Het cynisme van de
hedendaagse kerstkaart
Tsjechow los van Rusland
in weinig pakkende Meeuw
ACTEUR JOHAN WALHAIN
IN WASSENAAR OVERLEDEN
Jubileum gevierd
met kerstconcert
bioscopen
iNA inf
JNST
CtfidAcSoatant
MAANDAG 23 DECEMBER 1985 PAGINA 11
EZONDHEID JORIS IVENS
AAT VOORUIT
se"^^'KING In de gezondheidstoestand van de Neder-
r Z'dse cineast Joris Ivens (87), die onlangs met een
edt, ee ire longontsteking is opgenomen in een ziekenhuis
:hef ^Peking, is een lichte verbetering opgetreden, zo
sen vei iben Franse artsen vandaag bekendgemaakt. De
Loght ien waren speciaal naar de Chinese hoofdstad ge-
e chau gen om de bejaarde filmer er weer bovenop te hei-
Berg ei. Ivens ligt nog steeds op afdeling intensive care.
ondei artsen gaan er evenwel vanuit dat hij deze week
>en kr< ®r za^ zUn hersteld dat hij eventueel naar Frankrijk
Tukkei1 worden overgebracht. Ivens heeft vorige week
i door 1 tracheotomie ondergaan, waarbij een kunstmatige
le Bon n'n^ 'n c'e ^uc^tpijp wordt aangebracht. Ivens, die
11e m<160 omvangrÜke reportage over China op zijn naam
ft staan („Hoe Yugong de bergen verzette"), was
er de Volksrepubliek teruggekeerd om - met subsi-
1 van het Franse ministerie van cultuur - een nieu-
'ilm te maken, getiteld „De Wind".
Mr. B. Schmitz
herbenoemd als
KRO-voorzitter
HILVERSUM Het bestuur van de KRO
heeft mr. B.A. Schmitz (53) voor een periode
van vijf jaar herbenoemd als voorzitter. Tot
vice-voorzitter is gekozen de heer J. van
Wegberg uit Eindhoven, die namens de Ne
derlandse Katholieke Schoolraad in het
KRO-bestuur zitting heeft. De nieuwe se
cretaris van het bestuur is de heer L. Deri-
ga Hij volgt KRO-medewerker D. de Vree
op die onlangs gebruik heeft gemaakt van
de regeling voor vervroegde uittreding. Het
dagelijks bestuur van de KRO bestaat uit
negen personen, aangevuld met voorzitter
Schmitz en de bisschoppelijk adviseur, dr
A H. Eijsink, hoogleraar aan de Katholieke
Theologische Hogeschool Utrecht.
Achtjarige pianist
maakt furore
FOLKESTONE Een 8-jarige jongen
uit Folkestone heeft gisteren een staande
ovatie gekregen als iongste solo-pianist
die ooit bij het Royal Philharmonic Or
chestra heeft gespeeld. Frederic Kempf
gaf een elegante uitvoering van het eer
ste deel van een pianoconcert van Mo
zart in een uitverkochte zaal in zijn
woonplaats. De jonge Kempf zei dat hij
niet zenuwachtig was. „Ik voel me heel
bijzonder. Ik vind de aandacht heel pret
tig. Ik ben niet opgewonden, hoewel ik
wel heb uitgekeken naar het concert van
vandaag", aldus de jeugdige pianist. Diri
gent Arthur Davison voorspelde dat als
de jonge pianist hard werkt en zijn bui
tengewone beloften waar maakt, hij het
zeer ver zal schoppen.
WASSENAAR De acteur-regisseur Johan Walhain (60) is gisteren in
Wassenaar aan een hartaanval overleden. Walhain verwierf onder meer
beroemdheid bij toneelgroep Theater waar hij in 1953 debuteerde en waar
hij in 1960 in de artistieke leiding kwam. Walhain werd geboren in Band
ung. Als 16-j^rige scholier kwam hij in Nederlands-Indië met Wim Kan in
contact en mocht hij meespelen in jeugdstukken. Toen de Japanners Ne
derlands-Indië overvielen kwam daar een einde aan. Beiden gingen tot de
bevrijding in een Jappenkamp. In 1946 kwam hij naar Nederland waar hij
ging spelen bij het volkstoneel. In 1951 kwam hij bij het Amsterdams To
neel Gezelschap van Albert Van Dalfsum. Naast Jan Musch op diens af-
scheidstoernee speelde hij in „De Spaanse Brabander" van Brederoo de rol
van Robbeknol. Bij de toneelgroep Theater speelde hij vele rollen, waaron
der die in „Wachten op Godot" van Samuel Beckett. Bij de Nederlandse
Comedie vervulde hij belangrijke gastrollen, zoals in „De gijzelaar" van
Brendan Behan en in „Rinoceros" van Ionesco. In 1962 beeindigde hij we
gens ziekte zijn toneelcarrière.
ins Snijders en Wim van den Heuvel in een scène uit
Meeuw.
Hoe houden we Tsjechow
zo ver mogelijk weg van
diens Rusland, als alles
overheersende plaats- en
tijdsaanduiding? Dat lijkt
de vraag die regisseur
Guido Jonckers bezig
heeft gehouden bij zjn re
gie van Tsjechows stuk De
Meeuw (1895.) bij de Haag
se Comedie. Geen samo
wars, geen extra-Russi
sche details, maar bijna
Engelse, modern-klassie
ke kostuums en een veel
heid aan kleine anachro-
nismes. In een opvoering
met veel van de jongere
acteurs van het Haagse
gezelschap kwam er zo
een Meeuw tot stand die
(ook al door het theater
waarin gespeeld werd)
iets had van kamertoneel.
Haagse Comedie: De Meeuw door
Anton P.Tsjechow. Vertaling: Chiem
van Houweninge en Ton Lutz. Met:
Trina Snijders, Gijs Scholten van
Aschat, Wim van den Heuvel, Filip
Bolluyt. Regie: Guldo Jonckers. Pre
mière: zaterdag. Tot en met 19 fe
bruari diverse voorstellingen.
Tsjechow spelen is moeilijk. In
diens stukken wordt meestal
een veelheid aan thema's aan
gesneden, die allemaal even
belangrijk zijn. Zet je zijn
„verhalen" koel in feiten op
papier, dan zit je vaak met het
geraamte van een melodrama
van het zuiverste water: Een
oudere actrice die haar zoon
schromelijk verwaarloost, een
zoon die zich probeert los van
haar te bewijzen via vernieu
wende artistieke ideëen en on
gelukkig daarin en in de liefde
een zelfmoordpoging onder
neemt, het meisje waarvan hij
houdt dat valt op een wel ge
arriveerde schrijver die de
door haar geboden verleiding
niet weerstaat en haar leven
vernielt.
Om hen heen allemaal mensen
die niet geworden zijn wat ze
wilden zijn, niet kregen wie ze
hadden willen hebben. De
Meeuw is, zoals alle Tsjechow-
-stukken, een bundeling van
menselijke onvervuldheid en
onmacht. Het is ook een gene
ratieconflict: De ouderen die
hun lege status quo via verre
gaand egoisme nog handha
ven, de jongeren die zoeken
naar idealen, naar artistieke
zuiverheid, maar evenmin
ontkomen aan eenzelfde egois-
Tsjechows kracht zijn de tus-
sentonen in die zware stof: Het
is lachen en huilen tegelijk om
die ongelukkige en modderen
de medemens. Voor een jonge,
nog weinig ervaren regisseur,
om je tanden op stuk te bijten.
Jonckers deed dat voor een
deel. In een wat nadrukkelij
ke, door het kleine Diligentia-
-plankier opgedrongen mi-
se-en-scène komt hij tot knap
pe resultaten als er twee ac
teurs op het toneel staan: de
liefdesscènes tussen de jonge
Kostja en Nina, de herverove
ring door zijn moeder (knappe
rol van Trins Snijders) van de
haar ontglippende schrijver
Trigorin. Scènes die direct en
modern zijn door hun lichame
lijkheid. Maar het geheel blijft
te vlak, het dubbele van Tsje
chow ontbreekt, er zijn geen
tussentonen en daardoor is er
nauwelijks mogelijkheid de
tragiek te profileren. De
Meeuw wordt zo een „Engels"
aandoend soeietystuk, dat
traag voortkabbelt en je koud
laat. En dat is het slechtste dat
je bij Tsjechow kan gebeuren.
BERT JANSMA
Sting bewijst
vakmanschap
ing met Dream ot the Blue Turt-
-toernee. Rijnhal Arnhem, za-
Het publiek wachtte er op,
aterdagavond in de Arn-
emse Rijnhal. Nadat Gor-
on 'Sting' Sumner zijn twee-
e uitgebreide toegift had ge-
mgen werd er al luidkeels
Russians Russians" gescan-
serd. Terwijl iedereen dacht
at de ex-onderwijzer en het
luzikale manusje-van-alles
rug zou keren om zijn laat-
e single te zingen, de eerste
lanken kwamen namelijk al
it de boxen, gingen de lich-
(n plotseling aan: het con-
?rt was tóch ten einde. Na
m moment van teleurstel-
ng bleef het publiek echter
aan en zong het nummer
oldaan en gebroederlijk zelf,
iet het laatste restje van de
imiddels aangetaste stem-
anden. Er was namelijk
een reden tot klagen, het
mmalige concert was
rerkelijk subliem.
„The Dream Of The Blue
Turtles" waarvan hij alles
speelde, op „Russians" na.
Het summum was „One
World (Not Three)", subliem
verweven met „Love Is The
Seventh Wave". De twee uit
gebreide toegiften, met werk
van alle Police-elpees, schon
ken het publiek en de muzi
kanten zichtbaar voldoening.
Kortom: een perfecte samen
werking tussen blank en
zwart die navolging verdient.
JOS WALTMANS
Sting aan het werk tijdens
zijn optreden in de Rijnhal
Arnhem.
Het Salvator Koor leverde za
terdagavond in de Lutherse
Kerk de prestatie om voor het
25e achtereenvolgende jaar het
kerstconcert te verzorgen. Een
prestatie die echter nog werd
overtroefd door dirigent Freek
Ad. de Boer, die in de Luther
se Kerk voor het 32e jaar het
kerstconcert leidde. Aanvan
kelijk met het Oosterkerkkoor
en daarna een kwart eeuw
met het Salvator Koor. Hoe
wel goed bezet was de Luther
se Kerk minder bezet dan in
de gloriejaren van Feike
Asma, die het Batzorgel liet ju
belen en de kerk steeds bar
stensvol wist te krijgen. He
laas, Feike Asma overleed vo
rig jaar december en lijkt nu al
vergeten.
Freek Ad. de Boer heeft in al
die jaren de kunst verstaan om
met zijn koor programmatisch
niet hoger te vliegen dan mo
gelijk. Dat siert hem en daar
door kregen die concerten al
tijd een ontspannen karakter.
Kerstconcert door het Salvatorkoor
o.I-V. Freek Ad. de Boer m.m.v. Li-
sette Emmink, Frieda van Engelen
burg, Adri Huisman, Rob Stallinga,
Arjan Lieaker, Koos Bons en een in
strumentaal ensemble. Lutherse
Kerk, Den Haag, zaterdag.
Dat was zaterdagavond niet
anders. Belangrijkste onder
deel was het Oratorio de Noël
van Saint-Saëns, een werk dat
zich plotseling in veler gunst
kan verheugen. Het koor zong
blijmoedig en overtuigend.
Hoogtepunt was het Trio voor
sopraan, tenor en bas, gezon
gen door Lisette Emmink, Rob
Stallinga en Arjan Liesker,
drie jonge solisten die de hun
geboden kans volledig waar
maakten. De sopraan blinkt
met name in de hogere ligging
uit, de tenor beschikt over een
licht welluidend stemgeluid en
de bas is sonoor. Lisette Em
mink zong met het koor ook
Laudate Dominum van Mozart
en die partij ligt haar uitste
kend.
Robert Holl licht van toon en kleur
De rechterhand leunend op de vleugel, de linkerhand enigszins
geheven met de wijsvinger en duifn tegen elkaar, het lichaam
iets naar voren gebogen en de blik gevestigd op de rand van het
podium, dat was gistermiddag in opperste concentratie de bas-
bariton Robert Holl met de vertolking van Schuberts Schwanen-
gesang en begeleid door de begeleider van wereldklasse Rudolf
Jansen.
Vorig jaar december zou Robert Holl deze liederencyclus zingen
bij het „begrafenisconcert" van de dood gebloede „Union Bel
Canto", maar omstandigheden dwongen hem om af te zeggen.
Het Diligentia-recital van gistermiddag was het inlossen van die
belofte. Robert Holl lijkt de vocale profeet die in het buitenland
meer eer krijgt dan in eigen land. Het is absoluut onbegrijpelijk
dat de zaal niet was uitverkocht. Robert Holl verbaasde en ver
raste door lichtvoetiger te zingen dan ooit, de opmaat van
Schwanengesang met „Liebesbotschaft" stond model voor deze
gehele liederenmiddag waarin de vocalist qua expressie tot op de
bodem ging en vocaal geladen bleek tot het uiterste. Was in het
nabije verleden zijn zang soms loodzwaar, nu viel men van de
ene verbazing in de andere door de tederheid en de verfijning,
door de lichte toets. Holl, die afweek van de bekende volgorde
en enkele liederen toevoegde, zou een dankbaar object zijn voor
een tv-regisseur, de expressiviteit van zijn handbewegingen zijn
een studie waard. Zo krijgen vragen als „Wohin, Hinab, Wa-
rum" en „Und du?" uit „Frühlingssehnsucht" een ongekende
geladenheid. Zang en gebaar maken een kreet als „Ewig dersel-
be bleibt mein Schmerz" tot een roep van binnenuit. Luisteren
naar Robert Holl is niet iets vrijblijvends, zijn interpretaties zijn
dwingend, zijn beleven van woord en muziek is van de hoogste
orde. Dat beleven wordt optimaal meegedragen door meesterbe-
geleider Rudolf Jansen.
ADRIAAN HAGER
Yioolsensatie
tijdens
laatste Bouw
Mee-concert
Residentie Orkest onder leiding van
Hans Vonk. Soliste: Nelly Skolniko-
va, viool. PWA-zaal, Ned. Congres
gebouw in Den Haag, zaterdag.
Op het allerlaatste Bouw Mee-
concert van het Residentie-Or
kest, zaterdagavond in de volle
PWA-zaal, kwam warempel
een bijna sensationele verras
sing: de Russische, nu in Mel
bourne wonende violiste Nelly
Skolnikova. Zij speelde Bee
thoven's Vioolconcert op wer
kelijk grootse wijze, met een
zingende, volle toon, die zelfs
de droge zaal vulde, en met
een soepele en gemakkelijke
virtuositeit, die stamt uit de fa
meuze Russische vioolschool
van David Oistrach: kortom,
een meestervioliste. Zij over
rompelde een ieder door haar
gedreven spel, dat soms in het
enorme elan wat haastig leek,
en door haar rijpe, innige mu
zikaliteit, zoals in de vermaar
de passage na de grote cadens
in het 1ste deel en in het ex-
pressierijke Larghetto. En zo
werd dit overbekende Beetho-
venwerk bijna een nieuwe er
varing.
Dirigent Hans Vonk hield het
tempo goed in de hand en ving
Nelly Skolnikova precies op.
Het is voor het eerst, dat zij ir.
ons land optreedt, en het zal
zeker niet de laatste keer zijn,
ook al woont ze nu aan de an
dere kant van de wereld. Mis
schien had Hans Vonk iets
meegekregen van de pittige
vaart van zijn soliste. Want
zijn weergave van Schumann's
Vierde Symfonie was krachtig
geprofileerd en sprong meer
voort uit de vurige Florestan
dan uit de lyrische, tedere Eu-
sebius, immers de twee kanten
van Schumann. En zoals Vonk
de lijn in de compositie liet
doorlopen - juist door de vele
tempowisselingen een pro
bleem van dit werk - wekte
aller bewondering.
Natuurlijk was de pauze met
de vrolijke Tirolermuziekjes
van het hoornkwartet, de zi
geunerkapel en het „strijkje"
en, niet te vergeten, de cham
pagne, een bruisend feest. Een
goede opmaat voor de afslui
ting van de RO campagne op
24 januari.
NOES KOKEE
ijdens Live Aid speelde
ting magnifieke uitvoerin-
:n van „Roxanne" en „Dri-
:n To Tears", die niet te
'enaren leken. Wat hij za-
rdag tijdens zijn The Dre
in Of The Blue Turtles toèr-
»e '85-'86 liet horen, deed
ive Aid evenwel vergeten,
eide nummers waren nóg
üdrukwekkender. En dat
tldt voor zijn hele repertoi-
gavt u'
Iting heeft tijdens deze tour-
lee gekozen voor een men-
eling van oude en nieuwe
imers, waarbij hij het Po-
materiaal in een nieuw
eiiuzikaal jasje heeft gesto-
is en. Zo zorgde „Message In
Bottle" voor een eendrach-
j slot. De zanger en bassist,
ie zijn bijnaam Sting (steek)
ankt aan een door hem
'eelgedragen wespen-shirt,
igon met het opzwepende
i swingende „Shadows In
'he Rain", dat hij had voor-
en van een nieuw arrange-
lent. Het publiek (ruim zes-
uizend), te onderscheiden in
'olice-fans en de meer jazzy-
f. anhangers (de zogenaamde
oudere jongeren") kwam
an haar trekken. En hoe.
ling daagde het publiek
wee-en-een-half uur uit,
ifj ivenals zijn mede-muzikan-
ji en Omar Hakim (dekselse
.e drummer), Kenny Kirkland
Ie keyboards), Branford Marsa-
(saxofoon, toetsen en per-
isie: rappend op het unieke
■When The World Is Run
ning Down, You..."), Darryl
if Jones (beweeglijke bassist) en
ifde heupwiegende achter-
ilt ?®ndzangeressen Dolette
McDonald en Janice Pendar-
vis. Aan de inbreng van deze
liwarte) muzikanten heeft
g dan ook een groot deel
van zijn succes te danken
van zijn onterecht als solo-
i project omschreven elpee
neké
!ijn>
latoN
ir eiffe
KatJ"c
ipel^&tlnj
OPZOEK NAAR DE KONIJNTJES VAN ORWELL
DEN HAAG De glan
zende grill van een Rolls
Royce versierd met een
takje hulst. Sneeuwvlok
ken dwarrelen tegen het
kogelblauwe fond van de
avondschemer terwijl in
de verte openhaardvuren
hun oranjerode gloed
werpen door de vensters
van de huizen in een
bergdorpje. Rechts glijdt
geruisloos een arreslee
de afbeelding binnen. Op
de voorgrond kijken
twee kinderen met ijs
mutsen, dikke wollen
truien en warme sjaals
vanaf een heuvel neer op
het vredige bedrijf van
dorpsgenoten, op weg
naar de kerk of, het
plaatje is daarin niet dui
delijk, de maaltijd waar
voor ze genodigd zijn.
De kerstkaart. In ons land
worden er jaarlijks tussen de
120 en 125 miljoen verzon
den. De porto bedraagt ge
middeld 50, de prijs van een
kerstkaart 25 cent. Aan de
postale wens van een geluk
kig, prettig of zalig kerstfeest
besteedt ons volk dus circa 90
miljoen gulden per jaar.
In zijn Bookshop Memories
uit 1936 wijdt de Engelse
schrijver George Orwell, die
enige tijd als verkoper in een
Cartoonfiguren, zoals hier
Snoopy, zijn veelvuldig te
rug te vinden op de heden
daagse kerstkaart. Niets
van wat zij tonen laat zich
associëren met de geboor
tedag van Christus.
antiquariaat werkte, een kor
te maar veelzeggende alinea
aan de kerstkaart. Orwell
schrijft:
„Rond de kerst waren we
zo'n tien dagen koortsachtig
in de weer met kerstkaarten
en kalenders, een vreselijk
vermoeiend artikel om te
moeten verkopen maar als
business aantrekkelijk, zo
aan het einde van het sei
zoen. Ik werd gefascineerd
door het brutale cynisme
waarmee christelijke senti
menten worden geXploiteerd.
Met hun aanbiedingscatalogi
kwamen de vertegenwoordi
gers van de firma's in kerst
kaarten al in juni langs. Een
regel op een van hun factu
ren die me levendig is bijge
bleven luidde: „Twee doz.
Kindje Jezus met konijnen".
Naar de konijnen van George
Orwell heb ik in de molen
tjes met kerstkaarten dit jaar
met bijzondere interesse uit
gekeken. Volgens een gere
nommeerde groothandelaar
in papierwaren, kantoorbe
hoeften en etalagebenodigd
heden bestaat de exclusieve
kerstkaart sinds vorig jaar al
niet meer. De economische
recessie zou bedrijven en par
ticulieren definitief hebben
aangezet tot het nagenoeg
uitsluitend versturen van de
zogenaamde dubbeltekst-
kaart, zoals het jargon de ge
combineerde kerst- en
nieuwjaarskaart benoemt.
Dat is dus niet waar. Op zoek
naar Orwells kindje Jezus
met konijnen kwam ik menig
molentje met exclusieve
kerstkaarten tegen, gesecon
deerd door de exclusieve
nieuwjaarskaart. De keuze
daarin overtreft zelfs die van
de dubbeltekstkaart.
De gecombineerde tekst-
kaart, zo weet ik nu uit on
dervinding, is maar een slap,
halfslachtig aftreksel van zijn
exclusieve voorbeeld. Met de
gelikte grill van de Rolls
Royce opende ik mijn ver
haal. Alleen het takje hulst
legt een weliswaar onmis
kenbare maar desondanks
flinterdunne en vergankelij
ke verbinding tussen de
showroom en ons kerstfeest.
Vervang de hulst door een
badplaatsnaam en de ziel van
de kerstkaart is geruisloos
verhuisd naar de strand-
kiosk.
Een naar we moeten vrezen
epidemisch, uit de Verenigde
Staten overgewaaid kwaad in
de kerstkaartenbranche vor
men de zogenaamde cartoon-
kaarten, waarop de kwantita
tief tot vervelens toe verte
genwoordigde Garfield,
Snoopy en the Pink Panther.
Niets van wat zij tonen laat
zich associëren met de ge
boortedag van Christus.
Lammetje
Hij bestaat overigens nog wel
de onvervalste, enige ech
te kerstkaart met zijn over
zichtelijke, eenvoudige, hart
verwarmende voorstelling.
Orwells konijnen ben ik niet
tegen gekomen, in tegenstel
ling tot de koe, de ezel en de
onvermijdelijke kameel.
Maar veruit het veelvuldigst
wordt het onschuldige lam
metje in de beroemde stal
aangetroffen.
Met betrekking tot het meest
geëigende kerstthema is het
aanbod opmerkelijk schaars.
Voor de paar afbeeldingen
van Jozef, Maria en het kind
in de kribbe is nogal eens te
ruggegrepen naar beroemde
schilderijen uit de renaissan
ce en barok, die soms als een
-
Hij bestaat nog wel: de echte kerstkaart. In veel gevallen
betreft het een wat vlakke imitatie of reproductie van be
roemde schilderijen of een kitscherige weergave van de
kerstnacht.
acceptabele reproduktie,
maar vaker in de gedaante
van een vlakke imitatie op
de kerstkaart terugkeren.
Persoonlijk echter prefereer
ik veruit de profane variant
van een deur die voor door
weer en wind gekomen gas
ten wordt geopend.
Over haar intenties en infan
tiliteit laat de profane kerst
kaart geen enkel misverstand
bestaan: hij brengt zonder
omhaal de werkelijkheid te
rug tot het pijnloze minipa-
norama dat we in al zijn on
zinnigheid en in onze simpel
ste momenten kennelijk niet
ophouden te koesteren.
Niet voor niets werd Orwell
gefascineerd door het brutale
cynisme waar het om de
christelijke boodschap ging.
In de tegenwoordige kerst
kaart is dat cynisme terug te
vinden in de vraatzucht van
Garfield of de grill van de
Rolls Royce als reflectie van
een wenselijke werkelijk
heid, tijdelijk gelegitimeerd
door een takje hulst. De au
thentieke kerstkaart zondert
de Rolls-kaart echter vanzelf
af als een incident. De konij
nen van Orwell zijn nog al
tijd veruit in de meerderheid.
GODERT VAN COLMJON
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800) (19 t/m 25 dec):
Back to the future (al); 14.00,
18.30, 21.00. EUROCINEMA II
Back to the future (al); 14.00,
18.30, 21.00. EUROCINEMA III
Santa Claus (al): 14.15. Traffic
school (16); 19.00, 21.30. EURO
CINEMA IV: Miami Supercops (al).
14.15, 18.45, 21.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239) (19 t/m 23 dec)
Santa Claus (al); 14.30, 19.00. Inva
sion USA (12); 21.15. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.124130)
(19 dec t/m 1 jan): Back to the fu
ture (al); The Goonies (al); Miami
supercops (al) Weird Science (al).
14.30, 19.00, 21.15. Taram en de
toverketel (al); 14.30, 19.00. View
to a kill (12); 21.15. TRIANON
iBreestraat 31, tel. 123875): Aphro
dite (16); 14.30, 19.00. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414) (19 t/m 23 dec): Meis
jes die begeren (16); 14.30, 19.00.
21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Geen opgave.
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30, tel. 01718-74075): Pale
Rider; 19.00, 21.15. CITY THEA
TER II: Cocoon (al); tijden zie City I.
CITY THEATER III: Hot Bubble-
gum de boot in (16); tijden zie City
I. CITY THEATER IV: De politie
maakt ook wel eens een slippertje
(18): tijden zie City I.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354):The last dragon
(al); 19.00. Prizzi's honor (12);
21.15. Amadeus; 24 t/m 30 dec. di.
wo. 20.00. do. vr. za. 21.00. zo. ma.
20.00. wo. 1 jan. 20.00. Ghostbus-
ters; wo. 1 jan 15.45. Mad Max 3;
di. t/m ma. 15.45. 26 t/m 28 dec.
19.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Sneeuwwitje; t/m 1 jan. dagelijks
14.00 uur.
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751
13269): Fletch (al); 20.00. Cocoon
(al); 24 dec. t/m 4 jan. 20.00. 25
31 dec. gesl.
KINDERVOORSTELLINGEN
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen; wo. do. 14.30. 27 dec. t/m 5
jan. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Santa Claus (al); 13.30,
16.00, 19 00, 21 30 ASTA 2 (Spui
27. tel. 463500): Weird science (al);
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA
3: St. Elmo's fire (al); 13.15, 15.45,
18.45. 21.15. BABYLON 1 (naast
Centraal Station, tel. 471656): De
goonies (al); 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. BA8YLON 2: Plenty (al);
13.15. 15.45, 18 45, 21.15. BABY
LON 3: Twee smerissen slaan hun
slag (al); 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): King Solomon's mines
(12); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: Taran en de toverketel
(al); 12.00, 14.00, 16.00. Invasion
U.S.A. (16); 18.45, 21.30. CINEAC
3: Gotchal (al); 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066): Amadeus (al);
20.00. De goonies (al); 13.00, 13.15.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Back to the future (al);
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 2: Taran en de toverke
tel (al); 13.15, 16.00, 18.45. Monty
Python's „Life of brian" (12); 21.30.
METROPOLE 3: King Solomon's
mines (12); 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: Brew
ster's millions (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
The mean season (16); 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400): Back
to the future (al); 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. ODEON 2: Ameri-
Ninja (16); 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 3: Hot chili (16);
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 4: 18.45. 21.30. LE PARIS 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Passions (18); 12.00 tot 22.30. LE
PARIS 2: Erotic radio (18); 12.15 tot
22.45. LE PARIS 3: Hard core su-
pergirls (18); 12.30 tot 23.00.
PASSAGE (Passage 63. tel.
460977): Miami supercops (al);
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56.
tel. 459900): Zaal 1: Victor, Victoria
(16); 16,15, 19.15, 21.45. Zaal 2: On
the waterfront; 14.00, 19 30. 21.45.
Zaal 3: „New faces of Hollywood"
4. My name is nobody; ma. 14.00.
16.15, 19.15, 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC II: Taran en de toverke
tel:. 12.00. 14.00, 16.00. EUROCI
NEMA: De goonies; 13.00, 13.15,
17.15. METROPOLE 2: Taran en
de toverketel; 13.15, 16.00, 18.45.
|35
Horizontaal: 1 land in Azië; 5 manne
lijk dier; 7 bakruimte; 8 modegek; 9
kleverige stof; 10 drinkgelegenheid;
12 spreker; 16 oude lap; 17 toiletarti
kel; 18 laagtij; 20 schaakterm; 22 ri
vier in Italië; 23 plechtige verklaring;
25 eierschaal: 27 lichtgeraakt; 30
voorzetsel; 31 dakbedekking; 33
open plaats in het ijs; 34 overschot;
35 deel v.e. stad; 36 schoon, zuiver.
Verticaal: 1 deel v.e. tabakspijp; 2
voorbij; 3 kwajongen; 4 voegwoord; 5
grote houten loods; 6 bijbeldeel (afk.);
8 enthousiast bewonderaar; 10 be
dachtzaam; 11 schamel bezit; 13 wei
nig wetend; 14 zoogdier; 15 helle
veeg; 19 vogel; 21 doortochtgeld; 24
monster; 26 zuigbuisje; 28 bergruimte
in kledingstukken; 29 genodigde; 32
netto (afk.); 33 persoonlijk vnw.; 34
muzieknoot.
OPLOSSING
•0j vz ee :<nu zz :»se6 62 :mbz
82 :ied|d gg :>teejp pz :ioj iz :oaq
6i. -'s>iaej gi. :dee pi :iuop ei :eoujje
U ïuapejeq oi :uej g o 9 :>fejeq g
:ua p :|a>|8j e Ubao z 'do* l qeeogja/v
o»
-iau ge :*f!M se Usaj fre 'W/a ZZ 'ued
l€ :uee oe :6||azjo)t LZ :dop S2 :paaa
ZZ 'Od ZZ Ueui 02 :qa 81 Li :JO|
91 :jeeuapaj zi q oi e qej 9
:u9ao l :>toq g :eajo>t 1 qeeiuozuon