TAFEL Cubaanse bisschoppen steunen sociaal beleid van Fidel Castro Thijms geest werkt nog steeds door lo Westerse contacten belemmeren Aziatische kerken in hun taak CeicW Somanl F fïTïïTI K kerk wereld UT weer ACHTERGROND EeidócSoiwcmt WOENSDAG 20 NOVEMBER 198S PAGINA: BIN] Rabbijnen excommuniceren Edward Koch Joodse orthodoxe rabbijnen in New York hebben burgemeester Edward I. Koeh uit de joodse gemeenschap gestoten. De daad van de driehonderd rabbijnen is ingegeven door het feit dat Koch op deel ban aan een demonstratie voor de rechten van homosexuelen en hielp met de oprichtingen van een school voor homosexuelen. Ook woont hij stnagogale diensten bij, die speciaal voor homosexuelen worden gehouden. Koch zegt zich niets aan te trekken van de excommunicatie door de rabbijnen: ..De uitstoting door de rabbijnen is een aan fluiting voor het jodendom en stelt dus niets voor". Reeds in 1978 waarschuwde de Unie van Orthodoxe rabbijnen in Amerika ervoor dat burgemeester Koch de wet van God wil vervangen door de wetteloosheid van Sodom en Gomorra. Kinderbijbels in Slowakije „illegale lectuur" Omdat in hun auto bij een verkeerscontrole kinderbijbels en boeken van Billy Graham en de Duitse theoloog Dietrich Bon- hoeffer zijn aangetroffen, heeft de Tsjechoslowaakse politie naar eerst thans bekend is geworden op 21 augustus twee jonge evangelische christen-studenten gearresteerd. Ze werdén drie dagen verhoord, waarbij ze geen eten of drin ken kregen en met hun weinige geld zelf voor hun onderhoud moesten zorgen. In hun weekeindhuisje heeft de politie ge zangboeken voor de jeugd in beslag genomen. De evangelische predikant van de gemeente Mnisek Nad Hnilcom, waar het huisje staat, werd ook gearresteerd. Er zouden met zijn mede weten ..illegale religieuze bijeenkomsten" zijn gehouden. De macht, niet het denken regeert de wereld; maar het is het denken dat de macht de vrije teugel geeft. De rooms-katholieke bis schoppen van Cuba steu nen het sociaal beleid van het communistisch be wind van Fidel Castro. De leiding van de kerk streeft naar „nationale verzoening" met de rege ring en hoopt een rol te kunnen spelen in de toe komst van Cuba. Dit blijkt uit een docu ment ten behoeve van de komende beraadslagin gen in de bisschoppen conferentie over de rol van de RK kerk op Cuba. De RK kerk en de regering hebben na jarenlange conflic ten een zekere mate van overeenstemming bereikt, al dus het document. ..Langza merhand accepteerde de kerk de werkelijkheid van de revo lutie. hetgeen uitmondde in het besluit zich niet langer te gen de regering te verzetten. Nu stemt de kerk in met de sociale doelstellingen van de regering: gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, werk Het- document noemt echter ook de verschillen in opvat tingen tussen de kerk en de ste probleem wordt de mar- xistisch-lenistische opzet van het onderwijs genoemd. ..Rooms-katholieke ouders moeten blijven opkomen voor hun fundamenteel recht op vrijheid van onderwijs." Andere problemen zijn de be perkingen die de kerk in de omroep ondervindt, en de herhaaldelijke discriminatie van rooms-katholieken in het maatschappelijk leven. „Poli tici en bestuurders vinden het kennelijk moeilijk in te zien dat gelovige christenen ter- zelfdertijd loyale patriotten zijn," aldus het document. Fidel Castro: „positief gesprek met kerk" De revolutie van 1959 beroof de de Rooms-Katholieke kerk op Cuba van haar machtsposi tie. Onder Castro zijn evange lisatie en open lucht-missen verboden. Vorige week vond er voor de eerste maal sinds het begin van de jaren '60 een ontmoeting plaats tussen Ca stro en de RK bisschoppen. Beide zijden noemden het een „positief gesprek". Spaanse bisschop bekritiseert Opus Dei Voor de eerste maal is een rooms-katholieke bisschop in Spanje de r.k. lekenorganisatie „Opus Dei" publiekelijk afge vallen. In een tv-programma verweet aartsbisschop Rafael Torella van Tarragona Opus Dei de paus te manipuleren. Een woordvoerder van Opus Dei wees er op dat de organi satie gehoorzaam aan de paus en trouw aan de R.K. kerk is. De beschuldiging van manipu latie wees hij ten scherpste van de hand. Opus Dei. dat als conservatief bekend staat, werd in Spanje opgericht. Tijdens de Franco- -jaren onderhield de beweging nauwe banden met het be wind. Enkele jaren geleden verhief paus Johannes Paulus II Opus Dei tot een persoonlij ke prelatuur. De direkteur van van het Oecumenisch Centrum voor Zendingsopleidingen in Seoel, Oh Jae Sikh, meent dat het tijd wordt dat westerse kerken hun traditionele contacten met partnerkerken in Azië opgeven. De huidige manier van omgaan met elkaar dwingt de Aziati sche kerken tezeer in een kerkgenootschappelijke structuur. Daardoor kun nen deze kerken nog kwalijk functioneren als stimulans in hun landen. dens een bijeenkomst van zendingen en werelddiakona- le in instanties met vertegen woordigers van Aziatische kerken. Oh Jae Sikh waarschuwde ook tegen een al te rationalis tische benadering van politie ke en economische proble men. Hij gaf toe dat mensen daardoor in staat zijn geweest fundamentalistische en auto ritaire systemen af te schud den en hun levensomstandig heden te verbeteren. Maar een negatief gevolg van een te rationele benadering van de problemen is dat de nadruk komt te liggen op de produktie van materiële din gen en een efficiënte gang van zaken. Rationalisme vraagt in de eer ste plaats wat mensen kunnen produceren. Armen en ver drukten zijn daarbij van min der betekenis, omdat ze min der produktief zijn. De tech nocraten van onze tijd hebben meestal geen oog. voor de ar- of 1 als pro bleem dat ze ook nog moeten oplossen. Kerken moeten no dig meer aandacht gaan schenken aan erbarming en onderlinge uitwisseling van gaven. Velen in Azië hebben verouderde inzichten, afgoden en demonen de. rug toege keerd. Maar het gevaar is groot dat rationalisme hen verder geestelijk met lege handen laat staan. De meningen van westerse vertegenwoordigers liepen nogal uiteen. Gordon Shaw van de Britse Raad van Ker ken zag de plaatselijke ker ken als het primaire doel voor hulp uit. het westen. Lonnie Turnipseed van de Nationale Raad van Kerfcn van de Verenigde Staten vond dat ook hulp geboden moet wor den aan actiegroepen die zich drukten buiten de kerken om. Die hulp moet ook gegeven worden als Aziatische kerken het daarmee niet eens zijn. Shaw vond dat dan tezeer de nadruk komt te liggen op ont wikkelingswerk. De Aziati sche kerken stelden de ont wikkeling niet primair, maar vroegen allereerst om erken ning. erkenning van hun le vensstijl, hun visies op land en familie, hun taal en hun cultuur. Westerse hulporgani saties moeten daar begrip voor opbrengen. Op zondag 25 september 1904 kwamen in Den Haag zeventien katholie ke academici onder lei ding van de pater jezuïet Isidoor Vogels bijeen om tot de oprichting over te gaan van de Vereeniging tot het bevorderen van de beoefening der weten schap onder de Katholie ken in Nederland. Een naam die een omvangrijk programma inhield en slechts na veel scrupules was gekozen. In 1954 zou de vereniging met de lan ge naam, zoals zij ook wel werd aangeduid, worden omgedoopt in Thijmge- nootschap, naar de ne- gentiende-eeuwse katho lieke voorvechter en lite rator J. A. Alberdingk Thijm. Het Thijmgenootschap bestaat nog steeds en kent zelfs een bescheiden bloei. Het heeft niet het lot gedeeld van al die katholieke verenigingen en organisaties die onder bis schoppelijke instigatie werden opgericht en na de oorlog weer verdwenen. Wat is het geheim van Thijm? De Til- burgse kerkhistoricus Hans Bornewasser heeft geprobeerd de geschiedenis van dit gezel schap te beschrijven. Het zou niet juist zijn in dit verband de term ontrafelen te gebrui ken. Eerder is het een poging geworden de spanning die tussen katholieke idealen be staat èn de beoefening van de wetenschap in weidse formu leringen vast te leggen. Wat daaronder precies steekt is niet snel helder te maken. De oorspronkelijke naam van het genootschap is zeker ook een aanwijzing van .die spanning die vanaf de oprichting van het genootschap heeft be staan. Nadat pater Vogels een aantal vooraanstaande katholieke vaderlanders bereid had ge vonden zich voor zijn project te interesseren, maakten de heren vooreerst.duidelijk wat zij niet wilden zijn. Het selec te gezelschap voelde er niets project dat hun wetenschap pelijke faam bij vakbroeders in diskrediet kon brengen. In de woorden van de Amster damse hoogleraar staatsrecht Struycken ging het er niet om een vereniging op te richten die zou moeten concurreren met neutrale verenigingen, of die een soort katholieke we tenschap zou moeten bedrij ven. Evenmin wilde men een apologetische vereniging zijn, het enige en uitsluitende oog merk was het bestaande „te kort in het gewone weten schappelijke werk der katho lieken te doen verdwijnen". Er kon dus een moment ko men waarop de vereniging aan zijn taak zou hebben vol daan en kon worden opgehe ven. Toch is het de vraag of die wens ooit de vader van de stichtingsgedachte is geweest. De motieven over de oprich ting waren daarvoor te weinig uitgewerkt of werden lang niet door allen in de zelfde mate gedeeld. Geen censor Voorop stond echter dat men zich van clericale zijde niet wilde laten betuttelen. Naar het woord van een van de eerste voorzitters zou de vere niging anti-clericaal zijn in ei gen kring. Kennelijk had het episcopaat begrip voor die mentaliteit want in tegenstel ling tot andere katholieke verenigingen kreeg het ge nootschap geen censor of geestelijk adviseur. Toen de oprichting eenmaal een feit was. stelde pater Vogels zich bescheiden op de achtergrond op. Hij zou geen rol van bete kenis meer spelen, maar wel trouw de vergaderingen blij ven bezoeken. Priesters kon den vanwege die anti-clerica- le instelling dan ook alleen maar lid worden, wanneer ze aan hoge wetenschappelijke kwalificaties voldeden. Het lidmaatschap was trouwens niet voor iedere katholieke afgestudeerde Men paste strenge en was men eenmaal lid, dan bezorgde dat lidmaatschap een zekere standing. In de eerste veertig jaar pro beerden de leden van het ge nootschap de soliditeit van de vereniging op de eerste plaats te bewijzen door het beoefe nen van wetenschap in eigen kring. Raakvlakken met de geloofsovertuiging werden eerder gemeden, ook al kwam zij gezien de constante span ning tussen geloven en we tenschap incidenteel wel aan de orde. De geloofsovertui ging was in hoofdzaak een statisch gegeven en juist de theologen en filosofen die. de ontwikkelingen op dit terrein hadden kunnen registreren, maakten geen deel uit van de vereniging. De trots van katholiek Neder land en van het genootschap was in de jaren tussen de bei de wereldoorlogen de Leidse hoogleraar Keesom. interna tionaal vermaard omdat hij erin was geslaagd helium vast te maken. De prestaties van deze man golden als een be wijs dat wetenschap en geloof elkaar helemaal niet hoefden te bijten. Ontzuiling In de eerste jaren na de oor log. toen de verzuilde katho- lieke organisaties nog goed in hun vel zaten, werd in het Thijmgenootschap geprobeerd de golfbewegingen in de theo logie en filosofie hun invloed te laten krijgen op de weten schap. Die relatie heeft sinds dien het karakter van het Thijmgenootschap bepaald. Het tekort schieten van de katholieken op het terrein van de wetenschap verdween als motief voor instandhou ding van de vereniging steeds meer naar de achtergrond. Zoals het boek van Bornewas ser laat zien zijn de drie laat ste decennia van de geschie denis van het Thijmgenoot schap in hoge mate de ge schiedenis van de verhouding tussen wetenschap en geloof. De jaren vijftig en vroege ja ren zestig waren ook de jaren van de grootste bloei. Op 1 Joseph Alberdink Thijm juni 1963 telde het genoot schap 2637 leden. Toch was het verval van de ideologie waarop het Thijmgenootschap rustte, al in volle gang. De snel afbrokkelende ortho doxie verminderde de belang stelling voor de wisselwer king tussen geloof en weten schap. Men ging zich afvragen wat wezenlijk was in de ver kondiging van het geloof, in de tweede helft van de jaren zestig greep de-twijfel snel om zich heen. Veel verenigingsle den vroegen zich af of het zin had het Thijmgenootschap nog wel te handhaven. Het bedrijven van wetenschap in eigen kring had zijn aantrek kelijkheid volledig verloren. Er werd een veel lossere structuur voorgesteld, samen werking met de Adelbertver- eniging, de katholieke vereni ging van maatschappelijk welgestelden en leidinggeven den die overigens óok in een identiteitscrisis was geraakt, maar deze plannen haalden het niet. Statuutwijzieing In 1969 werd besloten de sta tuten van het genootschap te herzien. Men zou zich voort aan zoekend bezig houden met de wetenschappelijke doorlichting van de maat- schappelkijke problemen "in het licht van Christus' bood schap". Bornewasser somt een aantal redenen op Thijmgenootschap in de golf van deconfessionalisering niet ten onder is gegaan. In jle eerste plaats had het Genoot schap niet als zovele katholie ke organisaties een defensieve bestaansreden prijs te geven. In eigen kring had men el kaar, zo schrijft Bornewasser, steeds aangespoord tot deelne ming aan wetenschappelijk werk. Men had nooit aan af scherming op puur weten schappelijk terrein behoefte gehad. Kritiek en onderzoek werden in de gelederen van Thijm gestimuleerd. Boven dien had men zich in de vere niging voortdurend bezigge houden met het nadenken over de functie en reden van bestaan van het genootschap. In het begin van de jaren ze ventig liep de belangstelling voor de vereniging opnieuw terug. In de laatste jaren is er sprake van een bescheiden bloei. Thijm is geen exclusie ve club meer van katholieke intellectuelen. Jaarlijks wordt een thema aangesneden met een religieus raakvlak dat op een veelzijdige manier wordt belicht. Deze aanpak blijkt nieuwe leden aan te trekken. Wel spreekt Bornewasser van een vervaagde identiteit van het genootschap, dat vroeger als ontmoetingsplaatrs van katholieke intellectuelen ook een sociale functie had. Profi teert Thijm van de restaura tie-tendens in de samenle ving0 Bornewasser gelooft van niet. Eerder is er volgens hem sprake van een 'spiritue le herleving'. Boeiend aan Thijm is hoe dan ook dat haar de typische katholieke kudde- mentaliteit altijd vreemd is gebleven. Op zo'n organisatie moet men dan ook terecht zuinig zijn. PAUL VAN VELTHOVEN Hans Bornewasser: In de geest van Thijm. Ontwikke lingen in de verhouding tus sen wetenschap en geloof. Uitgave Ambo. Prijs 35,-. 240 pag. Het adres van het secretariaat van het Thijmgenootschap is Huygensweg 14 Nijmegen. Bhagwan- aanhangers gaan naar goud graven Ogenschijnlijk gaat alles zijn gewone gang op de vroegere veeboerderij in Oregon, waar in vier jaar tijd een moderne samenleving uit de dorre grond is gestampt door aan hangers van de Indiase guru Bhagwan Shree Rajneesh. De koeien worden gemolken, de grond bewerkt, de busdienst functioneert en in de winkels en boutiques is aan klanten geen gebrek, terwijl de Medi tatie-universiteit gewoon met de lessen doorgaat. Achter de schermen speelt zich een le vendige activiteit af in ver band met de uitspraken van Bhagwan. gedaan na zijn aankomst in zijn geboorte land India. De commune-bewoners in Oregon hebben kennis geno men van zijn uitspraak :„Ze hebben mij vervolgd, ze zul len ook u vervolgen", en in derdaad zijn er nog altijd po- litie-ambtenaren bezig met een onderzoek. Zakelijk leider Swami John. die in een vroeger leven mil jonair is geworden door een goed beklante artsenpraktijk te hebben geleid, heeft ver klaard dat ook al zouden de buitenlandse sannyasins uit Oregon vertrekken, de Ame rikaanse discipelen weinig andere keus zullen hebben dan doorgaan. Aangezien per maand zes miljoen gulden nodig is om de zaak draaien de te houden, zal moeten worden overgegaan tot mijn bouw. Ook al is die activiteit vroeger al sterk veroordeeld door Bhagwan, die meer zag in mediteren, denkt Swami John dat er gegraven zal moeten worden naar goud en zilver, terwijl een kolenmijn ook niet tot de onmogelijkhe den behoort. Hoeveel Bhagwandiscipelen in Oregon aanwezig zijn is niet precies bekend. De meeste waarnemers houden het op ongeveer 1500, van wie rond eenderde deel af komstig is uit het buitenland. Naar verwachting zullen de buitenlanders wel gehoor ge ven aan de opdracht van Bhagwan „de verdorven Verenigde Staten te verla ten". Ma Dhyan Puja van de Ka mer van Koophandel van de commune verklaarde dat aan al die buitenlanders toch geen behoefte is. nu er geen festivals meer zullen worden gehouden buiten de lijfelijke aanwezigheid van Bhagwan. Swami Anshumali, een ande re woordvoerder, is duidelijk optimistischer en ziet nog wel een toekomst voor de be zitting van 26.000 hectare, die in 1981 voor de sterk opge dreven prijs van 18 miljoen gulden werd gekocht. Ook al blijkt reeds buitenge wone belangstelling te be staan voor aankoop van de 93 Rolls Royces van de guru, waarbij sommigen als aan vragen hebben ingediend om enkele exemplaren tegelijk te mogen kopen van de kostba re en nauwelijks gebruikte voertuigen, dan nog zal een krachtige economische ex pansie nodig zijn om de com mune niet noodlijdend te doen worden. Maar Swami Ohyan John wil niet opgeven:,,Met ons bloed, zweet en tranen en met ons geld hebben wij dit alles be reikt, dat moet zo blijven: voortaan gaan wij alles zui ver zakelijk aanpakken". Opwaartse spiraal HET Centraal Planbureau, en zeker CPB-directeur De Rid jj^ der, is als regel nogal terughoudend met optimistische voor f,et spellingen over onze economie. Daarom is zijn recente mede 0nd> deling dat de werkloosheidscijfers zich aanmerkelijk gunstj ger ontwikkelen dan zijn bureau in de op Prinsjesdag ge[ bliceerde Macro-Economische Verkenningen in het vooruj zicht stelde, des te opvallender. Volgend jaar geen stabilisat op het niveau van dit jaar, rond 760.000 werklozen, maar daling tot ongeveer 700.000. in besli len tijd •t kan .py yerzeke MeT dit uitstekende nieuws is ook een voorspelling uitge komen, die premier Lubbers bij de Algemene Beschouw] gen in de Kamer deed. Hij zei toen al, dat de verwachtinj van het CPB hem wat pessimistisch voorkwamen allemaal wel Wat beter zou gaan. De CPB-directeur hee hem nu gelijk gegeven. De mededeling van De Ridder geeft niet alleen nieuwi hoop aan vele werklozen, maar betekent ook betere vooruii zichten voor de ondernemers, van wie een deel nog aarze met investeringen. De voorspelling van het Planbureau de economie verder zal groeien, neemt ongetwijfeld bij ondernemers die laatste aarzeling weg. En dat zal de ecoi mie vervolgens weer een nieuwe impuls geven. 111 heling e e*jlt hebl me bej lende heid". De opwaartse spiraal lijkt zich ook in het volgende j; krachtig voort te zetten. Daardoor komt er ook i vrij om bijzondere aandacht te besteden aan de grote gr< langdurig werklozen. Want die komt, zo is uit onderzoeki gen gebleken, zonder een speciale regeling nauwelijks aan de slag. eIROTT dr het v« acht 2 jai schikt mi Deze ■os Jeurge ii Jitgeb d geput Ex-kroonprins gokt verkeen Nu het PvdA-kamerlid Marcel van Dam uiteindelijk niet naar de VARA gaat maar in de Tweede Kamer wil bli ven, zal hij zich bij de verkiezingen van volgend jaar alsof er niets aan de hand is geweest, toch weer kandidaj stellen voor de PvdA-fractie. In de campagne voor die v kiezingen zal Van Dam, die deze zomer zichzelf plotseli uitriep tot kroonprins van Den Uyl, zich echter niet lanj meer op een geloofwaardige wijze als een mogelijke opvol] van Den Uyl kunnen opwerpen. «E HET zal voor Van Dam al een hele toer zijn (kritische) zers te bewegen op hem te stemmen voor een zetel ii Tweede Kamer, nadat hij nog zo kort tevoren in het opei baar te kennen heeft gegeven, eigenlijk helemaal niet me in die Tweede Kamer te willen zitten. Van Dam blijkt zi met zijn mislukte kandidatuur voor de VARA behoorlijk de vingers te hebben gesneden. Hij heeft gegokt en verlore Daaruit zou hij, of in elk geval de PvdA, ook de consequei ties moeten trekken. In de verkiezingscampagne voor PvdA kan Van Dam geen geloofwaardige rol meer spelen geen s en di< -„omei FNV- ;ister< ran 1 :ijn v tomei Pont ;eval :an Sneeuw DE BILT (KNMI) Morgen valt er af en toe sneeuw. De temperatuur blijft de hele dag onder nul. Alleen vlak aan zee kan het vriespunt net gehaald worden. Het koude weer hangt samen met een uitloper van een hogedrukgebied bo ven Scandinavië en Schotland en een depressie boven mid den Europa. De wind bij ons is daardoor noordoost. De aange voerde lucht is koud, vooral onderin, en zit vol met bewol king. De depressie trekt naar ons 'land en brengt vrijdag op nieuw sneeuw, mogelijk ook regen en ijzel. De wind.gaat naar noordwest, zodat de lucht die aan komt zetten eerst over zee strijkt. Daar wordt hij vol doende opgewarmd om mid- dagtemperaturen te bewerk stelligen die iets boven nul lig gen. Ook zaterdag is dat nog het geval. Daarna wordt de wind weer aflandig, zodat de lichte vorst dan weer het hele etmaal aanhoudt. Vooruitzichten voor de Euro pese landen, geldig voor vrij dag en zaterdag: Zuid-Scandinavië: Veel bewol king en mogelijk sneeuw. Mid- dagtemperatuur rond het vriespunt. .Deze Britse-eilanden: Wolkenvi êCVOl, den en vrijwel overal droó^rest Middagtempetatuur ongevei 7 graden. Benelux: Veel bewolking en toe sneeuw, mogelijk oo regen en ijzel. Middagtempes tuur iets boven nul. Frankrijk: Af en toe zon e ,'V' vrijwel overal droog. Middaf - temperatuur van 8 graden ii het noorden tot 14 graden ii oondei Spanje, Portugal: Half zwaar bewolkt en mogelij een bui. Middagtemperatui van 10 tot 15 graden. Midden-Europa: Veel be,wol king en af en toe sneeuw. Mie1 dagtemperatuur rond vriespunt. Kj Italië, Joegoslavië: Veel bewoL king en af en toe regen. Mid dagtemperatuur vai graden. gerswt ping (s 'ppr, merlic Gebakken rolpens of boterhamworst met preistampot yoghurtvla met pruimen Nodig voor twee personen: 200 g rolpens in 2 a 4 plak ken of 200 g boterham worst in 2 plakken, (bloem), 35 g margarine, 1 zurige appel, zout, aroma; Vz tot 1 kg aardappelen, zout, melk, peper, noot muskaat, V2 kg prei, azijn; 2,5 dl yoghurt, 2,5 dl gele vla (2,5 dl melk, 12 g cus tard, 15 g suiker), 8 a 10 ge weekte gedroogde pr ui- Rolpens is grofgemalen, ge kruid vlees, dat samengebon den is in een rundermaag en bewaard in azijn. Rolpens is in tegenstelling tot boter hamworst niet goedkoop. Ontvel zonodig de rolpens o 'aan te boterham worst. Haal vocht! daden ge (van de azijn) rolpem door bloem en klop die er zo de veel mogelijk af. Bak de rol Parl' pens of boterhamworst ii „ea warme margarine bruin 1 houd de plakken op een bon N, warm. Temper het dra het vlees bruin in het gebruikte vet de Mtitie" schilde, geboorde en in schij -zelfde ven gesneden appel gaar et pvdA lichtbruin. Leg de appel o|'sidiër het vlees. Maak de jus a clubs door in het overgebleven vt iDijksi 'n ietsje bloem te bakken ei rial is i vervolgens weinig wateieinde zout en aroma toe te voegen dat z Maak, van de aardappeleiprach mooie puree en breng die of smaak met peper en noot muskaat. Doe van de prem' een plakje aan de worteltjes- kant en ook de donkergrot ne uiteinden weg. Snijd dl groente in de lengte een ke&\ door en was haar schoon Verdeel de prei in zeer kli ne stukjes en roer die di de puree. Warm de stamp} vlot door en geef er de i apart bij. Meng de yoghurt en de en leg er de gedurende dag geweekte en vervolgel uitgelekte pruimen op. JEAN1 edrij >nt. hi FRI 's GÏ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2