TAFEL Ook geen indirecte steun voor ANC-wapens Peres geeft toe aan orthodoxe joden Raad van Kerken moet mensen uitdagen om over God te praten £eidóe6oii/ta/nil™ *sr'. ff.T.VI CeidóeSotwo/nt kerk en wereld Priesterraad in bisdom Rotterdam weer voltallig beroepingen PROF. DR. H. M. KUITERT: Geen superwijze man )ntj ind weer tCE mi ACHTERGROND WOENSDAG 18 DECEMBER 1985 PAGINA 2 INI Bhagwan heeft in India schuld van 8,5 miljoen gulden De stichting van Bhagwan Shree Rajneesh is de Indiase rege ring 8,5 miljoen gulden aan belastingen schuldig. De Indiase staatssecretaris van financiën Janardhana Poojary vertelde het parlement dat op al het roerend en onroerend goed van de Raj- neesh-stichting in India beslag is gelegd. Bhagwan keerde vorige maand naar India terug, nadat hij in de Verenigde Staten zich schuldig had bekend aan schendin gen van de Amerikaanse immigratiewet Hij kreeg 10 jaar voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 400.000 dol lar (ruim een miljoen gulden). Vier jaar geleden vertrok Bhag wan naar de VS nadat de Indiase regering had geweigerd zijn commune in Poona nog langer vrijstelling van belasting te ver lenen. Draadloze pauszegen en aflaat geldig Bereikt een pauselijke of bisschoppelijke zegen met de daarmee verbonden aflaat (kwijtschelding tegenover God van tijdelijke straffen voor bedreven zonden waarvan de schuld reeds verge ven is) de gelovige via de televisie of radio, dan is die net zo geldig als wanneer die persoonlijk zou zijn verleend. Dat blijkt uit een in het Vaticaan afgekondigde verklaring van de groot- penitentiair. kardinaal Luigi Dadaglio. Aanleiding voor deze uitspraak van de Vaticaanse rechtbank waren vragen afkom stig uit verscheidene bisschoppenconferenties. De kleinste zondaren doen de grootste boete Marie vort Ebner-Eschenbach HERVORMD WERELDDIAKONAAT: „Ten onrechte is de in druk gewekt dat het Her vormd werelddiakonaat op zodanige wijze steun aan humanitaire projec ten van bevrijdingsbewe gingen in Zuidelijk Afri ka geeft, dat daarmee in feite het gewapend verzet van deze bewegingen, met name het ANC, wordt gesteund." Dit hebben de voorzitter van de Generale Diakonale Raad van de Nederlandse Her vormde Kerk, ds. A. Romein, en de voorzitter van de com missie werelddiakonaat, drs. J. Bos, verklaard naar aanlei ding van uitspraken van de praeses van de hervormde sy node, ds. H. Huting. Huting verklaarde vorige week dat in Zuid-Afrika het gebruik van geweld onvermij delijk wordt als het Westen geen vreedzame sancties te gen de regering in Pretoria wil uitvaardigen. Naar zijn mening zullen de kerken in Nederland in die situatie zo danige steun aan moeten ge ven dat de bevrijdingsbewe gingen meer geld overhouden om wapens te kopen. Huting zei dit na afloop van het spoedberaad over Zuid-Afri- ka, dat onder auspiciën van de Wereldraad van Kerken werd gehouden in Harare (Zimbabwe). In de begroting voor 1986 is een bedrag van 58.000 gulden opgenomen voor schoolmate riaal en voor typelessen aan het Solomon Mahlangu Colle ge bij Morro Gorro in Tanza nia. In dit land krijgen Zuida- frikaanse vluchtelingenkinde ren onderwijs in scholen, die gevestigd zijn in kampen die onder burgerlijk bestuur van het ANC staan. Als politieke beweging heeft het ANC van het hervormd werelddiakonaat geen finan ciële steun ontvangen, aldus de verklaring. De Priesterraad van het Bisdom Rotterdam heeft de nieuwe statuten, zoals die werden ontworpen door een commissie onder leiding van dr. C. van Bockxmeer, vorige week don derdag aanvaard. Volgens de nieuwe statuten is de Priester raad de senaat van de bisschop en heeft tot doel er voor te zorgen dat het pastoraal welzijn van de kerk van het diocees Rotterdam zo goed mogelijk wordt behartigd. De raad heeft tot eerste taak de bisschop bij te staan in het bestuur van het bisdom en wordt derhalve in zaken van gewicht door de bis schop gehoord. De Priesterraad bestaat uit 14 leden, van wie de helft plus een wordt gekozen door de priesters van het bisdom (de se- culieren) en andere priesters (regulieren en seculieren), die in het bisdom wonen en ten dienste van het bisdom een ambt uitoefenen. De overige leden van de raad zijn de vica rissen en leden, die de bisschop na overleg met de raad be noemt. Aan de beraadslagingen wordt ook deelgenomen door 1 gekozen diaken en 2 personen uit het midden van de pastorale werk(st)ers. Om de vijf jaar worden verkiezingen gehouden waarbij telkens in ieder geval de helft van het to taal aantal raadsleden wordt vernieuwd. De raad, die bij het vacant worden van de bisschopszetel ophoudt te bestaan, is evenwel indirect ook bij het interim bestuur door het Kapit tel betrokken, omdat het de bedoeling is, dat in het Kapittel (9 leden) de meerderheid wordt gevormd door 5 leden van de Priesterraad (van wie 3 rechtstreeks gekozenen). De Priesterraad is sinds kort ook weer volledig. Er waren vier vakatures, die tot wederom verkiezingen worden ge houden, werden aangevuld vanuit het Diocesaan Pastores- beraad in Noordwijkerhout. Door verkiezing werden aange wezen pater L.A. Bergen msc en pastor dr. J.J. Streng; door de bisschop werden aangewezen em. drs. A.M. Vulsma en L.A.M. van den Hoven, als vertegenwoordiger van de dia kens. Mgr. Niënhaus uit ziekenhuis De Utrechtse hulpbisschop J.B. Niënhaus heeft vandaag het ziekenhuis te Nieuwegein verlaten, waar hij op 6 de cember tijdens een onderzoek door een hartinfarct werd ge troffen. Dit heeft een woord voerder van het aartsbisdom gisteren medegedeeld. Aan vankelijk leek de situatie zo ernstig, dat aan mgr. Niën haus de sacramenten der zie ken werden toegediend. De hulpbisschop is intussen zo opgeknapt, dat hij na nog enige weken rust zijn werk zal kunnen hervatten. De Torah-wijzen slaan de demonstratie van orthodoxe Joden gade in Ramat Gan. GEEN VOETBAL OP SABBAT Ruim 2.500 zeer orthodoxe jo den hebben gisteravond be toogd tegen voetbalwedstrij den op de sabbat en zetten daarmee kracht bij aan het dreigement van religieuze po litieke partijen op te stappen indien voetbal op de sabbat niet verboden wordt. Tot de demonstratie was opgeroepen door de Raad van Torah-wij zen, die rechtstreekse controle uitoefent op twee partijen in de coalitieregering van pre mier Simon Peres. De raad heeft de partijen die in de Knesset, het parlement, zes zetels bezetten de opdracht gegeven uit de regering te stappen als aan hun eisen niet wordt voldaan, zei Avi Glas- ner, de woordvoerder van de betogers. De demonstranten waren bijeen gekomen bij de Grote Synagoge, onder de leus: „De Sabbath inspira tie van ons leven. Wij zullen onze ziel geven om die te be houden." De vijftien rabbi's van de Raad keken zwijgend toe vanaf de trappen van de synagoge. Na de demonstratie zei minis ter van binnenlandse zaken Jitzak Perètz op de televisie dat Peres ermee had inge stemd om de voetbalwedstrij den op zaterdag te staken. Daarmee voorkomt hij al thans voorlopig een motie van wantrouwen die de Torah-Be- wakers, de partij van Peretz, en de Agudat Israel vandaag hadden willen indienen, twee orthodoxe partijtjes. De rabbi's willen dat de voet balwedstrijden op de sabbath worden verboden omdat het voetbalstadion vlakbij een or thodoxe buurt ligt en de sab- bathrust daar wordt ver stoord. Het stadion, dat hun woede heeft opgeroepen, is het nieuwe onderkomen van de Tel Aviv Maccabi, een van de beste Israëlische elftallen. Het elftal heeft het nieuwe stadion in een buitenwijk dit seizoen betrokken, omdat er meer toeschouwers in kun nen. Vorige week waren er 12.000 supporters die hun ploeg naar de overwinning schreeuwden. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Huizen (NH), G.van den End te Kampen, die bedankte voor Veenendaal (toezegging). Bedankt voor Otterlo, T.Ou- werkerk te IJzendoorn. Beroepen te Bussum, J.C.Del beek te Oostelijk Flevoland die dit beroep heeft aangeno- Aangenomen het beroep door de generale synode der Ne derlandse Hervormde kerk tot predikant voor buitenge wone werkzaamheden (belast met de arbeid als secretaris voor educatie van de Raad van de Zending), N.van Oos terzee te Rotterdam. Gereformeerde Kerken Beroepen te Urk, drs.H.A.S- peelman te Krabbendijke. Aangenomen naar Appel- schad, drs.J.H.Binnema kan didaat te Amsterdam. Christelijke Gereformeer de Kerken Bedankt voor Sint Janskloos ter in 'combinatie met Zwartsluis, J.P.Boiten te Schiedam. Tweetal te Urk (Maranatha- kerk), L.W.Bilkes te Ermelo Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Steenwijk, T.J. Havinga te Broek op Lange- dijk. Baptistengemeenten Beroepen te Zwolle, G.H.W.Pflam te Vrooms- De Raad van Kerken lijkt niet zo'n boodschap te hebben aan de visie van prof. dr. H. M. Kuitert, hoogleraar in de systema tische theologie aan de Vrije Universiteit in Am sterdam. Ruim een maand na de publikatie van zijn geruchtmakende boek 'Alles is politiek, maar politiek is niet al les', waarin de rol van de kerk als politiek instituut wordt veroordeeld, ver scheen het bericht in de krant, dat de Raad van Kerken een totale boycot van Zuid-Afrika wenst. Waarom hebt u dat boek ge schreven? „Op grond van de ervaring, dat ik teveel heb verwacht van de politiek. Ik moest te leurgesteld vaststellen, dat al m'n inzet en zwoegen om een wereld leefbaarder te maken minder opleverde dan ik had gehoopt. Ieder gat, dat je vult wordt gevolgd door een ander gat. Nu zie ik dat veel duide lijker dan in de jaren zestig, waarin de flower power over en do<?r ons is heengegaan. We hebben ons ontegenzegge lijk teveel laten pakken door de geest van die tijd. Niet iets om daar nu dramatisch over te doen, hoor. De politisering van alles en nog wat sprak erg aan, doordat het aan het leven een nieuw perspectief leek te geven. De verbeelding was aan de macht. Maar de beloften komen niet uit en dus moeten we terug". Wat heeft u precies bewogen om van koers te veranderen „De ervaring bijvoorbeeld, dat je van tevoren niet kunt uitrekenen wat het effect van ie handelen is. Ik was bijvoor beeld blij, dat de Amerikanen uit Vietnam vertrokken. Als ik geweten had, dat genocide van de Cambodjanen er het gevolg van was had ik niet zo hard in de handen geklapt". Handwerk In de machtsstrijd is voor een christelijk, liefdevol optreden geen plaats? „Als het erop aankomt niet. Maar politiek is een hand werk, dat moet worden vol bracht. En daarbij hoort nu eenmaal macht, die soms niets en niemand ontziet". Politiek en geloof moeten we dus niet meer met elkaar ver binden? „Zo kras wil ik het niet zeg gen. Ik vind alleen, dat we een toontje lager moeten zin gen. Het is hangen en wurgen met onze wereld, zover als ik het zie tenminste. Je mag God op de blote knieën danken, dat het iedere keer gaat zoals het gaat. Het kan wel slechter maar of het zoveel beter kan is nog maar de vraag. We moeten af van de Grote Mes siaanse Concepties. Een mens is geen messias. Op kleine velden van actie kan hij goed maken wat hij in het groot niet presteert". Als ik u zo hoor lijkt het of de ervaring u treuriger heeft ge maakt. Misschien is 'kleurlo zer' een beter woord. „Nee, dat is niet waar. De er varing heeft mij verdiept. Mij geleerd, dat ik aan aan een aantal dingen nu eenmaal niks kan veranderen hoe graag ik dat ook zou willen. Denk maar eens aan de hon ger in deze wereld. Aan dat gigantische probleem zitten zoveel kanten, dat al ons po gen niet meer dan een beetje verlichting oplevert. Hoe kun {"e overeind blijven in de )uurt van zoveel hongeren den? Hoe denken de wereld verbeteraars daarover?". Wat sollen de voormannen van de diverse kerken toch met hun in verwarring gedre ven achterban? We hebben net geleerd, dat we zelf ge rechtigheid moeten brengen in de wereld of we moeten van van u al weer terug naar vroeger. „Niemand moet iets van mij. Ik wil alleen aangeven, dat de roep om gerechtigheid zo vaak wordt aangeheven door mensen, die zelf veel boter op het hoofd hebben. Die niette genstaande dat er als de kip pen bij zijn om de fouten bij anderen aan te wijzen". Tweeheid Dan komen we toch weer te recht bij het oeroude geloof, dat we gered worden ondanks onszelf? „Ja, dat is een oud en goed geloof. Maar geen politiek ge loof. De klassieke geloofsleer van katholieken en protestan ten heeft altijd een zekere tweeheid gehad. Enerzijds bouwen aan een menswaardi ge wereld in de naam van God en anderzijds weten, dat er meer is dan wat je politiek en maatschappelijk kunt be reiken. Dat 'meer' was in sommige perioden van de ge schiedenis zelfs de essentie van de prediking". Het mysterie van het geloof is altijd groter dan de actualiteit. „Ja. Waar het op aankomt is, dat we ons niet laten verlei den tot een eenzijdige opstel ling. Luister goed, het zou een grof verraad zijn aan het christelijk geloof als mensen zich niet meer maatschappe lijk en politiek zouden inzet ten, maar we verspelen een hele hoop als we vergeten, dat christelijke traditie oneindig veel meer omvat dan alleen een pleidooi om gerechtig heid". Men maakt u het verwijt, dat u niet durft te kiezen. En kie zen is het sleutelwoord van deze tijd. Wie niet radikaal is, niet onvoorwaardelijk partij kiest voor de zwakke mag zich volgens de kopgroep van de gezamenlijke kerken geen christen meer noemen. „Die groep lijdt aan een ver regaande mate van zelfover schatting. Wie zijn standpunt niet ter discussie stelt gaat te ver. Hoe treurig, dat mensen, die tien jaar geleden pleitten voor meer liberaliteit in de kerk, zich nu schrap zetten en geen andere mening dulden onder het motto: „Wie niet meedoet is een verrader van de goede zaak". Dat is toch het begin van totalitair den ken?". „Als het gaat om de grote the ma's van de christelijke tradi tie zoals geborgenheid bij God, verzoening, het ervaren van Gods liefde in het dage lijks leven ja, dan is er sprake van een grote desoriëntatie. Er zijn massa's mensen, die op hun speurtocht naar nieuwe, betere wegen vastgelopen zijn". Pastoraal Wat is uw boodschap aan de Raad van Kerken? „Dat ze eens keer moeten op houden politiek te bedrijven. Als de raad toch iets wil zou hij kunnen volstaan met een oproep aan de kerken om goed na te denken over grote maatschappelijke problemen in plaats van direct actie te voeren tegen zus of zo. Laat Prof. dr. H. Kuitert: „Raad van Kerken moet mensen uitdagen om over God te praten" de raad zich liever afvragen wat hij kan ondernemen om mensen, die gedeukt zijn, op te vangen. Ja, er is veel meer behoefte aan een pastorale op stelling". Is dat alles? „Nee, de raad moet de kerkle den uitdagen om weer met hun kinderen en kleinkinde ren over God te praten. Jon geren straffen je wel af als je het verkeerd doet. Hoewel, veel kinderen hebben het idee, dat praten over God maar een zinloze zaak is. Ook zij denken, dat het gesprek moet gaan over bijstandsmoe ders en de manier, waarop de kernwapens de wereld uit moeten. Natuurlijk, vreselijk belangrijke zaken, maar des ondanks moet de de kerk het lef hebben om de mensen te vertellen wie God is en wat hij voor hen kan doen". Katholieken zouden in uw boek een rechtvaardiging kunnen zien van Rome's in- „Dat is niet mijn bedoeling. Rome is in politieke en maat schappelijke vragen juist altijd erg dirigistisch geweest. Het katholieke leergezag zou dus wat van mijn boekje kunnen leren. Ik zie twee bewegingen in de roomse kerk, die allebei kunnen doodlopen. De eerste wordt het duidelijkst in beeld gebracht door het politiek ac tivisme in Polen waarbij de aartsbisschop over de hoofden van de burgers heen met ge neraal Jeruzelski zit te praten over het heil van het Joodse volk. Dat soort paternalisme zou de kerk niet moeten wil len. De tweede kan verkeerd eindigen vanwege de nadruk op de restauratie. Alles moet weer net als vroeger. Dat is natuurlijk de dood in de pot. Er moet juist over de klassie ke thema's zoals meditatie, spiritualiteit, God in het dage lijks leven bijvoorbeeld op een heel nieuwe, inspirerende manier worden gesproken. Door protestanten en katho lieken JOS BOUTEN Door de rijk geschakeerde loopbaan van de socialist deling loopt als een rode draad een reeks incidenten en g ruchtmakende uitspraken. Menigmaal is hij door vriend e vijand met instemming geciteerd. Met het deze week gepi bliceerde interview met de vroegere minister van defei en oud-Europees commissaris zou dat ongetwijfeld ook geval zijn geweest, indien hij zich had beperkt tot zijn onj zouten kritiek op de PvdA in het algemeen en zijn partijj noot Joop den Uyl in het bijzonder. VOOR zijn grievende en oncontroleerbare opmerkingen het adres van leden van het koninklijk huis zal hij slechts zeer beperkte kring enige waardering oogsten. Met die i spraken is hij duidelijk over de schreef gegaan, overigt niet in die mate dat met enige kans op succes juridische st pen tegen hem zouden kunnen worden ondernomen. Daai voor lijkt de hele zaak ook te zeer op een storm in glas sky. inkr te 1 i co et. w egen 3 for 1 iardei ;tal ezonc Wh tril TiJDENS een telefoongesprek, waarin de toenmalige mini ter naar zijn zeggen allereerst van mening verschilde met h toenmalige staatshoofd en vervolgens met haar echtgenoo lij heeft Vredeling prins Bernhard „uitgelegd" wat het verse] was tussen de uiteenlopende standpunten. „Het verschil dat ik beslis. En niemand anders", aldus Vredeling. Hoei hij zich uiteraard hoffelijker, zo men wil diplomatieker, 1 dienen uit te drukken, had Vredeling staatsrechtelijk gezi het gelijk aan zijn kant. Dat gelijk is gebaseerd op de regel ons staatsrechtelijk bestel, dat het staatshoofd onschendbaj1'1 is en de ministers verantwoordelijk zijn. DiE regel impliceert echter eveneens, dat een minister gee mededelingen naar buiten doet over dit soort gesprekki met het staatshoofd, omdat daardoor de onschendbaarheid het gedrang kan komen. Prinses Juliana is nu weliswa geen staatshoofd meer en Vredeling geen minister, maar djfcnzorj geeft de laatste nog niet het morele recht dit soort naar si satiezucht riekende „onthullingen" te doen. Zelfs niet als het interview met hem zelf als het ware ondertekent mi „een gefrustreerd konijn". Vredeling, die twee weken geleden is geïnstalleerd al^an, voorzitter van een commissie van „wijze mannen" in Europa ?ni en bij die gelegenheid door staatssecretaris Van Houwelingei van defensie werd omschreven als een „superwijze man' had wijzer moeten zijn. OVERIGENS bewijst het HP-interview weer eens, dat onderwerp „koninklijk huis" altijd goed is voor prima vi koopcijfers, hoe je het ook benadert. Wat dat betreft heeft noodlijdende HP kennelijk „geleerd" van het roddelblad Pri vé van de Telegraaf-journalist Henk van der Meijden, di vorige week hier en daar ook snel was uitverkocht na onware verhaal over prins Willem Alexander. Wisselvallig DE BILT Computerprogno ses laten voor de rest van de week in ons deel van Europa en snelle opeenvolging van oceaandepressies zien. Dit moet een wisselvallig weer beeld opleveren met boven normale temperaturen. De regen van vandaag hing samen met een depressie die van Schotland naar Denemar ken trok. Aan de achterkant vail de depressie komt morgen een westelijke stroming te staan, die wat koudere lucht aanvoert dan we de laatste da gen gehad hebben. Een ander verschil is de zon neschijn. Door de wisselende bewolking krijgt de zon mor gen weer een kans. Daarnaast kunnen er. vooral de tweede helft van de dag, buien gaan voorkomen. De wind gaat daarbij aan de kust tot krach tig of hard toenemen. Weersvooruitzichten Zuid-Noorwegen en zuid-Zweden perioden met regen en natte sneeuw. Middagtemperatuur rond het vries- Denemarken, Britse eilanden. Duits land, Beneluxlanden en noord-en midden Frankrijk: wisselvallig met af en toe regen. Middagtemperatuur rond 7 graden. Zuid-Frankrijk, Portugal en Spanje zonnige perioden en droog. Plaat# lijk mist. Middagtemperatuur van graden aan de Atlantische kust tot graden in zuid-Spanje. Italië h« en. X) lij vir •h mdat Ie mat 1 eemt tw list ve echt» or hi edig zi ninder laanbo erstan WC e bezu end 7 lie sec 1 imhoo| h .orden ie Iverig. ide r ;edaan tomstij iet oog ers hi lx Kg, er loor ;evc <)T en Joegoslavische kust: af», ioe zun. ook een lokale bui. In ni -Italië plaatselijk mist. Middagu ratuur van 6 graden in noord-It 14 tot 17 graden elders. Alpenlanden: zaterdag regen, in 4 (Vervt hoger geleden delen sneeuw Ni pnTT Eaad-celsius niveau geleidelijk dl 1 A ad tot ongeveer 1200 m. ZOnde: Den Helder regen Zd. Limburg regen Aberdeen regen Athene l.bew Barcelona niet ont Berlijn zwbew Dublin Frankfort Genève Helsinki zi KJagerifurt m Kopenhagen ni Lissabon or Locarno or SC. regen Max Min N» hebbe temptemp sU| chauf] 2 dagna kingei wager nenoo dam 1 avond ;ehev blijvei 01 "J ten" Mallorca Malta Moskou MUnchen zw.bew. -6 -21 Ziel AMSl Zieke een o gestel os ran g S awb: J' verpl. ziekei en de thuisv hebbc 180 1 oXnw Nasi goreng koffievla Als u met tweeën bent dan beeft u nodig: 250 g droog- kokende rijst, 4,5 dl water, zout, 2 eieren, 1 eidooier (bet eiwit is voor de vla), 2 lepels olie, 1 prei, selderij, 75 g ham, 200 g diepvries of blikje of potje doperwten, ketjap, komkommervoet- zuur; 0,5 liter melk, 25 g maize- na, 30 g suiker, 2 theelepels oploskoffie, half pakje vanillesuiker, 1 eiwit (de eidooier kan In de nasi) met 25 g suiker. Kook de rijst een halve (lie ver nog hele) dag tevoren gaar. Was hem, laat hem op een zeef uitlekken, strooi hem in het aan de kook ge brachte water met zout, roer tot het mengsel weer kookt en laat het twintig minui zacht doorkoken. Stort gare rijst in een ruime schaa en laat hem koud worden. Klop eieren en eidooier la en maak er in een ruimt braadpan of wadjan een roe rei van. Schep er de rijst door en laat de massa ondet geregeld omscheppen op eei\ matig vuur warm worden Voeg tijdens dat warm bak ken fijngesneden prei, klein geknipte selderij, stukje ham en de half ontdooide o uitgelekte doperwten Maak het mengsel vervol gens op smaak af met zout en ketjap. Dit recept geeft een zacht smakende nasi goreng. wie het gerecht liever wat pittiger heeft, kan er wal sambal bij doen. Geef et apart komkommer-zoetzuur Kook of koop een blanke vla en meng er oploskoffie en vanillesuiker door. Klop het eiwit stijf in een glazen stenen schaal. In een plasu* kom mislukt het stijfkloppen\ meestal, omdat plastic vaak' wat vettig blijft. Voeg tijdens] het kloppen de suiker in ge-t deelten toe. Garneer de vla' met schepjes stijfgeklopt ei-] wit, eigenlijk is één eiwit wel genoeg voor vier personen. JEANNE, ,(e,FRII

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2