een zwaarwichtigheid bij Tom Pauka •elgische ieerput van ef Geeraerts De wijnen uit I de Graves op de proeftafel I Wubbo Ockels' plaatjesboek DE KtEER .95 )e straat waarin wij wonen Feestelijk koken met de Kerst agin) oeken CeidaeSomatit vrijdag 13 december 1985 pagina 9 een vrouw bren- :eer merkwaardi- iid maai ontmoeting, samen een va- heeftkntie-week door in het bui- t de gtiland. Zij onderhouden een idere relatie met el- voornamelijk geba de lacJerd is op het wederzijdse be den. Mf, dat zij beiden, in heel ver- n dat puilend opzicht, ongeschikt het leven zijn. Het is de Tom Pauka, „Lente v oeger tonners", waarin hij lichtvoetige wijze deze man en vrouw langzamerhand het le ven en nieuwe mogelijkheden daarin laat ontdekken. „Lente voor beginners" begint op een moeilijk moment: een totaal onbekend manspersoon loopt, als de gasten na haar kerstfeestje de woning van Di- lia verlaten, het tuinpad op en dient zich aan als de bestelde heer. Hij is afkomstig van een „escort"-bureau en zal haar de verdere nacht komen bezig houden. Een grap van colle ga's. Het loopt niet zo af als die gehoopt hadden. In ieder geval krijgt de vrouw in kwestie, Di- lia, een tijdje vakantie om de zaak te sussen. Zij neemt - en daar zit een zwak punt in het verhaal - de onbekende heer mee op die vakantie, ja, waar om eigenlijk? Tom Pauka kan dat allemaal niet zo goed uit leggen, maar vanaf het mo ment dat de twee, voor elkaar eigenlijk onbekende aan hun decembervakantie op het lenteachtige Madeira be ginnen, is dat alweer onbe langrijk. Dilia bemerkt dat er wat is met die heer, die aanvankelijk denkt dat ze uit is op dat ene, waar het met vrouwen altijd op uitdraait in dat eigenaardi ge „vak" van hem. Hij kan er niet onderuit, haar op te biech ten, dat hij niet kan lezen of schrijven, daaraan is hij nooit toegekomen. Zij gaat het hem dus leren. Haar probleem is haar onontwikkelde erotiek en haar kleine, maar verwarren de neiging tot drankmisbruik. Langzamerhand naderen zij elkaar en onthullen zij steeds meer van zichzelf voor elkaar, tot hun eigen verbazing en vaak ook verrassing. Dat proces is overtuigend be schreven, geheel vanuit de er varingen van Dilia, waarbij de verteller heel geamuseerd is, door alles wat er voorvalt. „Lente voor beginners" is door de wat wonderlijke en fraaie relatieproblemen tussen Dilia en haar „vriend" en door de afwezigheid van enige zwaar wichtigheid een erg aardige roman geworden. JAN VERSTAPPEN Tom Pauka: „Lente voor be ginners" - roman. Uitgave Querido. Prijs ƒ28,50. t Vlaming Jef Geeraerts, die J de jaren zestig een geduchte opbouwde met zijn [eken over de vroegere Bel ief! Kongo, stort zich tegen- ordig in echte „Belgische standen". Zijn thrillers „Di nt", „De Coltmoorden" en trap" en de zojuist ver men misdaadroman „De lak Alzheimer", spelen zich lornamelijk af in ons zuide buurland. Opvallend larbij is de afkeer van Geer- rts van de aldaar opererende kikswacht, de paramilitaire plitie, in zijn ogen een abso- verderfelijk apparaat. dan doen de sympathieke imissaris Eric Vincke en kpecteur Freddy Verstuyft m de Antwerpse gerechtelij- politie het een stuk beter, oewel... „De zaak Alzheimer" zorgt New York gehuurde •ordenaar, die lijdt aan een waarbij de hersenen ie! aftakelen, voor grote pa- Antwerpen. Enkele "fegen zijn voor hem voldoen- fe om talloze moorden te ple- en. waarbij niet alleen vol- ns de politie maar ook voor lezer het ve.'band totaal htbreekt. Zo worden kort na jkaar o.a. de directeur van bouwonderneming, een bhatrijke verzekeraar, een s en een ministerszoon om leven gebracht. Het is ze- dat alle mannen door één .•soon om het leven zijn ge tracht; de dader heeft het oe- Hjs daarvoor gek genoeg afge- feverd bij commissaris Vincke. Die komt de moordenaar wel het spoor, maar is dat al 1 weer bijster. En dat komt rdat de Rijkswacht, na de oord op twee collega's, zon- Vincke op de hoogte te stellen zelf het heft in handen neemt. Het doet al met al en beetje denken aan de bende van Nij- vel, die onlangs de dans ont sprongen schijnt te zijn door de slechte communicatie tus sen de twee Belgische politie machten. „De zaak Alzheimer" draait uit op het opentrekken van een gigantische beerput, waar bij een centrale rol wordt ge speeld door de oud-minister Baron Gustave de Haeck. De Haeck, zo blijkt later is de gro te „onschuldige" achter de moorden. Hij heeft de moorde naar gehuurd om de zaken bij de Belgische Loterij naar zijn hand te zetten, zich pas later realiserend dat diezelfde moordenaar het uiteindelijk ook op hem gemunt heeft. Kenmerkend hc bruik van „platte" Vlaamse taal en zijn grote kennis van zaken. Hij weet precies waaro- hij schrijft, kan dat op toch wel boeiende af en toe zeer smakelijk. Het maakt daarbij voor Geeraerts overigens niet uit of het gaat om een copieus diner, de natuur in de Arden nen of de herkenningstechnie ken zoals die daadwerkelijk door de politie worden ge bruikt. Daarop lijkt de bebaar de Vlaming inmiddels patent te hebben. Ook tijdens het le zen van de 401 pagina's van zijn nieuwe thriller willen de details maar niet vervelen. ROB PERIK Jef Geeraerts: „De zaak Alz heimer". Uitgeverij Man- teau, Antwerpen. Prijs ƒ28,90. 'ormde de goud-gele, zacht-zoete Graves Supérieures voor ve niet een eerste kennismaking met Franse wijn? Nog maar in jaar of twintig geleden was dit een van de weinige wijnen, ie door beginnende genieters benoemd kon worden met de nu ;ven discutabele Rosé d'Anjou als goede tweede. Zoete wijn omlijsting van de vaderlandse feestdis was toen immers heel nmiddels heeft de smaak van het nederlandse publiek zich erk ontwikkeld. Niet in het minst door de inspanningen van wijn slijtende grootwinkelbedrijven en de nooit aflatende »om publicaties. Het zal dé aandachtige lezer en drinker dan ok niet zijn ontgaan dat de witte, zoete Graves danig aan popu- iriteit heeft ingeboet. De naam Graves staat nu voor gezochte i droge witte wijn, zonder overigens de overgrote bekend- an de Medocs, Pomerols en andere Bordeaux' te benade- uteur Pieter Taselaar onderneemt in het onlangs verschenen oek „Alle wijnen van de Graves" een lofwaardige poging een reder forum te vinden voor het veelzijdige aanbod van dit te- de rivier Garonne gevleide gebied. Op het merendeel van 550 chateaux liet hij zich tot in detail informeren over de ge- ruikte rassen, de oogst en de methode van wijnbereiding, iet resultaat van zijn wijnreis is een handzame, goed geïllus- eerde gids voor de toeristische passant, misschien meer nog en betrouwbaar naslagwerk voor de bewuste koper. De prijs an het boek achten wij overigens aan de hoge kant. CHARLES BELS Middeleeuwse kerst „Vrede ende vrolicheyt" heeft Martien J. G. de Jong zijn mooie boek genoemd, dat een beeld geeft van het Kerstfeest in de Middeleeuwen. Een ver zameling oude teksten, met commentaren en toelichtin gen, kerstliederen uit de mid deleeuwen en vooral, als be langrijkste onderdeel, het „Kerstvisioen" van Zuster Bertken, een prozastuk van een kluizenares. Zij leefde bij na zestig jaar lang in de diep ste armoe in een dichtgemet selde kluis, die tegen de Utrechtse Buurtkerk was aan gebouwd. Martien J. G. de Jong brengt de mystieke er varingen, waar zij onder an dere in deze tekst verslag van aflegt, opnieuw onder de aan dacht. In dit visioen spreekt Zuster Bertken van de intieme erva ring van het moederschap en het baren van een kind, waarbij de rol van Josef van ondergeschikt belang is: hij mag geen getuige zijn van het gebeuren rond de geboorte van Jezus en wordt in het vi sioen dan ook het huis uitge lokt, als de blijde gebeurtenis op handen is. In een bijge bouw ziet hij een welriekend vuur, dat geen schade aan richt, een herhaling van het wonder dat Mozes zag bij het brandende braambos. „Vrede ende vrolicheyt" is een mooi boek, waar veel il lustraties bijdragen tot een aardige kennismaking met de middeleeuwse denkwereld, waarin het kerstverhaal zo'n belangrijke rol speelde. Kerstverhalen Een aardig Prismaboekje, spe ciaal voor december gemaakt, bevat een reeks van kerstver halen uit de wereldliteratuur. Uit het werk van allerlei schrijvers uit de vorige en deze eeuw, vooral buitenland se, zijn min of meer traditio nele kerstverhalen gekozen. „Het spookhuis" van Charles Dickens, „De legende van de kerstroos" van Selma Lager- löf, verhalen van Tsjechow, Daudet, De Maupassant en Michel Tournier. Een science fiction-kerstverhaal van Ar thur C. Clarke sluit het boekje 'af. Er komt één verhaal van een Nederlandse auteur in voor, een van de nieuwe Tes- selse sprookjes van Jan Wol- Gouden Spectrum Uitgeverij Het Spectrum be staat vijftig jaar en viert dat met de uitgave van een mooi boek, waarin de geschiedenis van schrijven, uitgeven en verkopen van boeken en tijd schriften tijdens deze bestaan- speriode wordt behandeld. Jo van Rosmalen schreef dit ju bileumboek, dat zijn titel „Goud op snee" eer aandoet: het draagt een gouden snij- kant langs de bladzijden en in het boek vinden we het re cept daarvoor: het snijvlak met eiwit bestrijken en daar na met bladgoud bedekken. „Na drogen bruneren naar smaak", wordt daaraan toege voegd. Met een uitvoerige hoeveel heid van namen, feiten en wetenswaardigheden, waarbij het gebeuren rond de Spec trum-uitgave natuurlijk veel aandacht krijgt, verschaft het boek een boeiende documen taire over allerlei belangrijke en minder opvallende wapen feiten in het Nederlandse boe kenbedrijf sinds 1935. Literaire gidsen Uitgeverij Hadewych is be gonnen met een serie „Lite raire Gidsen", zoals we die al kennen over Amsterdam, Den Haag en Leiden, waar inder tijd uitgeverij Meulenhoff mee verscheen. Deze nieuwe serie is gewijd aan zuidelijker steden en gewesten in ons taalgebied: Antwerpen, West- Vlaanderen en Limburg. Stad na stad en dorp na dorp wordt besproken: Het foeilelijke Conscience-monument in Blankenberge, het standbeeld van Jan Breydel en Pieter de Coninck op de Grote Markt te Brugge, en zoveel andere ere tekenen voor literatoren of roemrijke helden, die uit het brein van schrijvers stammen. Zeer veel wordt gememoreerd in deze boeken: wat Chester ton te melden had toen hij in 1909 Brugge bezichtigde en het Belfort beschreef als een „kerk op stelten, een onna tuurlijk langhalzig dier, lijk een giraf". Enzovoorts, enzo- verder. Wie niet redelijk ingevoerd is in de literaire wereld van onze zuiderburen zal in deze boeken misschien wel veel te weten komen van woonplaat sen, topografische bijzonder heden van literaire werken, enz. enz., maar hij zal tegelijk een volkomen onbekend ge bied moeten verkennen. Hij komt auteurs tegen als Lod. Lavki, Hendrik Prijs, Arnold Sauwen, Karei Vertommen, Max Elskamp (die nog met Verlaine een stevige borrel schijnt te hebben gedronken), Eric Soenen, of Raoul M. de uit de indrukwekkende en onstuitbare stroom te noemen, van al die auteurs aan wie aandacht besteed wordt in deze drie nieuwe literaire gid- Boontje Boon Louis Paul Boon was niét al leen een groot schrijver en een eigenzinnig journalist, hij was in zijn land nogal be roemd door zijn bijzondere bijdragen aan radio en televi sie. De BRT heeft daar een boekje van gemaakt, onder de titel „Het zoutvat van Boontje Boon", waarin een keuze is opgenomen uit al die bijdra gen die Boon gedurende vele Johan Diepstraten De literaire wereld van Jeroen Brouwers voornamelijk dom en meende dat ieder ander het er beter af zou brengen dan hij. Een klein document, al lijkt de keuze van de teksten wat willekeurig, dat Boon-liefheb bers kunnen bestellen bij de B.R.T. in Brussel. Brouwers en Dagerman „Hij was een auto die met een constructiefout uit de fabriek was gekomen", zo beschrijft Jeroen Brouwers de Zweedse schrijver Stig Dagerman, die op zijn dertigste levensjaar, in 1954, het leven voor gezien beschpuwde en er uit stapte. Hij was een literair wonder kind geweest in de ogen van velen en in het kleine aantal jaren, dat hij zichzelf uitein delijk toestond, schreef hij een indrukwekkend oeuvre. De roman „Het verbrande kind" wordt daarin als het hoogtepunt beschouwd. Uitgeverij Meulenhoff vestigt opnieuw de aandacht op hem, door een bundel verhalen, on der de titel „Natte sneeuw", in het Nederlands uit te bren gen. J. Bernlef, een groot be wonderaar van Dagerman, heeft voor de vertaling ge zorgd. „Dagerman is de schrij ver van een volledig zwart, door en door beademd oeu vre", zegt opnieuw Je roen Brouwers over hem. Van zijn hand verscheen, ook bij Meulenhoff, een klein boekje, waarin hij thema's uit het werk van Dagerman analy seert, waarbij het biografische aspect van diens zelfmoord hem (uiteraard) interesseert. Over „Jeroen Brouwers" zelf is bij BZZTóH een boekje ver schenen van de hand van Jo han Diepstraten, het verslag van een aantal gesprekken dat Diepstraten met Brouwers gevoerd heeft. De belangrijk ste romans die Brouwers de laatste jaren publiceerde (van „Zonsopgangen boven zee" tot „Winterlicht") komen daarin aan de orde, ook aan de studie die hij schreef over zelfmoord in de literatuur („De laatste deur") en de roemruchte pole mieken die hij voerde, wordt aandacht besteed. men en schavuiten" een erg leuk deeltje) en korte ver halen (exempelen) over zon den en deugden van middel- lieden. jaren (vanaf 1945) leverde. De samensteller van dit boek, Griffioen Frans-Jos Verdoodt, vertelt over „de nauweliiks verholen bitterheid" van de auteur in zijn bijdragen, een maatschap pelijk pessimisme, „met een stem die nu eens opstandig is en dan weer berustend, vaak ook de onmacht toedekkend onder een kwetsbaar-ddor- zichtig vlies van humor of Een nieuwe literaire serie van uitgeverij Querido, die al meer dan vijftig jaar bezig is met de Salamander-boeken. Louis Paul Boon werd vooral beroemd door het spelletje „Wachtwoord", dat hij op ra dio en tv meespeelde, te ver gelijken met ons „historische" literaire radio- en tv-spelletje „Hou je aan je woord". Louis Paul Boon: „Het is een plezant spelletje, maar ge moet er iets snuggerder voor zijn dan ik. En ik bedoel, vlugger van geest en rapper van tong. Want er komt nu bijvoorbeeld het woord „boon" op het scherm, hoe gaat ge dat uw medespeler wijsmaken?" Louis Paul Boon voelde zich bij zo'n opgave „Griffioen" is een soort ne venreeks daarvan: prijs en uitvoering zijn gelijk. Ook in „Griffioen" gaat het om Ne derlandse literatuur, maar dan teksten van vóór 1850, waarbij poëzie een belangrijk inhoudselement zal worden. Het lezen van oudere litera tuur wordt in deze uitgaafjes wat gemakkelijker gemaakt: de teksten worden, indien dat nodig is, aan het hedendaagse taalgebruik aangepast of zelfs vertaald in modern Neder lands. Vele kenners zijn voor dit werk en voor de redaktio- nele begeleiding van elk deel tje ingeschakeld. Zo zijn er liederen van Brede- ro, proza van Coornhert, laat middeleeuwse verhalen over varende luyden („Van schei- Maar ook uit later tijd zijn er al deeltjes in „Griffioen' uit, zoals Belle van Zuylen's wei nig bekende verhaal „Mijn heer Sainte Anne", waarin de titelheld iedereen schokt door verliefd te worden op een meisje dat niet kan lezen. Uit de verlichting is werk van G. Paape uitgegeven. Een leuk begin voor een serie, die erg veel beloften inhoudt. Goossens Ook bij uitgeverij Goossens een geheel nieuwe serie, die geen naam heeft gekregen. Kleine, gebonden boekjes in identieke, simpel maar smaakvol uitgevoerde band jes, waar korte teksten van vele buitenlandse auteurs in zijn opgenomen. Daaronder echt klassieke werkjes, zoals „Het huis „De kaatsende kat" van Balzac, „Daisy Miller" van Henry James. „Een heel korte roman" van Garsjin en „Bekentenis van een jong meisje" van Marcel Proust. Ook hedendaagse auteurs als John Fowles, Doris Lessing en Italo Svevo vinden in deze serie een plaats. Vijftien gul den per mooi deeltje, dat is dus zéér betaalbaar. In deze rubriek genoemde en besproken boeken: Martien J. G. de Jong: „Vre de ende Vrolicheyt" - Uitga ve De Prom, prijs 35,- „Kerstverhalen uit de We reldliteratuur" - Uitgeverij Het Spectrum, als „Prisma van de maand december". Prijs tot l-l-'86 ƒ4,95. Jo van Rosmalen: „Goud op snee"-boek en tijdschrift in de lage landen 1935-1985. Uitgave Het Spectrum. Prijs 50,- „Literaire Gids voor West- Vlaanderen", „Provincie en Stad Antwerpen" en „Lim burg". Uitgaven van Hade wych. Prijs resp. ƒ29,50, ƒ29,50 en ƒ22,50. „Het zoutvat van Boontje Boon" - een uitgave van de BRT. Prijs ƒ22,50. Stig Dagerman „Natte sneeuw" - Uitgave Meulen hoff. Prijs ƒ27,50. Jeroen Brouwers: „De le vende stilte van Stig Dager man" - Uitgave Meulenhoff. Prijs ƒ9,50. Johan Diepstraten: „De lite raire wereld van Jeroen Brouwers" - Uitgave BZZTóH. Prijs ƒ27,50. Griffioen - een serie met ou dere Nederlandse litera tuur. Diverse deeltjes. Uit gave Querido. Prijs per deel ƒ10,75. Balzac e.v.a. diverse titels, in een nieuwe serie van uit geverij Goossens. Prijs per deeltje 15,-. (ADVERTENTIE) •ieter Taselaar: „Alle wijnen va Iniepers Amsterdam. Prijs ƒ49,91 de Graves". Uitgeverij BOEKHANDEL LEIDEN - LEIDERDORP OEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN enige complete werk aarin alle Delftse straatna- verklaard werden ver heen reeds in 1917. Daarom het nuttig dat nu in de serie De straat waarin wij wonen" ïn deeltje op de markt is ge- racht, waarin Delft nog eens olledig wordt behandeld, onder straatnamen geen ori- ntatie, en via menig straat- aambordje krijgt men een oede kijk op op de historie an een plaats. len kan in De straat waarin vij wonen" onder meer lezen lat Delft reeds in 1596 syste- natische straatnaamgeving kende en dat nog niet zo lang geleden er een verzoek van bewoners van stegen, om het achtervoegsel -steeg in - straat te veranderen, is inge diend. Hoewel dat verzoek uiteinde lijk werd gehonoreerd is, in verband met praktische pro blemen, de bestuurlijke reactie nogal terughoudend met dat soort veranderingen. Ook is men terughoudend met het vernoemen van straten naar nog levende personen. Toch heeft Dom Helder Camara in Delft het bord van een naar hem genoemde straat in 1981 persoonlijk onthuld. „De geschiedenis en verkla ring van Delftse straatnamen" zoals de ondertitel van deze uitgave luidt, is verlucht met vele historische foto's en topo grafische kaarten. Ter comple tering van het geheel zijn ach terin de inmiddels verdwenen straatnamen opgenomen. JAN HOFMEESTER Drs.P.C.J.v.d.Kroft e.v.a.: „De straat waarin wij wo nen/Delft." Uitgeverij Kru- seman, Den Haag. Prijs ƒ39,50. De feestdagen naderen snel. December is een maand spe ciaal toegesneden op culinaire genoegens, terwijl er ook en kele specifieke cadeau-dagen in voorkomen. Wat is er ge makkelijker dan iemand met Kerst een boek te geven dat beide elementen in zich ver enigt. Uitgeverijen hebben zich deze redenering al jaren geleden eigen gemaakt en daarom verschijnt er in het najaar steevast een keur aan nieuwe titels in een categorie die toch al zowat uitgekauwd heet te zijn. Want er zijn im mers al honderden, misschien wel duizenden kook- ,en recep tenboeken in alle soorten en maten voorhanden. Terwijl de culinaire cultuur slechts spaar zame ontwikkelingen kent en de laatste tien jaar is blijven steken in de nouvelle cuisine, blijkt er een rijke markt te zijn voor boeken en tijdschriften op het gebied van eten en drinken. Er zijn enkele categorieën kookboeken te onderscheiden. De simpele uitgaven, het plaatjesboek en het klassieke boekwerk. De simpele uitgave was vroeger goedkoop, maar kost nu doorgaans al enkele tientjes. De plaatjesboeken zijn van de laatste tijd en blijken redelijk betaalbaar (tot zo'n veertig gulden). De klassieke boeken zijn doorgaans duur der. Klassiek Een voorbeeld uit de „klassie ke" groep is het Basiskook boek Franse Keuken van de hand van Ria van Eijndhoven. In de inleiding schrijft zij dat sinds Escoffier zijn „bijbel voor de Franse keuken" schreef er in de jongste ge schiedenis ontwikkelingen zijn geweest met Paul Bocuse en Michel Guérard. „Maar de Franse keuken ontwikkelt zich nog steeds, elke dag bren gen koks veranderingen en verbeteringen in de recepten aan", aldus Van Eijndhoven. Het boek pretendeert geen en cyclopedisch standaardwerk te zijn, maar een zo uitgebreid mogelijk overzicht van de Franse nationale en regionale keukens. De ware liefhebber kan met het boek goed uit de voeten. Voor de wat minder gedreven keukenprins (-es) zijn er echter wel wat eenvou diger uitgaven. Het aantal kleurenfoto's is beperkt en de rijkelijk aanwezige tekeningen roepen herinneringen op aan vroeger jaren. De prijs is rela tief laag. Simpel Het kon natuurlijk niet uitblijven: een boek over Neerlands eerste ruimtevaarder dr. Wubbo Ockels. „Wubbo Ockels, het levensverhaal van een zwevende Hollander" is sinds kort op de markt en het is een aardig en vooral persoonlijk boek werkje geworden, met honderden foto's van Wubbo. De jonge Wubbo duikt op in een roeiboot, in een bandje („Frustration"), in zijn „hippie-periode". Wubbo is ook te zien op de surfplank, samen met zijn vrouw Joos en joggend op het strand. Maar natuurlijk is Ockels vooral in de weer met allerlei ruimteproeven, soms tot vervelens toe. Het zijn echter niet alleen maar plaatjes. Wubbo heeft zich niet beperkt tot statements over de ruimtevaart, maar vertelt ook over zijn privéleven. Zo komen we te weten dat hij op school maar een moeilijk ventje was. altijd dwars als hém iets niet beviel. En dat hij ettelijke keren bleef zitten. Ockels geeft bovendien ruiterlijk toe dat hij wel eens mani puleert om iets te bereiken. „Of het nu over mensen, dingen of functies gaat, ik moet eerlijk bekennen dat ik daarin wel enigszins manipuleer". Allemaal niet vreselijk belangwekkend, maar toch is het boek, dat zijn weg naar de lezer wel zal weten te vinden, best een beetje onthullend. MARTIN VOORN Wubbo Ockels en Jaques Ros! „Het levensverhaal van een zwevende Hollander." Uitgeverij Spaarnestad. Prijs ƒ9,95. Tot de dategorie simpele boek werkjes behoort het „Italiaans Kookboek" van Maja Krans met medewerking van Sergio Feduzzi. Subtitel van het 160 pagina's tellende werkje is „Van antipasta tot zabaione waaruit je zou kunnen aflei den dat de recepten in alfabe tische volgorde zijn vermeld. Dat is niet waar, want geluk kig wordt de traditionele inde ling van voorgerechten, soe pen, pasta enzovoorts aange houden. Spaarzaam voorzien van kleurige illustraties, maar wel een handvol pentekenin getjes, maken dit kookboek niet bijster aantrekkelijk om te zien. De Italiaanse keuken wordt als wellicht de fantasie rijkste ter wereld aangeprezen, maar aan de hand van de re cepten wordt dat niet hele maal duidelijk. In vergelijking met andere kookboeken is deze uitgave duur te i Aantrekkelijk Heel wat aantrekkelijker is „Het grote boek met de heer lijkste kookrecepten" geschre ven door Christian Teubner en Annette Wolter. Het boek is onderdeel van de serie beeld boeken waarin eerder al ver schenen „Bakrecepten", „Sala des en koude schotels" en „In ternationale gerechten". Elk recept is voorzien van een prachtige kleurenfoto en het aantal kilojoules dat het ge recht bevat. Modern en sma kelijk, zo kan dit boek het best worden omschreven. Bij het lezen van de verschillende re cepten loopt het water al in de mond. Kortom een voortreffe lijke uitgave. WIM BUIJTEWEG Ria van Eijndhoven: „Basis kookboek Franse Keuken". Uitgeverij Elsevier. Prijs 38,50. Maja Krans: „Italiaans Kookboek". Uitgeverij Lui- tingh. Prijs 24,50. Christiaan Teubner en An nette Wolter: „Het grote boek met de heerlijkse kookrecepten". Uitgeverij Zomer Keuning (Culinai re Boekerij). Prijs ƒ32,90

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9