Hans van Westreenen: „Misschien zoekt het publiek emotionele band ttehina vernietigt sliljoen boeken arbeidsbureaus staken bemiddeling voor artiesten leider haagse comedie zoekt antwoord op dalend toneelbezoek r>r> Drie galeries in pand Toussaintkade Bezwaren tegen uitbouw Witte Kerk dagpuzzel iTifÏÏNST QeidócOowuwt DONDERDAG 7 NOVEMBER 1985 PAGINA 19 JKING Peking heeft één miljoen boeken in beslag ge vat lomen en vernietigd. Dit heeft de Chinese pers bekend ge- Dnge naakt. Het ging volgens berichten in de pers om 50 ver- ,evol chillende werken die de autoriteiten als pornografisch be- iciël ehouwen. Het blad Jiefang Ribao (het Bevrijdingsdagblad) t vat neldde dat de Chinese schrijversbond de schrijvers van die hig) verken heeft gewaarschuwd voortaan gedisciplineerder te ilomi ijn Volgens het blad is onlangs 100 ton boeken vernietigd, 5ndsi vaarvan de inhoud door de Chinese leiding als „ongezond toe '°or de ontwikkeling van de geest" werd omschreven. Het levrijdingsblad noemde geen auteurs. Vang Meng, vice-voorzitter van de schrijversbond, ver- Kocl jaarde vorige week tijdens een bijeenkomst van schrijvers 'lope lat een aantal Chinese auteurs werken hebben geschreven nas ie van weinig smaak getuigen. „De socialistisch geöriën- nai eerde literatuur moet worden gekarakteriseerd door va- •ular lerlandsliefde, collectivisme, socialisme en communisme", r. E o verklaarde de functionaris tijdens die bijeenkomst, k oo Nieuw blad over kunst AMSTERDAM De Federatie van Kunste naarsverenigingen gaat met ingang van volgen de maand een magazine uitgeven dat eens in de drie maanden verschijnt. Het blad zal proble men in de gehele kunstwereld behandelen. In eerste aanleg wordt gemikt op vijfr tot zesdui zend lezers, in een later stadium op ongeveer tien- tot vijftienduizend. Het blad zal ook in kiosk en boekhandel verkrijgbaar zijn. In eerste instantie zal de federatie, waarbij achttien kun stenaarsverenigingen zijn aangesloten, het blad voor een deel financieren, later zal het zich zelf moeten kunnen bedruipen op basis van de op brengst van abonnementen, losse verkoop en advertenties. De uitgave van het blad past in plannen tot reorganisatie van de bijna veertig jaar geleden opgerichte federatie, die door het uittreden van verenigingen met ledenverlies te kampen heeft gehad. DEN HAAG De Nederlandse toon- kunstenaarsbond is bezorgd over de dreigende beëindiging van arbeidsbe middeling van musici en artiesten door de arbeidsbureau's. Het hoofdbestuur van de bond heeft de leden van de Tweede Kamer verzocht dat te verhin deren. In Den Haag is volgens een woordvoerder van de bond al een eind aan deze speciale bemiddeling geko men, terwijl in andere plaatsen ver gaande plannen daartoe bestaan. De ge westelijk arbeidsbureau's zijn van me ning dat de bemiddeling van artiesten en musici beter kan worden overgeno men door particulieren, omdat die toch al een grote greep hebben op deze sec tor. Volgens de toonkunstenaarsbond rekenen particuliere bemiddelaars ech ter zulke hoge provisies, dat de arties ten waarvoor ze werken te duur wor den voor veel opdrachtgevers. De Sociaal Economische Raad (SER) heeft het kabinet onlangs geadviseerd het bestaande verbod op commerciële arbeidsbemiddeling op te heffen. Im presario's kunnen volgens de SER blij ven bemiddelen op de arbeidsmarkt. De toonkunstenaarsbond is van mening dat de bemiddeling alleen door „specia le vakmensen" van de GAB's kan ge beuren. De bond overweegt een proce dure tegen de staat en een klacht bij de International Labour Organisation als de GAB's hun bemiddeling staken. lonamus: Meer andacht nodig N4oor (ederlandstalige nuziek IILVERSUM De Neder- indstalige lichte muziek ver- nwa eert in een uiterst precaire si- jatie. De Stichting Conamus, oger ie opkomt voor Nederlandse veel chte muziek in binnen- en idser uitenland, concludeert dat in oom et rapport „Lichte muziek xplo onkere wolken", dat gisteren rerd aangeboden aan minister i Irinkman van WVC. stra »e Nederlandstalige muziek leini ndervindt volgens Conamus hogi e grootste concurrentie van rzier luitenlandse produkten en ubsi net name van de Anglo-Ame- ieon- ikaanse muziekindustrie. De endt nvloeden zijn zo groot, dat dee lonamus vreest voor een ster skot te" verschraling van de Neder- vjet andse cultuur en taal, maar lok voor gevolgen in de finan- ieel-economische hoek door Rus vegvloeiende royalties en au- sk eursrechten en een afnemen- gaa'de werkgelegenheid in deze rine «otor. isha Ms oorzaken voor de onrust- i di erende positie van dë Neder- bbei andse lichte muziek noemt !onamus het beperkte taal- en ee| narktgebied dat Nederland ter ider ^schikking heeft, de relatief inet age prijzen van buitenlandse irodukties door de grotere op- rdi a6en- ^et zeer 6rote aanbod r iaSp de Nederlandse radio en tv laan buitenlandse culturele SpSprodukties, de opstelling van ÉÉWVC en het hoge BTW-tarief Volgens Conamus moet er een •eraubbeling komen van de aandacht op radio en televisie voor de Nederlandse lichte muziek. Daar gaat een duide- ijke etalagefunctie van uit, al dus Conamus. Daarnaast moet ir een speciaal fonds komen roor het stimuleren van Ne derlandstalige produkties. Dat zju bijeen gebracht moeten yorden uit een- verhoging van de omroepbijdragen en uit de exploitatie van kabelnetten. Er zullen ook op korte termijn meer produkten van eigen bo dem voor radio en tv gemaakt moeten worden. Naast de ver laging van het BTW-tarief zal overheid door het geven van subsidies het organiseren van theaterprodukties, mani festaties en festivals moeten stimuleren. Dat zou volgens Conamus leiden tot kwaliteits verbetering van het Neder landse produkt. DEN HAAG Hans van Westreenen, zakelijk lei der van de Haagse Come- die en voorzitter van de Vereniging Nederlandse Toneelgezelschappen (VNT) weet ook niet pre cies waar de schoen wringt. Wel ziet hij dat met name de belangstel ling voor het repertoireto neel afneemt en dat daar iets aan moet worden ge daan. „Er wordt al wat gedaan", stemt hij in. „In Deventer is al afgesproken dat daar een pro- duktie onmiddellijk wordt stopgezet als de publieke be langstelling te sterk te wensen overlaat. Maar dat aan de an dere kant het aantal voorstel ling wordt vergroot, als de be langstelling er juist om vraagt. Dat bedoel ik als ik zeg, dat de grote zalen niet behoeven te worden gesloten, mits er aan het repertoiretoneel vernieu wende elementen worden toe- Hans van Westreenen: „Nooit mogen we vergeten dat er een vuurtje moet branden tussen toneel en publiek". Als zakelijk leider is Van Westreenen dagelijks bezig met de vraag, hoe deze dalen de belangstelling kan worden gestopt. En hoe het komt, dat het repertoiretoneel minder bezoekers krijgt, terwijl de kleinere gezelschappen in kleinere zalen die belangstel ling juist zien groeien. Vervelend „Ik denk dat er verscheidene redenen zijn. Het is opvallend, dat het aantal abonnement houders juist groeit;» hadden we die niet, dan zou het wel erg vervelend worden. Ver moedelijk moeten we er wat meer bij stilstaan, dat de men sen gewend zijn geraakt aan televisiebeelden, dat acteurs groot in beeld komen. Mis schien moet het nieuwe toneel persoonlijker worden, emotio neler naar het publiek toe. En nooit mogen we vergeten dat er een vuurtje moet branden tussen toneel en publiek". Dat vuurtje licht Hans van Westreenen toe: „Dat ont breekt er gauw aan, als je in zalen speelt als Carré. Nu is de Koninklijke Schouwburg rela tief klein. Maar toen we in Carré zaten, hebben we de verste balcons gesloten voor het publiek. Als je daar zat, dan was het alsof je naar een tv-toestel keek, zo klein, zo ver. En dat moeten we tot elke prijs zien te vermijden". De zakelijk leider van de Haagse Comedie gaat verder: „Ik merk ook wel, dat er wat verandert. Niet alleen op to neelgebied, maar ook bij mu ziekuitvoeringen. Acteurs en musici gaan gezamenlijk de meer persoonlijke kant op. Als je acteurs spreekt, hoor je steeds meer dat ze niet meer in een ondergeschikte situatie willen spelen. Dat ze liever voor een kleine groep van vrienden kiezen, gelijkgestem den, in een rol waar ze zelf voor hebben gekozen. Bij mu sici, uitvoerenden eh compo- vanuit gaan. nisten, is iets soortgelijks te be luisteren. De belangstelling daarvoor groeit sterk. En wat moeten wij daar nu aan doen, als theater". hierover ook bij andere gezel schappen en hun theaters tot resultaten leiden. Dat een stuk dat goed loopt, langer kan doorlopen en een spel dat min der gaat, kan worden gestopt. Maar voorlopig moeten we toch rekening houden met de abonnementhouders, die voor uit willen weten wat ze gaan zien. Dat staat haaks op de nieuwe plannen. Nieuw werk Maar wat we al wel doen is het op een andere manier kie zen van nieuw werk. Heden daagse schrijvers stimuleren we en daardoor konden we een nieuw spel verwachten van de Haagse romanschrijver Martin Hartkamp. En in de Catacomben spelen we eind van deze maand en in decem ber drie gelegenheidsstukken van Samuel Becket. En op 22 december gaat „Eind van de wereld" van Arthur Kopit in première; dit stuk, in de regie van Willem Nijholt, dat daarna ook op reis gaat, heeft iets thrillerachtigs; het is een geestig stuk geworden Er moet iets vernieuwends over een onderwerp dat Daarom is het goed, dat er ook in Den Haag kleinere en mid delgrote zalen zijn of komen. Wij kunnen jonge acteurs daar laten spelen, zonder ze direct, laat ik het zo zeggen, voor de leeuwen te gooien. Ook op die manier kunnen we vernieu wen. Er zijn produkties die ui termate voor het Paradijs en voor de Catacomben geschikt allemaal aangaat: de atoom bom. Maar het onderwerp al leen is nog niet voldoende. Ik stel daar de vraag bij: wat gaat Nijholt ermee doen. Dat is heel erg belangrijk. Er gebeurt meer... We verle nen onze medewerking aan een project tijdens het komen de Straattheater Festival, waaraan ook de Academie en het Conservatorium meedoen. We zijn druk bezig. Het is nog zijn, korte stukken waar de te vroeg in het seizoen om nu toeschouwers soms staand al toekomstvoorspellingen te kijken. De Meeuw van doen. Ik kan nu nog niet zeg- Tsjechow in de regie van Gui- do Jonckers is bijvoorbeeld zo'n stuk". o. STIMULANS VOOR BETER KUNSTKLIMAAT Vormgeving „Het antwoord daarop is niet zo moeilijk tè geven. Het gaat niet meer in de eerste plaats om het stuk, maar om de vormgeving. Ik bedoel: wat maakt de regisseur ervan, hoe wordt iets gebracht. De tijd waarin men netjes en be schaafd gekleed naar het thea ter ging, is grotendeels voorbij. De theaterbezoeker heeft al zo lang een televisietoestel, dat naar bélieven aan en uit kan worden gezet, waarop stukken kunnen worden gezien zonder persoonlijke, emotionele band. Men kijkt, consumeert op af- buitenland op zoek naar nieu- over de manier waarop hij zijn stand- Wat die televisie mist, we, goede stukken; dat zit er geld besteedt. En wij, van onze dat moet het toneel brengen, altijd achter. Die schrijversop- kant uit, mogen niet meer te- leiding heeft geen nieuwe, vreden zijn als de zaal voor grote stukken opgeleverd, dat een kwart is gevuld, want dan was een eenmalige zaak. Ove- is ook de theaterlief hebber rigens hebben we onvermin- niet tevreden. Niet alleen derd belangstelling voor ei- moet het vuur tussen toneel en gentijdse Nederlandse schrij- het publiek worden aange vers die in staat zijn een goed wakkerd, ook het beleid moet hedendaags spel te schrijven; flexibeler worden. Het voor- Watze Tiesema heeft daar al- beeld geeft Deventer. Ze ko- 7,e hebben een opleiding to gen of het ons beter zal gaan, of dat de zeer matige bezoe kersaantallen zich zullen voortzetten. Het gesubsidieer de toneel kan op deze manier niet doorgaan, er moet iets veranderen. Meer dan ooit neelschrijven achter de rug en telt, dat de theaterliefhebber we zijn sterker dan ooit in het wat langer en beter nadenkt Aan de Toussaintkade gaat aanstaande zondag een nieuw complex van galeries open. Arta en Seasons Galleries, beiden onder beheer John Hall, zijn uit de Java- straat verhuisd naar het pand waar Bill Barends zeven jaar geleden zijn galerie Artline vestigde. De ruimte is ge schikt voor drie "galeries, om dat er eigenlijk sprake is van twee panden en zowel Artline als Arta en Seasons Galleries zelfstandig kunnen funktio- neren. Hun onafhankelijkheid is daarmee gewaarborgd. Bill Barends: „Dat neemt niet weg dat je een aantal dingen samen kunt doen. Bijvoor beeld de openingen op zon dag, of gezamenlijk adverte ren. Bovendien is het zo dat er nu in Den Haag binnen één kilometer acht galeries zitten en dat er een soort van kunst straat ontstaat. Deze begint op de Laan van Meerdervoort bij galerie Van Voorst Van Beest, loopt via de Toussaintkade naar het Westeinde: Dit maakt het voor het publiek aantrekkelijker om op een middag een aantal galeries te bezoeken, want men hoeft niet de hele stad te doorkrui sen". Beide galeriehouders vinden het van groot belang dat gale ries elkaar niet als concurrent beschouwen maar als stimu lans voor een beter kunstkli maat. Het is een feit dat in een stad als Parijs of New York, waar een grote hoe veelheid galeries in enkele straten gehuisvest is, het voor het publiek aantrekkelijker wordt om op een middag gale ries te bezoeken. Zo nu en rdan worden er in Den Haag onder galeriehouders initiatie ven geboren om het beelden- *de kunstklimaat te verbete ren, maar van werkelijk élan f is tot nog toe geen sprake. De galeriefolder uit 1984 waarop Het pand aan de Toussaintkade, waar de drie galeries gevestigd zijn. 17 galeries te vinden waren, die ondermeer een weekend lang open huis hielden, ver scheen slechts één keer. Daar na hoorde je er nooit meer iets van, terwijl het plan was om eens in de vier maanden een folder uit te brengen met galerie-adressen, openingstij den en komende tentoonstel lingen. In Amsterdam werd een soortgelijke galeriefolder wel een succes en groeide uit tot een maandelijkse galerie agenda in de vorm van het blad „Alert". Waarom is zoiets niet in Den Haag van de grond te krijgen? Arta Arta, uitgever van heden daagse grafiek sinds 1947, was indertijd een particulier initi atief van Norbert Buchsbaum. Het idee om een kunstenaar te vragen om een prent voor Arta te maken in een oplage van zo'n 200 exemplaren werd door o.a. Paul Citroen, Metten Koornstra, Karei Ap pel, Lucebert en Corneille en thousiast ontvangen ondanks de geringe vergoeding die er tegenover stond. Het publiek kon lid worden van Arta en werd tegen een relatief laag bedrag eigenaar van grafiek. In 1968 had Arta 800 leden en betrok een galerie in de Ka zernestraat en in 1979, toen John Hall Arta overnam, werd het de Javastraat. Mo menteel heeft Arta zo'n 2.000 In 1977 richtte Hall Seasons Galleries op en hij presenteer de allerlei richtingen in de kunst, van figuratief tot ab stract. Tegenwoordig valt de nadruk meer op de expressio nistische richting: Piet Warf- femius krijgt in februari een tentoonstelling, Bert Vrede- goor in mei. Naast schilderij en, tekeningen en grafiek toont Hall regelmatig glas-ob- jekten, keramiek en foto's. Keramist Johan van Loon staat voor de maand april op het programma. Het pand naast Artline is een diepe ruimte van 35 meter; Artline, Seasons Galleries en Arta zijn gevestigd aan de Toussaintka de 67/68 en openen zondag 10 no vember om 15 uur. Bij Artline is werk op papier van Tomas Rajlich te zien, Arta toont een selectie uit haar grafiek, Seasons Galleries ex poseert schilderijen van Cole Mor gan. Seasons Galleries huist ach terin en Arta aan de voor kant. John Hall verwacht veel van de samenwerking tussen galeries en spreekt de wens uit dat als mensen iets specifieks zoeken de galerie houder ze eventueel door stuurt naar een andere gale rie. In een galerie moet ook informatie verstrekt worden en soms functioneert de gale riehouder alleen als contact persoon. Hall's klanten bestaan niet al leen uit particulieren, maar ook uit bedrijven en onder de Artaleden bevinden zich een verzekeringsmaatschappij, bank, hotel, architectenburaus en scholengemeenschappen. Een ander belangrijk aspect is de export van Nederlandse kunstenaars. Bill Barends: „Ik heb contacten met verschil lende galeries in het buiten land en ik ben in onderhan deling. Ik wil dolgraag bui tenlandse kunstenaars tonen, maar daar stel ik als eis te genover dat er Nederlandse kunstenaars naar het buiten land gaan. Stel dat ik een bui tenlandse kunstenaar wil brengen en de buitenlandse galeriehouder wil een Neder landse kunstenaar waarmee ik geen direct contact heb, dan speel ik zoiets door naar een andere galerie. Het is jammer dat dit in Nederland zo weinig gebeurt en dat bijna iedereen binnen zijn eigen circuitje blijft". INGRID VAN SANTEN tijd een gewillig oor i men bij ons kijken en beslui- Dat we een andere kant uit ten dan pas, of ze een voorstel- moeten, is duidelijk. Deventer ling willen hebben en zo ja, is nu begonnen met een heel voor hoeveel speelbeurten. Zo flexibel beleid, in de loop van dit seizoen zullen gesprekken Voor een uitgebreide agen- den haag* asta 1 (Spui 27, tel. da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. /bioscopen 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Mrs. Soflel (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Paul Che vrolet en de ultieme hallucinatie (16); 14.00, 19.15, 21.15. zo. 13.45, 15.45, 19.15, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Kis of fhe spider woman (12); 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 19.00, 21.15. BABYLON 2: The breakfast club (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Year t°?3Ü6>:i144°0' Ti 00 »- °°h ónÈIC (B«, tel. 630637): Mad Max in de don- derkooi (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Lifeforce (16); 16.45, 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. CINE AC 3: A view to a kill (12); 14.00, 18.45, 21.3. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Mad Max in de donderkooi (12); ma.di. do. 14.00, 20.00. wo. alleen 20.00. vr. 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Legend (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: An unmarried woman (16); do. The rose (12); za. Chariots of fire (al); alphen aan den run EUROCINEMA I (Van Boetze- laerstraat 6, tel. 01720-20800): Dune (12); 18.30, 21.15. za. zo. •o. ook 14.00. EUROCINEMA II: 14.00. EUROCINEMA III: The purple rose of Caïro (al); 18.45, 21.00. EUROCINEMA IV: Por- ky's revanche (16); 19.00, 21.30. za. zo. wo. ook 14.15. NACHT VOORSTELLINGEN: EUROCI NEMA I: Woman af play (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Des- touch (18) za. 24.00. EUROCINEMA IV: Porky'» re vanche (16); za. 24.00. KINDER VOORSTELLINGEN: EUROCI NEMA III: Assepoester (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN Bachelor party (al); LUX06 (Stationsweg 19. tel. (12). za chariots of 071-121239): Amadous (al); |una (16); ma. Nine to five (al); di ?™?lO Ladyhawke (al); wo. dag. 14.00. 174130V 1845 21 3q ZQ 13 15 160Q 18.45,21.30.* METROPOLE 3: Co coon (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 14.00, 20.00. LIDO e (Steenstraat 39, tel.124130): Prizzi's honor (12), Mad Max in de donderkooi (12), Trafic school (al), De droom (al); 14.30, 197°io\2VannPoiP!s 'h*® C#i" TROPOLE 4:' De dróom'(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, r,* ,00070 to. 18-45- 21.30. METROPOLE 5: (Breestraat 31, tel. 123875): The Kjn_ David (12); 14.00, 18 45, 143H ionn on* 2130. zo 13.15, 16.00! 18.45! 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Gotcha! (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Fletch (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Traffic school (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: The purple rose of Cairo (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): bounty (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): De hete mer ries van graaf Bruno (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOOR STELLINGEN: LIDO: Sneeuw witje (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN: REX: Taboe een verboden liefde (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhard- straat 56, tel. Geen opgave. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 01719-12800): Baby d'amour (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Nasty girls (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Jonge tonge- 30, tel. 01718-74075): Rambo tjes (18); 12.30 tot 23.00. (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Su- 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): First blood, part II (12); 14.00. 18.45, pergirl (al); tijden zie City I. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, CITY THEATER III: Ninja III 21.30.* HAAGS FILMHUIS (Denne- (16); tijden zie City I. CITY weg 56, tel. 459900): Zaal 1: The THEATER IV: Breakdance II (al); year of the quiet sun; 14.00, 19.30, 21.45. zo. 19.30, 21.45. Zaal 2: Sa vanna bay; 16.15, 19.30, 21.45. Zaal 3: Und die Pina hat gefragt; do. 14.00, 19.30. Les annees '80; do. 16.15, 22:00. Madchen in uniform; vr. 14.00, 19.30. Christopher Strong; vr. 16.15, 22.00. Avskedet; 14.00. 19.30. The dozens; tijden zie City I behalve za. 1 KINDERVOORSTELLINGEN: CITY THEATER: Pipo en praten van toen; za. wo. 14.45. LIDOTHEATER: Geen opgave. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717- 4354):Police academy II (al); do. t/m z 19.00. The Cotton club 16.15, 22.00. Sally och friheten; zo. gespr.) za. zo. wo. 15.45. KIN- Beginn aller schrecken ist liebe; DERVOORSTELLINGEN: Trom weet raad; 14.00. WASSENAAR Dick noon - at land - ritual in transfigu red time; di. 14.00, 19.30. Naplo; ASTRA (tel. 01751-13269): di. 16.15, 22.00. Die Büchse der Rambo, First blood II (12); do. Pandora; wo. 14.00. 19.30. Das ta- t/m wo. 20.00. ma. gesloten, gesbuch einer verlorenen; wo. KINDERVOORSTELLINGEN: Vol 16.15, 22.00 gas met Herbie; za. zo. wo. 14.00. Warmond handhaaft belastingentarieven WARMOND Het voorstel nigingen opgelopen achter van het college van B en W stand weer enigszins in te ha- om de belastingen en retribu- len. Men wil echter in War- ties in Warmond het komend mond komen tot een gediffe- jaar niet te verhogen, riep gis teravond tijdens een vergade ring van de raadscommissie fi- ris vonden dat nu al onder- nanciën enkele vragen op. Met zocht zou moeten worden wei- name de heren Vreeken en ke verenigingen echt meer Corijn vreesden dat de tarie- subsidie nodig hebben en wel ven extra-zwaar zullen stijgen, ke verenigingen het met wat De overige leden stemden in minder kunnen doen. Volgens met het voorstel. de heer. Vreeken hebben ver schillende verenigingen teveel reserves gekweekt. Mevr. Sa- De oprichting van een VVV ris stelde nadrukkelijk geen op korte termijn werd uiterst enkele waardering te hebben belangrijk genoemd. Het War- voor het nu gevoerde subsidie- mondse bedrijfsleven zou moe- beleid. „Al jaren wordt er over ten profiteren van de grotere differentiatie gesproken en nu recreatieve mogelijkheden in is de tijd gekomen om die Warmond. Een goede VVV is plannen uit te voeren". B en daarbij onontbeerlijk. De sub sidieregelingen voor vereni gingen werden gisteren uitge- W en het merendeel van de commissieleden vinden echter de tijd tekort om een goed ia- breid besproken. Voorgesteld zicht te krijgen in de financië- werd om alle subsidies met 2% te verhogen om de door bezui- DEN HAAG/NOORDWIJ- zou ontstaan, die volgens de KERHOUT Geluidshinder, bestaande procedures verhaald waardeverminderering van de kan worden, huizen aan de Dorpsringweg Van extra belasting van par en te grote belasting van de keerplaatsen rond de Witte parkeerplaatsen rond de Witte Kerk is volgens de gemeente Kerk. Dat zijn de bezwaren nauwelijks sprake. De extra van enkele bewoners van de activiteiten die er door de Dorpsringweg in Noordwijker- nieuwe aanbouw komen, zou- hout tegen een uitbouw van de den voornamelijk 's avonds en Witte Kerk. Gisteren verde- op zondag plaatsvinden. Om- digden zij voor de provinciale dat er dan geen auto's van commissie-AROB het be- winkelend publiek staan, is er zwaarschrift dat zij hadden in- volgens de gemeente geen ge- gediend tegen de herbouw van brek aan parkeerruimte, het Gotisch Koor van de Ne- Eén van bezwaarmakers is pa- derlands hervormde kerk. ter P.M.M. Pijnenburg, die in het begin van de jaren zestig vanuit Noordwijkerhout naar Puerto Rico vertrok. Vanaf het Caribisch eiland laat hij weten fel gekant te zijn tegen de „nepbouw". Hij zou de her bouw van het Gotisch koor kunnen billijken als ook de binnenzijde in de oude stijl op getrokken zom worden. Nu dat niet gebeurt, is volgens hem sprake van „een clubgebouw op een foutieve plaats in een leugenachtige vormgeving". De Noordwijkerhouters A. en J. Warmerdam vrezen geluids hinder door de activiteiten die in de aan te bouwen ontspan ningsruimte zouden plaatsvin den. Ze zijn bang dat er bij voorbeeld muziekkorpsen gaan repeteren. De Kerkvoog dij van de Nederlands her vormde gemeente heeft al la ten weten dat dat niet zal ge beuren. Voor de commissie AROB legde een vertegen woordiger van de gemeente uit dat de aan te bouwen ruim te ook te klein zou zijn voor dergelijke evenementen. Door de aanbouw van het Go tisch Koor zou volgens de Dorpsringwegbewoners waar devermindering van hun hui zen optreden. De gevel van de kerk zou twaalf meter dichter bij de huizen komen te staan. „Woonhuizen verliezerl voor een groot deel hun uitzicht, terwijl winkels aan het oog van vele mogelijke klanten worden onttrokken", aldus de bezwaarmakers. De gemeente voerde aan dat, zo er al schade CNV Katwijk/Valkenburg viert 65-jarig bestaan KATWIJK De CNV-afde- ling Katwijk/Valkenburg houdt morgen een bijeen komst, die geheel in het teken staat van „Een herleefd verle den". De bijeenkomst wordt gehouden ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van de CNV-afdeling Katwijk, het 75- jarig bestaan van de landelijke CNV en honderd jaar vakor ganisatie in Katwijk. Eén van gasten is CNV-voor- zitter H. van der Meulen. Hij houdt een spreekbeurt met als thema: „Een herleefd verleden - gericht naar de toekomst". Het programma van de jubi leumavond van het CNV in het zalencomplex Tripodia vermeldt behalve de spreek beurt van Van der Meulen ook de vertoning van de film „Katwijk in stormgetij". Deze film, gemaakt door de heer Kruyt, toont een beeld van Katwijk gedurende de bezet tingsjaren. Een aantal leden dat langer dan veertig of vijfentwintig jaar lid is, krijgt mrogenavond ook de bijbehorende insignes opgespeld. Ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van de afdeling geeft het bestuur van de CN V-afdeling Katwijk- /Valkenburg een boekje uit over de plaatselijke geschiede nis. Het boekje kost vijf gulden en is morgenavond verkrijg baar. De jubileumavond begint om half acht. wegen. Het potje van 100.- waarover B en W zo graag willen be schikken om kleine eenmalige bijdragen uit te verstrekken zonder raadpleging van de raad werd niet zonder slag of stoot beschikbaar gesteld. Me vrouw Saris toonde zich een fel tegenstander van het voor stel en de heer Vreeken wilde aangetekend zien dat politiek- gevoelige zaken niet uit dat potje bekostigd zouden mogen worden. Tenslotte werd de post ondergebracht bij repre sentatie en daaruit kunnen eenmalige uitkeringen van ge ringe omvang worden gedaan. FIGUURPUZZEL (klein formaat met diagram) Serie U Model 671 Opgave nr. 671.105 Magisch figuur In elk vakje dient een letter te worden ingevuld, waardoor zowel horizontaal als verticaal woorden van navolgende betekenis verkregen kunnen worden: 1 wat aanleiding geeft tot aanstoot; 2 Europeaan; 3 helemaal; 4 larve van de langpootmug; 5 spleet; 6 troef-ne- gen; 7 voorzetsel. OPLOSSING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19