De media als inspiratiebron voor Amsterdamse manifestatie Ufwudtfietdroog „We willen geen schouderklopjes, maar vragen wel meer Groot enthousiasme voor Nathaniel Rosen IETS LEUKS OP TV? KIJK IN DE KRANT. EXPOSITIE OVER AKROPOLIS IN NIEUWE KERK AMSTERDAM Beurs van Amsterdam dagpuzzel -KUNST Ceicbe Soman t MAANDAG 4 NOVEMBER 1985 PAGINA RA Grootste zigeunerorkest ter wereld opgericht ■mfiUDAPEST In de Hongaarse hoofd stad Budapest is zaterdag het grootste zi geunerorkest ter wereld opgericht. Het ^draagt de naam „Zigeunerorkest van Bu- ^'dapest" en het omvat een honderdtal mu- f,tstci, die in hun vrije tijd volksmelodieën ^èn orkestwerken van klassieke componis- .ten zullen spelen. Het orkest wil volgens Jcrantenberichten drie- a viermaal per ^pjaar optreden en de concerten recht- ïnstreeks laten uitzenden door radio en tele- visie. Op het repertoire staan Liszt, Brahms, de Sarasate, Bartok, Kodaly en t^Erkel en anderen die zigeunermelodieën .gebruikten. Schalen en nappen in Boymans ROTTERDAM Tot 2 februari 1986 is in het museum Boymans- -Van Beuningen in Rotterdam de tentoonstelling „Nappen en scha len - drinken in de 15e, 16e en 17e eeuw" te zien. De expositie is op gezet met gebruiksvoorwerpen uit de onlangs in bruikleen verwor ven collectie Van Beuningen-De Vriese als uitgangspunt. Eenvou dige schalen en nappen worden getoond naast bijzondere, rijk ver sierde exemplaren. Prenten, een enkel schilderij en uiteenlopende documenten plaatsen de gebruiks- en kunstvoorwerpen in het ver band van hun tijd. AMSTERDAM In de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam wordt van 10 december tot en met 8 janu ari een uitgebreide tentoonstelling gehouden over de Akropolis in Athene. De expositie gaat gedetailleerd in op alle behoud- en herstelwerkzaamheden die mo menteel voor dit monument worden uitgevoerd. Ze bevat maquettes, tekeningen, afgietsels en originele fragmenten van het Parthenon, het Erechtheion en de Athena Nike Tempel, alsook een diaklankbeeldpro- gramma. Dit alles geeft een beeld van de restauratie werkzaamheden en van de Akropolis in haar glorie tijd. De wereldvermaarde monumenten van de Akro polis hebben gedurende 2500 jaar natuurlijk veroude ring, menselijke ingrepen en natuurrampen doorstaan. De laatste jaren zijn er echter ernstige problemen, voor een deel te wijten aan de minder geslaagde her stelwerkzaamheden aan het eind van de 19e eeuw en aan de luchtvervuiling. Dat leidde in 1975 tot de op richting van een internationale commissie van des kundigen en archeologen, die een restauratie moesten uitvoeren waarmee de Akropolis nog vele eeuwen kan blijven voortbestaan. De studies die in dat kader zijn gedaan en de vondsten die tijdens de werkzaamheden zijn gedaan, hebben veel duidelijk gemaakt over de geschiedenis van de Akropolis. In bepaalde gevallen is het zelfs mogelijk gebleken hele delen met oorspron kelijk materiaal te reconstrueren. Als de restauratie eenmaal is afgerond zal de Akropolis niet helemaal zijn oorspronkelijke staat hebben teruggevonden, maar daar dichter bij staan dan sedert vele eeuwen. De expositie is dagelijks geopend van 11.00 tot 16.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Zoetermeerder wint prijs op filmfestival RAALTE Op het vijfde natio naal Sallands Filmfestival in Raalte heeft M. Sie uit Zoeter- meer de derde prijs behaald in de rubriek Huis-tuin-en-keuken- films, met zijn film „Van de hak op de tak". Sie behoort daarmee tot de top van de amateurfilmers in Nederland. Voor het Sallands Filmfestival worden namelijk uit het hele land films ingezonden. De speelfilm „Hallucinaties" van M.J.M. Morsink uit Hengelo, een korte horrorproductie, werd uit geroepen tot beste film van het festival. „„Boemerang' met "succesvolle formule Theater PePijn: Cabaret Boemerang meh,,Niet allemaal tegelijk". Muziek: lAd van Dijk. Regie: Bart Jan te Boekhorst. Zaterdag 2-11. Herhaling: 7 t/m 9 en 14 t/m 16 november. "Neem vier getalenteerde jon gelui, voorzie hen van goed .tekstmateriaal en fleurige kle- "ding en ziedaar de succesfor- .^mule van cabaret Boemerang. Afgelopen zaterdag was het in theater PePijn ouderwets ge zellig. Een uitverkochte zaal geeft altijd het gevoel dat er ctets bijzonders gaat gebeuren. ^Boemerang stelt daarin niet teleur. Deze groep bestaande "Viit Albert Verlinde, Annema- rie Henselmans, Dick Cohen en Irene Kuiper vormt een _£§nheid waardoor het pro gramma vlekkeloos verloopt. .Albert Verlinde ontving in ""1982 de „Creativiteitsprijs", "Dick Cohen in 1984 de „Pisuis- seprijs", Annemarie Hensel- N-mans in 1980 de „Publiek sprijs" en Irene Kuiper zal ook binnnenkort wel een prijs te beurt vallen. „Boemerang" ^bracht een lekker ongecompli ceerd cabaretprogramma met als leidraad vier voor elkaar "vreemde mensen die op een advertentie reageren om sa- Tnen op vakantie te gaan. In .feite is die vakantie een ont dekkingsreis door Nederland, 'met al zijn wetten, vooroorde len en regels. Doordat alles vo- I caal prachtig in elkaar zit is ie- der liedje een genot om naar te luisteren. Hun stemmen pas- >sen uitstekend bij elkaar en ]hét is dan ook niet verwonder- -Ejk dat men gekozen heeft voor veel zangwerk, slechts onderbroken door korte sket- ches. Op hun reis ontmoeten zij ondermeer de problematiek van „Incontinentie" en „Alter natieve ouders". Persiflages op de hulp aan Afrika in het lied „Ik voor Afrika" en Aids in „Een nieuwe tijd". Gestoken in hedendaagse kleding en ge speeld in een simpel maar grappig décor brengt „Boeme rang" weer eens een frisse kijk op het cabaretgebeuren. ROB VAN DER MIJL AMSTERDAM Omdat alles tegenwoordig uit snobisme of uit gemak zucht in het Engels moet, heet de kunstmanifestatie die Amsterdam heel de maand november in zijn ban houdt en vandaar via de kabelnetten over het land moet uitstralen, „Talking back to the Me dia". Eerste vraag aan Sabrina Kamstra van de organiserende stichting: Hoe zou ze dat in ge woon Nederlands zeggen? Voor de hand ligt de vertaling: Terugpraten tegen de media. aan te spreken van reageren op de media. En dat gebeurt dan weer in de taal die door de media zelf gebezigd wordt om door te dringen in de huis kamers. „Alles wat er langs de weg van televisie en radio of van het met letters en foto's bedrukte papier op je afkomt", zegt Sabrina Kamstra, „be hoort tot de taal van de media. De kunstenaars, die aan de manifestatie deelnemen, wil len die taal ontrafelen, er com mentaar bij leveren, herschik ken, en hem, aldus herscha pen, terugstoppen in de me dia". Van alles op allerlei plaatsen gebeurt er een maandlang Zij echter geeft er de voorkeur Amsterdam en komt ter be schikbaar voor de landelijke kabelnetten. Een totaalpro gramma wordt het van film, video, geluid, fotografie, thea ter, affiches en discussies over de verhouding media-kunst. De VPRO-radio zal er twee uitzendingen aan wijden. Maar wat moet de leek ermee die onverhoeds met zo'n lawine wordt overdonderd? „De me dia", probeert Sabrina Kam stra te verduidelijken, „zijn onderdeel van de dagelijkse werkelijkheid geworden. Je kunt zelfs spreken van een media-landschap, want de me dia zijn even reeel geworden als de natuurlijke wereld die ons omringt. De mensen pra ten over figuren uit televisie- alsof ze die beter ken- hem tot werkelijkheid ge- dan hun eigen buren, maakt. Van dergelijke dubbel zinnigheden zal het wemelen Welnu, de kunstenaars willen w in dat media-landschap bin- op de manifestatie, nenstappen zoals de Franse „Kunstenaars impressionisten zich in de Dali tweede helft het Salvador Andy Warhol pasten de vorige het procédé ook al toe", aldus natuurlijke Sabrina Kamstra. „Die stoei den ook al met de vóórtbreng- landschap bezig gingen hou den. Dat betekende ook artistieke revolutie". Waar het in de praktijk op kwam nog als kunstwerk neerkomt, leert het volgende voorbeeld. De Duitse kunste- tenaars Volker Anding heeft rug terecht. De kuns- geven het te- massacultuur. oude afleveringen van Dallas Blijft het bij de eendagsvlieg genomen en daarin zijn eigen van de zojuist begonnen mani- ideaal van iedere Dallas-kijker die de media i (er middenin te zitten) door n, wordt steeds dwingen der. We kunnen er steeds min der omheen. En of je wilt of niet, je reageert erop. Die reac tie zal zich verder ontwikke len. Denk aan de krankzinni ge schakelingen die mogelijk worden als straks al die satel lieten boven onze hoofden hangen. Mogelijkheden, ook voor kunstenaars, want kuns tenaars zijn altijd bezig met het zoeken naar andere toe passingen dan de commerciële. Voorwaarde is wel, dat de me dia zich openstellen voor deze nieuwe vorm van kunst. En gezien de terreur van de kijk-, luister- en leesdichtheidcijfers zal zoiets voorlopig wel niet lukken. Da's dan jammer". PIET SNOEREN HEDYD'ANCONA BU OPENING VROUWENBOEKENWEEK UTRECHT Vragen over de zin van een Vrou wenboekenweek zijn even afgezaagd als vragen over hoe vrouwen hun betaal de werk combineren met het verzorgen van hun kinderen. Dit zei Hedy d'Ancona, voormalig staatsercretaris van eman cipatiezaken, zaterdag middag bij de opening van de eerste landelijke Vrou wenboekenweek in Utrecht. het Hedy d'Ancona bij de opening van de VrouwenboeKen- week: „Wie denkt het nog langer te kunnen doen zonder de inbreng van de helft van de mensheid, is verkeerd bezig". „We doen het, omdat niet laten kunnen", is volgens mevrouw d'Ancona het enige juiste antwoord op al die aan vallende. vragen over vrou- wenboeken en vrouwenlitera- mands echtgenote of tuur. Zij haalde in haar ope- mands ningsrede voor deze Boeken week een citaat aan uit één van de boeken van Anja Meu- lenbelt: „Waar zijn de vrouwe lijke genieën? Ze liggen in de keuken op hun knieën". Daar mee pleitte mevrouw d'Anco na voor een infiltratie van vrouwelijke bellettrie in de gangbare literatuur, die vol gens overwegend mannelijke normen lezenswaardig is. „Ik pleit niet voor een extra boe kenplankje met vrouwenboe ken, niet voor schouderklop jes, maar voor aandacht. Wij hebben wat te melden. Wie denkt het nog langer te kun nen doen zonder de inbreng van de helft van de mensheid, is op de verkeerde weg bezig. We hebben er genoeg van ons uitsluitend te kunnen terug vinden in de gevoelens van ie- De vrouwenboekenweek een initiatief vai boekenwinkels king met de feministische uit geverijen in Nederland en in België. Overal in het land worden in de komende week literaire bijeenkomsten gehou den, waarbij ook veel aan dacht wordt besteed aan de boeken van en over vrouwen in de derde wereldlanden. De landelijke Vrouwenboe kenweek wordt op 9 novem ber afgesloten met de presen tatie van de Anna Bijns-stich- ting in de Balie in Amsterdam. De stichting zal tweejaarlijks een prijs uitreiken aan een vrouwelijke auteur. Dit doet zij om de vrouwelijke stem in de literatuur meer erkenning te geven. Ter gelegenheid van deze presentatie heeft de dich teres Elly de Waard een boek je samengesteld over het leven Diligentia: Nathaniel Rosen en Ge rard van Blerk, pianorecital. Zon dagmiddag. Als eerste in de serie van vier internationale cellorecitals, trad gistermiddag de Ameri kaan Nathaniel Rosen op. Sinds hij in 1978 als eerste Amerikaanse cellist de gouden medaille op het Tqaikowsky- ^concours won, is zijn ster snel gerezen. Hij studeerde bij Ele- onore Schönfeld en Gregor Pi- atigorsky, van welke laatste hij ook een virtuoze bewer king van een stuk dat Schu bert voor twee piano's schreef speelde. In deze licht romanti sche muziek speelde Rosen zijn sterkste troeven uit. Dat zelfde gold namelijk de zacht wiegende nocturne van Tsjai- kowsky, beide toegiften, de „Valse Sentimentale" van Tsjaikowsky en „De zwaan" van Saint-Saëns en eveneens voor het veel oudere openings stuk de Sonate in E van Fran- Met een lichte en lenige stok- voering danst hij als het ware over zijn zes snaren en toont daarbij een werkelijk verbluf fende techniek. Moet hij wat zwaarder in de snaren grijpen, zoals bij het Largo van Fran- coeur, dan blijft de cello on danks de grotere nadruk toch zingen. De tegenkant van deze medaille is dat hij zich door zijn technisch vermogen ook laat verleiden tot huzarenstuk jes, zoals het prestissimo ge speelde „Spinning Song" van Popper, waarbij de luisteraar dan wel met een aantal uitglij- dertjes genoegen moet nemen. Een ernstiger kritische noot moet echter bij zijn interpreta tie van Bachs zesde cellosonate en in mindere mate bij de der de van Van Beethovens vijf cellosonates, de Sonate irt A worden geplaatst. De frasering bleef hier te vlak, vooral in de snellere delen en onzuivere in tonaties bedierven bijvoor beeld de prelude van de Bach- suite, om niet te spreken van de slecht lukkende gebroken akkoorden in de gavotte. Ze ker, Bach schreef dit werk voor een vijfsnarige cello-pic colo, waarop het technisch veel gemakkelijker te spelen is, maar dat is op zichzelf geen steekhoudend argument. In volstrekte tegenspraak met deze opmerkingen stond de re actie van de zaal, die luid bra- voroepend zijn bijval betoonde en dit met twee toegiften be loond zag. De als steeds zeer accurate en muzikale rol van pianist Van Blerk werd nog niet genoemd, hoewel zijn spel alleszins een compliment waard is. BESIER .i r i anuoscm met deze fantastische, stevige kranteparaplu, die u van ons cadeau krijgt wanneer u ons een nieuwe abonnee opgeeft. De nieuwe abonnee wordt hartelijk verwelkomd: deze krijgt de krant de eerste y/~ twee weken gratis. Noteer als nieuwe abonnee ingaande- Naam: Adres Postcode/plaats:. Telefoon: I I Deze ontvangt de krant de eerste twee weken gratisj Daarna wordt het abonnement betaald per: Q maand (per automatische betaling) O kwartaal per acceptgiro Stuur als dank de kranteparaplu aan: Naam:I Adres:_J Postcode/plaats: Stuur deze bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig). Auto's met verf beklad Vernielingen in technische school ROELOFARENDSVEEN Bij de lagere technische school aan de Rembrandt van Rijnsingel in Roelofa- rendsveen is zondag een enorme chaos aangericht. Onbekenden waren door de kelder het pand binnenge drongen en hielden danig huis in de school. Zo hadden zij onder meer flessen fris drank leeggespoten, een gro te plantenbak ondersteboven gekeerd, borden en ramen met viltstift beklad, enkele poederblussers leeggespoten en sportprijzen platgetrapt. De politie heeft de daders nog niet gepakt. to's die geparkeerd stonden in de wijk Frederiksoord in Rijnsburg met verf beklad. Ongeveer vier weken was dit in dezelfde wijk het geval. Dit keer ging het om het opspui ten van leuzen tegen de beslis sing van de regering voor het plaatsen van kruisraketten in ons land op drie geparkeerde auto's. De daders zijn spoor loos. Een uitgebreid buurton derzoek van de politie leverde niets op. Cheques gestolen LISSE Bij een inbraak in een flatwoning aan de Van Speijkstraat in Lisse zijn zater dagavond enkele bankcheques en sieraden buit gemaakt. De daders kwamen de flat aan de achterzijde binnen. De politie kon nog niet meedelen wat de waarde van de ontvreemde spullen is. Brittenburg zamelt 2500 gulden in KATWIJK Het" KMBO Leiden en omstreken, waar van het hoofdgebouw in Kat wijk ligt, heeft totaal vijfent wintighonderd gulden verza meld voor vier projecten in de Derde Wereld. Dit bedrag zal echter nog fors stijgen als de bedragen bekend zijn van de vestigingen van het KMBO in Gouda en Woerden. Het bedrag werd vrijdagmid dag verzameld door het hou den van een „fancy fair", waarbij voornamelijk zelf ge maakte spullen en tweede hands kleding verkocht werd. De projecten waar het KMBO De Brittenburg zich de laatste weken voor inspande liggen in Paraquay, Suriname, India en Kenya. In overleg met de Unie School en Evangelie ko zen leerlingen en leerkrachten voor die projecten, omdat het in al de gevallen ging om les materiaal voor de betreffende scholen aldaar. MARKTEN dikbillen lijk; slachtschapen en lammeren v 8,20-9,00 iets hoger. 6.25-7.20 en 3e kwal. 5,75-6,25, worstkoeien 5,20-6,15. Prijzen in gulden per kg geslacht ge wicht: schapen 5,50-7,50, lammeren (rammen) 10,00-11.00. Prijzen in gulden per stuk: schapen 200-250, lammeren (rammen) 235-300. Aanvoer: totaal 1423 stuks, waaron der 1029 slachtvee, 225 stieren, 169 slachtschapen en lammeren. stoofsla: 79; spruit* 126-134, c: 111-115, d: 80-140; uien: 22-37; witlof: 240-470; bloemkool 8 per bak: 145, 10 per bak: 95; knolsel derij: 44-65; sla: 43-58; bleekselderij: 52-56; bospeen: 105-127; peterselie: 17-39; selderij: 18-59; paprika kg.: het werk van de middel- Nederlandse dichteres Anna Bijns, die het als eerste vrouwelijke auteur-dichteres in ons land presteerde, van haar pen te leven en onge trouwd te blijven en evenmin in het klooster te trekken, wat in de middeleeuwen gebruike lijk was voor vrouwen die niet trouwden. Na de opening van de Boeken week werd in Utrecht een fo rumdiscussie gehouden over vrouwenliteratuur, waaraan werd deelgenomen door dich ter en schrijver Sjuul Dec- kwitz, uitgeefster An Dekker, de schrijfster Renate Dorres- tein, dichteres Maaike Meyer, journaliste Beatrijs Ritsema en de schrijfster Margaretha Fer guson. De laatste benaderde nog het meest de mening van de meerderheid van de aan wezigen, toen zij een pleidooi hield voor de vrijheid van schrijven en uitgeven. Zij wees op het gevaar „met vrouwenli teratuur normen te gaan stel len, waaraan de vrouwen nu juist proberen te ontkomen door de zogenaamde mannelij ke normen voor literatuur overboord te gooien". Hoewel de forumleden het niet op alle punten eens waren, onder schreven zij wel de wens, vrouwenboeken meer aan dacht te geven. „Zolang man nelijke normen bepalen wat wel en wat geen literatuur is, moeten we bezig zijn met het opbouwen van onze eigen nor men. Er moeten meer wegen komen om vrouwelijke au teurs de kans te geven hun werk uit te geven". Inbreker na zes diefstallen gepakt NOORDWIJKERHOUT Een 25-jarige inwoner van Noordwijkerhout is vannacht door de politie opgepakt ter wijl hij bezig was in snackbar 't Wieltje aan de Kornoeljelaan in te breken. De jongen be kende eerder op de avond zes inbraken te hebben gepleegd in andere winkels in het dorp. De buit bestond veelal uit on belangrijke kleinigheden die weinig financiële waarde had- Succesvolle bazar DE KAAG De jaarlijkse bazar en kienavond afgelopen zaterdag in de Jeugdherberg ten behoeve van de plaatselij ke hervormde kerk, had een succesvol verloop. Bij de bazar 's middags van twee tot vijf uur, was er weer volop jeugd, maar ook ouderen. Voor de jeugd waren er weer allerlei spelletjes waaronder stokken vangen, pijlgooien en dergelijke. Ook 's avonds bij het kienen was er flinke op komst. Hier waren de prijzen onder meer strengen karbona de, worsten, taarten etcetera. Na afloop was er trekking van de grote loterij waarbij de eer ste prijs een reischeque van 1.000,- naar de familie Schoo ging. De netto-opbrengst van één en ander bedroeg 8.230,- en was even hoger dan vorig jaar! bioscopen traat 6, tel. 01720-20800): Mad Max In de donderkooi (12); 18.30. 21 00. EUROCINEMA II: Desperately seeking Susan (al); 18.30, 21.00. wo. ook 14.00. EUROCINEMA III: Cocoon (al); 18.45. 21.15. EUROCINEMA IV: Porky'a revanche (16); 19.00, ^1 (al); - 14.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Year of the dragon (16); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenslraat 39. tel.124130): Rambo (12). Mad Max in de donderkooi (12), Desperately seeking Susan (al). 123875): The cotton club (16); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): A View to Kill rha. 19.00. dl. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Flesh and Blood (12); wo. 14,45, 1900, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.(5. e CITY THEATER II: The last Dragon (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Revenge of the Nurds (12); tijden zie City I. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: De fluit met de zes Smurlen; wo. 14.15. 15.45. Les favorits de la lune (16); ma. 20.15. di. 14.30. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Oom Ferdinand en de tover- the dragon (16); 13.45. 18.45, 21.30. ASTA 3: Paul Chevro- alL 14.0 L®N 3: 21.30. BABYLtN 3: Despera tely seeking Susan (al); 14.00 (Bui-1 Lifeforce (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Police aca demy 2 (al); 18.45, 21.30. ma. di. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Mad Max in de donderkooi (12); ma. di. 14.00, 19.00.21.30. wo. 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carne- ielaan, tel. 456756): King David ?12°° 18.45. 21.30. METROPOLE 5; Flesh blood (16); 14.00. 18.45, 21.30. e ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Gotchal (al); - ODEON 3: Traffic school (al); 656402): Jonge tongetjes (18); blood, part II (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, I 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: The year of the quiet sun; 14.00. 19.30, 21.45. Zaal 2: Charlotte; 16.15. 19.30, 21.45. Zaal 3: Was soll'n wir denn ma- chen onhne den tod; ma. 14.00, 19.30. Macumba; ma. 16.15, 18.00 18.05 19.00 19.40 de kraai; ODEON 4: Robin Hood; 14.00. ingevuld, waardoor zowel horizont! I als verticaal woorden van navolgen betekenis verkregen kunnen worde De tussen haakjes geplaatste getall geven de plaats BR]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8