk is het nieuwe jaar al begonnen. Het is mers advent geweest het begin van het kerkelijk jaar uitmondend in kerst. De kerk loopt op de tijd vooruit; zij gint het nieuwe jaar vanuit het visioen van Johannes waai het oude jaar voor altijd voorbij is en het nieuwe duurt. Dót is de troost in het verdriet en in de angst. Dit ou jaar en het komende nieuwe jaar gaan voorbij, want brengt de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waar de jar niet meer tellen. Het jaar 1986 ligt onder het beslag van komende werkelijkheid. Daarom mag 1986 heten: Anno E mini, een jaar van onze Heer. endgem yking: i conomis stl iet eerst iin negen d MINISTER Rietkerk van^binnenlandse zaken heeft in nota aan de Tweede Kamer aangekondigd, dat hij begin vt IP gend jaar een prestatieplan laat uitwerken. Dit plan moet grofweg op neerkomen, dat ambtenaren die goed werk lev :e! ren en meer presteren, in de toekomst kunnen rekenen ei een extra financiële beloning. De bedoeling van dit plan uiteraard het efficiënt werken en de creativiteit van ami naren te bevorderen. De minister hoopt dus met een e: prikkel een grotere inzet van het totale ambtenarencorps bewerkstelligen. P i DEN I ook vi gespre het .ijdens 'eestje ister jrenla lingen ils g" nel weer [elijki a tens: ftieuw De achterliggende gedachte zal ongetwijfeld zijn dat bij e|én d; grotere inzet het werk door minder mensen kan worden v« rfeHar richt. Het plan van minister Rietkerk verdient zich dus het ware zelf terug. En zodoende zou via een omweg de het regeerakkoord gemaakte afspraak het ambtenarenapp raat te verkleinen alsnog kunnen worden gerealiseerd. iet toe is het aantal ambtenaren bij de rijksoverheid allei per s{ maar gegroeid. Een doorn in het oog van de lagere overh fedëre den, met name de gemeenten, die gedwongen door de bezi Tropi: nigingsmaatrelen van de minister, daarin al een heel ei regen zijn gevorderd. veel een ii De minister meent dat in het plan onder meer een regelii reken voor incidentele extra beloningen moet worden opgenomegeen Dat klinkt heel redelijk, is het op zich ook wel, maar dat i baar in de uitwerking de nodige problemen geven. Een voorbee éen c daarvan diende zich vlak voor kerst in Leeuwarden a«imeest waar de nieuwe commissaris van politie aan zes van zijn be Jan I te mensen een extraatje van vijfhonderd gulden gaf als bel iwoldc ning voor strikt individuele prestaties. De niet uitverkoreivr vonden prompt dat hun grof onrecht werd aangedaan. Het ligt voor de hand, dat het prestatieplap straks niet i leen gaat gelden voor rijksambtenaren, maar ook van toep»»1'1 sing zal zijn op ambtenaren van lagere overheden, ProvinC![Jeboe? gemeenten, en in een later stadium wellicht ook op tren riQ( volgers. Er kunnen zich dan tal van nu al voorspelbare pr u.e blemen voordoen. Wanneer komt dan bijvoorbeeld iemai nadert uit het onderwijs voor een incidentele extra beloning in t merking? Als hij of zij leerlingen aflevert met hogere cijfe Fa- dan collega-docenten? Of wanneer komt iemand van de nigingsdienst voor zo'n extra beloning in aanmerking? hij of zij meer zakken dan de collega's ophaalt? We moetlfjomer er allemaal niet aan denken. In de nota aan de Tweede Kamer noemt de minister echt ook tal van voorstellen die ons wel aanspreken. Hij wil bi, voorbeeld, teneinde de doorstroming binnen de rijksdiensti leken te bevorderen, dat topambtenaren in beleids-, staf- en algden beheersfuncties nog maar voor vijf jaar worden P°6^d noemd, met de mogelijkheid van een herbenoeming vo ^A' hooguit nog eens vijf jaar. De minister werkt ook herziening van de regels over rechtsposties van ambtenar#dig, bij herplaatsing en ontslag. Tevens wil hij dat de centrale d®s partementale organisaties verder worden verkleind om b -V reaucratische procedures te beperken. Ook wordt daarbij b ^4?, keken of de verzelfstandiging van diensten met eigen y< )e -l twoordelijkheden voor de financiën, mogelijk is. De min y, ter wil voorts dat er meer aandacht wordt gegeven aan hpiaam: management. Er worden hiertoe speciale opleidingen leven geroepen alsmede een systeem om ambtenaren met li rcn dinggevende capaciteiten eerder te ontdekken. Daarom ve r dient het plan van minister Rietkerk in hoofdlijnen ai 'XI aardering. Naar we hopen zal 'de uitwerking niet al te laf KLlI op zich laten wachten. Schip kilo I heroïi vier die dc b yan j De Tros vergastte televisie-kijkend Nederland gisteravoi y?p| laat op een speciale aflevering van TV-Privé, gepresenteef^ door Henk van der Meyden. Het woordje speciaal kreeg - keer wel een heel bijzonder invulling. Onder de noemer kracht van de lach" ontving de Telegraafjournalist beken Nederlanders die van de humor hun beroep maken. Gehi onverwacht liet Van der Meyden echter ook zeer uitgebrei |j beelden zien van de stervende Britse komiek Tommy O5 per, die vorige jaar tijdens een voorstelling een hartverlal ming kreeg. Een wel erg onsmakelijke finale van een pf gramma dat als luchtig werd aangekondigd, althans v. want wie draaide na de eerste verbijstering niet onmiddell i, de knop om? Van der Meyden bevestigde voor de zoveel keer zijn reputatie, dat hij geregeld menselijke waarden 1 het oog verliest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2