DE RECLAME-SINT Sint Nicolaas schutspatroon van tallozen ZATERDAG 30 NOVEMBER 1985 Rechts: Sint Nico laas en zijn Pieten zien er gelukkig nog net zo uit als vorig jaar en al die jaren daarvoor. De computer had gezegd dat de Sint moest veranderen. Dat hij de kleren moest gaan dragen die tegenwoordig worden verkocht. Maar als dat was doorgegaan, hoe hadden de kinderen hem dan moeten herkennen? Onder: Sinterklaas komt al eeuwen naar Nederland, maar soms heeft hij toch een kaart nodig om de weg te kunnen vinden. Geen wonder, want in Nederland komen er steeds nieuwe wijken bij om niet te spreken van wat er allemaal wordt gebouwd in de nieuwe provincie Flevoland. 'CcidócGomont MADRID - Zijn homecomputer, een Commodore 64, vertelde hem dat de kinderen in 1985 geen tijd meer hadden voor het vieren van zijn verjaardag. Er waren andere zaken die ze belangrijker vonden. Disco, compact-disc, beeld plaat, mooie kleren, computers. Sint, al dus de C 64, ging niet met de tijd mee. De enige concessie die hij had gedaan was de aanschaf van de C 64. Kinderen hebben het niet meer zo op een oude man met grijze baard, rode mijter en idem tabberd, vertelde die computer hem. Sinterklaas dacht aan al die jaren dat hij naar Nederland was gekomen met z'n stoomboot en al die Zwarte Pieten en dat er duizenden kinderen op de kade stonden te wachten. Hij kwam op televi sie en praatte met Vrouwtje Bouw. Dan stapte hij op z'n schimmel en maakte een rondrit door de stad. 's Avonds, als de kinderen sliepen, ging hij met z'n Pie ten op pad om cadeautjes door de schoorstenen te laten glijden of bij de voordeur te leggen. Was dat verleden tijd? Moesten de kinderen hem niet meer? Ging hij niet met de tijd mee? Moest hij daar wat aan doen? Hij riep een bijzondere algemene verga dering met z'n Pieten bijeen. Samen zouden ze beslissen wat te doen. Ru moerig kwamen de Zwarte Pieten de grote vergaderzaal binnen. Image In het kort vertelde Sint Nicolaas wat er aan de hand was. „Wat moeten we doen?", vroeg hij aan zijn Pieten. Een jonge assistent-Piet (een bekeerd re clameman) kwam schuchter naar voren. „We moeten uw image veranderen, Sint. De kinderen zien u als een oude baas met uit-de-tijdse kleren, antieke ideeën en prehistorisch vervoer. Niemand vaart tegenwoordig nog met een stoomboot of gaat per paard naar een winkel. Als kin deren boodschappen moeten doen, stap pen ze op hun. crossfiets. En als ze op vakantie gaan, gaan ze met het vliegtuig, een Boeing 747. Kinderen lopen niet meer in korte broek met bretels, over- hempje en pet. Ze dragen modekleren, hebben eigentijdse ideeën en modern vervoer. En dat verwachten ze ook van hun Sinterklaas. Ze willen een moderne Sinterklaas. Ze willen een Rambo-type. „Sint is een van ons", dat moeten ze roepen". Peinzend had de oude man het Pietje aangehoord. Die had ongeveer hetzelfde verteld als de computer. „Als dat moet gebeuren, zal het gebeuren", sprak hij uiteindelijk. De hel brak los in de grote vergaderzaal. Zwarte Pieten van honderdvijftig en tweehonderd jaar oud zagen vernieuwin gen niet zitten, 't Was toch altijd goed gegaan? Jeugdiger Pieten en assistent- Pieten daarentegen vonden het een prachtig idee, helemaal van deze wereld. Sint hoorde alle voor- en tegenstanders eens aan en nam een kordaat besluit. „Ik ga veranderen". Griekenland Drukke dagen braken aan. Besloten was om Spanje te verruilen voor een popu lairder vakantieoord: Griekenland. Sint had nog een grote villa op het eilandje Korfoe en" daar zouden ze heen gaan. De stoomboot werd volgestouwd en de reis naar Griekenland kon beginnen. De Pie ten genoten van het vooruitzicht dat ze een nieuw huis zouden krijgen. Als je eeuwen in hetzelfde gebouw hebt ge woond, wil je wel eens wat anders. Sint kreeg een krachtsportinstallatie (halters, trekveren, hometrainer) op het dek en begon zijn figuur te hervormen. Korfoe kwam in zicht, met z'n mooie stranden en blauwe water. Ze hadden besloten het eilandje via een achterafgelegen baai te benaderen, want het was juli en de stran den waren overvol. Sint zag wat de jeugd een populaire sport vond: wind surfen. Dat knoopte hij in zijn oren. Als hij eens per surfplank naar Nederland kwam? Nu was het tijd voor deel twee van het plan „Sint is een van ons". Er kwamen enkele meneren die een hele- Op de vraag wie Sinterklaas, beter ge zegd wie de heilige Nicolaas was. wordt hel vaak stil. De meesten weten nog wel dat de bisschop van Myra in Klein-Azië wordt bedoeld, maar met die constate ring houdt de kennis omtrent de goedhei- populairste heiligen die met name in Rusland als schutspatroon van de zeelie den en bakkers op een bijzondere wijze vereerd wordt. En wel op 6 december, zijn sterfdag. Rond de figuur van de heilige Nicolaas, van wie wordt aangenomen dat hij om streeks 270 na Chr. is geboren in het plaatsje Patara bij Myra, zijn ontelbare legenden in omloop. Zo zou hij drie jon gens weer tot leven hebben gewekt, die door een wrede herbergier waren ver moord. in stukken gesneden en in de pe kel gezet. Ook zou hij drie jonge meisjes gered hebben, die voorbestemd waren hun leven in een bordeel door te brengen. Hij gooide drie goudstukken in hun ka mer. Daardoor beschikten zij over een behoorlijke bruidsschat en konden zij een oirbaar leven tegemoet gaan. Feit is dat Nicolaas op de zesde december van het jaar 343 stierf als bisschop van Myra en dat men hem spoedig na zijn dood als heilige ging vereren. Zijn graf werd door vele pelgrims bezocht. Ikonen De heilige Nicolaas wordt veelvuldig af gebeeld door de ikonenschilders van de oosters-orthodoxe kerk die in totaal zo'n twaalfduizend heiligen kent. Maar ook schilders uit West-Europa hebben hem afgebeeld. In het Utrechtse Catharijne- convent hangt een triptiek van Gerrit Pie terszoon Sweelinck, waarvan het buiten ste luik de heilige Nicolaas voorstelt, met aan zijn voeten een kuip met drie kinde ren. Deze kinderen herinneren aan de le gende van de vermoorde jongens, terwijl verder van Nicolaas bekend is dat hij ook ooit drie hoge militairen van de dood redde, nadat zij valselijk waren beschul digd. Het getal drie wordt ook genoemd bij de redding van schipbreukelingen, die ook op het conto van Nicolaas wordt ge schreven, terwijl de drie gouden ballen op zijn bisschoppelijk gewaad de drie goud stukken voorstellen, die hij de drie doch ters van de verarmde edelman toewierp. Later zag men deze goudstukken overi gens aan voor broden, waardoor Nico laas patroonheilige werd van de bakkers. Van het feitelijke leven van de populaire bisschop is nauwelijks iets bekend, of het moest net gegeven zijn, dat hij ooit deel nam aan het eerste Concilie van Nicea. Er wordt van hem verteld dat hij in hoog aanzien stond bij keizer Constantijn. Er is een Griekse ikoon bekend met daarop Nicolaas en andere conciliegangers, die de priester Arius veroordelen vanwege zijn beweringen over' Christus als zoon van God. Doorgaans echter wordt Nicolaas heel anders afgebeeld door de ikonenschilders. In negen van de tien gevallen is hij een vriendelijk uitziende heilige in het ge waad van een bisschop, die in de ene naast een graffiti-look bandplooibroek, merk Lorenzo Calvetti en Adidas-sport- schoenen met verende zool. Een kapper kwam de baard er af scheren en de bril maakte plaats voor contactlenzen. De mannen bekeken het resultaat; er ont brak nog iets. Het hoofd! De Pieten en Sinterklaas hadden nu opeens niets meer op hun schedeldak. Iedereen kreeg een honkbalpet op. De Pieten een blauwe, Sint een rode. Fellowship Deel drie van het actieplan was het ver voer. Langdurig vergaderden de Sint en de Pieten, bespraken een idee en ver wierpen het weer. Sint in een luchtbal lon, aan een windglider, aan een para chute 't Was allemaal niks want hij bleef ten slotte een oude man van 1632 jaar. Ze hadden het: ze zouden op Schiphol aankomen met een luxe Fokker Fellow ship en daar overstappen op hun andere voertuigen: de Sint ging in een nieuwe Mercedes 300 D met open dak en trek haak en de Zwarte Pieten zouden vol gen, de helft op BMX-crossfietsen, de rest skeelerend. De Pieten zouden geen snoep meer uitdelen, maar reclamepre sentjes. Want de kledingsponsors moes ten ten slotte ook tevreden worden ge steld. Dus kwamen er hele hoeveelheden buttons, stickers, posters, pennen en bal lonnen. Het volgende onderdeel was het uitnodi gen van de pers van Nederland. Sint en Pieten zouden zich presenteren aan ra dio, televisie en kranten. Er zouden gro te advertenties in de kranten komen met de kreet: „Sint komt naar je toe, deze winter". Toppunt van de reclamecam pagne was een videoclip van Sint die sa men met Mick Jagger en David Bowie „Dancing on the roofs" zingt. Stop Het werd half november. Er kwam een hand een boek vasthoudt en de andere opheft in een zegenend gebaar. Reeds in de zesde eeuw werd Nicolaas als heilige vereerd in zijn geboortestreek. Omstreeks het- jaar 1000 drong zijn roem ook door tot over de Alpen, hetgeen tot gevolg had dat gelovige vreemdelingen zijn gebeente roofden en het in 1087 overbrachten naar hei Zuiditaliaanse Bari. Daar werd de grote basiliek gebouwd, die tot op de dag van vandaag een van de belangrijkste pelgrimsoorden is van het christendom. Overigens verliep die graj'roof niet onop gemerkt. Vier monniken die de sarcofaag met het stoffelijk overschot van de bis schop bewaakten, verzetten zich legen de Italiaanse kooplieden. Dezen wisten zich echter gesterkt door de opvatting dat christelijke relikwieën niet onder het ei gendomsrecht van personen of kerken vielen. Het stelen van de sarcofaag werd in die tijd dan ook niet als misdaad oj zonde gezien. Zo werd Nicolaas ook bekend in het christelijke avondland, zij het dat hij de nationale heilige van Rusland bleef. Jaarlijks bezoeken zo'n tweehonderddui zend pelgrims zijn graf in de Nico laas basiliek in Bari. Daarnaast is Nicolaas vrijwel ieders schutspatroon geworden: niet alleen van zwangere vrouwen, die hopen op een gemakkelijke geboorte, maar evenzeer van kinderen. Verder is Nicolaas de beschermheilige van advoca ten, van scheepsbouwers en -bevrachters, van wijnhandelaren en kleermakers, van slagers en pandjesbazen. Leden van vrij wel alle beroepsgroepen roepen hem aan als zij in moeilijkheden verkeren. Zelfs telegram. Sint las het en verbleekte. Hij riep al z'n Pieten in spoedvergadering bijeen en las het telegram voor: „hierbij deel ik u mee - stop - dat u geen zend tijd krijgt - stop - op radio en televisie - stop - u overtreedt op alle fronten - herhaal - op alle fronten de reclame regels - stop - ik heb alle omroepor ganisaties - stop - verboden om aan dacht aan uw aankomst - stop - ver blijf en activiteiten in nederland te be steden - stop - ster-minister brinkman - stop De hele zaal was stil. Sint zat onderuit gezakt op zijn Ikea-stoel. De Pieten gin gen verzitten op de Sanders-Meubelstad- banken. De jonge Hoofd-Piet - dezelfde die met het idee „Sint is een van ons" was komen aandragen en daarom was bevorderd - nam het woord. Hij schraapte de baard uit zijn keel en zei: „Ik denk dat we niks anders kunnen doen dan het laatste halfjaar helemaal te vergeten en weer net te doen als andere jaren". Sint knikte, er zat inderdaad niets anders op. En dat was maar goed ook. Want er stonden, ondanks de voorspelling van de computer, toch weer duizenden kinderen met hun vaders en moeders op de kade en in de stad te wachten op de enige ech te Sint Nicolaas. Ze konden hem weer zien aankomen in z'n stoomboot, com pleet met mijter, tabberd en staf. Wat ze misschien ook hebben gezien is dat zijn baard (voor één keertje maar) was aan geplakt. Sint had weer z'n praatje met dat alleraardigste Vrouwtje Bouw en maakte een rondrit door de stad op zijn witte schimmel. De Zwarte Pieten, com pleet met pluimen op hun baret, strooi den weer kwistig met snoepgoed. En sommige kinderen (maar alleen als ze er niet om gevraagd hebben en zelfs dan nog niet altijd) krijgen opmerkelijke ca deaus: Cool-Catbroeken, Lacoste-shirts, Nike-sokken en -schoenen; de Zwarte Pieten hadden er toch niets meer aan. En de Sint? Hij heeft zijn Commodore 64 de deur uit gedaan. En alles is weer zoals het eeuwenlang geweest. dieven en gevangenen. Geen wonder dat er zoveel ikonen bestaan met de beeltenis van Nicolaas van Myra, die in geen en kel Russisch huis ontbrak toen dat land nog geregeerd werd door de tsaren. Andere vorm Allengs heeft de verering van Nicolaas in West-Europa echter een andere, profane vorm aangenomen. Een en ander hing nauw samen met de opkomst en viering van het Kerstfeest. Nicolaas werd in protestantse kringen meer en meer een goede gever van geschenken, wiens naam elders verbastera werd tot Santa Claus. Samichlaus, Santi Klaus. Hier en daar nam hij de gestalte aan van de Kerstman (father Christmas en père Noël), maar in ons land bleef hij Sint Nicolaas of Sinter klaas, die op 5 december van zich doet spreken, samen met zijn knecht, wiens komst in verband wordt gebracht met oude Germaanse tradities en riten. De vele legenden, die rond zijn figuur zijn geweven, zijn in de-meeste gevallen in de vergetelheid geraakt. Zoals het verhaal dat Nicolaas de bevolking van Myra van de hongersdood redde, door een scheeps kapitein ertoe te bewegen honderd maten tarwe af te staan van een lading die voor de keizer bestemd was. Aldus geschiedde, maar toen de zeeman bij de keizer kwam, bleek er geen gram aan de lading te ontbreken, hoewel de bevolking van Myra zich nog twee jaar met de tarwe van Nicolaas kon voeden KLA.4S GOÏNGA boel van mode wisten. Om de Pieten modern te kleden was een fluitje van een cent. Ze kregen een jack van Emanuelle, een shirt van Lacoste, een broek van Cool Cat en sokken en schoenen van het merk Nike. Voor de reis naar Nederland kregen ze allemaal ook nog een walkman van Sony. Toen was de Sint aan de beurt. „Die baard moet er af', zei een van de modemeneren genadeloos. „Die mijter en die tabberd gaan de vuilnisbak in", sprak een ander oneerbiedig. „En die staf is voor de open haard", vulde een derde aan. „Waar ben ik aan begon nen", kreunde Sint Nicolaas. Hij raad pleegde nog eens z'n homecomputer- Maar die gaf slechts één woord aan op het scherm: doorgaan! De drie modemannen trokken hun kof fers open om de Sint in nieuwe kleren te steken. Hij kreeg een Robe di Kappa button-down shirt, daarover heen een Grand Prix oversized sweatshirt, daar- Er bestaan veel ikonen van de Sint Nicolaas. Geen wonder, want hij is de nationale heilige van Rusland en in geen enkel huis ontbrak in de tsarentijd een ikoon met zijn afbeelding. De hier afgebeelde ikoon echter is van Cypriotische herkomst en dateert van de zestiende eeuw. Hij hangt in het aartsbisschoppelijk paleis in Nicosia. Opmerkelijk detail zijn de-figuren onderin. Zij schonken de ikoon aan de kerk van de de Heilige Maagd van Chrysaliniotissa in Nicosia. De mecenassen dragen Vlaamse hoeden, waaruit blijkt dat de Nederlanden en Cyprus in de zestiende eeuw handelsbanden onderhielden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 21