Nieuwe woonmogelijkheden
in Oegstgeest,
plan Haaswijk.
Openbare verantwoording individuele subsidies'84
UW
Amerikaanse blueszanger
Big Joe Turner overleden
IN LOGEMENT VAN DE HEREN VAN AMSTERDAM
Mathilde Santing winnares
eerste BV-Popprijs
KUNST
QeidóaQowumt
PC
DINSDAG 26 NOVEMBER 1985 PAGINiU=
„Hamletmachine toch
in Amsterdam te zien
EINDHOVEN Het omstreden toneelstuk van
Zuidelijk Toneel Globe, de „Hamletmachine/E
gofiel" is toch te zien in Amsterdam. De voor
stelling wordt gegeven in de Stadsschouwburg
op 6 december. Rond het betreffende toneel
stuk is in Noord-Brabant een rel ontstaan. De
directeuren van de schouwburgen in Eindho
ven. Tilburg, Breda en Den Bosch braken de
produktie meteen na de premiere tot de grond
toe af. De „Hamletmachine/Egofiel", met daar
in een aantal voor vrouwen vernederend ge
noemde scènes, was volgens hen niet geschikt
als grote-zaalproduktie. Zuidelijk Toneel Globe
heeft inmiddels ook een extra voorstelling van
de „Hamletmachine/Egofiel" geboekt in Ant
werpen. Veder is het stuk onder meer nog te
zien in Arnhem, Hoorn, Den Haag, Maastricht
en Rotterdam.
Nelly Sachs-prijs
voor Nadine Gordimer
DORTMUND De Zuidafrikaanse auteur Na
dine Gordimer heeft in Dortmund de Nelly
Sachs-prijs, de culturele prijs van de stad Dort
mund, ontvangen. Aan de prijs is een bedrag
van 20.000 mark verbonden. De schrijfster zei
bij de aanvaarding van de prijs dat auteurs in
Zuid-Afrika de bijzondere plicht hebben de
„zaak van de bevrijding te dienen", die een „al
gemene bevrijding" moet zijn. Maar een auteur
moet ook oprecht en waarheidsgetrouw schrij
ven, als hij zich daarmee onpopulair maakt bij
degenen die hij wil steunen. Ze pleitte ervoor
dat in de Bondsrepubliek studiebeurzen en stu
dieverlof wordt verleend aan zwarte kunste
naars. De Nelly Sachs-prijs is bedoeld voor
schrijvers die in werken en leven „de geestelij
ke verdraagzaamheid tussen de volkeren" be
vorderd hebben.
Manifestatie over computer-muziek
in 1986 in Den Haag
DEN HAAG In het Koninklijk Conservatorium in Den Haag
wordt volgend jaar oktober de International Computer Music Con
ference gehouden. De organisator ervan is The Computer Music As
sociation in San Francisco. Eerder waren er dergelijke manifestaties
in New York, Parijs en Vancouver. Het is een grote eer voor de
conferentie van volgend jaar te zijn uitgekozen, vindt men op het
Koninklijk Conservatorium. Het is, aldus een mededeling, ook een
erkenning van het werk van de Haagse studio's voor computer- en
elektronische muziek.
Bij het Fonds voor de Scheppende Toonkunst zijn voor het pro
gramma van de manifestatie compositie-opdrachten gegeven aan
Koenig, Kaegi en Rai.
Het Residentie Orkest, een NOS-orkest en ensembles van het Ko
ninklijk Conservatorium zullen volgend jaar oktober optreden, ge
bruik makend van computermuziek.
ZANGERES STAAT TERECHT
WEGENS DOOD VAN BELUSHI
LOS ANGELES De 38-jarige Canadese zangeres Cathy
Evelyn Smith zal in Los Angeles worden berecht op be
schuldiging van doodslag in verband met de dood van
John Belushi, de acteur die in 1982 overleed aan een over
dosis heroine en cocaine.
De zangeres, die heeft bekend dat zij Belushi de dodelijke
injectie heeft toegediend, zal op 10 december worden voor
geleid. De advocaat van mevrouw Smith had gezegd dat de
acteur zelf of iemand anders de dodelijke injectie had gege
ven.
Advocaat Howard Weitzman zegt dat mevrouw Smith be
weert dat zij Belushi op 5 maart 1982 om 3.30 uur in de
ochtend voor het laatst een injectie gaf. Zij verliet de wo
ning om 8.00 uur.
Het lijk van Belushi werd om 11.30 uur gevonden en de
lijkschouwer bepaalde dat hij na 9.30 uur was overleden.
Belushi werd als komiek bekend door rollen in films als
Animal House en The Blues Brothers.
Bart Drost: waartoe de liefde leiden kan.
DEN HAAG In het Lo
gement van de Heren van
Amsterdam, waar in de
zomer de tentoonstelling
„Rijksaankopen 1984" te
zien was, zijn de zalen in
gericht met werk van
kunstenaars die in 1984
een startstipendium ont
vingen. De 146 beeldende
kunstenaars, vormgevers
en architecten werden ge
kozen uit 625 aanvragen
en zoals het in Nederland
meestal gaat, maakten en
kele commissies de selec
tie.
Maart 1984 werd door Minister
van WVC de „Adviescommis
sie voor de toekenning van in
dividuele subsidies aan beel
dende kunstenaars, vormge
vers en architecten" in het le
ven geroepen. Deze Advies
commissie is verdeeld in drie
subcommissies en als voorzit
ter werd Benno Premsela aan
gesteld. In een rap tempo
moesten de leden aan de hand
van aanvraagformulieren en
visuele documentatie bepalen
wie van de kunstenaars in
aanmerking kwamen voor
niet alleen een startstipendi
um, maar ook een werkbeurs,
reisbeurs, studiebeurs of pro
jectsubsidie. Deze subsidies
van WVC zijn bedoeld om de
ontwikkeling binnen de he
dendaagse beeldende kunsten,
Theo Wittering: zonder titel.
vormgeving of bouwkunst te
stimuleren.
Normen
Hoewel door WVC uiteraard
onderstreept wordt dat er geen
lijst van kwaliteitsnormen be
staat waaraan het kunstwerk
zou moeten voldoen, wordt er
wel op kwalitatieve gronden
gekozen. Subcommissie Beel
dende Kunsten hechtte grote
waarde aan authenticiteit en
eigenzinnigheid: „De durf om
risico's te nemen, met de mo
gelijkheid de plank behoorlijk
mis te slaan werd hoger ge
waardeerd dan schoolse des
kundigheid, virtuositeit zonder
inhoud of trendgevoeligheid.
Een te grote afhankelijkheid
van leraren werd niet op prijs
gesteld", aldus Frank Gribling
in de catalogus. Dit kan inder
daad een richtlijn zijn om de
honderden aanvragen te bekij
ken en deze subcommissie
kende aan 100 kunstenaars
een bedrag van 35.000 gulden
toe, om een jaar lang van te le-
„Stip«ndia '84" In h«t Logement ven
de Heren ven Amsterdam, Plein 23,
Oen Heeg. Tot 1 Januari.
ven en te werken. Daarbij
moet niet vergeten worden dat
er in die periode geen aan
spraak op de Beeldende Kuns
tenaars Regeling gedaan kan
worden. Er kwamen 46 vorm
gevers en architecten in aan
merking, zodat het grootste ge
deelte van de tentoonstelling
door de beeldende kunst ge
vormd wordt.
Zwaarmoedig
Zoals de Koninklijke Subsidie
voor Vrije Schilderkunst dit
jaar ook al liet zien blinken de
jonge schilders juist niet uit in
eigenzinnigheid. Het is gedaan
met de populariteit van de
nieuwe figuratie en daarvoor
in de plaats komt het abstracte
schilderen. Schreeuwende
kleuren zijn vervangen door
veel blauw, bruin, geel en
grijs, zwaarmoedigheid over
heerst.
Symbolische tekens, die moei
zaam en soms helemaal niet te
ontcijferen zijn, geven over
het algemeen iets broeierigs
aan de doeken. Met losse,
enigszins spontane penseelstre
ken worden de vormen neer
gezet, die soms alleen pure
vlakvulling zijn. Het laag over
laag schilderen is populair en
ook dit aspekt werkt mystifi
cerend (wat zit er onder?). Als
de betekenis voor de kijker
niet te achterhalen is zijn de
vormen dan niet leeg? Ik heb
sterk de indruk dat veel schil
ders zich verliezen in pseudo-
dramatiek; het grote gebaar
zonder inhoud.
Daar staat tegenover dat er
veel zalen gevuld zijn met
beelden en installaties. Sculp
tuur staat volop in de belang
stelling en in deze categorie
Los Angeles Big Joe Tur
ner, de blueszanger uit Kansas
die begin jaren vijftig een
nieuw muzikaal tijdperk open
de met hits als „Shake, Rattle
en Roll", „Corina, Corina" en
„Flip, Flop en Fly", is op
74-jarige leeftijd overleden.
Turner, die kon lezen noch
schrijven en in armoedige om
standigheden aan zijn einde
kwam, is waarschijnlijk de
blueszanger van wie de meeste
opnamen zijn gemaakt en die
het meest is geplagieerd. Zijn
werk wordt beschouwd als de
opmaat voor de rock 'n roll.
Big Joe Turner was de eerste
blueszanger die beroemd
werd. Hij had een typische stijl
die bekend werd als „blues
shouting" (schreeuwen). Elvis
Presley bestudeerde zijn stijl,
evenals honderden andere
rock 'n rollzangers. Bill Haley
en de Cornets namen zijn
„Shake, rattle and roll" over,
ontdeden het van de seksueel
uitgesproken tekst en maakten
er in 1954 een grote hit van.
zijn de meeste verrassingen
aan te treffen.
Partijverwijt
In de hal wordt de bezoeker
verwelkomd met een salon
muziekje uit de installatie
„Partijverwijt" van Sandra
Derks. Dit geruststellende
deuntje begint op den duur op
de zenuwen te werken en ach
tervolgt de bezoeker. Op de
begane grond treft men een
regenboogmachine van Gerrit
Spijkerman aan en een enor
me groene zuchtmachine van
Ed v.d. Hoeven, die iets van
een sprinkhaan heeft. De
„Fantasmagorische Hornen"
van Lydia Denters zijn ook
„Big Joe" Turner.
Joe Turner begon in de jaren
dertig te zingen in jazzclubs en
vormde later een band met
boogie-woogiepianist Pete
Johnson. Met hem speelde hij
in 1938 tijdens het beroemde
„van Spirituals tot Swing-
"-concert in Carnegie-Hall
waarin de Amerikaanse zwar
te muziek voor het voetlicht
trad. Turner nam meer dan
200 elpees op en speelde met
Art Tatum, Duke Ellington en
nergens in onder te brengen
en zulk soort werk verdient
het etiket authenticiteit. Het
zelfde geldt voor sculptuur
van Joos Clijsen, Jan van de
Pavert, of R. Roelofs. De laat
ste kunstenaar stapelde drie
platte borden en drie diepe
borden en maakte daarnaast
een stapeltje van drie diepe
borden en drie platte borden.
„Het verschil van gelijkheid"
wordt gepresenteerd in een
glazen kistje met een zwarte
ondergrond. Op de begane
grond is eveneens een dia-pre
sentatie van kunstenaars die
in 1984 een werkbeurs ontvin
gen.
Video-installaties zijn op de
eerste etage te vinden, evenals
het vak van de vormgevers.
Affiches, maquettes, een ser
vies, gestapeld porcelein van
Marga Knaven, papieren arm
banden van Annelies Plan-
teydt, vijf schilden van mes
sing van Iene Ambar, kortom
teveel om allemaal te noemen.
Het is dan ook bijna niet te
doen om in één bezoek de ge
hele tentoonstelling te zien die
over drie verdiepingen ver
spreid is.
Pluriform
De pluriformiteit is zo groot
dat iedere kunstenaar volledig
de aandacht opeist. Alles is
mogelijk in de beeldende
kunst van de jaren tachtig en
het is daarom jammer dat de
bijdrage van de schilders zo
onder de maat is. Misschien
was het beter geweest als de
Subcommissie Beeldende Kun
sten bij meer kunstenaars op
atelierbezoek was geweest,
want nu is in een aantal geval
len op grond van foto's en
dia's een selectie gemaakt.
Omdat het in de bedoeling ligt
om elk jaar een openbare ver
antwoording af te leggen over
de toekenning van individuele
subsidies, zullen de kinder
ziektes volgend jaar wel over
wonnen zijn.
INGRID VAN SANTEN
Count Basie.
„Vóór Joe Turner was de
stadsblues iets dat werd geas
socieerd met zangeressen als
Bessie Smith. Hij maakte er
iets anders van door die platen
te bestuderen en een soort
jazz-zingen uit te vinden in
een bluesuitvoering", zei zijn
vriend Doe Pomus. Turner,
een grote, zware man, bleef
zingen tot voor twee maanden.
„Volgens mij was zijn zingen
nog ongeveer 85 procent van
wat het was omdat hij op het
laatst zonder voortanden zong.
Het gebit paste niet helemaal",
zei hij. „Zijn problematische
gezondheid was het gevolg
van het hardste leven dat ik
van een man heb meege
maakt. Hij dronk gewoon
meer en genoot meer van de
liefde dan iemand die ken",
zei Pomus. In New York
wordt op 9 december een her
denkingsdienst gehouden voor
Big Joe Turner. Van de op
brengst worden zijn schulden
en begrafenis betaald.
1
Binnenkort start het Bouwfonds in Oegstgeest.
plan Haaswijk, met de bouw van premie-B-
woningen, premie-C-woningen met LoonVast
Hypotheek en riante vrije sector woningen. Ze
worden gebouwd in een moderne woonwijk met
leuke waterpartijen en veel groenvoorzieningen.
"Op donderdag 28 november houden wij voor dit bouwplan een Woon-Expo in
't Zalencentrum 't Camphuys", Rhijngeesterstraatweg 43 in Oegstgeest
van 15.00-21.00 uur. U bent van harte welkom.
Tuingerichte woonkamer, halfopen
keuken, 3 slaapkamers en een
zolder met diverse
uitbreidingsmogelijkheden.
Vrijstaande berging in de
achtertuin. Koopprijs vanaf
142.500,- vrij op naam.
Bij een 100% financiering komt dat
neer op bruto 830.- per maand.
Daar gaat nog een flink bedrag
belastingvoordeel af. Financiering
met LoonVast Hypotheek.
Huidige rente 4,1%.
Riante vrije sectorwoningen met
aangebouwde garage of berging.
Grote woonkamer op 't zuiden,
3 slaapkamers, groot balkon en
ruime zolder met vaste trap. Koop
prijs gemiddeld 220.000,-. v.o.n.
Royale doorzon woonkamer, open
keuken, 3 slaapkamers en een
zolder met diverse uitbreidingsmo
gelijkheden. Aangebouwde
berging. Koopprijs vanaf 149.500,-
vrij op naam. Bij een 100% finan
ciering komt dat neer op bruto
1.045,- per maand. Daar gaat nog
een flink bedrag belastingvoordeel af.
Inwoners van en economisch gebondenen aan Oegstgeest gaan voor.
Daarna komen die van Leiden, Leiderdorp, Rijnsburg, Sassenheim,
Valkenburg, Voorhout en Warmond in aanmerking.
Verhinderd?
Neem dan contact op met het
Bouwfonds-infocentrum in
Den Haag, Nassauplein 13,
tel. (070) 65 08 00 en wij sturen u
na de Woon-Expo documentatie
thuis.
nv Bouwfonds
Nederlandse Gemeenten
AMSTERDAM De zangeres Mathilde Santing is winnares
van de eerste BV-Popprijs geworden. Ze ontving de onderschei
ding gisteren in Amsterdam tijdens een feestelijke bijeenkomst
van de Beroepsvereniging Popmuzikanten (BV-Pop).
Ze kreeg de prijs volgens het jury-rapport voor haar mooie en
herkenbare zang. „Bovendien kent ze haar beperkingen en ster
ke kanten en weet ze een repertoire tot een eenheid te maken,
waarbij ze opnieuw de waarde van de melodie benadrukt", zo
staat in het jury-rapporf.
De muziekprijs van BV-Pop is bedoeld om de Nederlandse pop
muziek onder de aandacht van het publiek te brengen. De on
derscheiding moet tevens een stimulans zijn voor de Nederland
se popmuziek, zodat grotere waardering wordt verkregen voor
muziek van eigen bodem. Bovendien, zo meent BV-Pop, heeft
de prijs een aanmoedigingskarakter en een wervende uitstra
ling.
De jury bestond uit de muziekjournalisten Elly de Waard, Jaap
van Eik en Corne Evers, de muzikanten Angela Groothuizen en
Boudewijn de Groot en organisator Jan Willem Sligting. Onaf
hankelijk voorzitter van de jury was Martijn Stoffer (jurist, mu-
ziekjournalist en radiomedewerker).
De criteria voor de BV-popprijs zijn: authenticiteit van de mu
ziek en de muzikale kwaliteit, terwijl de kandidaat in de loop
van vorig jaar en dit jaar „door plaat en optredens kwalitatief
van zich moet hebben doen spreken en van belang zijn geweest
voor de ontwikkeling van de Nederlandse popmuziek, waarbij
de jury de verwachting heeft dat hij/zij in staat is de kwaliteit te
kunnen handhaven".