TAFEI Herroeping Edict van Nantes plechtig in Delft herdacht Ruimte voor iedere groep, ook voor moslims Jezuïet Roothaan plechtig herdacht Christelijk onderwijs moet vredesonderwijs zijn Ccidac Commit kerk wereld Hervormde predikant mag politiek actief zijn Bhagwan heeft genoeg van de wereld en gaat mediteren weer bnl ACHTERGROND MAANDAG 18 NOVEMBER 1985 PAGINA 2 „Hervormd en geformeerd samenspel is verouderd" Als alleen de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken in Nederland samen op weg gaan, wordt er slechts 150 jaar kerkgeschiedenis herhaald. Hervormd-gerefor meerd samenspel alleen is zinloos en verouderd. Dat zei dr. G. W. Reitsema tijdens de algemene vergadering van de Vere niging van Vrijzinnig Hervormden. „Nu de Evangelisch-Lu- therse Kerk heeft gevraagd als participant in het Samen-op^ -Weg-proces te worden aanvaard, is het mogelijk dat er kerk geschiedenis wordt gemaakt. Ook de Remonstranten zouden nu mee moeten gaan doen. Als het de bedoeling van Samen- -op-Weg is dat de gereformeerden een beetje ruimer en de her vormen een beetje strenger worden, dan is het resultaat alleen „verergering van hetzelfde". Alfrink niet naar Rome Kardinaal Alfrink zal om ge- zondsheidsredenen niet naar Rome reizen voor het bijwo nen van de buitengewone Lis- schoppensynode, die daar van 25 november tot en met 8 de cember wordt gehouden. De kardinaal, een van de leidende figuren op het Tweede Vati caanse concilie dat tijdens de synode wordt besproken, was als bijzondere gast daartoe uit genodigd door paus Johannes Paulus II. Amerikaans-Russische vredesdienst in Genève „De heren Reagan en Gorbatsjov hebben dringend behoefte aan onze gebeden". Dat verklaarde secretaris-generaal Arie Brouwer van de Nationale Raad van Kerken in de Verenigde Staten, zondag in Genève, in een gezamenlijk met de Russi- sch-Orthodoxe Kerk belegde vredesdienst. Naar de mening van Brouwer gaat het bij de deze week te houden topontmoe ting om het weer hoop geven aan een wereld die aan vrees ten prooi is gevallen. In een samen met Brouwer uitgesproken ge bed verklaarde metropoliet Filaret van Minsk, voorzitter van de buitenlandse afdeling van het Moskouse patriarchaat, dat Ronald Reagan en Michail Gorbatsjov „de sleutel in handen hebben voor een mogelijke nucleaire vernietiging van de we reld". De beste wijze om iets te leren is er les in te geven. DELFT Met een plechtige kerkdienst in de Oude Kerk in Delft is zondagmiddag op plechti ge wijze de driehonderd ste veijaardag van de herroeping van Edict van Nantes door de Waalse kerken herdacht. De dienst werd bijgewoond door tal van autoriteiten onder wie koningin Bea trix, staatssecretaris van buitenlandse zaken W. Van Eekelen, de Franse minister mevrouw C. La- lumière, vertegenwoordi gers van protestantse ker ken uit binnen- en bui tenland en door de am bassadeurs van Luxem burg en Zweden. De Franse predikant R. Gi- gandet ging uitvoerig in op de gevolgen van de herroeping van het Edict van Nantes door koning Lodewijk XIV, die een eind maakte aan de reeds beperkte bewegingsvrij heid van de protestanten in Frankrijk en die leidde tot de vlucht van vierhonderddui zend protestanten naar Ne derland, Luxemburg, Zweden en andere landen. Gigandet prees de democrati sche en tolerante geest waar het Huis van Oranje driehon derd jaar geleden al blijk van gaf door de Franse protestan ten hier gastvrij onderdak te verlenen. Hij verheugde zich erover dat de herroeping van het Edict door beide landen kan worden herdacht nu bei de landen democratie en tole rantie in hun staatshandelen respecteren. Daarbij verwees hij naar de Franse president Mitterrand die onlangs de staat' garant stelde voor de persoonlijke gewetensvrijheid. De Waalse predikant J. Ris- seeuw hoopte op de spoedige verwezenlijking van een ver enigd Europa waarin de staatsgrenzen zijn weggeval len en waar iedereen vrijelijk zijn godsdienst kan beleven. Met het zingen van drie cou pletten van het Wilhelmus werd de dienst besloten. De tolerantiegedachte keerde ook terug in de toespraken die zaterdagmiddag in de Waalse kerk werden gehou den door de Parijse hoogle raar in het recht Jean Car- bonnier en zijn collega André Gounelle van de theologische faculteit van Montpellier. Carbonnier behandelde de pe riode tussen 1589 en 1685 waarin de door het Edict van Nantes beloofde godsdienst vrijheid langzamerhand werd uitgehold. De katholieke cle rus eiste een scrupuleuze na leving van het Edict door de protestanten die van ketterij werden beschuldigd, totdat zij vrijwel iedere bewegingsvrij heid verloren. Toen Lodewijk XIV, die er op het eind van zijn leven een religieuze mis sie op nahield, het Edict in 1685 in Fontainebleau her riep, baseerde hij zich volgens Carbonnier op twee overwe gingen. Het ging slechts om een voorlopige maatregel en ten tweede was hij er door de Assemblee van de clerus van overtuigd dat er geen protes tanten meer waren en er dus geen reden meer was om het Edict van Nantes te handha ven. Volgens schattingen wa ren er op dat tijdstip in Frankrijk ongeveer een mil- Koningin Beatrix bekeek na afloop van de kerkdienst sa men met predikant R. Gi gandet een grafsteen van vier kleinkinderen van prins Willem van Oranje, die in 1950 tijdens de restauratie van de Oude Kerk werden ontdekt. joen protestanten op een be volking van twintig miljoen. Zij hadden niet het recht te emigreren en hun goederen mee te nemen. Hen reste slechts de gedwongen beke ring of vervolging. Professor André Gounelle ging in op de taak van het protestantisme vandaag. Dit heeft volgens hem een dubbe le taak. Zij moet het protest leiden tegen de vervlakking en de gejaagdheid van het moderne leven waarin voor overdenking en diepgang geen plaats meer is, de dialoog met andere godsdiensten be vorderen en, ten tweede, pro testeren tegen obscurantisti sche godsdienst en bijgeloof. Van de kant van de aanwezi gen werd erop gewezen dat protest alleen niet voldoende is en dat leidende figuren in de samenleving ook behoefte hebben aan een ethiek van de verantwoordelijkheid bij hun handelen. PREMIER LUBBERS: Belangrijk is dat we el- Uit die organisaties kwamen kaar waarderen en ruim- nogal wat klachten tenteit en verlangens in- Eén ervan luidde dat houd te geven. Funda- godsdienstige culturele orga- menteef voelt het CDA minder gemakkelijk of zich door het geloof in geen subsidie krijgt, terwijl één God met de Islamie- ee,n "iet-godsdienst,ge eultu- tcn vprhenrlpn Deye stel- rele organisatie die wel krijgt, ten verbonden. Deze stel De bewjndsman kreeg ook de lingen heeft premier vraag voorgelegd ringe mogelijkheden voor godsdienstonderricht en het verhinderen dat de Turks-Is lamitische groepering in ons land zendtijd krijgt. In ons land verblijven thans bijna 200.000 Turken, die naar hun gevoelen worden behandeld als tweederangs Lubbers in Rotterdam verkondigd op een bij- vrije verkeer blijft Europa wonenende Turken. eenkomst van vertegen- Algemeen werd aandacht ge- woordigers van 87 orga- vraagd voor het probleem nisaties in ons land die bij de Turks-Islamitsche Cul turele Federatie zijn aan gesloten. Andere klachten betroffen onder meer het ontbreken van medewerking om gebeds ruimten in te richten, de ge- ADVIES AAN SYNODE: Een absoluut verbod op het bekleden van staatsrechtelijke functies door Hervormde predikanteiT is geen goede zaak. Tot deze conclusie komt een speciale commissie, die de Hervorm de synode daarom voorstelt het betreffende artikel in de Ker korde te schrappen. Mede gezien de situatie in de Gerefor meerde Kerken, die een dergelijk verbod niet kennen, stelt de commissie voor in voorkomende gevallen een sterkere rol aan de plaatselijke kerkeraad toe te kennen en de Kerkorde in die zin aan te passen. Tegen het aanvaarden van politieke functies door predikan ten zijn in de loop der tijden altijd twee argumenten gehan teerd. Het politieke werk zou te veel tijd gaan kosten. Boven dien wordt de combinatie van pastorale arbeid met politieke activiteiten ongewenst geacht. Een discussie over het lidmaatschap van de Tweede Kamer, waar het verbod in eerste instantie op sloeg, is volgens de commissie overbodig geworden doordat dit inmiddels een vol ledige dagtaak is. Verder is de commissie van mening dat in veel gemeenten een eventuele politieke nevenfunctie van de predikant niet tot problemen zal leiden. Veel predikanten maken nu al geen geheim van hun (partij-)politieke voor keur. Bovendien zijn er predikanten die bestuursfuncties bij politieke partijen vervullen. beroepingen Nederlandse Hei Boven-Hard in meerde Gemeenten te Oude Menne. J Mijl Veenendaal; te Enkhuize Weer Herrnhutters gearresteerd in Zuid-Afrika Met een dringende oproep tot het geven van een „moedig en scherp antwoord dat niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is aan de regering in Preto ria" heeft ds. Martin Wessels, voorzitter van de regio West van de Herrnhutter Broeder gemeenten in Zuid-Afrika, bericht over de arrestatie van nog eens zes leden van deze Kerk. In zijn tot de Duitse broeders gerichte boodschap verklaart de predikant, dat deze arrestaties zijn gevolgd na het uitbreiden van de noodtoestand in Kaapstad en omgeving. De arrestanten variëren in leeftijd van 15 tot 70 jaar. Naar het oordeel van ds. Wessels kan in de Bondsre publiek Duitsland, waar ook het zendingsgenootschap van de Herrnhutters is gevestigd, nu niet meer worden vol staan met het zich beroepen op „algemene christelijke principes". Het thans georga niseerde noodfonds van de Zuidafrikaanse Herrnhutters heeft behoefte aan steun van de Duitse partnerkerken en organisaties, aldus de bood schap. „Ik heb schoon genoeg van de wereld en ga mij terugtrekken aan de voet van de Himalaya, waar ik geen nieuwe commune ga stichten maar verder zal mediteren en bij gelegen heid volgelingen ontvan gen". Dat heeft Bhagwan Shree Rajneesh zondag na aankomst in de hoofdstad van India verklaard, alvorens verder te vliegen naar de staat Hima- chal Pradesh, waar hij zich in de zomerresidentie Manali of Kulu zal vestigen. Alleen zijn lijfarts, tandarts, koks en een uitgelezen groep sannyasins blijven bij hem. Acht naaste discipelen hadden hem verge zeld op zijn 24 uur durende reis uit de Verenigde Staten, die via Bahrein verliep. De in een muisgrijze mantel geklede Bhagwan, het hoofd gedekt door een grijze met di amanten versierde muts en aan de pols een van diaman ten schitterend horloge, ver klaarde dat de vijf jaar in Amerika verspilde jaren zijn geweest. „Voor ik daar arri veerde wist ik niet wat de hel was, nu wel", aldus de 53-jari- ge vroegere hoogleraar in de filosofie. Dat men het heeft aangedurfd hem twaalf dagen op te sluiten is zijns inziens wel een bewijs voor het mon sterachtige karakter van de Verenigde Staten, „hoewel het gevang mij toch niets deed omdat ik geheel vergees telijkt ben". Bhagwan verklaarde aanwij zingen te hebben gegeven voor het ontbinden van de nederzetting in Oregon, wel ke commune evenzeer gevaar loopt van de zijde van de Amerikaanse justitie als hij zelf. „Daarom zullen alle san nyasins vandaar vertrekken zich vestigen f hun land van herkomst", len blijven. dus de „guru der rijken", zo als hij in India wordt ge noemd. Bhagwan zal ieder die raad nodig heeft ook voortaan ten dienste staan. Het aantal volgelingen van Bhagwan in India is duidelijk verminderd sedert zijn ver trek naar de Verenigde Sta ten. In New Delhi wonen naar schatting zo'n 500 sanny asins, terwijl er in Poona, waar het rajneeshisme zijn bloeiperiode beleefde, rond 200 discipelen samenleven. De verwachting is dat de thans 3.500 zielen tellende commune in Oregon de ko mende weken slinkt, maar dat de meeste Amerikaanse discipelen waarschijnlijk zu- begroetten hem op de lucht- den naar goud dat 26.000 hectare grote gebied verborgen zit. De Bhagwan haven van New Delhi, lach ten hem toe en schreeuwden: „Onze held is terug". Bhagwan liet er geen twijfel over bestaan dat zijn nieuwe woonplaats niet zal uitgroeien gens hem niet meditatief tot een commune. „Ik koester De Rolls Royces zullen het verlangen in India te blij ven tot het einde mijner da gen en ik zal nimmer meer deze geliefde grond verlaten waarin ik geworteld ben", al- Rolls willen kopen. hiervan al op de hoogte, wilde het goud niet del- omdat deze bezigheid vol- worden verkocht. Uit de hele wereld zouden al aanvragen zijn binnengeko- Onder grote belangstel ling is zondag de twee honderdste geboortedag herdacht van Jan Philip Roothaan, die van 1829 tot 1853 generale overste is geweest van de Jezuïe ten. Hij wordt beschouwd als de tweede stichter van de orde, na de opheffing ervan door de paus, die heeft geduurd van 1773 tot 1814. Roothaan werd herdacht door de tweede Nederlandse Jezui- etengeneraal. pater dr. Peter- -Hans Kolvenbach, die in de Krijtbergkerk met mgr. H. Bomers, bisschop van Haar lem, voorging in een plechtige hoogmis. Bij een bijeenkomst in de Eg- gertzaal van de Nieuwe Kerk belichtte prof. dr. M. Chappin s.j., verbonden aan de Grego- riana-universiteit te Rome, de kerkhistorische betekenis van Roothaan. Prof. Chappin wilde gaarne de tot in onze dagen gehoorde gedachte ontzenuwem als zou de Rooms-Katholieke Kerk worden bestuurd vanuit het Jezuïeten-hoofdkwartier. De eigenlijke betekenis van Root haan ligt volgens hem veeleer in zijn zorg voor een dagelijke geestelijke vorming van de Jezuïeten, zijn terugkeer naar de oorspronkelijke tekst van de geestelijke oefeningen van Ignatius, basis van de spiritu aliteit van de orde, en zijn be vordering van de missie. Pater Kolvenbach heeft de af gelopen dagen in ons land bij eenkomsten gehad met veel Jezuïeten. Ook bracht hij een bezoek aan de moeder van Je- zuiet Nicolaas Kluiters, die in maart wreed werd vermoord in Libanon. Tijdens een viering in Nijme gen, waarbij vijf paters hun religieuze geloften bekrach tigden, herinnerde pater Kol venbach aan de ordeleden, die werden vervolgd en gefolterd en aan het twintigtal, dat de afgelopen jaren is omge bracht. „Ondanks deze haat, de uiterst pijnlijke breuk in de kerk en de dodende onver schilligheid, waarmee het evangelie wordt ontvangen in de Eerste Wereld", riep hij op om vanuit een persoonlijk geestelijk leven de liefde van Christus te verkondigen „als een bevrijding, in dienst van Kerk en medemens". Vrijdag heeft pater Kolven bach een bezoek gebracht aan kardinaal Simonis en vandaag staat een ontvangst op het programma bij de nuntius in Den Haag, mgr. E. Cassidy. PLEIDOOIEN PROF. JELSMA EN DR. WIGMANS: Vredesonderwijs is onderwijs dat zich verzet tegen de ge dachte dat de bestaande orde het ware is. In de christelijke vredesschool heerst de messi- aanse verwachting van een wereld waar machtigen het onderspit delven en onaan- zienlijken vóórgaan. Waar het zwakke aanzien verwerft en de sterken en geweldenaars het hoofd buigen. Dat betoogde dr. Cil Wig mans, onderwijskundige van de Vrije Universiteit, zaterdag in Amersfoort. Hij was een van de sprekers op een confe rentie van de werkgroep „school en vrede", waarin or ganisaties voor prot. chr. on derwijs samenwerken. Dr. Wigmans wees er op dat in het christelijk onderwijs al tijd sprake is geweest van vrede. Het ging dan om de komende vrede, in het rijk van God. „Na. het gebed om de komst van dat rijk, gingen we over tot de andere orde, die van de dag", aldus dr. Wigmans. Maar de profeten die in het Oude Testament tot ons spreken, hebben het met hun vredesboodschap niet al leen over een toekomst, maar vooral over het hier en nu. Als Jesaja spreekt over de be driegers die dan niet meer aanzienlijk zullen heten, be doelt hij ook: nu is dat wel zo. De verwachting is in de mes- siaanse traditie instrument ge worden voor het zien en han delen in het heden. Het perspectief van het ko mende rijk bepaalt ook wat recht en onrecht is, wat waar en wat onwaar is. Alles wat in tegenspraak is met dat rijk, is onecht en onrecht. Het berus tende „het is nu eenmaal zo" kan vanuit die toekomst niet „waar" zijn. Dr. Wigmans be toogde dat daarom vredeson derwijs kinderen leert uit trekken uit het slavenhuis waar het recht van de sterk ste heerst, waar de vanzelf sprekendheid en de „natuur lijke orde" de dienst uitma ken. Op zo'n christelijke vre desschool wordt gehoord dat er een bondgenootschap is met de Bevrijder die deze we reld niet wil prijsgeven aan de natuurlijke loop der din gen. Gerechtigheid moet met Pijn i moeite tot stand den gebracht tegen de van zelfsprekendheid van het recht van de sterkste in. Vre de moet en kan worden ge sticht tegen de verleiding in om machtsevenwicht en angst voor elkaar als vrede te be schouwen en te handhaven. Op de vredesschool krijgen informatie en kennis hun be tekenis in dit perspectief. Het confessioneel onderwijs zal het hier moeilijk mee krij gen, veronderstelde Wigmans. Want al heel lang is dat on derwijs verbonden geweest met politieke en economische macht. Als het christelijk on derwijs zorgde voer „beeld dragers" van de bestaande cultuur, dan was dat een ze gen in de ogen van kerkelijke en wereldlijke machten. Het leermateraal in die scholen bestond niet uit verhalen, verwachting en perspectief, maar was voorhanden in de wereld waarin die school stond. Wigmans herinnerde aan een oude Talmoedische wijsheid: de wereld wordt in stand ge houden door de adem van schoolkinderen. Als de chris telijke vredesschool haar kin deren leert vanuit de messi- aanse verwachting, dan geldt die wijsheid inderdaad. Want de school speelt een sleutelrol in een wereld "die zucht en steunt en wacht op mensen die van jongs af aan de vrede hebben geleerd" en daarom door Jezus en Paulus „kinde ren van God" worden ge noemd. Geschiedenis Prof. dr. Auke Jelsma, hoog leraar kerkgeschiedenis aan de Theologishe Hogeschool van de Gereformeerde Ker ken in Kampen besprak aan de hand van enkele voorbeel den uit de geschiedenis hoe in de christelijke traditie oor- logs- en vredesdenken is ge leerd. Van het oorlogsdenken kon hij „sterke" voorbeelden geven. Onder meer het optre den van Bernard van Clair- vaux. Volgens deze waren de boze geesten vlees en bloed geworden in met name de Turken. De strijd tegen hen was die tegen duivels. Elk middel om deze demonen te verdelgen werd aanvaardbaar geacht. Zo werd Europa een vijandsbeeld aangepraat. Want wat wisten de mensen in Groningen of Gent van de Turken? En zo kon de bloede rige geschiedenis van de kruistochten worden geschre- Een ander voorbeeld zag prof. Jelsma in de tv-predikanten in de Verenide Staten. Deze beschouwen immers het Rus sische gevaar als zo demo nisch, dat zelfs vernietiging met kernwapens door God ge wild kan zijn. Er zijn ook voorbeelden vdn opvoeden tot vrede. Prof. Jelsma noemde met name de leraar Origenes die in het jaar 248 inging tegen de ideologie van het Romeinse militairis me. Die ideologie luidde dat iedere onderdaan zich moest scharen achter het keizerlijk gezag. Pas dan zou het rijk stand kunnen houden tegen de invallen van de barbaren. Als die horden eenmaal het rijk overspoelden, zou geen enkele eredienst, ook niet die van de christenen, kunnen blijven bestaan. Christenen die zich onttrokken aan de keizercultus, waren dan ook verraders. Origenes schreef dat de in standhouding van de bestaan de orde niet de hoogste priori teit voor christenen heeft. Be langrijker was het dat alle burgers de weg van Christus leerden kennen. Als dat ge beurde, zouden de barbaren ook wel tot inkeer komen. Deze leer vond zoveel aan hang, dat tenslotte het hele rijk zich gewonnen gaf aan het christendom. Toen keerde het getij. Andere leiders pre senteerden zich. Het onder richt veranderde van karak ter. Niet militairen, maar juist dienstweigeraars werden van het avondmaal geweerd. De ideologie van de keizercultus was vervangen door de Chris tusideologie als middel om de eenheid te handhaven. En ge weld werd daarbij niet ge schuwd. Opvoeding en onderwijs heb ben dus invloed, concludeerde prof. Jelsma. Vijandsbeelden kunnen worden aangescherpt of worden afgezwakt. „De vraag is welke kant wij kiezen. Zo simpel ligt dat'*. Naar zijn overtuiging wordt de toenemende militarisering in onze wereld aannemelijk gemaakt door de ideologie van „het vrije westen" of van „de christelijke beschaving". Hoe gaat het christelijk on derwijs hiermee om? Welke keuzen worden gemaakt? In zijn visie dient het christelijk onderwijs onomwonden te kiezen voor vredesonderwijs. De (kerk)geschiedenis kan daarbij een rijke bron zijn, meende hij. „Eén van de meest fascinerende trekken van de Westeuropese kerkge schiedenis is namelijk dat de kerk zich hier nooit heleméél heeft willen identificeren met de politieke machthebbers. Zij heeft zich nooit helemóél la ten gebruiken als ideologische onderbouw voor politiek en economie. Het heeft er vaak op geleken. Maar wie i kijkt, bemerkt de tegenstroom die er steeds is geweest. Daar zijn de krachten te vinden die voor vredesonderwijs van het grootste belang zijn", aldus prof. Jelsma. LÜTSEN KOOISTRA Koude wind DE BILT (KNMI) Het bli de komende dagen koud ven Finland ligt het een van een krachtig hogedrukj bied. De luchtdruk is daar middels gestegen tol 1050 mbar. Tussen dit h< drukgebied en een depres bij Italië staat boven-Oost-" ropa en onze omgeving krachtige oostelijke stromii Hiermee wordt koude lui aangevoerd. De wind zal het komende maal vrij krachtig tot zijn, windkracht vijf tot Door de krachtige wind di de temperatuur niet tot me waarden, maar min vijf het hier en daar wel wordi Overdag komt de temperati nauwelijks boven het punt. De depressie bij Ital die daar nu veel regen brei zal zich de komende daj over het Alpengebied Duitsland uitbreiden. Uit wolkenvelden die tot over land zullen reiken kan sneeuw vallen, maar veel dat niet zijn. Portugal een Spanje: droog en peil Middagtemperatiyh symj elcm :t du St: i. b rest Italië en Joegoslavische kust bewolkt en regen. Middagtem ongeveer 15 graden. ders jervi VOO ilgaa o rt e tarn f. J. nin§ n mal voc st de i de i orde ;lkun gev yZwed sporei ■lands ,14.001 Macaronischotel met spinazie yoghurt met abrikozen De benodigdheden twee zijn: 250 g macart zout, 10 g margarine, 451 diepvries spinazie, n* muskaat, 1 plak schout ham van 100 g, 25 g ma, rine, 25 g bloem, 2,5 melk, 150 g geraspte ki aroma, peper; 2,5 dl yoghurt, klein bh of 100 g gedroogde abri, zen met suiker smaak. n GRA1 'M ir Kook de macart gens de gebruiksaan wijzk op het pak en schud er eerste portie margarine da Ontdooi de spinazie op e groot vuur (laat haar ri GRA1 langer opstaan!) en br$ haar op smaak met zout i nootmuskaat. Snijd de At in blokjes. Maak een ka saus door de margar (tweede portie) te laten sm ten, roer de bloem er doL verwarm het mengsel et HEAT] en verdun het vervolgé met scheutjes melk. Roer i saus steeds glad, na er a scheutje melk bijgedaan I hebben en laat haar Q steeds even koken. Houdy saus, als alle melk tec\ voegd is, nog twee minu zo warm dat ze maar kookt en maak haar danjt met de helft van de gerasT kaas, aroma en peper. Leg de helft van de maca\9 no ni in een ingevette ov schaal, verdeel daarop r'ns hamblokjes, spreid daaro ms,€ de spinazie en schenk daa ,usei de kaassaus. Bedek deze li ren9 met de rest van de macar *_n_, en strooi daarover de ovei kaas. Zet een warm-gevulde sch even onder een hete grill - in een hete oven v. korstje. Gebruik de stand 5 of 200 als alles afgekoeld mocht zijn en ken in dat geval een oven van circa twintig minuten Week gedroogde abrikoi (vaak wèl zo lekker als uit blik) een halve of h dag in weinig water, kook in dat water zacht en doe naar smaak suiker bij. 1 de yoghurt in de schaal en leg er de abrikozen i 7 sap op. r JEAN 7 tnd imst€ illlE n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2