„The Goonies": Alle ouderwetse jongensboeken op een rijtje „Taran de toverketel": Leuke Nederlandse stemme* in 25ste Disney-tekenfilm Jaar voor de muzieg blijkt succesvol td FILM/KUNST CcidócSoivumt VRIJDAG 20 DECEMBER 1935 PAGINzf] Mini-Odyssee aan de hand van Spielberg LIDO EN STODIO: „The Goonies" (a.l.) met Sean As- tin, Jeff Cohen en Ke Huy Quan. Verhaal: Steven Spiel berg. Regie: Richard Don- Het oorspronkelijke idee voor The Goonies komt uit de ko ker van Steven Spielberg en dat is merkbaar: Het gaat over een stel nette kinderen uit een keurig Amerikaans stadje, sa men de jongensclub „The Goonies" vormend, die op zoek gaan naar een schat van een piraat om zo te verhinde ren dat de ouders van een hunner door een projectont wikkelaar uit huis worden ge zet Spielberg houdt er a la p.T. van. de kinderwereld ab soluut te tekenen, los van en contrasterend met die van de ouders: bij kinderen leeft nog de fantasie, is nog inventiviteit en zij moeten het wereldbeeld van de ouderen corrigeren. Bovendien bedacht hij rond die kinderen eigenlijk een „Raiders"-op-miniformaat, met helden op heuphoogte, stuk voor stuk Indiana Jones- jes. Het lijkt er zelfs op dat de rollende rotsblokken en de in stortende onderaardse gangen voor „Raiders" zijn blijven staan. The Goonies begint een beetje als een nieuwe versie van ..our Gang": Twee meisjes en vijf jongens, onder wie een als maar etende Dik Trom-figuur. Rechts:Drie jeugdige helden in avonturen boven een waterval a la Indiana Jones. en een klein Chinees-Ameri kaans uitvindertje wiens vin dingen het precies op de ver keerde momenten „doen" en een Spaans-Amerikaans knul letje. Alleen het negerjongetje ontbreekt. Zodra ze een kaart van een oude piraat vinden van weleer over elkaar heen de film binnen: Jules Verne. Bram Vingerling, Pipper valt door de aarde, Johan Been, noem maar op. De Goonies kruisen het pad van drie kari katurale gangsters (die een lie ve, maar monsterachtige broer aan de ketting houden, een wat uit de toon vallend zij spoor), ontdekken een onder aardse gang, komen in een oud pratenhol terecht vol geraam tes, binden een gevecht aan met een enorme octopus, vin den een compleet piratenschip tuimelen de jongensboeken plus een schat aan goud en ju welen. Je herinnert je voortdurend niet alleen de losse elementen, maar ook de sfeer van de jon gensboeken van weleer. Origi neel is het niet, maar Spiel berg verzon en Richard Don net verfilmde het alsof het om een jeugdige Odysseia ging: Jeff Cohen, als Goonie „Chunk" is onaangenaam verrast. Het heldenverhaal met alle oliché's meer dan levensgroot aangezet. Het heeft iets nostal gisch en het maakt dat je je ook al oudere toeschouwer niet hoeft te vervelen. Het is niet het beste werk uit de Spielbergschool, de 52-jarige Donner is zeker niet de orgi- neelste handlanger van de 39- jarige Spielberg, de „moraal" zit wat te overduidelijk aan de film geplakt, je herkent de succesformule, maar je verve len, nee hoor, geen moment. BERT JANSMA ISTG Itgees LI DO EN STUDIO: ..Taran en de toverketel" (a.L). Walt Disney-produktie. Neder lands nagesynchroniseerd. Sinds een aantal jaren worden tekenfilms uit de Walt Disney- studio's nagesynchroniseerd. Een op zichzelf begrijpelijke zaak voor films waar je de kinderen mee naar toe kan nemen, al had het vaak iets goedkoops: je kreeg de indruk dat Nederland maar een hand vol stemmen rijk was, die je verder overal hoorde, in fa beltjeskranten, tv-series en re clamespotjes. Stemmenregis- seur Arnold Gelderman heeft van de Nederlandse filmver huurder dit keer blijkbaar wat dieper in de buidel mogen tas ten en het resultaat is uiterst aangenaam. Wat Luc Lutz maakt van het karaktertje Fliere Flam de minstreel in Taran en de toverketel („The black cauldron") is perfect. Zo is nasynchronisatie absoluut geen vermindering in kwali teit. Bij Lutz ben ik niet eens meer benieuwd naar die oor spronkelijke Disney-stem. Hetzelfde geldt voor de drie heksen van Adèle Bloemen- daal, Carry Tefsen en Tonny Huurdeman. Al krijg ik, wan neer Adèle, die haar stem leent aan een mollige toverkol, de minstreel aan haar boezem drukkend zegt dat ze wel eens met ziin harpje wil spelen, wel de indruk dat ze die tekst er zelf tussengefrommeld heeft. Taran en de toverketel is ge baseerd op Lloyd Alexanders van een varkenshoedertje dat een levengevende toverketel uit handen van een boze. ge hoornde koning moet houden. De 25ste lange speelfilm uit de Disney-studio's en dat bete kent nog altijd kwaliteit: fraaie decors, driedimensio naal gemaakt via de multi-pla ne camera's en een karikatu- raal-naturalistische animatie die ziin weerga niet heeft. Maar de film heeft dan ook 25 miljoen dollar gekost en 68 te kenaars in de studio's hebben er vijf jaar aan gewerkt. Er kwamen een aantal leuke ka rakters uit de bus, al zit daar nauwelijks een bij die niet meer van je netvlies weg te branden is zoals ooit Dumbo, Dalban en Taran wachten af hoe hun varkentje in een bak met water toekomstbeelden zal oproepen. Peter Pan of Rakker et- Lady. Misschien leent éón] voor een langer leven, heirrnxr rige bosdiertje Gorgi (stemrA Haagse Henk Votel), een Pac* gig wollig bolletje dat pvor drukt wanneer het gevaat de wordt, maar toch zó fljege vrienden heeft dat hij uil j^0, del ijk opoffert als een i. held. f te De Disney-produkten zij4ent de loop der jaren wat vang va al te grote zoetheid kwifde raakt. Ze zijn met hun^ te meegegaan, vooral waar hfJa_ „fantasy"-elementen betP Een beetje teveel naar Pee* smaak, want de tot leverfl d wekte geraamtes, de vliegfdA draken en de zeer boze kofcr h uit het spookslot lijken m£ di gelrechte bronnen voor na merries. De dood van Barr moeder was voor mij lanfn- leden al reden voor een tl bed geprolongeerde huif 6rc wat moeten kleine kindP1 va dan wel niet van deze grifmer overhouden? Of zijn kin® orn zoveel meer gewend dan \»8eP' ger? Gelukkig is er telus wicht: Taran zelf (stem Pl va Vincent Croiset, het zof?4.w van acteur Jules, die zelH inleiding spreekt), het prii» je dat hem redt. het varkj dat in de toekomst kan kif/ en een hoop elfjes met o.n stemmen van Eric van lij0160 (koning) en Johnny KrfrSGF kamp sr. En er is een ho[met Kruiperd, waarvoor de f ney-mensen net even te pkels naar de kwade Gremlins ben gekeken. BERT JANi- lat GOEDINGS In het nieuwste nummer van filmblad Skoop komt Pietrer Goedings aan het woord in de rubriek „De liefhebber". Goedings, directeur van de bioscoop The Movies in Amster dam, importeur/distrubiteur van films die nét even anders zijn en mede-producent van enkele Nederlandse speelfilms, bekijkt film op een eigen manier: „Van de vijfhonderd films die ik zie, blij ik er bij twintig zitten. Ik zie aan een opening van een film of het wat wordt, aan de manier waarop de titels op het doek komen. Meestal begin ik na tien minuten, een half uur, te zuchten en denk ik: wat een puinhoop is dit hier, dat wordt niks. Bij Nederlandse films heb ik dat heel sterk. Neem Bastille, wat een gezeur, die film. De enige die ik goed vond was de taxi-chauffeur". En: „Ik zie zoveel buitenlandse films dat ik Nederlandse films op dezelfde manier bekijk. Ik luister niet, ik versta 't toch nooit, en lees geen ondertitels. Een film valt dan snel door de mands. De Droom bijvoorbeeld, als je daar de dialogen niet van volgt lijkt het net Bartje". Pieter Goedings: andere kijk op film. TWILIGHT ZONE Processen rond films kunnen lang duren. De film Twilight Zone (of eigenlijk: de drie korte films) is al lang verge ten. maar het proces dat de staat California aanspande te gen regisseur John Landis, een helicopterpiloot en de speciale effectenman is nog altijd niet afgerond. Bij de op namen van Twilight Zone ge beurde een ongeluk met een helicopter waarbij acteur Vic Morrow en twee Vietnamese kinderen om het leven kwa men. Dat gebeurde op 23 juli 1982. De filmmakers werd verregaande nalatigheid ver weten met als gevolgd „on vrijwillige doodslag". De ad vocaat van Landis en de Dis trict Attorney hebben inmid dels zo lang en vruchteloos onderhandeld, dat ze beide zijn vervangen. April volgend jaar komt de zaak eindelijk voor. METROPOLE Het Haagse Metropole-theater heeft het eerste stadium van de ingrijpende verbouwing erop zitten. Al staan er nog „tijdelijke" tafels en stoeltjes in de bovenfoyer, die ruimte heeft een face-lift gekregen die er niet om liegt: Hij lijkt twee keer zo groot door een spiegelwand, er is een marmeren vloer, een riant buffet, opval lende kleuren - een soort rood-roze - terwijl alle randen zijn afgezet met zwaar geel koper dat je ook' terugvindt in handvaten en deurgre pen. Na de feestdagen gaan ze in Metropole verder met het bouwen aan wat het sjiekste theater van de residentie moet worden. Van daag hebben de werkers in Metropole een glas geheven op het eerste resultaat. Voorlopig even geen getimmer meer aan het Carnegie- plein. Het publiek dat de laatste tijd tussen de filmdialogen door wel eens wat hamergeklop gehoord moet hebben, wordt tijdens de Kerst met rust gelaten. BOOBS „Boobs" of „boo-boos" is het engelse woord voor fouten in films, anachronismes, slordig heden etc. die aan het oog van de makers zijn ontsnapt, maar die het publiek er vaak tóch uithaalt. Erique J.Rebel is een verzamelaar van die „boobs" en publiceerde er in Skoop een selectie uit. Hij kreeg sindsdien steeds meer voor beelden toegestuurd en publi ceerde een nieuwe serie. Een paar leuke: In de film ov?r de tweede wereldoorlog Dalle Ardenne al Inferno staat een hoge SS-officier voor het raam van zijn kamer in het Amsterdamse hotel De L'Eu- rope en geniet daar een ogen blik van een onbelemmerd uitzicht over het levendige Rotterdamse havenbedrijf. En: In de Kung Fu-film Con cord of Bruce heet de hoofd- perspon volgen de titel Bruce, volgens de exporttitel Wong, volgens de Engels nagesync hroniseerde dialogen Jacky, volgens de affiches Ling en volgens een officieel produk- tieiaarboek Liu! En in de af deling technische slordighe den het fenomeen van de in beeld zakkende microfoons. Jerry Lewis' film The Ladies' Man leek, volgens Rebel, een i Parker en Diana Keaton): acht- absolute recordhouder: 8 maal viel de spreekbuis daar te zien. Dat record blijkt nu ge broken door Alan Parkers film Shoot the Moon. Daarin is de microfoon maar liefst 17 maal in beeld. Boeh. KEURING Al gebeurt het allemaal veel meer in stilte dan vroeger, zullen er nauwelijks nog on gewenste stukken film „sneuvelen we hebben nog wel degelijk een filmkeu ring. Dat de uitspraken van die keuring af en toe nog al tijd door de filmverhuurder worden aangevochten blijkt uit de weekbulletins van het ministerie van WVC. Over King Solomon's Mines zei de keuring in eerste insatntie: Deze film is niet toegelaten voor personen beneden de leeftijd van 16 jaar vanwege grove scènes. Er worden mensen die al in een moeras verdrinken doodgeschoten om hun lijken te gebruiken voor de doorgang. Hoewel deze scène, evenwel trou wens vergelijkbare andere, als een soort humor zijn be doeld, gaat dit de keurings commissie te ver". En - de film gezien hebbende - geef ik ze nog gelijk ook. Maar een week later heeft er her keuring plaats gehad. Resul taat: „Ondanks het veelvul dig voorkomend en indrin gend geweld heeft de film een irreële en humoristische context, hetgeen er toe leidt dat de commissie de films schadelijk acht voor perso nen beneden de leeftijd van 12 jaar". Niet alleen de leef tijd gaat hier overigens om laag, maar ook de kwaliteit van het keuringsproza. Maatschappij Cannon is te vreden, want anders had de slagzin die haar „King Solo mon's mines" siert („de kerstfilm bij uitstek") héle maal nergens op geslagen. DE NIRO Robert de Niro heeft iets met het het priesterkleed. In True Confessions (1981) speelde hij al overtuigend een rooms-ka- tholiek priester, hij trekt het kleed straks weer aan voor de rol van Jezuiet in de film The Mission, over de zogenoemde „Jezuietenstaat" ia Paraguay in de achttiende eeuw. De film gaat geregisseerd worden door de Brit Robert Joffre, het draaiboek is van toneel schrijver Robert Bolt die be kend werd door de scenario's die hij maakte van zijn eigen toneelstuk A Man for all Sea sons en van Pasternaks ro man Dr Zjivago. De Niro zal een Spaans edelman spelen die na een bekeringsproces van slavendrijver jezuiet en verdediger van de Indianen wordt en uiteindelijk de mar teldood sterft. De opnamen worden voor een deel in het huidige Argentijnse gebied Misiones en in dorpen van Guanana-Indianen in Colom bia, gemaakt. De producer van de film, Fernando Ghia, vertelde dat het idee voor de film ontstond tijdens een op voering van Fritz Hochwal- ders Heilig Experiment. Dat heilige experiment van de Je zuïeten in Paraguay was het bijeenbrengen van de India nen in dorpen, waarvan de sociale structuur berustte op vroeg-christelijke beginselen. Na de verdrijving van de Je zuïeten in het midden van de achttiende eeuw vervielen deze „Misiones". „Het leek mij ideale stof voor een film", aldus Ghia. „Het gaat tenslot te om de eeuwig actuele the ma's van macht, rechtvaar digheid, solidariteit en naas tenliefde, en dat alles tegen een grandioze geografische en sociale achtergrond". The Mission komt volgend jaar in de bioscopen. Produktiekos- ten: ruim 60 miljoen gulden. ONDANKS ZORGEN OVER TOEKOMS^1 MUZIEKONDERWIJS ij de 5 h ide u ZWOLLE Het Euro pees Jaar voor de Muziek is in Nederland een succes geworden. De ruim 30 evenementen, die de Stichting Musica '85 in sa menwerking met een na tionaal comité organiseer de. trokken veel belang stelling. Dat gold ook voor de vele actviteiten waar mee andere organisaties inhaakten op het initiatief 1985 tot het Jaar voor de Muziek uit te roepen. P. Renders, secretaris van Mu sica 85, verklaarde dit giste ren tijdens de officiële afslui ting van het Overijssels aan deel in het Jaar voor de Mu ziek. In aanwezigheid van Prins Claus werd in de Grote of St. Michaëlkerk van Zwolle een uitvoering gegeven van Bach's Weihnachtsoratorium. De prins is voorzitter van het Nationaal Comité Europees Jaar voor de Muziek. De Stichting Musica '85 zou het overigens jammer vinden als de positieve effecten van het Jaar voor de Muziek be perkt blijven tot 1985. Secreta ris Rijnders zou bijvoorbeeld graag zien dat vooral de muzi sche vorming in het lager en voortgezet onderwijs meer aandacht krijgt. Hoopgevend noemt hij het dat de rijksover heid en de gemeenten (via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten) samen willen werken aan plannen de basis scholen voor wat betreft de muzische vorming te laten on dersteunen door de muziek scholen. Dat kan onder andere door de scholing van leer krachten. Rijnders betreurt het dat er voor de muzische vorming in het (algemeen vormend) voortgezet onderwijs geen ex tra geld meer beschikbaart is terwijl de rijksoverheid steeds zegt het belang hiervan zo groot te vinden. De afgelopen 14 jaar hebben 200 scholen voor mavo, havo en vwo suc cesvol geëxperimenteerd met muziekonderricht. De overheid had hier een spe ciaal fonds voor, maar dat houdt op te bestaan. „De scho- In vc len moeten maar zien h<* het muziekonderwijs bet"af^ra aldus Rijnders. Hieruit volgens hem dat - ondfj. alle mooie woorden - senr^3' muziek in Nederland jf steeds sterk wordt ondrfS1 waardeerd en daarom ee»!uw tair imago houdt. f" .e Het Jaar voor de Mu1 wordt in Nederland op 2?n^'F cember afgesloten tijdensl Plai televisie-uitzending van in VPRO vanaf zes locatie: aanleiding voor het Eu Parlement om het Jaar de Muziek te gaan vieren I de herdenking van de gel tedag van de beroemde ponisten Bach, Handel, $lwlJ latti, Schutz en Alban. Nd land besloot aan die vierinf eigen wijze inhoud te ger onder andere door het hortó d van concerten van de mfasn< uiteenlopende soorten muf Kra congressen, studiedagen, 1° ee voorstellingen, exposities* de uitgave van een boek j. de Nederlandse muzi«0p schiedenis. Er kwamen T C twee postzegels uit. I Ut kor PvdA en WD ontevreden ovefecs notitie-DeetmalnVfr DEN HAAG De Tw(;l>e -kamerfracties van Pvd/ lri VVD hebben weinig g ^Jnl woorden over voor de n< oeg van minister Deetman (or oen wijs) waarin de minister lief stelt het enorme aantal r lie. - op onderwijsgebied te ver led< deren. De minister laat de n gelijkheden van decentrafoer tie in het onderwijsbeleid jeur komen buiten beschouw !n;s stelt de PvdA. Ook VVD-fractie is teleurge gt over de inhoud van de no De VVD vindt dat de min n meer alternatieven had i ten aangeven, vooral om verlies aan werkgelegen op het ministerie zoveel m*e lijk te beperken. P oud 1 erk I laar dez^oer Geen krant ontvangen tussen 18.00 en 19.00 uur terdags tussen 14.00 en uur, telefoonnr.071-12224|®; uw krant wordt nog avond nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 14