„Als ik van muziek geniet wil ik dat met anderen delerT in Plezier en diepgang hand in hand bij Globe bioscopen dagpuzzel Veel belangstelling in VS voor expositie over Anne Frank Piet Veenstra neemt afscheid van Residentie Orkest: KUNST CctdócSouocuu DINSDAG 3 DECEMBER 1985 PAGINA ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Batt le Rage (16); 18.45. 21.15. wo. ook 14.15. EUROCINEMA II: Wild Geese II (16); 18.30. 21.15. wo. ook 14.00. EUROCINEMA III Lea una et lea autrea (16); 20.00. EUROCINEMA IV: Por ky'» revenge (16); 18.45, 21.00. wo. ook 14,00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Vol gaa met Herbie (al); wo. 14.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Amadeua (al); 14.00, 20.00. LIOO en STUDIO (Steenstraat 39. tel.124130): Prizzi'a honour (12) (niet za. zo. wo. 14.30), Traffic school (al), Breakfast Club (al). Weird Science (al). Kiss of the spider (12); 14.30, 19.00. 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Emmanuelle IV (16); 14.30. 1900, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Nasty Nurses (16); 14.30, 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje (al); wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Rambo II (12); ma. 21.15. di. 20.15. e Electric Boogie/Breakdance II (al); ma. 19.00. wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Rambo II (12); wo. 14.45, 19.00. 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. e CITY THEATER II: Gwendoli ne (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Monty Python and the grail (14): tijden zie City I. CITY THEATER IV: Een zuide lijk slippertje (18): tijden zie City I. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: De laatste eenhoorn; wo. 14.45. LIDO- THEATER: Geen matinee. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354):Rambo, first blood II (12); wo. 15.45. Passage to India (al); ma. 20.00. dl. 14.00. 20.00. wo. 20.00 KINDERVOORSTELLINGEN Robin Hood (Ned. gespr.); wo. 1400. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269). Places in the hart (12); 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Weird science (al); 14 00. 19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Prizzi's honor (12); 14!t)0. 18.45. 21.30. ASTA 3 Kiss of the spider- woman (12); 14.00, 19.00. 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): St. Elmo's fire (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: The breakfast club (al); La hisforia oficial (16); 14.00. 19.00. 21.30.* BABYLON 3: Year of the dragon (16); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Inva sion U.S.A. (16); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Mad Max in de donderkooi (12); 18.45. 21.30. ma. di. 14.00. CINEAC 3: A view to a kill (12); 14 00. 18.45. 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): Ama dous (al); wo. 20.00. overige da- gen 14.00. 20.00. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): The mean season (16); 14.00. 18.45, 21.30 METROPOLE 2: Brewsters millions (al); 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Legend (al); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Cocoon (al); 14.00. 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: Oberst redl (16); 14.00, 20.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Perfect (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 2: The sotry of „O" part 2 (16); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 13.45. ODEON 3: Gothal (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Traf fic school (al); 13.45. 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ketting- straat 12b, tel. 656402): Let's get physical (18); 12.00 tot 22.30. LE PARIS 2: Educating Mandy (18); 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: Meisjes met be roepsgeheim (18); 12.30 tot 23.00. PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): Return of the living dead (16);. 14.00. 18.45. 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Dust; 14.00, 19.30, 21.45. Zaal 2: Pou- let au vinaigre; 16.15, 19.30, 21.45. Zaal 3: „New faces of Hollywood" 1; The world accor ding to Garp; ma. Stranger than paradise; di. Diner; wo. zo. di. wo. 14.00, 16.15, 19.15, 21.30. ma. 14.00. 19.15, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Thomas Senior; wo. 14.00. EUROCINEMA: D* avonturen van Dik Trom; wo. 14.00. ODEON 2: De wonder lijke wereld van OZ; wo. 13.45. NEW YORK De interna tionale Anne Frank-tefttoon- stelling, die dit en het komen de jaar door de Verenigde Staten trekt, blijkt erg veel belangsteling te trekken. De tentoonstelling, die in juni van dit jaar zowel in New York, Amsterdam en Frank furt werd geopend, gaat vol gende week naar Miami, waar allerlei activiteiten de open hing zullen begeleiden. Het stadsbestuur van Miami heeft 17 december uitgeroepen tot Anne Frank-dag en er is een prijsvraag voor scholen onder de titel „Wat Anne Frank be tekent in mijn wereld en mijn land". Er is voorts een wed strijd voor kunstenaars om de eigentijdse betekenis van Anne Frank uit te beelden. Het resultaat zal tentoonge steld worden. De afgelopen weken was de Anne Frank-tentoonstelling te bezichtigen in Wichita (Kansas), een stad in het mid den-westen van de Verenigde Staten. De adjunct-directeur van het Anne Frank-centrum in New York. Tom Osborne, verklaarde dat het Anne Frank-centrum er grote waarde aan hecht dat de ten toonstelling ook in het mid den-westen te zien is, omdat in dit gebied racisme en anti semitisme in verband met de landbouwcrisis de kop opste ken. Er zijn daar organisaties actief als „de christelijke identiteit" en „de orde", die met groeiende bijval betogen dat de landbouwcrisis in de Verenigde Staten het gevolg is van een „internationale Joodse samenzwering". Zij be schouwen de Joden als „Sa tan" en de zwarten als „we zens uit het tijdperk vóór Adam", aldus Osborne. De steun voor dit soort ideeën is volgens hem de laatste tien jaar hand in hand met het landbouwprobleem toegeno men. Momenteel tellen deze organisaties ongeveer 5.000 actieve leden. Een belangrijk centrum van hun activiteit is Des Moines, in de staat Min nesota. waar de tentoonstel ling volgend jaar augustus naar toe gaat. Ook in Detroit, Chicago, Los Angeles, Cleveland en Tulsa zal de tentoonstelling te be zichtigen zijn. Het Anne Frank-centrum in de Vere nigde Staten is een tak van de Anne Frank-stichting in Am sterdam. Het centrum stelt zich ten doel extremistische groeperingen aan de kaak te stellen voordat deze de kans krijgen zich tot massabewe gingen te ontwikkelen. Het roept daarbij de steun in van een breed politiek spectrum, dat varieert van rechtse con servatieve politici tot demo cratische liberalen. Religieuze extremisten en fundamenta listen als ds. Falwell van de Moral Majority worden geme den, evenals de omstreden zwarte extremistische leider Louis Farakhan. Ook pro beert het Anne Frank-cen trum zich buiten het Arabi- sch-Israëlische conflict te houden. Het centrum in de Verenigde Staten wordt door Nederland gesteund. Volgens Pieter Hoets, ex-Nederlander en voormalig ambtenaar van het ministerie van buitenlandse zaken, spannen ambassadeur Fein in Washington en VN-ambassadeur Van der Stoel in New York. zich daad werkelijk voor het Anne Frank-centrum in. „Het pro pageren van mensenrechten en het bestrijden van extre misten zijn zaken die aanslui ten bij de Nederlandse buiten landse politiek", aldus Hoets. Evert Comelisprijs voor Piet Veenstra DEN HAAG De Johan Wagenaarstichting heeft besloten Piet Veenstra de Evert Corneïis-prijs toe te kennen wegens zijn opvallende verdiensten voor de uitvoering van de Ne derlandse muziek. Piet Veenstra heeft volgens deze gemeen telijke kunststichting de Nederlandse muziek die vanzelf sprekende plaats in het Nederlandse muziekleven gegeven die zij verdient. Hij is erin geslaagd, dankzij zijn buitenge woon artistiek inzicht en zijn creativiteit de luisteraars van het belang en de kwaliteit van de Nederlandse muziek te overtuigen. De Evert Cornelis-prijs, waaraan een geldbedrag van 6000 gulden is verbonden, zal Veenstra morgen bij zijn afscheid van het Residentie Orkest worden overhandigd door burgemeester mr.dr. A.J.E. Havermans. Dat gebeurt voorafgaand aan een afscheidsconcert in Diligentia, dat om 20.15 uur begint. Museumjaar in 1988 AMSTERDAM In 1988 zullen speciale acties worden opgezet om de Nederland se musea in het middelpunt van de be langstelling te brengen. De Nederlandse Museumvereniging is momenteel al be zig in samenwerking met het Nationaal Bureau voor Toerisme voor dat „accent- iaar voor de musea" speciale tentoonstel lingen en toeristische attracties rond mu sea op te zetten. De voorzitter van de vereniging H. Overduin kon gisteren tij dens een congres over „Musea en eigen waarde" in Amsterdam nog geen bijzon derheden geven over de artistieke eve nementen dat jaar. Tijdens het congres werd het economische belang van de musea onderstreept. Uit een onlangs ge houden onderzoek in Amsterdam bleek dat elke gulden die in de kunst wordt gestoken in veelvoud terugkomt. Veilinghuis in Engeland biedt smokkelwaar aan LONDEN Het Brits Museum heeft het veilinghuis Sothe- by verweten op een veiling volgende week smokkelwaar uit Italië aan te bieden. Het gaat om Griekse en Romeinse va zen uit de vierde tot de zesde eeuw voor Christus, waarvan de waarde wordt geschat op maximaal 260.000 gulden per stuk. Het Brits Museum heeft belangstelling voor de vazen, maar wil ze niet kopen omdat ze illegaal zijn opgegraven en de grens over gesmokkeld. „Het zou uitgesproken immoreel zijn wanneer hot Brits Museum aan de veiling deelnam", al dus Cook. In Italië zouden steeds meer opgravingsterreinen door plunderaars worden vernield. Daarbij worden belang rijke oudhéidkundige monumenten vernield. De Italiaanse overheid wil een waarnemer naar de veiling sturen. Sothe- by is vastbesloten de veiling van 9 december door te laten gaan, „omdat de verkopers van de voorwerpen het recht hebben ze te koop aan te bieden". Britse dichter-schrijver Philip Larkin overleden LONDEN De Britse dichter, schrijver en bibliothecaris Philip Arthur Larkin, een van de meest bewonderde en veelgelezen Britse dichters van zijn generatie, is gisteren op 63-jarigeleeftijd overleden. Larkin was al enige tijd ziek. De zeer op zijn privéle- ven gestelde Larkin wees volgens zijn vrienden vorig jaar een aanbod af om Poet Laureate van Engeland te worden. De 'hof dichter' schrijft traditiegetrouw verzen ter viering van konink lijke en rijksgebeurtenissen. Direct na wijlen de Poet Laureate John Betjeman, was Larkin de best in de Britse markt liggende dichter. Van zijn laatste bundel, „High Windows", werden bin nen drie weken na verschijnen in 1974 zesduizend exemplaren verkocht. Larkins werk is een samengaan van technisch mees terschap en een pessimisme dat hedendaagse benauwenissen en illusies belicht. „Ontbering is voor mij wat narcissen waren voor Wordsworth", zei hij eens. „De dingen beginnen glanzend, maar ze eindigen dof". Larkins belangrijkste roman is „A Girl in Winter" uit 1947. Gouden Ezelsoor voor Van Dis AMSTERDAM Het Gouden Ezelsoor, een prijs die jaarljks wordt uitgereikt aan de debuterende schrijver van wie in één jaar de meeste boeken zijn verkocht, gaat dit jaar naar Adriaan van Dis voor zijn boek ..Nathan Sid'Van dit werk werden in 1984 bijna 57.000 exem plaren verkocht. Inmiddels is dat aantal opgelopen tot 80.000. De prijs, bestaande uit een plastiekje en een be drag van 2500 gulden, is ingesteld door de Organisatie van Fabrikanten van Grafische Eindprodukten (FGE). Van Dis krijgt de prijs op 10 december uitgereikt tijdens de jaarvergadering van de FGE in Ede. Van Dis heeft naast „Nathan Sid ook nog enkele vertalingen van poë zie en proza van Breyten Breytenbach op zijn naam staan. Onlangs werd zijn toneelstuk „Tropenjaren" voor het eerst opgevoerd. In mei 1986 verschijnt een nieuwe verhalenbundel van zijn hand. woord; 13 korte kous; 15 voorzetsel; 16 strafbaar feit; 17 voorwerp voo#| zekere vruchten; 21 muzieknoot; 22 bijbelse naam; 23 ten bedrage 26 geur, lucht; 29 werktuig; 31 rode edelsteen. Verticaal: 1 dwarshout aan een mast; 2 griezelig; 3 sint (afk.); 4 vizierlijn v.e. verrekijker; 5 voordeel; 6 voorzetsel; 7 verlrek waarin iets te koelen word! gezet; 9 kruipend dier; 10 familielid: 12 tegenwoordig; 13 zitmeubel; 1* leesteken; 15 titel (afk.); 18 wiskundig getal; 19 moed, durf; 20 voorzetsel;, 24 tijdmaat; 25 nlet-giftige slang; 27 landbouwwerktuig; 28 walkant; 29 uit roep; 30 bijbeldeel (afk.). OPLOSSING - l '10 08 62 82 :6e LZ :«oq sZ Unn fz :eu 02 '|e| 61 W 81 "-M SL, leuiLuoii h :|eojs ei !nu zi ;woo oi Uappepuez 6 -J3iue>iiao>i i :ei g :jnu I S :se is e ;6ua z l :|»«»!IJeA ieeuej6 ie uooq 62 gg :pe e2 :ee~) zz :(uj L2 :pueuj|edde n ipjoouj -isni 9i ;u| si :*os ei ll 8 Uub)( l Uueisej i :|bbjuozuoh Wim van der Grijn "1 Egofiel"van JL K-s Zuidelijk Toneel Globe speelt „De Hamletmachine/Egofiel" van Heiner Müller/Sam Bogaerts met tekstbij dragen van Gerrit Achterberg en Gijs de Lange. Vertaling en regie: Sam Bogaerts. Met Wim van der Grijn, Chris Nietvelt, Flip Ceule- mans, Gijs de Lange, Sjanet Luyt en op accordeon: Sjef Werrens. Ko ninklijke Schouwburg, maandag 2 december. Herhaling vanavond. De Globe-voorstelling „De Hamletmachine/Egofiel" wordt door de Koninklijke Schouwburg begeleid met een stencil, waarin staat, waarom de directies van vier Brabant se schouwburgen besloten maar één keer hun publiek bloot te stellen aan het stuk. De voorstelling zou niet vol doen aan de minimale eisen van kwaliteit en professionali teit die verwacht mogen wor den van een groot repertoire gezelschap. Wie zich heeft la ten verleiden tot negatieve re acties, is kennelijk afgeschrikt door de buitenkant. Als je al leen maar gekeken hebt, kun je wellicht geschrokken zijn, maar waarvan dan Europa's meest interessante hedendaagse toneelschrijvers, Thomas Bernhard en Heiner Muller, leveren in hun stuk ken commentaar op de maat schappij. op kunst en op het toneelmaken. Bernhard laat er lange monologen over houden. Muller schrijft ook avondvul lende stukken, maar zijn tek sten zijn compacter. Vaak ont breekt het aan regie-aanwij zingen in zijn werk. Zoals in „De Hamletmachine", een tekst die amper acht pagina's lang is. In „De Hamletmachine/Ego fiel" laat regisseur Bogaerts een Hamletvertolker, een Op helia en een figuur die Heiner Muller zelf speelt op het toneel staan. De laatste slaat de ande ren gade en hanteert soms de camera om op zes, later zeven monitoren nadruk te leggen op bepaalde handelingen. De Hamletvertolker wil niet meer acteren en laat door middel van brute, grove daden tegen de Ophelia zien waarom dat Hamletspelen zo erg is. Zij maakt met nagellak haar voe ten en onderbenen rood voor hij haar de kleren van het lijf scheurt en haar met een mengsel van ketchup, aarde en eieren volsmeert. Geen wonder dat hij zoiets niet meer wil doen. Hij zegt: „ik speel geen rol meer. Mijn woorden hebben mij niets te zeggen. Mijn gedachten zuigen het bloed uit de beelden...". Haar repliek is een schrijnende aan klacht van alle vrouwen, die zij later als Elektra hervormt tot weg met het geluk van de onderwerping. Leve de haat, de verachting, de op stand, de dood". Voor een do cumentair filmpje over de li chaamscultuur, het joggen en dansen uit de nazi-tijd wordt getoond, is het Stalinisme ge hekeld, is een stripper met een afbeelding van Marx op de bil len te zien, worden de Muller en de Hamlet één en vertelt de Egofiel een half dozijn schuine moppen. Bogaerts heeft bij zijn puntige vertaling van Müllers tekst beelden gevonden, die eenvou dig zijn, simpel lijken, maar toch kans zien een hele wereld te openen. Met luim, lust en ernst is de burgerlijkheid, ver beeld door een aan het begin van de voorstelling op zijn kop hangende huiskamer, letterlijk en figuurlijk ineen gestort. Het woord is hol geworden in deze maatschappij, zegt Muller, mis bruikt als het is door dictators, verworden in het vele gebab bel en ontkend door de dan sende, joggende televisiekij kers. Globe heeft slechts voor een handjevol moralisten een vi sueel schokkende voorstelling gemaakt. De beheerste acteer stijl met meestal zacht maar helder en teder uitgesproken teksten wekt de aandacht voor de inhoud van deze symbiose van Müllers tekst en Bogaerts' verbeelding. „De Hamletma chine/Egofiel" is een profes sionele voorstelling om over na te denken. Een voorstelling waarin plezier en diepgang hand in hand gaan. PETER SNEL DEN HAAG Stomver baasd, alsof hij voor het eerst tot die ontdekking komt, kijkt Piet Veenstra op: „Ja, dat is zo, dat is het helemaal. Als ik thuis van muziek zat te genieten, dan wilde ik dat met an deren delen. Zoals je te gen een vriend kunt zeg gen: je moet eens naar dat werk, van die componist luisteren. Dat is móói. Zo heb ik gewerkt, sinds ik artistiek directeur van het Residentie-Orkest werd, acht jaar geleden. Maar ook al acht jaar dóar voor, toen ik niet alleen cellist was maar ook program ma-medewerker". Piet Veenstra, 62 jaar, was per 1 september van dit jaar veer tig jaar bij het RO in dienst en vond het toen welletjes. „Ik had al een jaar eerder op wil len stappen, vrij willen zijn, niet meer gebonden aan kan tooruren. Maar om Jan Taat, mijn opvolger, in te werken ben ik nog wat gebleven. Mor genavond. met een concert door leden van het RO, neem ik echt afscheid". Het is bepaald geen bedroefde Veenstra. die morgenavond zijn bijltje aan Taat over draagt. „Om te beginnen heb ik gezegd dat ik geen toespra ken wilde. Ik ken dat zo lang zamerhand. Al die cliché's; dat je eigenlijk niet gemist kon worden, dat je een gewaar deerd medewerker was die ei genlijk onvervangbaar was, dat je kunt terugzien op een vruchtbare periode. Dat hoeft voor mij niet. Ik vind het goed als Ben van der Meer - zake lijk directeur van het RO - iets wil zeggen en daar zal ik ook wel wat op antwoorden, maar ik weet echt nog niet wat. Ben je mal, daar ga ik me echt niet op voorbereiden". Gewoon door De scheidende artistiek direc teur voelt zich allerminst ie mand. die terugziet op een ac tieve periode die abrupt wordt afgesloten. „Ik ga gewoon door met dat werk. maar niet meer zo voor het RO. Er zijn ande ren die tot de ontdekking kwamen dat ik vrij kwam en van m'n kennis gebruik wil den maken: het Nederlands Danstheater, Donemus, het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest, het Fonds voor de Toonkunst. Ik heb het zelfs nog drukker gekregen". Piet Veenstra heeft nooit stil kunnen zitten. Toen hij zich in de oorlogsjaren heel koest had moeten houden, liep hij de deur van de Openbare Mu ziekbibliotheek plat om onder zoek te verrichten naar het werk van Nederlandse compo nisten. En toen in 1969 kunst- Recordbedrag voor doek Chagall LONDEN Een olieverfschilderij van Marc Chagall getiteld La Chambre Jaune (De Gele Kamer) is gisteren in Londen ge veild voor ruim 3 miljoen gulden, een recordbedrag voor een werk van Chagall. Het schilderij is gekocht door de Amerikaan se Citibank. Chagall schilderde het werk in 1911 toen hij in Pa rijs woonde. Het stelt een vrouw voor met haar gezicht onderste boven, een man, een koe en een scheve tafel met een samovar in een gele kamer; door de deuropening valt maanlicht naar binnen. zinnig Nederland wat roerig werd en onder meer overging op Actie Tomaat, was ook het Residentie-Orkest van me ning, dat het muziekleven aan het versieuren was. Mei 1970 werd Piet Veenstra ingescha keld bij de ontwikkeling van projecten, waaruit onder meer de Vanuit-series ontstonden. „Niet rondom een componist, want dan krijg je de hele rot zooi op je hals, maar vanuit. Dan krijg je een tijdsbeeld, zo als je die ook krijgt als je van uit Mozart te werk gaat. Dan kom je figuren tegen als Salie- ri, Stamitz, Von Dittersdorf. En dringt het goed tot je door dat Mozart heeft gecompo neerd als kind van zijn Mann- heimse tijd. Of anders: je komt tot de ontdekking dat de Ze vende van Beethoven eigenlijk een heel modern werk is, ook al zitten de meeste mensen er uitgezakt in hun stoel naar te luisteren. Jongens, er gebeurt in dit werk iets!, denk ik dan. Dit is absoluut geweldig. En dat ga je pas goed zien, als je ook werk van tijdgenoten be luistert. Dankzij de soms wat middelmatige tijdgenoten ga je zien hoe groot een componist als Beethoven was. De man die op een gegeven moment riep dat hij vrij wilde zijn, de concerten uit de hof-sfeer moesten worden gebracht naar de concertzaal. En wat Beetho ven zich niet bewust was, inte gendeel: toen pas ontstond wat later een echte kloof tussen publiek en componist zou wor den". Breuk Ontstond toen een kloof, Piet Veenstra ziet ook wel, dat veel muziekliefhebbers met een breuk in de muziekontwikke- ling in hun maag zitten. „Er gens halverwege Schönberg. Zo van: tot hier kunnen we het nog volgen, daarna wordt het ons te moeilijk, het klinkt zo raar; we kunnen er maar niet aan wennen". Voor Veenstra persoonlijk be staat die breuk niet. maar hij ziet ook wel in, dat hii veel meer tijd en mogelijkheden heeft gehad om veel te luiste ren. „O ja. Ik kan wel zeggen dat ik zowat alles heb gehoord. Daarom zie ik die breuk niet zo, al geef ik wel toe dat die er voor veel mensen wel is. Maar het is altijd al zo geweest, dat het publiek grenzen stelde, al verschoven die grenzen tel kens. Overigens stuit men niet alleen op een grens in deze eeuw, die is er ook naar het verleden toe; zo vóór Bach. Wat daarvoor werd gecompo neerd, ervaart men als vlak en saai. Het is maar wat men gewend is. Men begint ook met de vin gers te trommelen na vijf mi nuten gamalan-muziek, als een Indonesiër twee uur ademloos zit te luisteren. Het is mijn werk geweest het pu bliek mee te laten wennen. Al heb ik voor dat publiek steeds een keuze moeten maken; zo heb ik Badings nooit op het programma gezet, maar Mat- thijs Vermeulen wel. En dan niet alleen één symfonie, maar meteen alles, ook zijn kamer muziek". Geen avontuur „Ach, de meeste mensen wil len geen avontuur. Daarom wil ik nog eens een boek sa menstellen, met grammofoon platen, om mensen ervan te doordringen dat er geen kloof of een breuk bestaat. Kijk, met beeldende kunst is dat niet zo moeilijk. Dan maak je een boek. je schrijft je tekst en je doet er reproducties bij. Maar wat je ook schrijft over muziek, het blijven woorden. Daarom moeten er ook platen bij en dan heb je kans dat je ergens komt. Maar of ik veel heb bereikt, ik weet het niet. Misschien is het net zo als met die film Ama- deus. Overigens heette die film niet Mozart, of Wolfgang Amadeus Mozart, maar Ama- deus, van wie God hield. Ik houd het op een modever schijnsel, net als die Couperus films op televisie. Natuurlijk zijn er mensen geweest, die spontaan werk van Couperus Piet Veenstra. kochten. Maar de meesten zul len dat boek na vijf bladzijden hebben weggelegd Dacht je dat ze die hele pil doorlazen? Welnee. Zo is het ook met die film gegaan. Vijf minuten Re quiem vonden de mensen prachtig, ze waren er helemaal van onder de indruk. Maar of ze ook dat hele Requiem wil den horen betwijfel ik, zoals ik ook betwijfel of iemand na de film Amadeus opeens liefheb ber van Mozart is geworden, laat staan liefhebber van klas sieke muziek". Subjectief „Je Kunt me vergelijken met iemand die tentoonstellingen organiseert: ik stel muziek ten toon, de mensen kunnen luis teren. Waarbij ik me er heel goed van bewust ben, dat mijn keuze uiterst subjectief is. Want wat me tegenstaat, laat ik niet horen, of dat nu goed is of niet. Ik heb niet de functie van leraar, ik geef geen les. Ik geef informatie. Maar het vol wassen publiek zit al zo vast aan wat ze gewend waren te horen; ze zijn niet zo avon tuurlijk. Dan is dat met kinde ren anders; die kan ik zó werk van Luigi Nono laten horen. Kinderen zijn nog onbevan gen, zitten nog niet aan een luisterpatroon vast. Toch kan ik tevreden terugkijken; in Den Haag heb ik veel kunnen doen en misschien toch ook wel wat bereikt: natuurlijk krijg je met een Beethoven- programma een zaal vol; maar als op een avond werk van he dendaagse componisten werd gespeeld, zat de zaal toch meestal ten minste half vol. Dat viel me altijd mee". FRITS BROMBERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8