Hans Warren vertelt verder van een leven zonder lijn Mooi maar overbodig overzicht van de vaderlandse geschiedenis Tijdloze schoonheid in foto's van Barend Houtsmuller Raadsels rond Katyi blijven onopgelost DE KEER Reilen en zeilen in een groot gezin Ccicbe Souxa nt Moderne Franse verhalen g toegankeli jlf f*; gemaakt ;ednd Het ieuwe deel is uit! prot.dr. L. de Jong Nu in de boekhandel BOEKEN VRIJDAG 20 DECEMBER 1985 PAGINpQ GEHEIM DAGBOEK 1954-1955 Op 16 september 1955 maakt Hans Warren in zijn „Geheim Dagboek" een aantekening die vervuld is van de twijfel over zichzelf en het nut van het schrijven van dit dagboek. Aan publikatie ervan denkt hij dan in het geheel niet. Hij noteert: „Ik ben geen groot man, geen interessant kunste naar, geen diepe originele geest, geen baanbreker en ik ga ook niet met zulke lieden om. Ik houd een dagboek bij, noteer dat ik een slecht gebit heb, verliefd ben, van mijn kind houd. Waarom? Voor wie? Ik ben niet van plan iets ervan te publiceren zo lang ik leef, gesteld dat iemand het uit zou willen geven". Nu, dertig jaar later, is het vijfde deel van dit „Geheim Dagboek" verschenen, een reeks die in 1981 begon. Angsten Er is meer dan alleen twijfel over publikatie. Hans Warren heeft veel meer angsten over wat er met zijn dagboeken ge beuren kan: „Wanneer deze schriften, notitieblocs, losse blaadjes niet verloren gaan ko men ze dus later in andermans handen. Het meest waarschijn lijk in die van Amanda of eventueel andere kinderen". Amanda is zijn dochter, in de jaren, waar dit vijfde deel over Jeugdportret van Hans Warren. gaat (1954 en 1955) wordt zij geboren. Zij is het kind uit een erg ingewikkelde en moeilijke relatie met Mabel, met wie Warren getrouwd is. Het leven in deze jaren is tamelijk stuur loos voor de dagboek-acteur. De notitie van 6 januari 1954, waar dit deel mee opent, liegt er niet om. „Het leven wordt ondraaglijk", luidt de eerste zin. De situatie, waar Warren in verkeert, wordt in deze eer ste pagina uiteengezet: „Dage lijks heftige scènes, zowel met Mabel als met Habib". Habib is een van de vrienden van War ren, met wie hij homosexuele relaties onderhoudt, maar deze vrienden hebben vaak ook een relatie met Mabel. Het echt paar woont meestal in Parijs. Op die eerste pagina ook ande re twijfels en problemen: op li terair gebied: „Ik voel me leeg. Ik heb een nogal fel artikel geschreven over de kwaliteit van de Nederlandse poëzie 1900-1940, naar aanleiding van een anthologie van Van Vries land Het enige wat duide lijk blijkt wanneer je al die ge dichten gelezen hebt is dat we geen volk van dichters ziin. Hoe zelden is de Nederlnadse poëzie groots, hoe zelden ont stijgt zij die kleine tuin waarin men dagelijks ronddrentelt met zijn pretjes en verdrietjes. Het parkje waar men eerst tus sen pa en moe, later met zijn meisje en daarna met zijn kroost wandelt". Enzoverder, deze klacht. Chaos Hans Warren beschrijft in de dagboek-aantekeningen van 1954 en 1955 een zeer chao tisch leven, waarin nauwelijks een liin te vinden is. Allerlei vrienden, met wie hij en zijn vrouw het bed delen, versto ren de rust, de normale voort gang van werk en leven. War ren weet daar geen weg in, wordt meegesleept door zijn sexuele verlangens, is steeds verward over wat hij wil met zijn relatie met Mabel, zeker moeilijkheden, die een diepte punt vinden in een nacht, waarin hij ternauwernood ont komt aan een driftaanval van een andere vriend, Rabah, die hem bijna vermoordt. „Op het ogenblik is de gedach te dat Amanda dit later lezen kan mij onaangenaam". Warren schrijft dit in de hier boven reeds aangehaalde over peinzing van 16 september 1955. Hij twijfelt, zoals gezegd: „Voor wie heb ik dit geschre ven, zal ik wat volgt schrij ven? Toch niet alleen voor mezelf, anders zou ik me op dit moment niet een beetje wonderlijk voelen en zelfs de behoefte hebben ,die latere le zer te groeten". En dan gaat hij, het is een boeiende wen ding, verder: „Ik groet u. Er is dus, zelfs bij een .Journal inti- me" als het mijne wel degelijk een verlangen tot bestendi ging". Een huiselijk tafeleeltje aan het slot van het dagboek van 1955: „Amanda die mijn voe ten slaperig op haar fles ligt te zuigen; de zon in m'n rug, in het andere vertrek de pick-up met de Serenade opus 30 voor fluit, harp, viool, alt en violon cel van Roussel, Mabel lezend op bed, het kacheltje vrolijk snorrend en wij alle drie snip- verkouden". De lezer mag be nieuwd ziin naar wat er in volgende dagboeken volgt. JAN VERSTAPPEN Hans Warren: „Geheim Dag boek 1954-1955". Uitgave Bert Bakker. Prijs ƒ29,90. (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL LEIDEN - LEIDERDORP OEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN Emoties over onvruchtbaarheid Volgens de statistiek kan één op de tien vrouwen niet zwan ger worden. De reden daarvan kan net zo goed onvruchtbaar heid van de vrouw (35%) zijn als van de man (35%). Beide categorieën krijgen dan ook aandacht in „Misschien vol gende maand", dat vooral de emotionele kant van deze pro blematiek behandelt Het is geschreven door Naomi Pfef- fer en Anne Woollet, twee vrouwen die zelf problemen hadden om zwanger te wor den. Ze hebben de hele rit van medische onderzoeken onder gaan en kregen steeds meer het gevoel dat ze alleen ston den. Dat proces hebben ze ge probeerd voor iedereen begrij pelijk te verwoorden. Het boek bespreekt eerst stap voor stap de gangbare onderzoeken, ook die van de partner, en legt deze uit. De emotionele pro- blemen die dat kan opleveren worden beschreven aan de hand van een dagboek van één van de twee schrijfsters. Er worden schema's, tabellen en een uitgebreid adressenbe stand bij gebruikt. Het doel van het tweetal is, zoals ze zelf zeggen, dat vrouwen, vrucht baar of onvruchtbaar, beter in staat zullen zijn elkaar te steu nen. Naomi Pfeffer en Anne Woollet: Misschien volgen de maand". Uitgeverij Kos mos. Prijs: 26,50. Bij oppervlakkige beschou wing zou men de foto's van de Delftse fotograaf Barend Houtsmuller, verzameld in „The other side of the light", kunnen karakterise ren als erotische esthetiek. Of daarmee definitief af doen; immers de kwalifica tie esthetisch houdt vandaag de dag bij menigeen bijna onmiddellijk een diskwalifi catie in. Vooral onder fotografen wordt smalend verwezen naar het gesmade sterven in schoonheid van plaatjesma kers als Sarah Moon en Da vid Hamilton. Zomaar mooi is uit, de vervreemde wer kelijkheid in. Een roman tisch landschap mag eigen lijk niet, wel een blinde har- monikaspeler dansend in de Drunense duinen. Als stan daard geldt het diepere ge voelens oproepende werk van zogenaamde magisch- realisten als Den Hollander en De Nooyer. Dat deze voortrekkers mede hun naam gevestigd hebben met kunstgrepen, andere maar toch, wordt dan gemakshal ve even vergeten. Barend Houtsmuller loopt vanwege zijn persoonlijke, diverse benadering van de fotografie minder risico on derwerp van een dergelijke discussie te worden. Hoewel, enkele van zijn foto's strelen „slechts" de zinnen. Bijvoor beeld daar waar quasi-toe- vallig een varen het beeld inschuift, krijgt men het ge voel toeschouwer te zijn van een wel zeer gearrangeerde werkelijkheid. Evenwel, het overgrote deel van zijn prenten getuigt van een zoeken naar symboli sche, somtijds absurde meer waarde, waarbij het mense lijk lichaam dient als psy chologisch medium. Waar Absurde meerwaarde. Tijdloze schoonheid. collega's als Helmut Newton en Jeanloup Sieff vaak het vrouwelijk naakt brutalise ren en banaliseren, bouwt Houtsmuller als het ware een altaar voor de liefde met het naakt als zoenoffer. Ech ter zelden vervalt hij in goedkope effecten. De techniek waarvan Houts muller zich vaak bedient, de doorgaans slechts voor we tenschappelijke doeleinden gebruikte infraroodfilm, werkt overigens het misver stand in de hand te maken te hebbèn met een „effectja ger". Zonder verder diep in te gaan op de eigenschappen van infrarood laat het ge drukte eindresultaat zich bij goed gebruik altijd zeer be wonderen: de anders pas na toepassing van sof tien zen en dergelijke nagestreefde ver zachte sfeer en stofuitdruk king zijn inherent aan het materiaal. Het oog van de camera kruipt letterlijk en figuurlijk onder de huid van het mo del, of dat nu een mens, een koe of een plant is. De warmteafgifte van het object laat zich, mits goed belicht, vangen in een vage stralen krans. Het tekent het talent van Houtsmuller de relatie ve nadelen van het materi aal te hebben overwonnen. Infrarood vraagt een snelle verwerking en aangepaste temperatuur en beperkt de actie-radius van de fotograaf zo zeer, dat die daardoor dicht bij huis, beter nog in huis moet blijven. Juist in de beperking toont zich de meester. De keuze van de lokaties en het schik ken van de elementen vor men samen met een klassiek stijlgevoel en een perfecte lichtregie het meesterschap van Barend Houtsmuller. Eens temeer blijkt hoe dicht schilderkunst en fotografie soms bij elkaar liggen. Som mige foto's sluiten qua sfeer volledig aan bij de traditie van Vermeers Delftse bin nenhuis en zijn van een tijd loze schoonheid. Dat mag hopelijk. CHARLES BELS Barend Houtsmuller: „The other side of the light". Ruim zestig foto's met een voorwoord van Thomas Verbogt. Uitgeverij Bert Bakker. Prijs 34,90. Wie is er verantwoordelijk voor de moord op ruim tien duizend Poolse officieren en onderofficieren waarvan de li chamen op 13 april 1943 in de bossen bij het Russische Katyn in een massagraf werden ont dekt? Het is een vraag die veel onderzoekers al sinds die da tum bezighoudt zonder dat de oplossing ook maar een stap dichterbij komt. „Katyn, de ontrafeling van een massa moord" van Johan P. Nater lijkt, mede door de nogal pre tentieuze titel, op het eerste gezicht enige klaarheid in de zaak te brengen. Maar ook Na- ter moet een echt antwoord schuldig blijven. Niets nieuws Nater voegt in feite niets nieuws toe aan de reeks van bewijzen, halve bewijzen, fei ten en feitjes die al veertig jaar bekend zijn. Hij zet alles nog eens keurig op een rijtje en wel zodanig dat de lezer aan het slot de indruk krijgt dat inderdaad, zoals de Duitsers in 1943 beweerden, de Russen de schuldigen zijn aan de uitroei ing van bijna de gehele Poolse legertop. Het is overigens be grijpelijk dat de massamoord nooit is opgelost (en waar schijnlijk ook nooit zal wor den). Immers door de plaats en het tijdstip van de ontdekking van het massagraf kunnen zo wel de Duitsers als de Russen verantwoordelijk worden ge steld. Volgens de Duitse (onaf hankelijke, maar wel degelijke nazi-gezinde) onderzoekscom missie lagen de lichamen al sinds het voorjaar van 1940 be graven. Dat was in de periode dat het gebied rond Smolensk, waar Katyn in de buurt ligt, nog in Russische handen was. Het feit dat de lichamen nog in vrij redelijke staat verkeer den, schreven de deskundigen toe aan de samenstelling van de bodem. De Russen op hun beurt voerden juist aan dat de geringe staat van ontbinding van de lichamen verklaarde dat het graf nog tamelijk vers was en dat zodoende de Duit sers de moorden moeten heb ben gepleegd. Nater voert in zijn boek een Russische getui ge op waarvan men ook al niet veel wijzer is geworden. In eerste instantie verklaarde deze, in de buurt van Katyn wonende boer, Parfeon Kisse- lev tegenover de Duitse onder zoekscommissie dat hij in 1940 op de plek van het graf scho ten en geschreeuw had gehoor had. Later, tegenover de Rus sische commissie herriep hij dit en beweerde de verklaring onder dwang te hebben gege ven. Een ander gegeven dat als be wijs zou kunnen dienen is de munitie waarmee de Polen zijn doodgeschoten. Onderzoek wees uit dat deze van Duitse makelij was. Informatie bij Genschow, de betreffende fa brikant, leerde dat de munitie wel afkomstig was van deze fabriek, maar dat dit bedrijf veel van de munitie, ook naar Rusland, exporteerde. Motief Belangrijker dan deze zoge naamde bewijsstukken is tuurlijk het motief. Wie 1 baat bij de uitmoording! 1 zo'n grote groep hoge legt* ficieren. Welnu, ook daaif kan eenvoudigweg geen delijkheid worden geschi Voor de Duitsers waren ij niet meer dan slaven diel dienstbaar moesten maker30 ?n het Duitse volk. Iedereen?36'*6 een behoorlijke oplefN H- vormde een gevaar voof 24 1; toekomstige Duitse overt3*'6 sing en kon maar het besfnwer de weg worden geruimd*661" dergelijks was ook het èr Wi bij de Russen. Na het ipnomi Russische niet-aanvalsvef*' u' van 1939 bezette Ruslanj*. °v< oostelijk gedeelte van Pf 's 8{ Al snel begonnen de RiF V0( andersdenkende (dus V1 de communistische Polen) wW6St' terneren. Vooral het off id korps was in Polen sterk fn- Russisch. Een motief voc| S6*13 slachting bij Katyn was|wer{ ook voor de Russen everf61" aa aanwezig als dat bij de F dan sers het geval was. j De massamoord in KP°ra' kwam tijdens het grote nf>en 6 logs proces in Neurenberf"1' d ter sprake. Daar werf id- moord in schoenen vafctts d' Duitsers geschoven. Dejt°d' langs overleden polemotfoor of professor Röling conclude30 ',2 echter in het voorwoord: .fns3'1* cessen tegen de overwon#1 geven de overwinnaar del' genheid zijn leugens tot ,let ciele waarheid" te verklal DICK dijkhui! Johan P. Nater:,, Katyit ontrafeling van een mi moord". Uitgeverij Ad..L,,im ker. Prijs ƒ24,50. C stij Na al jarenlang boeken waaronder werk van Paul Biegel, Marion Bloem, Joke van Leeuwen en Hans Henkes uit het Nederlands in het Duits te hebben vertaald, heeft Marie-Thérèse Schins nu zelf ook een boek geschreven: „Nu is 't welletjes, zei mijn vader". Dit jeugdboek voor kinderen vanaf 11 jaar is ont staan uit vragen van kinderen om te vertellen hoe het vroeger was. Dat heeft de schrijfster, die in de jaren vijftig in Limburg opgroeide als zevende uit een gezin met tien kinderen, op voor treffelijke wijze gedaan. Het resultaat is een aandoenlijke en vaak humoristische sfeertekening van het reilen en zeilen in een groot gezin, met alle ups en downs die daarbij horen. Aller lei voorvallen en belevenissen komen aan de orde. Bijvoorbeeld: het geheime zendertje dat ze met z'n allen bouwden om hun va der en moeder af te luisteren. Het dingetje werd verborgen in een piano en door de pianostemmer ontdekt. Al met al: een pri ma debuut en een uitstekend kinderboek. Veel ouderen, die zelf in de jaren vijftig zijn opgegroeid, zullen het vanwege de her kenbaarheid ook kunnen waarderen. De prachtige tekeningen van Ietje Rijnsburger sluiten qua sfeer uitstekend bij de tekst aan. LEO HENNY Marie-Thérèse Schins: „Nu is 't welletjes, zei mijn vader"; illustraties: Ietje Rijnsburger. Uitgeverij Ploegsma. Prijs: ƒ19,90. r d< tt doe looi 'htig instpx (ADVERTENTIE) Bij uitgever Het Spectrum in Utrecht verscheen zo'n tien jaar geleden een handig, en voor studenten in de vader landse geschiedenis onmisbaar, prisma-pocketboekje, getiteld: „Kalendarium. Geschiedenis van de Lage Landen in Jaar tallen". Samensteller en au teur was de onlangs overleden Leidse historicus dr. H.P.H. Jansen. Een overzichtelijk, op chronologie gebaseerd, naslag werkje. Met korte tussenstuk jes, waarin de moeilijk in jaar tallen te vangen economisch- sociale, politieke, godsdienstige en culturele ontwikkelingen zijn beschreven. Het werk van prof. Jansen verdient mis schien hier en daar wat veran dering en aanvulling maar voldoet nog altijd. Vorige maand kwam dezelfde uitgever (Spectrum) met een nieuw naslagwerk. „Atlas van de Historische Gebeurtenissen van de Lage Landen" Een fraai boek met een goede in dex, maar als chronologisch naslagwerk overbodig en veel minder gedetailleeerd dan Jansens Kalendarium. Zeven auteurs beschrijven in deze „Atlas" honderd „hoogtepun ten" uit de vaderlandse ge schiedenis. Een losse greep uit ons nationale erfgoed, waarbij het van slechte smaak getuigt om de daarin opgenomen moorden en oorlogshandelin gen als „hoogtepunten" te beti telen. Maar de samensteller, Willem Venema, heeft zijn best ge daan. De verhalen zijn over zichtelijk over twee pagina's verdeeld en voorzien van kleurrijke illustraties en foto's. Storend is echter de inleiding. Drs. Venema schrijft dat dit boek aansluit op de recente ontwikkeling in de geschied wetenschap. Want tegenwoor dig wordt meer verhalend en meer voor het grote publiek geschreven. Ook stelt hij dat dit boek verschijnt omdat „evenementiële" geschiedenis weer mag. Een onzinnige ver antwoording. Venema mag met deze „Atlas" geen enkele wetenschappelijke pretentie hebben. Hij heeft samen met zeven auteurs een mooi boek gemaakt. Met een aardige chronologie en index. Dat is alles en verder mondje dicht over wetenschap. De gebeurte nissen worden zonder enig verband gepresenteerd en zijn puur willekeurig geselecteerd. Het boek behoort zonder we tenschappelijk sausje te wor den gepresenteerd. Gewoon als leuke lectuur en een mooi plaatjesboek. FRANS BOTHOF 1 idsaa 'k OE Het korte verhaal is bi t ^et Fransen niet erg popular) le g is in vergelijking met de t strje me produktie aan romans aan(j nig in dit genre geschreveaar r ook als dat wel gebeurde, 1 wee het bij lange niet de faanyrkt de korte verhalen in de incje] gelstalige literatuur hel eer Guy de Maupassant is Irupt schien de belangrijkste uit en a; dering op deze situatie. Ir getrf onderwijs bestaat juist een e te behoefte aan korte verh0iger omdat het vaak niet doenl flatj( klasgewijs een hele roma {fon; lezen. De Amsterdamse le jan( Frans de Waal heeft ten speurtocht ondernomen n n het moderne korte verhaag ja£ het is verrassend wat hij 1 ocer aangetroffen. De Waal 1 e tra een uitgeversbedrijfje opg(n af Lecto-France genaamd, dajn nu toe drie uitgaven oj ma markt heeft gebracht met uitstekende selectie van 1 ocer verhalen. Ze zijn uitvo^so naast de Franse tekst, gea aj|e teerd zodat iedereen die ^lj redelijke basiskennis heeft nem de Franse taal ze kan 1( Een uitgave „Crime ou C ment" is gevuld met mod AT misdaadverhalen van o Wer meer Guillaume Apollin teral André Maurois en Jean ATI Een tweede bundel, oor c Duel", bestaat uit korte ve idfo len van Gilles Perrault, 1 epasi guerite Yourcenar, Ji e W( Green en Romain Gary. slotte heeft Lecto-France een korte roman uitgegi van de schrijver Maurice P I zijn debuut „Metrobate". I PAUL VAN VELTHOÏ I Spectrum Atlas van de His torische Gebeurtenissen van de Lage Landen. Uitgeverij Het Spectrum. Prijs tot 1 maart 1986 ƒ49,90 (jubileu maanbieding), daarna ƒ99,90. „Crime ou Chatiment' Duel en „Metrobate" uitgegeven door Lectb-1 ce, Amsterdam. Prijs Bij afname van meer exemplaren verleent de gever korting. flistf Staatsuitgeverij Het Koninkrijk der Nederlanden yin de Tweede Wereldoorlog deel lib - Nederlands-indië II I 184 pagina's -.2 banden - f 69,50 Bij aanschaf van de gehele serie (23 banden) f 200,- voordeel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 6