Willebrands wil Simonis bij
overleg met protestantsekerken
TAFEL
Dick Houwaart hekelt ontjoodsing
van Jezus door de christenen
Denis de Rougemont: strijd tegen ontmenselijking
ficidócSouwcwt
HTTïïTI
£&idóc Courant
Oostlander
kritisch over
uitlatingen
ds. Huting
kerk
wereld
IN MAART OECUMENISCH GESPREK IN ROME
Nieuwe anti-
apartheidsactie
in Nederlandse kerken
Speelbal van de politic
ACHTERGROND
WOENSDAG 11 DECEMBER 1985 PAGINA
IINN
Mandaat Van Munster verlengd
De bisschoppenconferentie heeft het mandaat van de secreta
ris-generaal van het R.K. Kerkgenootschap in Nederland, dr.
H.A. van Munster O.F.M.. met de reglementaire periode van
vijf jaar verlengd. De Franciscaan Van Munster, die voorige
maand 60 jaar werd. bekleedt deze functie sinds 1 februari
1981. Daarvoor was hij ruim tien jaar vicaris-generaal van het
aartsbisdom Utrecht.
Van Munster studeerde filosofie te Leuven, waar hij „summa
cum laude" (met de hoogste lof) promoveerde op een proef
schrift over de wijsbegeerte van Kierkegaard. Hij is onder
meer hoogleraar en rector van de Katholieke Theologische Ho
geschool Utrecht geweest.
Leden Bhagwaneommune met uitzetting bedreigd
De president van de rechtbank in Amsterdam maakt op 24 de
cember bekend of 31 buitenlandse leden van de Bhagwaneom
mune in Amsterdam in aanmerking komen voor een verblijfs
vergunning of niet. De buitenlanders, uit EEG-landen, worden
met uitzetting bedreigd omdat volgens de staatssecretaris van
justitie zij niet voldoen aan de eisen om voor een verblijfsver
gunning in aanmerking te komen. Een reden daarvoor is onder
meer dat de communeleden geen „inkomen uit arbeid" heb
ben. De sannyasins ontkennen dit: in ruil voor arbeid in en
buiten de commune krijgen ze weliswaar geen salaris, maar
wordt hun levensonderhoud betaald. Ze hebben de rechter in
kort geding om een uitspraak gevraagd.
De praeses van de her
vormde synode, ds. H.
Huting, heeft de zwarte
bevolking van Zuid-
-Afrika hoogstwaar
schijnlijk geen dienst be
wezen door kerkelijke
steun voor gewapend
verzet niet uit te sluiten.
Daarmee roep je nog gro
tere ellende over die
mensen af dan nu al het
geval is. Bovendien is het
zeer de vraag of de zwar
te bevolking met geweld
zo'n sterk regime als in
Zuid-Afrika kan omver
werpen.
Dit zei desgevraagd de direc
teur van het wetenschappe
lijk bureau van het CDA,
A. M. Oostlander, naar aan
leiding van uitlatingen van
ds. Huting. De hervormde
praeses woonde vorige week
in Zimbabwe een spoedbe
raad over de situatie in Zuid-
-Afrika bij, dat was bijeenge
roepen door de Wereldraad
van Kerken.
Kerkleiders uit de hele we
reld spraken zich daar una
niem uit voor doeltreffende
economische sancties tegen
Zuid-Afrika als laatste vreed
zame mogelijkheid om het
apartheidsbewind ten val te
brengen. Als sancties geen
resultaat blijken te hebben,
dan moeten de kerken naar
de mening van ds. Huting
meer financiële steun aan het
ANC geven zodat de bevrij
dingsbeweging meer wapens
kan kopen.
Oostlander is van mening dat
vanuit West-Europa, inclu
sief Nederland, meer gedaan
zou kunnen worden voor de
zwarte Zuidafrikanen. „Het
is beschamend dat ons land
in dit opzicht door Mitter
rand en Reagan wordt inge
haald."
Oostlander vindt het „goed
koop" wanneer vanuit de ge
makkelijke stoel in West-Eu
ropa wordt gezegd dat de
zwarte Zuidafrikanen des
noods geweld moeten gebrui
ken. Hij is van mening dat
Huting vanuit zijn verant
woordelijke positie heel sterk
dient te beseffen wat hij zegt.
Het is volgens hem begrijpe
lijk dat een confrontatie met
slachtoffers van de apartheid,
zoals tijdens de bijeenkomst
in Harare, emoties oproept,
„maar die moet je beheer-
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Luttelgeest-
Kuinre. F. A. Petter kandi
daat aldaar die dit beroep
heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken
vrijgemaakt
Bedankt voor Enumatil, P. F.
Lameris te Vollenhove-Ka-
doelen.
Er bestaat voor de
mens geen reden om te
filosoferen tenzij om
gelukkig te worden.
Kardinaal Willebrands,
president van het Secre
tariaat voor de eenheid,
heeft kardinaal Simonis,
voorzitter van de Neder
landse bisschoppenconfe
rentie, gevraagd deel te
nemen aan het bezoek
van een delegatie van de
protestantse kerken aan
het Vaticaan, volgend
jaar maart.
Ver tegen wordigers van de
Nederlandse Hervormde
Kerk, de Gereformeerde Ker
ken in Nederland en de
Evangelisch-Lutherse Kerk
geven daarmee gehoor aan de
uitnodiging die paus Johannes
Paulus II tijdens het gesprek
in mei in Utrecht heeft ge
daan. Kardinaal Willebrands
en mgr. Lescrauwaet, die na
mens de RK Kerkprovincie
zitting heeft in de Raad van
Kerken, zijn bij de voorberei
dingen betrokken.
Tijdens de hervormde synode.
eind november, maakte dr.
C. P. van Andel van het her
vormd Rome-Reformatiebe-
raad bekend dat namens de
Kerkprovincie waarschijnlijk
mgr. Lescrauwaet, prof.dr.
R.G.W. Huysmans (voorzitter
van de Willibrordvereniging,
het oecumenisch adviesorgaan
van de Kerkprovincie) en stu
diesecretaris mevrouw
M. W. H. Steemers-van Win
koop aan het gesprek zullen
deelnemen. Er werd toen ver
bazing geuit over het relatief
geringe gewicht van deze af
vaardiging, waarin noch de
aartsbisschop van Utrecht
noch een van de overige zes
bisschoppen was opgenomen.
In het voorjaar van 1986 wil
een voorbereidingsgroep uit
de Nederlandse kerken een
campagne gaan voeren om de
kerkleden ervan bewust te
maken hoe Nederlands geld
gebruikt wordt voor de in
standhouding van het Zuida-
frikaanse apartheidsstelsel en
om beëindiging daarvan te
bereiken. Onder het motto
Steunt uw geld apartheid'
hebben vertegenwoordigers
van de Bisschoppelijke Vas-
tenaktie, het Centraal Missie
Commissariaat, de hervorm
de en gereformeerde Zen
ding, Kairos, Pax Christi en
andere kerkelijke organisa
ties zich voor deze actie aan
eengesloten om onderzoek te
doen en materiaal te verza
melen waarmee men de
kerkleden wil voorlichten en
activeren.
In 1982 al namen de her
vormde en gereformeerde
kerk het besluit over van de
Raad van Kerken om inves
teringen in Zuid-Afrika te
veroordelen en de bedrijven
te vragen zich uit Zuid-Afri
ka terug te trekken. De ker
kelijke uitspraken hebben
echter niet geleid tot een in
drukwekkende lijst van acti
viteiten. "Veel mensen in de
kerken lijken een synode-uit
spraak te beschouwen als het
einde van een (soms) langdu
rig denkproces. Het zou ech
ter vooral het begin van
nieuwe activiteiten moeten
betekenen", aldus Dr. E. An-
driessen, voorzitter van de
voorbereidingscommissie en
lid van de Werkgroep Kaï-
ros. De informatie aan de
kerkleden zal volgens hem
onder meer gericht moeten
zijn op de vraag of pensioen
fondsen investeringen heb
ben lopen in Zuid-Afrika.
Andriessen vindt de kritische
houding van de kerken ten
opzichte van Zuid-Afrika
fundamenteel verbeterd ten
opzichte van de weinig kriti
sche houding in het verleden,
maar er is volgens hem nog
veel te doen. Het verschil
tussen de kerkleiding, de dia
conale bureaus en uitvoeren
de instanties enerzijds en de
gemeenten en de kerkleden
anderzijds is in vele situaties
nog zeer groot. De angst voor
polarisatie in de kerken
blijkt vaak een hindernis te
zijn om als kerk ook prakti
sche consequenties te trek
ken uit het principiële spre
ken, aldus Andriessen.
CHANOEKA-LAMP
Bij Christies in Amsterdam vindt morgen een grote veiling plaats van joodse voorwerpen.
Een van de fraaie stukken die onder de hamer komen Is deze tinnen Chanoeka-lamp.
De journalist Dick Hou
waart uit Den Haag heeft
dinsdagavond „de gigan
tische ontjoodsing in de
wijze waarop de christe
nen het Oude- en Nieu
we Testament lezen" ge
hekeld. In de christelijke
kunst is Jezus volkomen
van zijn joodse trekken
ontdaan. „Wij hebben
van hem een brave Ger
maan gemaakt."
Houwaart noemde de ont
joodsing van Tenach (het
Oude Testament) een „ver
raad aan Gods eerste woor
den".
Hij was een van de sprekers
op een forumbijeenkomst in.
Amsterdam van het Overle
gorgaan van Joden en Chris
tenen in Nederland (OJEC).
Daarbij stond de vraag cen
traal: lezen joden en christe
nen dezelfde bijbel. „Zolang
christenen Jezus als de Mes
sias zien, moeten we elke il
lusie opzij zetten dat christe-
Dick Houwaart: „Van Je
zus een grave Germaan
gemaakt"
nen en joden dichter bij el
kaar komen." Meer gemeen
schappelijke godsdienstige
beleving is volgens hem al
leen mogelijk als christenen
goed naar het jodendom zou
den luisteren. „Maar als ik
naar christelijke theologen
luister, zeg ik: daar is geen
schijn van kans op", aldus
Houwaart.
Ook de hervormde predikant
dr.'A. A. Spijkerboer uit Am
sterdam benadrukte de fun
damentele verschillen tussen
christendom en jodendom. In
het Nieuwe Testament gaat
het er nog steeds om dat Is
raël en de volkeren God lo
ven en dienen, aldus Spijker
boer, hetgeen ook de bood
schap van het Oude Testa
ment is. Maar dit kan vol
gens het Nieuwe Testament
alleen in een nieuwe schep
ping geschieden. Kruis en
opstanding staan daarin cen
traal.
Jodendom en christendom
die bril niet lezen, zo zei hij.
De hoogleraar drs. H. van
Praag noemde de bijbel geen
specifiek joods boek en even
min een specifiek christelijk
boek. Naar zijn mening zijn
joden en christenen de afge
lopen halve eeuw door histo
rische gebeurtenissen dichter
bij elkaar gekomen. Christe
lijke theologen zijn door de
Oprichting van de staat Israël
ervan overtuigd geraakt dat
Gods belofte aan Israël waar
wordt gemaakt. De Dode
Zee-rollen, die omstreeks
1950 werden gevonden, heb
ben joodse geleerden ervan
overtuigd dat belangrijke de
len van de evangeliën zeer
sterke joodse trekken heb
ben.
Van Praag, die van de zes
sprekers de meest harmoni
serende inleiding hield,
kreeg als enige applaus van
de aanwezigen, die voor een
groot deel bij de talloze leer
huizen in Nederland betrok
ken zijn.
De
het
OJEC, rabbijn H. Rodrigues
Pereira, bevestigde na afloop
dat er tot nu toe geen OJEC-
-bijeenkomst was geweest
waar zozeer de nadruk werd
gelegd op de tegenstellingen
tussen het jodendom en het
christendom.
Al enige jaren was het stil
geworden rond de eind
vorige week in Geneve
overleden schrijver en fi
losoof Denis de Rouge
mont, zonder twijfel ver
oorzaakt door zijn lang
durige ziekte.
Toch is de naam van deze
grote Zwitserse protestant tot
op het laatst verbonden ge
weest met de zaak voor Euro
pa's (geestelijke) eenheid. Nog
in 1983 publiceerde hij met
een aantal geestverwanten
zijn Rapport aan het Europese
volk.
Hij is van het begin af aan als
christen-democraat in hart en
nieren betrokken geweest bij
de Europese Beweging en hij
heeft deze beweging geestelijk
helpen voorbereiden in de ja
ren dertig.
Samen met de Franse katho
liek Emmanuel Mounier
richtte hij in de jaren dertig
het invloedrijke tijdschrift
Esprit op, dat zich onder meer
toelegde op het zoeken naar
een derde weg tussen kapita
lisme en fascisme in. Het op
rukken van totalitaire ideolo
gieën als fascisme en marxis
me, de schijnbare neergang
van het kapitalisme als gevolg
van de grote beurscrisis zorg-
Denis de Rougemont
de voor een geestelijke ont
reddering. Jonge katholieke
intellectuelen konden zich
niet langer veroorloven in
een ivoren toren te blijven
zitten, maar voelden zich ver
plicht een antwoord te formu
leren op die ontreddering. De
Rougemont zou een van hun
voornaamste woordvoerders
worden. „Ik heb voor de poli
tiek een soort natuurlijke af
keer en had mij er liever ver
re van gehouden", schrijft hij
in de inleiding tot zijn be
roemd geworden Politique de
la personne (in het Neder
lands vertaald als Persoonlijk
heid als roeping in deze tijd).
Als het dan toch nodig is zich
met de politiek in te laten,
dan doet De Rougemont dat
„om zijn plichten als klerk in
de huidige wanorde" waar te
maken.
De Rougemont weigerde in
zijn kritiek op het fascisme
een volgeling te worden van
de marxisten. Hij vond dat zij
door hun bezetenheid voor de
materie het spelletje mee
speelden van de kapitalisten.
Maar van de ideologie van de
liberalen met hun onbeperkte
ruimte voor het naamloze in
dividu moest hij evenmin iets
hebben. Deze onbeperkte vrij
heid was in de ogen van De
Rougemont immers een van
de oorzaken van de tot een
explosie gegroeide wanorde
van de jaren dertig. Het ging
er De Rougemont evenmin
om een bepaalde klasse te
verdedigen. In de wat hoog
gestemde taal van die tijd
achtte hij het zijn voornaam
ste doelstelling „de integriteit
van de mens te redden". Te
genover de bandeloosheid van
het individu wilde hij vooral
de menselijke persoon cen
traal stellen, die gevoed wordt
vanuit de gemeenschap. Een
levende gemeenschap is al
leen maar mogelijk door een
persoonlijke inzet van allen,
zij laat zich niet afroepen over
de mensen zoals de marxisten
willen, zo stelde De Rouge
mont.
Zo kwam De Rougemont tot
wat hij noemde zijn politieke
engagement. Dit woord, voor
het eerst door De Rougemont
in deze betekenis gebruikt,
heeft sindsdien burgerrecht
verkregen en staat algemeen
voor de bereidheid op idealis
tische wijze te ijveren voor
een publieke zaak.
Brugmans
De groep rond De Rougemont
en Mounier heeft in Frank
rijk, Zwitserland en België in
de jaren dertig veel invloed
verworven, vooral ook in de
media. De ontstaansgeschiede
nis van het Franse dagblad Le
Monde dat vooral in zijn be
ginjaren een duidelijke chris
ten-democratische signatuur
droeg, kan niet los gezien
worden van de personalisti
sche beweging van Mounier
en De Rougemont. In Neder
land was het de sociaal-demo
craat Hendrik Brugmans, de
latere rektor van het Brugse
Europa College, die de soci
aal-democratie wilde verrij
ken met de waarden van het
personalisme van De Rouge
mont. Brugmans was een van
zijn voornaamste pleitbezor
gers en is tot het laatst toe
met De ftougewmnont in con
tact gebleven. Hun ideaal
naar een verenigd Europa
bracht hen samen.
Hoe juist de verontrusting
van De Rougemont en zijn
geestverwanten op zich over
de tijdsomstandigheden ook
was, de kritiek op hen is
steeds geweest dat hun derde
weg geen bruikbaar politiek
alternatief heeft opgeleverd.
Zelfs hoort men hier en daar
het verwijt dat hun persona
listische beweging de politie
ke stabiliteit in de jaren dertig
nog verder heeft aangetast.
Toch ziet men dan over het
hoofd dat De Rougemont na
de oorlog een groot ijveraar is
geweest van het Europese fe
deralisme, een gedachte die
logisch voortspruit uit zijn
personalistische filosofie. Hij
heeft inspirerend gewerkt op
deze Europese eenheidsge
dachte die in de jaren vijftig
met mannen als Konrad Ade
nauer, Robert Schuman en
Alcide de Gasperi handen en
voeten kreeg.
Zijn grootste roem verwierf
De Rougemont met zijn boek
L'Amour et L'Occident (in
het Nederlands vertaald als
Liefde en Avondland), waarin
hij een historisch gegroeid on
derscheid probeerde te funde-
de
sie die hij als egoistisch
zelfs als totalitair betitelde en
de meer spirituele liefde die
respect heeft voor de persoon
lijkheid van de ander.
Ook in deze grote historische
studie, die hem de bijnaam fi
losoof van de liefde bezorgde,
was zijn angst zichtbaar voor
wat hij noemde de rol van de
duivel. Die rol zag hij in de
ontpersoonlijking van de we
reld door moderne ideolo
gieën en meer concreet, ook
door het wilde, niet beteugel
de kapitalisme. In zijn latere
jaren werd hij actief in de
ecologische beweging. Het
werk van die andere Zwitser
se protestant, E.F. Schuma
cher die met zijn boek Hou
het klein (Small is beautiful),
zoveel opzien baarde, vond in
De Rougemont een groot
pleitbezorger. De moeilijkheid
voor vele beoordelaars van
daag is dat de opvattingen
van De Rougemont niet ge-
mnakkelijk bij rechts of links
zijn in te delen. Heeft dat zijn
reputatie wellicht negatief be
ïnvloed Zonder het te weten
zijn vele actievoerders in hun
engagement nog steeds schat
plichtig aan De Rougemont.
PAUL VAN VELTHOVEN
edk<
OTTER I
MAANDENLANG hebben het kabinet-Lubbers
CDA-fractie in de Tweede Kamer om elkaar heengedé
bij het overleg over de plannen voor de invoering
nieuw stelsel voor ziektekostenverzekeringen. Uiteind!
lijkt het CDA, goed twee weken voor de voorgestelde int
ringsdatum, akkoord te zullen gaan met de voorstellen! afnam
het voorlopig voor drie jaar. Dat langdurig touwtrelf u'* °P
werd vooral veroorzaakt doordat staatssecretaris VanfM*]1 z
Reijden van volksgezondheid (CDA) en de volksgezj? cent j
heidsspecialist van de CDA-fractie, Lansink, het niet mq
kaar eens konden worden. Daardoor hebben miljoenenf"
kenfondsverzekerden tot op de dag van vandaag in hel
kere verkeerd over wat er zeer binnenkort met hun
kostenpolis zou gaan gebeuren.
Het was bekend dat voor de meesten alleen de titel
hun polis zou veranderen. Maar voor achthonderdduijl
mensen kleine zelfstandigen, boeren en lagere ambtlf
ren was nog steeds volstrekt onduidelijk hoe hun sitiT
zal zijn vanaf 1 januari, de datum waarop volgens het 1%
netsvoorstel de nieuwe regeling zou moeten ingaan.
Dat die ingangsdatum natuurlijk niet mt
doet niets af aan het feit, dat deze gang van zaken i
schandalig is. De hoogte van de premie die men betaalt
de ziektekostenverzekering is rechtstreeks van invloea
het besteedbare geld voor de overige kosten van leven)
derhoud. Politiek Den Haag mag niet tot goed twee 1
voor een voorgestelde invoeringsdatum van zo'n ingrijp
maatregel een groep van achthonderdduizend mensen(MSTE!
speelbal van een politiek conflict maken. pige d;
pt prin
MORGEN begint in de Tweede Kamer dan eindelijk hetpr °P
bat over de kabinetsvoorstellen. Het belangrijkste onderPêevee
daarvan is dat achthonderdduizend mensen van de vrijw"ie vrc
ge ziektekostenverzekering gedwongen worden naar part£n kop
liere verzekeringen te gaan. De voorzitter van de Verenifon^er
van Nederlandse Ziekenfondsen heeft net gisteren laten]1"33*
ten dat de premie voor het vrijwillige ziekenfonds, zo(olgens
dat nog bestaat, niet omhoog zal gaan. En tegelijkertijd b|>P> de
dat de particuliere ziektekostenverzekeraars, die er st|l3Us. k
naar het zich laat aanzien achthonderdduizend klanteife^n^8
krijgen, hun premies per 1 januari soms met tien, maar3* een
middeld met zeven procent willen verhogen. Vanuit hete* sen;
binet heeft men zich daar terecht zo „ongerust en teleu ge w
steld" over getoond, dat een prijsmaatregel niet uitgesl#te vei
moet worden geacht.
KABINET en kamermeerderheid dienen het nu ir
instantie met elkaar eens te worden over een uitstel
ingangsdatum met ten minste drie maanden. Dat zal de
trokkenen wat meer tijd geven aan de nieuwe situati lexand<
wennen. Op de tweede plaats moet er een goede overga f^erKr
regeling komen voor mensen (bijvoorbeeld grote gezinn
die door de overheveling van het vrijwillige ziekenfi urnalis
naar de verplichte verzekering voor een stevige kosten^penbai
hoging komen te staan.' Zo'n regeling mag zich niet bepe
tot een afbouw van drie jaar, zoals nu het kabinet
staat, maar moet een meer permanent karakter hebben.
roonpi
then
ee in Clau
monsor
radt
em tot i
ider dc
»g". aid
EeN laatste conclusie, die in deze kolom al vaker is getippVeegd
ken, is dat de wijziging van het stelsel van ziektekosten^ H.R.
zekeringen niet tot gevolg mag en kan hebben, dat de
naar een algemene volksverzekering wordt afgesloten,
meerderheid in de Tweede Kamer is er gelukkig nog st<ëtrouw
van doordrongen, dat zo'n verzekering er moet komen.
volksverzekering met een basispakket aan voorzien in
voor iedereen en een aanvullend pakket op basis van vrij!
ligheid, individueel af te sluiten. Kamer en kabinet doe(
goed aan morgen in het debat ook vast te leggen, dat F
volksverzekering nog steeds het eindddoel is.
antegot
DE BILT (KNMI) Grote
weersveranderingen zijn er
deze week niet meer te ver
wachten. Boven het Europese
continent is een krachtig hoge-
drukgebied ontstaan dat voor
lopig oceaandepressies dwingt
een noordelijk gelegen koers
te nemen. Dat betekent dat de
depressie-invloed beperkt
blijft tot Ierland, Schotland en
midden- en noord-Scandina-
vië. In het continentale hoge-
drukgebied koelt de tot stil
stand gekomen lucht geleide
lijk verder af. Een gevolg zal
zijn dat er uitgestrekte en
hardnekkige mistveïden ont
staan. De temperatuur komt
overdag nog maar met moeite
boven het vriespunt uit.
's Nachts zal het op veel plaat
sen licht
Kopenhagen onbew. 6
Lissabon mis^ 14
Londen^ regen - 7
Malaga 1 bew 17
velijk
)e twe
'al op
cort d;
ichepe
lit het
De reel
Utrechtse stoofpot
yoghurt met
muesli
Als u met zijn tweeën bent
dan heeft u het volgende
nodig: 100 g gedroogde
bruine bonen, 0,5 liter wa
ter, stukje ontbijtspek van
150 g, 400-800 g aardappe
len, 300 g winterwortels, 1
grote ui, 1 zure appel (Gou-
dreinette), rookworstje, 20
g margarine.;
0,5 liter yoghurt, paar le
pels muesli, 1 banaan, brui
ne basterdsuiker.
Was vanavond de bruine bo
nen een keer en zet ze in de
halve liter water te weken.
Kook de bonen morgen drie
kwartier in het weekwater
met het stukje spek. Maak
inmiddels aardappelen en
groenten schoon. Snijd de
winterwortels in blokjes en
de ui in halve, dunne ring
Haal het spek uit de pan
leg aardappelen, wortels
uien op de bruine bor
Voeg zo nodig extra watei
weinig (spek is hartig)
toe. Laat de massa tien
ten koken en leg er vei
gens schijfjes appel en
rookworstje op. Kook
stoofpot nog tien a vijf
minuten, tot de aardappt
en groenten gaar zijn. 1
het worstje uit de pan. Sc
de groenten, aardappelen
bonen met de margai
luchtig door elkaar. Snijd
spek in plakjes en de w
in porties en leg het vlee
de schaal op de stoofpot.
Wie weinig tijd heeft,
deze stoofpot klaarma
met bruine bonen uit blil
pot en zonder spek. De ko
tijd bedraagt dan vijl
twintig minuten.
Meng de yoghurt naa
met muesli. Laat het mep
een paar uur staan zodat
op temperatuur kan kot
en de muesli kan wel
Schep kort voor het gebi
dunne plakjes banaan
het yoghurtmengsel en
strooi het voor de smaak
als garnering met bruine
terdsuiker.
JE A ft
12 d*
Prins
de J«
jubile
gelee
rig b
ting
Fond
daar
Stich
venr;
Prins
het C
Haac
de ji
legei
rig t
land:
Man
FRI
ISii