Voorbeelden van Rembrandt in een helder perspectief Elisabeth Leonska ja geeft groots pianorecital TOT 5 JANUARI IN REMBRANDTHUIS KUNST EcidócSouatmt MAANDAG 11 NOVEMBER 1985 PAGIN1 20.00. METROPOLE 1 (Carrj gielaan. tel. 456756): Legd (al); 14.00. 18.45, 21.30. M TROPOLE 2: La luna (16); I Nine to five (al); di. Ladyhaw (al); wo. dag. 14.00. 18.45. 2ll METROPOLE 3: Cocoon (J 14.00. 18.45, 21.30. MET» POLE 4: De droom (al); 14.11 18.45. 21.30. METROPOLEI King David (12); 14.00, 18.J 21.30. OOEON 1 (Herengrad 13. tel. 462400): Gotchal (i 13.45, 18.45..21.30. ODEON] Fletch (al); 13.45. 18.45. 21.1 ODEON 3: Traffic school (d 13.45, 18.45. 21.30. ODEON] The purple rose of Cairo (d 18.45, 21.30. ma. di. 14.00. j PARIS 1 (Kettingstraat 12b. H 656402): Baby d'amour (1 12.00 tot 22.30. LE PARIS] Nasfy girls (18); 12.15 tot 22.d LE PARIS 3: Jonge tongetU (18); 12.30 tot 23.00. PASSj GE (Passage 63. tel. 46097] First blood, part II (12); 14.d 18.45. 21.30. HAAGS FILl HUIS (Denneweg 56. n 459900): Zaal 1: The year of t| quiet sun; 14.00. 19.30, 21.Ï Zaal 2: Savanna bay; 16.1 19.30. 21.45. Zaal 3: Beginn d Ier schrecken ist liebe; nj 14.00, 19.30. Hungerjahre; m 16.15, 22.00. Meshes of the d ternoon - at land - ritual] transfigured time; di. 14.(1 19.30. Naplo; di. 16.15, 22.(1 Die BUchse der Pandora; d 14.00, 19.30. Das tagesbuch d ner verlorenen; wo. 16.1 22.00. Voor een uitgebreid agenda, ook voor de kd mende dagen, raadplet men „UIT", de gratis w kelijkse bijlage van dei krant. pnisse iben j ALPHEN AAN DEN RIJN E "den ROCINEMA I (Van Boetzela rop h straat 6. tel. 01720-20800): Du^en c (12); 18.30. 21.15. wo. ook 14. n EUROCINEMA II: Desperat l°- u seeking Susan (al); 18.30. 21.1 Z'Jn a wo. ook 14.00. EUROCINEI ling III: The purple rose of Cairo akste 18.45, 21.00 EUROCINEI 28, ei De Russische pianiste Elisabeth Le- onskaja speelt Schubert, Brahms en Moussorgsky in Diligentia. Zondag. Elisabeth Leonskaja, afkom stig uit Rusland, maar tegen woordig in Wenen woonach tig, maakte haar debuut met orkest al op elfjarige leeftijd. Sedertdien maakte zij via de nodige concoursen een zo langzamerhand indrukwek kende carrière. In Nederland trad zij eenmaal eerder op, na melijk in 1984 met het Con certgebouworkest. Diligentia zag haar voor het eerst in de internationale pianoserie op de zondagmiddag, die eigenlijk de Russisch-Nederlandse serie zou kunnen heten, gezien de achtereenvolgens optredende pianisten. Haar traditionele programma opende zij met de sonate in A op. 120 van Schubert, de laat ste in zijn eerste pianosonates periode. Deze sonate is vooral bekend door zijn vrolijke hoofdthema, dat regelmatig te rugkeert. Dit onbekommerde vroege werk van Schubert werd gevolgd door een van de late pianowerken van Brahms, diens Fantasieën op. 16 waarin hij in zekere zin terugkeert naar zijn geliefde improvisa- tievorm uit zijn jonge jaren. Er wordt gezegd dat in de drie stormachtige capricio's en de vier lichte meditatieve inter mezzi, de componist evenzove- le al dan niet bekende trekken van zijn karakter onthulde. Een soort serie zelfportretten dus, die heel gepast gevolgd werd door de schilderijenten toonstelling van Moussorgsky. Dit was helaas reeds de derde keer dat ik dit seizoen deze ballade mocht aanhoren en dus meer uit een oogpunt van vergelijking interessant dan uit enig ander. De pianiste toonde zich op dit hele roman tische terrein een meester in de ware zin des woords. Iedere melodie, iedere iedere muancering krijgt van haar muzikaal en doorvoeld aandacht. Niets wordt over dreven, ook al worden sterke contrasten in dynamiek en tempi niet uit de weg gegaan. Alle muziek zong en er was ei genlijk geen moment waarop de eenvoudige in een lang blauw gewaad gestoken pianis te de nobele romantische prin cipes van de vorige eeuw ver loochende. Een waarlijk groots recital in al zijn eenvoud. BESIER (ADVERTENTIE) lekker kokkerellen? Even Mary bellen! f6e week... een verrukkelijke1 1, wintersalade... Elke weck een heerlijk 'f!' recept-plus tip- met Californische W rozijnen via Mary Schuurman's receptenlijn. Dus pak pen en papier. En bel: 020-65 2212. Californische rozijnen. Frisseren Fruitiger van smaak. ADVERTENTIE Honderdduizendste bezoeker voor „De Droom"" FRANEKER De Friestalige speelfilm „De Dream" heeft in zes weken tijd 100.000 bezoe kers getrokken. De 40-jarige Geert Nagel uit het Friese Minnertsga, was de 100.000ste die zaterdagavond in bioscoop Amicitia te Frane- ker werd begroet door onder anderen regisseur Pieter Verhoeff en hoofdrolspeler Peter Tuin man. De gelukkige kreeg onder andere een boek aangeboden over de Hoogerhuis-zaak, die in ..De Dream" is verfilmd. De Friese film trekt vooral in Friesland, waar ook de opna men hebben plaatsgevonden, avond aan avond volle zalen. Maar de cijfers vertonen ook el ders in het land een gunstig beeld, aldus acteur Tuinman die voor zijn rol in „De Dream" eer der al werd onderscheiden met „het Gouden Kalf", de hoogste filmonderscheiding in ons land. NCRV staat serie „Miami Vice" af HILVERSUM De NCRV heeft besloten de Amerikaanse politieserie „Miami Vice" niet aan te kopen en het eerste koop recht over te dragen aan Veroni ca. Hoewel de serie is beladen met Emmy's, acht de NCRV deze politieserie te gewelddadig voor uitzending op zondagavond. In plaats van „Miami Vice" wordt de serie „St. Elsewhere'.' gekocht, die beter op de vaste zondagavond van de NCRV past. „St Elsewhere" speelt zich af in een ziekenhuis en vertoont wat betreft realisme en verhaalstruc tuur overeenkomsten met Hill Street Blues. NIEUWE PRUS VOOR VROUWENLITERATUUR AMSTERDAM Tijdens de slotbijeenkomst van de eerste lande lijke vrouwenboekenweek heeft zich zaterdag in Amsterdam de Anna Bijns-stichting gepresenteerd. Doelstelling van de stichting is de bevordering van de erkenning van de vrouwelijke stem in de Nederlandstalige literatuur. De stichting wil daartoe eens in de twee jaar een literaire prijs van 10.000 gulden uitreiken in afwisse lend de categorieën proza en poëzie. De prijs moet een alternatief zijn voor de PC Hooftprijs. „De PC Hooftprijs is nu 35 keer uitge reikt waaronder vier keer aan vrouwen. Dat strookt niet met de literaire kwaliteiten van vrouwen", aldus dichteres Elly de Waard, een van de initiatiefneemsters. Als norm voor de toekenning van de prijs zal naast kwaliteit en originaliteit het laten horen van een speciaal vrouwelijke geluid gelden. „Vrouwen hebben het dan over hun eigen wereld. Een wereld die meestal voor onbelangrijk, ba naal en in elk geval minder versleten wordt. Zij onttrekken zich daarin aan de rol die hen door mannen wordt opgelegd", aldus Elly de Waard. De stichting zal een onafhankelijke jury benoemen die de prijs moet gaan toekennen. Vier avonden poppenspel in Gemeentemuseum DEN HAAG De komende we ken biedt het Haags Gemeente museum in de aula van het Muse- on vier avonden Aziatisch pop pentheater. De eerste voorstelling met het schimmenspel Tholu Bomalata afkomstig uit Andhra Pradesh in Zuid-Oost Azië, wordt vanavond gegeven. Daarna zijn voorstellingen op 20 november door Wayang Gedek, 23 novem ber door Kathputli en op 27 no vember door Yakshagana. De res pectieve poppenspelers zijn af komstig uit verschillende streken en zullen de grote verscheiden heid van Aziatisch poppenspel voor het publiek zichtbaar maken. Brinkman wil vaste boekenprijs DEN HAAG Minister Brinkman (WVC) is bereid de eerstkomende vijf tien jaar een vaste boekenprijs te laten gelden. Als de boekhandels daarom vra gen zal hij maatregelen nemen tegen de boekverkoop tegen dumpprijzen door een vaste prijs te verordenen, zo liet de bewindsman zaterdag voor de radio we ten. Brinkman heeft al overeenstem ming hierover bereikt met zijn collega Bolkestein (Economische Zaken). De ge organiseerde boekhandels protesteren te- fen het toenemend verschijnsel van boe enverkoop in supermarkten tegen lage prijzen. Zij zijn al op de hoogte gebracht van de bereidheid van de minister een vaste prijs te handhaven en hoeven er alleen nog maar om te vragen. KATWIJK CITY THEATEI (Badstraat 30. lel. 01718-740) lei: hale PHijfcaiii Rambó"12)"'wo. "14.45,19.(1 Aral 21.15. ma. dl. 19.00. 21;lden CITY THEATER II: Superd T (al); tijden zie City I. Cq t THEATER III: Ninja III (16); tijdè len zie City I. CITY THEATER ,oor Breakdance II (al); tijden zie q zeer i. ma KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Pipo en I meri praten Van toen; wo. 14.45. beZC I buit Jen sche KINDERVOORSTELLINGEN Vol gas met Herbie; i DEN HAAG* ASTA 1 (Spui i tel 463500): Prizzi's honor (if juist 14.00. 18.45. 21 30 AST/J' (Spui 27. tel 463500): Mrs. S| Proi tel (12); 14.00. 19.00. 21.) COUI ASTA 3: Paul Chevrolet enl vplp ultieme hallucinatie (16); 14.J VC1" 19.15. 21.15. BABYLON Spri: (naast Centraal Station. I heel 471656): Kis ol the spider* man (12); 14.00, 19.00. 21.1 BABYLON 2: The break» Het club (al); 14.00, 19.00, 21,moei BABYLON 3: Year ol the <4 WOrc gon (16); 14 00. 18 45. 2lj deau CINEAC 1 (Buitenhof 20. - 630637): Mad Ma* in de dt het derkooi (12); 14.00. 18.45. 21.' de P CINEAC 2: Lifeforce stam 16.45. 21.30. ma. di. 14.00. reiki NEAC 3: A view to a kill (f ZQnd 14.00. 18.45. 21.3. EUROl ff"? NEMA (Leyweg 910. tel. 66708 Mad Max in de donderkooi (11 ond€ Bedrukte zijden jersey 100% Polyester. Uitstekende kwaliteitsstof met schitterende dessins. Ideaal voor korte en lange japonnen en rokken. Een feestelijke stof voor een feestelijke prijs. 150 cm breed. Tweed Heerlijke warme stof, ideaal voor blazers, rokken en panta lons. Keuze uit donegal, visgraat en diverse fancy-dessins in modische tinten. 150 cm breed. p. mtr. 2Q_ Uni plissé jersey Een ideale stof voor de zelfmaak- mode. Uitstekend te combine ren met jacquard jersey. Ideaal voor rokken. In zwart, fuchsia, groen en kobalt 135 cm breed. AMSTERDAM De gro ten uit de kunst vonden navolgers en vonden dat prettig; de allergrootsten hadden daar geen behoef te aan en wilden hun werk tegen gebruik door anderen beschermen; Rembrandt was daar één van. Al maakt de expositie in het Rembrandthuis in Amsterdam „Rembrandt en zijn voorbeelden", tot 5 januari volgend jaar, af doende duidelijk dat ook onze grootste Hollandse meester naar hartelust van voorbeelden gebruik maakte. De tentoonstel ling voegt in een helder perspectief iets groot- menselijks aan Rem- Lucas van Leyden: Rust op de vlucht naar Egypte, gravure, ca. 1506. voorbeeld. Maar als dan toch moet worden vergeleken, dan blijkt het voorbeeld uitnemend te zijn, waar het werk van Rembrandt echter toch steeds bovenuit steekt. Beoordelen Gebrek aan vakmanschap kan men Rembrandts voorbeelden bezwaarlijk toedichten; hoewel de tentoonstelling en de uitste kende catalogus het praktisch onmogelijk maken de voor beelden als zelfstandige kunst werken te beoordelen, is een poging daartoe wel voldoende om dit op te kunnen merken. Zeker wanneer men de tijd van ontstaan in aanmerking neemt, valt het niet moeilijk de voorbeelden op hun waarde te schatten. Er is steeds sprake van toege wijde kunst, met eerbied voor stout duft te zijn, afwijkt van wat behoorlijk is; dat zijn aan pak niet alleen werd getole reerd, maar ook tot navolging leidde, moet hij te danken hebben gehad aan zijn schitte rende techniek waarvoor Rembrandt ook in zijn tijd er kenning ondervond. hij in een kommervolle situa tie is beland. En de omstan ders lijkt te zijn opgedragen in droefheid mee te spelen, de vader ontvangt zijn jongste zoon eveneens met gepaste deernis. En dat was het dan. Rembrandt kwam wel vooruit. Hij liep ook niet altijd na, maar hield, wanneer hem een voorbeeld ten dienste stond, maar een half oog op dat voor beeld gericht. Nooit meer dan dat, eerder minder, om vervol gens op zijn geheel eigen wijze aan de slag te gaan. Tamelijk eenvoudig, maar ui terst sprekend voorbeeld vor men de uitbeeldingen van „De terugkeer van de verloren zoon". De tentoonstelling biedt over dit onderwerp een hout snede van D.V. Coornhert - naar Maarten van Heemskerk - en een ets van Rembrandt. Het gaat om dezelfde voorstel ling, dezelfde bijbeltekst en zelfs een gelijke invalshoek. En dan gaat men kijken Coornhert en Van Heemskerk geven een vèrloren zoon weer, een barmhartige vader en be langstellenden. Het staat er al lemaal goed op, een moment is vastgelegd. Men zou .er geen enkel bezwaar tegen kunnen aanvoeren, als die plaat van Rembrandt er niet was ge weest; iri diens versie staat vanalles te gebeuren. Het gaat bij hem al lang niet meer om de verloren zoon al leen. Die van Coornhert is een gespierde tobber van wie we maar moeten aannemen dat Opgebrand Rembrandt is er echt voor gaan zitten. Diens verloren zoon is echt alles voorgoed kwijt en volledig opgebrand; zijn vader heeft het allemaal doorzien en is al halverwege in zijn troost. Belangstellenden hebben het bericht van de te rugkeer zojuist vernomen en komen toegesneld, in haast, maar nauwelijks bekomen van de verbazing die nog op hun gezichten te lezen valt. Nog afgezien van techniek en vakmanschap is Rembrandt in zijn werkwijze verder dan zijn tijdgenoten: enerzijds is hij kind van zijn tijd, door naar hartelust werk van anderen tot voorbeeld te nemen, zoals werd toegestaan en zelfs werd aanbevolen, mits de kunste naar het niet al te dol maakte. Treffend is in dit verband de uitspraak: „Maer die altijts naeloopt, zal nimmer voor uit komen". Vergelijkend De expositie in het Rembrand thuis, waar eerder vergelijken de tentoonstellingen zijn inge richt, maakt een en ander af doende duidelijk, met een ver rassend groot aantal afbeeldin gen. En niet alleen dat. Door het grote aantal en de diversi teit van de voorbeelden, is een tijdsbeeld tot leven gebracht, waarin Rembrandt zijn per soonlijke aandeel had. Boven dien wordt ook duidelijker, hoe Rembrandt zich ontwik kelde, van een groot talent dat het aanvankelijk nog van zijn leermeesters moest hebben, tot een kunstenaar van formaat die midden in het leven stond, maar daarin een eigen koers had ingeslagen. Daardoor wordt duidelijk dat Rem brandt wel zeker keek naar grote voorbeelden, maar daar steeds iets aan toevoegde; niet een onsje meer, maar tenmin ste een pond. FRITS BROMBERG Ribjersey 100% Polyester. De mode-troef van dit seizoen. Een elastisch breisel dus ideaal voor de nieuwe skipantalon. Ook geschikt voor blazers en rokken. In zwart, groen, fuchsia en kobalt. 150 cm breed. Jacquard jersey met lurex 100% Acryl. Dé nieuwste mode trend. Voor blazers, rokken en pantalons. In zwart/wit, zwart/ groen, zwart/kobalt en zwart/ fuchsia. Extra breed, 170 cm. p. mtr. brandt toe en zet hem ge lijktijdig met beide voeten op de grond. Dit gebeurt niet alleen door wat wordt geëxposeerd, maar ook hoe. Heel doeltreffend zijn originele prenten van Rem brandt opgehangen, naast werk van anderen dat Rem brandt tot voorbeeld heeft ge diend. Waardoor wordt be reikt. dat de bezoeker Rem brandt ook gaat zien als een zoekende schilder die niet echt alles kreeg aangewaaid. Maar hoe relativerend de expositie ook kan uitpakken, het voet stukje waar Rembrandt nu eenmaal op staat, krijgt er een laklaag bij. Rembrandt heeft zijn voorbeelden werkelijk niet onder de minsten gezocht; Pieter Lastman, Lucas van Leyden, Albrecht Dürer, bij Jacques Callot: Pantalone, ets en burijn, Rembrandt: Pantalone, pen en bruine inkt, ca. 1618. ca. 1635. het onderwerp, zeker wanneer het gaat om historische, dus doorgaans bijbelse voorstellin gen. Maar wat onmiddellijk bij elk voorbeeld opvat, is een voor onze hedendaagse ogen gemis aan persoonlijke ziens wijze; er wordt een gebeurte nis zichtbaar gemaakt. Zo goed, zo vakkundig als maar kan. Maar wanneer Rem brandt zich met het onder werp bemoeit, toont hij zich een nieuwlichter, iemand die kleur en fleur en medemense lijkheid aan zijn onderwerpen toevoegt. Aanpak Rembrandt is de eerste die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 6