THUIS VOORDELIG UIT ZIJN Magische visie van Gerti Bierenbroodspot op Egypte en Pompeii e 228;vd; Bouw Amsterdams Muziektheater nadert eindfase HEMA -UNST GINAI m SeidócQowuwt DONDERDAG 19 DECEMBER 1985 PAGINA 19 jost van den Vondel-prijs C oor Gentse hoogleraar /(MBURG De Joost van den Vondel-prijs de F.V.S.-stichting in de Bondsrepubliek rdt in 1986 overhandigd aan professor Gil- de Smet van de rijksuniversiteit van Gent. prijs, waaraan een bedrag van 20.000 mark iardigt ilf milijf11 verbonden, wordt sinds 1960 jaarlijks toege- id door een Europees prijscuratorium aan de jversiteit van Münster, als beloning voor bij- eulturele verrichtingen in het Noord- derlandse, Vlaamse en Nederduitse gebied, ofessor de Smet doceert germanistiek. Zijn publikaties genieten ïnternatio- aanzien. Hij heeft zich in het bijzonder in- voor de bevordering van de uitwis- ling van geleerden en studenten tussen Ne- i F- f Dit aan de Bondsrepubliek, prijs wordt in november 1986 uitgereikt. Bob Geldof boos over vergoeding voor illegale bandjes LONDEN De vergoeding van 75.000 gulden die de makers van illegale cassettebandjes van het Live Aid concert in Indonesië hebben toegezegd aan de organisa tie is volgens Bob Geldof, de organisator van het con cert, „een belediging voor de slachtoffers van de hon gersnood in Afrika". Geldof handhaaft zijn oproep tot een toeristen- en handelsboycot van Indonesië, omdat er flink is verdiend aan de verkoop van de bandjes. Geldof vermoedt dat er zeker 1,5 miljoen van zijn ver kocht met een opbrengst van negen miljoen gulden. Volgens Indonesië zijn er niet meer dan 165.000 bandjes verkocht van de drie concerten voor Afrika die zijn ge houden. De Indonesische minister van justitie zei giste ren dat de illegale makers van de bandjes altijd al een deel van de opbrengst aan Live Aid wilden schenken en dat ze dat rond kerstmis hadden willen doen. De il legale bandjes zijn nu uit de handel genomen. Particulier schenkt miljoenendoek van Monet aan Twents museum ENSCHEDE De heer N.H. van Heek (79) uit Enschede heeft uit zijn privé-collectie een kostbaar schilderij van Claude Monet aan het rijksmuseum Twenthe in En schede geschonken. De waarde van het in 1882 vervaardigde doek, dat een rotsachtige kust voorstelt bij een Frans dorpje („Les Falaises de Pourville"), be draagt volgens het ministerie van WVC ongeveer een miljoen gul den. Van Heek deed afstand van het schilderij omdat hij wilde voorkomen dat het naar het bui tenland zou verdwijnen. Franse prijs voor plaat Rotterdams Philharmonisch ROTTERDAM Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft de „Grand prix du disque 1985" gekre gen voor een plaatopname met de werken voor pia no en orkest van Francis Poulenc. De jaarlijkse prijs van de Franse Academie du disque is gisteren in Parijs uitgereikt aan de dirigent van het orkest, James Conlon. De prijsuitreiking vond plaats op het Palais dÓrsay in aanwezigheid van de - minister voor cultuur Jacques Lang en zijn collega van bui tenlandse zaken Roland Dumas. Op de bekroonde plaat speelt het orkest onder leiding van Conlon het concert voor twee pianos, het pianoconcert en de aubade van Poulenc. Solisten zijn de pianisten Francois-René Duchable en Jean-Philippe Collard. Het is de derde keer dat het RPhO met deze Franse prijs is onderscheiden. de ves ait bete1 •onderii n. ongevi ie romantiek vwgt, i vele vormen uropa Neder ands Kamerkoor r voor zijn concerttournee het einde van het Europe- Muziekjaar 1985 een achttal lantische koorwerken uit de verschillende aspecten de periode 1860-1915 be-' hten. Dat ging van Brahms Bruckner, die sterk terug epen op de klassieken via de ituurlyriek van Dvorak, de ligieuze verdieping die Ver- •n Rachmaninoff en Reger hun koorwerken legden r, voor mij, muzikale hoog- punten bij Strauss en Mah- dr. Het grote kompliment dat rigent Eric Ericson hierbij ekomt is dat hij het koor in- rpretatief zo zuiver door al ze romantische stijlen heen :eft weten te leiden, dat er •rgens sprake kon zijn van ;t direct met deze laatroman- >k geassocieerde pathos, e koorklank bleef overal ink, de dynamische tegen- miljai ellingen werden bepaald niet en, wo schuwd. maar binnen even- inv« ichtige grenzen gehouden en 2,9 mi e verstaanbaarheid van het d. aak zo belangrijke woord :ondigi fgvuldig nagestreefd. Daar- gen aa ee valt dan weliswaar niet te van vo ireiken dat een Ave Maria geïntr an Rachmaninoff voldoende model avische meeslependheid ncurreiirijgt. maar krijgt de heider- et spra eid en daarmee de structuur nde g an de muziek een even grote Citroei laats als de, voor deze tijd zo de pr Blangrijke, uitdrukking van Een aparte laats nam het vöor het Ka- na erkoor geschreven lied,, Bijzoi dem" in dat Peter Schat vol len zijens de principes van zijn ei- concei Bn atonale toonkloksysteem op zij imponeerde. De puurheid het Egyptische grafdicht aan het complexe koor- ten grondslag ligt kon at mij betreft niet door de Somatisch opgebouwde ak- Loordlaag die gelijkmatig voortvloeiend het voornaam- jdankelement vormde wor- i geevenaard, laat staan uit drukt. Die puurheid kwam larentegen onnavolgbaar tot uiting in het daarna •zongen „Ich bin der Welt ihanden" van Mahler in een ente bewerking van Gott- ald. Hij ging daarbij uit 16 stemmige „Der Abend" Strauss in 1915 componeer- en dat het adembenemende deze reis door de ro- antiek vormde. BESIER TOT 5 JANUARI IN SINGER MUSEUM LAREN LAREN Met een groot aantal tempera, schilderij en en aquarellen keerde Gerti Bierenbroodspot vo rig jaar terug uit Egypte en Pompeii en wat daar van in het Singermuseum in Laren tot 5 januari wordt getoond, brengt aarzeling teweeg. Natuur- Meespeel theaterdagen voor kinderen in Kerstvakantie DEN HAAG Peter Pan Produkties verzorgt 'in de kerstvakantie in Theater aan de haven vier meespeelthea terdagen, waar kinderen tus sen de vier en twaalf jaar zich kunnen uitleven op theaterge- bied. De dagen vallen op 23, 24, 27 en 30 december. Samen met spelers/speldocenten van Peter Pan Produkties maken de kinderen onder de titel „Het lab van Drab" een voor stelling die steeds 's middags door ouders en kennissen be keken kan worden. De kinde ren mogen zelf hun rol, de tekst, het kostuum en de grime bepalen. 'Het verhaal gaat over Drab, die in zijn laboratorium een fantastische uitvinding heeft gedaan $lie door een boef dreigt te worden gestolen. Een buurmeisje en haar vriendjes proberen dat te voorkomen. Kinderen die mee willen doen kunnen zich opgeven bij Peter Pan Produkties, tel.nr. 521888. Deelname kost tien gulden. Singer-museum, Oude Orift 1, La ren: Gerti Bierenbroodspot: tempe- schilderijen en aquarellen. Geo- lijk is het een meer dan boeiende expositie gewor den; maar de vraag rijst wat nu zo boeit: de nauw keurig weergegeven sfeer van Pompeii en Egypte of de manier van weergeven door Gerti. Het zal wel een vermenging van beide elementen zijn, met hoge achting voor de kunstena res, die de oude sfeer moet hebben ingedronken en met krachtig vakman schap daaraan gestalte gaf. Het werk is verdeeld over drie zalen en begint met farao's: verfijnde weergaven van evenzoveel karakters als er fa rao's zijn tentoongesteld. Men kan zich niet aan de indruk onttrekken, dat Gerti Bieren broodspot, wier voorvaderen nadrukkelijk onder de walvis vaarders moeten worden ge zocht, daar in slechts een en kel geval uiting aan geeft. Haar magische visie op Egypte en Pompeii heeft weinig met de walvisvangst te maken en heel erg veel met haar neiging veel te doen en te lezen. Maar, zegt ze ook, zonder energie be gin je natuurlijk niks. Produktie Op die energie is haar produktie gebaseerd en ook worden er verrassingen door verklaard. In enkele gevallen feeft zij haar Pompeii-indruk- en bijna fotografisch weer, in ander werk is zij krachtig en met onstuimige pret bezig ui ting te geven aan vreugde om het op die manier te schilde- Gerti Bierenbroodspot: fijnzinnig energiek. Maar de betrokkenheid bij wat zij schildert verliest nooit aan warmte, waarbij de kunstena res wordt geholpen door haar zeer bewuste materiaalkeuze. Zij koopt haar kleurstoffen doelbewust, goud en met name het eigenzinnige rood dat zij gebruikt: soms voornaam, soms angstaanjagend en bijna steeds aanwezig. Weinig blauw en groen. Ook werd Gerti Bierenbrood- spot geholpen door de natuur zelve, de droogte, de hitte waarin het (Nijl)water voor haar aquarellen niet alleen heel snel droogde, maar soms ook voor wonderlijke figuren zorgde. Men kan daar een beetje wantrouwend tegen overstaan, want wat hebben door toeval ontstane figuren te maken met bewust scheppen? Het zal je maar overkomen. Gerti maakte er in elk geval bewust gebruik van en behield wat zij zag, in goed verband met wat zij zelf in kleuren had vastgelegd. Energiek De Kunstenares schildert, schrijft en leest, zaagt, timmert en stort desnoods beton en is in elk geval steeds verwoed en energiek bezig. Dit alles, deze neiging veel te doen, is terug te vinden in haar werk waarin beweging is terug te vinden, ook waar het portretten - maar dan zeer levendige - betreft. Maar al hjaar enthou siasme en genegenheid voor haar onderwerpen, had weinig zin gehad, als Gerti Bieren broodspot geen gezonde oplei ding had gekend. Die oplei ding, resulterend in nauwkeu rige weergaven van wat zij ziet en voelt, krijgt aanvulling met een verfijnd gevoel voor sprekende kleuren. Dit teza men mondt uit in een exposi tie waarvan werk terecht be langstelling ondervindt tot ver over de eigen landsgrenzen. FRITS BROMBERG bioscopen 13.30, 16.00, 19.00, straat 6, tel. 01720-20800) (19 t/m 25 dec). Back to the future (al); 14.00, 18.30, 21.00. EUROCINE MA II: Back to the future (al); 14.00, 18.30, 21.00. EUROCINEMA III: Santa Claus (al); 14.15. Traffic school (16); 19.00, 21.30. EURO CINEMA IV: Miami Supercops (al); 14.15. 18.45, 21.15. NACHTVOOR STELLINGEN: EUROCINEMA I: Back to the future (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Meisjes waar je op terugvalt (18); za. 24.00. EU ROCINEMA III: Traffic school (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Ca therine en haar wilde hengsten (18); za. 24.00. USA (12); 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel.124130) (19 dec t/m 1 jan): Back to the future (al); The Goonies (al); Miami Supercops (al) Weird Science (al); 14.30, 19.00, 21.15. Taram en de toverke- tel (al); 14.30, 19.00. View to a kill (12* 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875) (19 t/m 23 dec): Aphrodite (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414) (19 t/m 23 dec): Meis jes die begeren (16); 14.30, 19.00, 21.30. 21.30. ASTA 3: St. Elmo's fire (al); do. vr. za. 14.00, 18.45, 21.15. v.a. zo. 13.15, 15.45, 18.45. 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Sta tion, tel. 471656): De goonies (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. v.a. zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. BABYLON 2: Plenty (al); do. vr. za. 14.00, 18.45, 21.15. v.a. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABY LON 3: Twee smerissen slaan hun slag (al); do. vr. za. 14.00. 19.00, 21.30. v.a. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, 630637): King Solomon' CINEAC 2: Taran en de toverketel 18.45, 21.30. CINEAC 3: Gotchal 4.00, 18.45, 21.30. i de toverketel (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: The mean season (16); do. vr. za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, lel. 462400): Back to the future (al); do. r. za. 13.45, 18.45, 21.30. I 56. tel. 01719-12800): Geen lo. vr. za. 13.45, 18.45, 21.30. na. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Hot Chili (16); do. vr. tel. 01718-74075): Pale Rider (12); 14.45, 19.00, 21.15. i THEATER III: Hot Bubblegum de boot in (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: De politie maakt ook wel eens een slippertje (18): tijden zie City I beh. zamiddag. KINDER VOORSTELLINGEN: CITY THEA TER: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); za. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717- 4354):The last dragon (al); 19 t/m Perfect(al); do. vr. 13.45, 18.45, 21.30. za. zo. ma. 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Passions (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. vr. za. 22.30. LE PARIS 2: Erotic ra dio (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 460977): Miami supercops (al); do. t/m z 19.00. Prizzi's honor (12); do. (16); 16,15, 19.15, 21.45. zo. 19.15, - - 21.45. The kid; zo. 14.00. Zaal 2: On the waterfront; 14.00, 19.30, 21.45. Zaal 3: „New faces of Holly- 24 t/m 30 dec. di. wo. 20.00. do. vr. za. 21.00. zo. ma. 20.00. wo. 1 jan. 20.00. Gostbusters; wo. 1 jan. 15.45. Mad Max 3; di. t/m ma. 15.45. 26 t/m 28 dec. 19.00. KIN DERVOORSTELLINGEN: Sneeuw witje; t/m 1 jan. dagelijks 14.00 uur. i. 20.00. Cocoon (al); DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Santa Claus (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. v.a. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Weird science (al); do. vr. za. 14.00,19.00, wood" 4. Dressed to kill; do. 14.00, (16); za. 00.15. CINEAC II: In vasion U.S.A. (16); za. 00.15. CI NEAC III: Gotchal (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Bermuda zondig paradijs (18); vr. za. 00.02. LE PARIS III: Hard core supergirls (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Taran en de toverke- 14.00, za. t/m ma. 12.00, 13.15, 16.00, 18.45. stel dat er geen krant was Architect Cees Dam in de enorme concertzaal van het Am sterdams Mu ziektheater. AMSTERDAM De bouw van het Muziektheater aan het Amsterdamse Waterlooplein vordert gestaag. In januari wordt het theater voor alle be- afgesloten omdat dan met de inrichting wordt begonnen. In maart/april zal ook de in richting voltooid zijn en kun de vaste huisbespelers, de Nederlandse Opera Stichting het Nationale Ballet, er hun intrek nemen. In mei en juni wordt een begin gemaakt met het beproeven van en experi menteren met de technische voorzieningen. Dan zal ook de buitenkant van het nieuwe stadhuis, onderdeel van het gehele complex Stadhuis/Mu ziektheater (in de volksmond Stopera genoemd) gereed zijn en met de inrichting daarvan een aanvang worden gemaakt. Op 23 september volgend jaar zal het Muziektheater officieel worden geopend met een voorstelling van de Neder landse Opera Stichting in de volgens Dam gezellig ouder wetse, arenavormige theater zaal, die in rood is uitgevoerd met witte balkons, gouden lij sten en een „technisch pla fond" met een serie lichtbrug gen, die aan het oog wordt onttrokken door een daar on derliggend plafond bestaande uit 550 lampen. Het Muziek theater is uitgerust met de mo dernste voorzieningen en re petitieruimten voor musici, koren en dansers, die wat het geluid betreft geheel geïso leerd zijn. De ontwerpers heb ben ook een aantal technische ingrepen gedaan om de akoe stiek van de theaterzaal zo goed mogelijk te laten zijn. Het stadhuis zal als laatste on derdeel van het complex vóór de bouwvakvakantie van 1987 gereed zijn. Dan is het gehele complex voltooid, inclusief de voorzieningen voor het pu bliek in de hal en elders in het complex zoals café's, winkel tjes voor onder meer boeken en grammofoonplaten, post kantoor, crèche, drukkerij, be volkingsregister, ontvangst- en interviewruimten, drie trouw zalen, een geautomatiseerd plaatsreserveringsbureau en een restaurant. Tegen die tijd zal ook de markt al in gebruik zijn. Er komt ook een onder grondse parkeergarage met plaats voor 450 auto's. Doordat een groot deel van de gevel van het Muziektheater in glas is uitgevoerd hebben de bezoekers een wijd uitzicht over de stad. Op een binnen plein zal een roze granieten beeld van André Volten ver- plex zullen ongeveer 307 mil joen gulden bedragen. Daarbij zijn de zogenoemde trendmati ge kostenstijgingen en een deel van het technische interieur niet inbegrepen, aldus archi tect Cees-Darn. De HEMA Zoetermeer is nog steeds aanwezig in het WINKELCENTRUM SOETERWEIJDE.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19