naie CeidócSoirtcmt HILVERSUM-De meest intense tv-kijker van Nederland mag Rob Out heten, de algemeen directeur van de Veronica Omroep Organisatie, de omroep die gisteren feestelijk in de ether verkeerde en vanmorgen met een ontbijtshow het bereiken van de A-status onderstreepte. Out (47), die zichzelf een workaholic, een werkverslaafde, noemt en bij nacht en ontij voor zijn medewerkers bereik baar blijft: „Als Veronica uitzendt, zit ik thuis voor het scherm zonder mensen om me heen. Zonder borrel. Ik moet helder blijven. Naast me een hotline naar de studio, zodat ik elk moment kan ingrijpen of geraadpleegd kan worden. De televisie is er dan niet voor mijn huisgenoten. Dan fungeer ik als kritische kijker. Ik mag wel zeggen, dat Veronica bij mij thuis daarom niet al te geliefd is. Ik ben er altijd mee^ bezig en dat mag ik ook zeggen van tal 'van mijn naaste me dewerkers". „Waar je al niet op moet letten. De re clame bijvoorbeeld, ingeslopen reclame. Met grote regelmaat loopt Tinus (Tine ke, red.) bij mij naar binnen. Mijn deur staat altijd open voor iedereen, al zou ik hier met de minister zelf zitten praten. Dan heeft Tinus weer een leuk onder werp voor haar praatrubriek. „Rob, wat moet ik hier nou mee, een leuk onder werp, een prijsuitreiking, maar er zit de naam van een bedrijf aan vast en het ge beurt in de personeelskantine van een grote firma. Moet ik dat laten schie ten?". Dan moet ik raad schaffen. Ik heb geen zin om de VOO financieel leeg te laten halen door boetes. Dan bel ik het departement op, want daar kennen ze de wet. Maar daar zeggen ze: „Wat niet mag staat in de wet en wij zeggen achter af wat niet had gemogen". Als ik in een irecte uitzending in de linkerboven- oek ook maar het kleinste firmanaam pje zie verschijnen, gaat er een telefoon tje naar de regie om de camera wat bij te sturen. Mijn mensen hebben altijd een auto vol Veronicavlaggen bij zich. We hadden eens een uitzending op een loka- tie waar allemaal firmavlaggen hingen te wapperen. Die hebben we onmiddellijk verwijderd en vervangen door onze ei gen clubvlag. Je hoort wel beweren, dat er geld onder tafel doorgaat voor stieke me reclame, maar ik zeg altijd tegen mijn' mensen: dat kun je maar één keer doen. Daarna ben je chantabel, omdat ze je bij een volgende weigering daaraan zullen ophangen. Als ik daarvan iets merk, gaat zo'n man of vrouw er bij mij op staande voet uit". Slim Enige slimheid kan Rob Out niet wor den ontzegd. Toen hij tien jaar geleden het Gooi kwam binnenwandelen deelde hij mee Hilversum aan een nieuw bestel te zullen helpen. Dat was toen hard no dig en hij heeft er stevig aan gewerkt. Maar toen hij met zijn VOO de boer op ging, stond er in Hilversum al een tv-fa- briek, het facilitair bedrijf van de NOS, alsmede een emplacement vol reportage- treinen, trucks met zendmasten en al. Allemaal bijeengebracht in jaren strijd en met de dubbeltjes van de kleine man, van de KRO tot de Avro en van de Vara tot de NCRV. Hij stapte mooi in een opgemaakt bed. Nu echter de minister in zijn nieuwe mediawet voorstelt het NOS-bedrijf zelfstandig te maken om daar ook de commercie een' kans te ge ven, schaart Rob Out zich evenals de andere omroepbazen achter NOS-voor- zitter mr. P. van Dijke om Den Haag duidelijk te maken dat dat zo maar niet kan. Zoals altijd heeft Out zijn antwoord klaar. „Het gaat mij om de gelijke kan sen. Het moet natuurlijk niet zo worden, dat het NOS-bedrijf zóveel financieel voordeel haalt uit de vrije opdrachten, dat de bestaande omroepen op de lijst van de lege uurtjes terecht komen. De VOO-leden dragen trouwens ook al tien jaar bij aan het omroepbedrijf als geheel. En wat de veranderingen in het bestel betreft, al jaren lang zie je meer en meer navolging van Veronica. Langzaam ne men ze al mijn ideeën over, tot pop in de kuip toe. Het mooiste voorbeeld daarvan zie je in deze dagen voor je ei gen ogen gebeuren". Als goed gebruik in Hilversum geldt, dat de omroepen naar buiten toe niet over elkaar heenvallen en dat men bij het aanhalen van voorbeelden geen namen noemt. Maar het is duidelijk wat Out hier op het oog heeft. Vanaf het begin staat Veronica onder de leiding van één sterke man. Out, met onder zich Tijmen Koelewijn als tv-directeur en Lex Har ding als de radioman. Alles loopt daar over één schijf. Wat zie je in Hilversum gebeuren? De Avro haalt Wibo van de Linde weg bij de Tros en biedt hem het alleenheerserschap over de Avro aan. Bij de Vara ziet men in de benoeming van Marcel van Dam eenzelfde ontwikke ling. ZATERDAG 7 DECEMBER 1985 Links: Adam Curry in Countdown met Kate Bush. Zelfs wie het minst kijkt en luistert weet dat het in Hilversum begonnen is om het eigen gezicht. Maar hoe komt de nieuwe rubriek „Nieuwslijn" aan het ei gen gezicht met nieuw aangetrokken mensen als Jaap van Meekren (Avro), Joop Daalmeijer (Vara) en George Mus- tert (KRO). Levert dit de grootste geme ne deler op? Daar vang je Rob Out niet op: „Dat zie je niet goed. Dat zit anders. Nieuws is nieuws, ook voor Veronica. Het gaat om de manier waarop het gebracht wordt_. Jaap van Meekren hoef je niets meer te leren en Joop Daalmeijer weet ook waar hij het over heeft. Maar voor de vorm geving, voor de bepaling van de zwaarte van het nieuws, voor het beeld waarin het wordt gevat, gaan zij in zee met eindredacteur Ruud Hendriks, ook jong, want hij is 28. Ook daar houd ik me in tens mee bezig. Ik praat ze naar elkaar toe tot ze op één lijn zitten. We plukken niet de dagbladen leeg om aan nieuws te komen. Wij zoeken het zelf op. Wat al in die bladen heeft gestaan, zie je bij ons niet nog eens. We hadden er graag Ton Planken bij gehad, maar die was niet voor honderd procent beschikbaar. We hebben als vrienden afscheid genomen onder dankzegging voor zijn bruikbare adviezen". Maar maakt Veronica nou nooit eens een programma waarvan hij moet zeggen: dat was het niet! Nee dus, volgens Out. „We werken hier bijna uitsluitend met jongeren. Die heb ben we voor onze rekening laten oplei den in studio Santbergen van de NOS. Ze zijn door ons aan het werk gezet en ze worden zorgvuldig begeleid. Niet een uurtje maar hele dagen, met regisseurs erbij en de aangevers van het omroep- materiaal. Pas als ze dat achter de rug hebben laat ik ze los op de buis en daar na neem ik ze opnieuw onder handen. Er gaan zodoende geen dingen fout. Wel eens gaat er iets niét goed. Dat calculeer ik in. Ik zie hun werk als experimenteel. Als ze van hun fouten leren, kunnen ze uitstekende programmamakers worden. Ook in die zin beantwoordt elk Veroni- caprogramma aan de eisen die ik stel. Ik wil wel enkele programma's uit het ver leden noemen die beter hadden gekund, de Hoezo-show bijvoorbeeld en de Info- show. Maar intussen hebben die toch bijgedragen tot vervolmaking van het produkt dat we nu leveren". Als Hoogste VOO-baas hangt Out de stelling aan: „Information must be amu sing". Die lijn trekt hij door in de hele programmering, ook op de radio. Daar om geen popclips met sexueel en ander geweld er in, zoals Sky Channel onlangs in haar nachtuitzending „Monsters of rock" deed. Rob Out: „Dat laat ik er door de makers zelf uitknippen, zoals onlangs de Golden Earring met een in de tram verkrachte non. Ook pop moet amusing blijven. Als ze zeggen, dat ik snel en flitsend programmeer, zodat er bij de kijker niet veel van blijft hangen (een soort kijk en vergeet), dan mag je niet vergeten dat er helemaal niets res teert van saaie programma's, want die worden door de mensen uitgezet". Tot gisteravond laat feest, vanmorgen vroeg op voor de ontbijtshow, wie houdt dat het langste uit: Wibo. Marcel of Rob? TON OLIEMULLER Rob Out: „Het opereren met gescHeiden afdelingen werkt niet goed en toch doen ze dat in Hilversum. Als jongens van de tv-nieuwsrubriek een primeurtje opdoen, houden ze dat vast tot hun eigen uitzen ding over drie dagen. Dan is het oud nieuws. Bij ons werken radio en televisie gelijk op. Wat de een weet gebruikt de ander.'Ze werken hier niet voor hun ei gen rubriek, maar voor de luisteraar en de kijker. Niet altijd zonder conflicten. Het kan hier bliksemen tussen onze mensen, maar binnen vijf minuten zijn zij weer de grootste vrienden". Stoer Behalve slim mag men Rob Out ook re delijk stoer noemen. Hij zegt zich onaf hankelijk van de andere omroepen op te stellen. Maar hij liet geen woord van protest of ontkenning horen toen de he ren Minderop en Wallis de Vries respec tievelijk van Tros en Avro begonnen te schermen met het begrip ATV. Daarmee bedoelden zij niet de inmiddels ingebur gerde arbeidstijdverkorting, maar de sa menwerking, zelfs het voorgenomen sa mengaan van Avro, Tros en Veronica. „De afkorting ATV ken ik alleen in de zin van arbeidstijdverkorting", ripos teert Rob Out. „Wat Wallis en Minde rop ook beweren, ik loop niet in hun ga reel. Samen met de Vara en de NOS kochten-we van de BBC de hele Shake speare. Natuurlijk, samenwerking, daar ben ik voor, doe ik van harte aan mee als het kijkers en luisteraars ten goede komt. Samen met Tros en Avro blijkt de VOO bijvoorbeeld op het standpunt staan, dat Nederland III tezijnertijd niet naar de NOS enMe kleine zendgemach tigden moet, wagidoor het schuiven op de beide andere Z|nders van de verschil lende omroepen voortduurt. Er worden fouten gemaakt bij de zendtijdverdeling. NCRV en EO horen niet gelijktijdig uit te zenden. Dan bied je de kijker geen keus. Je hoort het de anderen denken. Ik ben de enige dié het hardop zegt. Met Avro en Tros ben ik voor een „Status Aparte", een publieksgericht programma op III, zodat er eindelijk aan de wensen van de kijkers kan worden voldaan". Hier hanteert Out toch de taal van de Tros. Zijn omroep staat voor alles wat jong mag heten, van leeftijd dan wel van hart, maar het begrip „publieksgericht" is een uitvinding van de Tros. Rob Out gaat door: „Zou Ned. Ill ook nog zwe vende reclameblokken krijgen, niet meer uitsluitend gegroepeerd rond de jour naals en zou dit meer geld opleveren, dan moet die opbrengst over de hele omroep worden uitgesmeerd. Ook over de ideele omroepen als KRO, Vara en NCRV. Wat heet ideéel? Veronica is ook ideèel". „We zitten hier vol jonge enthousiaste medewerkers. Die zetten zich voor hon derd procent in. Het gevolg is dat we hier met 155 man doen waar de anderen er 250 voor nodig hebben en waarover je als A-omroep ook mag beschikken. Dat geld houden wij over. Dat storten we terug in de omroeppot en dan komt het terecht bij omroepen in de rode cij fers. Het gaat om ettelijke miljoenen. Op die manier betaalt Veronica de huur van andermans omroepgebouwen". Rob Out: Iedereen kan bij mij vrij naar binnen lopen, ook als ik met de minister zit te praten". Will J^uikinga verzorgt voor Veronica-radio het postcodespel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19